Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase som nr to?


lucy

Recommended Posts

*klippe*

Pelsstellet høres jo greit ut, utenom klippingen.. Null erfaring med sånt, og er ikke av typen som liker pelstell noe særlig egentlig.. Men kan vel få erfarne folk/evt oppdretter til å lære meg å klippe :wub:

Ang Kortis: Igjen litt usikker mtp å evt starte bruks? Ellers ser de jo grei ut, lite pelsstell og ok str :)

Blir jo uansett til å ta seg noen runder og hilse på de forskjellige rasene, snakke med oppdrettere osv, før noe bestemmes.

Vet faktisk om en med to LV'er i området, så skal nok å få ordnet å hilse på noen LV'er også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er du ute etter en brukshund så kan det være greit å faktisk se på statestikker.

Her ser du antall startene hunder i SBK fordelt på raser 2003-2008.

Her kommer det frem hvilken klasse rasen startet. Her ser du fordeling i spor. Apell/D-spor er ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Er du ute etter en brukshund så kan det være greit å faktisk se på statestikker.

Her ser du antall startene hunder i SBK fordelt på raser 2003-2008.

Her kommer det frem hvilken klasse rasen startet. Her ser du fordeling i spor. Apell/D-spor er ikke med.

Så moro å se statistikken! Dverg-, mellom- og storpuddelen er jo faktisk med! Moro! Jeg skal ikke på noen måte kuppe tråden, måtte bare uttrykke den motivasjonen dette ga :wub: Hadde vært moro å trene bruks med kommende mellom. (uten ambisjoner om noen store resultater altså, bare for moro).

TS: Lykke til med valg av hund! Synd samboer er så negativ til pudlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Jeg har aldri sett en jaktlab som har vært på str. med "vanlig" lab. De fleste har også sagt at de har grei avknapp inne.

På størrelse med, hva legger du i det? Høyde? Bredde? Tyngde? Jaktlabber kan være alt fra litt lavere, litt høyere til samme høyde som en vanlig labbe. Den mest vesentlige "størrelsesforskjellen" ligger i kroppen; hvor jaktlabbene har lengre og "tynnere" bein, mer "myndepreget" brystkasse og spissere/lengre snute.

Avknapp er noe annet enn "aktivitetsnivå", forhåpentligvis har både schäferhunder, border collier og malinoiser greie avknapper inne de også :wub: Det er bare en vesentlig forskjell på hva en jaktlabbe krever av aktivitet, mot en "vanlig" flabblabb. Det fine, som jeg ser det, er at den "vanlige" labben ikke har problemer med å henge med om du krever et høyt aktivitetsnivå av den. Selvfølgelig ikke like godt som en jaktlabbe, men den henger nå med. Men den krever ikke denne aktiviteten SELV, det er du som har mer styringen på det. Og så lenge man ikke har vanvittige ambisjoner så synes jeg - personlig - at vanliglabben passer perfekt for en hver friluftslivs-interessert familie med litt interesse for hundesport (LP og bruks), men som samtidig har en egen hverdag, jobb og liv som man "vil ha i fred".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter en brukshund så kan det være greit å faktisk se på statestikker.

Tusen takk for interessante linker :ahappy:

Er litt usikker på hvor viktig dette med bruksegenskaper er for meg, han jeg har nå er jo såpass ung at vi har ikke fått prøvd oss på så mye enda. Vi skal på brukskurs nå til helgen, regner med at jeg etter det bedre vet om dette er noe jeg virkelig vil drive med, og da evt hvor viktig bruksegenskaper er i neste hund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått anbefalt collie korthåret. Collie er ikke typisk brukshund i den forstand, det finnes mange raser som egner seg bedre til brukshundtrening enn denne. Vi trener rundering, spor, lydighet, og diverse søksøvelser med vår. Nå er vi på begynnernivå, men hun egner seg ganske bra til dette etter det vi har sett så langt (trent i ca 9 mnd), og får gode tilbakemeldninger fra instruktørene foreløpig. Dersom du skal konkurrere i bruks og ønsker å nå langt kan det sikkert være lurt å bruke en mer typisk bruksrase. Vår har god interesse for mat, hun er sosial og kan fint belønnes med leke. Om hun får velge velger hun mat fremfor leke, så hun har ikke like sterk byttedrift som feks rottweiler, malanois osv. Hun slipper også leken lettere enn slike raser, men det går helt fint an å belønne henne med leke. Hun er ikke typisk drakamphund for å si det sånn :ahappy:

Dersom du ønsker å trene ipo tror jeg nok det vil være lurt å velge en annen rase enn collie, det er nok stor sjanse for at du ikke får en hund som vil henge fast i bitestykke på figuranten tror jeg.

Min collie er det litt lyd i, hun bjeffer innimellom i ulike situasjoner. Så det kan nok være lyd i collie, de brukte stemmen sin tidligere i gjetearbeid. Jeg vil tro en collie fint kan henge seg på eurasieren med å bjeffe :ahappy: Det er nok ulikt hvor mye lyd det er i collier, det kommer an på linjene, og på hva man belønner og ikke.

Collie er førerorientert, de er obs på deg som eier. Vår holder seg alltid i nærheten når hun er løs, men det må trenes på selvsagt ved å belønne når hunden holder seg i nærheten. Det er også en ganske sunn rase, lite hd og øyesykdommer, men sjekk linjene og se at foreldre og resten av slekten har lite av dette. Ikke vanlig med hannhundaggresjon såvidt jeg har skjønt, men her inne er sikkert andre som har hannhund som kan svare bedre på dette.

Ang dette med å ville hilse. Min collie er absolutt ikke reservert og vil mer enn gjerne hilse på folk på tur. Hun er vant til at vi ikke hilser på så mange på tur så forventningene hennes har gått ned og hun går nå forbi de fleste uten å bry seg. Det har tatt litt tid, for da hun var valp ville alle hilse på henne. Dermed trodde hun at hun skulle hilse på alle senere da hun ble større også. De sosiale egenskapene har kommet godt med i treningssammenheng, spesielt rundering. Hvis du ønsker å trene rundering kan det være en fordel med en sosial hund. Min hund vil mye heller hilse på folk på trening fordi hun har så høye forventinger til belønningen hun får der. Om du ønsker å trene rundering bør du trene opp de sosiale egenskapene fra hunden er ung, ved å sosialisere med mennesker og gi hunden gode opplevelser med folk ute i skogen. Det er en del brukshundraser som kan karakteriseres som reserverte, collie også.

Collie er ikke en rase som er kjent for å være av de mest miljøsterke så det er en sjanse for at du får en hund som er skuddberørt/skuddredd. Her bør du undersøke linjene om du ønsker en skuddsikker hund. Jeg er spent på om min er skuddfast/berørt eller redd. Jeg tror egentlig ikke hun er skuddfast for hun er obs på høye lyder og følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Er Springerne mye plaget med øreproblemer? Har hørt noe om det.. Er det i så fall noe som er arvelig eller 'tilfeldig'?

Ja, springere kan i likhet med alle andre spaniels få problemer med ørene. Delvis er det arvelig (i alle fall kan det virke sånn), delvis går det på stell, og delvis på den generelle konstruksjonen av øret. Øret er jo stort og tungt, så det er viktig å holde ørene så lette og fri for pels som mulig. Det er også forskjell på øregangen hos de forskjellige individene; noen har store luftige øreganger, andre har trange (og det er dumt). Øreproblemer kan også komme av andre ting, som allergi. Noen springere har tunge øreflapper, andre har lette; og selv om det ikke har noe å si direkte på øreproblemer, kan jo selvsagt en lett øreflapp gjøre øret luftigere enn hos en med tunge øreflapper.

Det er altså mange faktorer som kan spille inn, så det er lurt å spørre oppdretter om foreldrenes ører. Alle raser kan jo få ørebetennelse, men spaniels er nok endel mer utsatt enn de fleste andre raser, og man må jevnlig stelle ørene (klippe og kanskje også rense).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp her enda en gang jeg.. Tankene om hund nr to spinner fortsatt videre, og etterhvert som jeg lærer mer om hund, og jobber mer med han jeg har nå, så endrer kriteriene mine seg :lol:

Nå har vi vært på både runderings-, bruksspor- og agilitykurs, og jeg er enda mer giret på å finne en litt mer aktiv hund som virkelig synes det er gøy å jobbe :) Jeg er fremdeles ikke sånn ekstremt giret på å konkurrere veldig mye (mest pga mye nerver ifm sånt), men vil gjerne holde mulighetene åpne i tilfelle jeg blir bitt av basillen.. Kan jo fort endre seg med nervene om jeg først får smaken på å konkurrere?

Ser for meg å legge et ok grunnlag for både bruks og agility mens hunden er ung, så se etterhvert hva vi vil fokusere mest på.. Har i hvert fall funnet ut at rundering definitivt er noe jeg vil drive mer med ;)

Jeg begynte jo første innlegget i denne tråden med at jeg ikke ville ha en høyaktivitetshund, men nå er jeg usikker.. Har tittet litt på både bc og kelpie, og tanken på å ha en hund av den typen både tiltaler og skremmer meg bittelitt. "Frykten" for å ta på meg for mye, er jo der, samt at jeg har hørt og sett litt "forskjellige" av disse hundene..

Bc'er er jo supre hunder når de er bra, men føler at alle bc'er jeg møter har "ett eller annet", om dere skjønner? Mye usikkerhet, enten mot andre hunder, mennesker eller miljøer, eller en god blanding av flere.. Vet at bc'en ikke skal være sånn, men føler jeg hører og ser så mye slikt? Og hos erfarne hundefolk også, så det er ikke snakk om at de har kjøpt første og beste hund de fant, eller at den er understimulert, dårlig sosialisert/miljøtrent e.l...

Er oppvokst med en helt fantastisk bc-gutt, sosial og trygg, litt murrete med andre hannhunder, men ikke så mye at det har vært et problem, arbeidsglad, lettrent, ikke noe overdrevent stress eller gjeting.. Hadde jeg visst at jeg kunne få en sånn hund, så hadde jeg ikke nølt med å skaffe meg bc. Trives veldig godt med gjetertypen, og bc er en rase som føles veldig 'riktig' egentlig, hvs jeg bare tør stole på at jeg kan gi en bc det den trenger for å være glad og fornøyd, og jeg kan finne meg en trygg og fin bc uten mye "hang-ups"..

Kelpie vet jeg lite om, har hørt at det kan være litt diverse på gemyttet der, men vet som sagt veldig lite om rasen. Tenker som så at om jeg skal ha den typen hund, kan jeg like gjerne velge bc..? Noen som vil utrede litt om det mest grunnleggende forskjellene på bc og kelpie..? :hyper:

Ellers så tenker jeg fremdels på storpuddel, i fall jeg ville "safe" litt og gå for en rase med litt mer slingringsonn ift aktivisering, men har hørt litt diverse om vokt og reserverthet? Er også usikker på hvor smart det er å gå for puddel om jeg plutselig skulle finne ut at jeg faktisk gjerne vil konkurrere i bruks? Å skaffe seg en tredje hund blir nok ikke aktuelt før førstemann er rimelig gammel og grå :lol:

Springer er fremdeles litt i bakhodet, skal undersøkes nærmere, men heller mer mot en gjetertype enn jakttype.

Har såvidt tittet på hovawart, men der er jeg veldig usikker. Tror nok ikke egentlig det er den type hund jeg vil ha + det er litt i største laget, men vil av ren nysgjerrighet gjerne vite litt mer.. :hyper:

Diverse retrievere hadde nok passet fint, men som sagt tidligere er jeg ikke helt retrievertypen, så de kommer lengre ned på listen i hvert fall.

Sett så vidt på rottweiler etter anbefaling, kjempefine hunder som jeg alltid har likt godt, men i største laget (da hadde det i så fall blitt tispe, men også de blir fort litt store..). Også tittet på langhårsbelgerne, men der er magefølelsen litt feil.. Trenger nok å treffe litt flere belgere tror jeg, kjenner jo ingen noe særlig. Schäfer har blitt nevnt, men der er heller ikke magen helt med + litt store, i hvert fall hannene.

Sånn i det store og det hele så sier vel hodet mitt bc eller storpuddel nå.. Ja, veldig forskjellige raser, men valget mitt er jo mellom å "ta 'an helt ut" og gå for en skikkelig brukshund, eller være mer safe med en hund som fint kan brukes litt, men har mindre aktivitetsnivå (og dermed ikke like mye arbeidsvilje og iver).. Tror nok at jeg helst vil ha bc, men som sagt redd for å ta på meg for mye, samt å få en av disse nervøse, usikre greiene jeg har sett en del av.. Samtidig er jeg redd for å få storpuddel, og så sitte igjen med en følelse av at det jo ikke egentlig var denne rasen jeg ville ha, eller at storpuddelen ikke er "nok" hund for meg ift treningsiver, arbeidslyst, egenskaper osv.. Hvis jeg ikke får bc som hund nr to, så blir det fort 8 år (eller noe i den duren) til jeg kan skaffe meg en bc (med mindre eurasieren tar kvelden tidlig, men det vil vi jo ikke :lol: ).

Tips, råd, innspill, tanker, idéer, rasebeskrivelser.. Alt blir tatt i mot med stor takk og iver! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over hvor skeptisk du er til storpuddelen. Men jeg skal ikke påstå at det er "mer" i en storpuddel enn hva du antyder, siden jeg ikke har hatt storpuddel selv. Jeg bare vurderer rasen selv.

Storpuddelen skal jo etter hva jeg har fått med meg være veldig grei å jobbe med, og de skal vel være ganske førerorienterte og ha en "will to please"? Er det noen konkrete punkter det skorter litt på?

Jeg er jo klar over at det ikke blir det samme som border collie, schäferhund eller belgisk fårehund, men så virket det ikke som at du hadde så store forventninger eller ambisjoner om å nå veldig langt.

Selv om jeg ser at du har lyst, hadde det ikke vært for nervene, og derfor vurderer raser som det er mer futt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over hvor skeptisk du er til storpuddelen. Men jeg skal ikke påstå at det er "mer" i en storpuddel enn hva du antyder, siden jeg ikke har hatt storpuddel selv. Jeg bare vurderer rasen selv.

Storpuddelen skal jo etter hva jeg har fått med meg være veldig grei å jobbe med, og de skal vel være ganske førerorienterte og ha en "will to please"? Er det noen konkrete punkter det skorter litt på?

Jeg er jo klar over at det ikke blir det samme som border collie, schäferhund eller belgisk fårehund, men så virket det ikke som at du hadde så store forventninger eller ambisjoner om å nå veldig langt.

Selv om jeg ser at du har lyst, hadde det ikke vært for nervene, og derfor vurderer raser som det er mer futt i.

Jeg vurderte puddel som hund nummer to, stor eller mellom. Men den falt bort fordi jeg etter hvert konkluderte med at den er mye tyngre å motivere og vanskeligere å belønne, sammenliknet med gjeterne. Det kan være veldig mye energi der, uten at du nødvendigvis greier å rette den 100% inn på det du ønsker å bruke den energien på. Men jeg har jo aldri hatt og trent puddel, så dette blir second hand information. (Bla. ut i fra diskusjoner på raseforum om de ulike utfordringene med rasen.)

Jeg tror du må bruke enda mer tid på å finne ut hva det egentlig er du skal bruke hunden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpie vet jeg lite om, har hørt at det kan være litt diverse på gemyttet der, men vet som sagt veldig lite om rasen. Tenker som så at om jeg skal ha den typen hund, kan jeg like gjerne velge bc..? Noen som vil utrede litt om det mest grunnleggende forskjellene på bc og kelpie..? :hyper:

Det første du bør vite er at Kelpie består av 2 raser som avles på to forsjellige grunnlag. Den ene er Working Kelpie også er det Australsk Kelpie. Omtrent 90% som ikke har hatt direkte kontakt med rasen, men bare "kjenner noen" har "sett noen" "en som trener" osv vet ikke at det er forsjellige raser, eller ser forsjell ved første øyekast.

Det står litt om det på hjemmesiden min ;)

Ellers er det med som med alle andre raser. Jo bedre tid og jo mer du graver, jo bedre utgangspunkt får du. Med en AK så kan du forvente at den har AG/LP/bruks resutlater før den går i avl og gjerne er i eller på god vei til de øverste klassene ( eks kl.3/Elite lp, B/A i bruks).

Du skal også forvente at de har mentalprøve/beskrivelse.

Lykke til på jakten :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Jeg har aldri sett en jaktlab som har vært på str. med "vanlig" lab. De fleste har også sagt at de har grei avknapp inne.

Ikke jeg heller :hyper:

Grei avknapp ja, og labbisen her kan overhode ikke sammelignes med bc eller malle.... Mulig hun ikke helt virker orntlig da?

Jeg personlig ville styrt unna standard labrador hanne av en enkel grunn: kjønnsdrift.

Har enda til gode å møte en eneste av dem som ikke er grisegutt/voldteksforbryter... ;)

Lykke til med jakten, synes portis og korthårs collie høres ut som gode forslag jeg. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo klar over at det ikke blir det samme som border collie, schäferhund eller belgisk fårehund, men så virket det ikke som at du hadde så store forventninger eller ambisjoner om å nå veldig langt.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke trenger en BC e.l, men jeg liker gode bc'er utrolig godt, jeg trives med gjetertype og selv om jeg nå tenker at det ikke er viktig for meg å konkurrere, så kan det være jeg ombestemmer meg vettu :hyper: Det som hovedsaklig holder meg tilbake mtp å konkurrere, er nerver, men om jeg får en hund som jeg føler jeg kan gjøre det bra med i konkurranser, så er det ikke utelukket at jeg vil konkurrere.

Jeg føler at vi valgte litt feil rase da vi valgte eurasier, jeg ville helst ha en litt mer arbeidsglad hund og hadde veldig lyst på storpuddel, men sambo satte foten ned og vi endte opp med eurasier. Nå vil jeg ha en hund som virkelig liker å jobbe, og er redd for å velge feil rase igjen.. Som sagt blir det ikke aktuelt med en hund nr tre, så vil være sikker på at jeg velger riktig nå ;) Denne hunden blir MIN hund til å trene og jobbe med, så sambo får ikke noe ord med i laget denne gang :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte puddel som hund nummer to, stor eller mellom. Men den falt bort fordi jeg etter hvert konkluderte med at den er mye tyngre å motivere og vanskeligere å belønne, sammenliknet med gjeterne. Det kan være veldig mye energi der, uten at du nødvendigvis greier å rette den 100% inn på det du ønsker å bruke den energien på.

Jeg tror du må bruke enda mer tid på å finne ut hva det egentlig er du skal bruke hunden til.

Jeg er enig med deg, både ang det du skriver om puddel, og at jeg må finne ut av hva jeg vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt tittet på hovawart, men der er jeg veldig usikker. Tror nok ikke egentlig det er den type hund jeg vil ha + det er litt i største laget, men vil av ren nysgjerrighet gjerne vite litt mer.. ;)

Nå har jeg ikke mye erfaring med howavart, men det var det første jeg tenkte på etter å ha lest det første innlegget (da du ønsket en noe større hund). Den er sunn, arbeidsvillig, noe reservert (som du etterspurte), av det jeg har hørt. Men har som sagt ikke mange erfaringer med rasen. Andre vil nok kunne si mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med jaktgolden forresten...?

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tenker jeg at jeg vil konkurrere (bruks), og jeg vil ha en 'aktiv brukshund'.. Må vel egentlig bare riste av meg usikkerheten, jeg vet jo at jeg har tid til å ta meg av en aktiv hund. Jeg er glad i å gå på tur, har ikke planer om å få barn, har ingen andre tidskrevende hobbyer enn dyrene mine, og ikke minst så har jeg en samboer som kan hjelpe til.. Vil virkelig ta instruktørutdannelse og 'drive med' hund :icon_confused:

Og konkurransenervene får vi ta oss av når vi kommer så langt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger kull på min BC tispe i løpet av året. Hun løper sannsynligvis i November. Man har aldri noen garantier for hva man får, men jeg har ett kull etter henne som er snart 18 mnd og de innehar de egenskapene jeg ønsker i en bc; sosiale, nervefasthet, mot, avreaksjon, mye lek/jakt, ikke stress og høy førbarhet. I tillegg til at alle er prøvd på sau og viser gode takter.

Mor har bestått FA, har konkurrert i Lp og trener gjeting. Far til kullet blir sannsynligvis en walisisk import som konkurrerer i norges eliten i gjeting.

Send meg en PM om det er av interesse med mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger kull på min BC tispe i løpet av året. Hun løper sannsynligvis i November. Man har aldri noen garantier for hva man får, men jeg har ett kull etter henne som er snart 18 mnd og de innehar de egenskapene jeg ønsker i en bc; sosiale, nervefasthet, mot, avreaksjon, mye lek/jakt, ikke stress og høy førbarhet. I tillegg til at alle er prøvd på sau og viser gode takter.

Mor har bestått FA, har konkurrert i Lp og trener gjeting. Far til kullet blir sannsynligvis en walisisk import som konkurrerer i norges eliten i gjeting.

Send meg en PM om det er av interesse med mer informasjon.

Tusen takk for tips/tilbud, men det blir nok ikke ny hund på oss før rundt sommeren 2012 iom at han vi har bare er 16 mndr :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med jaktgolden forresten...?

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tenker jeg at jeg vil konkurrere (bruks), og jeg vil ha en 'aktiv brukshund'.. Må vel egentlig bare riste av meg usikkerheten, jeg vet jo at jeg har tid til å ta meg av en aktiv hund. Jeg er glad i å gå på tur, har ikke planer om å få barn, har ingen andre tidskrevende hobbyer enn dyrene mine, og ikke minst så har jeg en samboer som kan hjelpe til.. Vil virkelig ta instruktørutdannelse og 'drive med' hund :ahappy:

Og konkurransenervene får vi ta oss av når vi kommer så langt :ahappy:

De jaktgoldene som jeg har møtt har jeg et veldig positivt inntrykk av og kan absolutt anbefales :icon_confused:

Vi har en flink oppdretter her i Bergen, Kennel Jacklaine, absolutt verd å ta et besøk der.

Ellers har jeg møtt hunder fra Doubleuse og Solsvingen.

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jaktgoldene som jeg har møtt har jeg et veldig positivt inntrykk av og kan absolutt anbefales :icon_confused:

Vi har en flink oppdretter her i Bergen, Kennel Jacklaine, absolutt verd å ta et besøk der.

Ellers har jeg møtt hunder fra Doubleuse og Solsvingen.

Lykke til :hmm:

Takk for svar, håper på et besøk til Jacklaines :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...