Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg kjenner nemlig at jeg blir rasende på enkelte av innskriverne i en tråd som nå er stengt på anmodning av trådstarter - ergo tenkte jeg at man kanskje kan starte en tråd å diskutere bur på generelt grunnlag.

Jepp, jeg ble rasende - rasende fordi kritikerne i nevnte tråd går ganske langt mot det å kalle burbrukere dyremisshandlere - og det gjør de helt uten hemninger, helt uten å noen gang har hilst på hunder, folk eller andre.... det bare er sånn fordi de er motstandere av bruk av bur...

Jeg er burbruker, og tilhenger av burbruk - dvs. jeg er tilhenger av at en hund har en fast plass å sove på - den trenger ikke rote rundt i hele huset og den kan like godt lære fra første stund at når det er natta så er det natta. Det tar gjennomsnittlig to dager før nye individer er inne i rutinene - og etter en uke så søker de til burene for å slappe av også utenom nattestid.

Jovisst har det hendt at det både tisses og bæsjes i burene - og joda - det hender de er dårlig i magen også sånn at det er skikkelig ekkelt - mulig de har forsøkt å si ifra også - men jeg har ikke burene på soverommet - ergo så kan det bli vanskelig. Uhell skjer, men det virker ikke som om firfotingene anser det som noe stort traume på noen måte - de er like glad i buret sitt igjen når det er vasket og klargjort etter uhellet........ Faktum er at etter en lang dag så kan de ikke komme fort nok inn i burene sine for natten.

Alle unntatt en av våre hunder ELSKER å sove i bilen - står bilen åpen når vi kommer fra skogen enten morgen eller kveld så er det alltid to eller fire som spretter inn i bilen og finner seg ett bur - deilig - når vi kjører på tur ligger tre av dem velta på rygg med beina oppetter burkanten og snorker - virker ikke direkte missfornøyde - er vi på langtur sover alle unntatt en i bilen og det er ikke en lyd - det spises og snorkes over en lav sko........ Den ene som da ikke vil være i bilen har ett litt sykelig avhengighetsforhold til mor sånn at han synes det er katastrofe å måtte sove noe annet sted enn mor - han har ingenting imot bur, men trenger ikke å være i bur - han vet nemlig at man sover om natten - og sove - det er deilig det bare mor er der.

Nå har vi tre stykker vi da som ikke sover i bur, to som sover i kennelen - dvs. de ligger i store bur ikke ulikt bur som hunder har på kennel - der sover de grunnet ombygging av huset - tre er på soverommet uten bur - blant annet en mikrobehund som foreløpig har sluppet bur fordi hun synes det er ok å ligge rolig i sengen (når man er sååååå liten så er det plass i sengen) - hun er imidlertid burtrent og må vi så kan hun puttes i bur hvor hun sover som en stein uten så mye som en lyd ........ for nattesøvnens del burde hun nok sove i bur permanent til hun er husrein for slik det er i dag må man opp klokken fire for da våkner beistet... sover hun i bur så er hun stille til syv. Jeg kommer tilbake til sistemann i heimen nedi her...

Vel - det er min påstand at mine hunder ikke lider fordi de sover i bur (i alle fall noen av dem og alle har på ett eller annet tidspunkt gjort det) - ingen er krøplinger, ingen er redd bur, ingen protesterer mot å legge seg i bur og de velger også selv å gå i burene å legge seg utenom natterstid.

Jeg kan ikke fatte at folk som ikke har truffet mine hunder, eller sett mitt hundehold kan komme på ideen å si at mine hunder lider fordi de er i bur........... Men forsøk gjerne - for jeg tror ingenting på at hunder som ikke er i bur er lykkeligere liksom.... hvordan måler man lykke hos hund?

Jeg sa jeg skulle komme tilbake til sistnevnte - hva i all verden gjør dere innbitte burmotstandere den dagen en av hundene deres skader f.eks. ett korsbånd og blir pålagt TOTAL ro og såvidt lufting i bånd tre ganger for dagen? Altså - ro til den grad at hunden skal bevege seg MINST mulig ......... nå vet jo ikke jeg hvorvidt dere har hunder som i det hele tatt har aktivitetsbehov - ei heller hvorvidt dere har flere hunder - men tro meg - TOTAL ro når det gjelder en ung hund av aktiv rase og man ellers har huset fullt av firbente som mer enn gjerne leker ....... hvordan løser dere sånne ting? Binder den fast? Å stenge den på ett eget rom er jo ikke noe alternativ for da kan den bevege seg uten at du kan kontrollere at det skjer rolig - å ha den sammen med de øvrige hundene er vel heller ikke noe tema med mindre man har en rase som er totalt bevisstløs hele tiden......

Vel - vi har en sånn setting her nå vi - hvor veterinæren til og med spurte om jeg hadde bur sånn at hun kunne holdes dønn i ro..... og jeg er dødsglad for at mine hunder er vant til bur, for stakkars stakkars stakkars den hund som ikke er vant til bur og som plutselig MÅ være i bur pga. skade - DET må være traumatisk det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Jeg bruker ikke bur hjemme og kommer neppe til å gjøre det heller.Men jeg respekterer at andre bruker det, selv om jeg altså ikke helt skjønner hvorfor.Mine hunder har alle sovi om natten til tross for at de får sove hvor de vil.Men jeg skjønner ikke hvorfor det at en hund KAN komme til å brekke et ben e.l å ha behov for å holdes i ro skal være et argument til å bruke bur? Hvor mange hunder opplever det liksom :unsure: Loke bruker bur i bilen og når han skal stilles på utstilling (ikke når vi bare er der og ser på), han roer seg fint der inne og sover gladelig i buret i bilen.Men om han skulle komme til å trenge å holdes helt i ro over lengre tid vil jeg uansett ville fått et problem i overgangen : han er nemlig blitt vant med mye aktivitet hver dag og bare jeg trener han litt mindre noen dager så blir han tydelig rastløs.Og nei, jeg kommer ikke til å ta hensyn til en eventuell mulig hypotetisk skade hos meg eller han i fremtiden når jeg legger opp treningsplanen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg må helt ærlig si at jeg har store problemer med å engasjere meg i bur diskusjoner nettopp pga man ikke kan se sitvasjonen. Etter å ha fått 2år gamle kennel hunder i hus (som tisser på alt) og skadete valper så har jeg brukt bur!

Men jeg har nå også fått kastet etter meg at hunderommet mitt er for lite... eller at jeg misshandlet hundene pga dem ikke fikk gå løs i huset, men var inne på eget rom med grinn forann <_< (rommet er vel 5x4m eller noe)

Men det værste jeg ser er folk med alt for små bur, hvor hunden sitter oppå hverandre.

Da blir jeg sint! Men man faktisk se både hund, sitvasjon og bur for å uttale seg. Så jeg må si meg utrolig enig med deg Belgerpia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening:

Bur til hverdagsbruk i hjemmet er totalt unødvendig, og en ensidig fordel for eier, ikke hunden.

Det finnes kun ETT argument som ikke kan krangles på hva "gyldighet" angår - og det er at det er lettere for eieren. Men så er det jo ikke sånn at lett = riktig. SÅvidt jeg forstår, er det det tittelen på "ikke skyt hunden" spiller på også, om du skyter bikkja så får du kurert alt på en gang. Ikke tisser den ikke, ikke tygger den på ting, osv osv.

Og når det gjelder hunder som går frivillig inn i buret - hunder er vanedyr, og gjør i stor grad de de får beskjed om (særlig når de faktisk ikke har noe valg).

Vil man gi hunden en trygg hule, kjøp en pappeske, eller fjern hele døra på buret. Et teppe fungerer utmerket som "hulevegg" for den åpne enden, hvis man på død og liv må ha det.

Burene de fleste bruker, tror jeg er altfor små, og mange bruker bur som er i grenseland til mishandling, og tilogmed over grensen. Bur hele arbeidsdagen, hele natten, og ellers når det passer seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min mening:

Bur til hverdagsbruk i hjemmet er totalt unødvendig, og en ensidig fordel for eier, ikke hunden.

Det finnes kun ETT argument som ikke kan krangles på hva "gyldighet" angår - og det er at det er lettere for eieren. Men så er det jo ikke sånn at lett = riktig. SÅvidt jeg forstår, er det det tittelen på "ikke skyt hunden" spiller på også, om du skyter bikkja så får du kurert alt på en gang. Ikke tisser den ikke, ikke tygger den på ting, osv osv.

Og når det gjelder hunder som går frivillig inn i buret - hunder er vanedyr, og gjør i stor grad de de får beskjed om (særlig når de faktisk ikke har noe valg).

Vil man gi hunden en trygg hule, kjøp en pappeske, eller fjern hele døra på buret. Et teppe fungerer utmerket som "hulevegg" for den åpne enden, hvis man på død og liv må ha det.

Burene de fleste bruker, tror jeg er altfor små, og mange bruker bur som er i grenseland til mishandling, og tilogmed over grensen. Bur hele arbeidsdagen, hele natten, og ellers når det passer seg sånn.

På samme måte som jeg bruker bur i bilen bruker jeg bur i heimen av sikkerhetsmessige årsaker.

Jeg slipper at hundene skader seg ved f.eks. å gnage på ledninger - og jeg slipper å drepe dem om morgenen om jeg skulle finne salongen min gnagd i filler av en eller annen kjøter med virketrang. At bonusen er raskere renslig valp er helt ok.

Jovisst kunne jeg brukt hauger og lass av tid på å gå rundt å si fy og nei og klikke meg frem til at møbler ikke er tyggeting og at ledninger ikke er egnet til lek.............. men hvorfor i all verden skal jeg i det store og det hele gi hunden muligheten til å erfare at å herpe er gøy?

Ved å plassere hundene i bur når jeg er borte så hindrer jeg - i tillegg til skader på hunder og/eller inventar - negativ læring.

Og spør 2ne - hun overtok en voksen burvant dame herfra før jul - hun er vel skjelden i bur nå og det heftigste hun kan komme på å gjøre er å raide søpla........... Nå vet ikke jeg hvorvidt hun ville herpet noe seriøst uten å ha vært i bur, men jeg vil anta det - ett avgnagd hjørne på "jensen" og en halv vegg strippa for tapet på soverommet er en grei indikasjon på at frøkna nok gladelig hadde jobbet med dekoren om hun fikk sjansen.

Gammelhannen var i bur nesten 24 timer i døgnet han det første halve året jeg hadde han - tross aktivisering, trening, kurser, turer osv. - eller feil - han var med på jobb og lå bundet i kort kjetting om dagen - han var ikke til å ha i hus .......... nå er han 11 og de fem siste årene har han så og si aldri vært i bur.

Yngsteterven her - vel, han knakk beinet i vinter han - og da blir det smått med aktivisering, ikke skulle han løpe og ikke skulle han bli våt osv. - han fikk derfor tilbringe tid på verandaen - der stod en gammel skinnsofa - og 15 minutter uten tilsyn på verandaen var det han trengte for å gjøre om den sofaen til en hel masse hvite dotter og mengder av skumgummi - og det var formidable skader den 4 måneder gamle valpen klarte å lage........... Og seriøst - det er helt uaktuelt at det dyret noen gang får være løs alene med min sofa........... og at han skal få være alene med sofaen sammen med en av de andre er bare ikke noe tema...... den slags risikosport har jeg rett og slett ikke råd til .....

Joda - jeg kunne nok ha trent dem til ikke å spise møbler - men det måtte være under forutsetning av at jeg noen gang fikk en så dum hund ....... For jeg har - helt ærlig - aldri eiet eller hatt en hund i min varetekt som har vært teit nok til å forsøke å gnage på møblene mens jeg har vært tilstede........ (unntatt springeren, den gikk løs på bokskapet - men det var planlagt kassert så jeg tok bilde istedet for å skjenne på henne - hun toucha det forøvrig bare den ene gangen).......

.....og en ting til - hvor mange har store nok bur i bilen? Bur hvor hunden kan stå oppreist og ligge utstrakt?

Vil anta at langt flere hunder ligger bretta dobbelt og vel så det i bil - som hjemme liksom.

Selv ikke folk som har kassebiler har store nok bur - stort lasterom og ett knøtalite bur....... men sånne bur er tydeligvis kjekt og greit og da aksepteres liksom alt - bur i bil er helt ok - drit i om hunden ligger krølla sammen og må stå på knærne om den vil reise seg - om det i det hele tatt er mulig.......

Selv kjører jeg kassebil - en type kassebil som jeg på utstillinger ser det tyter både 6-8 og 10 middelsstore til store hunder utav ....... selv får jeg plass til maks fire......... Men bur i bil er liksom stuerent det - uansett hvor små bura er........ det er stuerent av sikkerhetsmessige årsaker - men måtte gud forby at man sikrer hunden i heimen liksom......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som jeg bruker bur i bilen bruker jeg bur i heimen av sikkerhetsmessige årsaker.

Jeg slipper at hundene skader seg ved f.eks. å gnage på ledninger - og jeg slipper å drepe dem om morgenen om jeg skulle finne salongen min gnagd i filler av en eller annen kjøter med virketrang. At bonusen er raskere renslig valp er helt ok.

Det samme oppnås ved å rydde vekk farlige ting, smøre ekle ting på møbler o.l., og renslig valp kan man også få uten bur. Jeg mener disse metodene er mer skånsomme mot valpen.

Jovisst kunne jeg brukt hauger og lass av tid på å gå rundt å si fy og nei og klikke meg frem til at møbler ikke er tyggeting og at ledninger ikke er egnet til lek.............. men hvorfor i all verden skal jeg i det store og det hele gi hunden muligheten til å erfare at å herpe er gøy?

Dette kan jo strekkes til å gjelde all trening, jeg skjønner ikke hvorfor det er gyldig når det gjelder akkurat disse tingene. Jeg kan jo la være å gå tur med bikkja, så den aldri får muligheten til å trekke i båndet?

Man må regne med tyggeskader når man har valp, det følger med. Det gjør tissedammer og kabler også.

Yngsteterven her - vel, han knakk beinet i vinter han -

Skader som krever total ro er noe helt annet, og det skjønner du også hvis du vil. Jeg skrev i første innlegg at dette handlet om hverdagsbruk.

Joda - jeg kunne nok ha trent dem til ikke å spise møbler - men det måtte være under forutsetning av at jeg noen gang fikk en så dum hund ....... For jeg har - helt ærlig - aldri eiet eller hatt en hund i min varetekt som har vært teit nok til å forsøke å gnage på møblene mens jeg har vært tilstede........ (unntatt springeren, den gikk løs på bokskapet - men det var planlagt kassert så jeg tok bilde istedet for å skjenne på henne - hun toucha det forøvrig bare den ene gangen).......

Jeg lurer på hvordan det har seg at det finnes tusener på tusener av hunder som ikke spiser opp møblementet, helt uten å være i bur?

Men bur i bil er liksom stuerent det - uansett hvor små bura er........ det er stuerent av sikkerhetsmessige årsaker - men måtte gud forby at man sikrer hunden i heimen liksom......

Jeg synes ikke det er stuerent uansett. Bur i bil bør være så stort som mulig, spør du meg, men det blir vanskelig for folk, siden de skal ha andre ting i bilen også. Da synes jeg sele er et bedre alternativ, eller tilogmed ha den løs. Å kjøre bil er nødvendig, jeg regner med at folk ikke tar med bikkja på kjøretur for moro skyld, og da må hunden være inni bilen uansett. Om det da er snakk om en liten bil, blir ikke "skaden" så mye større av å ligge i bur i tillegg. Det blir drøyt å forvente at alle skal skaffe seg kassebil fordi de har hund, eller buss fordi de har mange hunder. Dessverre innebærer det risiko ved bilulykke, og bilulykker er vel grunnen til at bilbur er stuerent hos burmotstandere, det er en reell risiko som tas med i beregningen, ikke konsekvenser av normal valpe-/hundeoppførsel. Bilulykker blir fort fatale for både hund og eier når hunden er løs, det blir ikke tissedammer og ødelagt inventar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det samme oppnås ved å rydde vekk farlige ting, smøre ekle ting på møbler o.l., og renslig valp kan man også få uten bur. Jeg mener disse metodene er mer skånsomme mot valpen.

Dette kan jo strekkes til å gjelde all trening, jeg skjønner ikke hvorfor det er gyldig når det gjelder akkurat disse tingene. Jeg kan jo la være å gå tur med bikkja, så den aldri får muligheten til å trekke i båndet?

Vel, nå tror jeg ikke at mine hunder ikke trekker i båndet fordi de er i bur om natten, ei heller fordi vi ikke går tur, men det er økonomiske begrensninger på hva en hund kan få ødelagt om den drar i båndet liksom.... ett ødelagt bånd koster litt mindre enn en sofa. Og det er liksom ingenting i verden som vil få meg til å smøre f.eks. tabasco på sofaen - himmel - da er det jo like greit å la valpen/unghunden spise den - den blir jo ødelagt liksom

Man må regne med tyggeskader når man har valp, det følger med. Det gjør tissedammer og kabler også.

Skader som krever total ro er noe helt annet, og det skjønner du også hvis du vil. Jeg skrev i første innlegg at dette handlet om hverdagsbruk.

Nei, man må ikke regne med tyggeskader når man har valp, man kan unngå det ved å sikre valpen når man ikke er tilstede - og det kan enkelt gjøres ved å bruke bur eller binge. Som sagt, jeg har aldri opplevd hverken ødelagte ledninger eller inventar - og det har jeg unngått ved å bruke bur når valper og unghunder har vært uten tilsyn

Jeg lurer på hvordan det har seg at det finnes tusener på tusener av hunder som ikke spiser opp møblementet, helt uten å være i bur?

Og hvor mange hunder har utviklet seperasjonsangst fordi uvettige eiere straffer hunden for ødeleggelser de finner når de kommer hjem fra jobb? Det er en del det også - jeg skriver uvettige eiere for de aller fleste som har hund blir faktisk sure og forbannet når de kommer hjem og finner at valpen har herjet villmann - vil tro det vil være hyggeligere for en valp/unghund at eier kom hjem og var blid og glad for å se den i mange tilfeller

Jeg synes ikke det er stuerent uansett. Bur i bil bør være så stort som mulig, spør du meg, men det blir vanskelig for folk, siden de skal ha andre ting i bilen også. Da synes jeg sele er et bedre alternativ, eller tilogmed ha den løs. Å kjøre bil er nødvendig, jeg regner med at folk ikke tar med bikkja på kjøretur for moro skyld, og da må hunden være inni bilen uansett. Om det da er snakk om en liten bil, blir ikke "skaden" så mye større av å ligge i bur i tillegg. Det blir drøyt å forvente at alle skal skaffe seg kassebil fordi de har hund, eller buss fordi de har mange hunder. Dessverre innebærer det risiko ved bilulykke, og bilulykker er vel grunnen til at bilbur er stuerent hos burmotstandere, det er en reell risiko som tas med i beregningen, ikke konsekvenser av normal valpe-/hundeoppførsel. Bilulykker blir fort fatale for både hund og eier når hunden er løs, det blir ikke tissedammer og ødelagt inventar.

Nest etter "allergi" så er vel ødeleggelser og vandalisme i heimen årsak til omplassering og avlivning av en anseelig mengde hunder hvert år - det er etter min mening vel så fatalt som en bilulykke for hunden i alle fall.

Jeg er dønn enig i at bur i bil må være stort nok - vi har store nok bur vi - ingen må ligge brettet dobbelt i bilen for å få plass - og nei - kanskje kan man ikke forvente at alle med hund kjøper kassebil - men jeg ser ikke noen forskjell på langtur i ett lite bilbur og en natt i bur som er av ok størrelse.

Det jeg skjønner aller minst er HVORFOR man er så motstander av bur, hva er grunnen til man er så iherdig motstander av det, er det fordi hunden ikke får flyttet på seg? I så fall, hvordan vet dere at den har behov for det? Hvordan kan man måle det liksom - at en hund som ikke sover i bur har det bedre enn en som sover i bur?

Jeg er ikke for bruk av bur i tide og utide - oppbevaring av hunden i bur er jeg imot, jeg er også imot å putte hunden i bur fordi den har gjort noe galt osv. - (selv til bruk i såkalt "timeout" som jeg synes er en meningløs måte å straffe hunden på) - synes vel heller ikke at det er noen god løsning om hunden må være i bur 9 timer på dagen og så på natten - jeg synes heller ikke det er noen god løsning at hunden skal være alene hjemme så mange timer pr. dag - og personlig så har jeg ikke solgt valper til folk som jobber full tid og ikke har en god løsning til valpen (enten den får være med eller andre passer den) - for jeg synes vel det å la en valp være alene hjemme i 8 timer hver dag er ett langt større overgrep enn at den må tilbringe natten i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset sover vår 5 mnd gamle valp i bur om natten. Han går selv inn i buret sitt når han er trøtt om kvelden ca. kl. 23.00, kl. 06.30 tar vi en liten tissetur og etter det får han sove i sengen vår! Vi har flere ganger forsøkt å la burdøren stå åpen eller la valpen sove i sengen vår hele natten, men dette har uten unntak ført til flere tissedammer rundt i stuen og gjerne en kabel eller to :rolleyes: Når valpen blir så og si stueren skal burdøren alltid stå åpen ;) Ser ikke poenget med at noen har sine voksne hunder i bur om natten..Ellers bruker vi bur i bilen også, men dette er for valpens egen sikkerhet samt det at han faktisk skal ha muligheten til å slappe av/sove på lengre bilreiser. På dagtid når valpen er hjemme alene står den på badet som er helt valpesikkert! Her får han inn mat/vann og buret sitt (som han liker å sove i) Liker ikke tanken på å la en hund ligge i buret sitt en hel arbeidsdag :P Når valpen blir mer trygg på å være alene og vi kan være (nesten) sikker på at han ikke tygger ledninger osv, da skal han selvfølgelig ha hele leiligheten til disposisjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jeg skulle komme tilbake til sistnevnte - hva i all verden gjør dere innbitte burmotstandere den dagen en av hundene deres skader f.eks. ett korsbånd og blir pålagt TOTAL ro og såvidt lufting i bånd tre ganger for dagen? Altså - ro til den grad at hunden skal bevege seg MINST mulig ......... nå vet jo ikke jeg hvorvidt dere har hunder som i det hele tatt har aktivitetsbehov - ei heller hvorvidt dere har flere hunder - men tro meg - TOTAL ro når det gjelder en ung hund av aktiv rase og man ellers har huset fullt av firbente som mer enn gjerne leker ....... hvordan løser dere sånne ting? Binder den fast? Å stenge den på ett eget rom er jo ikke noe alternativ for da kan den bevege seg uten at du kan kontrollere at det skjer rolig - å ha den sammen med de øvrige hundene er vel heller ikke noe tema med mindre man har en rase som er totalt bevisstløs hele tiden......

Vel - vi har en sånn setting her nå vi - hvor veterinæren til og med spurte om jeg hadde bur sånn at hun kunne holdes dønn i ro..... og jeg er dødsglad for at mine hunder er vant til bur, for stakkars stakkars stakkars den hund som ikke er vant til bur og som plutselig MÅ være i bur pga. skade - DET må være traumatisk det........

De sjeldne gangene mine (store, aktive, krevende) hunder har skadet seg alvorlig og derfor måttet ligge i bur for å få total ro, så har jeg hentet den store vari-kennelen opp fra kjelleren, fylt den med tepper og vannskål og lagt hunden inn, lukket døra og luftet hunden i bånd på vanlig vis til skaden var leget.

Hundene mine er av det relativt avbalanserte og sosialiserte slaget, med oppdragelse, og vi har aldri opplevd problemer med det.

Hva skulle jeg ellers ha gjort?

Jeg gjentar så gjerne, det er helt akseptabelt å bruke bur i følgende 3 tilfeller:

1: Under transport (bil/fly/tog)

2: Til skadet/sykt dyr

3: På stevner/utstillinger/prøver

Ellers ikke - har du ikke plass til å skjerme hundene fra hverandre, ha løpetisper og hannhunder i samme hus uten å bruke bur, vel da har du for mye hund (eller for lite hus, eller for dårlige kennelfasiliteter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ellers ikke - har du ikke plass til å skjerme hundene fra hverandre, ha løpetisper og hannhunder i samme hus uten å bruke bur, vel da har du for mye hund (eller for lite hus, eller for dårlige kennelfasiliteter.)

Vel, tipper jeg har større hus enn de aller fleste her på sonen, men jeg har ikke noe rom i huset som er avsatt til hund ........ Jeg har kennel også jeg - med bokser som tilsvarer målene på offentlig godkjente hundepensjonater, til og med varmekabler i gulvet er det der og direkte tilgang til hundegårder......

Og på dagtid når man ikke kan føre tilsyn med dem så er de jo der - i kennelen - og har mulighet til å leke og kose seg om de ønsker - imidlertid så velger de fleste å sove inne i kennelen når det ikke er noe action her........

Jeg har løpske tisper i huset og hanner med - og jeg har ikke noe behov for å bruke bur for å skille de annet enn i den værste perioden da damene får være i kennelen. Derimot har jeg behov for å sikre huset mot valper og unghunder om natte - ja, for valper og unghunder de er mye inne også om natten - og da bruker jeg bur de timene vi sover. Da er valpen/unghunden trygg og møblene mine trygge og alle er lykkelige om morgenen......

Selvsagt kunne jeg hatt hund som ganske mange oppdrettere har - ha bikkjene permanent i kennelen - mannen min ville elsket den ideen - bare tatt dem ut når jeg hadde behov for det liksom........ Men er det noe kos da? Får bikkjene velge så vil de jo være med og det får de jo så sant det er mulig - inne, ute og om natten - og det rare er jo at nå når vi driver med oppussing og omgjøring osv. så sover flere av de firbente i kennelen om natten - men de kaster laaaange lengselsfulle blikk etter meg når jeg slukker for kvelden - uler gjør de også - høyt, bjeffer og klager ..... (og de gjør det nå også selv etter over en måned med samme rutinen) ...... får de være med inn om kvelden så løper de til burene sine, kaster seg inn innerst i kassa, krøller seg sammen og skal sove med ett dypt sukk av velvære....... Det er kos å ligge i varikassa om natta.........

Og som i bilen har jeg også innendørs varikasse XL til burdyra.

Jeg kan fortsatt ikke se at det er noe feil å bruke bur - som sagt - det er uakseptabelt å bruke bur til straff, timeout osv. - men som en sikkerhetsgreie i forhold til valper og unghunder når de er uten tilsyn er det helt gret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortsatt ikke se at det er noe feil å bruke bur (...) men som en sikkerhetsgreie i forhold til valper og unghunder når de er uten tilsyn er det helt gret.

Nei, nei - har ikke poletten ramla ned enda, så gjør den vel ikke det nå heller.

(Jeg har ihvertfall fått svar på noe jeg har lurt på lenge, og det er hvor disse burfrelste sikkerhetsforklarende møbelfreakene får kjøpt hunder...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til daglig bruker jeg kun bur ved bilkjøring. Men det hender jeg er på steder der det ikke finnes andre alternativer. Og jeg er sjeleglad for at mine hunder er vant til det og synes buret er OK!

Et eksempel: i helgen kjørte jeg 65 mil med hunden i bur. Hyppige stopp for lufting og tissing såklart, men turen fram tok meg 12 timer.

Deretter skulle vi være et sted der det var påkrevd at bikkja var i bur om natten. Pga kurset så kunne ikke hunden være med overalt og da må man ha et alternativ. Javel - Amigo lå i buret når jeg var instruktør på blodspor - han lå i bur når vi hadde foredrag på ettermiddagen - han lå i bur når vi hadde middag om kvelden - og han lå i bur hele natten i bilen. Og det var ikke bare den ene dagen, men hele helgen igjennom. Innimellom dette gikk vi laaaange turer hvor han og flere andre hunder sprang fritt i skogen og storkoste seg; det var kun i ovennevnte tilfeller han var i buret sitt.

Ikke èn gang var det protester fra hans side om å legge seg der; tvert imot! Amigo legger seg rett ned og slapper av; jeg gikk mange ganger forbi og tittet inn til ham bare for å se en snorksovende hund.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er mer akseptert å ha hunden liggende i bur under bilkjøring mens det er fryktelig å ha den der om natta.

Og når burmotstandere sier at det er OK å ha hund bur på utstillinger men fy om natta, blir det litt dobbelmoral etter mitt syn. For er det noe som er etter eiers egoisme så er det vel å dra bikkja med på utstilling vel? Hunden gir vel beng i om den er vakker eller ei; det er jo eieren som vil vise fram dyret sitt?

Dersom hunden trives i bur så hurra for det. Oppbevaring av hund i bur er forkastelig. Men det er det vel de færreste som har; bur brukt fornuftig har jeg ingen motforestillinger mot.

Skal gladelig innrømme at å ha Amigo i bur en hel helg på den måten ikke er noe jeg synes er verdens festligste, men av og til så er det bare sånn man må løse ting på. Alternativet ville jo så klart vært å holde meg hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, nei - har ikke poletten ramla ned enda, så gjør den vel ikke det nå heller.

(Jeg har ihvertfall fått svar på noe jeg har lurt på lenge, og det er hvor disse burfrelste sikkerhetsforklarende møbelfreakene får kjøpt hunder...).

Ja - for å si det sånn - jeg selger heller valper til folk som har tid og anledning til å ha valp men bruker bur om natten - enn til folk som fra valpen er 10-11 uker gammel (eller yngre) må la den være alene i 8-10 timer hver dag..............

Og sånn forøvrig - poletten min ramla ned den dagen jeg hentet min første belger - den kom med anbefaling om bruk av bur - og det buret reddet livet hennes - ikke pga. ødeleggelser, men fordi det eneste stedet hun følte seg trygg var buret og da med døren igjen. Hun var til og med 100% skuddfast i bur - da kunne hun sovet seg gjennom 3. verdenskrig - utenfor buret fikk hun panikk bare noen knakk en sjokoladeplate.......

Etter denne hunden har jeg brukt bur til alle valper og unghunder - og ingen av dem lider noen nød av den grunn - jeg anbefaler også valpekjøpere å bruke bur - mange velger å ikke gjøre det og det er helt opp til dem - men jeg ser ikke noen forskjell på de hundene som bor hos burbrukere og de som bor hos andre.

Det jeg ikke skjønner i debatten om bur ikke bur - er på hvilket grunnlag man hevder at bur er feil?

Hva kan skje?

Hvorfor er det så traumatisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og det buret reddet livet hennes - ikke pga. ødeleggelser, men fordi det eneste stedet hun følte seg trygg var buret og da med døren igjen.

Vel, jeg kan fortelle om en hendelse i helt andre retningen.

En bekjent som bodde ganske "landlig" til, og hadde sine 3 hunder i hvert sitt bur. Eier holdt på med ett eller annet i et annet rom, og hørte en hel haug av spetakkel inne hos hundene. Når hun kom inn viste det seg at den ene hunden hadde klart å sette fast kjeven dønn i gitterburet. Tredd den inn sidelengs, men snudd seg og kilt seg fast.... Eier klarte ikke for alt i verden å benne gitterburet fra hverandre sånn at kjeven løsna, og ringte dermed etter min samboer.

Vi dro dit i hu og hast og møtte en rimelig panisk hund som satt dønn, og buret måtte klippes i filler for å få hunden løs.

Denne hunden var vandt til bur og hadde brukt det mye, og hva som trigget den til å bite i buret må gudene vite. Men heldigvis var eier hjemme, så hunden slapp unna med å stå sånn en halvtime.

Litt og hvert kan selvfølgelig sies om denne handlingslammede eieren, men uansett, dette kan skje 5 min etter at du forlater hunden for å være borte i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: jeg er ikke fanatisk motstander av bur, men jeg synes det blir litt mye brukt av mange.Bikkja mi er tildels mye i bur pga trening og bilkjøring.5 t brukstrening betyr ofte 3-4 t i bilen.

Men det er et par ting jeg bare MÅ komentere her. Hva er forskjellen på å la en valp være alene i et bur 9 t om natten eller å la den være alene i et rom 8 t om dagen?Mine hunder har alltid sovet i samme rom som meg - her sover flokken samlet.(om enn i hvert sitt møbel) Men jeg jobber 5-5,5 t hver dag og da må hunder være hjemme. Alstå: mine hunder er alene 5-6 t i løpet av et døgn, da ofte i selskap med katta.Hunder som ligger i bur i et annet rom er helt alene 8-9t hver natt. Si meg forskjellen ! Bortsett fra at mine hunder ikke er i bur da selvfølgelig.Når jeg flytter om noen uker vil reiseveien bli lengre og jeg blir da borte til sammen 1.5 t lengre. Dvs 6-7,5 timer. Når jeg er på jobb vil Lokeliten ha et innredet uthus og en hundegård å tusle inn og ut av som han selv vil. Jeg kan ikke fatte at han skulle lide noe større nød?

Og til deg som ikke skjønte forskellen på bur til ustillingsbruk og bur til nattebruk:man er ikke på ustilling 9t hver dag..

Mulig jeg en gang i fremtiden kommer til å få en hund jeg synes det er best å ha i bur når jeg ikke er hjemme, man skal ikke være så bastant på slike ting, hunder er forskjellige og ikke alle følger en mal.

Men jeg kan si med sikkerhet at det skal mye til før jeg sperrer en hund inn i et bur når jeg er på jobb i tillegg til om natten. Jeg vet om flere hunder som tilbringer 16-17 timer i døgnet i bur ikke iberegnet kjøring til og fra treninger og under treningspauser og helt ærlig så synes jeg det er betenkelig.. Alle som har tilbragt tid med en sovende hund vet at de flytter på seg flere ganger i løpet av natten hvis de har muligheten, og av det trøtte trynet som sleper seg over gulvet i halvsøvne så tipper jeg det ikke er for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt er umulig å sitere uten en masse krøll.

Jo, tyggeskader er en naturlig del av å ha valp. Hvis man ikke liker tissedammer og tyggeskader, skaffer man seg ikke valp. Enkelt og greit.

Du stoler på at "uvettige hundeeiere" skal klare å bruke buret riktig, men ikke takle tyggeskader riktig? Det er ganske tydelig at du tar feil, siden det er en god del hunder som tilbringer godt over halvparten av livet sitt i bur.

Forskjell på langtur i bil og hver natt i bur, er at man ikke drar på langtur i bil hver dag.

"Nest etter "allergi" så er vel ødeleggelser og vandalisme i heimen årsak til omplassering og avlivning av en anseelig mengde hunder hvert år - det er etter min mening vel så fatalt som en bilulykke for hunden i alle fall."

Allergien kan man bare fjerne, fordi det er det som regel er bakenforliggende årsaker. Og ja, ødelagte ting er en av disse årsakene. Ofte har hunden sluttet å være valpesøt, og begynt å være ungdomsvrang i stedet, og det er det mange som er allergiske mot.

Det virker for meg helt "høl i huet" at man skal innføre bruk av bur for at folk som helst ikke skulle hatt hund, skal kunne ha det likevel, fordi de stuer problemhunden (som ofte bare reagerer naturlig, og som følge av eiernes oppførsel) inn i buret, og sofaen, teppet og ungene blir trygge.

Det løser ingenting for hunden, men eieren blir storfornøyd med hunden som plutselig oppfører seg pent (det er ikke mye ugagn man får gjort i et bur).

Det bør være motsatt. Om du skal få kjøpe valp, skal du kunne takle det helt uten bur. Du skal tåle tissedammer, du skal tåle valpebiting i hender, føtter, stoler og sofaer, og du skal JOBBE med det, ikke stue det vekk.

Du trekker frem et eksempel på en hund som var livredd for det meste utenfor buret, men ikke inni.

Hvem i huleste ******* _vil_ ha en sånn hund, og hva i alle dager får folk til å avle dem frem?

Skal vi liksom avle på hvasomhelst om dagen, fordi vi bare kan stappe alle bikkjene som ikke takler verden inn i et bur? Her er det et eller annet som har gått fryktelig, fryktelig galt i logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Det virker for meg helt "høl i huet" at man skal innføre bruk av bur for at folk som helst ikke skulle hatt hund, skal kunne ha det likevel, fordi de stuer problemhunden (som ofte bare reagerer naturlig, og som følge av eiernes oppførsel) inn i buret, og sofaen, teppet og ungene blir trygge.

Det løser ingenting for hunden, men eieren blir storfornøyd med hunden som plutselig oppfører seg pent (det er ikke mye ugagn man får gjort i et bur).

Det bør være motsatt. Om du skal få kjøpe valp, skal du kunne takle det helt uten bur. Du skal tåle tissedammer, du skal tåle valpebiting i hender, føtter, stoler og sofaer, og du skal JOBBE med det, ikke stue det vekk.

Du trekker frem et eksempel på en hund som var livredd for det meste utenfor buret, men ikke inni.

Hvem i huleste ******* _vil_ ha en sånn hund, og hva i alle dager får folk til å avle dem frem?

Skal vi liksom avle på hvasomhelst om dagen, fordi vi bare kan stappe alle bikkjene som ikke takler verden inn i et bur? Her er det et eller annet som har gått fryktelig, fryktelig galt i logikken.

AMEN! (Det var faktisk en lettelse å se at andre oppfattet innlegget tilsvarende meg, for jeg gned meg i øynene flere ganger mens jeg leste det...)

Jeg har gått en laaaang fjelltur med hundene mine og tenkt på den (for meg) alldeles surrealistiske argumentasjonen om valper som overlever i nye hjem takket være buret, og en rase som øyensynlig er i ferd med å gå opp i liminga, uten at selv de mest ihuga entusiastene hever et øyenbryn.

Hadde min rase hatt slike "issues", så ville det absolutt siste på jorden jeg hadde brukt kalorier på vært å argumentere for burbruk, da hadde jeg brukt energien min på viktigere ting først gitt - som hundematerialet jeg hadde tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

AMEN! (Det var faktisk en lettelse å se at andre oppfattet innlegget tilsvarende meg, for jeg gned meg i øynene flere ganger mens jeg leste det...)

Jeg har gått en laaaang fjelltur med hundene mine og tenkt på den (for meg) alldeles surrealistiske argumentasjonen om valper som overlever i nye hjem takket være buret, og en rase som øyensynlig er i ferd med å gå opp i liminga, uten at selv de mest ihuga entusiastene hever et øyenbryn.

Hadde min rase hatt slike "issues", så ville det absolutt siste på jorden jeg hadde brukt kalorier på vært å argumentere for burbruk, da hadde jeg brukt energien min på viktigere ting først gitt - som hundematerialet jeg hadde tilgjengelig.

Hvor tar du det fra sier nå bare jeg...........

Jeg lurer på om ikke du skal ta å lese en gang til - det er i disse dager 14 år siden den omtalte hunden kom i mitt eie - og jeg har ingensteder påstått at hun er normalen - hun er kun brukt som ett eksempel på at hunder faktisk liker burene sine og føler seg trygge der. Og for å si det sånn, jeg er rimelig sikker på at du og mange andre oppdrettere med deg - garantert hadde avlet på dette individet - for tross sine fobier så klarte man ved "læring" å få henne til å funke i utstillingsringen - hunden var i sine glansdager rasens mestvinnende og som minne har vi over 40 kritikker hvor det står utmerket temperament o.l.

Hvordan hun var utenfor utstillingsringen var det jo ingen som så - og jeg tør vedde relativt mye på at de aller aller fleste ville avlet på henne - for det folk ikke ser vet de jo ikke liksom..

Jeg hadde aldri kull på denne hunden - tross resultatene - men jeg har så liten tiltro til oppdretterstanden generelt at jeg er rimelig sikker på at de fleste andre ville ha avlet på henne og bare holdt kjeft om mentaliteten...... (vurdert ut ifra hva man ser at det avles på)

Nå er forøvrig ikke dette en rasediskusjon - og hvordan du klarte å få det til å bli det vet jeg ikke - men det er jo egentlig veldig typisk deg - når du ikke har vettige argumenter å komme med så begynner du med drittkasting om rase og person så det overrasker meg jo ikke.

Og du svarer heller ikke på om det er bedre for en 8-10 uker gammel valp å bli latt alene i 8-10 timer hver dag enn å stå i bur om natten? 8-10 timer alene hjemme (tross tilgang på hele huset) for så å få ett par tre timer med familien og så er det natta og man blir latt alene igjen........ hvilket fantastisk liv - sålenge den slipper å være i bur så er det greit å være alene for seg selv i 18 timer i døgnet liksom.....

Loke - i så måte så vil jeg nå si at det faktisk ikke er så mange som har hundene sine på soverommet, og om natten så sover man, da er man i ro - hvorvidt hunden da sover på utsiden av soverommet løs, i eget rom eller bur spiller jo ingen rolle.

Jeg forstår at folk må la sine hunder være alene på dagen - man må jo jobbe - og det er greit - men jeg synes ikke det er greit å la små valper være alene hjemme så lenge - ergo så får man finne en løsning mens valpen er liten (dvs. under året).

Jeg er ikke tilhenger av at en hund skal bo i bur hele dagen for så å være i bur hele natten også - overhode ikke - ei heller at bur missbrukes som oppbevaringsplass - men jeg ser ikke noe skade i å ha hunden i bur når den er uten tilsyn.

Og det eneste argumentet burmotstandere kommer med er "den vil jo flytte på seg"......... ja - hallo liksom, dør den om den ikke får flytte på seg? Blir den krøpling? Får den traumer? Hva skjer med en hund som står i bur - hvilke følger får det for hunden?

Og i forhold til motargumentene så synes jeg faktisk at å argumentere for at man ønsker at inventar skal overleve valpe/unghundperioden er relativt vettig.

Jeg sier jo ikke at man ikke skal trene på at valpen ikke skal spise på ting, men personlig så har jeg aldri hatt valper som har gått på inventar når jeg har vært tilstede - så hvordan trene da? Det er litt seint å trene på det når du står opp om morran og finner stuffingen til sofaen rundt hele huset eller?

Jeg kommer til å fortsette å bruke bur uten dårlig samvittighet - og jeg kommer til å selge valp til burbrukere - til og med anbefale bur vil jeg fortsette å gjøre - men da vettig bruk og ikke missbruk. Forøvrig kommer jeg fortsatt ikke til å selge valp til folk som må la den være alene hjemme i 8-10 timer hver dag fra dag en (eller uke tre) - jeg synes nemlig fortsatt det er ett større overgrep mot en liten valp enn noen timer i bur om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia - ja, du har forklart hva du synes er vettig burbruk. Men hvordan kan du forsikre deg om hva valpekjøperen din mener er vettig?

Kanskje han synes det er greit med hunden i bur både dag og natt, morgen, ettermiddag og kveld - fordi "hundene til oppdretteren min er så utrolig flinke og snille - og DE bruker bur som en viktig del av oppdragelsen".

Det ER greit med bur for å forhindre ulykker, skader på inventar, tissedammer, ro ved skade, etc. Det er vel ingen som bestrider dette - MEN det er burmisbruken som er så stadig økende for tiden som bør reise varsku-flagg hos oss aktive hundefolk for tiden.

Bur har nå blitt mer eller mindre "akseptert" å bruke til en hund under selskaper, familen er ute/jobb/skole, når man støvsuger, ikke har tid til å følge med, er på badet, på natten, på ferien på hytta/hotell, på besøk hos venner, når den spiser og skal hvile etter den har spist, i bilen, campingvognen, på stevner, treninger, hos vetrinæren, på kennelen, hvis hunden er for glad, for redd, for aktiv, ikke aktiv nok..

Mulig jeg som er helt på jordet - men JEG tror ikke hunder har godt av å leve på den måten, uansett hvor praktisk og lettvint det er eller at hunden slipper tilsnakk for å gjøre dumme ting.

Men at bur kan brukes som et ledd i et treningsprogram - ja, det tror jeg absolutt. Men ikke en bombastisk "valpen jeg får om 3 uker skal aldri få sove utenfor buret sitt"-holdning eller "den behøver aldri lære seg å oppføre seg heller - fordi jeg skal være sammen med den 24/7 - ellers er den i bur og KAN ikke gjøre noe galt".

Bur er kjempepraktisk, og enhver som vurderer å skaffe fler enn èn hund bør absolutt investere i et bur (eller flere). Jeg hadde ikke greid å reise på utstillinger med fler enn en hund uten bur, men med bur kan jeg jo ta med "hele kennelen" - og det er jo selvsagt veldig praktisk.

Men det å ha en enslig liten hund - og være totalt avhengig av bur - ja, det synes i alle fall jeg høres ganske skremmende ut.

Jeg kan også anbefale bur til mine valpekjøpere - men da kommer det som et råd ETTER at man har prøvd alt mulig annet - ikke for å forhindre noe som kanskje ikke skjer likevel.

Det er selvsagt fullt mulig at ingen hund skulle tatt skade av selv den mest ekstreme burbruk man kan tenke seg - hunder (folk og dyr) venner seg jo til det utroligste.

Men det kan da ikke være noe hygge i å ha et bur med en hund i som husdyr?

:)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltmoral??

Skjønner du virkelig ikke forskjellen på noen timer de gangene man er på utstilling, eller kanskje en time eller tre i bilen i forhold til 7-8 timer hver eneste dag?

Dobbeltmoral hadde det vært hvis man var totalt, 100% imot burbruk - uansett. Men likevel brukt det som du sier.. Men jeg har ennå ikke hørt noen som er så inbitt motstander av bur her inne (jo, kanskje èn men denne personen er ikke her lenger).

De fleste av oss er nok på verken utstillinger eller stevner hver eneste dag - og vi kjører som regel ikke 7-8 timer hver eneste dag med hunden heller.. I tillegg praktiserer nok noen også å lufte hundene sine med jevne mellomrom når de må være i bur i 5-6-7 timer i strekk på utstillinger, bilturer, etc. Men jeg tør å påstå at de færreste gjør dette på natten. (Hundene sover jo forhåpentligvis)

Egoisme med utstilling - ja det er klart riktig (med visse forbehold som forbedring av rasen, vurdering av avlsdyr, etc) - men ikke vel ikke temaet her.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det fra sier nå bare jeg...........

Jeg lurer på om ikke du skal ta å lese en gang til - det er i disse dager 14 år siden den omtalte hunden kom i mitt eie - og jeg har ingensteder påstått at hun er normalen - hun er kun brukt som ett eksempel på at hunder faktisk liker burene sine og føler seg trygge der. Og for å si det sånn, jeg er rimelig sikker på at du og mange andre oppdrettere med deg - garantert hadde avlet på dette individet - for tross sine fobier så klarte man ved "læring" å få henne til å funke i utstillingsringen - hunden var i sine glansdager rasens mestvinnende og som minne har vi over 40 kritikker hvor det står utmerket temperament o.l.

Hvordan hun var utenfor utstillingsringen var det jo ingen som så - og jeg tør vedde relativt mye på at de aller aller fleste ville avlet på henne - for det folk ikke ser vet de jo ikke liksom..

Jeg hadde aldri kull på denne hunden - tross resultatene - men jeg har så liten tiltro til oppdretterstanden generelt at jeg er rimelig sikker på at de fleste andre ville ha avlet på henne og bare holdt kjeft om mentaliteten...... (vurdert ut ifra hva man ser at det avles på)

Nå er forøvrig ikke dette en rasediskusjon - og hvordan du klarte å få det til å bli det vet jeg ikke - men det er jo egentlig veldig typisk deg - når du ikke har vettige argumenter å komme med så begynner du med drittkasting om rase og person så det overrasker meg jo ikke.

Når det gjelder drittslenging synes jeg personlig at du går alle andre her inne en høy gang i denne diskusjonen, - og hvem du sikter til som "du" her er litt uklart, men for sikkerhetsskyld så "tar jeg det til meg" og svarer så godt jeg kan.

Jeg tok konklusjonene mine ut fra de første innleggene dine i denne tråden, blant annet der du sier at "poletten ramla ned mht burbruk når du fikk din første belger"... Mao en rase som ikke kan vokse opp i et normalt hjem uten bruk av bur. Jeg beklager om du oppfatter det som drittslenging, det var ment som et uttrykk for hvordan jeg oppfattet det du fortalte.

Når det gjelder annen drittslenging, så synes jeg det er rimelig spesielt å fortelle at "de fleste andre ville ha avlet på henne og bare holdt kjeft om mentaliteten...". Du har ikke høye tanker om dine medoppdrettere av belgere, forstår jeg?

Og du svarer heller ikke på om det er bedre for en 8-10 uker gammel valp å bli latt alene i 8-10 timer hver dag enn å stå i bur om natten? 8-10 timer alene hjemme (tross tilgang på hele huset) for så å få ett par tre timer med familien og så er det natta og man blir latt alene igjen........ hvilket fantastisk liv - sålenge den slipper å være i bur så er det greit å være alene for seg selv i 18 timer i døgnet liksom..

Som oppdretter er det for meg uaktuelt å overlate en valp/hund til NOEN som ser det som et must å ha bur for å oppdra en valp, eller som mener at veien til et godt hundeliv går gjennom buret.

- Ingen går heller herfra med en valp som blir overlatt til seg selv 8-10 timer sammenhengende, voksne hunder født her slipper også en slik skjebne.

Det er en merkelig logikk, synes jeg, at hvis man er i mot en form for dyremishandling så må man være for en annen?!

Loke - i så måte så vil jeg nå si at det faktisk ikke er så mange som har hundene sine på soverommet, og om natten så sover man, da er man i ro - hvorvidt hunden da sover på utsiden av soverommet løs, i eget rom eller bur spiller jo ingen rolle.

Du har hisset deg opp over burmotstandere og starter tråden i en ganske aggressiv tone - når jeg leser dette så er jeg tilbøyelig til å følge deg dit... Mener du på ramme alvor, som erfarent hundemenneske og oppdretter av en brukshundrase å fortelle oss at du ikke skjønner forskjellen på å ligge innesperret i et bur (hva er XL-varikennelen som du bruker: 101x67+høyde 71 cm) i 8 timer i strekk, og det å få bevege seg rundt i rommet, bytte liggeplass, reise seg og titte ut vinduet, flytte seg nærmere varmekilden, over på det kalde gulvet, eller legge seg på madrassen?

Det er i beste fall bekymringsfullt.

Jeg forstår at folk må la sine hunder være alene på dagen - man må jo jobbe - og det er greit - men jeg synes ikke det er greit å la små valper være alene hjemme så lenge - ergo så får man finne en løsning mens valpen er liten (dvs. under året).

Jeg er ikke tilhenger av at en hund skal bo i bur hele dagen for så å være i bur hele natten også - overhode ikke - ei heller at bur missbrukes som oppbevaringsplass - men jeg ser ikke noe skade i å ha hunden i bur når den er uten tilsyn.

Og det eneste argumentet burmotstandere kommer med er "den vil jo flytte på seg"......... ja - hallo liksom, dør den om den ikke får flytte på seg? Blir den krøpling? Får den traumer? Hva skjer med en hund som står i bur - hvilke følger får det for hunden?

Ja, det finnes dessverre veldig mange eksempler på hunder som er blitt krøplinger fordi de har lagt for mye i for små bur under oppveksten. Hva det gjør med den mentale utviklingen, fellesskapet og tilknytningen mellom hund og eier kan de fleste av oss tenke oss. Det er ikke så vanskelig å se at mye går tapt når eier bruker bur heller enn å oppdra (dvs kommunisere med!) hunden sin.

Og i forhold til motargumentene så synes jeg faktisk at å argumentere for at man ønsker at inventar skal overleve valpe/unghundperioden er relativt vettig.

Jeg sier jo ikke at man ikke skal trene på at valpen ikke skal spise på ting, men personlig så har jeg aldri hatt valper som har gått på inventar når jeg har vært tilstede - så hvordan trene da? Det er litt seint å trene på det når du står opp om morran og finner stuffingen til sofaen rundt hele huset eller?

Det gir mening for meg at du synes det er fornuftig - du forteller selv du er den på sonen med størst hus, antagelig er du også den som er mest opptatt av materielle ting også, da?

Jeg har aldri hatt valper som har gått på annet inventar enn det som har vært tilgjengelig, men så er jeg også, etter et langt hundeliv blitt usedvanlig flink til å rydde, gjemme ledninger, dekke til sofaer med spisestuestoler, etc etc. Det krever litt mer enn å bytte utpissa tepper i hundebur, men har sålangt vist seg vel verdt bryderiet.

Jeg kommer til å fortsette å bruke bur uten dårlig samvittighet - og jeg kommer til å selge valp til burbrukere - til og med anbefale bur vil jeg fortsette å gjøre - men da vettig bruk og ikke missbruk. Forøvrig kommer jeg fortsatt ikke til å selge valp til folk som må la den være alene hjemme i 8-10 timer hver dag fra dag en (eller uke tre) - jeg synes nemlig fortsatt det er ett større overgrep mot en liten valp enn noen timer i bur om natten.

Og du kommer antagelig fortsatt til å tro at oppdrettere som er motstandere av burbruk i oppdragelsen konsekvent selger til folk som lar dem være alene hjemme 10 timer hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ingen går heller herfra med en valp som blir overlatt til seg selv 8-10 timer sammenhengende, voksne hunder født her slipper også en slik skjebne.

Hvilket må bety at du nekter å selge valper til folk med normal jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket må bety at du nekter å selge valper til folk med normal jobb?

Hvilket vil si at jeg forventer at folk som henter valp herfra har lagt forholdene til rette for en fornuftig overgang til et nytt liv for valpen de får i sin varetekt fra dag 1. (Og at hvis alle i familien jobber så tas de ut ferie, avspasering, luftinng, selskap av andre hunder når de er alene, flexitid, etc. - De som vil får det til.)

Uansett vil INGEN som kjøper bur for å sette valpen i den om natta (og gjerne vil bruke det om dagen også) få hund herfra. Og faktisk ser jeg nå at problemet er så omfattende, misforståelsene så mange og enorme at jeg kommer til å ta med et lengre avsnitt om bur og burbruk i framtidige valpehefter (som alle selvsagt også får med seg når valpen drar...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Susanne: Nå er jo du den eneste som har truffet mine hunder (og Loke har vel truffet gamlefar) - og ser f.eks. gamlefar ut som om han har lidd noen nød av å ha vokst opp med burbruk (han er den som har vært mest i bur av mine hunder fordi han rett og slett ikke var til å ha i hus som unghund grunnet virketrang osv. -) Ser de andre ut til å ha traumer som følge av burbruk? Og har jeg - som Lotta indikikerer - dårlig samspill og kommuniserer jeg dårlig med mine hunder?

Jeg er dønn enig med deg Susanne at bur lett missbrukes - det er dessverre mange som bruker buret som en lettvint måte å få hunden ut av veien på, men man kan da vel ikke si til valpekjøpere "nei, du kan ikke kjøpe bur fordi du potesielt kan missbruke det"?

Alt kan missbrukes - bånd, seler, antitrekk, spruteflasker, antibjeffebånd osv. - alt det kan jo missbrukes (nå er jeg ikke for hverken bruk av sele, antitrekk, spruteflasker eller antibjeffebånd - heller motstander og mer tilhenger av å trene hehe).

Om man skal se på ting som potensielt kan brukes feil og missbrukes - så gjelder det nesten det meste.

Og personlig så snakker jeg altså om burbruk om natten - dvs. når hundene er uten tilsyn og da i valpe-/unghundperioden - i alle fall for egen del - de eldre er jo ikke særlig mye i bur egentlig. De er ikke engang mye nede i hundehuset til min manns store fortvilese - bare på dagtid om noen ikke er hjemme..... og ikke engang alle er der da - det er fortsatt en eller to på soverommet liksom...

Men igjen, jeg er ikke imot burbruk når det brukes vettig - dvs. ikke til oppbevaring fordi det passer sånn 20 timer i døgnet - men i situasjoner når hunden er uten tilsyn f.eks. om natten. Har man ikke annen løsning enn at hunden også på dagen må være alene og uten tilsyn så bør man kanskje vurdere om man faktisk har tid til å ha hund dersom bur er eneste løsningen..

Lotta:

Kommentaren om at de fleste ville avlet på henne gjaldt ikke bare medoppdrettere på belger, det gjaldt oppdretterstanden i sin helhet - jeg kan nevne opptil mange raser hvor folk har vært for å se på valper og de har tatt moren vekk for at den ikke er egnet til å omgås folk - blant annet ett par eksempler på hunder som har vunnet mye på utstilling men som utenfor utstillingsringen hverken var hyggelige eller sosiale.......

Så den kommentaren gikk til oppdretterstanden generelt faktisk - det er lett å avle på en hund som aldri har vist seg på en negativ måte i utstillingssammenheng og som i tillegg vinner.......

Heldigvis for potensielle valpekjøpere så levde denne hunden før jeg egentlig begynte å tenke oppdrett......

Men vi er tydeligvis på hver vår planet i denne settingen og det vil vi nok fortsette å være - og vel, nei - jeg er ikke spesielt opptatt av materielle ting sånn egentlig - men jeg synes det er greit at det ser ok ut rundt meg - det behøver ikke se ut som om huset er eiet av hundene, og totalt domineres av dem. Man ser at det bor hund her - men ikke at de har tatt helt overhånd liksom........ og det får jeg til ved å bruke bur når det er påkrevd.

Flash:

Så langt så har jeg ikke solgt valp til folk som jobber normalt - eller jo - det har jeg vel, men de har hatt anledning til å ha med seg valpen på jobb i alle fall mens den har vært liten.

Jeg synes ikke tre ukers ferie og litt avspassering er nok tid til at en valp skal begynne å være alene i så mange timer - da må man ha en løsning på det. Heldigvis så har jeg aldri hatt potensielle valpekjøpere som ikke på forhånd har hatt dette klart - mulig jeg har vært heldig - men de som har kjøpt valp her har vært folk som har planlagt valpekjøpet sitt over lang tid og har det meste tilrettelagt før de omtrent har tatt kontakt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...