Gå til innhold
Hundesonen.no

Skotsk hjortehund


Debbie
 Share

Recommended Posts

  • 2 years later...

Er en lykkelig eier av to fantastiske Hjortehunder. De er vidunderlige skapninger på alle områder.

På de vedlagte hjemmesidene finner du også oversikt over oppdrettere i Norge og Sverige.

Hjortehundens rasebeskrivelse: http://www.hjortehund.no/?page_id=407

Hjortehundklubben i Norge: http://www.hjortehund.no/

Hjortehundklubben i Sverige: http://hjorthundklubben.se/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Håper ikke dette blir veldig OT, men hva er forskjellen mellom Irsk Ulvehund og Skotsk hjortehund? Utseende messig er de veldig like? Hvilken av rasene kom først? Forstår at de blir brukt i forskjellige bruksområder, men er det eneste som skiller de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette blir veldig OT, men hva er forskjellen mellom Irsk Ulvehund og Skotsk hjortehund? Utseende messig er de veldig like? Hvilken av rasene kom først? Forstår at de blir brukt i forskjellige bruksområder, men er det eneste som skiller de?

Utseendemessig er SD mye spinklere enn IW, mindre og lettere. SD har vel fortsatt noe mer jakt enn IW hvis jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett skotsk hjortehund på utstilling, men det var også litt av et syn. Jeg har aldri sett noen trave mer vakkert og grasisøt enn en hjortehund, det så ut som om de hadde fjæringer under beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er få likheter mellom en skotsk hjortehund og en irsk ulvehund utseendemessig. (Til tross for at det er ulvehund i hjortehunden)
Irsk ulvehund er en napperase og hjortehunder skal ikke nappes. (nå velger vel noen å ikke nappe ulvehunden også da)
Men en hjortehund ligner på en blanding mellom greyhound og irsk ulvehund, med bygningen til greyhound og pelsen til ulvehunden.
En hjortehund er mye mer atletisk enn en ulvehund, mer fart og sprett og action.
Jaktinstinkt hos hjortehunden varierer fra ikke-eksisterende til relativt mye, men nesten alle kan strengt tatt gå uten bånd på tur da deres radius til eier er ganske kort. Hjortehunden er nok også et mykere vesen.

Udyret/lykketrollet mitt som unghund
IMG_1341_Minion.jpg

Full fart
IMG_6131_Minion_2.jpg

IMG_5599_Minion_2.jpg

Irsk ulvehund er mye vanligere enn hjortehunden, en mye mer utbredt rase.
Ulvehunden er også en mye eldre rase.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvehunden er også en mye eldre rase.

Men den er vel re-etablert? Er vel grand danois og annet i den i moderne tid, da rasen var i ferd med å dø ut måtte den etableres på nytt. Eller husker jeg helt feil nå?

Liker hjortehunden best. Mer mynde :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er vel re-etablert? Er vel grand danois og annet i den i moderne tid, da rasen var i ferd med å dø ut måtte den etableres på nytt. Eller husker jeg helt feil nå?

Liker hjortehunden best. Mer mynde :P

Den originale IU er helt utødd ja, men brukte IU mixer/store lurchere, GD, og sannsynligvis greyhound og skotsk hjortehund for å rekonstruere rasen. IU har en mer firkantet snute enn andre mynder, en helt klar arv fra GD.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...