Gå til innhold
Hundesonen.no

Å være avlshannhund


Siri

Recommended Posts

Glemte kanskje et "passe" innimellom der en plass. :P Mer enn èn-to liksom. :)

Hehehehe, ja, vi får vel håpe på at det blir litt mer enn en eller to - det kom ønske om 6 fra oppdretter her nå, så vi får holde en knapp på at det blir det :D

Lo så jeg fikk vondt i magen og tårer på genseren

*Fniser*

Spennende dette, litt ekstra kanskje fordi dei er i vårt miljø her:-))

Ja, kjempespennende må jeg innrømme :P. Jeg føler jo også litt sånn prestasjonsangst på vegne av guttungen og håper jo at valpene blir både snille og greie og velskapte :P. Jeg har nemlig hørt at det alltid er pappa'n som får skylda når noe er galt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 308
  • Created
  • Siste svar

Hehe må le litt for meg sjøl når du skriver at det som regel er pappaen som får skylden, hos min rase er det som regel mammaen... :D

Åja, de er jo helt perfekte alle schäferhanner som går i avl ja, det hadde jeg jo helt glemt *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempespennende må jeg innrømme :D. Jeg føler jo også litt sånn prestasjonsangst på vegne av guttungen og håper jo at valpene blir både snille og greie og velskapte :P. Jeg har nemlig hørt at det alltid er pappa'n som får skylda når noe er galt :P

Sånn er det på min rase også. Alltid papp'n som får skylden om det er noe galt.

Uansett, krysser fingrene for fine bebiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, de er jo helt perfekte alle schäferhanner som går i avl ja, det hadde jeg jo helt glemt *ler*.

Trur det må være et litt subjektivt inntrykk kanskje? I de kretsene jeg kjenner oppdrettere av rasen, så er det hannhunden det går på i de fleste tilfellene. Det er få tisper jeg har hørt dårlig snakk om, men de tispene har virkelig vært dårlige også. Eks som har ekstremt dårlig leddstatistikk etter seg. Om det ikke har blitt endringer, så er det kun hannhunder som har kunnet blitt sperret pga leddstatistikk, aldri tisper. Grensa var vel 10 kull, og det er heldigvis få tisper som kommer opp i det antallet, men de rekker å gjøre nok "ugang" på 4 kull egentlig, siden folk avler på den ene frie hunden i et HD befengt kull, og problemene ser man går videre i generasjoner.

Men det kommer vel an på om man har en god eller dårlig hannhund eller tispe. Gir avlshunden dårlige resultater på flere forskjellige kombinasjoner, så får den vel et kanskje velfortjent dårlig rykte uansett hva slags kjønn. Men ingen liker vel at folk setter fingeren på problemet eller feil ved deres avlsstjerne.

Men grattis med kommende Willy babyer. Så får vi håpe på at han verken for skylden for noe dårlige avkom, hverken fortjent eller ufortjent. :whistle: Og at hele hurven blir friske og fine samme hvilken farge de har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så utrolig pen tispa er da. :lol: Jeg er skrekkelig dårlig på å gjette på valper - så lar det bare være - men siden jeg er fryktelig forelska i slagbjørnen så håper jeg på minst en tro kopi av han. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper 9 stk! 3 hannhunder og 6 tisper :lol:

Og synes det er veldig spennende å følge med, Marco skal jo på date med en tispe i April/Mai en gang og det blir i såfall hans første kull :wub: Blir stas å bli "bestemor" Men da kommer det nok langt færre valper gjennomsnitts størrelsen på finske lapphund kull er 5 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må da være fornøyde med 14 Willyer :wub::D

*Hoster veldig*.. Åff cårs :)

Åh, sorry, men nå klarte jeg ikke å la være å oversette den setningen til engelsk inne i hodet mitt :D

:D:D:D

Jeg tipper 9 stk! 3 hannhunder og 6 tisper :)

Og synes det er veldig spennende å følge med, Marco skal jo på date med en tispe i April/Mai en gang og det blir i såfall hans første kull :lol: Blir stas å bli "bestemor" Men da kommer det nok langt færre valper gjennomsnitts størrelsen på finske lapphund kull er 5 stk.

Ja, det er litt spesielt og morsomt :). Willy kommer jo selv fra et veldig lite kull - kun 4 valper - men jeg har jo ingen anelse om hvor mange han har greid å produsere selv :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri? Hvordan så tispen din ut når hun ventet 14 stk? :wub:

Merkelig nok var hun ikke så fryktelig stor - helt til det siste hoppet hun lett opp i senga mi (den er litt høyere enn vanlige senger). Nå var fødselsvekta på valpene ganske lav da - de var jo mange som delte på næringen, så valpene lå på vekter mellom 260 gr (veldig liten) og opp til litt over 400 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOHO! Hun var stor! Jeg sier som mamsen. 14! 14 gutter som er prikklik pappaen sin. 14 Willyer :lol: Sorte hele hurven :wub:

Jeg tipper seks jenter, seks gutter og to hermafroditter.

Åh, sorry, men nå klarte jeg ikke å la være å oversette den setningen til engelsk inne i hodet mitt :)

Nå må du snart finne deg ny mann Caroline! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var guttunge blitt pappa :). Fødselen startet i går kveld, meldingen gikk på at førstefødte var en sort hannhund. Like etter kom det kontramelding - da var det brått født 2 tisper og en hannhund - alle fawne, og siden oppdretter bare gliste da jeg sendte melding tilbake om at jeg overhodet ikke trodde det var noen fawne, så er jeg faktisk ikke sikker på hvile farger som har dukket opp :).

Men - meldingen på tlf i morges sa 5 hannhunder og 2 tisper. Ingen ønskefordeling kjønnsmessig, men vi får da håpe det finnes gode hjem til små, søte willygutter også :P.

Fødselen hadde gått fint og alle valpene virket å være sunne og friske. Vi får håpe det fortsetter sånn.

Årsaken til at jeg er litt opptatt av dette med fargefordeling er jo at det oftest er størst etterspørsel etter fawne hunder - helst tisper. Får man fawn tispe er den som regel solgt med en gang, mens sorte gutter er det som er vanskeligst å bli kvitt (om man skal si det på den måten). Gudene vet hvorfor det er sånn - men folk er jo generelt litt skeptiske til hannhunder når det kommer til en såpass stor og "heftig" rase, hvilket jeg jo skjønner. Jeg var jo selv skeptisk til å gå for hannhund da jeg fikk Willy, men jeg har jo virkelig ikke angret på valget.

En annen ting mht farger er jo at jeg er spent på om Willy faktisk kan gi fawn. Sort er en dominant farge på rasen, mens fawn er recessiv. Dvs at om man parrer to fawne hunder kan man kun få fawne valper. En sort hund derimot, kan gi enten bare sorte valper dersom den kun bærer på genet for sort farge, eller den kan gi både sort og fawn dersom den bærer begge (og parres med en hund som bærer fawn - eller selv er fawnfarget).

For Willys der antar vi at det er 50/50 sjanse for at han bærer fawn-genet. Hans mamma tror vi kun gir bare sort farge videre, mens hans pappa vet vi er bærer av fawn-genet - og kan da i teorien ha gitt et fawn-gen videre til Willy.

Jaja, jeg skal nå bare smøre meg med tålmodighet og vente på å høre om det dukket opp noen fawne valper, eller om hele hurven ble sorte :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...