Gå til innhold
Hundesonen.no

Mystisk klump på fremlabb


ipadda

Recommended Posts

I går fant jeg en mystisk klump på foten til Betty. Det er et rødt område på størrelsen med en ert og dette området er også hardt. Kan virke som det er en betendelse av en eller annen form, men jeg finner ikke noe hull, og siden jeg er hønemor tørr jeg ikke presse for hardt på det....

Jeg kan prøve å få tatt et bilde av det.

Hvordan ser en betendt hårsekk ut? Og hvordan fungerer det? Hvordan behandler man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tatt turen til vet, det kan være så mangt av både ufarlige og mer farlige ting..

Hvor gammel er Betty? Det som slo meg var at beskrivelsen din minner om Histiocytom/Dermatofibrom (valpesvulst), dvs en godartet ufarlig tumor som opptrer oftest hos valper og unghunder under 2 år. Her står litt mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Histiocytoma_(dog)

En bekjent av meg opplevde at hennes unghund fikk en ertliknende hard utvekst på labben, som de fleste valpesvulster ble den mindre etter en tid. Ellers er eneste behandlig for valpesvulst å fjerne svulsten kirurgisk - den er ikke farlig, men kan være ubehagelig for hunden.

Men dette er bare en av flere ting klumpen kan være, så jeg ville tatt turen til vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det Liv sier. Ikke begynn å klem på den iallefall, da vil den nok være øm til når vet skal se på den. Og det tviler jeg på at Betty synes er jo særlig :)

Hmm... får vel ringe å høre med vet da.. hun reagerer ikke i det hele tatt når jeg tar på den, så den er tydligvis ikke særlig vondt, for lille piken har IKKE stor smerteterskel, hun dør på seg hun når hun har vondt serru :)

Nei, får vel høre med vetn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tatt turen til vet, det kan være så mangt av både ufarlige og mer farlige ting..

Hvor gammel er Betty? Det som slo meg var at beskrivelsen din minner om Histiocytom/Dermatofibrom (valpesvulst), dvs en godartet ufarlig tumor som opptrer oftest hos valper og unghunder under 2 år. Her står litt mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Histiocytoma_(dog)

En bekjent av meg opplevde at hennes unghund fikk en ertliknende hard utvekst på labben, som de fleste valpesvulster ble den mindre etter en tid. Ellers er eneste behandlig for valpesvulst å fjerne svulsten kirurgisk - den er ikke farlig, men kan være ubehagelig for hunden.

Men dette er bare en av flere ting klumpen kan være, så jeg ville tatt turen til vet. :icon_redface:

Jeg tror du har missforstått litt, ikke så rart, jeg er ikke noe god på å forklare.

Det er nok en betendelse grunnet et sår, i og med at "erten" ikke går utover slik de viser på bildene i linken din, men er en betendelse klump. Det jeg reagerte på var at den var så hard, men den henger ikke fast i noe, og jeg har funnet hullet, tømt for puss og renset. Så, foreløpig tror jeg vi dropper dyrlegen (jeg skal selfølgelig ringe og høre med dem, altså), men jeg lar det avvente litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme min hund har også. Ikke som på linken fra wikipedia, men trådstarters bilde. Ser ut som den er fylt med puss/blod, er helt hard, og på størrelse med en ert. Den sitter under huden, og ikke som på bildet fra wiki. Han har den også på fremlabben.

Har ikke turt å stikke hull på den selv, men skal til veterinær på fredag så får hun se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme min hund har også. Ikke som på linken fra wikipedia, men trådstarters bilde. Ser ut som den er fylt med puss/blod, er helt hard, og på størrelse med en ert. Den sitter under huden, og ikke som på bildet fra wiki. Han har den også på fremlabben.

Har ikke turt å stikke hull på den selv, men skal til veterinær på fredag så får hun se på det.

Håper du gir beskjed hva det er her inne?

Jeg fikk beskjed av min vetrinær om å rense bare, og avvente til etter helgen, så da gjør jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser ut som en furunkel. La den være i fred og den forsvinner av seg selv. Ikke noen biggie om det bare dukker opp en i ny og ne, men blir det mange ville jeg gjort en innsats for å finne årsaken til furunklene og behandle den. (Furunkulose kan skyldes et dårlig eller overaktivt immunforsvar, allergi, infeksjon, bl.a)

I bunn og grunn; ignorer den. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos veterinæren i dag, og hun ville fjerne kulen og sende den inn for sikkerhets skyld. Håper det ikke er noe :whistle: Blir jo litt redd og bekymra. Var en svulst av noe slag. Den var større nå enn det ser ut som på trådstarters bilde. Omtrent som en stor ert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på noe Tulla hadde i fjor sommer, men den var lokalisert mellom tærne. Var redd det var furunkulose, men det var det ikke ifølge vet. Hun reagerte ikke når jeg tok på den, og den var på str med en ert, og ganske hard. Vet prøvde å klemme på den, og da kom det ut litt "ugg", men det gjør det jo hvis du klemmer hardt nok på hud liksom. Fikk antibiotikasalve til å smøre på, noe jeg IKKE gjorde. Klumpen forsvant av seg selv etter et par uker eller så, og jeg har aldri sett noe mer til noe lignende.

Det kan ha vært et pittelite frø eller noe som har stukket seg inn i huden, eller kanskje et slags stikk? Eller bare "noe" vi aldri får vite hva er. Ufarlig var det i alle fall, og gikk som sagt over helt av seg selv. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på noe Tulla hadde i fjor sommer, men den var lokalisert mellom tærne. Var redd det var furunkulose, men det var det ikke ifølge vet. Hun reagerte ikke når jeg tok på den, og den var på str med en ert, og ganske hard. Vet prøvde å klemme på den, og da kom det ut litt "ugg", men det gjør det jo hvis du klemmer hardt nok på hud liksom.

Hvorfor mente veterinæren at dette ikke var en furunkel? Det der høres så klassisk furunkel ut at jeg kunne nesten ikke beskrevet det bedre selv, og plasseringen er jo også veldig typisk.

En furunkel eller to får de fleste hunder i løpet av livet vil jeg tro, det er ingen sykdom i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mente veterinæren at dette ikke var en furunkel? Det der høres så klassisk furunkel ut at jeg kunne nesten ikke beskrevet det bedre selv, og plasseringen er jo også veldig typisk.

En furunkel eller to får de fleste hunder i løpet av livet vil jeg tro, det er ingen sykdom i seg selv.

Spør du meg, spør jeg deg! :hmm: Jeg har aldri sett en furunkel før (eller siden), men jeg vil anta vet'en har det. Han er forøvrig en erfaren og kjent dyrlege, i alle fall her i Trondheimsområdet. Det var også en annen dyrlege som så på, men heller ikke hun mente det var noen furunkel. Personlig synes jeg det minnet litt om en vorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...