Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på skuddredd hund?


ElinT

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hvor den fiendtlige inntillingen din kommer i fra 2ne...men det spiller ingen rolle... Men som jeg skrev tidligere så tror jeg du missforstår å legger noen hensikter i *min munn* som jeg ikke har. Jeg har på ingen måte vært ute etter LinKr, at jeg kvotet henne var en tilfeldighet fordi jeg ønsket å opplyse om muligheter og regelverk.

Og ja, jeg synes folk burde lese regleverk på mentaltester på lik linje som man starter på andre NKK aktiviteter. Men det er MIN mening og jeg tvinger ingen andre til å dele den om de ikke vil. For om man kan reglene kan man stå på sitt om det blir gjort feil og man er opplyst om alternativer. Altså ikke noe personlig what so ever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet ikke om dette blir OT eller ei men i mitt hode kan man ha en hund som ikke er skuddredd men som likevel er redd raketter og torden - fordi dette er forskjellige lyder. Jakthunder er fine eks på det. De er som regel ikke skudd redde, men kan reagere på andre ting.

( så kan man igjen si at de har lært at skudd betyr vilt faller/action - de knytter det mot noe gøy )

Jeg tror at ganske ofte så forårsaker eier en del redsel hos hunden fordi man selv blir nervøs/spent når det smeller. Og at dette fort kan smitte over på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor den fiendtlige inntillingen din kommer i fra 2ne...men det spiller ingen rolle... Men som jeg skrev tidligere så tror jeg du missforstår å legger noen hensikter i *min munn* som jeg ikke har. Jeg har på ingen måte vært ute etter LinKr, at jeg kvotet henne var en tilfeldighet fordi jeg ønsket å opplyse om muligheter og regelverk.

Og ja, jeg synes folk burde lese regleverk på mentaltester på lik linje som man starter på andre NKK aktiviteter. Men det er MIN mening og jeg tvinger ingen andre til å dele den om de ikke vil. For om man kan reglene kan man stå på sitt om det blir gjort feil og man er opplyst om alternativer. Altså ikke noe personlig what so ever!

Vi ble vel ganske tidlig enige om at selv om man har lest, ja sågar pugget regelverk, så var det ikke sikkert at man husket det i "kampens hete"? Og min såkalte "fiendtlige innstilling" er vel mer et oppriktig ønske om å høre hvorfor en hund som ikke leker på noe moment på en beskrivelse, skal pushes til å leke på skuddmomentet når det faktisk er åpning for at slike hunder får en alternativ aktivitet. Jeg ser heller ikke at det er en tvingende nødvendighet at hundeføreren skal gå og huske dette gjennom testen, i all den tid dommere og testledere skal og bør kunne reglene - helst bedre enn hundeføreren.. Da blir det vel neppe noen diskusjon heller i etterkant?

Jeg har sett dommere klare å skille på siste lekmomentet og skuddmomentet (de konstaterer at hunden ikke har noe lek i slutten av MH'en også, ikke sant), da burde det ikke være et stort problem for samtlige dommere å gjøre det samme? For moment 9 og 10 ER ikke det samme, og de er ikke avhengig av hverandre, er de vel?

Jeg tror at ganske ofte så forårsaker eier en del redsel hos hunden fordi man selv blir nervøs/spent når det smeller. Og at dette fort kan smitte over på hunden.

Om det var sånn, så kunne man neppe påstått at skuddberørthet/redsel var sterkt arvelig, da det neppe er sånn at alle hunder fra visse linjer vokser opp hos like skuddnervøse eiere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at ganske ofte så forårsaker eier en del redsel hos hunden fordi man selv blir nervøs/spent når det smeller. Og at dette fort kan smitte over på hunden.

Sterkt uenig. Vi kan hjelpe til å forsterke redselen, men det må være noe der å forsterke i utgangspunktet. Min Z var jo skuddredd til tusen, og jeg skal innrømme at jeg helt klart hjalp han på vei til å bli fobisk (via demping :ahappy: )... Men faren og farfaren hans er også skuddredde, så her lå det noe i bånn. Min mening ang avl på skuddredde hunder er rimelig klar, jeg mener det samme som Jeanette og Gråtass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...