Gå til innhold
Hundesonen.no

Å vaksinere eller ikke vaksinere


Gjest

Skal du vaksinere deg?  

85 stemmer

  1. 1. Skal du vaksinere deg?

    • Ja
      20
    • Nei
      48
    • Vet ikke
      17
    • 0


Recommended Posts

*klippe*

Å nei nei - ens immunsystem må faktisk utsettes for viruset og så må det jobbe litt for å lære seg hvordan takle det. Du blander kanskje sammen med at babyer som blir ammet får selve antistoffene fra moren.

Hehe... Nei, baby-ting kan jeg enda mindre om enn vaksiner så det er nok ikke det jeg blander med. Det var mer et spørsmål/teori enn noe jeg har hørt noen bekrefte. :twisted:

Egg-allergikere må ligge langt unna denne vaksinen ja!

Ja, jeg ser mange kommuner skriver med store bokstaver at egg-allergikerne skal la være å ta vaksinen. Nå er vi sikkert ikke en majoritet av landets befolkning som har den allergien, men hvorfor dyrker de vaksinene på egg når det resulterer i at allergikerne ikke kan ta det? Finnes det ikke alternativer?

Jeg har hørt det argumentet også, men denne influensa-vaksinen er ikke mer hastverks-arbeid enn vanlige influensa-vaksine. Influensa-virus muterer fort og det er vanskelig å henge med. Noen år snakker man om at "vaksinen traff ikke i år" pga årets virus har mutert etter man satte igang å lage vaksine.

Nå har ikke jeg den fnuggeste peiling på hvordan en vaksine utvikles, men det er nok sannsynlig at jeg er litt farget av media i det synet. Noen avisartikler har fått det til å virke som at vaksinen er nærmest tryllet frem på unormalt kort tid. :P

*Klippe for å spare plass*

Ville bare si at jeg syns du påpeker mange fornuftige ting.. Blant annet det med sprithåndvask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 251
  • Created
  • Siste svar
Du har fått med deg at Norge har kjøpt rett rundt 9 millioner med vaksinedoser?? Det skal nok være igjen til deg også med mindre noen i risikogruppen (mange faktisk) får 10 doser hver :twisted: Men med mindre du er i risikogruppen må du vente til disse er vaksinert. Hør med fastlegen din.

Se over :P Det vil være nok til absolutt alle ser det ut til :P

Er neppe i noe risikogruppe, annet enn at jeg er ung? Var det ikke sånn at viruset(?) går på unge og friske? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi bare begynner å bli mer og mer redd for bakterier. Jeg hadde en kunde for en liten stund siden som stod med antibaktriell såpe og vasket seg sikkert 10 ganger i løpet av 10-15 minutter mens h*n snakket med meg. Rett frem som jeg er, spurte jeg. Jepp. H*n var redd for svineinfluensa. Trenger virkelig ikke kroppen bakterier for å danne flere bakterieceller lenger, for å holde kroppen motstandsdyktig?

Neste gang, så sier du bare at dersom de bruker antibakterielle greier så vil de etter hvert ikke ha noen virkning.

Det blir som med klor- bakteriene blir imune :)

Så tilbake til vaksinen. Jeg MÅ ta den, ene og alene fordi jeg bor sammen med folk i risikogruppen, og fordi jeg har en bror med sykdom som gjør at han faktisk kan dø. Den andre broren min har minimalt immunforsvar og må taes ut av skole ved vanlig influensa hos andre. Jeg ønsker ikke å være den som "dreper" noen av dem, og jeg er ikke villig til å risikere at de blir syke og dør fordi JEG er redd for en sprøyte!!

Forøvrig har jeg ingen sympati for folk med sprøyte skrekk, det er vondt der og da, that´s it. (Jeg har 10 års erfaring med daglig sprøyteinntak - ALENE :rolleyes2:, så jeg vet hva jeg snakker om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er neppe i noe risikogruppe, annet enn at jeg er ung? Var det ikke sånn at viruset(?) går på unge og friske? :rolleyes2:

Sånn bortsett fra alt de (vi?) unge går igjennom av farer ellers i hverdagen er det ikke nok til at vi puttes i risikogruppen (selv om svinisen også digger å drepe dem eh.. oss, eh.... dere). Da må du nok vente til vi vanlige dødelige blir tilbudt. Det er iflg det jeg har fått med meg om ca to ukers tid. Hold pusten til dess & stay tuned! :)

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra alt de (vi?) unge går igjennom av farer ellers i hverdagen er det ikke nok til at vi puttes i risikogruppen (selv om svinisen også digger å drepe dem eh.. oss, eh.... dere). Da må du nok vente til vi vanlige dødelige blir tilbudt. Det er iflg det jeg har fått med meg om ca to ukers tid. Hold pusten til dess & stay tuned! :)

*ler*

Joda, skjønner at jeg ikke er i noen risikogruppe :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne.

Risikogruppen for svineinfluensa

Voksne og barn med kroniske luftveissykdommer (inkludert astma), spesielt personer med nedsatt lungekapasitet Voksne og barn med kroniske hjerte/karsykdommer, spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, lavt minuttvolum eller pulmonal hypertensjon (høyt trykk i lungekretsløpet)

Voksne og barn med nedsatt infeksjonsresistens

Voksne og barn med diabetes mellitus (både type 1 og type 2)

Gravide Voksne og barn med kronisk nyresvikt

Voksne og barn med kronisk leversvikt

Personer med nedsatt mekanisk ventilasjonskapasitet pga ekstrem overvekt eller kronisk, alvorlig nevrologisk sykdom eller skade

Personer som er over 65 år (inkludert beboere på alders- og sykehjem) smittes i mindre grad enn yngre personer av den nye influensaen, men hvis de først blir syke er de mer utsatt for komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner at jeg ikke er i noen risikogruppe :rolleyes2:

Men egentlig så tror jeg at dette å putte noen i disse risikogruppene er tull. Altså, det jeg mener er at mest sannsynlig retter komplikasjonene ved denne influensaen seg mot folk som har noe til felles! Og det må jo være den faktiske risikogruppen. Det er denne "gruppen" jeg er mest interessert i - og bekymrer meg for. Eller er jeg bare paranoid kanskje og det faktisk bare er tilfeldighetene som råder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta vaksinen, må ta vaksinen og gleder meg til å få gjort det.

Har kraftig astma, og dermed er jeg spsielt utsatt. Det kan rett og slett være dødelig for meg.

Er kjemperedd for å få det, og jeg håper de fleste vil ta vaksinen - for å minske risikoen for at jeg og andre utsatte skal få sykdommen. Du beskytter jo ikke bare deg selv når du tar den, du beskytter jo alle rundt deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn ikke så enkelt at om man tar vaksinen så beskytter man alle rundt seg. Man er like mye smittebærer både med og uten vaksine.

Hæ? Man tar vel vaksinen for ikke å få sykdommen? Og man kan vel ikke smitte noen med en sykdom man ikke har?

Eller er jeg dum nå? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Man tar vel vaksinen for ikke å få sykdommen? Og man kan vel ikke smitte noen med en sykdom man ikke har?

Eller er jeg dum nå? :rolleyes2:

Joda, viruset får du åkke som, men vaksinen skal hjelpe kroppen DIN å bekjempe viruset mest effektivt fortest mulig så DU ikke blir så syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn ikke så enkelt at om man tar vaksinen så beskytter man alle rundt seg. Man er like mye smittebærer både med og uten vaksine.

Har du noen kilder på dette?

Har skjønt det slik at mange av desse ekspertene sier at det er nettopp derfor alle bør ta vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer egentlig ikke se problemstillingen i denne diskusjonen.

Ved og ikke vaksinere deg, så velger du FAKTISK å sette andres liv i fare, du kan være faktoren som resulterer i fatale følger for en annen person, og det, fordi DU ikke vil ta vaksinen? Det er egoistisk og feigt, spør du meg. Hva betyr det med 3-4 dagers bivirkninger om du er med på å redde liv ved å utsette deg for det? Ved ikke å vaksinere deg så er du med på å spre faren for at noen andre kanskje kan lide, med døden som følger.... Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ikke å være ihuga motstander, alt jeg vil er egentlig å forsvare retten til å få ta egne valg.

Jeg vil vite mest mulig før jeg tar valget.

Og det synes jeg er bra! Jeg er for at man bruker hue og er litt skeptisk. Jeg er enig i mye av det du sier :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn ikke så enkelt at om man tar vaksinen så beskytter man alle rundt seg. Man er like mye smittebærer både med og uten vaksine.

Ja, jeg har stusset over dette med tanke på vaksineringen... Man kan da være "bærer" av sykdommen uten å bli syk selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så at man kan dra med seg smitten uansett om man er vaks. eller ikke - bortfaller da ikke argumentet om at man må vaksinere seg for å ikke smitte andre?

Synes det er en skummel utvikling at man helt åpent beskylder folk som ikke vaksinerer seg for å risikere livet til andre, jeg. Man er vel ansvarlig for sin EGEN helse - ikke alle andres? Men hvis ikke - hvor/når stopper dette ansvaret, da?

Skal man f.eks. kunne dømmes for uaktsomt drap hvis man med viten og vilje går på jobb selv om man har influensa eller noe annet som noen annen kan få og dø av?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra folkehelseinstituttet

1.1.3 Hva kan oppnås ved vaksinasjon?

Vaksinasjon er effektivt for å forebygge infeksjoner. Det er også mulig å utrydde smittsomme sykdommer ved hjelp av vaksinasjon, forutsatt at smittestoffet finnes bare hos mennesker, at en effektiv vaksine finnes og at vaksinen gir langvarig immunitet som også hindrer bæring av smittestoffet på slimhinnene. Hittil er kopper den eneste infeksjonssykdommen som er fullstendig utryddet.

Flokkbeskyttelse

De fleste vaksinene gjør mer enn å beskytte den som er vaksinert. Mennesker i nærmiljøet til den vaksinerte blir mindre utsatt for smittestoffet når det er færre mennesker som kan smittes. Det kalles flokkbeskyttelse (engelsk: herd immunity). Flokkbeskyttelsen er spesielt uttalt for de vaksinene som ikke bare hindrer sykdom, men også hindrer at smittestoffet slår seg ned på slimhinnene (f. eks. Hib-, mesling- og poliovaksine).

Effekten av vaksinasjonsprogram

De vaksinene som brukes i barnevaksinasjonsprogram fører til god beskyttelse for hver enkelt som er vaksinert. Den individuelle beskyttelsen etter fullført vaksinasjon varierer fra ca 85% for kikhostevaksine til nærmere 100% for difteri-, tetanus- og poliovaksine. For å få en sykdom under kontroll kreves vaksinasjonsdekning på 80-95%, avhengig av hvor smittsom sykdommen er (hvor mange som smittes av hver smitteførende pasient), se tabell 1 [2]. Også ved lavere vaksinasjonsdekning kan sykdomsforekomsten påvirkes slik at epidemiene kommer sjeldnere og sykdommen rammer ved høyere alder.

Det står her at vaksinen er effektiv hvis den hindrer bæring av smittestoffet.

Jeg regner med at influensavaksinen gjør det. Ellers er jo hele poenget borte.

Skal prøve å sjekke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en skummel utvikling at man helt åpent beskylder folk som ikke vaksinerer seg for å risikere livet til andre, jeg. Man er vel ansvarlig for sin EGEN helse - ikke alle andres? Men hvis ikke - hvor/når stopper dette ansvaret, da?

Skal man f.eks. kunne dømmes for uaktsomt drap hvis man med viten og vilje går på jobb selv om man har influensa eller noe annet som noen annen kan få og dø av?

Akkurat det der har jeg tenkt litt på og, etter denne tråden her. Jeg kjenner til og med at jeg blir litt vrang av den utpressinga - for det er det det er, man er jo nærmest en morder om man av en eller annen grunn velger å la være å ta denne vaksina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra folkehelseinstituttet

1.1.3 Hva kan oppnås ved vaksinasjon?

Vaksinasjon er effektivt for å forebygge infeksjoner. Det er også mulig å utrydde smittsomme sykdommer ved hjelp av vaksinasjon, forutsatt at smittestoffet finnes bare hos mennesker, at en effektiv vaksine finnes og at vaksinen gir langvarig immunitet som også hindrer bæring av smittestoffet på slimhinnene. Hittil er kopper den eneste infeksjonssykdommen som er fullstendig utryddet.

Flokkbeskyttelse

De fleste vaksinene gjør mer enn å beskytte den som er vaksinert. Mennesker i nærmiljøet til den vaksinerte blir mindre utsatt for smittestoffet når det er færre mennesker som kan smittes. Det kalles flokkbeskyttelse (engelsk: herd immunity). Flokkbeskyttelsen er spesielt uttalt for de vaksinene som ikke bare hindrer sykdom, men også hindrer at smittestoffet slår seg ned på slimhinnene (f. eks. Hib-, mesling- og poliovaksine).

Effekten av vaksinasjonsprogram

De vaksinene som brukes i barnevaksinasjonsprogram fører til god beskyttelse for hver enkelt som er vaksinert. Den individuelle beskyttelsen etter fullført vaksinasjon varierer fra ca 85% for kikhostevaksine til nærmere 100% for difteri-, tetanus- og poliovaksine. For å få en sykdom under kontroll kreves vaksinasjonsdekning på 80-95%, avhengig av hvor smittsom sykdommen er (hvor mange som smittes av hver smitteførende pasient), se tabell 1 [2]. Også ved lavere vaksinasjonsdekning kan sykdomsforekomsten påvirkes slik at epidemiene kommer sjeldnere og sykdommen rammer ved høyere alder.

Det står her at vaksinen er effektiv hvis den hindrer bæring av smittestoffet.

Jeg regner med at influensavaksinen gjør det. Ellers er jo hele poenget borte.

Skal prøve å sjekke litt mer.

Leste du egentlig det jeg understreket her? :rolleyes2:

"forutsatt at smittestoffet bare finnes hos mennesker" sto det visst også. Akkurat hva det betyr vet jeg ikke, men det høres jo litt ut som om det utelukker svineinfluensaen - siden det ikke er bare vi mennesker som kan få den?

.. Jeg blir ikke å ta noe vaksine siden 1) er ganske sikker på at jeg har hatt influensaen og 2) er meget skeptisk til vaksinen som er laget i hui og hast og som ingen aner noe om bivirkninger på eller noe som helst. Og dessuten er det nok mange flere enn meg som faktisk trenger en dose vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir også litt målløs av sånt. Man kan fint utsette seg selv for helserisiko ved å røyke, men at andre som velger og ikke vaksinere seg, blir beskyldt for å være drapsmann/kvinne av de samme? Forstå den du..

Jeg så nettopp på God Morgen Norge, og de formante stadig "vaksinèr og begrens smitte". For meg blir det nærmest en skjult politisk agenda og skremselspropaganda, for man er faktisk smittebærer selv om man kanskje ikke blir syk selv. Det påstås at man allerede kan se effekten av vaksinering, men jeg heller nok mer over til at det er bevisstgjøring og tiltak rundt smittebegrensning som vask, sprit o.l. Det er gjennomgående langt færre tilfeller av omgangssyke og andre svært smittefarlige sykdommer i år enn noensinne, som en sideeffekt.

Ja, for utsatte mennesker er svineinfluensaen (og mye annet) farlig, og de bør vaksinere seg. For alle oss andre er den ikke noe farligere enn andre influensaviruser, bare annerledes enn den vi vanligvis er vant til.

Hele saken er blåst opp og det er til Norge bestilt 9,4 mill. doser vaksiner, sånn ca. Veldig mange ønsker ikke å ta denne vaksinen, og hvor gjør man av overskuddet av dosene? Sikkert ikke bare bare å lagre eller bli kvitt på en forsvarlig måte? Så om alle får sine to tiltenkte doser, så er man kvitt overskuddet og problemer med og håndtere avfallet i ettertid? Bare en tanke?.

Det plager meg ikke det minste at andre velger å ta vaksine, men jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å være morder pga mine valg, det er liksom ikke kriminelt og ikke ta vaksine. I mine over 40 år så har jeg lært at det stadig kommer værre og farligere ting, jeg velger heller å ruste helsa mi til den dagen det kommer et virus eller en bakterie som ingen vaksine kan "fikse lett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt enig her. Det er vel voldsomt å beskylde folk slik fordi de ikke tar en vaksine.

Det er sunt med en viss skepsis, men jeg stoler faktisk på at min fastlege vet best når han ber meg om å la meg vaksineres. Han vil ikke risikere å gi meg noe han anser som potensielt farlig. Han er utdannet lege, det er ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...