Gå til innhold
Hundesonen.no

Åsnes-kvinne tiltalt for dyremishandling


Argyr

Recommended Posts

Ei kvinne fra Åsnes skal blant annet ha slått, sparka og kvalt en tre måneder gammel valp.

For et og et halvt år siden ble en kvinne i 50-årene fra Åsnes fratatt 25 hunder. Hun drev kennel, men dyrevernnemnda mente at dyrene led. Tre av dem ble avlivet og 22 av dem ble omplassert. Nå har politiet tatt ut tiltale mot kvinnen – de mener bevisene står sterkt.

http://www.ostlendingen.no/article/2009100.../176604550/1108

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...pland/1.6811136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar
Jeg leste på linkene men det stod ingenting om hva som kommer til å skje med henne. Noen som vet? Hvilken straff får hun?

OT: Forresten, har de lov å bruke opprinnelige bilder? Da er det jo lett å finne ut hvem osv.

Det er tatt ut tiltale, rettssaken har jo ikke vært enda. Bilder som hun har selv har sendt inn til media kan de bruke som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fordi rettssaken ikke begynner før om halvannen uke, antakelig. Mannen som druknet bikkja si fikk også lov å beholde den retten inntil han ble dømt.

Skal det skje noe fortere må Mattilsynet/Dyrevernnemnda få myndighet til å gjøre noe med det mens man venter på det trege rettssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun annonserer fortsatt om at hun tar inn hunder til omplassering også..

Jeg tenker som så at det er veldig lite smart for en som skal ha en rettsak mot seg. Det beviser jo bare at hun IKKE lærer, og bør vel bare forsterke inntrykket om at hun bør fradømmes retten til å ha dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsPowers: Jeg håper virkelig de ser på det på den måten når rettsaken begynner.

Det må de bare. Hvis ikke forsvinner nok min siste overbevisning med jussen!

Men må innrømme at jeg finner det skremmende at mattilsynet ikke har gjort skikkelig arbeid her. Slik jeg forstår det har de hatt mulighet til å undersøke området og hundene. Men i samme stund innrømmer de jo at de ikke vet om de har sjekket alle hundene? Hvilken form for kontrollmulighet er det dersom de ikke gjør det ordentlig?

Dette er en fryktelig tragisk sak fra start til slutt - den saken er iallefall helt klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må innrømme at jeg finner det skremmende at mattilsynet ikke har gjort skikkelig arbeid her. Slik jeg forstår det har de hatt mulighet til å undersøke området og hundene. Men i samme stund innrømmer de jo at de ikke vet om de har sjekket alle hundene? Hvilken form for kontrollmulighet er det dersom de ikke gjør det ordentlig?

Mattilsynet er gruelig redde for å be politiet om hjelp når dyreeiere er vanskelige. Det er helt horribelt at de ikke bruker den retten, og at det må sivile saker til før politiet får beskjed om å gripe inn.

Jeg håper Mattilsynet snart får lov å nekte dyrehold midlertidig, så man slipper denne typen problemstillinger - sånn det er nå må det en rettskraftig dom til, og det eneste Mattilsynet kan gjøre er å kontrollere og ta tak i eventuelle lovbrudd - hvilket de heller ikke er så voldsomt gode på, virker det som. :ahappy:

Ser frem til domsavsigelse, jeg. Krysser fingrene for minimum livstidsforbud mot å ha hund, og øyner et ørlite håp om at det vil gjelde dyr generelt. Hvis ikke det skjer er denne saken langt fra over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet er gruelig redde for å be politiet om hjelp når dyreeiere er vanskelige. Det er helt horribelt at de ikke bruker den retten, og at det må sivile saker til før politiet får beskjed om å gripe inn.

Jeg håper Mattilsynet snart får lov å nekte dyrehold midlertidig, så man slipper denne typen problemstillinger - sånn det er nå må det en rettskraftig dom til, og det eneste Mattilsynet kan gjøre er å kontrollere og ta tak i eventuelle lovbrudd - hvilket de heller ikke er så voldsomt gode på, virker det som. :ahappy:

Ser frem til domsavsigelse, jeg. Krysser fingrene for minimum livstidsforbud mot å ha hund, og øyner et ørlite håp om at det vil gjelde dyr generelt. Hvis ikke det skjer er denne saken langt fra over.

Her i Våler, Åsnes og Grue deler de jo på en politibil om kvelden og helgene..... Om dagen er det kanskje 2 på vakt i hver kommune. Og disse 3 kommunene er langt fra noen små kommuner. Så jeg tviler heller på at politiet GIDDER å rykke ut for en så simpel sak når det faktisk tok 3 TIMER for dem å rykke ut når vi hadde en psykopat ute på vandring: "Hvis han kommer innom Omsorgssentret må dere ringe oss med en gang". Sånn fungerer vårt politi.......

Jeg har totalt mista all respekt for mattilsynet når det kommer til dyrehold her i Norge. De dømmer en nedenom og ut på en uke, mens denne dama har vært i søkelyset i over 6 år. Finner de noen dyr hos noen og dyrene faktisk har det bra er det de første de sjekker er om dyrene er ulovlig importert. Sier litt om hvordan mattilsynet tar seg av dyrene.

Mattilsynet er en eneste stor vits med alt for mye å gjøre.

Når det kommer til domsavsigelse vedder jeg på at hun får en liten bot, forbud mot dyr i 2 mnd og lar henne få slippe unna med det.

Selv om hun får totalt forbud mot dyr vil ikke det hjelpe stort. For hun kan jo bare kjøpe hunder og registrere dem på andre personer. Dette er ting ingen vil finne ut av hvis det ikke sjekkes opp gjevnt og trutt. Jeg tviler på at dama vil bli oppfulgt i det hele tatt.

Men jeg blir veldig sjokka hvis hun ikke får ha dyr på livstid, for så streng straff tør ikke norge å gi en person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg ble veldig mye mer optimistisk når jeg så at mannen som druknet hunden sin fikk forbud mot å ha hund i fem år (tror jeg det var). Han kunne man nesten ha et snev av sympati for - kona var gått fra ham, han var blakk, hunden var syk og han hadde hørt at drukning var en behagelig død. Når han da dømmes så strengt, så har jeg vanskelig for å se for meg at en som har utført direkte mishandling over så mange år og mot så mange dyr skal slippe unna særlig lett.

Forøvrig har hun aktivitetsforbud i NKK, så å registrere på andre har lite for seg. Når hun først får forbud er det veldig mye lettere å gjøre noe hvis hun skaffer seg dyr. Jeg er mest redd for at hun skal flytte ut av landet jeg, for da kan hun jo skaffe seg hva hun vil, helt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig mye mer optimistisk når jeg så at mannen som druknet hunden sin fikk forbud mot å ha hund i fem år (tror jeg det var). Han kunne man nesten ha et snev av sympati for - kona var gått fra ham, han var blakk, hunden var syk og han hadde hørt at drukning var en behagelig død. Når han da dømmes så strengt, så har jeg vanskelig for å se for meg at en som har utført direkte mishandling over så mange år og mot så mange dyr skal slippe unna særlig lett.

Forøvrig har hun aktivitetsforbud i NKK, så å registrere på andre har lite for seg. Når hun først får forbud er det veldig mye lettere å gjøre noe hvis hun skaffer seg dyr. Jeg er mest redd for at hun skal flytte ut av landet jeg, for da kan hun jo skaffe seg hva hun vil, helt lovlig.

Jeg håper virkelig at hun blir dømt utenom og hjem.

Hun kan fortsatt avle på hunder som ikke er registrert på seg selv, avle dem opp under annet kennelnavn og eventuelt spørre om de som faktisk eier kennelen og hunden om det er greit at NKK får adressa dems.

Enig der. Flytter hun ut av landet er man like langt. La oss håper hun flytter til Sverige. Der blir hun nok dømt enda kjappere...

Forøvrig er din inbox full så får ikke svart deg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...