Gå til innhold
Hundesonen.no

Mosjon - aktivitetsbehov


michelangelo
 Share

Recommended Posts

Hei-hei..

Eg er eigar av ein voksen collie (6år) og ønsker meg så inderlig ein mops i tilegg.. Collien er veldig rolig, sedat, voksen. Mosjonen hans i det daglige er ca ein halvtime i tre-tida samen med 17-åringen og ein time på kvelden med meg (skogsveier utan bånd, eller langs vei i bånd). Turen med 17-åringen vil eg påstå er i moderat :innocent: tempo, medan mine turer om kvelden er litt skikkelig gå-tempo (men ingen springing)

Er hinsides forelska i mopsen, men har ingen erfaring med rasen utover det eg har lest og dei eg har kyssa på min vei...

Har erfaring med større hunder som labrador, golden, collie

I vår/sommar halvåret er me litt på fjellet (telt og kos). Såg ein plass her inne at Sita (trur det var det) var på telt-tur, så det ser jo fin-fint ut.

Ellers er me ein del ute i hagen om sommaren, då er jo sjølvsagt hundane med oss...

Bjeff-bjeff? Er det masse lyd i mopsen, sånn generelt? Collien "syng" litt og gir lyd når folk passerer huset... men er ellers ein rolig (kanskje litt for rolig) kar.

Håpar mange kan svare oss på dette med mosjonen og ellers ka for raser de har mopsen sammen med og korleis det fungerer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt greit ut det ja :) Vår får som regel bare en tur om dagen, doturene blir enten bare i hagen eller bare ti minutter til en liten park i nærheten. Hovedturen i hverdagene er som regel 45min - 2 timer, med gjennomsnitt på 1 -1,5 time. Og vi går ganske raskt, og som regel delvis i skog/ulendt terreng hvor mopsen løper løs.

Mopsen legger lett på seg, og trenger mosjon for å holde vekta og kondisen ved like. I mine øyne er en halvtime i godt tempo et absolutt minimum av hva den trenger til daglig.

Fra vi fikk tispa vår har vi latt henne holde på ute i naturen uten å begrense henne. Vi presset henne heller ikke til å gå lange turer, men lot henne tilpasse tempoet selv. Vi gikk muligens noe galt frem, for hun har litt lett for å bli stressa. Men det er jo også greit å venne hunden til et aktivitetsnivå fra de er små av. Ikke at man skal gå 2-timers turer med en valp, men dette blir på samme måte som en krevende rase, at man tilpasser aktivitetsnivået relativt til hvordan man vil ha det når hunden blir voksen. Vi lurer veldig på å kjøpe oss pinscher, og vil tro den kommer til å trives godt med oss og turene mopsen får :) Men her blir det litt motsatt, jeg tenker vi begrenser pinscheren mer som liten for å ikke lage en hund som MÅ ha mange timers tur om dagen.

Ang bjeffing; som nevnt er mi litt stressa av seg. Hun varsler i huset om det kommer noen på døra (eller hunder på tv'en :P ) og kan bjeffe på hunder ute. Hun fins ikke aggressiv, det bare bobler litt over, og da bjeffer hun. Har sett mye lignende hos andre mopser også. Men vi trener kontinuerlig på kontakt og passering, og nå når hun er blitt litt voksen er det mindre og mindre bjeffing :D Bjeffinga hennes er forøvrig ikke sånn at hun henger seg opp og bjeffer lenge, det holder med 5-6 bjeff. Varierer litt det også da.

Til sist må jeg bare nevne at mopsen har forferdelig mye helseproblemer. Av den grunn kommer det neppe flere i hus hos oss. Vi sjekket lite om det før vi kjøpte, og hadde nok litt flaks. Likevel har vår lett for å få øyeinfeksjoner, veldig sensitiv hud og allergisk for div råvarer som er vanlige i for, blant annet ris. Vær nøye og sjekk rundt kullet du eventuelt kjøper fra, så slipper du å i verste fall måtte avlive hunden på grunn av raserelaterte problemer (det er langt fra vanlig, men det kan skje..). Men mopsen har jo det herligste gemyttet av alle rasene, så jeg skjønner godt at du er sjarmert :D

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei-hei..

Eg er eigar av ein voksen collie (6år) og ønsker meg så inderlig ein mops i tilegg.. Collien er veldig rolig, sedat, voksen. Mosjonen hans i det daglige er ca ein halvtime i tre-tida samen med 17-åringen og ein time på kvelden med meg (skogsveier utan bånd, eller langs vei i bånd). Turen med 17-åringen vil eg påstå er i moderat :) tempo, medan mine turer om kvelden er litt skikkelig gå-tempo (men ingen springing)

Er hinsides forelska i mopsen, men har ingen erfaring med rasen utover det eg har lest og dei eg har kyssa på min vei...

Har erfaring med større hunder som labrador, golden, collie

I vår/sommar halvåret er me litt på fjellet (telt og kos). Såg ein plass her inne at Sita (trur det var det) var på telt-tur, så det ser jo fin-fint ut.

Ellers er me ein del ute i hagen om sommaren, då er jo sjølvsagt hundane med oss...

Bjeff-bjeff? Er det masse lyd i mopsen, sånn generelt? Collien "syng" litt og gir lyd når folk passerer huset... men er ellers ein rolig (kanskje litt for rolig) kar.

Håpar mange kan svare oss på dette med mosjonen og ellers ka for raser de har mopsen sammen med og korleis det fungerer :P

Her er hundene på skogstur 1-2 timer vær dag, og da går de som regel løse, og løper å herjer rundt. Så det tror jeg ikke skal bli noe problem.

Det er vel egentlig generelt lite lyd i de tror jeg? Men har ett inntrykk av at det er mer lyd i tispene. Har hatt en hannhund, og har en hannhund nå, og ingen av de bjeffet/bjeffer i det hele tatt..

Tispen til familien kan bjeffe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

Collien er også alltid laus på tur og me har den "lengste" turen på ca ein time i skog. Den "daffe-turen" med 16-åringen er vel ca to km og er meir å rekne som "avis-lesing" for hunden. Do-turane er også hjå oss anten i hagen eller rundt kvartalet..

Grunnen til at eg spør er at eg "har høyrt" at mopsen kan få pustebesvær osv ved anstrengelser, men då treng eg ikkje uroe meg meir for det. Eg har også sykla ein del med collien, men ser ikkje for meg ein ev mops med på tur ;) Har møtt nokon med schafer og mops på sykkel. Mopsen sit alltid i korga framme på styret. Det ser så koselig ut...

Ellers i livet er jo hunden med på det meste av turer (litt fjell og vidde om helgane dersom været er nokonlunde) og med på alt i heimen for øvrig.

(har for øvrig erfarin med "matvrak" - ein av mine tidlegare hundar var labrador. Me greidde å halde han slank til han passerte sju, men då måtte me "endre" matvanane. Samme turer og alt, men han var meir daff på turane og raste ikkje så mykje rundt i terrenget som før)

HVIS det blir mops, så vil eg sjekke nøye rundt.. Det er trist med arvelige (og menneske-skapte) problem. Men eg eeeer så sjarmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...