Gå til innhold
Hundesonen.no

Å vaksinere eller ikke vaksinere


Gjest

Skal du vaksinere deg?  

85 stemmer

  1. 1. Skal du vaksinere deg?

    • Ja
      20
    • Nei
      48
    • Vet ikke
      17
    • 0


Recommended Posts

Svineinfluensa vs vaksine. I en jungel av informasjon, skrekk, propaganda?, fakta? og konstante oppdateringer er det vanskelig å stake ut en klar kurs om hva som er rett og hva som er galt.

Er svineinfluensaen overdrevet?

Tja? Vanlig influensa tar livet av flere folk, men da er det ofte eldre mennesker hvor influensaen blir "siste vekta på skåla". Hva som er skummelt med svineinfluensaen er dens tilsynelatende effektive måte å gjøre tipp topp friske ungdommer om til respiratorkrevende intensivpasienter.

Er svineinfluensavaksinen overdreven?

Tja? Vaksinen inneholder ikke noe nytt i forhold til vaksiner gitt tidligere. 3 komponender - dævve viruskolonier, en slags oljecocktail for å "juice up" virkningen av vaksinen og en liten dæsj tiomersal som omdannes til kvikksølvbærende stoff etter at det har entret kroppen. Er kvikksølvet farlig for "hvermannsen"? Er "oljecocktailen" farlig for hvermannsen?

I de fleste tilfeller så langt: nei.

Å være skeptisk er sunn, men hvor mye av den sunne skepsisen er iblandet tull og vas fra mediene? Og en liten advarsel: det meste av hva VG, Dagbladet og Aftenposten skriver er reinspikka tøv. Om man skal gjøre seg opp en mening, ikke la den bli påvirket av nettavisene. Sakene i seg selv eksisterer, men måten de er groteskt omskrevet for å skremme, selge og gjøre overskrifter skulle ikke vært lov i førsteklasse medialinja engang.

Akkurat den holdningen der forstår jeg ikke - du fremstår som en superuansvarlig mega-egoist uten omtanke for dine medmennesker slik du fremstiller det her. Hva er din begrunnelse for det? Er du en av de som ikke vil tåle vaksinen, så ville jeg anta at du ville vært veldig interessert i at alle andre skulle vaksinere seg for å minske din sjanse for å bli syk - så det er tydeligvis ikke noe helseaspekt som gjør at du ikke vil.. og da lurer jeg fælt på hva slags grunn kan det være?

Det er ikke et spørsmål om at de skal holde seg hjemme - skal de måtte sitte i isolat i månedsvis, uten å kunne gå i butikken en gang, mens influensaen rår pga mange ikke vil vaksinere seg (av en eller annen mystisk grunn..). Det er me ret spørsmål om hvor flink du er til å holde deg hjemme/inne/unna folk mens du er smittefarlig - og vet du når du er smittefarlig forresten? Hvis du er litt snufsete men føler deg ellers fin, vil du holde deg hjemme unna alle folk da? For kanskje brygger du på influensa da, kanskje er du enormt smittefarlig - kanskje du etterlater litt smitte på dørhåndtaket inn til butikken eller tar på en appelsin i butikken og lurer på om du skal ha den med eller ikke, og så legger du den tilbake. Viruset varer ikke lenge på slike overflater men en liten stund gjør de det, og da kan et eller annet utsatt menneske komme og ta på den appelsinen og så klør de i nesa og klør seg - og vips er vedkommende smittet.

Så lenge vaksinen ikke var kommet, så har man unnskyldning for å komme til å smitte andre (det er nemlig bortimot umulig å la være hvis man først har fått viruset) - men er vaksinen kommet og er tilgjengelig - da er det ingen unnskyldning. Hadde jeg vært diktator så hadde det vært tvangsvaksinasjon her i landet (og en del greier til.. forbud mot teite reklamefilmer feks..)

[...]

Og jeg må sånn samfunnsøkonomisk si at det forundrer meg at Oslo er bortimot bakerst i køen vedr vaksine-utdelingen.. i kommunen med høyst antall mennesker i risikogrupper og høyst antall folk som allerede er blitt syke slik at smittefaren er langt større enn andre steder i landet, med masse mennesker på kollektiv transport - og i disse dager hvor mange t-banevogner er satt ut av spill slik at passasjer-tettheten på kollektivtransporten er enda høyere- er merkelig at de ikke kjører de første rundene ut i Oslo..

Jeg synes denne influensaen er mer alvorlig enn "vanlig influensa", ikke fordi dødeligheten er så stor (den er visstnok moderat - så langt er 10 døde av 100 000 syke) men fordi den er skummel for andre deler av befolkningen enn normalt. Videre så er det litt pussig at her i Norge har vi høyere dødelighet enn i både Sverige og Danmark (de har henholdsvis kun hatt ett dødsfall hver visstnok - og tenk så mye større befolkning de har). Og kan man slippe unødvendige dødsfall med vaksinering, så så klart man gjør det!

Jeg er helt omvendt av deg, har gått på skole for alternativ medisin i 5 år, og er preget av det. Jeg skal ikke vaksinere meg og ikke vil jeg at noen andre jeg er glad i skal gjøre det heller. Egentlig burde jeg ikke skrive noe om det uten en masse dokumentasjon, men velger likevel å fortelle at jeg har et annet syn på saken.

(var ikke klar over at jeg skulle snuble inn i en slik debatt en fredagskveld)

Den vaksinen er jeg veldig skeptisk til, de har ikke fått nok tid på seg til å teste evt bivirkninger i det hele tatt. Det er bare å google feks skader eller sykdom etter vaksiner, for å se at ikke alt er bare fryd og gammen med vaksinering vanligvis engang.

Jeg er også uenig i at vaksiner er bra for immunforsvaret.

Selvfølgelig er ikke dette for å være ond og egoistisk, men har ikke tro på at vaksinen er det beste for å stoppe pandemien, og beskytte de i risikogruppen. Tror det at om 'vanlige' mennesker går gjennom influensaen vil være det beste for å gjøre den svakere og mer ufarlig.

Undervisningsrektoren på skolen vår fortalte at det som drepte flest under spanskesyken faktisk ikke var selve sykdommen men noe giftig i vaksinen.

Det er en grunn til at jeg mener som jeg gjør - fordi det finnes andre som absolutt sitter på argumentasjon og kunnskap om temaet som jeg velger å høre på ut i fra mitt ståsted.

Selv om jeg såklart er klar over at om man tenker at flertallet alltid har rett, så ligger min mening tynt ann. Men sånn er det ikke nødvendigvis alltid...

Respekterer at andre har andre meninger, men håper å få det samme igjen..

Skulle gjerne sett dokumentasjon på din påstand om denne vaksinen :)

Ellers så har da vaksiner også ført til mye bra. Kopper ble jo f.eks. utryddet etter en omfattende vaksinasjonskampanje. Fra wikipedia:

Det er anslått at kopper tok livet av mellom 300–500 millioner mennesker i det 20. århundret. Så sent som i 1967, anslo Verdens helseorganisasjon at 15 millioner mennesker ble smittet, og to millioner døde. Etter en vellykket vaksinasjonskampanje, ble det siste utbrudd av sykdommen registert i 1977 i Somalia, og sykdommen ble i 1979 erklært utryddet av Verdens helseorganisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 251
  • Created
  • Siste svar

I Adresseavisen i dag står det at følgende bivirkninger kan komme av vaksinen:

Svært vanlige bivirkninger:

- Smerte, rødhet, hevelse eller hard klump på injeksjonsstedet.

- Feber

Vanlige bivirkninger:

- Varme, kløe eller blåmerke på injeksjonsstedet.

- Økt svetting, skjelving, influensalignende symptomer.

- Hovne kjertler i halsen, armhulen eller lysken.

Mindre vanlige bivirkninger:

- Svimmelhet

- Søvnighet

- Generell følelse av uvelhet

- Diaré, oppkast, magesmerte, kvalme

- Søvnløshet

- Kribling eller nummenhet i hender eller føtter

- Generelle hudreaksjoner, inkludert elveblest

- Kløe, utslett

Alle de overnevnte symptomene forsvinner vanligvis i løpet av 1-2 dager, og varer de lengre, må man kontakte fastlegen.

Sjeldne bivirkninger:

- Allergiske reaksjoner/blodtrykksfall - kan gi sjokk.

- Anfall

- Stikkende/bankende smerte i nerver

- Blødninger/blåmerker

Svært sjeldne bivirkninger:

- Neurologiske sykdommer, som betennelse i sentralnervesystemet

- Neuritt (betennelse i nerver)

- Guillain-Barré Syndrom

Å ta svineinfluensavaksinen uten å reflektere særlig over det, er med andre ord dumt. Hvis man ser på de svært vanlige og de vanlige symptomene, er det jo klart at man blir utsatt for en mild influensa, nærmest.

Til tross for dette har jeg planer om å ta vaksinen. Jeg drar til Italia i januar og skal være der i fem måneder, og jeg har mer lyst til å være slått ut av influensasymptomer et par dager her i Norge, framfor å faktisk få svineinfluensa i Italia (og få ødelagt en del av oppholdet mitt der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ta vaksinen. Men dog tar jeg aldri sprøyter, tabeletter og slikt.

Jeg har tenkt over det, og at det kan ha konsekvenser for andre at jeg ikke vaksinerer meg. Egoistisk kanskje? Men jeg vil rett og slett ikke ha noe unaturlig inn i kroppen min, om det så er vaksine mot svineinfluensa eller en paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å ta vaksinen. I jobben min møter jeg veeeldig mange mennesker iløpet av en dag, og ønsker ikke å være en smittekilde. Samboeren min blir pålagt å ta vaksinen, på grunn av at hans jobb også gjør ham til en potensiell smittekilde, men på en litt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke disse "anti-vaksine-holdningene" henger på greip.

Takket være vaksiner har vi pr idag ikke kopper (en av "pest sykdommene") eller polio. Tuberkelose er en sykdom vi knapt kjenner til, gravide behøver ikke være så engstelige for å få røde hunder, det er ikke så mange menn sterile pga kusma osv etc. Meslinger, skarlagensfeber etc - borte vekk. De er tydeligvis for borte vekk, spesielt for den yngre garden. Kanskje folk er nødt til å "smake egen medisin" for egentlig å forstå hva de snakker om i sin ufattelige ubarmhjertighet? Det ironiske er at grunnen til at de kan ha den holdningen er at de fleste andre, så langt, har vært flinke til å vaksinere seg!

Jeg gikk på skole med barn som hadde hatt polio da jeg var liten (det var i England) og de satt i rullestol eller hadde bøyler på bena og kom å være slik resten av livet sitt. Søsteren min holdt på å dø av skarlagensfeber, jeg selv holdt på å dø av meslinger da jeg var liten (nei, jeg fikk ikke med meg så mye vaksiner da jeg var liten, bodde mye i utlandet - jeg ble kun vaksinert mot polio). Og i voksen alder har jeg hatt kikhoste, en ubehagelig sykdom for meg men farlig for spedbarn

Det kan hende man overvaksinerer i den betydning at man kanskje vaksinerer oftere enn man behøver, men det er ikke en del av denne diskusjonen.

Uansett, for at en vaksine skal ha en effekt på en befolkning så må de fleste vaksinere seg. Ikke alle er nødt til å vaksinere seg, heldigvis, for det er jo de som ikke kan vaksineres. Og disse har vi faktisk en moralsk plikt å hjelpe til å beskytte.

Når det gjelder svineinfluensa-vaksinen, så er bivirkningene aldeles ikke ukjente. Svenskene har en side for bivirkninger etter å ha vaksinert 500 000 mennesker, og det er svært svært få i antall som opplever bivirkninger. Den "vanligste" bivirkningen er at det blir litt rødt og sårt rundt stikkstedet, neste er hodepine (var visst 43 av 500 000 som hadde opplevd det..). Bivirkninger på lang sikt er det selvfølgelig for tidlig å si noe om, men det er en avveinings sak. Langsiktige bivirkninger kan være noe dritt men pleier kun å ramme få - veldig få. Sannsynligheten for at en selv skal oppleve det er minimal.

Det er en kjempegrunn til til å vaksinere seg mot svineinfluensaen. Svineinfluensaen er en sånn H1N1(eller noe sånt) virus og den er annerledes enn de influensa-virusene vi er vant til som er av type H1N3 (eller noe sånt). Det er mange mange år siden det var influensa av type H1N1 her. Det er en del av grunnen til at de eldre faktisk tåler svineinfluensa bedre enn de yngre - de eldre har vært borti den typen virus tidligere og fått bygd opp immunsystemet sitt men det har ikke de unge. Blir den yngre delen av befolkningen vaksinert mot svineinfluensa får deres immunsystemer lært å håndtere også en sånn "grunntype" virus. Og da vil fremtidige "H1N1-viruser" påvirke befolkningen som "vanlig influensa" har gjort i alle år..(noen vil være hissigere, noen vil være milde osv akkuart som "vanlig" influensa).

Svineinfluensaen er vel en sånn "middels" influensa når det gjelder dødelighet og de fleste opplever ikke den som noen veldig big deal. Men det er jo de som enten ikke tåler den sykdommen og kan få langtids virkninger bare av å ha hatt den. En ting er de som blir kritisk syke og handler på intensiven - der kan man snakke om eventuelle alvorlige senskader selv om de overlever - det kan dreie seg om hjerneskader, følgeskader av alvorlige blodforgiftninger/dårlig blodomløp (amputasjoner feks) osv.

Det er ikke å komme fra at jo færre syke, jo færre blir alvorlig syke, jo færre dør eller får langtidsskader av sykdommen. Og det må da være en god ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Adresseavisen i dag står det at følgende bivirkninger kan komme av vaksinen:

Svært vanlige bivirkninger:

- Smerte, rødhet, hevelse eller hard klump på injeksjonsstedet.

- Feber

Vanlige bivirkninger:

- Varme, kløe eller blåmerke på injeksjonsstedet.

- Økt svetting, skjelving, influensalignende symptomer.

Dette er bivirkninger jeg får hver uke pga medisiner jeg tar fordi jeg har MS - tre ganger i uka, faktisk :). De dempes effektivt ved å ta en febernedsettende tablett samtidig med medisinen. Skal en medisin ha virkning, har den som regel også bivirkninger i mer eller mindre grad.

Mindre vanlige bivirkninger:

- Kribling eller nummenhet i hender eller føtter

Svært sjeldne bivirkninger:

- Neurologiske sykdommer, som betennelse i sentralnervesystemet

- Neuritt (betennelse i nerver)

Disse bivirkningene er nettopp slike virkninger jeg kan få dersom jeg FÅR influensaen - og dem vil jeg helst unngå så langt jeg kan (siden jeg har opplevd dem flere ganger og det er IKKE spesielt hyggelig, so to speak). Jeg har, som nevnt annet sted, MS og det ER en betennelse i sentralnervesystemet (som kan medføre lammelser i armer og bein og andre viktige muskelgrupper - som lukkemusklene i underlivet, pustemuskler, "svelgemuskler" etc), man kan ofte få nervebetennelse som opticusnevritt (da kan man bli blind - det er IKKE veldig moro når man kjenner at man i løpet av få dager plutselig mister synet - jepp, been there done that) - og ja, jeg vil heller ha et par dager med ubehag enn resten av livet med lammelser og/eller blindhet....

*klippe for å spare plass*

Signeres - enkelt og greit :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke skremt av bivirkningene på denne vaksinen.

Noe så enkelt som Paracet har jo langt flere bivirkninger på lista og som Siri så tar jeg medisiner hver dag som

har MYE verre bivirkninger. På mine medisiner står det faktisk død som bivirkning. Skvatt litt når jeg så det første gangen :)

I det huset her er vi 5 personer som kan bli syke av influensaen. En som jobber og 3 som går på skole og forskjellige fritidsaktiviteter. D.v.s at vi kan smitte ganske mange hvis alle vi blir syke.

Jeg har en far som er i risikogruppen. Han tåler egentlig en vanlig forkjølelse dårlig og jeg vet ikke om han KAN ta vaksinen.

Vi skal også ut å reise i Januar og å få barn lagt inn eller selv bli lagt inn på sykehus i Egypt er noe jeg ikke har lyst til.

Alt til sammen gjør at vi kommer til å ta vaksinen. Hvis vi ikke blir syke før vi får tatt den da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ta den. Er ikke så mye ute blandt folk og innbiller meg at jeg holder meg unna de store smittekildene som sentre ol. Er mer redd for bivirkningene enn for å få svineinfluensaen. Vet ikke om jeg ville tatt den om jeg var frisk heller, for da ville jeg vel regnet med at jeg tålte en svineinfluensa, hehe. Dessuten vet man lite om ettervirkningene av vaksinen.

Holder meg forresten unna frukt, grønt og smågodt som plukkes for hånd. Skjønner ikke at butikkene får lov å ha sånt ute til selvplukk uten å legge ut hansker. Smågodtboksene burde vært fjernet for lenge siden! Tenk alle som peller oppi der, ikke bare pga influensaen, men hvem pokker vet om de har feks klødd seg i ræva eller tissa på fingrene sine før de gikk i butikken *jækk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig dette ER et litt vanskelig sprm, jeg! Og har ikke selv helt greid å bestemme meg... Sånn helt egoistisk, kun for meg og min egen del, så ser jeg ikke vaksine som nødvendig. Jeg regner med at jeg vil overleve en dose svineinfluensa og at det beste, og mest naturlige for meg, er å la naturen gå sin gang. Men så tenker man jo litt på fellesskapets beste også! Jeg jobber på skole så sannsynligheten for å bli smittet er vel egentlig ganske stor og muligheten for at jeg smitter mange andre er også ganske stor. Omgåes lite folk i risikogrupper da.

Generelt er jeg skeptisk til vaksiner (da særlig sammenslåinger av sånne, men også til uutprøvde vaksiner) og synes at alle skal få lov til å ta et valg basert på så mange sannheter som mulig. Viktig å få fram ordentlig både fordeler og ulemper.

Var debatt ang dette på radioen her om dagen. Der ble det bla sagt at det var viktig at folk flest vaksinerte seg, ikke pga DENNE omgangen, men pga kommende runder med dette viruset. De har visst sett før at virus som dette "comes back with a vengeance" og at selv om første runde er rimelig mild (svineinfluensa ble satt som en middels influensa) så kommer "samme" virus ofte tilbake i økt styrke senere. Dermed viktig at så mange som mulig har fått immunitet etter første, svake, runde.

Jeg har vært helt sikker på at jeg ikke skulle vaksinere meg.. men nå vet jeg ikke lengre...

Hva med å lage en poll på dette sprm? Litt intr å se hvor mange som skal/skal ikke/vet ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes valget blir mellom pest og kolera ...grovt sagt.

Jeg er i risikogruppa,nedsatt lungekapasitet,kraftig astma,nerveskade osv.

Men liker ikke at den norske vaksina inneholder kvikksølv og skvalen. Andel kvikksølv er forsåvidt ok,men skvalen liker jeg ikke .Oljebasert produkt som man ikke helt har forskning på hva slags etterskader en kan få. Noen kan faktisk få lammelser ,kronisk hodepine og nevrologiske problemer.

Ønsker ikke mer nerveskade eller mer pusteproblemer enn det jeg allerede har pr.idag.

I Tyskland f.eks har de vaksine som ikke inneholder kvikksølv eller skvalen,så hvorfor kan ikke denne type vaksine tillbyes til nordmenn? Fordi Norge bestillte store doser av Pandemrix allerede.Pandemrix med H5N1 stamme ”fugleinfluensa” Ikke selve svineinfluensa vaksine men basert på fugleinfluensa-Virker rart på meg ,meeen så er jeg verken lege eller forsker.

Dessuten..hvorfor må vi her i Norge vaksineres 2 ganger mens andre land får kun en dose?

Men jeg er vel i tenkeboksen ennå,ettersom vi ikke har tilgang til vaksinen før 2 november her jeg bor..regner nesten med at jeg heller for enn imot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selvfølgelig vaksinere meg. Tok vanlig influensavaksinen i forrige uke og venter veldig spent på svineinfluensavaksinen, jeg er lei av å sitte inne, aldri dra på shopping, eller kino eller noe annet som er gøy - men som innebærer kontakt med større folkemengder. Siden jeg er lungesyk og har en immunsvikt er jeg i risikogruppen, samt jeg er relativt ung - 30 år. En svineinfluensa eller vanlig influensa er rett og slett farlig for meg, som i dødsens farlig. Alle mine venner og min familie vil derfor vaksinere seg.

Bivirkningen av svineinfluensavaksinen er mindre farlige enn bivirkningene ved p-pillebruk og vaksinen beskytter ikke bare den som tar den, men også de som f.eks trenger vaksinen men som ikke kan ta den (som eggallergikere). Jo flere som vaksinerer seg jo mindre vil pandemien bli.

For mer info les på www.pandemi.no

Jeg synes det er merkelig og trist at så mange tror på anti-vaksinepropagandaen. Når hvermansen blir syk konsulterer h*n lege - ikke VG, Dagblad og obskure nettsider. Så hvorfor er det så mange som nå plutselig tror mer på tabloidpressen enn folkehelseinstituttet..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null problemer med vaksiner som har blitt prøvet over tid. Tvert i mot. Vi er alle individer, og reagerer selvsagt forskjellig på enhver medisinering eller vaksinering. Det er da ingen hemmelighet?

Men jeg skal ikke ta denne vaksinen i første omgang. Hvorfor? Jeg er ikke så stor fan av masseproduksjon av vaksiner ved en sånn pandemi. Det er vel omtrent halvåret siden de første tilfellene av H1N1 brøt ut? Og plutselig sitter vi her. Med en palle med vaksiner til befolkningen. Vet man risikoen videre, om et par års tid? Eller brutalt frem i tid, en 10-20 år?

Og hvordan i alle dager kan legene påstå å si at det ikke vil være noen stor fare ved den, når den allikevel ikke har blitt prøvd ut totalt enda? Hvordan kan de være så bastante på det?

Hvor mange er det som faktisk har dødd av H1N1 alene? Senest i går stod det en artikkel i Dagbladet at en toåring hadde dødd av svineinfluensa som overskrift. Brødteksten sier at han hadde en medfødt kronisk sykdom.

Jeg tror vi bare begynner å bli mer og mer redd for bakterier. Jeg hadde en kunde for en liten stund siden som stod med antibaktriell såpe og vasket seg sikkert 10 ganger i løpet av 10-15 minutter mens h*n snakket med meg. Rett frem som jeg er, spurte jeg. Jepp. H*n var redd for svineinfluensa. Trenger virkelig ikke kroppen bakterier for å danne flere bakterieceller lenger, for å holde kroppen motstandsdyktig?

Jeg tviler ikke på at EMEA gjør en god jobb, det ville vært naivt. Men masseproduksjon og skremsel blant befolkning, gjør ingen ting bedre, heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke disse "anti-vaksine-holdningene" henger på greip.

Takket være vaksiner har vi pr idag ikke kopper (en av "pest sykdommene") eller polio. Tuberkelose er en sykdom vi knapt kjenner til, gravide behøver ikke være så engstelige for å få røde hunder, det er ikke så mange menn sterile pga kusma osv etc. Meslinger, skarlagensfeber etc - borte vekk. De er tydeligvis for borte vekk, spesielt for den yngre garden. Kanskje folk er nødt til å "smake egen medisin" for egentlig å forstå hva de snakker om i sin ufattelige ubarmhjertighet? Det ironiske er at grunnen til at de kan ha den holdningen er at de fleste andre, så langt, har vært flinke til å vaksinere seg!

Jeg gikk på skole med barn som hadde hatt polio da jeg var liten (det var i England) og de satt i rullestol eller hadde bøyler på bena og kom å være slik resten av livet sitt. Søsteren min holdt på å dø av skarlagensfeber, jeg selv holdt på å dø av meslinger da jeg var liten (nei, jeg fikk ikke med meg så mye vaksiner da jeg var liten, bodde mye i utlandet - jeg ble kun vaksinert mot polio). Og i voksen alder har jeg hatt kikhoste, en ubehagelig sykdom for meg men farlig for spedbarn

Det kan hende man overvaksinerer i den betydning at man kanskje vaksinerer oftere enn man behøver, men det er ikke en del av denne diskusjonen.

Uansett, for at en vaksine skal ha en effekt på en befolkning så må de fleste vaksinere seg. Ikke alle er nødt til å vaksinere seg, heldigvis, for det er jo de som ikke kan vaksineres. Og disse har vi faktisk en moralsk plikt å hjelpe til å beskytte.

Når det gjelder svineinfluensa-vaksinen, så er bivirkningene aldeles ikke ukjente. Svenskene har en side for bivirkninger etter å ha vaksinert 500 000 mennesker, og det er svært svært få i antall som opplever bivirkninger. Den "vanligste" bivirkningen er at det blir litt rødt og sårt rundt stikkstedet, neste er hodepine (var visst 43 av 500 000 som hadde opplevd det..). Bivirkninger på lang sikt er det selvfølgelig for tidlig å si noe om, men det er en avveinings sak. Langsiktige bivirkninger kan være noe dritt men pleier kun å ramme få - veldig få. Sannsynligheten for at en selv skal oppleve det er minimal.

Det er en kjempegrunn til til å vaksinere seg mot svineinfluensaen. Svineinfluensaen er en sånn H1N1(eller noe sånt) virus og den er annerledes enn de influensa-virusene vi er vant til som er av type H1N3 (eller noe sånt). Det er mange mange år siden det var influensa av type H1N1 her. Det er en del av grunnen til at de eldre faktisk tåler svineinfluensa bedre enn de yngre - de eldre har vært borti den typen virus tidligere og fått bygd opp immunsystemet sitt men det har ikke de unge. Blir den yngre delen av befolkningen vaksinert mot svineinfluensa får deres immunsystemer lært å håndtere også en sånn "grunntype" virus. Og da vil fremtidige "H1N1-viruser" påvirke befolkningen som "vanlig influensa" har gjort i alle år..(noen vil være hissigere, noen vil være milde osv akkuart som "vanlig" influensa).

Svineinfluensaen er vel en sånn "middels" influensa når det gjelder dødelighet og de fleste opplever ikke den som noen veldig big deal. Men det er jo de som enten ikke tåler den sykdommen og kan få langtids virkninger bare av å ha hatt den. En ting er de som blir kritisk syke og handler på intensiven - der kan man snakke om eventuelle alvorlige senskader selv om de overlever - det kan dreie seg om hjerneskader, følgeskader av alvorlige blodforgiftninger/dårlig blodomløp (amputasjoner feks) osv.

Det er ikke å komme fra at jo færre syke, jo færre blir alvorlig syke, jo færre dør eller får langtidsskader av sykdommen. Og det må da være en god ting?

Dette er et veldig bra innlegg!

Men tror du virkelig det er for å være ubarmhjertig, ja rett og slett egoistisk og ond at man ikke vil vaksinere seg, eller har en annen mening? Jeg hadde antageligvis hvert 100 % enig med deg om det ikke var for at jeg har en magefølelse på at det er mer ved saken enn det som kommer fram. Det var din kommentar om at om du hadde hvert verdensdiktator så hadde du innført tvangsvaksinering, som fikk meg til å si noe i det hele tatt. Noen meninger går så på tvers av andres at det er tryggest og holde dem for seg selv.. Men si du hadde vært nettopp en slik diktator, da burde du vel være 100 % sikker på at dette er det absolutt beste for befolkningen før du gjennomførte det? Hva om det tvert imot ville ha ført til en mengde negative konsekvenser?

Dette vil jeg vite mer om før jeg tør å vaksinere meg, eller dem jeg er glad i!

Vær så snill å respekter meg for det, så skal jeg se om jeg finner noe mer konkret enn bare en magefølelse..

Om du har rett, skal jeg skifte mening på sekundet.. det er ikke for å være vanskelig og slem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Adresseavisen i dag står det at følgende bivirkninger kan komme av vaksinen:

Svært vanlige bivirkninger:

- Smerte, rødhet, hevelse eller hard klump på injeksjonsstedet.

- Feber

Vanlige bivirkninger:

- Varme, kløe eller blåmerke på injeksjonsstedet.

- Økt svetting, skjelving, influensalignende symptomer.

- Hovne kjertler i halsen, armhulen eller lysken.

Dette er vel reaksjoner osm kan komme på flere vaksiner...

Selv skal jeg to måneder til utlandet i januar og feburar og siden jeg er vaksinert mot alt annet rart jeg kan vaskinere meg ut+ at jeg hatt fått flere anbefalinger om det blir det nøffesyke-vaksine på meg.

Hva folk gjør for jo bli opp til den enkelte, og at folk er skeptiske til en såpass ny vaksine skjønner jeg godt. Men da sykdommen ser ut til å være værre enn først antatt+ at man ikke vet hvordan den vil utvikle seg ser jeg ikke hvorfor folk uten eggallergi eller andre spesielle grunner for å la være ikke tar den. Det er en god forsikring mot sykdom for egen og andres del.

Som TonjeM var innpå her: mange alvorlige sykdommer vi har blitt kvitt i den rikere delen av verden takket være ulike vaksiner. Symptomer og alvorlige reaksjoner ligger latent i alle (derof rman skal være igjen litt etter vaksineringen)

Det har vel forøvrig vært ett par tilfeller av helt friske, unge personer som har havnet både i respirator og strøket med her i Norge. En anne merkelig sak er at vi ligger på topp i norden på smittede... lurer på hvorfor?

og så ble grisene våre syke. forbannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på - vet vi at denne vaksina funker mot svinepesten? Vanlig influensavaksine treffer jo ikke altid.

Men, jeg heller mot å vaksinere meg - har endel kontakt med kunder, hvorav noen av dem er i risikosonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så skeptisk til vaksiner. Lar dere hundene deres gå uvaksinert også?

Selv har jeg ikke tenkt så veldig hardt over hvorvidt jeg skulle ta denne vaksinen. Det var i grunnen det samme for meg egentlig, men jeg var ikke redd for å ta den. Tok den i går, og hittil er den verste bivirkningen jeg har hatt vært at jeg er litt øm på området hvor sprøyten ble satt. Tviler sterkt på at folk flest blir slått ut i flere dager akkurat...

Dessuten..hvorfor må vi her i Norge vaksineres 2 ganger mens andre land får kun en dose?

Vaksineres to ganger? Det har jeg ikke hørt noe om?

*snip*

Jeg tenke jeg skulle spørre samme spørsmål som i akkurat nå tråden i går, om din uttalelse om spanskesyken. Skulle gjerne sett dokumentasjon på at flere døde av vaksine enn av selve sykdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så skeptisk til vaksiner. Lar dere hundene deres gå uvaksinert også?

Jeg er veldig skeptisk til vaksiner.. Men når det er sagt, det er en forskjell på vaksiner også. Hos meg gjør dette utslag i at jeg IKKE vaksinerer min hund hvert eneste år - men planen er, hvert tredje. Når det gjelder vaksiner på mennesker er det klart at en tenker seg mer om enn ved dyr. Det gjør iallefall jeg. Men så har ikke det vært så veldig mye diskusjon omkring dyrevaksiner (ikke som jeg har fått med meg).

Når dette er sagt så hadde jeg ingen intensjon om å ta vaksinen når sykdommen først brøt ut. Mest fordi jeg mener at vaksiner i seg selv er rimelig unødvendige- kroppen må få lov til å bryne seg på sykdommer for å kunne utvikle seg. Og selvsagt også fordi den fremsto som en "hastevaksine" med de feil og mangler man dermed er redd for. Men så havnet "plutselig" min datter innunder risikogruppene (men uten at jeg egentlig trenger å bekymret meg for det), og så endret sykdommen seg litt også i omfang. Mest sannsynlig så vaksinerer jeg meg selv når jeg som vanlig dødelig får tilbudet. Men igjen er dette mest fordi min datter ble vaksinert i går og da skulle det bare mangle at jeg ikke vaksinerer meg også om ikke annet enn som en sympatisør handling :twisted:

Selv har jeg ikke tenkt så veldig hardt over hvorvidt jeg skulle ta denne vaksinen. Det var i grunnen det samme for meg egentlig, men jeg var ikke redd for å ta den. Tok den i går, og hittil er den verste bivirkningen jeg har hatt vært at jeg er litt øm på området hvor sprøyten ble satt. Tviler sterkt på at folk flest blir slått ut i flere dager akkurat...

Det eneste tøtto har merket er at hun selvsagt ble øm i armen, igår kunne hun ikke rette den ut- det kan hun derimot idag. Videre fikk hun litt hodepine og vondt i nakken. Dette løste seg med en paracet. Idag plages hun mest med tretthet og kanskje en ørliten temperaturforskjell. Men ja, jeg følger henne med argusøyne!

Vaksineres to ganger? Det har jeg ikke hørt noe om?

Jo det har blitt sagt men de er ikke sikre på om dette er nødvendig. Den skal isåfall tas tre uker etter den første. Vi får vel bare avvente beskjed via nettet.

Jeg tenke jeg skulle spørre samme spørsmål som i akkurat nå tråden i går, om din uttalelse om spanskesyken. Skulle gjerne sett dokumentasjon på at flere døde av vaksine enn av selve sykdommen?

Jeg må ærlig si at jeg aldri har hørt et kvidder om at noen laget vaksine i Spanskesyken tiden.... Jeg vet at de laget vaksine ved forrige runde av svinisen og en tok livet av flere enn selve sykdommen. Men det har også blitt sagt at dette var fordi svinisen da var begrenset til et område- en militær leir, mens vaksinen ble administrert til 30 % (?) av den amerikanske befolkningen. Hadde sykdommen dengangen beveget seg utenfor leiren så kan det jo være at tallet ville vært anderledes.

Men ja, hele svinisen suger. Ikke pga sykdommen selv men fordi vi er i hendene til salgslystne journalister. Deres propaganda gjør det veldig vanskelig å vite hvem man kan stole på. Hvem er bedre egnet til å skremme folk enn nettopp journalistene??? *hoppe på jæ**ene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å vaksinere meg. Jeg hater sprøyter, og syns det blir voldsomt å vaksinere seg mot influensa. Da med mindre man er i faresonen, slik som enkelte over her har beskrevet, da hadde jeg også vaksinert meg.

Tror ikke andre i familien min kommer til å gjøre det heller, i alle fall ikke min søs som venter barn om litt. Vi har autisme i næreste familie, og det er uklarheter om hvorvidt kvikksølv er med på å trigge autisme eller ei. Ikke noe vits å sjanse på det akkurat iom at vi har det i familien fra før.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så skeptisk til vaksiner. Lar dere hundene deres gå uvaksinert også?

Nå er jo disse vaksinene utprøvd gjennom flere år også, i forhold til hva svineinfluensavaksinen har blitt. Den kom i all hast, og folkehelseinstituttet vil starte massevaksinering av befolkningen. Hva mer vet vi om denne vaksinen, egentlig? Er det et såkalt hokuspokusmiddel, som får alt det teite til å forsvinne, sånn som det snakkes om?

Alle reagerer forskjellig på forskjellige medikamenter og vaksiner, som allerede sagt. Om andre vil ta den, be my guest. Fri vilje og alt det der. Men jeg kommer ikke til å gjøre det i første omgang før jeg ser resultater og utprøving over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stk. stikk med vaksine med 3 ukers mellomrom ref: pandemi.no

Helle..Det finnes også vaksine å få i nesespray.Men denne kan kun taes av folk som ikke har lungeproblemer /hjerteproblemer.Men har ikke funnet at denne sprayen tilbys i Norge ennå. ref: Nesespray Den er tilgjengelig i USA i hvertfall..

Jeg har ikke hatt influensa på gurimalla mange år..Men denne har jeg ikke lyst til å gamble med.Har flere i familien som har lungeproblemer,hjerteproblemer osv. Men jeg mangler info om blodsykdommer.Hva med de som har slikt ? Hva kan vaksinen gjøre med dem? Det var ikke lett å få svar på på pandemi siden gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke vaksinere meg. Jeg har allerede hatt svinesjuka.

Jeg jobber i et høyrisikoyrke, og kun jeg har hatt influensaen. Alle på jobben blir testet hos bedriftshelsetjenesten om de viser symptomer, og siden det er høst og vi i Trøndelag har vært velsignet med regn i ukesvis, er enkelte testet flere ganger. Jeg er jo i en risikogruppe i meg selv; ung voksen og storrøyker som jeg er.

Jeg var mildt angrepet vil jeg si, hører jo om de som ligger kake i to uker med vanlig influensa, jeg lå en helg med feber, ellers var jeg litt snørrete og hostet voldsomt. Var på jobb hele tia, men alene på et kontor så det minimerte smittefaren (det er ikke sånn jeg jobber til vanlig, men pga sommerferieavvikling havnet jeg der.. Dobbeltflax for meg og jobben).

Og siden man kan bli smittet av svineinfluensaen igjen og igjen, betyr det jo at man må gjøre dette til en årlig vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke vaksinere meg mot en influensa, det har jeg aldri gjort. Er bare vaksinert for det aller mest nødvendige. Er flere som dør av vanlig influensa enn svinet, så ser ikke helt hvorfor folk får panikk nå.

Fordi:

Vanlig influensa dreper mange, ja. Men veldig (!) mange av disse er eldre som får influensaen som en "siste vekt på skålen" og dermed går hen. Problemet med svineinfluensaen er at den ser ut til å nettopp ta unge, friske mennesker og putte de i respirator. Den er usedvanlig agressiv på den måten, og ikke bare ønsker man å dempe spredningen (som faktisk er et stort poeng) - men man ønsker også å beskytte de som er særs utsatt mot de verste symptomene. Nemlig 80-90tallsgenerasjonen. (og selvfølgelig risikogruppene, men hvis vi nå ser bort fra de et lite øyeblikk så...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Det er en kjempegrunn til til å vaksinere seg mot svineinfluensaen. Svineinfluensaen er en sånn H1N1(eller noe sånt) virus og den er annerledes enn de influensa-virusene vi er vant til som er av type H1N3 (eller noe sånt). Det er mange mange år siden det var influensa av type H1N1 her. Det er en del av grunnen til at de eldre faktisk tåler svineinfluensa bedre enn de yngre - de eldre har vært borti den typen virus tidligere og fått bygd opp immunsystemet sitt men det har ikke de unge. Blir den yngre delen av befolkningen vaksinert mot svineinfluensa får deres immunsystemer lært å håndtere også en sånn "grunntype" virus. Og da vil fremtidige "H1N1-viruser" påvirke befolkningen som "vanlig influensa" har gjort i alle år..(noen vil være hissigere, noen vil være milde osv akkuart som "vanlig" influensa).

*klippe mer*

Syns du skriver veldig godt og argumenterer veldig bra for vaksinen, men kom til å tenke på en ting. Altså, denne influensaen går visstnok ofte hardt utover 70-/80-/90-talls generasjonene? Arves ikke motstandsstoffer fra foreldre til barn? Noen som vet? F.eks. hvis foreldrene var utsatt for Asiasyken eller Hong Kong syken som herjet på 50- og 60-tallet, har hørt disse stiller sterkere ifht svineinfluensaen, men gjør da også deres barn det? Eller arves ikke motstandsstoffene sånn?

*klippe her å*

Bivirkningen av svineinfluensavaksinen er mindre farlige enn bivirkningene ved p-pillebruk og vaksinen beskytter ikke bare den som tar den, men også de som f.eks trenger vaksinen men som ikke kan ta den (som eggallergikere). Jo flere som vaksinerer seg jo mindre vil pandemien bli.

Her er hvertfall en eggeallergiker som takker for dette argumentet. :twisted:

Men, jeg må si at jeg skjønner endel av skeptikerne også. Jeg syns vaksinen har blitt fremstilt på litt kort tid og virker som litt hastearbeid. Men jeg er ikke lege e.l. så jeg vet strengtalt ingenting om dette.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...