Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på skuddredd hund?


ElinT

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar
Hun gjorde ikke det heller - hun sto og så på meg og snusa i bakken. Var ikke du tilstede på den testen forresten?

Jeg tenkte litt feil i farta :aww:

Forøvrig tok jeg testene ved dommerseminaret til NKK i sommer, så det var en hel haug med dommere.

Om det var på beskriver seminaret var jeg tilstede. Men jeg husker ikke deg og din hund. Så jeg vet ikke hvorfor det ble valgt å skyte for din hund når den ikke var i aktivitet, men et alternativ er også å skyte 4 passive skudd. Jeg ville bare opplyse om de alternativene som er ved skudd på MH i og med at det tydeligvis var veldig uklare meninger rundt reglelene for dette.

Greit at man burde ha lest reglene når man er hundefører, men seriøst - både dommer og testleder burde KUNNE reglene.. Dette står i reglene:

Hensikt. Å beskrive hundens reaksjoner i forbindelse med skuddløsning.

Utforming. Skytteren skal befinne seg 20 m fra hunden og være skjult for denne. Vindretningen skal ikke være mot hunden og på den måten distrahere denne. Alternative lekegjenstander, valgt og skaffet til veie av arrangør/dommer, kan benyttes i tilfelle hunden ikke svarer på leke med fille. Det skal benyttes 9 mm startrevolver. Skuddene skal løsnes med minst 10 sekunders mellomrom.

Gjennomføring. Føreren engasjerer hunden i lek (fig. 1) – om hunden ikke leker skapes annen form for aktivitet, for eksempel springmarsj. Dersom det ikke lykkes å få hunden i aktivitet prøves den med samtlige (4) skudd under passivitet. Leken/aktiviteten bør pågå i ca 15 sekunder innen første skudd løsnes. Dersom hunden har vært aktiv under første skuddløsning skal den også prøves under passivitet. Føreren holder hunden i langt kobbel uten å påvirke den med kommando (fig. 2).

Deretter aktiviseres hunden igjen med lek, dog uten skuddløsning. Antall skudd som skal løsnes skal være 2 under aktivitet og 2 under passivitet.

En hund som får 1 på 9 a, kan vel knapt påstås at leker, i og med at det står "Leker ikke" i den ruta? Det er vel ikke all verden av aktivitet heller da - og da burde testleder eller dommer kommet med et alternativ for denne hunden. I og med at man får prenta inn at det er dommeren som bestemmer, så blir det litt teit å forvente at en stakkars hundeeier skal nærmest forlange å få løpe med bikkja eller få leke med en alternativ leke..

Jeg er ikke uenig med deg. Selvfølgelig skal dommere, beskrivere og testleder kunne reglene og fortelle om alternativene om det kommer dit hen at det er nødvendig å opplyse om det. Men akkurat på dette med skudd så ønsker en at hunden skal forsøkes i lek først og fremst. Og derfor prøver man alltid med lek først. Dette fordi man ønsker at testene skal utføres så likt som overhode mulig slik at det får en avlsverdi. Før man kommer til momentet er testleders jobb å fortelle hundeeieren om hva som skal skje, man forsøker å gi så mye info som nødvendig men samtidig så lite at det ikke blir forvitrrende for hundeier. Om man før man kommer til lek skulle informere om alle alternativer tror jeg mange ville blitt mer forvirret enn nødvendig, derfor er det ikke praksiss å gi så mye informasjon.

Men en hund kan leke med hundefører uten å vise lek i jakt/fille lek. Hunden kan fortsatt være interessert i sosial lek uten å vise interesse for lek med fille. Om hunden lar seg aktivisere av hundeeier i sosial lek betegnes det som aktivtet på lik linje som å springe.

For de aller fleste tror jeg det er helt normalt å sette seg inn i regelverk å vite ca hva som er lov eller ikke om man skal starte på bruks eller lydighetsprøver feks... Hvorfor skal det være noe annerledes med mentaltester...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Hvis det er noe som har skjedd tidligere i beskrivelsen som hunden ikke er helt ferdig med, kan dette føre til at en hund som i hverdagen ikke er skuddredd, stryker på skudd i en testsituasjon.

*klippe*

Ved en MH skal tiden benyttes og hunden skal få muligheten til å bli ferdig med momentene, ved en FA så brytes testen om hunden ikke klarer å avreagere innenfor gitte tidsintervaller.

Hunden, ved en MH, skal ha avreagert (og dermed være ferdig med momentene) innen neste moment starter. Men hundene kan bygge på seg mye under en MH, som gjør at skuddene viser at hunden er skuddberørt/skuddredd. En hund går gjennom mange inntrykk og opplevelser i slike beskrivelser (og tester) og det er bevisst at skuddene kommer til slutt.

*klippe*

For de aller fleste tror jeg det er helt normalt å sette seg inn i regelverk å vite ca hva som er lov eller ikke om man skal starte på bruks eller lydighetsprøver feks... Hvorfor skal det være noe annerledes med mentaltester...?

Dette lurer jeg også på. For det er i tillegg mange som møter opp uten original stamtavle (eller gyldig vaksinasjonskort) ved MH/FA/Ktest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trenger ikke å bite i filla for å være tilstrekkelig i lek/aktivitet. Om hunden er med på leken, følger etter hundefører og hopper rundt hundeeier betraktes det som aktivitet på lik linje som det å springe.

Bedømmes dette ut i fra hvordan leken til hunden er i starten eller hvordan leken til hunden er når den har kommet så langt som til skuddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedømmes dette ut i fra hvordan leken til hunden er i starten eller hvordan leken til hunden er når den har kommet så langt som til skuddet?

Lek2 må ikke blandes med skuddene, dette er en lek mellom hundefører, testleder og hund.

Ved skuddene skal hunden skal være i aktivitet sammen med hundefører, deretter passiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de aller fleste tror jeg det er helt normalt å sette seg inn i regelverk å vite ca hva som er lov eller ikke om man skal starte på bruks eller lydighetsprøver feks... Hvorfor skal det være noe annerledes med mentaltester...?

Dette lurer jeg også på. For det er i tillegg mange som møter opp uten original stamtavle (eller gyldig vaksinasjonskort) ved MH/FA/Ktest.

Tja.. Jeg leste lydighetsreglementet før jeg startet i LP jeg, men det var ikke snakk om at jeg HUSKET det når jeg gikk allikevel (det ville jo vært forbausende, jeg husker jo knapt forskjell på høyre og venstre når jeg blir kommandert - og da trenger det ikke å være konkurranse engang). Det blir noe av det samme med MH eller andre mentaltester, gjør det ikke?

Når Nora gikk MH i oktober, så oppførte jeg meg så tankeløst ved kjeledressen at det nesten er pinlig å legge ut videoen - jeg har sett en og annen MH, jeg har til og med figurantkurs, jeg VET hvordan momentet skal se ut.. Men allikevel så er jeg drit lydig, så når testlederen sier før jeg skal gå kontrollrunden "om hun vil gå, så slipper du båndet", så det gjorde jeg.. Hun (Nora, ikke testlederen :aww: ) kan jo ikke gå pent i bånd, så hun fiser avgårde, og jeg slipper båndet - og svisj, Norris har passert kjeledressen.. Og testlederen og dommeren syns antageligvis at jeg var skikkelig teit (jeg syns ihvertfall at jeg var det), for det hun mente, var jo at om hun ikke ville gå forbi den eller ville gå bort til kjeledressen, så skulle jeg slippe - ikke når hun var i full fart forbi.. Og det værste er at jeg tror jeg gjør det to ganger :lol:

Og joda, jeg hadde lest reglementet jeg, jeg har til og med gått gjennom det med en dommer, men jeg HUSKET det ikke når jeg gikk med Nora.. Så da bør jo testleder og dommer kunne ta bittelitt ansvar og hensyn? Det er jo ikke bikkjas feil at eieren blir noe tanketom i en sånn setting? Det er ikke DET vi tester, liksom.. Og folk kommer neppe til å teste bikkjene sine om de føler at de blir urettferdig og/eller dårlig behandlet av funksjonærene?

Veit dere forresten hva dommerene sa etter at jeg hadde gått med Nora? "Tusen takk for at vi fikk se på hunden din". En litt annen tilnærming til hundefører enn hva dere utviser i denne tråden, kan man vel si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippe...

Veit dere forresten hva dommerene sa etter at jeg hadde gått med Nora? "Tusen takk for at vi fikk se på hunden din". En litt annen tilnærming til hundefører enn hva dere utviser i denne tråden, kan man vel si..

Jeg tror du missforstår meg... selvfølgelig tar man hensyn til at folk er nervøse og det er nettopp derfor man også har testleder i slike tester. Folk skal få godt forklart hvordan og hva de skal gjøre. Og derfor er det også viktig å ikke gi for mye informasjon. Jo mere informasjon jo mindre går inn hos en nervøs person. Korte og greie beskjeder er det man lærer på testlederkurs.

Min hensikt har ikke på noen måte vært å rakke ned på noen hundeførere, men å opplyse om regler og utførelse. Om noen har tatt det personlig beklager jeg det. I tilegg opplyse om at det kan være smart å lese regelverket slik at om det blir gjort feil, så kan man rette opp den før det er forsent og man har signert testpapirer og fått stemplet registreringbeviset er det ingen vei tilbake liksom... Nei, det skal ikke gjøres feil , men funksjonærer på tester er bare mennesker de også å feil skjer selv de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre her inne som har hunder som har fått dårlig på skudd, hvordan reagerte de på skrammelet? Hva fikk de på det?

Supra fikk 5 på skudd, på skrammelet fikk hun:

7a - 1

7b - 4

7c - 1

7d - 1

Så jeg vil ikke akkurat si at hun brydde seg veldig mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supra fikk 5 på skudd, på skrammelet fikk hun:

7a - 1

7b - 4

7c - 1

7d - 1

Så jeg vil ikke akkurat si at hun brydde seg veldig mye om det.

Tia har bare gått k-test, men fikk på skrammelet

"Stanser opp. Kontrollerer forstyrrelsen"

og

"Utforsker selvstendig og rasjonelt. Avreagerer"

og hun strøk på skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia har bare gått k-test, men fikk på skrammelet

"Stanser opp. Kontrollerer forstyrrelsen"

og

"Utforsker selvstendig og rasjonelt. Avreagerer"

og hun strøk på skudd.

Ja, det virker som at hunder ofte greit takler skrammelet selv om de ikke liker skudd.

Jeg er enig i at avlsdyr bør være skuddfaste. Jeg ville ikke selv avlet på en skuddredd hund, men ser rundt om at det er mange som gjør det. Jeg syntes det var interresant å se hvor mange forskjellige meninger det er her inne, fordi jeg har fått så mange komentarer på at det ikke er noe problem å avle på en hund som er skuddredd.

Når det er sagt så spiller det ingen rolle for meg at min egen hund fikk 5 på skudd, hun har ingen problemer i hverdagen, fungerer ypperlig til mitt bruk og jeg har ikke planer om å bli oppdretter uansett :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Veit dere forresten hva dommerene sa etter at jeg hadde gått med Nora? "Tusen takk for at vi fikk se på hunden din". En litt annen tilnærming til hundefører enn hva dere utviser i denne tråden, kan man vel si..

"Tusen takk for at vi fikk se på hunden din" er faktisk noe jeg hører ved mange av de testene når jeg er figurant (ja faktisk ved de fleste). Vet ikke om det er noe dere på Østlandet ikke er vant med? :aww:

(Dette er vel ikke den tråden i forumet som er værst, er vel mange andre tråder inne her som er mye værre enn hva som gjelder i denne tråden).

Jeg tror du missforstår meg... selvfølgelig tar man hensyn til at folk er nervøse og det er nettopp derfor man også har testleder i slike tester. Folk skal få godt forklart hvordan og hva de skal gjøre. Og derfor er det også viktig å ikke gi for mye informasjon. Jo mere informasjon jo mindre går inn hos en nervøs person. Korte og greie beskjeder er det man lærer på testlederkurs.

*klippe*

Nei, det skal ikke gjøres feil , men funksjonærer på tester er bare mennesker de også å feil skjer selv de beste.

Korte og greie beskjeder er alfa og omega når man er nervøs hundefører.

Jeg blir dritnervøs selv jeg, selv om jeg har vært figurant i flere år. Derfor synes jeg det er veldig greit med en testleder som ved kjeledressen sier: "når kjeledressen spretter opp, stopper du og slipper båndet", så er det min nervøsitet som spiller inn når mine skritt blir nølende jo nærmere "punktet" jeg kommer (og jeg forværrer reaksjonen til hunden så klart). Jeg tror ikke jeg har sett en eneste "testehelg" hvor fører ikke har vært nervøs og gjort førerfeil på ett eller annet moment, og hvor testleder har varslet: "stå i ro", "slipp båndet" etc.

"Errare humanum est..." sa Hieronymus eller Sofokles (om ikke mine små grå har tatt skikkelig ferie :lol: ). Ja, det er menneskelig å feile. Man blir så påminnet om hva som er riktig og gjentar ikke akkurat den feilen flere ganger :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du missforstår meg... selvfølgelig tar man hensyn til at folk er nervøse og det er nettopp derfor man også har testleder i slike tester. Folk skal få godt forklart hvordan og hva de skal gjøre. Og derfor er det også viktig å ikke gi for mye informasjon. Jo mere informasjon jo mindre går inn hos en nervøs person. Korte og greie beskjeder er det man lærer på testlederkurs.

Min hensikt har ikke på noen måte vært å rakke ned på noen hundeførere, men å opplyse om regler og utførelse. Om noen har tatt det personlig beklager jeg det. I tilegg opplyse om at det kan være smart å lese regelverket slik at om det blir gjort feil, så kan man rette opp den før det er forsent og man har signert testpapirer og fått stemplet registreringbeviset er det ingen vei tilbake liksom... Nei, det skal ikke gjøres feil , men funksjonærer på tester er bare mennesker de også å feil skjer selv de beste.

"Tusen takk for at vi fikk se på hunden din" er faktisk noe jeg hører ved mange av de testene når jeg er figurant (ja faktisk ved de fleste). Vet ikke om det er noe dere på Østlandet ikke er vant med? :aww:

(Dette er vel ikke den tråden i forumet som er værst, er vel mange andre tråder inne her som er mye værre enn hva som gjelder i denne tråden).

Korte og greie beskjeder er alfa og omega når man er nervøs hundefører.

Jeg blir dritnervøs selv jeg, selv om jeg har vært figurant i flere år. Derfor synes jeg det er veldig greit med en testleder som ved kjeledressen sier: "når kjeledressen spretter opp, stopper du og slipper båndet", så er det min nervøsitet som spiller inn når mine skritt blir nølende jo nærmere "punktet" jeg kommer (og jeg forværrer reaksjonen til hunden så klart). Jeg tror ikke jeg har sett en eneste "testehelg" hvor fører ikke har vært nervøs og gjort førerfeil på ett eller annet moment, og hvor testleder har varslet: "stå i ro", "slipp båndet" etc.

"Errare humanum est..." sa Hieronymus eller Sofokles (om ikke mine små grå har tatt skikkelig ferie :lol: ). Ja, det er menneskelig å feile. Man blir så påminnet om hva som er riktig og gjentar ikke akkurat den feilen flere ganger :aww:

Eh, jo.. Jeg tror det er vanlig også på østlandet at dommeren takker for at de fikk se hunden din, poenget mitt var at jeg syns dere var en anelse nedlatende når dere svarte at folk burde sette seg inn i reglene og nærmest kunne skylde seg selv som ikke visste at man kunne få en alternativ leke/aktivitet. Men da er vi enige da, det ER testleder/dommers jobb å hjelpe en stakkars nervøs hundefører gjennom løypa, og å opplyse vedkommende om hvordan momentene skal utføres - og at det er alternativer for hunder som ikke leker på skuddet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå det er min feil at C fikk 5 på skuddet siden jeg ikke hadde lært meg reglene og fortolkningene godt nok på forhånd, slik at jeg kunne fått arrangert en annen aktivitet under skuddet logik.png

Jeg beklager om det er jeg som har fått deg til å føle at det er din skyld! Det var ikke meningen. Jeg ønsket faktisk bare å opplyse om de alternativer som er. At det ikke nødvendigvis ble gjort feil med din hund (selv om det også er godt mulig det ble gjort feil, det vet ikke jeg) da det er beskriverne som avgjør der og da hvilken metode de mener er best for din hund om den ikke leker. Og at om hunden ikke leker med fille er alternativene 4 passiveskudd i stede for 2 aktive og 2 passive, lek/aktivitet sosialt med hundeier eller å springe. Hundefører kan om den kjenner reglene påvirke utfallet for hva som blir valgt av metode. Fordelen nå er at du garrantert ikke kommer til å glemme dette til neste hund :aww: Du har også mulighet til å ta en ny MH for å forsøke å bedre resultatet på skudd.

Da du testet din hund var det også et veldig spesielt tilfelle. Hovedgrunnen til slike tester på et dommerkurs er å utdanne beskrivere, og hovedfokus er på det. Det var heller ikke kursdeltagerne som tok den offisielle beskrivelsene, det var det de svenske instruktørene som gjorde.

Eh, jo.. Jeg tror det er vanlig også på østlandet at dommeren takker for at de fikk se hunden din, poenget mitt var at jeg syns dere var en anelse nedlatende når dere svarte at folk burde sette seg inn i reglene og nærmest kunne skylde seg selv som ikke visste at man kunne få en alternativ leke/aktivitet. Men da er vi enige da, det ER testleder/dommers jobb å hjelpe en stakkars nervøs hundefører gjennom løypa, og å opplyse vedkommende om hvordan momentene skal utføres - og at det er alternativer for hunder som ikke leker på skuddet..

Det er faktisk ikke testleders jobb å fortelle om alternativene ved skudd. Det er dommerne/beskrivernes avgjørelse om man skal bruke alternative metoder. Testleder skal pressantere neste moment. Forklare hva som skal skje og hvordan det skal utføres , ikke ta egne og selvstendige avgjørelser som kan ha utfall for beskrivelsen. Man skal alltid forsøke å leke først og derfor er det det testleder skal pressantere. Testleder kan om hunden ikke leker spørre dommerne om hvilken alternativ metode man skal forsøke, men stort sett så er dommerne kjappe ut med å fortelle hvordan de vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke testleders jobb å fortelle om alternativene ved skudd. Det er dommerne/beskrivernes avgjørelse om man skal bruke alternative metoder. Testleder skal pressantere neste moment. Forklare hva som skal skje og hvordan det skal utføres , ikke ta egne og selvstendige avgjørelser som kan ha utfall for beskrivelsen. Man skal alltid forsøke å leke først og derfor er det det testleder skal pressantere. Testleder kan om hunden ikke leker spørre dommerne om hvilken alternativ metode man skal forsøke, men stort sett så er dommerne kjappe ut med å fortelle hvordan de vil ha det.

Tja, i kursmatriellet jeg fikk når jeg gikk testlederkurs for 14 dager siden, så står det:

Testleders oppgave

Testleder skal lede ekvipasjen gjennom testbanen, informere hundeeieren om testmomentenes gjennomføring samt rettlede ekvipasjen i momentets gjennomføring.

Testleder skal videre rettlede eventuelle tilskuere ved å anvise sted der disse kan stå under momentets gjennomføring.

Testleder skal kontinuerlig holde kontakt med dommere og utføre de direktiver disse gir under testen.

Testleder må ikke forveksles med stevneleder eller NKK's representant. Enhver av disse har sine bestemte oppgaver.

Testleder har sin oppgave i testbanen.

Min understreking.. Om vi da ser på forklaring på hvordan momentet skal gjennomføres (på skudd):

Hensikt. Å beskrive hundens reaksjoner i forbindelse med skuddløsning.

Utforming. Skytteren skal befinne seg 20 m fra hunden og være skjult for denne. Vindretningen skal ikke være mot hunden og på den måten distrahere denne. Alternative lekegjenstander, valgt og skaffet til veie av arrangør/dommer, kan benyttes i tilfelle hunden ikke svarer på leke med fille. Det skal benyttes 9 mm startrevolver. Skuddene skal løsnes med minst 10 sekunders mellomrom.

Gjennomføring. Føreren engasjerer hunden i lek (fig. 1) – om hunden ikke leker skapes annen form for aktivitet, for eksempel springmarsj. Dersom det ikke lykkes å få hunden i aktivitet prøves den med samtlige (4) skudd under passivitet. Leken/aktiviteten bør pågå i ca 15 sekunder innen første skudd løsnes. Dersom hunden har vært aktiv under første skuddløsning skal den også prøves under passivitet. Føreren holder hunden i langt kobbel uten å påvirke den med kommando (fig. 2).

Deretter aktiviseres hunden igjen med lek, dog uten skuddløsning. Antall skudd som skal løsnes skal være 2 under aktivitet og 2 under passivitet.

Om du ser på gjennomføring her, så står det "om hunden ikke leker skapes en annen form for aktivitet, for eksempel springmarsj" - ergo så kan man vel som testleder informere hundefører om at det er et alternativ, selv om man ikke er testleder som bestemmer at det skal gjøres.. Og om hundefører veit at det er et alternativ, så kan det jo hende at vedkommende har vett på å spørre om det selv, om h*n har en hund som ikke leker. For det hender faktisk at hundeeiere kjenner hundene sine bedre enn funksjonærene på en testbane..

For jeg personlig er drit lei av at man skal se på hunder som ikke leker som en slags B-vare. Javisst, det gir deg flere strenger å spille på når man trener aktivt, men ikke alle hundeeiere trener aktivt - ei heller de som vil teste. Og for meg som ønsker at flest mulig tester hundene sine, så blir det helt hårreisende at folk gruer seg til å gå mentaltester/beskrivelser fordi de føler at hundene deres ikke er bra nok fordi de ikke leker - av alle ting. Det er liksom lek og skudd folk henger seg opp i, og det er faktisk ikke hele testen.. Da kan man i det minste gi de en real sjanse på skuddet - det står ikke at hunden MÅ leke, det står at den skal være i aktivitet - og om man ikke får den i aktivitet, så skal de skytes i passivt - men aktiviteten burde være en reel aktivitet, ikke lek med ei diger fille fordi at det er det "vi" syns at skikkelige bikkjer skal leke med. Og noen dommere er kjempeflinke til å si fra at hundeeieren kan leke med pinner, ball ELLER løpe på skuddet, men det burde heller ikke være sånn at dommeren er utslagsgivende for hva slags beskrivelse hunden får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i kursmatriellet jeg fikk når jeg gikk testlederkurs for 14 dager siden, så står det:

Min understreking.. Om vi da ser på forklaring på hvordan momentet skal gjennomføres (på skudd):

Om du ser på gjennomføring her, så står det "om hunden ikke leker skapes en annen form for aktivitet, for eksempel springmarsj" - ergo så kan man vel som testleder informere hundefører om at det er et alternativ, selv om man ikke er testleder som bestemmer at det skal gjøres.. Og om hundefører veit at det er et alternativ, så kan det jo hende at vedkommende har vett på å spørre om det selv, om h*n har en hund som ikke leker. For det hender faktisk at hundeeiere kjenner hundene sine bedre enn funksjonærene på en testbane..

For jeg personlig er drit lei av at man skal se på hunder som ikke leker som en slags B-vare. Javisst, det gir deg flere strenger å spille på når man trener aktivt, men ikke alle hundeeiere trener aktivt - ei heller de som vil teste. Og for meg som ønsker at flest mulig tester hundene sine, så blir det helt hårreisende at folk gruer seg til å gå mentaltester/beskrivelser fordi de føler at hundene deres ikke er bra nok fordi de ikke leker - av alle ting. Det er liksom lek og skudd folk henger seg opp i, og det er faktisk ikke hele testen.. Da kan man i det minste gi de en real sjanse på skuddet - det står ikke at hunden MÅ leke, det står at den skal være i aktivitet - og om man ikke får den i aktivitet, så skal de skytes i passivt - men aktiviteten burde være en reel aktivitet, ikke lek med ei diger fille fordi at det er det "vi" syns at skikkelige bikkjer skal leke med. Og noen dommere er kjempeflinke til å si fra at hundeeieren kan leke med pinner, ball ELLER løpe på skuddet, men det burde heller ikke være sånn at dommeren er utslagsgivende for hva slags beskrivelse hunden får.

Om testleder da informerer hundeeier at det er alternativer på gjennomføring på skuddene og dommerne alikevel mener at hunden er i tilstrekkelig aktivitet å velger å skyte. Hunden viser seg å være skuddberørt og hundeeier går hjem og blir dritt sur på testleder som sa man kunne gjøre det annerledes...hvor seriøst virker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om testleder da informerer hundeeier at det er alternativer på gjennomføring på skuddene og dommerne alikevel mener at hunden er i tilstrekkelig aktivitet å velger å skyte. Hunden viser seg å være skuddberørt og hundeeier går hjem og blir dritt sur på testleder som sa man kunne gjøre det annerledes...hvor seriøst virker det?

Du kødder nå, eller? Det er ikke så mange innlegg siden du oppfordret folk til å lese reglene for mentalbeskrivelser, det står jo der? Eneste forskjellen er hvorvidt testleder minner de på den muligheten eller ikke.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som på mentaltest fikk skuddfast på papiret(Reaksjon på de første skuddene som forsvinner.Gjenopptar villig aktivitet.), som egentlig var skuddredd. Kom det skudd ble hunden apatisk og søkte trygghet under stoler/bord etc. Det tok lang tid før hunden hadde glemt skuddet, men i følge testskjemaet hadde denne hunden god avreaksjon. Hunden har faktisk blitt konstantert skuddfast ved to mentaltester.

Jeg ser for meg at de fleste ikke hadde sett på det som en god ide å avle på denne hunden, om de var av en slik oppfatning om at alle avlsdyr burde være skuddfaste? Eller skal man bare stole blindt på en mentaltest og blåse i hva som er realiteten i hverdagen?

Dette er jo motsatt av hva flere i tråden beskriver om sine hunder, så det hadde vært interessant og hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som på mentaltest fikk skuddfast på papiret(Reaksjon på de første skuddene som forsvinner.Gjenopptar villig aktivitet.), som egentlig var skuddredd. Kom det skudd ble hunden apatisk og søkte trygghet under stoler/bord etc. Det tok lang tid før hunden hadde glemt skuddet, men i følge testskjemaet hadde denne hunden god avreaksjon. Hunden har faktisk blitt konstantert skuddfast ved to mentaltester.

Jeg ser for meg at de fleste ikke hadde sett på det som en god ide å avle på denne hunden, om de var av en slik oppfatning om at alle avlsdyr burde være skuddfaste? Eller skal man bare stole blindt på en mentaltest og blåse i hva som er realiteten i hverdagen?

Dette er jo motsatt av hva flere i tråden beskriver om sine hunder, så det hadde vært interessant og hørt.

Nei jeg stoler ikke blindt på mentaltester, det er en veiledning. Jeg vil også at dem skal vise resultater og se hundene selv før dem går i avl. Nettopp pga ting du beskriver her.

Titter selv på en hannhund som hadde en jævelsk bra MH som falt igjennom på alle punkter jeg har når jeg fikk se ham i arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som på mentaltest fikk skuddfast på papiret(Reaksjon på de første skuddene som forsvinner.Gjenopptar villig aktivitet.), som egentlig var skuddredd. Kom det skudd ble hunden apatisk og søkte trygghet under stoler/bord etc. Det tok lang tid før hunden hadde glemt skuddet, men i følge testskjemaet hadde denne hunden god avreaksjon. Hunden har faktisk blitt konstantert skuddfast ved to mentaltester.

Jeg ser for meg at de fleste ikke hadde sett på det som en god ide å avle på denne hunden, om de var av en slik oppfatning om at alle avlsdyr burde være skuddfaste? Eller skal man bare stole blindt på en mentaltest og blåse i hva som er realiteten i hverdagen?

Dette er jo motsatt av hva flere i tråden beskriver om sine hunder, så det hadde vært interessant og hørt.

Jeg kjenner også til hunder som blir mer og mer berørte av skudd, spesielt jo flere skudd som faller og spesielt i passivitet. Men en mentaltest går helt fint - problemet kommer når hunden får fem - sju - ti skudd etter hverandre, og ikke får "gjøre noe" i mellomtiden. Hva da? Er den skuddfast? Hvor mange skudd må en hund tåle før den er skuddfast? Fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder nå, eller? Det er ikke så mange innlegg siden du oppfordret folk til å lese reglene for mentalbeskrivelser, det står jo der? Eneste forskjellen er hvorvidt testleder minner de på den muligheten eller ikke.. :aww:

Å oppfordre folk til å lese regelverket slik at de er mest mulig og best mulig forberedt til test er noe helt annet i midt hode. En testleder kan heller ikke gå inn å protestere på måten dommeren vil ha utført momentet, men det kan nettopp hundeeier. Testleders jobb er å lede ekvipasjen gjennom løypa og hjelpe dommerne å vise frem ekvipasjen på best mulig måte. Testleders jobb er IKKE å tolke regelverk.

Mener du man som testleder skal gjennfortelle ekvipasjen ALT som står i regelverket mens man tester hunden? I så fall tror jeg hundeeier er mer forvirret når den kommer ut enn når den kom inn. Når man utdanner seg som testleder er det første man lærer å gi korte greie beskjeder og ikke mer informasjon enn hundeeier behøver for å klare utføre momentene riktig. Jo mere informasjon man gir jo større er sjansen for at hundeeier gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også til hunder som blir mer og mer berørte av skudd, spesielt jo flere skudd som faller og spesielt i passivitet. Men en mentaltest går helt fint - problemet kommer når hunden får fem - sju - ti skudd etter hverandre, og ikke får "gjøre noe" i mellomtiden. Hva da? Er den skuddfast? Hvor mange skudd må en hund tåle før den er skuddfast? Fire?

Ifølge reglementet for NKK's beskrivelse og tester:

MH: Antall skudd som skal løsnes skal være 2 under aktivitet og 2 under passivitet.

Ktest: Hunden prøves med ett skudd i passivitet og ett i aktivitet. Antall skudd deretter, etter dommerens skjønn.

FA: Det skal minst skytes to skudd, ett i aktivitet og ett i passivitet. Dommer vurderer om det skal skytes flere skudd, enten enkeltvis eller i serier.

Alle prøveregler for Jakt- og brukshundprøver ligger her.

Edit: ser nå at du skriver "utenfor tester". for meg er en skuddfast hund en som ikke reagerer uansett hvor mange skudd som blir avløst. Så kan man heller tenke litt på hvor testløypene ligger, vet om flere løyper som ligger slik at hundene får oppleve adskillige smell fra våpen før, under og etter test/beskrivelse, pga skytterbaner av forskjellige slag i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge reglementet for NKK's beskrivelse og tester:

MH: Antall skudd som skal løsnes skal være 2 under aktivitet og 2 under passivitet.

Ktest: Hunden prøves med ett skudd i passivitet og ett i aktivitet. Antall skudd deretter, etter dommerens skjønn.

FA: Det skal minst skytes to skudd, ett i aktivitet og ett i passivitet. Dommer vurderer om det skal skytes flere skudd, enten enkeltvis eller i serier.

Alle prøveregler for Jakt- og brukshundprøver ligger her.

Ja, jeg vet det. :aww: Jeg tenkte vel mer retorisk.. Siden en hund kan få 1 på skudd på mentaltest/beskrivelse, og likevel reagere veldig kraftig på skudd etterhvert. Den hunden jeg tenker på nå, begynner visstnok å grave seg ned, men fikk skuddfast på testen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppfordre folk til å lese regelverket slik at de er mest mulig og best mulig forberedt til test er noe helt annet i midt hode. En testleder kan heller ikke gå inn å protestere på måten dommeren vil ha utført momentet, men det kan nettopp hundeeier. Testleders jobb er å lede ekvipasjen gjennom løypa og hjelpe dommerne å vise frem ekvipasjen på best mulig måte. Testleders jobb er IKKE å tolke regelverk.

Mener du man som testleder skal gjennfortelle ekvipasjen ALT som står i regelverket mens man tester hunden? I så fall tror jeg hundeeier er mer forvirret når den kommer ut enn når den kom inn. Når man utdanner seg som testleder er det første man lærer å gi korte greie beskjeder og ikke mer informasjon enn hundeeier behøver for å klare utføre momentene riktig. Jo mere informasjon man gir jo større er sjansen for at hundeeier gjør feil.

Jeg er ikke helt sikker på hva du diskuterer med meg for? Hvor har jeg sagt at testleder skal tolke regelverket? Eller protestere på måten dommeren vil ha utført momentet? :ahappy: La meg minne deg på om at dette vi diskuterer nå begynte med at du hevdet at folk måtte sette seg inn i reglene for mentalbeskrivelser selv.. LinKr burde visst selv at hun kunne løpe med hunden fremfor å leke, og det hadde hun visst om hun leste reglene før hun gikk, da hadde hun sluppet å få vite det på et hundeforum senere, ikke sant?

Men jeg skjønner virkelig ikke problemet ditt. Hvorfor byr det deg i mot at noen vil løpe med sin hund fremfor å leke med den? Vi snakker om hunder som har 1 på lekemomentene gjennom testen, ikke hunder som min yngste, som har 4 og 5 på alle lekemomenter.

La oss ta ett eksempel - min forrige groenendael, hun har 1 på alle momentene på første lek, og hhv 2 og 1 på lek før skuddet. Da har hun gått fra leker ikke, griper ikke, biter ikke i begynnelsen, til "viser interesse" og "griper ikke" på slutten - og hun får 4 på skudd fordi hun ikke gjennopptar aktivitet. Tror du ikke at det kan være en bitteliten mulighet for at grunnen til at hun ikke gjenopptok aktivitet, var forsvinnende liten interesse for filla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...