Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til spesielle, tøffe navn


Benedicte

Recommended Posts

Hva med Q (evt. Ku)?

Fjes, fjas, Stryk, Teppe (etter MJ's sønn Blanket :cheer:), Venn, Snill, Skrøpelig, Stram, Dram, Tåre, Mose, Seng, Boltit (fugl), Jerpe, Kaie (den kråkefuglen...), Vipe, Vettug, Vettu.

Ellers så har du jo noen gudinner i norrøn mytologi:

Eyr -Legekunstens gudinne

Frigg -Kjærlighets- og skjebnegudinnen, Odins hustru og den mektisgste gudinnen

Hel -Underverdenes hersker, datter av Loke

Nanna -Den mest trofaste av alle kvinner. Gift med Balder

Rån -Havets gudinne

Skuld -En av de tre nornene

Urd -Også en av de tre nornene

Verdande -En tredje norne

Nornene var de som bestemte skjebnen til menneskene og gudene :whistle:

Jeg gleder meg til du får valp! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Margrete: Selvfølgelig kan du bruke denne tråden :whistle:

Nå har jeg og Birte gått gjennom en lang liste med navn og strøket MASSE fint. Sitter igjen med

Ikke, Skade, Rosa, Lykke, Vilikke (evt kalles for Ikke), Bitteliten (kalle for Liten), Dilla og Friik.

Men har også veldig lyst til å ha noe som betyr noe for meg. Jeg elsker Kaizers og likte derfor Bris. Andre favorittband kunne også vært noe. Også elsker jeg England, så noe med England (stedsnavn, spesielt i London kanskje) hadde også vært noe. Men vanskelig å finne noe som betyr noe for meg OG er spesielt og sært kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete: Selvfølgelig kan du bruke denne tråden :whistle:

Nå har jeg og Birte gått gjennom en lang liste med navn og strøket MASSE fint. Sitter igjen med

Ikke, Skade, Rosa, Lykke, Vilikke (evt kalles for Ikke), Bitteliten (kalle for Liten), Dilla og Friik.

Men har også veldig lyst til å ha noe som betyr noe for meg. Jeg elsker Kaizers og likte derfor Bris. Andre favorittband kunne også vært noe. Også elsker jeg England, så noe med England (stedsnavn, spesielt i London kanskje) hadde også vært noe. Men vanskelig å finne noe som betyr noe for meg OG er spesielt og sært kanskje.

Hva med London da? Jeg har verken hørt om, sett eller kjenner en hund som heter det! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Picadilly var kjempe kult!:whistle: Jeg har nettopp vært i London så har masse London navn!

*løpe å se på kartet*

Tooley, Chelsea, Churchill, Pembroke, Avenue, Notting Hill, Marylebone, Albany, Euston, Drake, Brooks, Mount, og jeg fortsetter dette en annen gang.. Var ikke så mange fine akkuratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår Alfakrøll! Veldig lett å forkorte når du skal skrive om valpen her på sonen, du skriver bare at "Nå har jeg vært på tur med Cita, Tia og @". :whistle:

Evt. så funker sikkert Komma, Punktum, Kolon, Skråstrek, Pluss, Minus og Parantes også. Utropstegn blir kanskje litt tungt. *Se for seg labbis rope på hunden på tur i skogen* "Uuuuutrooooopsteeeegn!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Kaizers søster - Constanze. :whistle: Deler du det opp, får du con stanze, eller "med rom" (ubestemt flertall av rom) på italiensk, og selv om de mener rom som i soverom, kjøkken også videre, kan du jo også late som om det betyr rom som i brennevinet, eller rum, som jo må sies å være Jack Sparrows favorittdrikk. Johnny Depp, som spiller Jack Sparrow, er ikke bare verdens vakreste mann, han spiller også John Dillinger i Public Enemies, og John Dillinger var jo kjæreste med Evelyn "Billie" Frechette, som hadde fransk far og en mor som var "halvt fransk, halvt indianer". Frankrike er kjent for sin vinproduksjon, men også for sitt samarbeid med blant annet England under verdenskrigene. I Frankrikes hovedstad, Paris, møtte Wolfgang Amadeus Mozart (som forresten døde den 5. desember 1791, nøyaktig 199 år før jeg ble født) sin kommende hustru i 1778. Hennes pikenavn var Constanze Weber. Weber er også navnet på en produsent av gassgriller, som da altså kan tennes raskt, få masse futt fort, og bli kald igjen med en gang man krever det - ikke ulikt slik din hund skal bli, sant?

Etter at Mozart døde, giftet Constanze Weber seg med en mann ved navn Nissen. På svensk (valpen din kommer jo fra Sverige) heter nissen tomte, og tomte kan også brukes på en person som har - i følge wikipedia - "avvikande beteende", med andre ord en idiot? I følge folketsordbok.se er "idde" slangord for idiot, og Idde Schultz er en svensk artist som var med i et band hvor også Lars Winnerbäck var med. Lars Winnerbäck synger på svensk, i likhet med Håkan Hellström, og John Olav Nilsen har blitt omtalt som den norske versjonen av nettopp Håkan. John Olav Nilsen kommer i likhet med deg fra Bergen, og selv om Kaizers forbindes med Stavanger, Bryne og Jæren, var det faktisk i Bergen at bandet ble grunnlagt.

Constanze kan brukes som helt navn, eller du kan forkorte det til Stanze, som jo minner om verbet å stanse, og når man har stanset står man stille, og står stille er jo noe trafikken i storbyer, sånn som London, ofte gjør. Fra London gikk det på midten av attenhundretallet mange skip til Australia, og et av disse skipene het Constance. Australia har vært en engelsk koloni, og Australia - ja...

Uansett, er det noen som helst tvil om hva valpen din skal hete? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Kaizers søster - Constanze. :banana: Deler du det opp, får du con stanze, eller "med rom" (ubestemt flertall av rom) på italiensk, og selv om de mener rom som i soverom, kjøkken også videre, kan du jo også late som om det betyr rom som i brennevinet, eller rum, som jo må sies å være Jack Sparrows favorittdrikk. Johnny Depp, som spiller Jack Sparrow, er ikke bare verdens vakreste mann, han spiller også John Dillinger i Public Enemies, og John Dillinger var jo kjæreste med Evelyn "Billie" Frechette, som hadde fransk far og en mor som var "halvt fransk, halvt indianer". Frankrike er kjent for sin vinproduksjon, men også for sitt samarbeid med blant annet England under verdenskrigene. I Frankrikes hovedstad, Paris, møtte Wolfgang Amadeus Mozart (som forresten døde den 5. desember 1791, nøyaktig 199 år før jeg ble født) sin kommende hustru i 1778. Hennes pikenavn var Constanze Weber. Weber er også navnet på en produsent av gassgriller, som da altså kan tennes raskt, få masse futt fort, og bli kald igjen med en gang man krever det - ikke ulikt slik din hund skal bli, sant?

Etter at Mozart døde, giftet Constanze Weber seg med en mann ved navn Nissen. På svensk (valpen din kommer jo fra Sverige) heter nissen tomte, og tomte kan også brukes på en person som har - i følge wikipedia - "avvikande beteende", med andre ord en idiot? I følge folketsordbok.se er "idde" slangord for idiot, og Idde Schultz er en svensk artist som var med i et band hvor også Lars Winnerbäck var med. Lars Winnerbäck synger på svensk, i likhet med Håkan Hellström, og John Olav Nilsen har blitt omtalt som den norske versjonen av nettopp Håkan. John Olav Nilsen kommer i likhet med deg fra Bergen, og selv om Kaizers forbindes med Stavanger, Bryne og Jæren, var det faktisk i Bergen at bandet ble grunnlagt.

Constanze kan brukes som helt navn, eller du kan forkorte det til Stanze, som jo minner om verbet å stanse, og når man har stanset står man stille, og står stille er jo noe trafikken i storbyer, sånn som London, ofte gjør. Fra London gikk det på midten av attenhundretallet mange skip til Australia, og et av disse skipene het Constance. Australia har vært en engelsk koloni, og Australia - ja...

Uansett, er det noen som helst tvil om hva valpen din skal hete? :cheer:

Oii:) Nå skal MIN neste valp hete Constanze, faktisk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Kaizers søster - Constanze. :whistle: Deler du det opp, får du con stanze, eller "med rom" (ubestemt flertall av rom) på italiensk, og selv om de mener rom som i soverom, kjøkken også videre, kan du jo også late som om det betyr rom som i brennevinet, eller rum, som jo må sies å være Jack Sparrows favorittdrikk. Johnny Depp, som spiller Jack Sparrow, er ikke bare verdens vakreste mann, han spiller også John Dillinger i Public Enemies, og John Dillinger var jo kjæreste med Evelyn "Billie" Frechette, som hadde fransk far og en mor som var "halvt fransk, halvt indianer". Frankrike er kjent for sin vinproduksjon, men også for sitt samarbeid med blant annet England under verdenskrigene. I Frankrikes hovedstad, Paris, møtte Wolfgang Amadeus Mozart (som forresten døde den 5. desember 1791, nøyaktig 199 år før jeg ble født) sin kommende hustru i 1778. Hennes pikenavn var Constanze Weber. Weber er også navnet på en produsent av gassgriller, som da altså kan tennes raskt, få masse futt fort, og bli kald igjen med en gang man krever det - ikke ulikt slik din hund skal bli, sant?

Etter at Mozart døde, giftet Constanze Weber seg med en mann ved navn Nissen. På svensk (valpen din kommer jo fra Sverige) heter nissen tomte, og tomte kan også brukes på en person som har - i følge wikipedia - "avvikande beteende", med andre ord en idiot? I følge folketsordbok.se er "idde" slangord for idiot, og Idde Schultz er en svensk artist som var med i et band hvor også Lars Winnerbäck var med. Lars Winnerbäck synger på svensk, i likhet med Håkan Hellström, og John Olav Nilsen har blitt omtalt som den norske versjonen av nettopp Håkan. John Olav Nilsen kommer i likhet med deg fra Bergen, og selv om Kaizers forbindes med Stavanger, Bryne og Jæren, var det faktisk i Bergen at bandet ble grunnlagt.

Constanze kan brukes som helt navn, eller du kan forkorte det til Stanze, som jo minner om verbet å stanse, og når man har stanset står man stille, og står stille er jo noe trafikken i storbyer, sånn som London, ofte gjør. Fra London gikk det på midten av attenhundretallet mange skip til Australia, og et av disse skipene het Constance. Australia har vært en engelsk koloni, og Australia - ja...

Uansett, er det noen som helst tvil om hva valpen din skal hete? :banana:

Valpen må jo bare hete Constanze, det appellerer jo tydeligvis til meg på alle måter :cheer: Eller Stanz evt. Æsj, det er ikke såå bra navn da. Du kan ikke fikse det slik at Ikke, Skade, Rosa, Lykke, Vilikke, Dilla eller Friik også passer? :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Kaizers søster - Constanze. :banana: Deler du det opp, får du con stanze, eller "med rom" (ubestemt flertall av rom) på italiensk, og selv om de mener rom som i soverom, kjøkken også videre, kan du jo også late som om det betyr rom som i brennevinet, eller rum, som jo må sies å være Jack Sparrows favorittdrikk. Johnny Depp, som spiller Jack Sparrow, er ikke bare verdens vakreste mann, han spiller også John Dillinger i Public Enemies, og John Dillinger var jo kjæreste med Evelyn "Billie" Frechette, som hadde fransk far og en mor som var "halvt fransk, halvt indianer". Frankrike er kjent for sin vinproduksjon, men også for sitt samarbeid med blant annet England under verdenskrigene. I Frankrikes hovedstad, Paris, møtte Wolfgang Amadeus Mozart (som forresten døde den 5. desember 1791, nøyaktig 199 år før jeg ble født) sin kommende hustru i 1778. Hennes pikenavn var Constanze Weber. Weber er også navnet på en produsent av gassgriller, som da altså kan tennes raskt, få masse futt fort, og bli kald igjen med en gang man krever det - ikke ulikt slik din hund skal bli, sant?

Etter at Mozart døde, giftet Constanze Weber seg med en mann ved navn Nissen. På svensk (valpen din kommer jo fra Sverige) heter nissen tomte, og tomte kan også brukes på en person som har - i følge wikipedia - "avvikande beteende", med andre ord en idiot? I følge folketsordbok.se er "idde" slangord for idiot, og Idde Schultz er en svensk artist som var med i et band hvor også Lars Winnerbäck var med. Lars Winnerbäck synger på svensk, i likhet med Håkan Hellström, og John Olav Nilsen har blitt omtalt som den norske versjonen av nettopp Håkan. John Olav Nilsen kommer i likhet med deg fra Bergen, og selv om Kaizers forbindes med Stavanger, Bryne og Jæren, var det faktisk i Bergen at bandet ble grunnlagt.

Constanze kan brukes som helt navn, eller du kan forkorte det til Stanze, som jo minner om verbet å stanse, og når man har stanset står man stille, og står stille er jo noe trafikken i storbyer, sånn som London, ofte gjør. Fra London gikk det på midten av attenhundretallet mange skip til Australia, og et av disse skipene het Constance. Australia har vært en engelsk koloni, og Australia - ja...

Uansett, er det noen som helst tvil om hva valpen din skal hete? :cheer:

Hvor fikk du så mye kunnskap fra :whistle:? Ikke det at du ikke var smart før, men halo! Alt henger jo sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen må jo bare hete Constanze, det appellerer jo tydeligvis til meg på alle måter :) Eller Stanz evt. Æsj, det er ikke såå bra navn da. Du kan ikke fikse det slik at Ikke, Skade, Rosa, Lykke, Vilikke, Dilla eller Friik også passer? :wub:

Uhm, skal vi se da! Hvis vi går ut fra navnet Vilikke, som du også kan bruke som Ikke (også kan du lage kule scener hvor du sier "Jeg vil ikke være med deg mer" hvorpå bikkjedyret kaster seg om, løper i full fart til deg og rundslikker deg av pur lykke kun fordi hun hørte navnet sitt), kommer jo det fra eventyret om Prinsesse Vil Ikke, eller Prinsesse Blåklokke, som hun egentlig het. Blåklokken vokser rundt omkring i Europa og Nord-Amerika, og i katolske områder blir blåklokken forbundet med St. Dominic. Han var grunnleggeren av Dominikanerordenen, som under middelalderen hadde tre klostre i Norge: I Trondheim, i Bergen og i Oslo - som tilfeldigvis altså er de tre byene du har bodd i. I Oslo fins det fremdeles rester av klosteret i Middelalderparken, hvor Øyafestivalen avholdes hvert år. I år var det ti band fra Storbritannia som spilte på Øyafestivalen, og ti er det totale antall år Cita og Tia vil være når valpen kommer i hus. Tia kommer fra Ki-Ro-Ma's i Sandefjord, som er en av seks byer i Vestfold. På Øyafestivalen i år hadde seks av bandene på ulike måter tilknytting til Bergen (Röyksopp, Datarock, John Olav Nilsen & Gjengen, Fjorden Baby, The New Wine og Karin Park). En av de andre byene i Vestfold er Horten, og her ligger det en klesbutikk som heter Prinsesse Vil Ikke.

Prinser, prinsesser, konger og dronninger er et særdeles vanlig element i norske folkeeventyr, men på verdensbasis er de ikke fullt så normale. I dag er det 18 monarkier, i tillegg til at Australia, New Zealand og Canada er underlagt Englands kongedømme, slik at det til sammen blir 21. 18 er grensen for å kjøpe alkohol i Norge, mens man i USA må være 21. Til tross for navnet, kommer australian shepherd fra USA. Den andre rasen din, labrador retriever, har sin opprinnelse fra Newfoundlandskysten, hvor også newfoundlandshunden kommer fra. Labradorens hjemland regnes allikevel for å være Storbritannia. Til sammen er det rundt førti hunderaser som har England som hjemland (like mange hunderaser som det er kilometer mellom Sandefjord og Horten), mens vi her i Norge har sju (like mange hunderaser som Cita er år). Sju er et tall som gjerne forbindes med eventyrene. I eventyret om Prinsesse Vil Ikke blir hun fridd til av Prins Løvehjerte. Navnet Løvehjerte er vel mer kjent fra Astrid Lindgrens fortelling om Brødrene Løvehjerte som døde og dro til Nangijala. (Og Nangijala er navnet på kennelen hvor Skrulle kommer fra.) I Nangijala er det tre områder, hvor det ene - Karmanjaka - kan sammenlignes med Tolkiens Mordor. Tolkien var professor i engelsk språk og litteratur, et fag Stephenie Meyer tok bachelor i. Meyer er kjent for sine Twilight-bøker, hvor Bella Swan er hovedpersonen. Bella betyr vakker på italiensk (og valpen din skal vel bli vakker?), og Swan betyr jo svane. I H.C. Andersens eventyr vokser den stygge andungen opp til å bli en vakker svane som alle beundrer. H.C. Andersen er begravet på Assistens Kirkegård på Nørrebro i København. På Nørrebro var det i 2007 store opptøyer (hvor mange fra UFFA- og Blitz-miljøet deltok) i forbindelse med okkupasjon av Ungdomshuset 2, som også ble kalt Villa Villekulla. Villa Villekulla kjenner vi vel også fra Astrid Lindgrens historie om Pippi Langstrømpe, en egenrådig, selvstendig, sterk og bestemt jente som vet hva hun vil, ikke ulikt Prinsesse Vil Ikke.

Puh, nå føler jeg at jeg begynner å gå i sirkler her. Jeg kan avslutte med å si at om du kaller hunden din for Vilikke, kan hennes "fulle navn" være Prinsesse Vilikke, og vips har du tusen kallenavn å bruke på henne eventuelt omtale henne som, hvorav Prinsessen blir det mest naturlige.

Hvor fikk du så mye kunnskap fra :) ? Ikke det at du ikke var smart før, men halo! Alt henger jo sammen!

Assosiasjoner + Wikipedia for å dobbeltsjekke informasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...