Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjekke for drektighet, stetoskop?


Breeze

Recommended Posts

Er det noen oppdrettere her som har brukt stetoskop for å lytte etter hjerteslag hos valper, altså for å sjekke om tispen er drektig? Isåfall hvor tidlig i drektigheten gjorde dere det?

Fant noe om dette på internett igår, men finner ikke igjen siden. Tror det stod fra dag 30 på denne siden, og det kan jo stemme iforhold til at fostrene er ferdig utviklede små miniatyrvalper på det stadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant igjen siden som var av Purina. Skulle visstnok være mulig å høre hjerteslag hos valper fra ca. 25 dager etter parring.

Nå har jeg altså vært hos naboen (som er jordmor) og lånt et stetoskop for å teste dette. Hørte mange rare lyder inni der jeg, men ikke noe som minnet om hjerteslag såvidt jeg kan bedømme :twisted: Ja, ja, prøver igjen imorgen tidlig etter tur og før frokost.

Om noen har noe info om dette så blir jeg glad for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd det selv, men om hun er 25 - 30 dager på vei så kan jo du bare ta ultralyd på henne:) Er mer pålitelig det:)

Jeg vet :twisted: Men om det funker med stetoskop så er jo det helt gratis. Nå skal jeg uansett til veterinæren med henne for helseattest og helsekontroll, så da er nok sannsynligheten stor for at det blir ultralyd uansett.

Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med dette selv, og er derfor interessert i å høre om noen fler erfaringer på emnet. Ultralyd er forholdsvist dyrt (600-700 KR) og når det er er en forholdsvist unødvendig utgift er det rimelig dyrt.

Hvor langt er hun på vei nå? Spennende er det uansett :twisted:

Jeg har to tisper som (forhåpentligvis) er 9 & 12 dager på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i A. Indrebø sin bok Genetikk, avl og oppdrett står det " I en norsk undersøkelse (Farstad 1987) ble det registrert hjerteaktivitet fra ca dag 32, mens fosterbevegelser ble registrert fra dag 35".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på dyrlegesjekk med henne imorgen. Hun skal nå være 38 dager på vei, og jeg ser tydelig at hun har lagt seg ut. Dessuten så har hun begynt å "sprike" med bena på en måte før hun setter seg ned. Vanskelig å forklare :whistle: Skal høre om dyrlegen kan lytte etter hjerteslag med sitt stetoskop. Mulig at det er bedre enn det forholdsvis enkle som jeg har her (ser ut som en trompet og er beregnet på mennesker som er gravide).

Trulte, ja jeg har også lest dette i boka genetikk, avl og drektighet. Dermed er det usannsynlig at informasjonen på Purina sin side er korrekt, altså at man kan høre hjertelyd hos fostrene fra ca dag 25. Men jeg tviler ikke på at man senere i drektigheten kan høre hjerteslag (med det rette utstyret da), for om det finnes levende valper, så banker det i små hjerter også :poke:

Yodel, jeg har vært inne å smuglest i tråden din altså, så jeg har fått med meg at du også venter valper :jump: Enig i at ultralyd kanskje er en litt unødvendig utgift, men som regel så blir man så nysgjerrig at det er vanskelig å la være.

Jeg har sett at det finnes relaxin tester som man kan kjøpe på internett for ca. 100 USD. 5 tester i en pakke, men man må jo uansett til dyrlegen for å få tatt testen da, siden man må ha blodprøve.

Som jeg nevnte høyere opp her, så har jeg en nabo som er jordmor. Og her for noen år siden var jeg kjempenysgjerrig på om tispen jeg hadde parret kunne være drektig. Hun (naboen altså), mente bestemt at jeg kunne bruke en slik graviditetstest som er beregnet på mennesker. Så jeg kastet meg i bilen og kjørte på apoteket, kjøpte et par forskjellige da, for å være på den sikre siden liksom *ler* Først når jeg kom hjem gikk jeg på internett for å sjekke dette litt nærmere, og som alle her sikkert vet, så funker jo ikke denne testen på hunder. Fikk meg en god latter på egen bekostning da ihvertfall :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mennesker finnes det både UL-apparat og Doppler (lydforsterker) for å høre fosterlyd som man kan få kjøpt. Doppleren er billigere og forsterker kun lyden, så det er ingen stråling eller bølger som sendes ut. Får dem på QXL.no for en billig penge, funker sikkert på hund også. :innocent:

Link 349,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Argyros :)

Nå har vi vært hos veterinæren da, som ved å palpere kunne konstatere drektighet. Antagelig mange valper også :P Hun har lagt på seg bortimot 10 kg allerede, noe som iflg. veterinæren skyldes fostervæske og mange valper.

Ellers så måler jeg henne rundt magen hver dag, og fra mandag til idag har hun økt fra 85 cm til 93 cm rundt midjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid spennende med nye linjer :) Og supert temperament på både mor og far. Gleder meg som en unge jeg da *ler*

Argyros, og du er selvsagt velkommen til å komme å hilse på når det måtte passe.

Det kan tenkes at jeg ikke klarer å holde meg hjemme når det er Fedja/Calypso-barn å besøke. :P Er ikke Calypso røntget enda, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calypso er røntget både rygg, albuer og hofter, og bildene har jeg. En veterinær har sett på bildene og alt ser sunt ut. Men hun har ikke offisielt resultat etter fyllte 12 mnd. Har betalt og printet ut avlesninsskjemaene fra NKK, og alt er klart. Men rakk ikke å få røntget før hun ble parret, det var urimelig hektisk her etter KSS utstillingen osv. og så gikk tiden fra meg. Jeg røntger henne på nytt før valpene får stamtavle slik at resultatene blir med der.

Egentlig burde jeg vel røntget knær også på både mor og far, men er usikker på om det finnes ekspertise som kan se på et slikt bilde om hundene er predisponert for korsbåndskader? Vi har jo erfart det på denne rasen, både du og jeg, og det er både smertefullt for hunden, dyrt for lommeboka og en langvarig greie. Om noen har noe info om dette så blir jeg glad for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo full kontroll, det er bra.

Når det gjelder å forutse korsbåndskader later det til å være benets generelle konstruksjon som sier noe om faren. Argyr har dårlig vinklede bakbein og veldig feil antevasjonsvinkel (bena skråner slik at potene peker utover) og dette gjør at han er veldig kalvbeint/trang. Vinklene inne i selve kneet er ikke så ille hos ham, ifølge opererende veterinær, det dreier seg mer om kronisk feilbelastning grunnet dårlig konstruksjon. Så der er vel det beste man kan råde til å bruke hunder med gode vinkler og parallelle, rette ben. Størrelse og vekt har jo også noe å si, og Argyr har jo også en beinbygning som ikke står helt i stil med størrelsen sin.

Er nok ikke stort mer å gjøre enn å se etter god konstruksjon på linjene. :)

Men hva tenker du om øyelysing og testing for hypo/hyperthyroidisme? Er vel det eneste jeg har hørt om utenom leddlidelser på rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diskutert dette med vinkler/korsbånd med Stacy Kubyn i USA, og hun mener bestemt at hundene med mye vinkler (vår rase) har hatt større problemer med korsbånd (og hofter), enn de som er mindre godt vinklet. Litt interessant for jeg trodde faktisk det var motsatt slik du også skriver. Min Zoot som har tatt korsbåndene på begge sider har gode vinkler da, mens din ikke har det. Vår rase skal jo ha noe åpne vinkler også, og da kan man jo spekulere i grunnen til det? Så du verdensvinneren iår? Rett som en planke bak.... http://kofoto.org/photopost/showphoto.php?...ass=&sort=1

De tilfellene som har vært av øyelidelser har vært ikke medfødt (ref. dogweb), samt et tilfelle av mikroftalmi. Mikroftalmi ser man med det blotte øye. Jeg har ikke hørt om noen hunder med øyefeil på linjene jeg bruker nå, så jeg mistenker ikke at det er noe der. Det er heller ikke vært vanlig å øyelyse rasen, med mindre man har grunn til å mistenke at de har en lidelse. Så, tja, jeg er litt uenig med meg selv, om jeg skal lete etter feil på ellers klinisk friske hunder?

Vedr. Hypotyreose, så har det forekommet 3 kjente tilfeller av dette på rasen i Norge og Sverige tilsammen, ingen av disse av samme linjer som jeg har nå. Astrid Indrebøe sier følgende i sin bok: På grunn av alle de faktorene som kan påvirke hundens tyroxinnivå, er ikke testing av flest mulig hunder uten kliniske symptomer den rette veien å gå. Skal rutineundersøkelser ha noen funksjon i avlen, er man avhengi av en sikker diagnose.

Det som derimot er et problem på rasen, med flere kjente tilfeller her i Norge, er ryggen. Flere valper og unge hunder har blitt avlivet pga. rygglidelser i løpet av de siste årene. Veldig smertefullt for hundene, og jeg har nå begynt å røntge rygger på alle som skal brukes i avl.

En nedtur får man også, når man har funnet noen linjer man virkelig elsker utseendet på, drømmer om å importere i fremtiden, for deretter å oppdage at disse linjene har store problemer med hjertefeil, og at levealder dessverre er tragisk lav. Flotte avlshanner med titler i fleng og drøssevis med valper etter seg, blir plutselig "borte" i 3-4 års alder...

Litt av vanskelighetene med å avle på denne rasen, er at de fineste (mest rasetypiske) hundene kommer fra land med lite eller ingen registrering av helseundersøkelser. Oppdrettere i noen av de Baltiske landene har hd resultater på hundene sine, men det merkelige er at alle har A. Når disse oppretterne eksporterer valper til land som gjør helseundersøkelser så blir avkommene røntget med C,D og E, altså fra disse såkalte A hundene. Helseresultater fra Russland kan man bare glemme å ta hensyn til, finnes de, så kan man uansett ikke stole på at de er korrekte.

Så jeg tenker at vi her i Norge må konsentrere oss om å avle på klinisk friske og rasetypiske hunder, med godt stabilt gemytt og fra linjer hvor man har kjennskap til levetid på forfedre og mest mulig info om helse bakover i linjene. Deretter må vi konsentrere oss om de problemene vi vet at vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diskutert dette med vinkler/korsbånd med Stacy Kubyn i USA, og hun mener bestemt at hundene med mye vinkler (vår rase) har hatt større problemer med korsbånd (og hofter), enn de som er mindre godt vinklet. Litt interessant for jeg trodde faktisk det var motsatt slik du også skriver. Min Zoot som har tatt korsbåndene på begge sider har gode vinkler da, mens din ikke har det. Vår rase skal jo ha noe åpne vinkler også, og da kan man jo spekulere i grunnen til det? Så du verdensvinneren iår? Rett som en planke bak.... http://kofoto.org/photopost/showphoto.php?...ass=&sort=1

Det blir ikke bra av å overdrive vinklingen heller, men rett som en planke er ikke bra for en så tung rase - men igjen, resten av kroppen må henge med på lasset, får man veldig mye vinkler og for mye masse vil det jo bli overbelastninger uansett. Uansett, vinkelen inne i selve leddet kan man jo ikke se. Og man kan aldri være sikker på å unngå skader ved å selektere på utseende, i og med at det skjer med hunder av så forskjellig type, så igjen tenker jeg at man må se på slekta, som med HD.

Jeg ser mer feil på den hunden enn bare bakbeina, dessverre. Han er jo bredere enn han er høy, ser det ut som.

De tilfellene som har vært av øyelidelser har vært ikke medfødt (ref. dogweb), samt et tilfelle av mikroftalmi. Mikroftalmi ser man med det blotte øye. Jeg har ikke hørt om noen hunder med øyefeil på linjene jeg bruker nå, så jeg mistenker ikke at det er noe der. Det er heller ikke vært vanlig å øyelyse rasen, med mindre man har grunn til å mistenke at de har en lidelse. Så, tja, jeg er litt uenig med meg selv, om jeg skal lete etter feil på ellers klinisk friske hunder?

Nå er det ikke veldig vanlig å øyenlyse, så hvordan skal man egentlig vite hva som finnes? Det hadde vært fint å se en liten "dugnad" på forskjellige linjer og se om det er et problem før man ser bort fra det. At det ikke er arvelig er ikke helt riktig - ikke medfødt kanskje, men anleggene kan passeres videre, og da må man øyenlyse avkommene i voksen alder. Jeg ser at det er frilyst på valper, men hvordan ligger de an nå? Det er umulig å vite, og da synes jeg det er dumt å avle videre på linjer der man har øyesykdom hos en tispe og hennes sønn (det er da sønnens valper jeg snakker om). Det er jo ganske kjapt og greit å øyenlyse, så jeg kan ikke helt se de store argumentene for å la være.

Vedr. Hypotyreose, så har det forekommet 3 kjente tilfeller av dette på rasen i Norge og Sverige tilsammen, ingen av disse av samme linjer som jeg har nå. Astrid Indrebøe sier følgende i sin bok: På grunn av alle de faktorene som kan påvirke hundens tyroxinnivå, er ikke testing av flest mulig hunder uten kliniske symptomer den rette veien å gå. Skal rutineundersøkelser ha noen funksjon i avlen, er man avhengi av en sikker diagnose.

Hvilke hunder er dette? Er de av samme linjer? Er med på at dette er en verre ting å screene for, man må bare følge med på hva som dukker opp hvor.

Det som derimot er et problem på rasen, med flere kjente tilfeller her i Norge, er ryggen. Flere valper og unge hunder har blitt avlivet pga. rygglidelser i løpet av de siste årene. Veldig smertefullt for hundene, og jeg har nå begynt å røntge rygger på alle som skal brukes i avl.

Ja, det har jeg fått med meg. Er det noen som røntger for dette overhodet? Helse er så mye mer enn HD/AA (selv om jeg bestemt mener at man skal unngå det så godt man kan, og da særlig når det er snakk om alvorlig grad).

En nedtur får man også, når man har funnet noen linjer man virkelig elsker utseendet på, drømmer om å importere i fremtiden, for deretter å oppdage at disse linjene har store problemer med hjertefeil, og at levealder dessverre er tragisk lav. Flotte avlshanner med titler i fleng og drøssevis med valper etter seg, blir plutselig "borte" i 3-4 års alder...

Er det snakk om påviste hjertefeiler eller rykter? Man hører så mangt, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Jeg vet ikke hvilke linjer du snakker om nå, men det kriges jo om så mangt.. *sukk*

Litt av vanskelighetene med å avle på denne rasen, er at de fineste (mest rasetypiske) hundene kommer fra land med lite eller ingen registrering av helseundersøkelser. Oppdrettere i noen av de Baltiske landene har hd resultater på hundene sine, men det merkelige er at alle har A. Når disse oppretterne eksporterer valper til land som gjør helseundersøkelser så blir avkommene røntget med C,D og E, altså fra disse såkalte A hundene. Helseresultater fra Russland kan man bare glemme å ta hensyn til, finnes de, så kan man uansett ikke stole på at de er korrekte.

Akkurat det er vel det største problemet. Men vi har jo eksempler på importerte hunder som har god status og gir frie avkom, så da bør man kanskje ta seg selv litt i nakken og ikke bruke flotte importer når de viser seg å være noe annet enn man trodde.

Så jeg tenker at vi her i Norge må konsentrere oss om å avle på klinisk friske og rasetypiske hunder, med godt stabilt gemytt og fra linjer hvor man har kjennskap til levetid på forfedre og mest mulig info om helse bakover i linjene. Deretter må vi konsentrere oss om de problemene vi vet at vi har.

"Klinisk frisk" klinger ikke godt i mine ører, antakelig fordi det stadig brukes som argument for å bruke hunder med diverse diagnoser i avl fordi "de ikke påvirkes av det". Da kan man like gjerne la være å undersøke noe som helst og bruke alle hunder som ikke er halt eller viser tegn på nedsatt syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke bra av å overdrive vinklingen heller, men rett som en planke er ikke bra for en så tung rase - men igjen, resten av kroppen må henge med på lasset, får man veldig mye vinkler og for mye masse vil det jo bli overbelastninger uansett. Uansett, vinkelen inne i selve leddet kan man jo ikke se. Og man kan aldri være sikker på å unngå skader ved å selektere på utseende, i og med at det skjer med hunder av så forskjellig type, så igjen tenker jeg at man må se på slekta, som med HD.

Problemene kommer gjerne når hunden er ujevnt vinklet, dvs. rett bak, og godt vinklet foran, eller omvendt. Er de proposjonelt åpne både foran og bak så balanserer det hele bedre. Tenker selvsalgt på funksjon da. Og ja, man må se på slekta, som jeg skrev over her (med de begrensningene som gjelder for Russiske, Baltiske hunder). Finland er ganske greit å importere fra, for der er de veldig flinke med å registrere resultater. Dog så er de ikke så opptatt av Hd og parrer gjerne hunder med C og D hofter med hverandre. De har heller ikke hatt så mye bra på rasetype tidligere, men det er stor fremgang der borte. Jeg har ihvertfall stor tro på et godt samarbeid med finske oppdrettere fremover.

Jeg ser mer feil på den hunden enn bare bakbeina, dessverre. Han er jo bredere enn han er høy, ser det ut som.

Tja, og er eid av en av de største oppdretterne i Russland (Markov). Liker hodetypen hans veldig godt jeg da. Men ut ifra bildene fra utstillingen er han ikke min favoritt, for å si det sånn :-)

Nå er det ikke veldig vanlig å øyenlyse, så hvordan skal man egentlig vite hva som finnes? Det hadde vært fint å se en liten "dugnad" på forskjellige linjer og se om det er et problem før man ser bort fra det. At det ikke er arvelig er ikke helt riktig - ikke medfødt kanskje, men anleggene kan passeres videre, og da må man øyenlyse avkommene i voksen alder. Jeg ser at det er frilyst på valper, men hvordan ligger de an nå? Det er umulig å vite, og da synes jeg det er dumt å avle videre på linjer der man har øyesykdom hos en tispe og hennes sønn (det er da sønnens valper jeg snakker om). Det er jo ganske kjapt og greit å øyenlyse, så jeg kan ikke helt se de store argumentene for å la være.

Jeg sa ikke at det ikke er arvelig, bare at det står ikke medfødt. Det er en type katarakt påvist på en tispe ihvertfall, som er av en type som først "kommer" ved rundt 4 års alder. Valpene som ble frilyst, ble også øyelyst ved 1 års alder (noen av de ihvertfall) og alle ble igjen øyelyst frie. Veldig synd at det ble påvist øyefeil på begge foreldrene her, for alle valpene i kullet har blitt røntget med A på både hofter og albuer.

Hvilke hunder er dette? Er de av samme linjer? Er med på at dette er en verre ting å screene for, man må bare følge med på hva som dukker opp hvor.

Hundene er født i henholdsvis Norge, Sverige og Finland og er så godt som urelaterte. Dvs. noen generasjoner bak ligger det alltids noen av de samme gamle Moskva hundene. Som det gjør det på de fleste av rasen idag.

Ja, det har jeg fått med meg. Er det noen som røntger for dette overhodet? Helse er så mye mer enn HD/AA (selv om jeg bestemt mener at man skal unngå det så godt man kan, og da særlig når det er snakk om alvorlig grad).

Ja, både oppdretteren i Telemark og jeg røntger rygger nå, og har planer om å fortsette med det i noen år fremover.

Er det snakk om påviste hjertefeiler eller rykter? Man hører så mangt, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Jeg vet ikke hvilke linjer du snakker om nå, men det kriges jo om så mangt.. *sukk*

Alment kjent hjertefeil på en linje. Valper har blitt eksportert rundt omkring til forskjellige verdensdeler til flere oppdrettere som så har mistet de. Det er ikke noe stygg snakk om dette her, eller uthenging av noen, bare noe man bør vite om man bruker disse linjene i sitt avlsprogram.

Akkurat det er vel det største problemet. Men vi har jo eksempler på importerte hunder som har god status og gir frie avkom, så da bør man kanskje ta seg selv litt i nakken og ikke bruke flotte importer når de viser seg å være noe annet enn man trodde.

Beklager men det er ikke flust med importer som brukes i avlen her i Norge idag, og enda færre som er fri (antar du mener hd?) og som har gitt fri avkom. Litt av grunnen til at jeg nå prøver helt nye linjer.

"Klinisk frisk" klinger ikke godt i mine ører, antakelig fordi det stadig brukes som argument for å bruke hunder med diverse diagnoser i avl fordi "de ikke påvirkes av det". Da kan man like gjerne la være å undersøke noe som helst og bruke alle hunder som ikke er halt eller viser tegn på nedsatt syn?

Jeg er enig i at utrykket "klinisk frisk" har vært til tider grundig misbrukt. Jeg finner uansett ikke et bedre ord å bruke. Målsettingen i avlen er jo uansett å få frem friske, rasetypiske og mentalt sunne hunder. Det jeg prøver å få frem er at man må arbeide med en rases eventuelle problemer i etapper. Jeg mener på ingen måte at man skal bruke hunder med skjulte "diagnoser" i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene kommer gjerne når hunden er ujevnt vinklet, dvs. rett bak, og godt vinklet foran, eller omvendt. Er de proposjonelt åpne både foran og bak så balanserer det hele bedre. Tenker selvsalgt på funksjon da. Og ja, man må se på slekta, som jeg skrev over her (med de begrensningene som gjelder for Russiske, Baltiske hunder). Finland er ganske greit å importere fra, for der er de veldig flinke med å registrere resultater. Dog så er de ikke så opptatt av Hd og parrer gjerne hunder med C og D hofter med hverandre. De har heller ikke hatt så mye bra på rasetype tidligere, men det er stor fremgang der borte. Jeg har ihvertfall stor tro på et godt samarbeid med finske oppdrettere fremover.

Ja, finnene registrerer ihvertfall, og da kan man jo se hvor det ligger feil.

Tja, og er eid av en av de største oppdretterne i Russland (Markov). Liker hodetypen hans veldig godt jeg da. Men ut ifra bildene fra utstillingen er han ikke min favoritt, for å si det sånn :-)

Heldigvis, får en vel nesten si, er ikke rasen særlig homogen enda..

Jeg sa ikke at det ikke er arvelig, bare at det står ikke medfødt. Det er en type katarakt påvist på en tispe ihvertfall, som er av en type som først "kommer" ved rundt 4 års alder. Valpene som ble frilyst, ble også øyelyst ved 1 års alder (noen av de ihvertfall) og alle ble igjen øyelyst frie. Veldig synd at det ble påvist øyefeil på begge foreldrene her, for alle valpene i kullet har blitt røntget med A på både hofter og albuer.

Håper man kan få øyelyst de ved fem år også da, og se om de får problemer? Ja, det er veldig synd - og man må jo vurdere den flotte leddstatistikken mot den ikke så flotte øyestatistikken..

Hundene er født i henholdsvis Norge, Sverige og Finland og er så godt som urelaterte. Dvs. noen generasjoner bak ligger det alltids noen av de samme gamle Moskva hundene. Som det gjør det på de fleste av rasen idag.

Det synes jeg er foruroligende - det kan tyde på at dette er mer utbredt enn vi tror. Og da blir jeg ikke veldig glad over at enkelte (ikke rent få heller) fortsetter å avle inn på de samme linjene i generasjoner fremfor å avle ut.

Ja, både oppdretteren i Telemark og jeg røntger rygger nå, og har planer om å fortsette med det i noen år fremover.

Så bra!

Alment kjent hjertefeil på en linje. Valper har blitt eksportert rundt omkring til forskjellige verdensdeler til flere oppdrettere som så har mistet de. Det er ikke noe stygg snakk om dette her, eller uthenging av noen, bare noe man bør vite om man bruker disse linjene i sitt avlsprogram.

Ok, da har jeg ikke hørt om dette tror jeg. Vet du hva slags hjertefeil det er snakk om?

Beklager men det er ikke flust med importer som brukes i avlen her i Norge idag, og enda færre som er fri (antar du mener hd?) og som har gitt fri avkom. Litt av grunnen til at jeg nå prøver helt nye linjer.

Nei, flust er det slett ikke! Men de finnes.

Jeg er enig i at utrykket "klinisk frisk" har vært til tider grundig misbrukt. Jeg finner uansett ikke et bedre ord å bruke. Målsettingen i avlen er jo uansett å få frem friske, rasetypiske og mentalt sunne hunder. Det jeg prøver å få frem er at man må arbeide med en rases eventuelle problemer i etapper. Jeg mener på ingen måte at man skal bruke hunder med skjulte "diagnoser" i avl.

Det er jeg helt enig i, det kan være vanskelig å ta for seg alt på en gang. Det blir heller ikke noe lettere av at størsteparten av rasemiljøet står utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...