Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på skuddredd hund?


ElinT

Recommended Posts

For oss er det uaktuelt å bruke hunder med 4-5 på skuddene ved MH. Er flere grunner til det; raseklubben godtar 1-3 på skudd ved MH, samt at vi skal kunne stå for valgene av avlsdyr (på godt og vondt).

Vår hannhund har 4 på skuddene, vi vet hvor ille det kan være å ha en skuddberørt hund i huset, og dette ønsker vi ikke at andre skal oppleve. Vi har fått spørsmål fra inn- og utland om å bruke han i avl, men har sakt nei til alle. Det har også vært spørsmål om vi ville pare utenfor raseklubbene, bare de fikk bruke hannen vår ("for det mentale var jo ikke så veldig viktig" :) ). Hadde hannen tyvparet en av våre egne tisper, så hadde vi tatt med tispa til veterinæren og gitt henne sprøyte. Dette selv om det hadde blitt raserene avkom (og eksteriørt hadde kombinasjonene passet veldig bra), likevel hadde vi valgt å avbryte en evt drektighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Hva med de som får 4 på skudd da, men som aldri reagerer hjemme?

Har en hund jeg tok MH på, som ikke reagerer hjemme, ikke reagerer på nyttårsaften, ikke reagerer når vi har gått tur nær skytebane (pleier å gå opp til et vann, og der ligger det en skytebane langs veien), ikke redd for kinaputter, osv.. Hun reagerte heller ikke noe på skrammelet, hadde drømmereaksjon der i følge dommer. Og han trodde også at hun kunne være blant dem som var uredd hjemme, men som stoppet å leke under skuddet fordi hun var sliten og hjernen var trøtt fra alle inntrykk. Han sa også at det var veldig uvanlig at en hund som var skuddredd/berørt ikke reagerte negativt på skrammelet. Jeg spurte dommeren om dette fordi jeg syns det var helt ekstremt rart at en hund som aldri har reagert på noe skuddrelatert hjemme plutselig reagerer på MH..

Det er jo også godt mulig hun har reagert hjemme uten at jeg ser det, fordi det eneste hun gjorde på MHen var å slutte å leke.. Hjemme leker hun jo ikke, så da har jeg heller ikke sett at hun har sluttet med noe hun har holdt på med. Dersom hun ligger i sengen sin, og det smeller, så har hun kanskje løftet hodet og sett opp, og så lagt seg til å sove igjen. Men kanskje dette er en dum reaksjon? Hva vet jeg...

Spiller igrun ingen rolle for meg hva hun får på skuddet på MH, det viktigste for meg er at hun ikke er redd, og fungerer som en fin familiehund hjemme. Å prøve å bortforklare ser jeg ikke noe poeng i, hun er jo som hun er uansett. :)

Har også en Border Collie som er skuddredd, og slik unner jeg ingen hund å ha det. Hun er livredd på nyttårsafen, redd når det er tordenvær, og kvepper veldig dersom vi går tur og det smeller en kinaputt eller noe i nærheten. Hadde aldri i livet avlet på henne pga dette, til tross for at hun er en fantastisk hund ellers.

EDIT: Når jeg skriver "ikke reagerte", så mener jeg selvsagt ikke reagerte negativt.. Ble litt dumt skrevet det der, men orket ikke redigere hele innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig man bør tilstrebe seg skuddfaste dyr uansett, da det er en belastning for dyret å være skuddredd/berørt.

Enig! Min papillonhanne var skuddberørt, papillon er jo ikke en rase der man tester mentalitet i det hele tatt, så jeg hadde ikke visst det om det ikke hadde vært for at vi hadde vært med på skuddtrening i hundeklubben. Mange syns jeg var teit som ikke ville låne han ut i avl pga dette- det var jo bare en selskapsrase. Jeg er glad for at jeg stod på mitt og aldri lånte han ut, for det har senere vist seg at andre hunder i slekta hans har vært så lydberørte at de ikke takler sin egen hverdag.

Jeg skulle ønske at det var flere oppdrettere som tok hensyn til mentalitet også på selskapsraser, jeg syns det er usigelig trist at man kan avle fram hunder som er så redde for lyd at de ikke tåler at noen setter kaffekoppen fra seg på bordet uten at de stikker og gjemmer seg -og fremdeles mene at det ikke er viktig hvorvidt foreldredyra er skuddfaste fordi de bare skal brukes til utstilling og (lydløs) familiehygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig man bør tilstrebe seg skuddfaste dyr uansett, da det er en belastning for dyret å være skuddredd/berørt.

Hvordan skal det foregå hos f.eks. vokterraser? Em skuddfast vokterhund kan det ikke være mye vokt i?

Jeg er nå ihvertfall ganske sikker på at min KO ville reagere med aggresjon på skudd, og være lite interessert i å leke (hvilket interesserer ham lite generelt) før han fikk sjekket ut hva det var for noe - og det får de jo ikke. Jeg ville ikke kalle ham skuddredd (selv om han garantert ville fått 5), skuddberørt ja - men ikke av redsel.

Jeg er enig i at man bør tilstrebe hunder som ikke er skuddberørte, men ikke for enhver pris. Om jeg ville kjøpt valp etter en kombinasjon avhenger av mer enn det tallet på et skjema, og for å ta stilling til skuddberørtheten ville jeg helst sett opptak av testen samt hvordan hunden faktisk ER. En 5'er på Ridgeback eller KO ville ikke avskrekket meg det minste, mens en 5'er hos en schäfer antakelig ville fått meg til å velge hund et annet sted.

Ellers mener jeg fortsatt at MH har visse svakheter, og at ting beskrives forskjellig. Den eneste hunden jeg har testet fikk 1 på skuddet, så det er nok ikke myrsnipa som gjør at jeg mener det jeg mener (selv om jeg er uenig i beskrivelsen av flere momenter på den testen, noen i "hundens favør", noen mot).

FA har jeg aldri vært på, mulig det er lettere å få korrekt bedømming der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT,men jeg kjente eg Schæfer som var gal etter raketter.Han var direkte aggressiv mot dem,og løp mot dem og gapte og skulle ta dem,så han måtte passes på,men ikke alltid lett,for han var en løshund stort sett og eier hadde nok litt vel avslappet forhold til hele greia:-S.

Hvis han ble holdt i bånd på avstand fra sånne lyder så ble han helt sinnsyk...Han vrengte seg,flakket,bjeffet og bare viste stor misnøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund er bra på ALLE andre områder, så synes jeg at man kan avle på den, ja. Det at en hund er skuddredd, er ikke i nærheten av så galt som hvis den er redd for mennesker o.l., mener jeg.

Hvis hunden din til og med kan jobbe (bli i dekk, trene agility), da ER det jo virkelig ikke noe problem! Et avkom kan man jo gjøre en liten jobb med og venne de til skudd helt fra en ung alder.

Det er nok ikke alltid mulig desverre, skuddberørthet har mye med genetikk å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 5'er på Ridgeback eller KO ville ikke avskrekket meg det minste, mens en 5'er hos en schäfer antakelig ville fått meg til å velge hund et annet sted.

Det spørs vel litt på hvordan reaksjon de hadde fått også? En ridgeback eller KO med halen mellom beina og på vei til å flykte er vel ingen god vokterhund heller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skaffet meg terv for 6 år siden var det en belgeroppdretter som sa til meg at h*n kunne se på stamtavla til en belger om den var skuddredd eller ikke. Det utsagnet var satt på spissen, men poenget til vedkommende var at skuddreddsel var noe h*n regnet for å være veldig arvelig hos belger. Det finnes massevis av belgere som hverken er skuddredde, eller skuddberørte, men likevel er jeg av den oppfatning at skuddredsel og skuddberørthet et generelt problem for rasen, og at det bør være et avlsmål for rasen og minske dette problemet.

Etter min oppfatning skal man ikke avle på hunder som er skuddredde, selv om hunden har fått 5 på skudd på MH, men ikke viser skuddredsel i hverdagen. Det er ikke tilfeldig at skuddene kommer til slutt. Hvis det er noe som har skjedd tidligere i beskrivelsen som hunden ikke er helt ferdig med, kan dette føre til at en hund som i hverdagen ikke er skuddredd, stryker på skudd i en testsituasjon. Om det er brukshundrase eller ikke, om det er utstillingslinjer eller ikke, har ikke noe å si for meg. Det bør ikke avles på skuddredde hunder.

Jeg er enig med 2ne i at hunder som ikke har leik har et handikap på MH i forhold til hunder som har leik. Jeg har sett noen få MHer og selv sett dette. Det er ikke bestandig disse fillene er så fristende heller. De kan være våte og skitne. Likevel mener jeg at MH er et bra avlverktøy som jeg håper at stadig flere oppdrettere vil benytte seg av, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel litt på hvordan reaksjon de hadde fått også? En ridgeback eller KO med halen mellom beina og på vei til å flykte er vel ingen god vokterhund heller..?

Nei, selvsagt ikke. Men tallet i seg selv, mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bestandig disse fillene er så fristende heller. De kan være våte og skitne.

Men har det noe å si for en hund som har rikelig med det som gjør at de gjerne henger i en fille? Jeg tror ikke det.. Og hvis en hund er såppass bestemt på hva de putter i munnen, kan man kanskje si at de kanskje ikke har så mye kamplyst/lekelyst/"byttegrep" eller whatever til å begynne med? Siden de selekterer ut hva de vil ha i munnen altså.

(jeg bare lurer :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det noe å si for en hund som har rikelig med det som gjør at de gjerne henger i en fille? Jeg tror ikke det.. Og hvis en hund er såppass bestemt på hva de putter i munnen, kan man kanskje si at de kanskje ikke har så mye kamplyst/lekelyst/"byttegrep" eller whatever til å begynne med? Siden de selekterer ut hva de vil ha i munnen altså.

(jeg bare lurer :aww:)

Nei, for en hund med mye lek/kamplyst har dette ingenting å si, men for en hund med mindre at dette kan dette ha noe å si på utfallet av skuddelen av beskrivelsen. Hensikten, slik jeg har forstått det, med lek under skudd er å se hvor fort en hund ev. gjenopptar en aktivitet. Det er ikke leken i seg selv som vurderes i denne delen av beskrivelsen. En hund som er meget glad i å leke, vil være mer motivert til å gjenoppta tidligere aktivitet, enn en hund som ikke er så glad i å leke. Dermed vil en hund med mye lek/kamplyst ha en fordel fremfor en hund som ikke er så interessert i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed vil en hund med mye lek/kamplyst ha en fordel fremfor en hund som ikke er så interessert i utgangspunktet

Derfor er det veldig dårlig av testleder å ikke informere om at man har et valg (slik jeg forstår 2ne, og det visste jeg faktisk ikke før nå) med hensyn til aktiviteten som skjer under skuddet. Jeg vet med sikkerhet at dersom jeg hadde løpt frem og tilbake med C hadde utfallet vært et annet.

En annen ting som nok gjør forskjell på resultatet med tanke på små hunder er størrelsen på filla. Denne er jo standarisert, og tar ikke hensyn til hundens størrelse. Jeg har en hund med mye leik (Freya), men heller ikke hun synes den digre kladasen var spesielt interessant å leke med. Men det er vel en annen diskusjon igjen egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det veldig dårlig av testleder å ikke informere om at man har et valg (slik jeg forstår 2ne, og det visste jeg faktisk ikke før nå) med hensyn til aktiviteten som skjer under skuddet. Jeg vet med sikkerhet at dersom jeg hadde løpt frem og tilbake med C hadde utfallet vært et annet.

Valpis fantes ikke int i å leke med testleder/filla på siste moment før skudd, så jeg ble bedt om å holde henne i aktivitet, dvs løpe mellom to punkt. Jeg plukket opp et laaangt gresstrå og lekekampløp med henne. Om hun hadde vært tvunget til å leke med filla, ville hun nok ha interessert seg for skuddet (ikke redd, men mer spennende) og vi ville fått lavere karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skaffet meg terv for 6 år siden var det en belgeroppdretter som sa til meg at h*n kunne se på stamtavla til en belger om den var skuddredd eller ikke. Det utsagnet var satt på spissen, men poenget til vedkommende var at skuddreddsel var noe h*n regnet for å være veldig arvelig hos belger. Det finnes massevis av belgere som hverken er skuddredde, eller skuddberørte, men likevel er jeg av den oppfatning at skuddredsel og skuddberørthet et generelt problem for rasen, og at det bør være et avlsmål for rasen og minske dette problemet.

Etter min oppfatning skal man ikke avle på hunder som er skuddredde, selv om hunden har fått 5 på skudd på MH, men ikke viser skuddredsel i hverdagen. Det er ikke tilfeldig at skuddene kommer til slutt. Hvis det er noe som har skjedd tidligere i beskrivelsen som hunden ikke er helt ferdig med, kan dette føre til at en hund som i hverdagen ikke er skuddredd, stryker på skudd i en testsituasjon. Om det er brukshundrase eller ikke, om det er utstillingslinjer eller ikke, har ikke noe å si for meg. Det bør ikke avles på skuddredde hunder.

Jeg er enig med 2ne i at hunder som ikke har leik har et handikap på MH i forhold til hunder som har leik. Jeg har sett noen få MHer og selv sett dette. Det er ikke bestandig disse fillene er så fristende heller. De kan være våte og skitne. Likevel mener jeg at MH er et bra avlverktøy som jeg håper at stadig flere oppdrettere vil benytte seg av, uansett rase.

Veldig godt poeng !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er mange som mener det, at det er veldig levelig med skuddredsel så lenge man ikke behøver å utsettes for skudd.

Men er det mye andre redsler hos beardisen? Er de vare for alt annet av høye lyder også?

Nei, mitt inntrykk er at beardisene (nå til dags) er tøffe dyr. Symra har aldri vært redd støvsugere eller jetfly og denslags. Det er igrunnen bare skudd og nyttårsraketter hun reagerer på. Særlig da hun var rundt året, det går mye bedre nå. Men hun hører godt og er vâr for lyder (uten å være redd), hun hører at det kommer noen utenfor huset lenge før jeg hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med 2ne i at hunder som ikke har leik har et handikap på MH i forhold til hunder som har leik. Jeg har sett noen få MHer og selv sett dette. Det er ikke bestandig disse fillene er så fristende heller. De kan være våte og skitne. Likevel mener jeg at MH er et bra avlverktøy som jeg håper at stadig flere oppdrettere vil benytte seg av, uansett rase.

Man kan be om å få bytte fille om filla er bløt eller skitten osv, da er arrangør pliktig til å skifte. En annen mulighet er å bruke egen medbrakt leke på skuddene. En kan ikke bruke egen leke på leke momentene.

Derfor er det veldig dårlig av testleder å ikke informere om at man har et valg (slik jeg forstår 2ne, og det visste jeg faktisk ikke før nå) med hensyn til aktiviteten som skjer under skuddet. Jeg vet med sikkerhet at dersom jeg hadde løpt frem og tilbake med C hadde utfallet vært et annet.

En annen ting som nok gjør forskjell på resultatet med tanke på små hunder er størrelsen på filla. Denne er jo standarisert, og tar ikke hensyn til hundens størrelse. Jeg har en hund med mye leik (Freya), men heller ikke hun synes den digre kladasen var spesielt interessant å leke med. Men det er vel en annen diskusjon igjen egentlig..

Det står ganske klart i regelverket at om man ikke får hunden til å leke skal man prøve å få hunden i annen aktivitet feks springmars. På alt annet man starter i med hund er det helt vanlig å sette seg inn i reglene før man er med, men på mentaltester er det tydeligvis ikke vanlig av en eller annen grunn... Men jeg kan på det sterkeste anbefale å lese regelverket og bli med å se på en test eller to før man melder på hunden sin.

Men man starter som oftest å leke med arrangørens fille og om beskriverene mener hunden er tilstrekkelig i lek skyter man, om ikke forsøker man å finne alternativer. Jeg vil tro beskriverne mente at din hund hadde tilstrekkelig lek til at det ble avfyrt skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man starter som oftest å leke med arrangørens fille og om beskriverene mener hunden er tilstrekkelig i lek skyter man, om ikke forsøker man å finne alternativer. Jeg vil tro beskriverne mente at din hund hadde tilstrekkelig lek til at det ble avfyrt skudd.

En hund som såvidt snuser på filla kan vel ikke påstås å være i tilstrekkelig lek. Hun fikk 1 på 9a og 2 på 9b. Det ble ikke forsøkt å finne andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme her.. Hun hoppet på meg/leken et par ganger, men er mer med fordi jeg maser om at hun skal leke.. "Kom igjen, kom igjen, ta den da!" osv..

Jeg har absolutt ingen betenkeligheter mot å bruke denne hunden i avl, og dersom hunder med 4 i skudd ikke er værre enn min hund, så ser jeg heller ikke problemet med å bruke slike hunder i avl :lol: Som jeg skrev tidligere så har vi gått forbi skytebaner når det er avfyrt skudd, og det eneste hun har gjort er å snu hodet i skuddretningen, og så fortsatt turen. Hadde jeg gått samme sted med BCen så hadde hun blitt redd, for hun er nemlig skuddredd!

Forresten sa også dommeren på MH til meg at hunder som var reserverte eller hunder som ikke hadde behov for å ta kontakt med fremmede mennesker kom dårligere ut på papiret på disse testene, enn hunder som var glade i fremmede mennesker og gjerne ville hilse på alt og alle. Selv om de egentlig hadde taklet situasjonen like bra, og det måtte man også ha i bakhodet. Han sa det viktigste med denne testen ikke var å lese av resultatene i rubrikkene, men å huske hvordan hunden faktisk reagerte og oppførte seg under momentet. En ting som er greit å ha i bakhodet syns jeg :aww:

Dere andre her inne som har hunder som har fått dårlig på skudd, hvordan reagerte de på skrammelet? Hva fikk de på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som såvidt snuser på filla kan vel ikke påstås å være i tilstrekkelig lek. Hun fikk 1 på 9a og 2 på 9b. Det ble ikke forsøkt å finne andre alternativer.

Hunden trenger ikke å bite i filla for å være tilstrekkelig i lek/aktivitet. Om hunden er med på leken, følger etter hundefører og hopper rundt hundeeier betraktes det som aktivitet på lik linje som det å springe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trenger ikke å bite i filla for å være tilstrekkelig i lek/aktivitet. Om hunden er med på leken, følger etter hundefører og hopper rundt hundeeier betraktes det som aktivitet på lik linje som det å springe.

Hun gjorde ikke det heller - hun sto og så på meg og snusa i bakken. Var ikke du tilstede på den testen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan be om å få bytte fille om filla er bløt eller skitten osv, da er arrangør pliktig til å skifte. En annen mulighet er å bruke egen medbrakt leke på skuddene. En kan ikke bruke egen leke på leke momentene.

Det står ganske klart i regelverket at om man ikke får hunden til å leke skal man prøve å få hunden i annen aktivitet feks springmars. På alt annet man starter i med hund er det helt vanlig å sette seg inn i reglene før man er med, men på mentaltester er det tydeligvis ikke vanlig av en eller annen grunn... Men jeg kan på det sterkeste anbefale å lese regelverket og bli med å se på en test eller to før man melder på hunden sin.

Men man starter som oftest å leke med arrangørens fille og om beskriverene mener hunden er tilstrekkelig i lek skyter man, om ikke forsøker man å finne alternativer. Jeg vil tro beskriverne mente at din hund hadde tilstrekkelig lek til at det ble avfyrt skudd.

Greit at man burde ha lest reglene når man er hundefører, men seriøst - både dommer og testleder burde KUNNE reglene.. Dette står i reglene:

Hensikt. Å beskrive hundens reaksjoner i forbindelse med skuddløsning.

Utforming. Skytteren skal befinne seg 20 m fra hunden og være skjult for denne. Vindretningen skal ikke være mot hunden og på den måten distrahere denne. Alternative lekegjenstander, valgt og skaffet til veie av arrangør/dommer, kan benyttes i tilfelle hunden ikke svarer på leke med fille. Det skal benyttes 9 mm startrevolver. Skuddene skal løsnes med minst 10 sekunders mellomrom.

Gjennomføring. Føreren engasjerer hunden i lek (fig. 1) – om hunden ikke leker skapes annen form for aktivitet, for eksempel springmarsj. Dersom det ikke lykkes å få hunden i aktivitet prøves den med samtlige (4) skudd under passivitet. Leken/aktiviteten bør pågå i ca 15 sekunder innen første skudd løsnes. Dersom hunden har vært aktiv under første skuddløsning skal den også prøves under passivitet. Føreren holder hunden i langt kobbel uten å påvirke den med kommando (fig. 2).

Deretter aktiviseres hunden igjen med lek, dog uten skuddløsning. Antall skudd som skal løsnes skal være 2 under aktivitet og 2 under passivitet.

En hund som får 1 på 9 a, kan vel knapt påstås at leker, i og med at det står "Leker ikke" i den ruta? Det er vel ikke all verden av aktivitet heller da - og da burde testleder eller dommer kommet med et alternativ for denne hunden. I og med at man får prenta inn at det er dommeren som bestemmer, så blir det litt teit å forvente at en stakkars hundeeier skal nærmest forlange å få løpe med bikkja eller få leke med en alternativ leke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7a - 3

7b - 5

7c - 1

7d - 1

Dette fikk min:

7a - 1

7b - 5

7c - 1

7d - 4 (Hun tok en liten spasertur oppå blikkunderlaget første gang vi gikk forbi)

Ser nå at min fikk 5 på skudd ikke 4. Hun hadde ikke flukttendenser, men avbrøt aktivitet (flukttendenser er strøket ut). Jeg vet ikke hva den vedvarende uroen hennes var, det eneste hun gjorde var å dilte etter meg når jeg prøvde å få henne med i lek, og når vi stoppet så hun på meg, og etter en stund gikk hun bort i grøften og snuste på en kongle. Halen var oppe hele tiden.

BCen min hadde garantert stukket langt vekk, så i følge denne testen er altså de to like ille når det gjelder skudd.. Det er jo helt vanvittig.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...