Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette bekymringsverdig?


Benedicte

Recommended Posts

Det hender at Cita begynner å puste rart, slik som på filmen. Hun trekker inn masse luft virker det som, og det kan ta alt fra sekunder til noen minutter før det roer seg igjen. Virker som om at dersom jeg roer henne så puster hun enklere igjen. Hun virker ikke til å plages særlig med det, og det skjer som oftest når hun slapper av. Med en gang pusten går normalt igjen legger hun seg ned for å slappe av mer (og nå snorker hun fælt i tillegg :) ).

Er dette noe jeg burde bekymre meg over? Noen som vet hva det kan komme av? Hun har holdt på slik en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, her kom du meg i forkjøpet. Tenkt å spørre om det samme. Min gjør nesten det samme innimellom. Hun virker som hun trekker godt inn, men det høres likt ut som hvis noen er litt tett i nesen/snørrete og trekker godt inn. Har lurt på dette selv. Hun gjorde det første gangen på tur for lenge siden etter hun hadde kjørt hodet ned i ett vann etter en pinn og badet mye. Trodde kanskje det var litt vann i systemet, for å si det sånn. Avventet for å se om hun fortsatte. Det gjorde det ikke. Men for få dager siden gjorde hun det igjen. :s

Så jeg venter spent på svar sammen med deg. På filmen kunne de minne om hverandre når Aila gjør dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som hikke ett øyeblikk, men i neste høres det ut som pustebesvær.. Kan ikke si jeg har vært borti det, men fikk en magefølelse av at du burde vise en vetrinær dette for så å høre hva de mener.. *snodig greie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde Collien min også innimellom - på han funka det å dunke godt på hver side av brystkassa. Hørtes ut som han hiksta litt liksom. Aner ikke hva det kommer av, men jeg antar det kommer av at de har noe slim i nesa eller noe som plager dem litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine gjør det der av og til, men det går fort over. De virker ikke plaget av det, men jeg skulle gjerne visst hva det skyldes?

Jeg spurte dyrlegen og han mente det var "dritt" som la seg. Hundene stapper jo nesen inn i all slags i løpet av en dag, og innhalerer endel dritt ved å sniffe. Så, det er rett å slett dritt som legger seg i nesen, og hvis det ikke går ut selv så får hundene slik innovernys opplegg :) Ikke noe farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som det er snørr som ikke vil ut eller inn liksom. Ene bikkja til svigerinna mi driver sånn, og da bare blåser de forsiktig inn i nesa til hunden så gir det seg. De sa ett eller annet om det, men det husker selvfølgelig ikke jeg..

Gjør de ikke sånn om de har nesemidd eller kennelhoste også da? Men da er det vel mer hyppig snøfting? Forkjøla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min høres ut som hun grynter innover ja, sånn som du sa Synnøve. Men for min del er det nok ikke noe verre enn en rens i systemet da. Hun gjør det bare en gang i blant, og det virker som hun prøver å nyse innover/harker(kan høres ut som oss om vi drar det inn istedetfor å blåse ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gjør Pippin av og til også. Første gangen trodde jeg det var nesemidd, nå har jeg slått meg til ro med at det er støv eller noe sånt i nesa. (Skjønner ikke hvor han får det støver fra altså, det kan iallefall ikke være fra krinker og kroker i huset mitt! :twisted: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som det er snørr som ikke vil ut eller inn liksom. Ene bikkja til svigerinna mi driver sånn, og da bare blåser de forsiktig inn i nesa til hunden så gir det seg. De sa ett eller annet om det, men det husker selvfølgelig ikke jeg..

Gjør de ikke sånn om de har nesemidd eller kennelhoste også da? Men da er det vel mer hyppig snøfting? Forkjøla?

Mine gjør også det der innimellom, har aldri tenkt på det som farlig, men at noe "satt fast" i luftveiene som førte til denne refleksen. Hender nemlig at hun spiser godbiter litt fort, og da kan hun måtte gjøre sånn, så tror det har noe med å få ting i "vrangstrupen" å gjøre. Men jo, noe lignende kan de gjøre dersom de har kennelhoste, men da i mye sterkere grad enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde Sofus masse av! Min dyrlege sa at det var sånn omvendt nysing (som de så pent henviser til over her på engelsk :icon_redface:). Det ble aldri noe behandling av det selvsagt. Når Soffen fikk disse bygene fikk han som regel litt ekstra kos og oppmerksomhet - virket veldig fornøyd med den "behandlingen" :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som er dyrlege, og hunden hennes er helt ekstrem på det, og gjør sånn rundt en gang i timen. Hun holder for nesa på bikkja i noen sekunder hu, og da gir det seg.

Vanilla gjør ofte det samme, men bruker å gi seg om jeg holder for nesa hennes.

edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...