Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrydd syke hunderaser


Iago

Recommended Posts

Jeg har liten tro på at det blir innført forbud mot raser med mye sykdom. Å endre utseende på rasene vil ta tid, men det første skrittet må vel være å endre rasestandarden og fokusere på å belønne sunne hunder. Når alt kommer til alt er det kjøperne som avgjør hvilken raser som produseres. Så lenge man kjøper raser som har stor sjanse for sykdom, vil det fortsatt bli avlet frem slike hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Helt klart. Det er kjøperne som støtter avelen og aksepterer raser som er som de er. Så lenge de finns, vil det gå dårlig å skal prøve å endre hele standaren. Så kanskje forbud er det eneste som vil hjelpe? Oppdrettere som ikke ser problemet og kjøpere som vil ha disse hundene, det blir en ond sirkel som vil fortsette i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levealder og livskvalitet er to forskjellige ting. Det er naturlig at større dyr lever kortere. Derfor kan normal levealder for en miniatyr fint være rundt 15 år, for en middels stor rase 11 år, for en stor rase 8 år. At miniatyren lever dobbelt så lenge som kjempen, betyr ikke at den mindre hunden har det bedre de årene den lever.

Hva er naturlig med det? Tror elgen lever lenger enn musa, for eksempel. Elefanter kan jo bli styggamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlingtonterrieren ble jo nærmest utryddet for noen år siden pfa arvelig hepatitt. Stammen ble bygget opp igjen, men så vidt jeg vet så testes alle enda. Vi tok nå blodprøve av Bimbo, men herregud, det nærmer seg jo tjue år siden. Når man vet hva som er galt, hvorfor behandle hele kroppen, liksom. Det går vel an å avle fram cavalierer med stort nok kranie, schaefere med sunt avrundet rygg, mopser med funksjonelt snyteskaft, chihuahuaer med litt mindre utstående øyne (jeg har hørt at øynene spretter ut, hvis du klemmer på bikkja :lol: ) etc.

Nå er det vel ikke fult så enkelt med syringomyelia - da det er arvelige faktorer innblandet også. Min cavalier hadde ikke noe lite hode, og hadde heller ikke kort snute, til cavalier å være. Så lenge folk ikke har interesse av å scanne flere hunder (jada, jeg vet det er grunner til at folk ikke gjør det - det gir jeg egentlig blaffen i, pr i dag har vi ikke noe bedre metode), så kommer man ikke så langt. Man kan ikke se på en cavalier at den har/får syringomyelia utifra kranieform og snutelengde. Desverre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levealder og livskvalitet er to forskjellige ting. Det er naturlig at større dyr lever kortere. Derfor kan normal levealder for en miniatyr fint være rundt 15 år, for en middels stor rase 11 år, for en stor rase 8 år. At miniatyren lever dobbelt så lenge som kjempen, betyr ikke at den mindre hunden har det bedre de årene den lever.

Jeg er klar over at levealder og livskvalitet er to forskjellige ting. Jeg har inntrykk av at store hunder har koretere levealder fordi størrelsen deres blir for stor påkjenning for kroppen.. Valper av store raser, eller raser som vokser hurtig, kan være arvelig disponert for skjelettproblemer, osv.

Det er helt klart to sider av denne saken (syns jeg). Sett at hunden ikke har noen form for nedsatt livskvalitet grunnet sin størrelse, er det likevel ok å fortsette avlen for å beholde størrelsen selv om hunden ofte ikke lever lengre enn 6 år? Er det helt ok og fortsette avlen som den er i dag? Eller er det smartere å redusere størrelsen på dyret og få frem en hund som har høyere levealder?

Dersom det faktisk er størrelsen som gjør at de har så kort levealder, altså at kroppen faktisk bryter sammen og ikke orker mer, selv om hunden egentlig ikke er gammel, bør det ikke da jobbes med å forbedre dette? Eventuellt redusere størrelsen på dyret litt?

Sånn generellt er det heller ikke naturlig at større dyr lever kortere.. Rotter lever i gjennomsnitt kortere enn hunder. Elefanter er kjent for å veldig leve lenge, osvosv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generellt er det heller ikke naturlig at større dyr lever kortere.. Rotter lever i gjennomsnitt kortere enn hunder. Elefanter er kjent for å veldig leve lenge, osvosv...

Når man kommer med eksempler på store hunder som har levd over 15 år blir det ofte henvist til hunder som levde for 50 år+ siden. Er det tilfeldig eller har levealderen på store hunder vært høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er naturlig med det? Tror elgen lever lenger enn musa, for eksempel. Elefanter kan jo bli styggamle.

Nå må man sammenligne innen samme art, kanskje... Ponnier lever lenger enn giganthestene, også hos mennesker dør kjemper leenge før "normal"størrelsen.

Når man kommer med eksempler på store hunder som har levd over 15 år blir det ofte henvist til hunder som levde for 50 år+ siden. Er det tilfeldig eller har levealderen på store hunder vært høyere?

Store hunder levde lenger før, ja. Enkelte kan leve lenge nå også, men snittalder har blitt mye lavere enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer med eksempler på store hunder som har levd over 15 år blir det ofte henvist til hunder som levde for 50 år+ siden. Er det tilfeldig eller har levealderen på store hunder vært høyere?

Skjønte ikke helt hva dette du skriver nå hadde å gjøre med det du qoutet meg på :lol:

Jeg aner ikke om det er tilfeldig, men veldig interessant det du skriver. Vet du om størrelsen på de store hundene har økt? Eller er det andre ting som er med på å dra ned levealderen på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det går vel an å avle fram cavalierer med stort nok kranie, schaefere med sunt avrundet rygg, mopser med funksjonelt snyteskaft, chihuahuaer med litt mindre utstående øyne (jeg har hørt at øynene spretter ut, hvis du klemmer på bikkja  :lol: ) etc.

Syringomyelia betyr for lite kranie, men Syringomyelia har ingen sammenheng med dette tilsier de siste forskningsrapportene. Syringomyelia forekommer på store som små cavalier og likeså med størrelsen på hodet. Hadde det bare vært så lett.. akk og ve da hadde dette ikke vært så vanskelig å ha med å gjøre iallefall. og ihvertfall ikke på hvme man scanner og ikke.

Sofus hadde ett stort hode, ikke så stort som de fleste store cavalierer, men stort allikvel, men kroppen hans var også tilpasset og fin ihnt til det. Han hadde allikevel Syringomyelia og uthalt vermis brokk. 

Nå er det vel ikke fult så enkelt med syringomyelia - da det er arvelige faktorer innblandet også. Min cavalier hadde ikke noe lite hode, og hadde heller ikke kort snute, til cavalier å være. Så lenge folk ikke har interesse av å scanne flere hunder (jada, jeg vet det er grunner til at folk ikke gjør det - det gir jeg egentlig blaffen i, pr i dag har vi ikke noe bedre metode), så kommer man ikke så langt. Man kan ikke se på en cavalier at den har/får syringomyelia utifra kranieform og snutelengde. Desverre. :lol:

Ja det antas etter nyeste forskningsresultater å være polygenetisk arvelig, men desverre er det usikkert på hvilken måte og hvilken grad det eventuellt er arvelig.

eks på CKCS'n for i 1635: KingCharlesII.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg vel nevnt tidligere i avlstråder tror jeg, men et sted å starte er jo å bruke FRISKE individer i avl.

Det er jo flere oppdrettere som sier at de vil parre på en hund med c eller d hofte, fordi det er så liten genbase og at alternativene er værre.

I SLIKE situasjoner, mener nok jeg at landet her har det bedre uten den rasen... Og at man da kan la den bli utryddet her iallefall.

Har man ikke 100% friske individer å avle på, så får man la være. Eller FINNE noen som er 100% friske. Og dette gjelder både schæfern, som det virkelig BURDE være mulig å oppdrive helt friske individer av her i landet, og feks KO som det finnes såpass få av her i landet, men som har en større genbase utenlands.

Og ja, selvfølgelig.... At rasestandarden kanskje bør konkretiseres mer. Ikke bare "svakt hellende kryss", men en maks grad eller hva man kan se etter. Og x antall cm lang snute, ikke bare "kort".

For det ER virkelig mye sykt i dagens avel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det antas etter nyeste forskningsresultater å være polygenetisk arvelig, men desverre er det usikkert på hvilken måte og hvilken grad det eventuellt er arvelig.

Begge mine (både griffon og cavalier) hadde forstørret et eller flere ventrikkelkammer, og vermis brokk (brokk i lillehjernen). Akkurat hva som kom først av forstørret ventrikkelkammer og brokken er noget uviss - men en sammenheng har de, somregel. Cavalieren hadde i tillegg tydelige syrinxer (væskeansamliger) i ryggmagen. Det hadde ikke griffonen - men hun fikk fremdeles diagnosen mild syringomyelia, og selv om hun hadde mild - så var hun kraftig berørt. Mens på cavalierern så hang grad og berørthet litt mer sammen. Det ER en vanskelig sykdom - og for meg som har hatt det så tett innpå meg - to ganger - så er det helt uforståelig at man kan spekulere i det, og avle på usjekka hunder. Sikkert like uforståelig som for folk som har mistet hunder til hd at folk kan avle på hdhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er naturlig med det? Tror elgen lever lenger enn musa, for eksempel. Elefanter kan jo bli styggamle.

Jeg mente selvsagt innenfor samme art.

"They alsofound that larger animals within the same species have rapid growth, higherreproductive effort, and accelerated aging.

Bartke reported that a negative correlation between body size and longevityapplies to mice, dogs, and probablyhumans.17 Largeamounts of data are available on dogs, and researchers have found that smallerdogs live longer than largerdogs.19"

Link til metastudie

Jeg er klar over at levealder og livskvalitet er to forskjellige ting. Jeg har inntrykk av at store hunder har koretere levealder fordi størrelsen deres blir for stor påkjenning for kroppen.. Valper av store raser, eller raser som vokser hurtig, kan være arvelig disponert for skjelettproblemer, osv.

Det kan forøvrig hurtigvoksende mindre raser være også, det er snakk om nødvendig avlsarbeid på begge fronter.

Det er helt klart to sider av denne saken (syns jeg). Sett at hunden ikke har noen form for nedsatt livskvalitet grunnet sin størrelse, er det likevel ok å fortsette avlen for å beholde størrelsen selv om hunden ofte ikke lever lengre enn 6 år? Er det helt ok og fortsette avlen som den er i dag? Eller er det smartere å redusere størrelsen på dyret og få frem en hund som har høyere levealder?

Jeg synes ikke en gjennomsnittlig levealder på seks år er noe å trakte etter - men meg bekjent ligger levealderen på de store hunderasene over dette, og når det trekkes ned er det gjerne på grunn av arvelige sykdommer som slår ut tidligere. Har man avlet en rase så gigantisk at den på grunn av ren størrelse ikke lever lenger enn dette, har man gått alt for langt ja.

Dersom det faktisk er størrelsen som gjør at de har så kort levealder, altså at kroppen faktisk bryter sammen og ikke orker mer, selv om hunden egentlig ikke er gammel, bør det ikke da jobbes med å forbedre dette? Eventuellt redusere størrelsen på dyret litt?

En åtte-ni år gammel berner, leonberger, nuffe, osv ER gammel.

Store hunder levde lenger før, ja. Enkelte kan leve lenge nå også, men snittalder har blitt mye lavere enn tidligere.

Hvor har du dette fra?

 

Syringomyelia betyr for lite kranie, men Syringomyelia har ingen sammenheng med dette tilsier de siste forskningsrapportene.

Øh, nei. "New Latin sringomyelia : Greek srinx, sring-, spinal cavity + Greek muelos, marrow (from ms, mouse, muscle; see ms- in Indo-European roots)."

"-myelia,

suffix meaning "(condition of the) spinal cord": atelomyelia, hydromyelia, syringomyelia."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, nei. "New Latin sringomyelia : Greek srinx, sring-, spinal cavity + Greek muelos, marrow (from ms, mouse, muscle; see ms- in Indo-European roots)."

"-myelia,

suffix meaning "(condition of the) spinal cord": atelomyelia, hydromyelia, syringomyelia."

Yep, syringomyelia - også kaldt hydrosyringomyelia og endel andre navn - har navnet sitt fordi det ofte dannes væskeansamlinger i ryggmargen - såkaldte syrinxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir egentlig litt for dumt å finne ut hvilke raser som burde strykes fra vår verden.

Ingen raser i vår tid er som de var før i tiden. Schæferen er ødelagt med masse sykdommer og blir avlet fram med C, D og E på hoftene, fordi det lave krysset er fint (noe det slettes ikke er i det hele tatt (har heldigvis en schæfer som er normal i krysset og ryggen)). Rodhesian Ridgeback blir avlet med denne hårtingen på ryggen, som egentlig er en alvorlig sykdom i ryggen og ryggraden hos denne rasen, mens de som ikke har denne hårtråden og som faktisk er de "friske" hundene, blir avlivet.

Og med tanke på bulldoggen og mopsen (som ser ut som de har kollidert i en vegg) hadde helt normale snuter, til noen glupfiser fant ut at de ville "fikse" litt på dem. Pittbull og bullterrieren pleide å være like store som schæfere før, og har blitt mindre igjennom avl (for å få dem slik).

Alle hundene som lever nå i vår tid (foruten om ulv og dingo) har blitt "fikset" på igjennom tidene, og skal man avlive noen, burde man avlive alle og starte hele greia på nytt.

Man burde heller finne "friske" dyr i hver rase og avle ut i fra disse for å få friske dyr.

Og dette med alder er helt individuelt. Så lenge hunden har ett bra liv og får rikelig med mosjon, så kan den leve like lenge uansett om det er en Grand Danois (sikkert stavet feil) eller en liten chihuahua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hunder av kjøtt og blod, ikke modelleire. Det er ikke bare å ta tak i nesa på de og dra den utover så den blir lengre..

Nå er min erfaring i mopseringen rett nok ytterst begrenset, men den gangen så fikk hunden jeg stilte blått fordi den hadde for kort nese.. Så det er kanskje ikke så enkelt som det heller?

Det går jo faktisk ann å begynne i det små og avle på hunder uten pusteproblemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir egentlig litt for dumt å finne ut hvilke raser som burde strykes fra vår verden.

Ingen raser i vår tid er som de var før i tiden. Schæferen er ødelagt med masse sykdommer og blir avlet fram med C, D og E på hoftene, fordi det lave krysset er fint (noe det slettes ikke er i det hele tatt (har heldigvis en schæfer som er normal i krysset og ryggen)). Rodhesian Ridgeback blir avlet med denne hårtingen på ryggen, som egentlig er en alvorlig sykdom i ryggen og ryggraden hos denne rasen, mens de som ikke har denne hårtråden og som faktisk er de "friske" hundene, blir avlivet.

Trodde ikke Schæferen fikk HD pga det lave krysset? Og hvorfor er den "hårtingen" på RR en sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke fult så enkelt med syringomyelia - da det er arvelige faktorer innblandet også. Min cavalier hadde ikke noe lite hode, og hadde heller ikke kort snute, til cavalier å være. Så lenge folk ikke har interesse av å scanne flere hunder (jada, jeg vet det er grunner til at folk ikke gjør det - det gir jeg egentlig blaffen i, pr i dag har vi ikke noe bedre metode), så kommer man ikke så langt. Man kan ikke se på en cavalier at den har/får syringomyelia utifra kranieform og snutelengde. Desverre. :whistle:

Lite kranie er vel avlet fram, ergo arvelig. Nå har jeg absolutt ingen kjennskap til dette, bortsett fra det denne dyrlegedamen sa på dette innslaget i TV2 som vi altså egentlig har som utgangspunkt for denne diskusjonen. Jeg går absolutt og fullstendig ut fra at du og flere med deg vet mye mer om fakta, enn det jeg gjør. :whistle:

Nå må man sammenligne innen samme art, kanskje... Ponnier lever lenger enn giganthestene, også hos mennesker dør kjemper leenge før "normal"størrelsen.

Store hunder levde lenger før, ja. Enkelte kan leve lenge nå også, men snittalder har blitt mye lavere enn tidligere.

Men disse menneskene lider jo av en genetisk defekt og er altså "feilvare". Vil du si at store hunder også er avlet fram ved å satse på genetiske defekter? Det er virkelig å spille hassard med moder natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodhesian Ridgeback blir avlet med denne hårtingen på ryggen, som egentlig er en alvorlig sykdom i ryggen og ryggraden hos denne rasen, mens de som ikke har denne hårtråden og som faktisk er de "friske" hundene, blir avlivet.

Og dette med alder er helt individuelt. Så lenge hunden har ett bra liv og får rikelig med mosjon, så kan den leve like lenge uansett om det er en Grand Danois (sikkert stavet feil) eller en liten chihuahua..

Jeg har også hørt dette med ridgen til ridgebacken,men var sikker på at det bare var en myte,på samme måte som at belgere ikke må tas i før de er ca 4mnd gamle...

Og hvordan kan du påstå at alder er individuelt? Det har da vel vært oppe og vedtatt forlengst at raser som f.eks GD og nuffe har lavere levetid(generelt) enn andre raser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke Schæferen fikk HD pga det lave krysset? Og hvorfor er den "hårtingen" på RR en sykdom?

Jo er akkuratt derfor schæferen fårHD, fordi hoftene er ikke skapt på å bære kroppen så lavt. Den "hårtingen eller ridgen på ryggen til rhodesian ridgeback, er en slags nervesykdom i ryggraden på hunden.. Slår ut ved at hårene der blir stive og står oppreist.

Jeg har også hørt dette med ridgen til ridgebacken,men var sikker på at det bare var en myte,på samme måte som at belgere ikke må tas i før de er ca 4mnd gamle...

Og hvordan kan du påstå at alder er individuelt? Det har da vel vært oppe og vedtatt forlengst at raser som f.eks GD og nuffe har lavere levetid(generelt) enn andre raser .

At belgere ikke må tas i før de er 4 mnd?? Det er hvertfall tullball. Jeg har hatt belger i 5 år nå og ingen av de belgerene jeg kjenner har hatt problemer med å bli tatt på når de er under 4 mnd og de som er godt voksne har, så det er en myte ja. .. Jeg kjenner flere GD som er over 15 år, så jeg vil nå si at det er helt individuelt om de blir 7 eller 15.. Men dette med ridgebacken er faktisk bevist at de som har den raden har en sykdom og de som er "friske" og ikke har den blir avlivet.. Fordi de følger ikke rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At belgere ikke må tas i før de er 4 mnd?? Det er hvertfall tullball. Jeg har hatt belger i 5 år nå og ingen av de belgerene jeg kjenner har hatt problemer med å bli tatt på når de er under 4 mnd og de som er godt voksne har, så det er en myte ja. .. Jeg kjenner flere GD som er over 15 år, så jeg vil nå si at det er helt individuelt om de blir 7 eller 15.. Men dette med ridgebacken er faktisk bevist at de som har den raden har en sykdom og de som er "friske" og ikke har den blir avlivet.. Fordi de følger ikke rasestandarden.

Jeg er fullstendig klar over at det er en myte jeg, brukte det bare som eksempel,fordi jeg har litt vanskelig for å tro at ridgen egentlig er en alvorlig sykdom i ryggraden... Noen linker til fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæreste Tearani, har du linker til noe av denne "informasjonen" du strør om deg med? Dermoid sinus er en tilstand som rammer en del ridgebacker med ridge, men slett ikke alle. Man kan godt diskutere etikken i å avle på hunder med ridge, men da må man forholde seg til fakta. At vinklene til schäferen skal ha noen sammenheng med HD synes jeg høres veldig lite sannsynlig ut - har du noen dokumentasjon på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedigree Dogs Exposed

Ja denne videoen tar for seg hele dette emnet, og nevner blandt annet Cavalier King Charles Spaniel, Schæfer og Rhodesian Ridgeback + mange andre raser.

Videoen er på engelsk og varer nesten 1 time. Jeg råder til å se hele.

Linken funker ikke. Jeg har sett hele. Mulig de sier noe sånt i filmen (det kan jeg ikke huske), men tror kanskje ikke jeg ville brukt TV-produsenter som den mest pålitelige kilden til helseinformasjon.

Her står det om dermoid sinus hos RR: http://www.rhodesianridgeback.no/helse.html

Når det gjelder HD hos schäfer: Ja, det finnes HD hos schäfer, og ja, det finnes mange schäfere med overvinklede bakparter, men det betyr ikke nødvendigvis at det ene er årsaken til det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...