Gå til innhold
Hundesonen.no

Slalåm


MarieR

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

med hun jeg har som er i klasse 2 brukte jeg lokking mellom 2 pinner, og gikk videre til flere fordi jeg ikke visste noe bedre. Nå har hun derfor en ganske usikker slalom og en elendig høyreslalom.

Så, med han rekrutten her har jeg tenkt til å bruke en metode vi har diskutert litt i klubben, og flere har begynt med og får resultater. Jeg setter opp 2 pinner og setter en godbitskål/musematte på siden slik at hunden på en måte går gjennom den som en port. sakte men sikkert setter jeg han mer og mer mot siden og flytter targeten slik at han går igjennom av seg selv. Så har jeg tenkt til å fortsette på samme måte med 3,4,5 osv med pinner.

beklager om det var utrolig dårlig fortalt, men håper poenget kom frem :rolleyes2: er overbevist på at man får en mye sikrere og mer selvstendig slalom på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å shape inn 3 pinner og så jobbe meg oppover, men fordi jeg gjorde det litt dårlig og lite gjennomtenkt har jeg måtte gå tilbake og bruke en anne metode senere. Metoden jeg brukte da kalles 2x2 og ble gjort kjent av en dame som heter Susan Garrett. Da begynner du nesten på samme måten som softis forklarer, men i stedet for target så har du kun to pinner og belønner alltid i fartsertning. Og snur det gradvis.

Bajnok og jeg trener på denne metoden:

Susi og Lene trener etter den metoden:

Og så reklamen for Susan Garretts DVD om metoden :rolleyes2:

http://clickerdogs.com/videos/2x2_weave_training_trailer.mov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd, jeg lurer nemlig på det samme. Jeg har trent agility i 1 år nå og hunden min kan enda ikke slalom. Men hele vinteren skal gå til å trene den inn. Jeg har vell prøvd det meste som er å prøve. Lokking, 1-2 komando, "danse" bortover, starte med 2 pinner, deretter 4, deretter 6 osv. Ingen ting sitter helt spikret, men foreløpig funker 1-2 metoden best. Jeg har planer om å shape inn hele slalomen med å belønne 1-2 hver eneste gang og deretter gå over til variabelt forsterknings skjema når hun skjønner 1-2. Hun kan det jo så som så, så det skal nok gå greit håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 1-2 metode med bånd og er veldig førnøyd med det på mine to.

Har da ført de med bånd gjennom slalomen med 1-2 kommando (1=venstre 2 =høyre).

Etterhvert som båndet går av, får hunden hjelp av kommandoene slik at det blir mer flyt i slalomen, uten nøling.

Dersom hunden ikke lykkes tar jeg bare på båndet igjen noen runder.

Har jobbet med venstre og høyreføring fra starten av med Birk og det har fungert veldig bra.

Man bruker gjerne litt lengre tid på selve grunninnlæringen, men når den da sitter, er hunden trygg uansett hvilke side fører befinner seg på.

Erfaringsmessig har jeg sett at mange de som kun fører fra venstre side under innlæring, mister mye selvstendighet og ferdigheter i hunden når de begynner å trene høyreføring.

Det jeg ikke har vært flink til fra børjan er innganger, men nå begynner det å komme seg.

*Huske det på neste hund!* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Twinki så lokka jeg. Farten ble ikke bra og jeg kunne kun gå på høyre side av henne. Sist vinter trente jeg den inn på nytt med 2 x 2 metoden, farten er mye bedre og jeg kan gå på begge siden, henge bak, løpe foran osv. Mye sikrerer! Er ikke i tvil om hvilken metode jeg skal bruke på Circus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare fremgangen på 2 x 2 metoden? Det var film av mange hunder på youtube som hadde blitt så super god i slalomen ved denne metoden, men man fikk aldri se dem faktisk bli lært inn med denne metoden. Filmene viser liksom bare fremgangen med de 4 første pinnene hvor de løper rett frem gjennom dem, jeg klarer ikke helt å se hvordan dette kan utvikle seg til en slalom bevegelse :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :whistle:

Vi begynte med 6 pinner vi, hvor jeg brukte godbit i hånda mellom pinnene.jeg trente på en teknikk uten hund først, så det ikke skulle tulle seg.Jeg terpet på det til han gikk 6 pinner ved at jeg gikk ved siden uten godbit. deretter økte jeg avstanden jeg gav komandoen slalom fra.og deretter trente vi på høyre slalom når det satt bra.trente også endel med at jeg kalte han inn gjennom slalom.når vi da økte til 12 pinner gikk det da veldig greit.Jeg var også veldig konsekvent på å bryte å begyne på nytt ved feil inngang og overhopp av pinner fra første stund.Jeg syntes vi har en bra slalom nå. :ahappy:

Vi har trent i 5-6mnd å har nå deltatt på 2 stevner.så dette funket bra for oss. jeg er jo da helt fersk å amatør, så dette syntes sikkert mange var helt feil å gjøre.men jeg kommer nok til å gjøre det igjen ettersom det funket bra

Jeg tror vel også at man må tilpasse inntrening litt etter hunden å jeg da.det som går bra for noen virker sikkert ikke for alle.

Dette var da sånn jeg gjorde, og min mening. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alléslalåm med bøyler ble brukt her i gården med Ace, og jeg kommer til å sverge til den metoden lenge tror jeg. Ace har en fantastisk stø, rask slalåm der ca alle innganger sitter. Jeg har lært inn slalåm ved godbitlokking på de to forrige og de har ikke engang tendens til selvstendig slalåmer. Det er fryktelig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare fremgangen på 2 x 2 metoden? Det var film av mange hunder på youtube som hadde blitt så super god i slalomen ved denne metoden, men man fikk aldri se dem faktisk bli lært inn med denne metoden. Filmene viser liksom bare fremgangen med de 4 første pinnene hvor de løper rett frem gjennom dem, jeg klarer ikke helt å se hvordan dette kan utvikle seg til en slalom bevegelse :S

Anbefaler å kjøpe dvd'en til 2x2, den er gull verdt på den metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe dvd'en til 2x2, den er gull verdt på den metoden.

No need to. Fant nemlig en på youtube som har filmet de fleste stegene på veien ;)

http://www.youtube.com/watch?v=iPPcv3wWhic...feature=related

Ut å trene!

Men Tuppetroll, hva er den slalomen du bruker for noe? Aldri hørt om det.. Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bruke Channel Method på min DP.. Vet ikke hva metoden bruker på norsk. Noen kombinerer den metoden med slike vaiere som jeg tror Tuppetroll snakker om, men slike kommer jeg ikke til å bruke på min Dvergpinscher. Hun er nok for liten til dem.

Her står den metoden forklart, det er også en del filmer av denne metoden på youtube.

http://www.petbehaviorhelp.com/weave_poles1.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det hun gjorde feil da? Fint at du utdyper det, slik at vi som er nybegynnere unngår å gjøre samme feil..

Wææ! Nå ble jeg redd her, hva gjør hun feil da? Jeg begynte trening i går og i dag, men i går gikk det søkk dårlig, men i dag gjorde hun det bedre :ahappy: Jeg trengte mer den filmen til å se hvordan man plasserte slalomen, og hvordan man gikk fremover med treningen på en måte. Regner med det ikke er feil. Hunden klarte jo å gå alle 12 til slutt. Blondie går inngangen veldig fint nå ihvertfall :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bruke Channel Method på min DP.. Vet ikke hva metoden bruker på norsk. Noen kombinerer den metoden med slike vaiere som jeg tror Tuppetroll snakker om, men slike kommer jeg ikke til å bruke på min Dvergpinscher. Hun er nok for liten til dem.

Her står den metoden forklart, det er også en del filmer av denne metoden på youtube.

http://www.petbehaviorhelp.com/weave_poles1.htm

Den metoden kalles på norsk for allèslalåm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster en sånn fancy alléslalom egentlig?

Alléslalåm er faktisk noe av det billigste du kan mekke sjæl. Dra til felleskjøpet, kjøp deg sånne gjerdepinner til strømgjerde (koster ca 20 kroner stykket), og sett dem opp i en allé i hagen. Da kan du flytte pinnene nærmere og nærmere hverandre ettersom du har fremgang. Skal du ha bøyler i tillegg koster de fra 600 kroner for nok til hele settet, avhengige av om de er røde eller gjennomsiktige. De må du kjøpe på nett i såfall - skal se om jeg kan finne link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett slikt før :) Hunden får jo et slags mønster i hodet da, så det er sikkert bra. Men nå har vi hatt en strålende start på 2 by 2 trening hvor inngangen/de 2 første pinnene sitter nesten 100% spikret etter to dager med trening :)

Så vi får fortsette med det og se hvordan det går. Om det også går skeis får vi prøve på nytt med den treningen der da. Det er jo noe av det samme ettersom at man setter slalomen tettere og tettere sammen i 2 by 2 treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only Blondy, brukte du samme fremgangsmåte som på filmen du la ut fra youtube? Vi skal starte med slik trening i morgen.. Tror vi også bruker de filmene som guide dersom det var vellykket for deg!

Så hva dvd'en kostet, og det var jo over 500 kroner. Det er uaktuellt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only Blondy, brukte du samme fremgangsmåte som på filmen du la ut fra youtube? Vi skal starte med slik trening i morgen.. Tror vi også bruker de filmene som guide dersom det var vellykket for deg!

Så hva dvd'en kostet, og det var jo over 500 kroner. Det er uaktuellt for min del.

Altså hunden hennes går jo denne inngangen selvstendig av seg selv, så det var litt vanskelig å finne ut hvordan jeg skulle begynne med min som ikke gikk selvstendig i det hele tatt. Men det jeg gjorde var at jeg startet med å "gå" mot den og fikk henne til å gå gjennom. Man kan jo gjerne bruke en leke og kaste den gjennom så hunden går selv. Jeg kastet godbit til henne slik som på filmen, da dette funket best på henne. Test litt å se om din følger leke eller godbit best. Etterhvert skjønte hun hva hun skulle gjørde og jeg stilte meg lengre vekk og bare tok ene foten frem som om jeg tok et steg for å få henne til å gå inn. Nå går hun den selvstendig flere meter fra noen ganger mens andre ganger må jeg være litt nærmere for at hun skal gå gjennom. Hun tar også alle vinkler og gjør sjeldent feil.

I morgen regner jeg med at vi putter på 2 ekstra om hun fortsatt går gjennom de 2 første pinnene riktig slik som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da begynner jeg på samme måte jeg også. Min tar garantert leke best, belønner nesten bare med det jeg..

EDIT: Da har vi hatt første økt.. Jeg hadde litt problemer med å få henne til å skjønne at hun skulle gå gjennom portene.. Startet med å gå med henne, men fant ut at hun er veldig obs på meg, så ville bli vanskelig å få henne til å gå gjennom selvstendig.. At hun blir for avhengig av min hjelp, og da får jeg jo ikke selvstendige innganger...

Tok musematte å la bak porten, slik at hun gikk gjennom porten for å tråkke på musematten. Klikket for det 3-4 ganger, og så fjernet jeg musematten og la ned en liten papirlapp samme sted istedet.. Så startet jeg med å kaste leken etter hun hadde gått igjennom porten, men før hun var kommet til lappen.. Gjorde dette 5-6 ganger, og så fjernet jeg lappen... Hun gikk gjennom selstendig uten lapp 3 ganger, og så gav jeg meg..

Aner ikke om min metode er godkjent av dere her inne som er drevne på metoden, menmen..

Håper hun husker det til i morgen da :) Har stor tro på denne metoden..

Filmene jeg bruker som veiledning er disse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...