Gå til innhold
Hundesonen.no

Å vaksinere eller ikke vaksinere


Gjest

Skal du vaksinere deg?  

85 stemmer

  1. 1. Skal du vaksinere deg?

    • Ja
      20
    • Nei
      48
    • Vet ikke
      17
    • 0


Recommended Posts

Nå har hvertfall jeg vaksinert meg mot svineinfluensa og jeg kjenner meg lettet og glad - mulig det er en bivirkning, men den sto ihvertfall ikke på informasjonsskrivet vi måtte lese og underskrive før vaksinen ble satt. Armen er littegrann øm og det er i grunn det av vanlige bivirkninger jeg har merket til nå. At jeg er lettet og glad kommer muligens av at nå har jeg hvertfall et minimum av beskyttelse mot en sykdom som dreper slike som meg. Resten av mine venner og familie vil nå vaksinere så snart de får muligheten - jeg er veldig takknemlig for det. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 251
  • Created
  • Siste svar
Nå har hvertfall jeg vaksinert meg mot svineinfluensa og jeg kjenner meg lettet og glad - mulig det er en bivirkning, men den sto ihvertfall ikke på informasjonsskrivet vi måtte lese og underskrive før vaksinen ble satt. Armen er littegrann øm og det er i grunn det av vanlige bivirkninger jeg har merket til nå. At jeg er lettet og glad kommer muligens av at nå har jeg hvertfall et minimum av beskyttelse mot en sykdom som dreper slike som meg. Resten av mine venner og familie vil nå vaksinere så snart de får muligheten - jeg er veldig takknemlig for det. :rolleyes2:

Hva som sto i informasjonsskrivet då? Ble veldig nysgjerrig nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt med en viss skepsis, men jeg stoler faktisk på at min fastlege vet best når han ber meg om å la meg vaksineres. Han vil ikke risikere å gi meg noe han anser som potensielt farlig. Han er utdannet lege, det er ikke jeg.

Egentlig enig men så blir jeg paranoid og lurer på hvordan eksagt min vanlige fastlege kan vite hvorvidt dette er potensielt farlig eller ei. Han agerer jo bare utifra det han blir informert om.

*sniiip*

Vaksinen ble laget i hui og hast - sånn som alle andre influensavaksiner. Det meste av hui og hast kommer av at de trenger å lage MER av den (derav at den kommer i større doser enn en-dose-sprøyter som tar lengre tid å lage) - ikke fordi de trengte å få den ferdigstilt så vanvittig fort. De sto ikke inne på et laboratorium og sa "la oss ta en dæsj av dette, så en dæsj av det, OG HEI, kanskje litt sånn? Sånn, puh, la oss nå begynne masseproduksjon av skvipet".

De har jo faktisk kunnskaper om hvordan man lager en influensavaksine, det er ikke første gangen de lager det. De tar utgangspunkt i en vanlig sesongbetont influensavaksine og modifiserer slik at den kan produseres raskere. Nemlig at de har mindre døde viruskolonier (de tar lang tid å klekke fram i eggene) og mer av utblandingsolja for å få vaksina til å virke sterkere.

*flire*

Slik jeg har blitt informert er de eneste "dæsjene" døde viruskolonier av svinisen - slik det du nevner over her. Og med utgangspunkt i at resten av dæsjet er "vanlig flunsevaksine" så kjente jeg at jeg ble mer beroliget.

I mine øyne leser jeg det slik: Det verste som kan skje er at den ikke har sterk nok virkning.

Jeg håper inderlig at du har rett.

Nå har det seg sånn at jeg ikke trenger å ta stilling til vaksina alikevel, da jeg fikk influensa i helga. Og siden jeg hadde "vanlig" influensa i desember/januar, kan man anta at dette er nøff nøff syken, siden årets "normale" influensa ikke egentlig har satt inn enda.

Strengt tatt siden du ikke innehar positiv kunnskap om det ville jeg jo vurdert å få det sjekket - med mindre du er helt frisk nå? Hvis du ikke får sjekket det kan du igrunnen ikke helt sikkert vite at det er svinisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6015777.ab

Fortell gjerne henne hvor fornuftig og modig? (motsatt av feig) hun var som faktisk vaksinerte seg..

Susanne

Dette gjelder jo faktisk en vanlig vaksine mot vanlig sesongflunse slik jeg leser det?

25-åringen ville vara säker på att slippa den årliga influensan.

Därför gick hon till vaccinationscentralen i hemstaden Washington och fick sin spruta.

og når

men påpekar samtidigt att reaktionen är extremt ovanlig och att hejaklacksledaren är en på miljonen att drabbas så här.
burde man vel ikke ilegge det så fryktelig stor vekt?

Noe av det skumleste med dette vaksineprogrammet er at de anbefaler gravide å vaksinere seg. Er det noen som helst annen vaksine som blir anbefalt mens man er gravid?

Vet du, jeg tror faktisk ikke det er noen vaksiner man skal ta som gravid med mindre det er ekstreme ting som tilsier dette. Hvorfor- fordi ingen vaksiner er testet på gravide. De aner dermed absolutt ingenting av hvilken virkning det kan få på fosterene. Årsaken til at gravide blir anbefalt vaksinen er visstnok at deres immunforsvar er mindre enn vanlig da kroppen justerer ned forsvaret for å unngå å støte ut fosteret.

SÅ lurer jeg på en ting. Det sies at de med eggeallergi IKKE skal ta vaksinen. Jeg tåler ikke egg, men ikke noe mer enn at jeg blir skikkelig dårlig i magen av det - kan ikke påvise at jeg får utslett, hodepine o.l. Men betyr dette at jeg burde la være å ta vaksinen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som sto i informasjonsskrivet då? Ble veldig nysgjerrig nå!

Det sto: Ved all vaksinasjon kan det oppstå bivirkninger. Vanlige bivirkninger etter pandemivaksinasjon er smerter, rødhet og hevelse ved innstikkstedet, hodepine, tretthet, feber, ømme muskler og leddsmerter, moderat feber og hovne lymfekjertler. Disse forsvinner normalt i løpet av 1-2 dager. Dataene tyder på at slike bivirkninger forekommer noe hyppigere etter vaksinasjon med pandemivaksinen enn etter vanlig sesonginfluensavaksinasjon. Bivirkningene varierer også med aldersgruppene, for eksempel er det registrert færre bivirkninger hos personer over 60 år, mens feber og andre vanlige bivirkninger er sett hyppigst hos barn. (Tatt fra Pandemi.no)

På informasjonsskrivet var det også et avkryssningsskjema. Spørsmålene var: har du hadde tatt vaksine før, har du reagert på vaksinen før, er du allergisk mot egg, har du andre allergier? Om du svarte ja på reaksjoner på vaksine og allergier (egg osv) så måtte du sjekke med lege og nøye overvåkes etter vaksine. Det var faktisk en eggallergiker som tok sjangsen og det så ut til at det gikk bra (hun fikk ikke anafylaktisk sjokk når jeg var der hvertfall), men hvor alvorlig hennes eggallergi var vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto: Ved all vaksinasjon kan det oppstå bivirkninger. Vanlige bivirkninger etter pandemivaksinasjon er smerter, rødhet og hevelse ved innstikkstedet, hodepine, tretthet, feber, ømme muskler og leddsmerter, moderat feber og hovne lymfekjertler. Disse forsvinner normalt i løpet av 1-2 dager. Dataene tyder på at slike bivirkninger forekommer noe hyppigere etter vaksinasjon med pandemivaksinen enn etter vanlig sesonginfluensavaksinasjon. Bivirkningene varierer også med aldersgruppene, for eksempel er det registrert færre bivirkninger hos personer over 60 år, mens feber og andre vanlige bivirkninger er sett hyppigst hos barn. (Tatt fra Pandemi.no)

På informasjonsskrivet var det også et avkryssningsskjema. Spørsmålene var: har du hadde tatt vaksine før, har du reagert på vaksinen før, er du allergisk mot egg, har du andre allergier? Om du svarte ja på reaksjoner på vaksine og allergier (egg osv) så måtte du sjekke med lege og nøye overvåkes etter vaksine. Det var faktisk en eggallergiker som tok sjangsen og det så ut til at det gikk bra (hun fikk ikke anafylaktisk sjokk når jeg var der hvertfall), men hvor alvorlig hennes eggallergi var vet ikke jeg.

Men var det snakk om flere allergier enn egg? Som er vanlige? Har jo det meste eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det snakk om flere allergier enn egg? Som er vanlige? Har jo det meste eg.

Den eneste allergien som sto nevnt var egg - siden vaksinene inneholder eggproteiner. Jeg har også flere allergier (bjørk, grass, katt, hund, kanin osv), men det var ikke farlig for meg å ta vaksinen for det. Årsaken til at det ble spurt om andre allergier var kanskje mest fordi da kunne helsepersonellet følge ekstra godt med på allergikerene..?

Edit: kanskje fordi kryssallergi kan forekomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, jeg har IKKE lest alle innleggene i tråden her, fordi hodet mitt banker, øynene vil være lukket osv pga ehh... influensa?? Eller er det bare en vanlig forkjølelse?? Jeg aner ikke i grunn....

Uansett....

1. Åssen skal jeg vite om jeg har svineinfluensa eller vanlig forkjølelse nå? Jeg vil jo helst ikke løpe ned legekontoret for å ta blodprøve bare fordi jeg er nysgjerrig liksom. Antar legeontorene har nok å gjøre for tiden...

2. Kan man ta en blodprøve for å finne ut om man har HATT svineinfluensa?? Ergo, man var syk i sommer, men tok ingen test da. Nå er det masse mas om vaksine, og man vil helst slippe å ta den om man kan. Og syk blir man vel ikke på nytt om man allerede har hatt svineinfluensa? Men ja, kan man teste seg for dette?

3. Vil en person som har blitt frisk fra s.i. fortsatt kunne være bærer av virus og smitte andre? Vil dette evnt kunne hjelpe ved å vaksinere seg?

er det noen som vet svar på dette?

Nys, fnys, grynt og host fra Marit, som jammen er usikker på om det er baconsnufs, ekornforkjølelse eller purkepest hun har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir også litt målløs av sånt. Man kan fint utsette seg selv for helserisiko ved å røyke, men at andre som velger og ikke vaksinere seg, blir beskyldt for å være drapsmann/kvinne av de samme? Forstå den du..

Jeg så nettopp på God Morgen Norge, og de formante stadig "vaksinèr og begrens smitte". For meg blir det nærmest en skjult politisk agenda og skremselspropaganda, for man er faktisk smittebærer selv om man kanskje ikke blir syk selv. Det påstås at man allerede kan se effekten av vaksinering, men jeg heller nok mer over til at det er bevisstgjøring og tiltak rundt smittebegrensning som vask, sprit o.l. Det er gjennomgående langt færre tilfeller av omgangssyke og andre svært smittefarlige sykdommer i år enn noensinne, som en sideeffekt.

Ja, for utsatte mennesker er svineinfluensaen (og mye annet) farlig, og de bør vaksinere seg. For alle oss andre er den ikke noe farligere enn andre influensaviruser, bare annerledes enn den vi vanligvis er vant til.

Hele saken er blåst opp og det er til Norge bestilt 9,4 mill. doser vaksiner, sånn ca. Veldig mange ønsker ikke å ta denne vaksinen, og hvor gjør man av overskuddet av dosene? Sikkert ikke bare bare å lagre eller bli kvitt på en forsvarlig måte? Så om alle får sine to tiltenkte doser, så er man kvitt overskuddet og problemer med og håndtere avfallet i ettertid? Bare en tanke?.

Det plager meg ikke det minste at andre velger å ta vaksine, men jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å være morder pga mine valg, det er liksom ikke kriminelt og ikke ta vaksine. I mine over 40 år så har jeg lært at det stadig kommer værre og farligere ting, jeg velger heller å ruste helsa mi til den dagen det kommer et virus eller en bakterie som ingen vaksine kan "fikse lett".

:)

Jeg har på ingen måte skrevet at NOEN er mordere. Og det er ikke ALLTID nødvendig å ta alt i værste mening. Hva jeg fremstillte i innlegget mitt var Worst case scenario, ikke ment som å få noen til å føle seg som mordere. Jeg prøvde bare å få frem et poeng, og det skjedde på en klønete måte.

Jeg står fremdeles fast ved at det er egoistisk og feigt og ikke ta vaksinen fordi man er "redd for sprøyter", som ble nevnt tidligere i tråden. Jeg ser ikke helt problemet, det er et stikk, og få som tar vaksinen får noen som helst bivirkninger av den.

Jeg vil ha meg frabedt å få slengt etter meg at jeg har sprøyteskrekk. Det er ikke derfor jeg ikke tar vaksinen. Det er nok heller fordi jeg føler for å bli kalt "morder" eller noe sånt..! ;)

60 % er et statistisk flertall?

A survey of GPs published on Healthcare Republic, the website of GP magazine, found that up to 60% of GPs may decline vaccination. Although the numbers who responded were small – 216 GPs – they are in line with a much bigger survey of nurses published a week ago by Nursing Times, which found that a third of 1,500 nurses would refuse vaccination.

At 58 % ikke vil eller ikke har bestemt seg for om de skal vaksineres, er også et statistisk flertall?:

Among the GPs who responded to the survey published by Healthcare Republic, 29% said they would not choose to have the vaccine and 29% said they were unsure whether or not they would

Bare for å ta med det og:

The biggest reason given by those who said they would not have it was concern that the safety trials would not be adequate: 71.3% said they were "concerned that the vaccine has not yet been through sufficient trials to guarantee safety". Half – 50.4% – said they "believe that swine flu is too mild to justify taking the vaccine". Only 8.7% said they did not believe they were at risk.

Kanskje noe å ta med seg i denne debatten også, fremfor å hive ut beskyldninger om folks uvitenhet og egoisme? Det er omstridt blant leger også, er det ikke?

En liten kommentar i forbindelse med det: Moren min, som er sykepleier, fortalte meg i dag at de hadde tilbudt mange 1000 US dollar til amerikanske leger som ville vaksinere seg. Ingen tok imot tilbudet. De hevet "premien", men fremdeles ingen som vaksinerte seg.. Synes det høres helt sprøtt ut, men ja, det er omstridt blandt leger.

Moren min, som fremdeles er sykepleier altså, fikk tilbudet om vaksinen sammen med resten av sykehuset hun jobber på. De hengte opp lapp på avdelingen så kunne de som ville ta vaksinen skrive seg på. Alle skrev navnene sine på listen, med et stort NEI bak. Ingen tar vaksinen; den er for omstridt for helsepersonell. Kvikksøv i kroppen - sånt ER jo virkelig ikke bra!?! :) Laget på "et kvarter", dårlig med forskning, lite kunnskap om bivirkninger, det at folk høyt oppe i systemet (i Tyskland) ikke vil vaksinere seg, leger ikke vil vaksinere seg, osv osv - det taler ikke direkte for vaksinen.

Selv jobber jeg som helsepersonell også, da blant gamle folk. Sånne som allerede er immune mot influensaen. Jeg har absolutt overhodet ingen planer om å ta vaksinen - til det er kunnskapen for liten! Man aner ikke hva bivirkningene blir om 5-20 år! Skremmende link SusanneL kom med forresten.. :P

Broren min har allerede hatt nøff'en, og han er frisk i dag, vet også om andre som har eller har hatt den, og som er friske/på bedringens vei nå. Jeg blir heller sengeliggende en uke med nøff'en og deretter immun, enn å vaksinere meg og ikke vite om jeg blir lam om 10 år. Og jeg dauer/blir invalid heller av nøff'en selv, enn å daue/bli invalid av en vaksine! :D

Norge har kjøpt inn alt for mange vaksiner, og de må bli kvitt de. De må også begrense tapet sitt, og derfor må man betale for å vaksineres. Hos hund får man garantier på vaksinene; hvis hunden får valpesyke, får man pengene tilbake eller noe sånt (google det hvis du lurer), mens her fraskriver produsenten seg alt ansvar - både hva angår virkning og bivirkning! ;) Og til de som lurer; ja, hvis jeg hadde kunnet velge, skulle mine hunder gått uvaksinert, men dessverre krever NKK vaksinasjoner med jevne mellomrom for å kunne få delta på arrangementer rundt omkring. Når hundene en gang pensjoneres fra slike ting, kommer de ikke til å få vaksiner mer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg vil ha meg frabedt å få slengt etter meg at jeg har sprøyteskrekk. Det er ikke derfor jeg ikke tar vaksinen. Det er nok heller fordi jeg føler for å bli kalt "morder" eller noe sånt..! :)

Hva var vitsen med dette, i innlegget du quotet stod det tydelig at jeg ikke kaldte noen for mordere, men jeg kan godt kalle deg det, om det er det du ønsker ,- du risikerer å smitte andre ved ikke å ta vaksinen, slik at de kan dø, morder!

Føltes det bedre for deg?

Edit: Ja, det var bare tull fra min side. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, jeg har IKKE lest alle innleggene i tråden her, fordi hodet mitt banker, øynene vil være lukket osv pga ehh... influensa?? Eller er det bare en vanlig forkjølelse?? Jeg aner ikke i grunn....

Uansett....

1. Åssen skal jeg vite om jeg har svineinfluensa eller vanlig forkjølelse nå? Jeg vil jo helst ikke løpe ned legekontoret for å ta blodprøve bare fordi jeg er nysgjerrig liksom. Antar legeontorene har nok å gjøre for tiden...

Svar: Symptomer ved ny influensa A(H1N1) hos mennesker ligner på symptomer som oppstår ved vanlig influensa - som feber, hoste, vond hals, kroppsverk, hodepine, frysninger og tretthet. En del av pasientene har rapportert diaré og oppkast. Sykdomstegnene starter gjerne brått, med feber og allmennsymptomer som første tegn. Noen får mer alvorlige symptomer. I likhet med sesonginfluensa kan ny influensa A(H1N1) forverre en underliggende kronisk sykdom.

2. Kan man ta en blodprøve for å finne ut om man har HATT svineinfluensa?? Ergo, man var syk i sommer, men tok ingen test da. Nå er det masse mas om vaksine, og man vil helst slippe å ta den om man kan. Og syk blir man vel ikke på nytt om man allerede har hatt svineinfluensa? Men ja, kan man teste seg for dette?

Dette fant eg lite om så det får andre se om de finner. Vil heller ikke spekulere i det.

( haha det hørtes ut som en fancy kommentar på tv :))

3. Vil en person som har blitt frisk fra s.i. fortsatt kunne være bærer av virus og smitte andre? Vil dette evnt kunne hjelpe ved å vaksinere seg?

Spm: I hvor lang tid kan en smittet person smitte andre?

Svar: Det finnes så langt ikke eksakt kunnskap om dette, men undersøkelser som nå gjøres i Tyskland, kan gi svar i løpet av nærmeste framtid.

Man regnes som smittsom så lenge det kan påvises virus fra nese og svelg. Fra sesonginfluensa vet vi at det kan påvises virus hos voksne i gjennomsnittlig 4,5 dager, barn ett døgn lenger. Noen få skiller ut virus i 7-8 dager. De som har komplisert sykdom og langvarige symptomer kan skille ut virus lenger.

Sannsynligvis vil de med lett sykdom være smittefrie en dag etter at de føler seg friske, men dette er ikke dokumentert ennå.

Inntil videre anbefales det derfor at personer med ny influensa A(H1N1) anses som smittsomme så lenge de har influensasymptomer og i inntil 7 dager etter at sykdommen startet, selv om symptomene forsvinner raskere.

er det noen som vet svar på dette?

Nys, fnys, grynt og host fra Marit, som jammen er usikker på om det er baconsnufs, ekornforkjølelse eller purkepest hun har...

Ble kanskje litt feil å bruke PsychoLynx sin tekst, men med utheva tekst så skjønner dere det.

Fant det på pandemi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt siden du ikke innehar positiv kunnskap om det ville jeg jo vurdert å få det sjekket - med mindre du er helt frisk nå? Hvis du ikke får sjekket det kan du igrunnen ikke helt sikkert vite at det er svinisen.

Siden jeg ikke innehar positiv kunnskap? Den setningen trur jeg du må forklare for meg...

Jeg er ikke helt frisk nå nei, influensa går ikke over så fort, og problemet med å få det sjekka, er at ingen legekontor vil ha meg innom, ergo kan man bare anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med sesonginfluensa kan ny influensa A(H1N1) forverre en underliggende kronisk sykdom.

Okei. Så man er i faresonen for å kanskje dø hvis man får vanlig influensa også da, hvis man er i en såkalt "risikogruppe", eller? Og hvorfor har vi egentlig fått vaksine mot vanlig influensa? Jeg synes det vitner om hysteri.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mest på det og ikke vaksinere meg. Men skal aldri si aldri.

Jeg orker og gidder rett og slett ikke gå rundt å tenke på svineinfluensaen (umulig og ikke få med seg noe da). Ja folk dør, og det kan skje med meg også. Men jeg vil ikke få noe jeg ikke aner hva er, hva kan føre til på lang sikt osv. inn i kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kanskje litt feil å bruke PsychoLynx sin tekst, men med utheva tekst så skjønner dere det.

Fant det på pandemi.no

Takk for svar!

Selv om jeg fortsatt ikke aner om det er purkepest, baconsnufs, grisevirus, svineinfluensa eller en annen forkjølelse jeg har da...

snufs, nys, hark og host fra Marit, igjen:P Som forøvrig ikke føler seg i noen umiddelbare fare for å dø. Og har konkludert med at hun egentlig ikke er i noen risikosone fordi man måtte ha tendenser til problemer med å få nok luft i tilegg til overvekt.. Overvekt alene så ikke ut til å være nok. Så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke innehar positiv kunnskap? Den setningen trur jeg du må forklare for meg...

Det er en flåsete setning fra min side, men det jeg mente var at du kan jo strengt tatt ikke vite om du har svinisen uten å få tatt en prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så man er i faresonen for å kanskje dø hvis man får vanlig influensa også da, hvis man er i en såkalt "risikogruppe", eller? Og hvorfor har vi egentlig fått vaksine mot vanlig influensa? Jeg synes det vitner om hysteri.. :)

Vi har vanlig influensavaksine til spesielt eldre og syke mennesker som ikke tåler en influensa. Influensavaksine har holdt min gamle far i live ihvertfall de siste 10-15 årene. Han tåler absolutt ikke noen slik sykdom pga ekstremt dårlig hjerte og blodomløp. Synes ikke det er hysteri at min gamle far får leve noen år til jeg.. (og han er ikke alene om det å få leve litt til pga det finnes influensvaksiner)

Ellers har jeg nå cruiset litt rundt på linkene hos den europeiske svineinfluensa-siden (link til den finner man på pandemi.no).

Hittil har 274 mennesker dødd av svineinfluensaen i europa (og da begynner Norges 11 døde å bli ekstremt høyt..)

I Hongkong har de nå en variant av svineinfluensa somer resistent mot Tamiflu

Håndvask med vann og såpe er meget effektivt (men ikke så effektivt som vaksine)

De som dør, dør gjerne av veldig ondsinnede bakterielle (antibitotika resistente?) lungebetennelser. Obduksjoner av døde i bl.a. USA viser streptokokk- og/eller stafylokokk-infeksjoner (samt en med såkallt hemolytisk influensa, hvilket høres ut som noe fra House..)

Det er kommet en del oppsamlingsartikler med erfaringer fra den sørlige halvkule som har hatt influensaen siden mai-juli. Og det er vel spesielt rapporten fra Australia/New Zealand som helsemyndighetene her har reagert på tenker jeg (der hadde de skikkelig datagrunnlag).

Forøvrig så er det mye bra i denne linken, også vedr. disse forferdelige bivirkningene:

http://www.legemiddelverket.no/upload/svin...g23_oktober.pdf

Og andre kommentarer:

Kvikksølvet i vaksinen (i stoffet tiomersal): det er et konserveringsmiddel pga hver flaske inneholder mange doser og vaksinen må holde seg ren og infeksjonsfri mellom hver sprøyte som gis. Mengden kvikksølv er latterlig liten - underhalvparten av maks tillatte mengde pr dose (vi med amalgam i tennene er utsatt for ganske så mye mer kvikksølv ja). Jeg vet ikke hvor mange slike vaksiner man måtte ta før det ble farlig.. 100 000? 1 million? Amerikanerne med all sin paranoia og angst har tiomersal i så og si alle sine vaksiner, også de som gis til barn)

Skvalen: naturlig olje som brukes i ganske så mye (bl.a. kost-tilskudd!), regnes som en antioksidant og produseres naturlig i våre levere.

I tillegg inneholder vaksinen e-vitamin (veldig alternativ inspirert tilsats dette..) og en "emulgator" som ikke er annet enn et (helt harmløst) stoff som gjør at ting holder seg i samme væskefase og at vaksinen ikke skiller seg i en vanndel med et oljelag på toppen.

Såvidt jeg kan finne, så har man ikke situasjonen med "friske smittebærere", er man immun så kan man ikke spre virus til andre. Det er ikke så rat heller da, er man immun så dreper kroppen virusene, er man ikke immun så produseres det virus som kan spres videre. Det er ikke som med enkelte bakteriesykdommer hvor bakterien ikke gir symptomer for verten men verten kan fint smitte andre - og det er ikke som med genetikk hvor man kan ha "friske bærere" av sykdomsgener.

Er man usikker på om man har hatt influensa, kan man allikevel ta vaksinen. Den er ikke farlig.

Vedr myndighetenes "skjulte agenda":

Da har jeg mest lyst å si med ironisk spydig tone: "Ja Elvis lever og X-files er en dokumentar"

For myndighetene er innkjøpet av all vaksinen en forsikring - og en billig en i forhold til hvordan man kunne vært stilt uten. Det er helt normalt å betale forsikringer vel, selv om man kanskje aldri får bruk for den? Myndighetene har ikke noe som helst ønske om å "bruke opp vaksinen før datostemplet går ut" liksom. Det er jo en helt vanvittig tanke :)

Man tenker selvfølgelig samfunnsøkonomisk her - og så har man en god porsjon angst:

Befolkningen har veldig liten immunitet mot denne influensaen (immunologisk naiv befolkning, som det het så vakkert i diverse artikkler - er jo ikke bare Norge som en sånn immunologisk naiv populasjon!) og man er redd for at mange slås ut av influensa på en gang, så mange at det truer vårt samfunn! I Coop har vi med administrative funksjoner måttet lære hvordan man fyller lastebiler på lageret - myndighetene var tidlig ute og krevde beredskapsplaner vedr hvordan få kjørt mat ut til butikker, og det har de vel ikke bare bedt Coop om såvidt jeg vet. Nå må det sies at slike planer er vel og bra, men i en krisesituasjon så vil det kunne bli vanskelig å få ut nok mat-varer (feks veldig få av oss som hadde truckfører-bevis, og da blir fylling av lastebil en ganske så langsom prosess), lagere med automatisk varehåndtering er helt avhengige av at de som kan IT-systemene ikke blir syke alle på en gang.. sånne lagre stopper helt opp uten sine IT systemer. Og sånn er det sikkert i masse samfunnsfunksjoner. Hva skjer hvis alle som holder igang strømforsyninger blir syke? De som driver bensinstasjoner? Hvis kollektiv-transporten stopper opp? Politiet går ned for telling? Militæret? HV? etc osv - man skjønner at myndighetene blir litt angst..

Det er selvfølgelig et stort ønske om å få befolkningen mest mulig immunisert mot denne nye typen influensa. Blir svineinfluenasaen en sesong-influensa så kommer den jo tilbake igjen neste år, og året deretter osv skal man da måtte ha masse beredskap i flere år fremover inntil befolkningen er like immun som den er mot "vanlig" sesong influensa så er det selvfølgelig dyrt samt at vaksine vil uten tvil redde flere liv enn om man ikke hadde den. Selv med masse bivirkninger. Kost-nytte.

Når det gjelder gravide - ja - det må være et veldig dilemma. Hadde jeg vært gravid, vet jeg ikke hva jeg hadde valgt. Problemet er at feks studiene fra Australia viser at gravide har en tendens til å bli fryktelig syke (men NB! det er ikke så mange det gjelder, jeg vet ikke antallene på hvor mange som blir ordentlig syke av gravide med svineinfluensa for å kunne regne ut sannsynligheten) men behandlingen for en "fryktelig syk gravid" vil i all sannsynlighet ihvertfall gå ut over barnet. Og det er et dilemma - det er en typisk pest/kolera problemstilling. På den annen side, er man gravid ønsker man ikke å risikere noe.

Dødeligheten til denne influensaen er lav javisst, men allikevel nok til å skremme. Rikshospitalet- der har de flere influensaofre liggende på respirator og vil ikke ha kapasitet til en stor influensabølge på østlandsområdet. De kunne ikke si når de fikk inn influensapasienter om de kom til å klare seg eller ikke, på friske yngre mennesker utenfor risikogruppene treffer den tilsynelatende helt vilkårlig. Overlegen på riksen anbefalte alle å vaksinere seg (lørdagsrevyen 24. oktober)

Jeg forstår fortsatt ikke denne voldsomme vaksine-antipatien, men det får være opp til hver enkelt. Uansett så kludres det jo så mye med å få ut vaksinen at man får satse på intens håndvask og håper på tamiflu hvis man er man er i risikogruppen og faktisk blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en flåsete setning fra min side, men det jeg mente var at du kan jo strengt tatt ikke vite om du har svinisen uten å få tatt en prøve.

Det er sant, men siden jeg er utdannet og jobber innen helsevesnet, og i teorien kan mer enn "mannen i gata" om sånt, så er det rimlig å tro og mene at det er svinisen. Det er i allefall liten tvil om at det er influensa, og siden den er noe anerledes enn den i januar, og man sjeldent får vanlig influensa to år på rad, så sier jeg nøff nøff, og sitter nå her hjemme i karantene tiden. Det er ikke som at jeg får gå på jobb uansett når legen har bedt meg bli hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Hittil har 274 mennesker dødd av svineinfluensaen i europa (og da begynner Norges 11 døde å bli ekstremt høyt..)

*sniiipet mye interessant*

Her var det en eller annen som uttalte seg i media vedr. hvem man skulle sammenligne seg med. Europa under hele var visst ikke helt reellt fordi samtlige land i Europa visstnok ikke hadde samme terskel for innrapportering/undersøkelser (?) som i skandinavia. Dermed er det vel helst tallene fra Danmark og Sverige vi kan sammenligne med. Uten at det fører noe godt med seg. Sist jeg hørte så var det vel ingen fra DK mens noen få i Sverige? Eller var det omvendt?

Det er sant, men siden jeg er utdannet og jobber innen helsevesnet, og i teorien kan mer enn "mannen i gata" om sånt, så er det rimlig å tro og mene at det er svinisen. Det er i allefall liten tvil om at det er influensa, og siden den er noe anerledes enn den i januar, og man sjeldent får vanlig influensa to år på rad, så sier jeg nøff nøff, og sitter nå her hjemme i karantene tiden. Det er ikke som at jeg får gå på jobb uansett når legen har bedt meg bli hjemme...

Man skal selvsagt oppføre seg som om det var svinisen og holde seg hjemme. Poenget mitt var ift vaksinen. Hva du utsetter deg selv for bryr jo ingen andre enn nettopp deg seg om (det skal iallefall være utgangspunktet). Men siden jeg ikke aner noe om bakgrunnen din tenkte jeg at det kanskje kunne påpekes at det kunne hende at du ikke hadde svinisen og med den påpekelsen ville du kanskje ha vurdert vaksinen - dersom du heller mot den, noe jeg ikke husker lengre *flire* Noe annet var det ikke jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvsagt oppføre seg som om det var svinisen og holde seg hjemme. Poenget mitt var ift vaksinen. Hva du utsetter deg selv for bryr jo ingen andre enn nettopp deg seg om (det skal iallefall være utgangspunktet). Men siden jeg ikke aner noe om bakgrunnen din tenkte jeg at det kanskje kunne påpekes at det kunne hende at du ikke hadde svinisen og med den påpekelsen ville du kanskje ha vurdert vaksinen - dersom du heller mot den, noe jeg ikke husker lengre *flire* Noe annet var det ikke jeg mente.

Utgangspunktet mitt var at jeg ikke ville ta den i første omgang, fordi jeg mener at folk i risikogrupper bør få prioritet. Og siden jeg jobber innen helsevesenet, så vil jeg få den gjennom jobb, og da vil jeg jo ta den eventuelt, selv om jeg nå ser på det som unødvendig sannsynligvis.

Jeg har tatt vanlig influensavaksine et par år, og kan ikke si at bivirkningene etter det er stort anerledes enn for svineinfluensa vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diskuterer dere enda om man burde ta vaksinen eller ikke?

IDAG hørte jeg at de hadde så få vaksiner tilgjengelig at det bare er de som er under "risikogruppen" og som i tillegg er UNDER 16år som får vaksinen.

(og takk for det, selv om jeg håper at ikke alle barn under 16år ender opp med den i armen.. Jeg syns fremdeles det er skummelt jeg, selv om TonjeM skriver at det "bare" er litt kvikksølv, olje og b-vitaminer i sprøyta.. Det klarer jeg ikke tro på..)

Svigersøstra mi skal å vaksinere ungene sine, og hun må skrive under på et papir som fraskriver staten, vaksineprodusenten og alle alt ansvar. Så hvis ungene hennes får store problemer når de blir større, så er det vel ikke så mye å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diskuterer dere enda om man burde ta vaksinen eller ikke?

IDAG hørte jeg at de hadde så få vaksiner tilgjengelig at det bare er de som er under "risikogruppen" og som i tillegg er UNDER 16år som får vaksinen.

(og takk for det, selv om jeg håper at ikke alle barn under 16år ender opp med den i armen.. Jeg syns fremdeles det er skummelt jeg, selv om TonjeM skriver at det "bare" er litt kvikksølv, olje og b-vitaminer i sprøyta.. Det klarer jeg ikke tro på..)

Svigersøstra mi skal å vaksinere ungene sine, og hun må skrive under på et papir som fraskriver staten, vaksineprodusenten og alle alt ansvar. Så hvis ungene hennes får store problemer når de blir større, så er det vel ikke så mye å gjøre..

Ja at det er få vaksiner tilgjengelig nett nå er sant. Men alle vil etterhvert få tilbud om å ta den. Venter på at resten av vaksinene skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diskuterer dere enda om man burde ta vaksinen eller ikke?

IDAG hørte jeg at de hadde så få vaksiner tilgjengelig at det bare er de som er under "risikogruppen" og som i tillegg er UNDER 16år som får vaksinen.

(og takk for det, selv om jeg håper at ikke alle barn under 16år ender opp med den i armen.. Jeg syns fremdeles det er skummelt jeg, selv om TonjeM skriver at det "bare" er litt kvikksølv, olje og b-vitaminer i sprøyta.. Det klarer jeg ikke tro på..)

Svigersøstra mi skal å vaksinere ungene sine, og hun må skrive under på et papir som fraskriver staten, vaksineprodusenten og alle alt ansvar. Så hvis ungene hennes får store problemer når de blir større, så er det vel ikke så mye å gjøre..

Har allerede tatt den jeg. Flere vaksiner kommer etter hvert, så det er jo fortsatt aktuelt.

Når det gjelder dette skumle kvikksølvet, så får jeg visstnok i meg like mye om jeg spiser en skive med røkelaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en død mest sannsynlig pga svineinfluensa smitte....

Havnet i "risikogruppe" pga bilulykke, ble smittet på sykehus, og er nå altså død....

Så man får virkelig passe seg så man ikke må opereres eller noe og samtidig få smitte et sted. Skumle greier altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDAG hørte jeg at de hadde så få vaksiner tilgjengelig at det bare er de som er under "risikogruppen" og som i tillegg er UNDER 16år som får vaksinen.

Norge har bestilt 9 millioner vaksiner, det er nok til dobbel dose for alle i Norge - inkludert 1 million ekstra. Det er medias vinkling som får deg til å tro vi har "for lite" - vi har ikke for lite - forskjellen ligger kun i nårtid vi får vaksinedosene. Det må produseres, det må framstilles, og det tar litt tid.

(og takk for det, selv om jeg håper at ikke alle barn under 16år ender opp med den i armen.. Jeg syns fremdeles det er skummelt jeg, selv om TonjeM skriver at det "bare" er litt kvikksølv, olje og b-vitaminer i sprøyta.. Det klarer jeg ikke tro på..)

Hvorfor klarer du ikke tro på det? Fordi media har skremt vettet av deg?

Faktisk er det ikke kvikksølv i ren versjon i vaksina. Selv ikke når den har kommet inn i kroppen er det noe ren kvikksølvagent det er snakk om, men en omdannelse som skaper en litt "tydeligere" kvikksølvkomponent. Denne brytes ned av kroppen selv, etter en stund. Kvikksølvet vi får i oss gjennom fisk (ja, det er kvikksølv i oppdrettsfisk, og fiskeforet deres) er om enn større enn den ubetydelige mengden det er snakk om her. Forøvrig er kvikksølv knappest noe farlig i forhold til mange av de giftstoffene vi får i oss daglig gjennom maten, tenk på PCB, DDT og f.eks all radioaktiviteten sauene og reinsdyrene har i seg. Sauene måtte ikke for lenge siden fores ned fordi radioaktiviteten var for høy i dem, etter Tsjernobylulykka i 1986. Det finnes så vanvittig mye vi ikke er klar over som vi spiser hver dag, som vi ikke bryr oss om! Men fordi svineinfluensaen og vaksinen er så fokusert på i media, så har vi blitt overinformert om hva som er i vaksina, uten å være skeptisk til hva media har skrevet.

Innholdet av olje og vitaminer (adjuvansen) er det samme som brukes i kosmetikk - altså sminken jeg regner med mange av det kvinnelige kjønn på dette forumet benytter seg av i større eller mindre grad.

Adjuvansens innhold:

http://www.bt.no/nyheter/Svineinfluensavak...lje-952960.html (squalen, ofte brukt i kosmetikk)

http://en.wikipedia.org/wiki/Polysorbate_80 (bl.a brukt i is)

Og hold deg fast - DL-alfa-tokoferol - som står listet bakpå møllers tranen i kjøleskapet mitt! :P

Jaggu skummel greie den der vaksina altså.... ;)

Adjuvans:

Vaksinen inneholder en adjuvans, AS03, for å stimulere en bedre respons. Adjuvansen

inneholder squalen (10,69 milligram), DL-α-tokoferol (11,86 milligram) og polysorbat 80 (4,86

milligram).

http://www.legemiddelverket.no/upload/1270...ingsvedlegg.pdf

Tok meg forresten friheten til å søke opp innholdet i hva jeg tolker som fjorårets "sesonginfluensa"-vaksine; Fluarix.

Her inngår samme mulige virkninger (inkludert nevrologiske bivirkninger som Guillain Barrés), og innholdet er :

*isolerte viruskolonier

Med hjelpestoffer:

natriumklorid, dinatriumfosfatdodekahydrat, kaliumdihydrogenfosfat, kaliumklorid, magnesiumkloridheksahydrat, α-tokoferylhydrogensuksinat, polysorbat 80, oktoksinol 10 og vann til injeksjonsvæsker.

Altså er det eneste nye for året: squalen og thiomersal. Fordi det er en pandemi som pågår, squalen forsterker immunforsvarets evne til å bekjempe virusene (siden det tar for lang tid å gro fram nok viruskolonier til å putte i vaksinen, må man dermed ha et hjelpestoff som forsterker effekten av de veldig små virusmengdene som pandermix inneholder) - og thiomersal som må til som bakteriedrepende hjelpestoff fordi vaksinedosene kommer i flerbruksglass og ikke enkeltglass.

Squalen opptrår naturlig i kroppen til mennesker, og her kan dere tilogmed finne den markedsført i helsekostbutikk:

https://sunn24.secure.flexiweb.no/productview/19423832/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...