Gå til innhold
Hundesonen.no

Upoppet popcorn!


Vala

Recommended Posts

Jeg har vurdert å kjøpe popcornmaskin fordi det nå går en mengde av det hver helg og da kan vi styre mengde olje og salt. MEN, jeg har ikke kommet over noen upoppete popcorn i butikkene jeg har sett i? Jeg har tittet i hyllene nær chips osv og i hyllene i nærheten av bakevarer (jeg er litt usikker på logikken min der, men har iaf sett etter :thumbs:).

Er jeg fullstendig blind eller er det bare noen fåtall butikker som selger dette? Hjeeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle butikker har da det? Spør i kassen hehe

De gangene jeg skal kjøpe har jeg iallefall aldri problemer med å finne det. Pleier stå sammen med peanøtter osv.

*flire* Vel ja, det er jo i de områdene jeg har lett selv. Men jeg får nok krype til korset å jage ned en som jobber i butikken (er bare fryktelig vanskelig å finne dem til tider og jeg eier ikke tålmodighet alltid).

Men hvordan er de "pakket" inn? I plastkrukke eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn apropos: man trenger slett ikke popcornmaskin for å lage det selv. Funker minst like fint med vanlig kasserolle og litt olje :lol:

Hehe.. jotakk jeg er klar over det. Men kombinasjonen lite tålmodighet og kokende olje tror jeg blir litt skummel :) Dvs potensielt skummel altså.

Har også funnet upoppet popcorn i plastkrukker... Så du kan se etter begge deler :thumbs: Men ja, pleier å stå med peanøtter o.l.

Ja, det er sånne plastkrukker jeg har sett etter. Men jeg får bare lete opp dem som jobber der :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ta en god del smør og la smelte først i kaserollen, så ha i salt, og popkorn og husk å riste masse på kasserollen når det begynner å poppe. Rist mye til den er ferdig, så det ikke blir brent. Så ha litt mer salt på slutten. NAM. Hilsen popcorn eksperten. :thumbs:

Ps. har hatt popcorn maskin, men det ble satt på hylla fordi kaserollepopcorn smakte bedre, og det var mye enklere å rengjøre en kaserolle, enn maskinen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsjda. Det går veldig fort så tålmodigheten blir ikke satt på prøve.

*flire* Du aner ikke hvor kort min "virker", men ok- jeg får forsøke meg.

Det beste er å ta en god del smør og la smelte først i kaserollen, så ha i salt, og popkorn og husk å riste masse på kasserollen når det begynner å poppe. Rist mye til den er ferdig, så det ikke blir brent. Så ha litt mer salt på slutten. NAM. Hilsen popcorn eksperten. :)

Ps. har hatt popcorn maskin, men det ble satt på hylla fordi kaserollepopcorn smakte bedre, og det var mye enklere å rengjøre en kaserolle, enn maskinen. :blink:

Det hørtes jo deilig ut. Er det sånn at en må putte popcorn'ene på tørkepapir etterpå for å få "tørket" vekk litt av olje/smøret?

Vi kjøper papirposer med popcorn man popper i microen. Enkelt og greit.

Men microen har jeg enda ikke fått erstattet, og jeg kan liksom ikke løpe avgårde å kjøpe en kun fordi jeg må poppe popcorn *flire*

Men ja, kanskje jeg skal forsøke det på "gamlemåten" :thumbs:

Men da, hvor mye olje i bunnen snakker vi om? Og må jeg varme det litt opp før jeg kjører popcorn'ene oppi? Er det noe ca. tommelfingerregel på hvor mye ex antall dl upoppet blir som ferdigpoppet osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da, hvor mye olje i bunnen snakker vi om? Og må jeg varme det litt opp før jeg kjører popcorn'ene oppi? Er det noe ca. tommelfingerregel på hvor mye ex antall dl upoppet blir som ferdigpoppet osv?

Jeg bruker en kasserolle på 4-5 liter, så dette er tilpasset det: Ca 3 ss olje i kasserollen. Skru på maks, vent til det blir varmt. For å teste slipp oppi to korn. Når de popper er det varmt nok. Ha så oppi ca tre håndfuller med popcorn (sånn tøm oppi hånda og slipp ned). Legg på lokk. Varm - rist - varm - rist. Når poppingen setter i gang for fullt trenger du ikke riste så mye, da rister det seg litt selv også. Når poppingen nærmer seg slutten tøm det over i en stor romslig plastbolle. Bruk finkornet salt (grovkornet fester seg ikke). Salt forsiktig, rist masse - smak. Fortsett til det er så salt som du ønsker. Du vil lære deg denne mengden etterhvert, men til å begynne med salt forsiktig og heller flere ganger. Dig in!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke tørke vekk fettet :twisted:

Bruk matolje så det dekker bunnen godt. Hvis du popper det med salt er det lett for at saltet setter seg fast i bunnen av kaserollen bare. Det aller beste å bruke til popping er kokosfett, men det kan være tungvint selvom det er helt klart best. Hvis du vil ha smør på så smelter du det og heller over, og salter etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke tørke vekk fettet :ahappy:

Bruk matolje så det dekker bunnen godt. Hvis du popper det med salt er det lett for at saltet setter seg fast i bunnen av kaserollen bare. Det aller beste å bruke til popping er kokosfett, men det kan være tungvint selvom det er helt klart best. Hvis du vil ha smør på så smelter du det og heller over, og salter etterpå :ahappy:

Kokosfett?? Setter ikke det igjen en merkelig smak? Dvs merkelig eller ei, smak må det jo sette fra seg på popcorn'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, tror jeg må endre litt på spørsmålet:

er det noen fra Bergen som har funnet slikt upoppet popcorn i butikken? De to butikkene jeg var innom idag hadde det nemlig ikke. Og da begynte jeg å lure på om det er et bergensfenomen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, tror jeg må endre litt på spørsmålet:

er det noen fra Bergen som har funnet slikt upoppet popcorn i butikken? De to butikkene jeg var innom idag hadde det nemlig ikke. Og da begynte jeg å lure på om det er et bergensfenomen???

De har det på rema 1000 i kjøkkelvik i alle fall. :twisted:

Denne har de:

prd_popcorn_upoppet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...