Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyfødte valper


hanne

Recommended Posts

Hvor mye blander dere dere inn de første døgnene når valpene er rykende ferske?

Hvor ofte dier de, og lar dere de klarer det selv eller hjelper dere til?

Hva må til for at dere skal gi tillegg?

Er på jakt etter forskjellige synspunkter om meninger runt dette. Hvor mye er det greit å blande seg inn, og mener dere at man tukkler formye og ødelegger det tispa egentlig skal gjøre fra naturen sin side??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser det litt an, vi har to kull med to ukers mellomrom i hus for tiden.

Første dagene veier vi valpene morgen og kveld for å sjekke om de legger på seg, så følger vi litt med på om mor vasker osv. Legger de på seg så lar vi mor styre på, tar kun i valpene ved veiing.. Og bilder.. :rolleyes2:

Følger også litt med på hvor ofte de dier, legger de dårlig på seg legger vi de gjerne til noen ganger om dagen.

Vi prøvde med litt tillegg på ene valpen fordi han ikke endret vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det også litt an. Den tispa som har valper her nå, er veldig flink og tålmodig. Jeg bare sjekker en gang i døgnet om valpene legger på seg, resten ordner tispa selv. Tar jo litt i de selvfølgelig når mor er ute en tur, men gjør minst mulig, bare er tilstede og følger med og passer på at mor har det bra. Blir servert vann og mat i valpekassa. Valpene her er 1 døgn gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke store erfaringen, har bare hatt 2 kull, og alt har gått etter boken på de kullene.

Jeg har veid valpene hver eneste dag de første 3 ukene, dette fordi jeg er helt ny og ville få med meg med en gang dersom en valp gikk ned i vekt. Jeg brukte kjøkkenvekt, og la dem kjapt oppå nede i kassen, driver altså ikke å tar dem ut av kassen den første tiden.

Dersom en valp er litt mindre enn de andre, eller ikke spiser så mye som de andre, så har jeg gjerne passet på at den alltid får den beste puppen, eller lagt den til en som allerede er "startet" av andre valper.

Ellers så ordner tispen alt selv, vasker, steller, gir dem mat, osv :rolleyes2:

I siste kullet hadde jeg også en valp som surklet litt når hun drakk, så hun sjekket jeg til oftere enn de andre. Hun var valpen som la på seg mest, og som var størst, men hun hadde fostervann i lungene som gjorde at hun fikk øyebetennelse. Dette skjedde før hun hadde åpnet øynene, så øynene var veldig store fordi det lå puss under øyelokkene. Tok henne med til veterinær, varmet opp bilen, la masse fleecepledd i en reisebag, og puttet henne oppi. Veterinæren sjekket henne og fant ut at det var fostervann i lungene, bitte litt, men nok til at hun hadde fått øyebetennelse. Sykdommen hadde heldigvis ikke gått utover allmentilstanden hennes, så det holdt med en 4 dagers antibiotika kur.. Jeg var veldig redd for at det skulle skje henne noe, men veterinæren sa at så lenge hun fortsatte å legge på seg så mye som hun gjorde så var det ikke noe å bekymre seg for.

Hun lever i beste velgående forresten, så han hadde rett :D

Ellers så går det meste av oppmerksomheten til valpens mor fra min side.

Hvor mye man skal blande seg syns jeg skal være opp til tispen.. Min tispe trives best med mange mennesker rundt seg, og dette gjelder også når hun har valper. Vi er derfor sammen med henne omtrent hele tiden i starten, dette fordi hun blir ensom av å ligge aleine, og hun viker ikke fra sine valper de første 3 ukene. Jeg må også passe på å ta henne med ut på do jevnlig, fordi hun helst ikke vil forlate valpene, og da kan det skje uhell... :D

Blir spennende å se på neste valpekull, da er det en annen tispe som står for tur. Hvor mye hun vil at jeg skal blande meg inn med denne tispen. Vanligvis liker hun å være litt mer i fred, så jeg kan se for meg at hun gjerne syns det er ok med mer fred og ro i starten. Er bare å ta det som det kommer egentlig.

Jeg tror nok at man kan blande seg for mye ja, men noe fasit på hva som er for mye tror jeg ikke finnes. Det viktige må være at tispen får den oppmerskomheten, roen, hvilen, kontakten, osv, som hun trenger, slik at hun føler seg trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...