Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til spesielle, tøffe navn


Benedicte

Recommended Posts

Mr. Kaizers søster - Constanze. :) Deler du det opp, får du con stanze, eller "med rom" (ubestemt flertall av rom) på italiensk, og selv om de mener rom som i soverom, kjøkken også videre, kan du jo også late som om det betyr rom som i brennevinet, eller rum, som jo må sies å være Jack Sparrows favorittdrikk. Johnny Depp, som spiller Jack Sparrow, er ikke bare verdens vakreste mann, han spiller også John Dillinger i Public Enemies, og John Dillinger var jo kjæreste med Evelyn "Billie" Frechette, som hadde fransk far og en mor som var "halvt fransk, halvt indianer". Frankrike er kjent for sin vinproduksjon, men også for sitt samarbeid med blant annet England under verdenskrigene. I Frankrikes hovedstad, Paris, møtte Wolfgang Amadeus Mozart (som forresten døde den 5. desember 1791, nøyaktig 199 år før jeg ble født) sin kommende hustru i 1778. Hennes pikenavn var Constanze Weber. Weber er også navnet på en produsent av gassgriller, som da altså kan tennes raskt, få masse futt fort, og bli kald igjen med en gang man krever det - ikke ulikt slik din hund skal bli, sant?

Etter at Mozart døde, giftet Constanze Weber seg med en mann ved navn Nissen. På svensk (valpen din kommer jo fra Sverige) heter nissen tomte, og tomte kan også brukes på en person som har - i følge wikipedia - "avvikande beteende", med andre ord en idiot? I følge folketsordbok.se er "idde" slangord for idiot, og Idde Schultz er en svensk artist som var med i et band hvor også Lars Winnerbäck var med. Lars Winnerbäck synger på svensk, i likhet med Håkan Hellström, og John Olav Nilsen har blitt omtalt som den norske versjonen av nettopp Håkan. John Olav Nilsen kommer i likhet med deg fra Bergen, og selv om Kaizers forbindes med Stavanger, Bryne og Jæren, var det faktisk i Bergen at bandet ble grunnlagt.

Constanze kan brukes som helt navn, eller du kan forkorte det til Stanze, som jo minner om verbet å stanse, og når man har stanset står man stille, og står stille er jo noe trafikken i storbyer, sånn som London, ofte gjør. Fra London gikk det på midten av attenhundretallet mange skip til Australia, og et av disse skipene het Constance. Australia har vært en engelsk koloni, og Australia - ja...

Uansett, er det noen som helst tvil om hva valpen din skal hete? :)

Uhm, skal vi se da! Hvis vi går ut fra navnet Vilikke, som du også kan bruke som Ikke (også kan du lage kule scener hvor du sier "Jeg vil ikke være med deg mer" hvorpå bikkjedyret kaster seg om, løper i full fart til deg og rundslikker deg av pur lykke kun fordi hun hørte navnet sitt), kommer jo det fra eventyret om Prinsesse Vil Ikke, eller Prinsesse Blåklokke, som hun egentlig het. Blåklokken vokser rundt omkring i Europa og Nord-Amerika, og i katolske områder blir blåklokken forbundet med St. Dominic. Han var grunnleggeren av Dominikanerordenen, som under middelalderen hadde tre klostre i Norge: I Trondheim, i Bergen og i Oslo - som tilfeldigvis altså er de tre byene du har bodd i. I Oslo fins det fremdeles rester av klosteret i Middelalderparken, hvor Øyafestivalen avholdes hvert år. I år var det ti band fra Storbritannia som spilte på Øyafestivalen, og ti er det totale antall år Cita og Tia vil være når valpen kommer i hus. Tia kommer fra Ki-Ro-Ma's i Sandefjord, som er en av seks byer i Vestfold. På Øyafestivalen i år hadde seks av bandene på ulike måter tilknytting til Bergen (Röyksopp, Datarock, John Olav Nilsen & Gjengen, Fjorden Baby, The New Wine og Karin Park). En av de andre byene i Vestfold er Horten, og her ligger det en klesbutikk som heter Prinsesse Vil Ikke.

Prinser, prinsesser, konger og dronninger er et særdeles vanlig element i norske folkeeventyr, men på verdensbasis er de ikke fullt så normale. I dag er det 18 monarkier, i tillegg til at Australia, New Zealand og Canada er underlagt Englands kongedømme, slik at det til sammen blir 21. 18 er grensen for å kjøpe alkohol i Norge, mens man i USA må være 21. Til tross for navnet, kommer australian shepherd fra USA. Den andre rasen din, labrador retriever, har sin opprinnelse fra Newfoundlandskysten, hvor også newfoundlandshunden kommer fra. Labradorens hjemland regnes allikevel for å være Storbritannia. Til sammen er det rundt førti hunderaser som har England som hjemland (like mange hunderaser som det er kilometer mellom Sandefjord og Horten), mens vi her i Norge har sju (like mange hunderaser som Cita er år). Sju er et tall som gjerne forbindes med eventyrene. I eventyret om Prinsesse Vil Ikke blir hun fridd til av Prins Løvehjerte. Navnet Løvehjerte er vel mer kjent fra Astrid Lindgrens fortelling om Brødrene Løvehjerte som døde og dro til Nangijala. (Og Nangijala er navnet på kennelen hvor Skrulle kommer fra.) I Nangijala er det tre områder, hvor det ene - Karmanjaka - kan sammenlignes med Tolkiens Mordor. Tolkien var professor i engelsk språk og litteratur, et fag Stephenie Meyer tok bachelor i. Meyer er kjent for sine Twilight-bøker, hvor Bella Swan er hovedpersonen. Bella betyr vakker på italiensk (og valpen din skal vel bli vakker?), og Swan betyr jo svane. I H.C. Andersens eventyr vokser den stygge andungen opp til å bli en vakker svane som alle beundrer. H.C. Andersen er begravet på Assistens Kirkegård på Nørrebro i København. På Nørrebro var det i 2007 store opptøyer (hvor mange fra UFFA- og Blitz-miljøet deltok) i forbindelse med okkupasjon av Ungdomshuset 2, som også ble kalt Villa Villekulla. Villa Villekulla kjenner vi vel også fra Astrid Lindgrens historie om Pippi Langstrømpe, en egenrådig, selvstendig, sterk og bestemt jente som vet hva hun vil, ikke ulikt Prinsesse Vil Ikke.

Puh, nå føler jeg at jeg begynner å gå i sirkler her. Jeg kan avslutte med å si at om du kaller hunden din for Vilikke, kan hennes "fulle navn" være Prinsesse Vilikke, og vips har du tusen kallenavn å bruke på henne eventuelt omtale henne som, hvorav Prinsessen blir det mest naturlige.

Assosiasjoner + Wikipedia for å dobbeltsjekke informasjon. :wub:

Ingvild- du er fantastisk- jeg bøyer meg i støvet! Dessuten synes jeg Prinsesse VilIkke er et strålende navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar
Silje: Hunden min skal IKKE hete Bekkalokk :wub: Da må jeg forklare navnet hver eneste gang og alle konkluderer med at bergensk er teit :)

Eller bosssekk, da blir østlendinger litt slik har jeg oppdaget :)

Mine forslag til dere begge:

Phoenixeller på Norsk Fønix som i gresk mytologi. Om hunden er rød så passer jo det bra. Eller forkorte det til Fønny, Fii (som er forkortelse for i fiende i militære *ler*), Nix, eller andre varianter?

A phoenix is a mythical bird with a colorful plumage and a tail of gold and scarlet (or purple, blue, and green according to some legends). It has a 500 to 1,000 year life-cycle, near the end of which it builds itself a nest of myrrh twigs that then ignites; both nest and bird burn fiercely and are reduced to ashes, from which a new, young phoenix or phoenix egg arises, reborn anew to live again. The new phoenix is destined to live as long as its old self. In some stories, the new phoenix embalms the ashes of its old self in an egg made of myrrh and deposits it in the Egyptian city of Heliopolis (sun city in Greek).

Også må dere ikke glemme at det fins en sllik i Harry Potter, fine fuglen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bosssekk, da blir østlendinger litt slik har jeg oppdaget :)

Mine forslag til dere begge:

Phoenixeller på Norsk Fønix som i gresk mytologi. Om hunden er rød så passer jo det bra. Eller forkorte det til Fønny, Fii (som er forkortelse for i fiende i militære *ler*), Nix, eller andre varianter?

A phoenix is a mythical bird with a colorful plumage and a tail of gold and scarlet (or purple, blue, and green according to some legends). It has a 500 to 1,000 year life-cycle, near the end of which it builds itself a nest of myrrh twigs that then ignites; both nest and bird burn fiercely and are reduced to ashes, from which a new, young phoenix or phoenix egg arises, reborn anew to live again. The new phoenix is destined to live as long as its old self. In some stories, the new phoenix embalms the ashes of its old self in an egg made of myrrh and deposits it in the Egyptian city of Heliopolis (sun city in Greek).

Også må dere ikke glemme at det fins en sllik i Harry Potter, fine fuglen :)

Bossekk ja :) Folk reagerer mer på det enn bekkalokk nesten. Jeg elsker navnet Nix, men en ekskjæreste har det som nicknavn overalt, så jeg tror han ville blitt litt vel ovenpå dersom jeg hadde kalt opp hunden min etter han :)

Edit: Ooog da har jeg bestemt meg for Vilikke/Ikke :wub: Men fortsett gjerne å komme med forslag, da er det vel flere som blir glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, Ikke er ikke mer, og jeg skal høre med brukeren for sikkerhetsskyld. Men det MÅ bli Vilikke, siden jeg nå har en fantastisk bakhistorie :wub: Tusen takk for at du tok deg tid, Ingvild!

Haha, det er jo bare gøy. :) Men VilIkke høres bra ut!

Pinsesse Villikke må jo ha en søster etterhvert som heter Dronning Sånn-ja :)

Åååh, ja, lov meg at du kaller den neste hunden din for det, Benedicte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri være 100% sikker på at et navn ikke er brukt før, antakeligvis er det det. Det er mange Buffy, Nemi, Boris, Varg, Odin, Bella, Nero, Tinka, Leo, Bamse, Ronja, Casper og Hero der ute, men det betyr jo ikke at man må la være å kalle sin egen hund det samme. Liker man navnet, så bruker man det.

Forøvrig er den kuleste duoen jeg har hørt om Ingen og Någon.

Presis, Knapp, Hurtig, Skratta, Buste, Rolig, Inte, Monster, Kul, Lustig, Trevlig, Gnälla, Böna, Morot, Rødbet, Gurka, Byx(a), Icke, Odjur, Häxa, Prima, Futtig, Fjäder, Ajdå, Fjäril (som i springfjær), VillInte, fikset, Bästa, Tävla, Sporta, Gnista, Fräsig, Häftig, Skrekk, Fobi, Utopi, Rädsla :wub:, Fruktan, Elak, Dementi, Garanti, Ilska, Sinne, Notis, Skryt, Fax, Käx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skade er jo ikke tispenavn!

Joda, Skade er et jentenavn :)

Skade (norrønt Skaði) er datter av den drepte jotnen Tjatse (Thjazi). Hun benevnes som en skigudinne, en «ondurdis», sammensatt av dis = kvinne, gudinne, og ondur, et gammel norrønt ord for ski (som også ble samtidig brukt).

Edit: Og det hadde opptil flere opplyst om, sånn går det når man svarer før man har lest hele tråden :wub:

Jeg foreslår Freke. Faktisk en av de første brukshunder vi vet om, nemlig en av ulvene til Odin. De hadde som oppgave å streife rundt i verden og komme tilbake til Odin med siste nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest i gjennom hele denne tråden, og her var det sykt mange bra forslag. :whistle:

Forøvrig er den kuleste duoen jeg har hørt om Ingen og Någon.

Presis, Knapp, Hurtig, Skratta, Buste, Rolig, Inte, Monster, Kul, Lustig, Trevlig, Gnälla, Böna, Morot, Rødbet, Gurka, Byx(a), Icke, Odjur, Häxa, Prima, Futtig, Fjäder, Ajdå, Fjäril (som i springfjær), VillInte, fikset, Bästa, Tävla, Sporta, Gnista, Fräsig, Häftig, Skrekk, Fobi, Utopi, Rädsla :whistle:, Fruktan, Elak, Dementi, Garanti, Ilska, Sinne, Notis, Skryt, Fax, Käx.

Utrolig kule navn! Min neste hund MÅ hete Presis. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presis, Knapp, Hurtig, Skratta, Buste, Rolig, Inte, Monster, Kul, Lustig, Trevlig, Gnälla, Böna, Morot, Rødbet, Gurka, Byx(a), Icke, Odjur, Häxa, Prima, Futtig, Fjäder, Ajdå, Fjäril (som i springfjær), VillInte, fikset, Bästa, Tävla, Sporta, Gnista, Fräsig, Häftig, Skrekk, Fobi, Utopi, Rädsla :whistle: , Fruktan, Elak, Dementi, Garanti, Ilska, Sinne, Notis, Skryt, Fax, Käx.

Så mye bra! Likte Byxa og Inte - hvorfor kan ikke hunden min ha 10 navn? :whistle: Er Icke det samme som Ikke på svensk? For hunden min må jo hete Ikke, eller Vilikke, eller Vilicke, pga Ingvild sin fantastiske analyse av navnet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bosssekk, da blir østlendinger litt slik har jeg oppdaget :wub:

Mine forslag til dere begge:

Phoenixeller på Norsk Fønix som i gresk mytologi. Om hunden er rød så passer jo det bra. Eller forkorte det til Fønny, Fii (som er forkortelse for i fiende i militære *ler*), Nix, eller andre varianter?

A phoenix is a mythical bird with a colorful plumage and a tail of gold and scarlet (or purple, blue, and green according to some legends). It has a 500 to 1,000 year life-cycle, near the end of which it builds itself a nest of myrrh twigs that then ignites; both nest and bird burn fiercely and are reduced to ashes, from which a new, young phoenix or phoenix egg arises, reborn anew to live again. The new phoenix is destined to live as long as its old self. In some stories, the new phoenix embalms the ashes of its old self in an egg made of myrrh and deposits it in the Egyptian city of Heliopolis (sun city in Greek).

Også må dere ikke glemme at det fins en sllik i Harry Potter, fine fuglen :whistle:

Nix er også det engelske navnet på Nøkken :whistle:

Ikke kan oversettes som både inte og icke på svensk :whistle: Ellers synes jeg at Vilikke var genialt! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo, Gneis! Hun der neandertalerdamen i Donald vet du :whistle:

*trykke på like knappen*

navn:

Blekk, Slash, Kort, Speil, Lokk, Plast, Papir, Gjennvinning, Kompost, Boss, Rute, Knus, Skår, Seier, Møkk, Taper, Tapper, Tapet, Bokårm, Eddik, Luktesans, Svans, Pelikan, Kalkun, Forstå, Kose, Klapp, Aplaus, Scene, Dyne, Pute, Laken, Gjespe, Søvn, Lille Lokkeøye, Drøm, Sekund, Jeip, Smil, Furte, Komså, Bust, Tid (siden du alle rede har Tia :whistle: )

Bridie kunne fint hett Kompost... :whistle:

Så lenge jeg føler det er det navnet jeg ville ha, driter jeg egentlig i om naboen eller besteveninna mi har det. Selv om det neppe ville føltes "rett" som navn om det var tilfelle at naboen eller besteveninna mi hadde det på sin bikkje.

F.eks med bikkja jeg har i dag; jeg ville ha et navn med naturvitenskapelig bakgrunn. Helst noe fra universet; en komet, en asteroide, enstjerne eller liknende. Fant mange navn, men få som hadde klangen jeg ville ha. Så et tv-program om Lunar Orbiter 5, og innså at det var navnet. At "Luna" har er et populært navn ellers bryr meg midt på mandagen, så lenge jeg føler meg vel med det navnet - og vet bakgrunnen selv - så får alle andre bare tro det de måtte ønske :ahappy:

Vurderer å kjøpe meg hanne kun pga. ønsket om å ha ei bikkje som heter Galileo Galilei :wub:

Enig med deg her egentlig. Og ang Luna... Jeg hadde bestemt på forhånd at valpen jeg skulle ha (for 3 år siden) sku hete Luna, etter mine besteforeldres hund. Da ante jeg ikke at det var 100vis av andre hunder som het det samme, og jeg ga egentlig blaffen.

Så lenge navnet betyr noe for meg, eller betyr noe jeg liker, så bruker jeg det. Men nei, det blir ikke flere Buffy eller Bridie her i hus liksom. Og det blir jo ikke slik at man kaller hunden sin det samme som hunder man omgås daglig. Men om det er noen på samme forum med samme hundenavn, så blir det liksom litt for dumt at det da er "oppbrukt", syns jeg... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, skal vi se da! Hvis vi går ut fra navnet Vilikke, som du også kan bruke som Ikke (også kan du lage kule scener hvor du sier "Jeg vil ikke være med deg mer" hvorpå bikkjedyret kaster seg om, løper i full fart til deg og rundslikker deg av pur lykke kun fordi hun hørte navnet sitt), kommer jo det fra eventyret om Prinsesse Vil Ikke, eller Prinsesse Blåklokke, som hun egentlig het. Blåklokken vokser rundt omkring i Europa og Nord-Amerika, og i katolske områder blir blåklokken forbundet med St. Dominic. Han var grunnleggeren av Dominikanerordenen, som under middelalderen hadde tre klostre i Norge: I Trondheim, i Bergen og i Oslo - som tilfeldigvis altså er de tre byene du har bodd i. I Oslo fins det fremdeles rester av klosteret i Middelalderparken, hvor Øyafestivalen avholdes hvert år. I år var det ti band fra Storbritannia som spilte på Øyafestivalen, og ti er det totale antall år Cita og Tia vil være når valpen kommer i hus. Tia kommer fra Ki-Ro-Ma's i Sandefjord, som er en av seks byer i Vestfold. På Øyafestivalen i år hadde seks av bandene på ulike måter tilknytting til Bergen (Röyksopp, Datarock, John Olav Nilsen & Gjengen, Fjorden Baby, The New Wine og Karin Park). En av de andre byene i Vestfold er Horten, og her ligger det en klesbutikk som heter Prinsesse Vil Ikke.

Prinser, prinsesser, konger og dronninger er et særdeles vanlig element i norske folkeeventyr, men på verdensbasis er de ikke fullt så normale. I dag er det 18 monarkier, i tillegg til at Australia, New Zealand og Canada er underlagt Englands kongedømme, slik at det til sammen blir 21. 18 er grensen for å kjøpe alkohol i Norge, mens man i USA må være 21. Til tross for navnet, kommer australian shepherd fra USA. Den andre rasen din, labrador retriever, har sin opprinnelse fra Newfoundlandskysten, hvor også newfoundlandshunden kommer fra. Labradorens hjemland regnes allikevel for å være Storbritannia. Til sammen er det rundt førti hunderaser som har England som hjemland (like mange hunderaser som det er kilometer mellom Sandefjord og Horten), mens vi her i Norge har sju (like mange hunderaser som Cita er år). Sju er et tall som gjerne forbindes med eventyrene. I eventyret om Prinsesse Vil Ikke blir hun fridd til av Prins Løvehjerte. Navnet Løvehjerte er vel mer kjent fra Astrid Lindgrens fortelling om Brødrene Løvehjerte som døde og dro til Nangijala. (Og Nangijala er navnet på kennelen hvor Skrulle kommer fra.) I Nangijala er det tre områder, hvor det ene - Karmanjaka - kan sammenlignes med Tolkiens Mordor. Tolkien var professor i engelsk språk og litteratur, et fag Stephenie Meyer tok bachelor i. Meyer er kjent for sine Twilight-bøker, hvor Bella Swan er hovedpersonen. Bella betyr vakker på italiensk (og valpen din skal vel bli vakker?), og Swan betyr jo svane. I H.C. Andersens eventyr vokser den stygge andungen opp til å bli en vakker svane som alle beundrer. H.C. Andersen er begravet på Assistens Kirkegård på Nørrebro i København. På Nørrebro var det i 2007 store opptøyer (hvor mange fra UFFA- og Blitz-miljøet deltok) i forbindelse med okkupasjon av Ungdomshuset 2, som også ble kalt Villa Villekulla. Villa Villekulla kjenner vi vel også fra Astrid Lindgrens historie om Pippi Langstrømpe, en egenrådig, selvstendig, sterk og bestemt jente som vet hva hun vil, ikke ulikt Prinsesse Vil Ikke.

Puh, nå føler jeg at jeg begynner å gå i sirkler her. Jeg kan avslutte med å si at om du kaller hunden din for Vilikke, kan hennes "fulle navn" være Prinsesse Vilikke, og vips har du tusen kallenavn å bruke på henne eventuelt omtale henne som, hvorav Prinsessen blir det mest naturlige.

Flink du :whistle:

--

Gratulerer med navnevalg, labbis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...