Gå til innhold
Hundesonen.no

Berger Des Pyrenees a Face Race & Poil Long


Bambi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lånt bilde fra FB. Er dette godkjent farge?

Standarden sier veldig lite.. Spesielt på FR haha..

Posted Images

Bilde092.jpg

Pyrrren er en morsom, lettlært og kvikk hund, som er full av energi!

Jeg kjenner ikke så mye til FR så de kan jeg ikke si så mye om.

FR er har en glattere og kortere pels enn PL.

De er stort sett mindre reservert ovenfor fremmede og har en mer kvadratisk kropp. Pl er mer rektangulær.

PL har ift hva jeg har sett mer motor og intensitet enn FR når det gjelder arbeid.

Jeg har en PL hann på 4 1/2 år, han er en artig sak å ha i hus :)

Alltid med på det som skjer, uansett hva det måtte være. Vi trener agility og lydighet, går litt på utstilling, sykler, går på ski, driver hobby-rundering. Og en tur på fjellet eller i skogen sier han aldri nei til.

010-1.jpg

Pyrren er lærevillig og har stor arbeidsglede, den går inn i det meste med fullt trøkk.

Den trenger å bruke både kropp og hode jevnlig, ellers blir den lett kreativ :)

De har lav terskel for bjeffing, men min erfaring er at detter er noe individuelt også.

Birk bjeffer lite, men stiller gjerne med en liten ulekonsert om det er mye bjeffing/gneldring fra andre hunder eller om det kjører utrykningskjøretøy forbi :)

Pyrren er glad i sine folk, fremmede er stort sett uintressante.

Men om du har fått innpass så har du en hengiven venn.

Det er stor forskjell på pyrrer.

Dessverre ser det ut til at noen oppdrettere kun har fokusert på HD staus og glemt at hodet skal inneholde noe...

En pyrre kan være reservert, men skal ikke være redd!

Det er noe HD på rasen, men noe statistikk har jeg dessverre ikke.

Birk har forøvrig E på hoftene uten å være noe påvirket av det foreløpig.

En pyrre kan lett lage seg diller.

Få panikk over statuen i parken som alltid har vært der!

Det er viktig å ta styringen over sånn adferd, det er ikke lov, rett og slett!

Lokking og luring med godbiter bekrefter for hunden at statuen er livsfarlig.

Så her gjelder "den som ikke vil, den skal - metoden".

Spør om det er noe mer dere lurer på, jeg har sikkert glemt masse :)

Linker til fornuftig oppdrettere og andre pyrresider:

PL http://www.kennelrealscoop.com

PL http://www.debutdereve.com/

PL http://www.kenneldjumedjume.com/

PL http://www.gossarna.com/index.htm

Raseklubben i Norge http://www.nphk.org/

FR og PL http://www.nogg.se/startpage.asp?idHomepage=41802

FR og PL http://www.saunalahti.fi/hillu/english/ken...nnel_iframe.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk på HD hentet fra Sverige, i perioden 2004-2008. Listen leses nedover.

  • HD grad A 8 (40,0 %) 3 (23,1 %) 4 (20,0 %) 4 (28,6 %) 1 (33,3 %)
  • HD grad B 5 (25,0 %) 5 (38,5 %) 4 (20,0 %) 4 (28,6 %) 2 (66,7 %)
  • HD grad C 4 (20,0 %) 4 (30,8 %) 9 (45,0 %) 2 (14,3 %)
  • HD grad D 2 (10,0 %) 3 (15,0 %) 4 (28,6 %)
  • HD grad E 1 (5,0 %) 1 (7,7 %)
  • Totalt antal undersökta 20 13 20 14 3
  • Snittålder för undersökning (månader) 20 17 19 18 17
  • Antal födda 29 28 35 45 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk på HD hentet fra Sverige, i perioden 2004-2008. Listen leses nedover.

  • HD grad A 8 (40,0 %) 3 (23,1 %) 4 (20,0 %) 4 (28,6 %) 1 (33,3 %)
  • HD grad B 5 (25,0 %) 5 (38,5 %) 4 (20,0 %) 4 (28,6 %) 2 (66,7 %)
  • HD grad C 4 (20,0 %) 4 (30,8 %) 9 (45,0 %) 2 (14,3 %)
  • HD grad D 2 (10,0 %) 3 (15,0 %) 4 (28,6 %)
  • HD grad E 1 (5,0 %) 1 (7,7 %)
  • Totalt antal undersökta 20 13 20 14 3
  • Snittålder för undersökning (månader) 20 17 19 18 17
  • Antal födda 29 28 35 45 25

Oi! Det har tydligvis vært ganske ille, men det er jo ne klar fremgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det har tydligvis vært ganske ille, men det er jo ne klar fremgang!

Tja, færre har vel blitt rønget også. 2006 & 2007 var dem årene det fødtes flest valper, i teorien burde det da bli undersøkt flere valper i 2008 enn 3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, færre har vel blitt rønget også. 2006 & 2007 var dem årene det fødtes flest valper, i teorien burde det da bli undersøkt flere valper i 2008 enn 3..

Ja, sant nok..

Har store planer om en pyrre FR, men har fått nok av hunder med C her og der (amira har c-hpfte mens yippie har en C-albue)! Drømmen er jo å få et valpekull tilslutt, hvis alt bli bra nok, men det har alltid vært noen c-er i veien...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant nok..

Har store planer om en pyrre FR, men har fått nok av hunder med C her og der (amira har c-hpfte mens yippie har en C-albue)! Drømmen er jo å få et valpekull tilslutt, hvis alt bli bra nok, men det har alltid vært noen c-er i veien...!

Jeg tror Ellen skal parre Chanti på neste løp.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk på HD hentet fra Sverige, i perioden 2004-2008. Listen leses nedover.

  • HD grad A 8 (40,0 %) 3 (23,1 %) 4 (20,0 %) 4 (28,6 %) 1 (33,3 %)
  • HD grad B 5 (25,0 %) 5 (38,5 %) 4 (20,0 %) 4 (28,6 %) 2 (66,7 %)
  • HD grad C 4 (20,0 %) 4 (30,8 %) 9 (45,0 %) 2 (14,3 %)
  • HD grad D 2 (10,0 %) 3 (15,0 %) 4 (28,6 %)
  • HD grad E 1 (5,0 %) 1 (7,7 %)
  • Totalt antal undersökta 20 13 20 14 3
  • Snittålder för undersökning (månader) 20 17 19 18 17
  • Antal födda 29 28 35 45 25

Den statestikken over var for Poil Long.

For Face, samme periode:

HD grad A 3 (75,0 %) 3 (50,0 %) 5 (71,4 %)

HD grad B 1 (14,3 %) 1 (100,0 %)

HD grad C 1 (25,0 %) 1 (16,7 %) 1 (14,3 %)

HD grad D 2 (33,3 %)

HD grad E

Totalt antal undersökta 4 6 7 1

Snittålder för undersökning (månader) 18 22 22 12

Antal födda 5 10 16 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant nok..

Har store planer om en pyrre FR, men har fått nok av hunder med C her og der (amira har c-hpfte mens yippie har en C-albue)! Drømmen er jo å få et valpekull tilslutt, hvis alt bli bra nok, men det har alltid vært noen c-er i veien...!

Jeg er også interresert i FR'n nemlig... De virker utrolig spennende og jeg har utrolig lyst på en eller annen gang :)

Jeanette og Mokken, takk skal dere ha for info!

Mokken, har du str info poil long vs face rase? har skjønt det som at FR'n gjerne er større en PL'n ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også interresert i FR'n nemlig... De virker utrolig spennende og jeg har utrolig lyst på en eller annen gang :)

Jeanette og Mokken, takk skal dere ha for info!

Mokken, har du str info poil long vs face rase? har skjønt det som at FR'n gjerne er større en PL'n ? :)

Ja FR er større, men det ser ut til at det blir flere PL i øvre sjiktet av standarden og endel FR i nedre del av standarden.

Om det er tilfeldig eller om avlen går den veien vil jo tiden vise :)

PL

Tisper 38-46 cm

Hanner 40-48 cm

Det tillates +2 cm på gode, rasetypiske individer.

FR

Tisper 40-52

Hanner 40-54

Edit:

Når det gjelder FR ville jeg ha kontaktet Åsa på Kennel Light My Fire i Sverige.

Damen er et vandrene leksikon når det kommer til linjer og avl på FR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja FR er større, men det ser ut til at det blir flere PL i øvre sjiktet av standarden og endel FR i nedre del av standarden.

Om det er tilfeldig eller om avlen går den veien vil jo tiden vise :)

PL

Tisper 38-46 cm

Hanner 40-48 cm

Det tillates +2 cm på gode, rasetypiske individer.

FR

Tisper 40-52

Hanner 40-54

Edit:

Når det gjelder FR ville jeg ha kontaktet Åsa på Kennel Light My Fire i Sverige.

Damen er et vandrene leksikon når det kommer til linjer og avl på FR :)

Ja nei for jeg hilste jo på poil longen til ei her på sonen for kort tid tilbake og jeg stussa skikkelig på hvor liten hun var... jeg var jo under inntrykket at de var større :) men men 12cm fra minst til størst blandt pl og fr er ganske stor forskjell så da er det jo ikke merkelig jeg har stussa hihi. Takk for hjelp! ^^ Kommer du på noe bare fortell! Blir nok ett tiår eller to før jeg får tror jeg, men man kan aldri starte for tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier de å være skudd-redde? Er det normalt at denne rasen avlegger MH-test?

Om du går på genetica.se så vil du fort få ett svar. Jeg vil anta at dette er Poil Long ettersom det må være minst 30 som har gått MH for å bli laget profil, og det er ikke så mange face som er født i Sverige. (dem har 3,4 i snitt og 7 av 34 avstår fra skuddet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på genetica.se så vil du fort få ett svar. Jeg vil anta at dette er Poil Long ettersom det må være minst 30 som har gått MH for å bli laget profil, og det er ikke så mange face som er født i Sverige. (dem har 3,4 i snitt og 7 av 34 avstår fra skuddet)

Tusen takk

Ser kanskje ikke ut som en drømme-mentalitet da... Prøvde å finne tilsvarende data på f.eks border collie, men klarte ikke finne frem til noe på genetica... Står mellom BC, kelpie, jaktgolden og pyrre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk

Ser kanskje ikke ut som en drømme-mentalitet da... Prøvde å finne tilsvarende data på f.eks border collie, men klarte ikke finne frem til noe på genetica... Står mellom BC, kelpie, jaktgolden og pyrre...

Hvis du går inn her og ned på enskilda raser, så vil du få opp dem rasene du nevner. Jakgolden vil du nok få sammen med "normal" golden ettersom dem fortsatt er samme rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier de å være skudd-redde? Er det normalt at denne rasen avlegger MH-test?

Min hund er skuddredd, det er ikke uvanelig at rasen er skuddberørt.

I norge vet jeg ikke, dette med MH er ikke noe jeg har erfaring med i det hele tatt :)

Ser kanskje ikke ut som en drømme-mentalitet da... Prøvde å finne tilsvarende data på f.eks border collie, men klarte ikke finne frem til noe på genetica... Står mellom BC, kelpie, jaktgolden og pyrre...

Pyrren er en rase for spesielt intresserte, hvis man vil ha en hund som hilser og leker med fremmede i skogen så tror jeg man burde vurdere noe annet.

Kelpie eller retrievere av jaktlinjer kankje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har veldig sansen for pyrre (PL) - jeg synes de er hærlige, vel i alle fall de jeg omgås.

Ja, mange har HD, men de plages jo ikke av det ser det ut til (kjenner fire med HD nå og ikke en eneste en av de har hatt problemer tross at de går agility på middels og høyt nivå). Det er en morsom rase, kvikk, lærevillig med ett vittig utseende synes jeg.

Skuddredde - ja, det er vel de jeg kjenner også tror jeg uten at det setter en stopper for aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei for jeg hilste jo på poil longen til ei her på sonen for kort tid tilbake og jeg stussa skikkelig på hvor liten hun var... jeg var jo under inntrykket at de var større :D men men 12cm fra minst til størst blandt pl og fr er ganske stor forskjell så da er det jo ikke merkelig jeg har stussa hihi. Takk for hjelp! ^^ Kommer du på noe bare fortell! Blir nok ett tiår eller to før jeg får tror jeg, men man kan aldri starte for tidlig :D

Haha, regner med at det var Puma? :) Jeg har fortsatt ikke helt vent meg til at hun er så liten.

Veldig fin info av *mokken*, jeg har lille Puma på snart 9 mnd, og er så langt veldig fornøyd. Hennes eneste skikkelige negative side er lyd, men dette er nok også skikkelig min feil fordi jeg ikke helt klarer å legge sjela mi i bjeffetrening. Ellers er hun ikke skuddredd, og er en kjapp liten frøken som ELSKER å trene :) Hun blir ihvertfall ikke min siste pyrre, det skal være helt sikkert!

Jeg skulle jo egentlig ha FR jeg, men slo dette fra meg fordi jeg var redd for å få en liten stor hund (sånn i ag sammenheng, dvs. rett over 43 cm.) Vi besøkte Åsa Thunqvist og hennes hunder, en herlig gjeng! Jeg fikk inntrykket at FR bruker litt lenger tid på å "godkjenne" nye mennesker, de er mer reservert og ikke den typen som kommer bort og snuser før etter en stund. Puma feks. er mer typen som går bort til nye mennesker og vil kose, men hun er allikevel litt selektiv på hvem hun vil hilse på da :) Ellers opplevde jeg dem (altså PL og FR) som ganske like, sånn bortsett fra utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med pelsstellet?

Lite! :aww:

Her børstes det ca hver 2.-3. uke.

Napper litt ører og lugg før utstilling, men det er ingen must, Birken har både tung lugg og tunge ører :lol:

I pelsbyttet, valp-voksen, børstet jeg oftere, 1-2 ganger pr.uke. Da ble det lett floker i pelsen.

Men nå skal det sies at Birk sin pels var seint utviklet.

En pyrre kan bruke opptil 3-5 år på å utvikle rett farge og struktur.

Om man ikke ønsker cadenetter (PL), så er det bare å børste hele hunden jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasen her syns jeg virker veldig spennende!

Vurderer den til fremtidig hund en gang, men får se.. Jeg liker egentlig best hunder med helt kort pels, eller hunder uten pels, så blir å vende seg til mye pels da :aww:

Pyrrene i retrieverklubben og bergen agilityklubb har i alle fall gjort veldig bra inntrykk syns jeg :lol: Fått mye mer lyst på rasen etter jeg traff dem. Før ville jeg ha FR, men nå er de PL som gjelder dersom det blir pyrre en gang..

Er cadenetter sånne "dreads"-aktige greier i pelsen? Er det slik at de helst skal ha disse sånn utstillingsmessig? Er det ikke ubehagelig for dem å ha mye slike?

Ellers var det veldig rart å klappe en pyrre første gang, jeg hadde forventet meg en HELT annen pelsstruktur.. Pelsen var jo helt silkemyk og lett, vanskelig å forklare.. Men totalt forskjellig pels enn BCen min og andre langhårede hunder jeg har kjent på før.

Minnet kanskje litt om powderpuffens pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Er cadenetter sånne "dreads"-aktige greier i pelsen? Er det slik at de helst skal ha disse sånn utstillingsmessig? Er det ikke ubehagelig for dem å ha mye slike?

Ellers var det veldig rart å klappe en pyrre første gang, jeg hadde forventet meg en HELT annen pelsstruktur.. Pelsen var jo helt silkemyk og lett, vanskelig å forklare.. Men totalt forskjellig pels enn BCen min og andre langhårede hunder jeg har kjent på før.

Minnet kanskje litt om powderpuffens pels.

Ja, cadenetter er det samme som dreads. :aww:

Om man stiller for en dommer som KAN rasen så er det ønskelig med cadenetter.

Jeg har også stilt for dommere som har lurt på hva disse tovene i pelsen er for noe.... :lol:

Om det er Birk du har klappet på, så har nok han en litt bløtere pels en ønskelig.

Strukturen på PL pels skal være midt i mellom saueull og geiteragg.

Svarte pyrrer har en mer slett pels enn de andre fargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...