Gå til innhold
Hundesonen.no

Slalåm


MarieR

Recommended Posts

I dag filmet jeg litt mens vi trente. Kamera gikk tom for batteri etter bare litt av repeteringen med 2 staver, men her er det ihvertfall:

http://s242.photobucket.com/albums/ff167/o...Filmer09001.flv

Fra noen vinkler må jeg gå nærmere slalomen for at hun skal skjønne hvor hun skal inn, men ellers syns jeg hun er veldig flink :icon_redface: Jeg tror at hun endelig skjønner litt av dette :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
I dag filmet jeg litt mens vi trente. Kamera gikk tom for batteri etter bare litt av repeteringen med 2 staver, men her er det ihvertfall:

http://s242.photobucket.com/albums/ff167/o...Filmer09001.flv

Fra noen vinkler må jeg gå nærmere slalomen for at hun skal skjønne hvor hun skal inn, men ellers syns jeg hun er veldig flink :icon_redface: Jeg tror at hun endelig skjønner litt av dette :whistle:

Nå skal ikke jeg "belære" hva som er rett og galt med metoden 2 by 2, jeg selv har trent allèslalom, men jeg tror jeg ville belønt mer framover i banen, i fartsretningen, hvis du skjønner? Jeg ville kastet ballen/godbiten mye lengere framover slik at hunden får løpt i den retningen slalomen er i...det er i mine øyne mye mer logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg "belære" hva som er rett og galt med metoden 2 by 2, jeg selv har trent allèslalom, men jeg tror jeg ville belønt mer framover i banen, i fartsretningen, hvis du skjønner? Jeg ville kastet ballen/godbiten mye lengere framover slik at hunden får løpt i den retningen slalomen er i...det er i mine øyne mye mer logisk.

Dette er de to første pinnene da om du skjønner. Hun skal ikke løpe rett frem egentlig. Hun skal svinge seg inn på neste pinn. Jeg vil heller trene presisjon først og deretter fart når hun kan den skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag filmet jeg litt mens vi trente. Kamera gikk tom for batteri etter bare litt av repeteringen med 2 staver, men her er det ihvertfall:

http://s242.photobucket.com/albums/ff167/o...Filmer09001.flv

Fra noen vinkler må jeg gå nærmere slalomen for at hun skal skjønne hvor hun skal inn, men ellers syns jeg hun er veldig flink :rolleyes2: Jeg tror at hun endelig skjønner litt av dette :getlost:

Okei, for det første: Skal du trene etter 2x2 så skal hunden alltid belønnes på samme stedet, og gjerne et par meter unna pinnene. Presisjonen kommer etter hvert som dere trener og hunden skjønner det. Akkurat det er intet problem.

For det andre: Hunden skal alltid løpe gjennom fra samme side. Ikke belønn fra begge sider, kun den ene er riktig.

Skal se om jeg kan få tegnet noe som kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, for det første: Skal du trene etter 2x2 så skal hunden alltid belønnes på samme stedet, og gjerne et par meter unna pinnene. Presisjonen kommer etter hvert som dere trener og hunden skjønner det. Akkurat det er intet problem.

For det andre: Hunden skal alltid løpe gjennom fra samme side. Ikke belønn fra begge sider, kun den ene er riktig.

Skal se om jeg kan få tegnet noe som kan hjelpe :)

Takk for hjelpen :rolleyes2: Men alltid belønnes på samme sted? Skal jeg ligge godbiten nøyaktig 1 m fra slalomen :S ?

MartineH - God film med bra forklaring på hvordan det foregikk :getlost: Men hvordan tar hunden det når bøylene fjernes? Går den fortsatt 100% trygt gjennom slalomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen :rolleyes2: Men alltid belønnes på samme sted? Skal jeg ligge godbiten nøyaktig 1 m fra slalomen :S ?

MartineH - God film med bra forklaring på hvordan det foregikk :getlost: Men hvordan tar hunden det når bøylene fjernes? Går den fortsatt 100% trygt gjennom slalomen?

Trenger ikke bruke bløyler. Når man tar de vekk - så tar man de vekk en og en. Ikke noe problem.

Her er en film der de tar vekk bøyler: http://www.youtube.com/watch?v=fdBO91S7qf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen :rolleyes2: Men alltid belønnes på samme sted? Skal jeg ligge godbiten nøyaktig 1 m fra slalomen :S ?

Altså så godt du klarer da :getlost: Hehe. Å hive godbit er veldig lurt, men om du klarer å hive omtrent på samme stedet hele tiden, er det bra. For da får hunden framdrift. Den søker rett frem etter at den har løpt gjennom pinnene i stedet for å søke til deg. Poenget med belønningen er å hvertfall ha den i samme retning hver gang.

Her kommer bildet:

2x2slalom.jpg

Håper det hjelper litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en groenendael tispe på 3 mnd som jeg skal bruke i agility, så denne tråden var bra :rolleyes2:

På Collien min brukte jeg lokke metoden, men jeg har ikke lyst til og gjøre de med henne. Men den allè slalomen så veldig bra ut, med tanke på farten gjennom.

Hvor er det man får kjøpt de bøylene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en groenendael tispe på 3 mnd som jeg skal bruke i agility, så denne tråden var bra :rolleyes2:

På Collien min brukte jeg lokke metoden, men jeg har ikke lyst til og gjøre de med henne. Men den allè slalomen så veldig bra ut, med tanke på farten gjennom.

Hvor er det man får kjøpt de bøylene?

Agilityhinder.no

Fordelen med allè er jo at du kan begynne allerede nå, med en 3 mnd gammel valp. Er jo ingen belastning før hunden begynner å gjøre slalombevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså så godt du klarer da :rolleyes2: Hehe. Å hive godbit er veldig lurt, men om du klarer å hive omtrent på samme stedet hele tiden, er det bra. For da får hunden framdrift. Den søker rett frem etter at den har løpt gjennom pinnene i stedet for å søke til deg. Poenget med belønningen er å hvertfall ha den i samme retning hver gang.

Her kommer bildet:

2x2slalom.jpg

Håper det hjelper litt :getlost:

Okei, da skjønner jeg det med godbiten.

Den siste delen hjalp ihvertfall, men av de 3 første ble jeg bare forvirret :S Hva lærer hunden av å løpe gjennom midten av to pinner? Den må jo lære seg at første pinnen skal den ha på venstre side av seg selv.

Det jeg liker med denne metoden er at jeg forstår den egentlig xD Jeg skjønner at hunden skal få et bilde av å gå gjennom 2 pinner på en måte, slik at hunden alltid ser etter de neste to pinnene den skal igjennom. Og min hund trenger virkelig å få dette bildet opp i hode, for som dere ser er hun veldig opptatt av meg.

Edit: MartineH - Kjempe bra film! Jeg trodde hunden kom til å dette ut av det hele når man tok de vekk jeg, men det gjorde den tydligvis ikke. Men er det sånn at hunden får et mønster opp i hodet over hvor han skal plassere beina på en måte med denne metoden? Hvordan den skal svinge kroppen osv? Hvordan er dette med en liten hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: MartineH - Kjempe bra film! Jeg trodde hunden kom til å dette ut av det hele når man tok de vekk jeg, men det gjorde den tydligvis ikke. Men er det sånn at hunden får et mønster opp i hodet over hvor han skal plassere beina på en måte med denne metoden? Hvordan den skal svinge kroppen osv? Hvordan er dette med en liten hund?

Det blir hjernevasking på godt norsk. Vil ikke tro det er noen forskjell med liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da skjønner jeg det med godbiten.

Den siste delen hjalp ihvertfall, men av de 3 første ble jeg bare forvirret :S Hva lærer hunden av å løpe gjennom midten av to pinner? Den må jo lære seg at første pinnen skal den ha på venstre side av seg selv.

Det jeg liker med denne metoden er at jeg forstår den egentlig xD Jeg skjønner at hunden skal få et bilde av å gå gjennom 2 pinner på en måte, slik at hunden alltid ser etter de neste to pinnene den skal igjennom. Og min hund trenger virkelig å få dette bildet opp i hode, for som dere ser er hun veldig opptatt av meg.

Edit: MartineH - Kjempe bra film! Jeg trodde hunden kom til å dette ut av det hele når man tok de vekk jeg, men det gjorde den tydligvis ikke. Men er det sånn at hunden får et mønster opp i hodet over hvor han skal plassere beina på en måte med denne metoden? Hvordan den skal svinge kroppen osv? Hvordan er dette med en liten hund?

Det som er poenget er at du skrur de mer og mer helt til du har en rett linje. Man begynner nesten som en allèslalåm, men bare ikke helt :rolleyes2: Poenget er også at hunden lærer at uansett hvor den blir sendt fra så skal den mellom de 2 første, og ikke mellom 2 og 3. Du trenger ikke å ha de rett så veldig lenge, bare til hunden har skjønt den skal gjennom. Når du da flytter på den ene pinnen, så må du passe på å flytte riktig sånn at du ikke begynner å lære inn feil inngang :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen er av en treningskamerat. Jeg har ingen hund med ferdigtrent allèslalom.

Ja, jeg regnet ikke med at Martine så slik ut for å si det sånn :getlost:

Det som er poenget er at du skrur de mer og mer helt til du har en rett linje. Man begynner nesten som en allèslalåm, men bare ikke helt :rolleyes2: Poenget er også at hunden lærer at uansett hvor den blir sendt fra så skal den mellom de 2 første, og ikke mellom 2 og 3. Du trenger ikke å ha de rett så veldig lenge, bare til hunden har skjønt den skal gjennom. Når du da flytter på den ene pinnen, så må du passe på å flytte riktig sånn at du ikke begynner å lære inn feil inngang :)

Aha! Da forstår jeg mye mer! Tusen takk for hjelpen. Jeg er nemlig for utolmodig til å vente på en dvd i posten og for fattig til å betale 500 kr for den. Da hadde jeg heller teste allèslalomen for å si det slik.

I dag var vi på trening og jeg merket at hun ikke helt skjønte hva hun skulle gjøre nå som det var på et annet sted. Men så fort hun skjønte det gjorde hun det riktig hele tiden. Nå ser jeg etter at jeg har belønnet henne mer frem så ser hun fremover for å se hvor godbiten lander og ikke på meg :) I dag var hun også flink når vi la til 2 pinner til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på trening og jeg merket at hun ikke helt skjønte hva hun skulle gjøre nå som det var på et annet sted. Men så fort hun skjønte det gjorde hun det riktig hele tiden. Nå ser jeg etter at jeg har belønnet henne mer frem så ser hun fremover for å se hvor godbiten lander og ikke på meg :) I dag var hun også flink når vi la til 2 pinner til. :rolleyes2:

Høres kjempeflott ut :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :whistle:

Vi begynte med 6 pinner vi, hvor jeg brukte godbit i hånda mellom pinnene.jeg trente på en teknikk uten hund først, så det ikke skulle tulle seg.Jeg terpet på det til han gikk 6 pinner ved at jeg gikk ved siden uten godbit. deretter økte jeg avstanden jeg gav komandoen slalom fra.og deretter trente vi på høyre slalom når det satt bra.trente også endel med at jeg kalte han inn gjennom slalom.når vi da økte til 12 pinner gikk det da veldig greit.Jeg var også veldig konsekvent på å bryte å begyne på nytt ved feil inngang og overhopp av pinner fra første stund.Jeg syntes vi har en bra slalom nå. :ahappy:

Vi har trent i 5-6mnd å har nå deltatt på 2 stevner.så dette funket bra for oss. jeg er jo da helt fersk å amatør, så dette syntes sikkert mange var helt feil å gjøre.men jeg kommer nok til å gjøre det igjen ettersom det funket bra

Jeg tror vel også at man må tilpasse inntrening litt etter hunden å jeg da.det som går bra for noen virker sikkert ikke for alle.

Dette var da sånn jeg gjorde, og min mening. :twisted:

Jeg har sett på (og fotografert) Tommy og sheriff en hel del i slalomen siden i august, og jeg har sett Sheriffen gå feil i slalomen EN gang. Og det var på lørdag da Bridie gjorde et forsøk på å gå slalomen samtidig med han :aww:

Med tanke på at Tommy og Sheriff begynte å trene på alt som har med agility i vår, og allerede nå (eller i august for den del) kunne både slalomen og de andre hindrene så godt som han gjør, får iallefall meg til å tenke at dette må være den beste måten å trene på. Og ikke minst den enkleste måten...

For ja, jeg mener at "Det enkle er ofte det beste", og dette er virkelig sant når det gjelder hundetrening.

For om man da ikke har noe i mot "lokking og luring" (eller egentlig direkte vising), så hvorfor gjøre det så vanskelig? :D

Ja, jeg ER imponert over det Tommy og Sheriff presterer på ag.banen når de ikke har trent lenger enn de har! Så absolutt!

(nå er jeg bare spent på hva han klarer å utrette med hoppetussa Bridie på ag. trening i morra.... ;) For Bridie skal nemlig få seg personlig trener! :P ) (ps, neida, hun skal ikke hoppe så mye før vi er sikre på at skuldra hennes er helt bra....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan bisken lærte seg slalom.. Brukte vel en artig blanding av shaping og lokking. Kan hende Ben har et naturtalent når det gjelder å lære slalom, men han gikk 6 pinners slalom etter kunn 3 økter og 12 pinners slalom gikk han etter et par forsøk. Han har bra innganger og veldig bra fart. Jeg hadde jo tenkt at dette ville bli noe av det vanskeligste å lære han, men det gikk så naturlig å greit at jeg liksom ikke klarer å huske at jeg måtte lære han det.. Hoho, nå høres Ben ut som wonderdog :rolleyes2:

Vi har prøvd det samme med hunden til venninna mi, men den fatter nada. Så det er vel ganske individuelt hva som fungerer best på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan bisken lærte seg slalom.. Brukte vel en artig blanding av shaping og lokking. Kan hende Ben har et naturtalent når det gjelder å lære slalom, men han gikk 6 pinners slalom etter kunn 3 økter og 12 pinners slalom gikk han etter et par forsøk. Han har bra innganger og veldig bra fart. Jeg hadde jo tenkt at dette ville bli noe av det vanskeligste å lære han, men det gikk så naturlig å greit at jeg liksom ikke klarer å huske at jeg måtte lære han det.. Hoho, nå høres Ben ut som wonderdog :whistle:

Vi har prøvd det samme med hunden til venninna mi, men den fatter nada. Så det er vel ganske individuelt hva som fungerer best på hundene.

Jeg tror også det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg vært vekke 1 uke i England med klassen, og mens jeg var borte har ingen trent Blondie. Jeg kommer hjem og sendte henne for første gang inn i de 4 pinnene som nå nesten står helt rett og hun tok det så lett :wub: Jeg må bare øve litt på at hun skal gå den uansett hvor jeg står, jeg har glemt å flytte meg rundt xD Men hun går den fra den "vanskeligste vinkelen nå :innocent: Og hun har det gøy! Jeg kan se at hun ser fremover hvor hun skal gå nå, det er også kjekt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært vekke 1 uke i England med klassen, og mens jeg var borte har ingen trent Blondie. Jeg kommer hjem og sendte henne for første gang inn i de 4 pinnene som nå nesten står helt rett og hun tok det så lett :lol: Jeg må bare øve litt på at hun skal gå den uansett hvor jeg står, jeg har glemt å flytte meg rundt xD Men hun går den fra den "vanskeligste vinkelen nå :ahappy: Og hun har det gøy! Jeg kan se at hun ser fremover hvor hun skal gå nå, det er også kjekt :drool:

Så bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...