Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor får jeg kjøpt dørgrinder beregner for hund?


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en grind jeg kan ha mellom kjøkkenet og stuen. Slik at jeg kan la hunden være der når den en gang blir moden for å være alene over lenger tid. Vi har ett ganske stort kjøkken.

Jeg finner jo barnegrinder.. men disse er alt for lave. Noen som vet om steder som selger slike grinder?

Jeg er altså på utkikk etter en grind som kan brukes i døråpningen (er ingen dør der.. bare en bue) Døråpningen er ca 80cm. bred.

EDIT:

Hunden det er snakk om er en Golden Retriever.

Håper på raskt svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet ikke om det finnes egne dørgrinder for hunder, tenkte bare jeg skulle fortelle at jeg har satt opp et kompostgrindelement i en døråpning. Den passet perfekt og er festet med små kroker. Ikke noen estetisk nytelse, men funksjonell og veldig billig :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helt vanlige barnegrinder - selv om hundene lett kan hoppe over.. De må lære seg å respektere grinden, ellers er det jo ganske håpløst uansett..

Når jeg bare har voksne hunder hjemme setter jeg grinden litt høyt - men såklart ikke så høyt at hunden kan krype under.. (Når valp(er) er her blir grinden senket ned til gulvet)

Har dog vært hjemme hos en oppdretter som løste det ganske så smidig - smijersport i buegangen. Pent - skikkelig pent, faktisk...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt rundt nå, og funnet en butikk som selger hundegrinder.

Kjeden heter Babyshop og de har faktisk ett meget bra utvalg også :rolleyes2:

Ringte nettopp Babyshop i Fredrikstad, og damen sa at dem hadde flere forskjellige hundebur på lager ....

Så da er den saken oppklart ... takker for svar folkens :D

EDIT:

Altså jeg mente grinder og ikke "hundebur" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jo gjerne kalle dem barnegrinder eller hundegrinder - det spiller jo ingen større rolle. Men et godt tips er at du kjøper noen som er av metall.

Det finnes flere flotte som er av tre - men det er kun to "jafs" fra en hund så er den ødelagt.. (egenerfaring!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så utrolig grei ut! Jeg er på jakt etter lignende selv... Dermed kommer det noen spørsmål her...

Er den dyr?

Hvor bred er den (trappen her er 85 cm bred nemlig)?

Er den solid? Altså, klarer den å holde en stor hund som hopper på den?

Og ikke minst, er den lett å montere for tidenes minst praktisk anlagte blondine? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Charpi!

Dette blir noen morsomme spørsmål og svare på :icon_redface:

1. Den koster 798,- hos Babyshop.

2. Den kan justeres. Min åpning var 81cm. og det gikk helt glimrende. Det følger med en slags forlenger, som kan settes på ved bredere åpninger, så dette bør du ikke bekymre deg over. DEN PASSER! :icon_redface:

3. Den er mer enn solid nok. Jeg er en voksen mann, og jeg kan røske veldig hardt i grinden uten at den gir etter i det hele tatt. Det følger med slike små "kopper" som den skal festes i, så du bør ikke være redd for at hunden din klarer og skyve grinden vekk.

4. Den er absolutt lett og montere! Jeg er på ingen måte noen handymann men jeg fikk den lett satt opp på under 15 min...

Nå skal det jo sies helt til slutt, at en ustabil og fullstendig skakkjørt hund av litt størrelse nok kan slite denne grinden fra festene ved mye slit. Men da er det jo egentlig ikke grinden som er problemet, men hunden i seg selv...

Men til 99% av hundene der ute som har en normalt god oppvekst, vil skjønne at denne grinden ikke er noe vits i å prøve seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder min riesen - selv om hun henger på den. Må strammes opp innimellom - spesielt om du ikke skrur opp de koppene - så blir den skjev innimellom, eller har 3 venstrebein og snubler i den med ugjevne mellomrom *flire*. Forlenger følger med og man får kjøpt forlengersett.

Skal jeg ha flere grinder som skal stå oppe permanent - så skal jeg ha flere slike. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse koppene mener jeg nesten uansett bør skrus opp... Det tar to minutter og gir deg en mye mer solid grind.

Jeg testet først uten disse koppene, og da kunne jeg med litt kraft skyve grinden ut av åpningen og dermed velte den.

Nå skal jo ikke vi akkurat ha den største hunden, men en voksen Golden veier vel fort bortimot 30kg. og når en doning på 30kg. kommer mot grinden i 10km/t og kaster seg oppå for å hilse på deg, så tror jeg kanskje ikke grinden holder lenge uten disse koppene...

Men har du en snill hund som forstår at "her må jeg ikke hoppe for hardt på grinden, for da løsner den, og da blir matmor fortvilet" så anbefaler jeg altså disse koppene.

Er bare fire små plastdingser som skal skrus fast i veggen der grinden skal sitte, slik at den ikke sklir. Dette er fort gjort og veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det virket som en bra høyde. Selv om min siste hund hadde kalt det en letthet å komem over når mor ikke var hjemme men hun var da noe for seg selv. Skulle bare lokke opp døra for å finen ut av hvordan det gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også provisorisk feste noe på toppen av grinden, som "lurer" hunden til å tro at den er høyere enn det den er... slik at han ikke tør og hoppe...

Men gardere seg 100% kan man dog aldri...

Hvis en vanlig hund lengter så ut at han hopper over og eller river ned grinden på andre måter, så hadde jeg vært mer bekymret for hvordan jeg har oppdratt hunden egentlig.

Jeg ser vel for meg at denne grinden bare skal lære hunden og forstå at den ikke skal på den andre siden av denne grinden før den åpnes. Den er ikke satt opp for at den skal se det som en hindring som skal beseires.

Tror vel kanskje heller ikke at en hund gidder å legge så voldsomt mye energi i å forsere denne grinden. I dette tillfelle så er han jo inne på ett stort kjøkken, med pleddet sitt, samt friskt vann. Så sant ikke noe annet har skremt han eller fått han ut av balanse, så kan jeg ikke levende forestille meg at en Golden flyr over denne grinden som en engel og lander med V-stil på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det var hund nr fire i huset her og hun skulle gjerne finne ut av hvordan ting fungerte og var tifreds når hun hadde funnet ut av det. Ingen av de tre forige hundene har vært på den måten og heller ikke hund nr fem som er i huset nå og som voks opp sammen med denne damen. Nei jeg regner ikke det som normalt at alle hindringer skal forseres men denne var san at alt skulle testes. Gudsjelov så gikk hun ikke i gang med å teste kjøleskapet og fikk da begrenset henne. Ting skulle testes og når det var testet så ble hun der, brukte ikke grind til min hund men ser for meg at hun fint hadde hoppet over for så og hoppe tilbake for så og legge seg til å sove. Det hadde ikke vært en umulighet med denne hunden. Med dem jeg hadde før henne så ser jeg det som naturlig at dem hadde blitt på innsiden. Denne damen måtte ha skikkelig klatrekrok på halsbandet når den sto ute på tomten for alt annet var da så lett å få opp for henne. Hun sto trygt i forhold til alt annet og hun ble på stedet når hun hadde fått opp alle krokene.

Men selv om jeg har hatt sann en hund så er ikke alle hunder like og jeg har da hatt hunder som fint har kunnet bli bak en grind og hun som helt sikkert hadde funnet ut at det er da gøy å hoppe hinder. Denne hunden var etter andres synspunkter over gjenomsnittet godt dresert også.

Men selv om jeg har hatt en hund som har vært over gjenomsnittet kreativ av fem så er det da altså noe galt med oppdragelsen ikke vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hva du sikter til her... men jeg vil bare stadfeste en ting, i tilfelle du skulle ha missforstått meg:

Jeg har på ingen måte kritisert deg for dårlig dressur av hunden din. Dette har jeg heller overhodet ingen kunnskap til å mene noe om.

Jeg snakker sånn rent generelt om hva jeg tenker rundt det med grinder og innestengleser og hvordan jeg tror hunder vil oppføre seg etc.

Har man en voksen høy og slank hund som LETT kan hoppe over dette hinderet, så vil jeg jo tro at det er hinderet som er for lite og ikke hunden som er dressert feil. For det er jo ikke akkurat noe hinder når hunden LETT kan hoppe over.

Men jeg ser vel for meg at det er ett fåtall av hunderaser som kan hoppe over ett slikt hinder som en lek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror det er litt individbasert også. Har en bekjent av meg hvor den ene hunden tok sats og hoppet over hundegarden på ca 180 - 200 cm men de andre har holdt seg på innsiden og han har hatt vorsteh siden ca 1970 i hvertfall og det må ha vært noen individer innom hundeholdet. Vorsteh ligger i mankehøyde stort sett på ca 60-70 cm så ja noen individer er bare san men jeg tror at en golden kan klare å holde seg på innsiden av et sant stengsel. Vet at oppdretteren av flaten jeg hadde brukte barnegrinder til å skille hunden når dem var inne og det fungerte fint som bare det. Og grinden var fin den. Hunder kan gjerne hoppe høyere enn det vi er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Charpi!

Dette blir noen morsomme spørsmål og svare på :icon_redface:

1. Den koster 798,- hos Babyshop.

2. Den kan justeres. Min åpning var 81cm. og det gikk helt glimrende. Det følger med en slags forlenger, som kan settes på ved bredere åpninger, så dette bør du ikke bekymre deg over. DEN PASSER! :icon_redface:

3. Den er mer enn solid nok. Jeg er en voksen mann, og jeg kan røske veldig hardt i grinden uten at den gir etter i det hele tatt. Det følger med slike små "kopper" som den skal festes i, så du bør ikke være redd for at hunden din klarer og skyve grinden vekk.

4. Den er absolutt lett og montere! Jeg er på ingen måte noen handymann men jeg fikk den lett satt opp på under 15 min...

Nå skal det jo sies helt til slutt, at en ustabil og fullstendig skakkjørt hund av litt størrelse nok kan slite denne grinden fra festene ved mye slit. Men da er det jo egentlig ikke grinden som er problemet, men hunden i seg selv...

Men til 99% av hundene der ute som har en normalt god oppvekst, vil skjønne at denne grinden ikke er noe vits i å prøve seg på.

Huff, finnes nok mer spennende spørsmål å svare på stakkars, haha... Men tusen takk, var absolutt informativt, skal gå til innkjøp av en slik grind så fort jeg får sjansen. Hunden er lat og lubben, og kommer seg ikke over om så halen skulle ta fyr, med garanti! Haha!

Eneste jeg er skeptisk til er monteringsdelen... Hvis du brukte 15 min, blir vel jeg stående noen timer jeg da! Hahahahaha...!

Men nok en gang, takk for toppers svar :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...