Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er jakten i Whippet og Italiensk mynde?


Renate A

Recommended Posts

Som overskriften lyder så lurer jeg på jakten i en Whippet og Italiensk Mynde.

Er de sånn at de må gå i bånd hele tiden eller kan de gå løse uten at kattene og kaninene i nabolaget mystisk blir borte?

Vet at det kommer ann på individ og trening, men sånn "gjennomsnittlig generelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler denne litt jeg, hvis det går bra?

Jeg lurer på det samme, utenom at jeg lurer på Afghansk mynde og Saluki. Er det, det samme?

De brukes jo tross alt til å løpe etter en fille, så hva kan man forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler denne litt jeg, hvis det går bra?

Jeg lurer på det samme, utenom at jeg lurer på Afghansk mynde og Saluki. Er det, det samme?

De brukes jo tross alt til å løpe etter en fille, så hva kan man forvente?

Bare stjel i vei, bedre å samle relevante spørsmål i en tråd :icon_redface:

Møtte en Sloughi på tur, DET var en vakker hund, men eier fortalte at det er endel jakt i dem (iallefall i den hun hadde).

Kunne godt tenke med en Saluki også, men er litt sjarmert av de små (rart, for jeg liker egentlig ikke hundene når de blir såpass små og "spinkle" som Italieneren, men jeg har behandlet to på jobben og de knuste hjertet mitt totalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... De fleste er vanskelig å trene fra å stikke etter katter, men på alle de år jeg har hatt whippet har bare en av dem nådd igjen ei katt ved to ulike anledninger. Katter kjenner nabolaget og hvor de skal stikke - og katter er raske, de også. Hun som nådde igjen katta fikk ei flenge i øret den ene gangen, den andre gangen fikk hun et rift i øyet - katta var like hel. Samme hund hoppa også fra verandaen i andre etasje for å jakte på ei katt. Hun lot seg knappest bremse av det flere meters fallet, og kom fra det med noen skrubbskader på de øverste tredeputene. De er nok mer robuste enn de ser ut, ja!

Selv om de kan ha mye jaktinstinkt, skal det mye til før de virkelig går inn for å drepe ei katt - da må de vel helst være flere i lag og helst jakttrent fra ung alder (og det blir ikke norske mynder). Katter snur seg og tar igjen om de blir presset i et hjørne - det er egentlig ikke den type bytte whippet og italiener er avlet for, og den jevne selskapswhippet vil nok ikke helt vite hva den skal gjøre da - leke? Sloss? Drepe?

Salukis og afghanere er vel kjent for å være hakket vanskeligere å ha løse enn whippets og italienere - de har litt større radius enn sine mer nordlige/mindre søskenbarn. Hvor sterkt drapsinstinktet er hos dem må nesten andre enn meg svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dyr i skogen (hjort osv)? Løper de etter dem og?

Har en kompis som mistet en wippet på fjellet for ett par år siden. Han hadde med seg fire på tur. De møtte en elg på turen og tre av wippetene valgte å stikke etter den. En kom tilbake etter ett par timer, en annen etter 4 dager og den siste kom aldri hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... De fleste er vanskelig å trene fra å stikke etter katter, men på alle de år jeg har hatt whippet har bare en av dem nådd igjen ei katt ved to ulike anledninger. Katter kjenner nabolaget og hvor de skal stikke - og katter er raske, de også. Hun som nådde igjen katta fikk ei flenge i øret den ene gangen, den andre gangen fikk hun et rift i øyet - katta var like hel. Samme hund hoppa også fra verandaen i andre etasje for å jakte på ei katt. Hun lot seg knappest bremse av det flere meters fallet, og kom fra det med noen skrubbskader på de øverste tredeputene. De er nok mer robuste enn de ser ut, ja!

Selv om de kan ha mye jaktinstinkt, skal det mye til før de virkelig går inn for å drepe ei katt - da må de vel helst være flere i lag og helst jakttrent fra ung alder (og det blir ikke norske mynder). Katter snur seg og tar igjen om de blir presset i et hjørne - det er egentlig ikke den type bytte whippet og italiener er avlet for, og den jevne selskapswhippet vil nok ikke helt vite hva den skal gjøre da - leke? Sloss? Drepe?

Salukis og afghanere er vel kjent for å være hakket vanskeligere å ha løse enn whippets og italienere - de har litt større radius enn sine mer nordlige/mindre søskenbarn. Hvor sterkt drapsinstinktet er hos dem må nesten andre enn meg svare på.

Takk for veldig bra svar, jeg tenkte egentlig ikke over at kattene også har farten i seg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet og italiener er vel de to myndene som er lengst over til selskapshund av alle mynderasene. Her i nabolaget er det mange italienere, som alltid går løse, og er veldig greie å håndtere av eierne. Jeg har aldri sett noen av dem løpe etter noen andre dyr (er mye både ekorn, katter og fugler av ymse slag på bakken).

Har en venninne med 4 whippeter, og det er stor forskjell på de 4. En av dem kan hun ikke ha løs i skogen, da han drar avgårde etter spor, mens de andre går helt fint løse i skogen.

Saluki, og hvertfall afghaner, er vel hakket vassere. Men jeg har ingen erfaring med dem.

Mvh Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har jeg 3 stk whippet og ingen av de er like når det kommer til det med "jakt".Har en som flyr etter katter,rådyr etc,men lar seg stoppe som regel.En som ikke setter etter dyr i det hele tatt og siste mann som bare er 8 mnd ser ut til å bli en mellomting mellom de 2 eldste.Jeg slipper aldri alle 3 samtidig på plasser jeg vet at vi kan møte på rådyr(det kryr av de i skogen her hvor vi bor)men jeg lar de løpe sammen på åpne jorder og andre veldig oversiktelige plasser sånn at jeg til en hver tid kan kalle de inn.Sånn som jeg opplever whippeten er de VELDIG forskjellog når det kommer til det med å jakte på andre dyr,jeg kjenner mange.Noen virker som de er konstant på jakt mens andre aller helst kunne tenkt seg å bare ligge i sofan å se pen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kan jeg bare prate for min whippet, og jeg har aldri sett på jaktinstinktet hennes som noe problem. Hun løper etter katter om hun får kjangsen, men om katten ikke løper, eller slutter å flykte bråstopper hun, og vet ikke helt hva hun skal gjøre. Det har hendt en gang at hun jagde katten, og etter tre meter jagde katten henne i steden.. :wub:

Jeg har heller ikke hatt problemer med at hun løper etter rådyr, hare ol.. Hun kan løpe etter noen meter, for så snu å komme tilbake når hun ser at ikke jeg kommer etter..

Fugler derimot kan hun finne på å jage om de hopper på bakken, eller flyr lavt over jordene. Men hun er skjelden værre enn at jeg kan kalle henne inn om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe. Min har jo også vært etter rådyr, men hun er ganske rask tilbake. Vet ikke om de rett og slett er for raske og lokalkjente til at hun når i kapp med dem, om hun skjønner at de er for store for henne, eller om hun rett og slett blir redd for å miste flokken. Hun kommer tilbake, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe. Min har jo også vært etter rådyr, men hun er ganske rask tilbake. Vet ikke om de rett og slett er for raske og lokalkjente til at hun når i kapp med dem, om hun skjønner at de er for store for henne, eller om hun rett og slett blir redd for å miste flokken. Hun kommer tilbake, i hvert fall.

Jeg tror nok kanskje det er litt av begge deler.. Avhengig av individ selvsagt. Jeg tror en whippet skulle jobbet hardt for å få tak i et rådyr, så kan jo hende de gir opp når de ser det er "lost case" :wub:

Samtidig så er zoey veldig flokkorientert, og går aldri langt unna uansett. Tenker kanskje at de opplever det som unaturlig å jakte alene?? Aner ingenting, jeg slenger bare ut påstander her..

I bunn å grunn er jeg i hvertfall ikke redd for at hun skal stryke til skogs, uansett hva slags dyr hun ser :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok kanskje det er litt av begge deler.. Avhengig av individ selvsagt. Jeg tror en whippet skulle jobbet hardt for å få tak i et rådyr, så kan jo hende de gir opp når de ser det er "lost case" :wub:

Samtidig så er zoey veldig flokkorientert, og går aldri langt unna uansett. Tenker kanskje at de opplever det som unaturlig å jakte alene?? Aner ingenting, jeg slenger bare ut påstander her..

Ikke så usannsynlig, de er nok vanskeligere å stoppe om de er flere som setter i gang. Nå er det i og for seg en stund siden jeg hadde flere, og da bodde jeg et sted med lite vilt i forhold til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe. Min har jo også vært etter rådyr, men hun er ganske rask tilbake. Vet ikke om de rett og slett er for raske og lokalkjente til at hun når i kapp med dem, om hun skjønner at de er for store for henne, eller om hun rett og slett blir redd for å miste flokken. Hun kommer tilbake, i hvert fall.

Mine har jaget rådyr de også,og kommer veldig fort tilbake. Så fort rådyrene forsvinner inn i skog/kratt så mister de dem. Og hos mine så funker det litt sånn, ute av syne ute av sinn.

Mine er ganske forskjellig de og. Eldstemann jager dyr han ser, og han har det fullstendig klart hva han skal gjøre med de om han får tak også...(noe han kun har fått en gang,og det var et ekorn i forrige uke) Minstemann er ikke like sikker i sin sak,og han har jeg klart å kalle inn fra kattejakt faktisk. Men utifra innsatsen på LC-banen så skulle man tro omvendt,for der er det minstemann som er psyko,og eldstemann som er mer kuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om historien er heeelt sann.... Men for endel år siden var det en eier av flere whippet(5 tror jeg) her i distriktet som fikk rådyret levert på gårdsplassen av sin flokk etter en ukontollert jakt.Vakkert drept og fraktet hjem til mor.

Men såklart det er stor forskjell på individene i den rasen som i alle de andre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om historien er heeelt sann.... Men for endel år siden var det en eier av flere whippet(5 tror jeg) her i distriktet som fikk rådyret levert på gårdsplassen av sin flokk etter en ukontollert jakt.Vakkert drept og fraktet hjem til mor.

Men såklart det er stor forskjell på individene i den rasen som i alle de andre :wub:

Den har jeg vanskelig for å tro. Jeg har aldri hørt om whippets som har fått tak i rådyr,og om de gjorde det så tror jeg neppe de hadde samarbeidet om å få det båret hjem etterpå...

Men ja,det er tydelig at jaktinstinktet varierer en god del på rasen. Men jeg synes ikke det er ulevelig,og alle whippetene jeg kjenner kan gå løse uten å forsvinne etter vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italieneren skal jeg ikke uttale meg bastant om, men det er vel den eneste av myndene som aldri har vært brukt til jakt - kun selskapshund.

Har selv to whippeter og jeg vil si det er mye jakt i dem. En god innkalling er helt essensielt, ellers måtte de gått i bånd hele tiden. Han eldste jager alt som beveger seg, har drept en del smådyr (rotte, mus etc). Hun yngste er veldig ung ennå, men jeg ser det er mye jakt i henne også.

Men det er allikevel ikke helt ute av kontroll, de jakter jo på synet, og jeg har ikke sett de lukte opp spor f eks. De må se byttet for å gidde å jakte.. Vi har også to katter som de lar være i fred (kaninen måtte vi imidlertid omplassere..)

De KAN legge ned rådyr uten problem, men at de samarbeider om å bære hjem og greier høres rart ut.

Hunder som gjør det bra i LC er jo naturlig nok også bedre jegere enn de som bare går utstilling. Linjene vil jo ha mye å si, det fins sikkert whipper som aldri jakter - men det er da ingen god whippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noen av de nevnte rasene, men mynde alikevel. Jeg har ingen problem med å ha han løs, og jeg føler ikke at det er noe værre å ha han løs enn andre. Dobermannen er mye værre (og den forrige, hun stakk avsted bare hun så en fugl)

Jeg var selv skeptisk til dette før jeg fikk han, men det er null problemo. Han er også ganske grei å snakke til, så et realt skrik får han til å stoppe opp. Men så har jeg samtidig unngått å la han få mulighet til å jakte fra han var liten. Har hatt han løs på steder hvor det går bra. Ikke ha han løs i oppkjørselen når katta til naboen sitter 30 meter unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italieneren skal jeg ikke uttale meg bastant om, men det er vel den eneste av myndene som aldri har vært brukt til jakt - kun selskapshund.

Har selv to whippeter og jeg vil si det er mye jakt i dem. En god innkalling er helt essensielt, ellers måtte de gått i bånd hele tiden. Han eldste jager alt som beveger seg, har drept en del smådyr (rotte, mus etc). Hun yngste er veldig ung ennå, men jeg ser det er mye jakt i henne også.

Men det er allikevel ikke helt ute av kontroll, de jakter jo på synet, og jeg har ikke sett de lukte opp spor f eks. De må se byttet for å gidde å jakte.. Vi har også to katter som de lar være i fred (kaninen måtte vi imidlertid omplassere..)

De KAN legge ned rådyr uten problem, men at de samarbeider om å bære hjem og greier høres rart ut.

Hunder som gjør det bra i LC er jo naturlig nok også bedre jegere enn de som bare går utstilling. Linjene vil jo ha mye å si, det fins sikkert whipper som aldri jakter - men det er da ingen god whippet.

Jasså? Jeg tror det ligger litt dypere enn som så. Jeg tror ikke hunder som kun brukes til utstilling naturlig nok er mindre gode jegere enn de som får jage filla noen ganger i året. Jeg tror ikke jaktinstinktet bare blir "glemt" eller "undertrykt" fordi hunden ikke får løpe LC. De er blitt avlet for denne type jakt i mange mange år,og sånt blir ikke bare borte over natta. Tror jeg :wub:

Ellers så må jeg tilføye at mine heller ikke følger spor. Vi gikk i et nokså ferskt elgspor her om dagen,og selvom de lukta noe og farta litt mer rundt meg stakk de ikke avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rette opp i en mulig misforståelse her:

LC er en simulert jakt etter type plastremser (selvom regelverket egentlig sier "light hareskin" e.l.) og kan egentlig ikke sammenlignes med ekte jakt. Det er helt andre kriterier som bedømmes i LC kontra jakt IRL. I LC bedømmes evnen til å følge byttet etter en spesifikt satt bane, jakt IRL har man ingen mulighet til å vite hvor "byttet" tar veien og hva vi kaller fx "coursewise" i LC kan lett bli en fordel IRL.

Når det er sagt;

min erfaring generellt er at saluki og affer er hakket vassere enn whippet og iggis. W/IG er også ofte mer lydhør ovenfor fører enn hva de to andre er. Men altså, ingen regel uten unntak. Min ene saluki jager meget godt på banen, men ute i skogen er han lett å avlede og tar sjelden opp jakten på egen hånd selvom kanskje de andre gjør det. Han blir hos mamma :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italieneren skal jeg ikke uttale meg bastant om, men det er vel den eneste av myndene som aldri har vært brukt til jakt - kun selskapshund.

"Aldri" er vel å ta litt hardt i? Avlen har nok vært mer rettet mot rollen som selskapshund, men de stammer fra anelsen større mynder, og større eksemplarer har tidvis vært brukt på kaninjakt. De er som regel slett ikke fri for verken jaktinstinkt eller løpsglede.

Hunder som gjør det bra i LC er jo naturlig nok også bedre jegere enn de som bare går utstilling.

Det går rett og slett ikke an å si. LC er ikke jakt. For at en mynde skal bli en god jeger, må den både ha de fysiske og mentale forutsetningene samt riktig trening for å fungere optimalt. Veldig mye ligger altså i genene, og de forandres vel ikke av at eieren velger å melde på den ene eller andre aktiviteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dere har sikkert rett..jeg bare opplever selv at min hund er mye mer var på bevegelser/gjenstander han kan jakte på etter at vi begynte med LC. Er det da helt tilfeldig? Jeg mener bestemt at LC trigger jaktinstinktet, selvom det ikke ER jakt. Jeg mener også at en hund som ikke er noe som helst interessert i LC whatsoever kanskje er en dårligere jeger. Kanskje..

Tror dere misforsto meg litt. Jeg vet at hva man melder den på av aktiviteter ikke har en dritt å si, men jeg tror ikke alle kan lære LC heller. Blæ. Klarer ikke forklare.. Uansett: Min hund ble en bedre jeger IRL, etter at vi begynte med LC. Det var vel hovedpoenget mitt. Så er det sikkert mange som opplever noe annet.

Og når det gjelder italieneren så vet jeg at det både er fart og jakt i dem, men vi er vel enige om at de ikke er hardføre nok til å akkurat kunne holde ut en hel dag på reel jakt? Mulig jeg tar feil der og, som sagt kjenner jeg ikke rasen så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dere har sikkert rett..jeg bare opplever selv at min hund er mye mer var på bevegelser/gjenstander han kan jakte på etter at vi begynte med LC. Er det da helt tilfeldig? Jeg mener bestemt at LC trigger jaktinstinktet, selvom det ikke ER jakt. Jeg mener også at en hund som ikke er noe som helst interessert i LC whatsoever kanskje er en dårligere jeger. Kanskje..

I hvilken grad LC trigger jaktlysten hos den enkelte hund i andre situasjoner tror jeg er nokså individuelt. Du har nok helt rett i at det kan skje med enkelte. En hund som ikke er spesielt interessert i LC kan faktisk være en utmerket jeger, det finnes det absolutt eksempler på.

Og når det gjelder italieneren så vet jeg at det både er fart og jakt i dem, men vi er vel enige om at de ikke er hardføre nok til å akkurat kunne holde ut en hel dag på reel jakt? Mulig jeg tar feil der og, som sagt kjenner jeg ikke rasen så godt.

Det tror jeg verken vi eller noen andre her til lands har mulighet for å si noe om - verken når det gjelder italiener eller whippet. Det er vel heller ikke så relevant for den som forsøker å finne ut om rasenes jaktinstinkt er noe de kan leve med hos en selskapshund i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...