Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags gulv er best i et hundehjem?


SFX

Recommended Posts

Inspirert av noen hjertesukk i Akkurat nå-tråden om hvor godt røytepels og søleskit synes på gulvet uansett om det er sorte eller hvite fliser, spør jeg Sonen: Hva slags gulv er det mest ideelle i et ekte hundehjem? Hvis du fikk legge det gulvet du ville, hva ville du hatt da? Ulike gulv på ulike rom? Hva synes du fungerer, hva slags gulv har du og hva er ulempen med det?

Jeg legger det under utstyrstråden, da et godt og veltilpasset hundehus jo må være essensielt tilbehør for en hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Jeg har litt dyr laminat (Pergo) som er beregnet på "public" bruk - er STORfornøyd! Det tåler noen tissedammer over natten, det tåler hunder som løper og herjer (ikke en ripe å se), og fargen kan man jo bestemme selv ut i fra hundene! :rolleyes2: Selv har vi kirsebærlignende farge, og den passer bra hos oss. For "public" bruk skal gulvet holde i 15 år, for privat bruk skal det holde i 50.

Fliser liker jeg ikke, da fugene alltid er et problem når man skal vaske, og fliser ER kalde, uansett. Tregulv eller parkett kan man selvsagt bare glemme når man har hund.. Billig laminat trekker til seg våte flekker lettere, så det går ut. Alternativet til Pergo vil kanskje være gulvbelegg, men det ser jo ikke så fint ut da. Skal jeg ha hunderom/hundestelleutstyrsrom en gang, vil jeg ha gulvbelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Greit med fliser(med varmekabler!) i gangen. Lett å vaske, tåler en støyt. Ellers så fungerer da parkett ypperlig. Vegg til veggteppe er ingen god idé. Men hva som egentlig er best egnet, det er et godt spørsmål. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hus med dyr og fin eikeparkett. Etter noen få uker med hund i hus var parketten bare dyr. Jeg har også hatt fliser og synes det er et styr med fugene. I tillegg vises jo absolutt alt på fliser, men det kan jo ha noe med at jeg har svarte hunder. På lyse fliser vises jo hundehårene og på mørke fliser vises all dritten. Det eneste jeg synes duger er god laminat i passende farge. Det tåler en skikkelig støyt og skitten vises ikke riktig med en gang på laminat med treetterlignet mønster, i tillegg er det enkelt å holde rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en mørk og blank flott parkett...når det er nyvasket. Når vi gidder så skal vi slipe det ned og olje det slik at det blir matt. (blir sikkert ti år til :rolleyes2: )

Aldri få blank parkett om du har 3 meter lange vinduer (som viser deg alt støvet), unger og hund sier jeg bare, Helst bør man være eneboer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vegg til vegg teppe i stua (nesten det eneste rommet vi ikke har fått pusset opp enda) og det fungerer ypperlig syntes Ellie :rolleyes2:

Mykt og godt å ligge på og deilig å gni seg inni når man er våt!

(Vi tenker vi må kaste det etterhvert og enten legge annet gulv eller nytt teppe, det suger til seg møkk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått hatt det gulvet jeg ville, ville det vært Pergo. Det tåler mye mer enn parkett, skjønner egentlig ikke helt hvorfor ikke alle legger Pergo isteden for parkett jeg.. Det er jo like fint? Jeg bor i en 2 år gammel leilighet, med parkett.. Og parketten er ikke fin lenger, masse riper og små hakk, og det er ikke hunden sin feil (selv om huseier liker å tro det :whistle: ).

Det aller mest ideelle med tanke på hund, er vel lineoleum eller gulvbelegg. Men det er jo ikke noe fint da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en eldgammel leilighet.. tror den er 50 år gammel. Og i gangen og på soverommene er det gamle gulvet bevart. Sånn som ofte er under vegg-til-vegg-tepper, dvs. at det er sånn sprekker mellom hver "planke". Og de er supre til å samle tiss og denslags!

På kjøkken og bad er det fliser med varmekabler, og det er forsåvidt greit det. Kjekt på kjøkken ihvertfall hvor det er sånne beige/røde steinaktige fliser hvor ikke en gang matsøl vises.

Men akk, på badet er det hvite fliser og det ligger selvfølgelig rett ved gangen. Det er nok aldri rent på det gulvet, uansett om det nettopp er vasket!

Og parketten i stuen har allerede kost seg med små Tinka klør og litt sofa flytting.

Så det hørtes ut som det ideelle er dette Pergo som dere snakker om. Det bør ihvertfall tåle en støyt og være lett å rengjøre. En runde med mopp og sånn våtservietter for gulv burde holde til vanlig!

Nei, *drømme om ekte hundehus litt utpå landet*! Nå er det like før jeg kjøper meg småbruk og flytter vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at PERGO er det beste med tanke på sliteevne osv. Men personlig syns jeg det er fryktelig glatt for hunder. Skal ikke så mye til før de kommer løpende og klarer ikke svingen inn til kjøkkenet. Å forstrekke en sene kan raskt skje. Med valp på slikt gulv er jeg redd for HD og andre skader i forbindelse med skjelettet.

Selv har vi en gammel parkett. Greit, den er ikke pen, men treverket er ikke kaldt (som laminat er), det er ikke veldig glatt og jeg slipper å være redd for det siden det er gammelt. Foreldrene mine maser jo om at vi må skifte gulv bla bla bla. Men de mener jo at hundene kan gå med potesokker inne da for å ikke lage kloremerker.

Har jeg hunder så tenker jeg at jeg får ta konsekvensen av det. Heller et gulv som ikke er så pent, men som jeg slipper å være redd for enn et glatt og kaldt gulv der jeg frykter skader.

Så syns jeg belegg er et godt hundegulv. Enkelt å gjøre rent, og er ikke glatt for dyra. Men har fått med meg at det er "ut" å ha belegg innomhus. Tror ikke jeg ville brydd meg så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt dyr laminat (Pergo) som er beregnet på "public" bruk - er STORfornøyd! Det tåler noen tissedammer over natten, det tåler hunder som løper og herjer (ikke en ripe å se), og fargen kan man jo bestemme selv ut i fra hundene! :P Selv har vi kirsebærlignende farge, og den passer bra hos oss. For "public" bruk skal gulvet holde i 15 år, for privat bruk skal det holde i 50.

Pergo ja, jeg vilha mørke mørke brunt :whistle:

Jeg tror nok at PERGO er det beste med tanke på sliteevne osv. Men personlig syns jeg det er fryktelig glatt for hunder.

Det har kommet en ny type pergo nå, som ikke engang et kull ville GD valper spant på :D Det har nesten usynlige riller som gir en kjempeflott antigli effekt, og det er lovet at ikke engang tigerklær (visttnok de sterkeste klørne i verden) skal klare å ripe det opp. Venninna mi la det i våres, og hennes GDer, hverken de voksne og kullet hun hadde, hadde noen episoder der de gled. Hennes gulv vil jeg også ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hus med dyr og fin eikeparkett. Etter noen få uker med hund i hus var parketten bare dyr. Jeg har også hatt fliser og synes det er et styr med fugene. I tillegg vises jo absolutt alt på fliser, men det kan jo ha noe med at jeg har svarte hunder. På lyse fliser vises jo hundehårene og på mørke fliser vises all dritten. Det eneste jeg synes duger er god laminat i passende farge. Det tåler en skikkelig støyt og skitten vises ikke riktig med en gang på laminat med treetterlignet mønster, i tillegg er det enkelt å holde rent.

:whistle: Godt forklart.

Vi har parkett som suger til seg alt vannet fra våte hunder. Parketten ble helt ødelagt når vi hadde Bessie.

Skal bytte gulv om ikke så lenge og jeg har mest lyst på gulvbelegg/linoleum.

Trener mye inne med hunden og har hatt en hund med HD så vet å sette pris på gulv som ikke er glatt.

Når det gjelder farger så er det best med hverken for lyst eller mørkt og med masse sjatteringer sånn at hår og møkk ikke synes så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alloc laminat på kjøkkenet, og det er så glatt at vi må ha matter der inne, så hundene kan gå inn der. Hvis ikke kan det lett skje at hundene går i spagat..

Tror nok teksturen på laminatet har litt å si. Vi har samme merke i gangen, men en annen type (mer steingulv aktiv) og det er ikke glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos en oppdretter som har lagt parkett for industrigulv, men jeg aner ikke hva den heter. De hadde en type som ser ut som skipsgulv. Virket ikke spes glatt i forhold til parketten vi har feks, de hadde nå iallfall en skokk med bikkjer som herjet rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøpe leil. og skal ha gulv osv kommer jeg ikke til å tenke på hunden tror jeg, for jeg vil kun ha tregulv i hele huset(bortsett fra badet) fordi jeg syns det er penest, varmest osv..

Hmmm, lite tips... Tenk på hunden du :D Ellers er det ikke sikkert du får så mye glede av gulvet ditt.

Vi har heltre furugulv på stue og i gang. Da vi flyttet hit var det kun oljet. Og det hadde bodd hunder her i alle år før oss. Vi oljet det på nytt for å gi det en sjans, men samme hvor pent og flott det egentlig var, selv med klor etter hunder, så var det beint umulig å vaske. Man bløtte opp moppen, satte den på gulvet, det sa slurp, og den satt fast. Ergo umulig å holde rent. Pelsen så man heldigis ikke så godt på det da.

Men i endte opp med å slipe det ned og lakkere for enklere renhold. Det tok hund og katter en uke eller tre før det ar spinnespor overalt. Nå er dette en del år siden, og ikke minst en del dyr til siden, og ja... Gulvet ser deretter ut. I tilegg har det vært en del hønsehoder her med stiletthæler, så man ser DET tydelig også.

Tror jeg vil ha murgulv med epoxy og sluk jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tigerklørpergo høres jo fint ut... :whistle:

Vi er på utkikk etter ny bolig, og jeg vil pusse opp for å gjøre det hundevennlig - og valpevennlig. Hittil har vi leid uten mulighet til å bestemme gulv, og det slår meg at gulvene vi har bodd på fort får fuktskader, er glatte, får riper og aldri er rene... Jeg vil ikke ha et valpekull løpende rundt som Bambi, som andre har sagt tenker jeg både HD, AA, OCD og andre skader med en gang...

Jeg er oppvokst i et hundehjem med belegg, men ser det aldri lenger, så begynner jo nesten å lure på om det finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg leier nå er det litt store steinfliser i rødsjattering. Og de er utrolig hundevennlige. Skitten synes minimalt, pelsen havner i alle kriker og kroker og synes faktisk ikke så godt, og de er meget lette å gjøre rent. Blir noe glatte om det blir mye vann på de, men jeg har ikke for vane å søle masse vann rundt. :-P

Der jeg bodde før var det sorte skiferfliser/heller i gangen, og det var egentlig bare håpløst. Eneste gangen de så rene ut, var når de var vasket, og før vannet tørket helt bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest praktiske og beste for hunder er nok linoleum. Det er enkelt å renholde, slitesterkt og ikke så glatt for hundene. Jeg kunne ikke tenkt meg en annen løsning engang - at det er mindre pent er ikke veldig viktig for min del. Det er viktigere at det er praktisk enn at det er pent.

Her jeg bor nå er det lakkert furugulv... etter 11 år med diverse hunder ser det ikke direkte vakkert ut. Jeg har lagt en del linoleumsbiter rundt omkring for å skjerme gulvet mest mulig, og det fungerer jo greit nok, men der det ikke er dekket til ser gulvet virkelig ikke bra ut. Det er også glipper mellom plankene her og der, og der samler det seg selvsagt mye "snadder"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laminat på stue,kjøkken, soverom og innergangen.

Og flis på resten.

Alle laminatgulv er ikke glatte bare sånn at det er sagt.

På kjøkkenet har vi et som ser ut som fliser, og i gangen et som ser ut som skifer.

Begge disse har en noe ru overflate, og er ikke spesielt glatte.

Nå er vi i gang og skal pusse opp stua, og da blir det dyrt laminat, disse med støydemping.

Mener det er Pergo som har dem.

Sykt forskjell på lyden på de med støydemping og billigere gulv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har flere hunder, og hun har noe liknende dette ( http://www.pergo.com/Global/Images/Products/010312_S.jpg ), altså PERGO. Det ser bra ut og er utrolig slitesterkt. ser fint ut til tross for at det tidvis bor 7 hoppeglade hunder i stua! Selve gulvet er langt i fra glatt, det har en matt finish og en overflate hundene ikke sklir noe særlig av å gå på.

Hos oss har vi parkett i stua - gitt opp! den ser bare fæl ut.

I gangen har vi fliser. Det fungerer helt supert med tanke på hoppetussa vår som leker kenguru hver gang mor kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La et slags industri belegg i stua nå,det fungerer fint.Tåler utrolig mye,ser ut litt som parkett. Hundehårene syns selvsagt men det gjør de vel uansett golv.Kan nok bli glatt når de kommer inn med snø på beina,men det får vi prøve å gjøre noe med.

Lett å vaske er det hvertfall og det er deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, lite tips... Tenk på hunden du :D Ellers er det ikke sikkert du får så mye glede av gulvet ditt.

Foreldrene mine har og hund, og de har tregulv i hele huset. Det er selvfølgelig behandlet.

Det som og er så fint med det er at det ikke er noe problem å slipe det opp igjen, og behandle det igjen. Så blir det som nytt :whistle: Som sagt så syns jeg det er absolutt penest, så jeg kommer nok ikke til å tenke på hunden nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...