Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrydd syke hunderaser


Iago

Recommended Posts

Jeg mener at det ikke er riktig å avle slik at hunden ikke kan puste vanlig uten "snorkelyder". Man hører på mopsen at den har litt tungt for å puste, kan minne litt om falsk krypp.

Synes det er oppsikstvekkende nok til å få i gang endringer.

Personlig kommer jeg ikke til å skaffe meg ny mops nettopp pga. dette, jeg er imot slik avl.

Han vi har ble kjøpt av min samboer før min tid. Men jeg sier ikke at jeg ikke ville skaffet meg en mops om feks 10 år hvis rasens helse hadde blitt bedre. De har et fantastisk gemytt jeg ikke har sett maken til hos andre raser (enda..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Om enkelte raser burde utryddes? Mulig det.... Men det er vel egentlig ikke rasestandardene som er utformet "helsefarlig". Det er vel heller det at utstillingsfolket elsker å tøye den eksteriøre strikken langt uten for den rammen rasestandarden egenlig gir! (feks Schäfer - "lett skrånende overlinje" = en banan som subber rompa i bakken, Dachshund - "lang og lav" = 1 meter lang og med 2 cm. i bakkeklaring...Og det til tross for at det er angitt forhold mellom høyde/lengde)

Ja - hipp hurra for å vinne på utstilling :)

Her er et eksempel i bilder, Napolitaner fra 30 tallet:

antique_mastino.jpg

Og en vakker (grøss) utstillings-nappe av i dag (en avlshann fra en stor italiensk oppdretter, faktisk :) )

uglynappe_sta2.jpg

Når det gjelder jakt og brukshundraser (som feks Schäfer, Dachs, retrivere osv) finnes det heldigvis bruksvarianter av rasene:) Og det er vel strengt tatt her man finner de hundene som egentlig samsvarer med rasestandardene! Mens selskapsraser er vel litt dårligere stellt? Liten grunn til å avle bruksvarianter når hundene ikke kan brukes til noe alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Når det gjelder jakt og brukshundraser (som feks Schäfer, Dachs, retrivere osv) finnes det heldigvis bruksvarianter av rasene:) Og det er vel strengt tatt her man finner de hundene som egentlig samsvarer med rasestandardene! Mens selskapsraser er vel litt dårligere stellt? Liten grunn til å avle bruksvarianter når hundene ikke kan brukes til noe alikevel...

ehhhhh og det sier du basert på hva?

Nei, jeg er for å utrydde alle raser som det i det store og det hele kan komme til å komme defekter på jeg.

Belgiske fårehunder - der forekommer HD/AA, katarakt, PPM, PRA, Keratitt, epilepsi, hypothyrose, allergier, vannhode, levershunt blant annet. Bør utryddes.

Schæfer - alle de ovenfornevnte - bare å skrote

BC - full i HD

Man kan jo fortsette i det evinnelige - for det er ikke bare fysikken som gjør en hund - det hjelper fælt lite å riktige vinkler i hue og rævva når du er blind liksom..... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om enkelte raser burde utryddes? Mulig det.... Men det er vel egentlig ikke rasestandardene som er utformet "helsefarlig". Det er vel heller det at utstillingsfolket elsker å tøye den eksteriøre strikken langt uten for den rammen rasestandarden egenlig gir! (feks Schäfer - "lett skrånende overlinje" = en banan som subber rompa i bakken, Dachshund - "lang og lav" = 1 meter lang og med 2 cm. i bakkeklaring...Og det til tross for at det er angitt forhold mellom høyde/lengde)

Og en vakker (grøss) utstillings-nappe av i dag (en avlshann fra en stor italiensk oppdretter, faktisk :) )

uglynappe_sta2.jpg

Grøss. Blir kvalm av å se sånne eksempler på hvordan mennesket bevisst har avlet frem så til de grader deformerte raser :):)

Forøvrig finnes det jo en god del raser utenom de aller mest ekstreme (eng.bulldog og pekingeser som tidligere nevnt) som sliter med helseproblemer pga. usunn avl.

Ta cocker spanielen - ører som er svært utsatt for sykdommer

Japanese chin - pusteproblemer, utbulende øyne utsatt for sykdommer

Dachs - på de mest ekstreme er det vel så vidt at brystkassa soper i bakken når de beveger seg bortover på unaturlig korte bein i forhold til kroppen, intime kroppsdeler er utsatte, og den lange ryggen er utsatt for prolaps

Basset - med ører som soper i bakken, og masse overflødig hud som tjener til hva?

Shar pei - mye overflødig hud hvor det lett dannes hudsykdommer i hudfoldene

Schäfere - med "bananrygg" og stor risiko for HD

For å nevne noen...

(og jeg vet det finnes oppdrettere innen disse rasene som avler på sunne individer, dømmer ikke alle under ett (det var ihvertfall ikke meningen) og bort fra det ekstreme, men en stor del av disse rasene er plaget med helseproblemer og videre avl på individer som gjør at det ikke akkurat går rette veien...

Så, det er flere raser det burde fikses på etter min mening når vi først er igang med raser som burde "forbedres", og drives sunnere avl på...

EDIT: Litt bort fra topic kanskje, men når vi først var inne på usunn avl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo fortsette i det evinnelige - for det er ikke bare fysikken som gjør en hund - det hjelper fælt lite å riktige vinkler i hue og rævva når du er blind liksom... osv.

Nei, klart det ikke bare er fysikken som gjør hunden, MEN det rettferdiggjør ikke bevisst avl på deformiteter, som helt tydelig plager hunden. Takk og pris for at slike hunder ikke vet hvordan det er å ha bolig i en noenlunde velfungerende, funksjonelt utformet kropp.

--

Synes for øvrig det er mildt sagt perverst å se hunder som er så deformert at det faktisk hemmer dem. Og nei, jeg tenker da ikke på alle de "friske og sunne og slanke mopsene som aldri blir slitne", eller "den franske bulldoggen som aldri grynter, og holder ut like lenge som labbisen den leker med". At noen som helst kan forsvare denne formen for dyremishandling er forkastelig. Og at dommere verden over premierer det mest ekstreme av det ekstreme er enda verre. Så KLART man bør holde fokus på arvelige sykdommer hos diverse raser, det er jo ikke akkurat sånn at hundene våre er spesielt friske, men det ene utelukker faktisk ikke det andre.

Mener det er direkte stygt gjort av oss å "forme" raser som belemres med helseproblemer - ene og alene grunnet anatomien deres.

(Og ja, sikkert noen som har lyst til å skrike om bananschäfern min, men bare sånn at det er sagt - jeg koser meg ikke på schäferutstilling for å si det mildt. Og noen ny banan blir det neppe!)

Edit: og angående utrydding av raser, vel, så lenge man ikke endrer holdninger og gjør noe med avlsarbeidet omgående, så bør man både legge den ene og den andre rasen på hyllen, spør du meg. Hunder som ikke kan leve et normalt liv, grunnet sine eksteriøre trekk, trenger aldri å bli født!

Edit 2: bilde av en skikkelig sjarmis!

Edit 3: enda en vakker representant for sin rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen meninger om hvem som skal få bestemme hvilke raser som skal utryddes?

Jeg tipper at min terskel for hva som er akseptabelt er noen annet enn en gjennomsnittlig... la oss nå bare ta et eksempel... mopseeier, og hvem av oss har rett liksom? Man skulle jo tro at det er den som lever med hunden som best kan si noe om dens livskvalitet, men samtidig er det lite tvil om at kjærlighet gjør blind.

Jeg lurer på hvem det er som er kvalifisert nok til å ta en avgjørelse om hvilke raser det er som ikke er verdt en sjit, og hva en slik bedømmelse skal baseres på. Akkurat det kan neimen ikke være enkelt å finne ut av i alle tilfeller tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlingtonterrieren ble jo nærmest utryddet for noen år siden pfa arvelig hepatitt. Stammen ble bygget opp igjen, men så vidt jeg vet så testes alle enda. Vi tok nå blodprøve av Bimbo, men herregud, det nærmer seg jo tjue år siden. Når man vet hva som er galt, hvorfor behandle hele kroppen, liksom. Det går vel an å avle fram cavalierer med stort nok kranie, schaefere med sunt avrundet rygg, mopser med funksjonelt snyteskaft, chihuahuaer med litt mindre utstående øyne (jeg har hørt at øynene spretter ut, hvis du klemmer på bikkja :lol: ) etc.

EDIT: Fritt for å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig med hun der dama...men mener ikke utryddning er tingen...

Flere raser utvikler seg pga avlen vi mennesker styrer...Derfor kan vi jo spørre oss selv hvor riktig det er?

Alle vet jo at Mopsen,Dachsen,Basseten,Napolitaneren,Schæferen,os

v osv var annerledes tidligere rent utseendemessig iallefall.Med andre ord hadde de livets rett da...

Mopsen hadde litt lengre nese,Dachsen lengre bein,samme med Basseten,minus endel hud..Og Schæfer vet jo de fleste hvor forandringen ligger mens Nappen har blitt en karikatur av seg selv.

Se også bare på Engelsk Bulldog..Det er jo villt hvordan den er forandret...

Noe var riktig en gang,men det gikk galt...Hvem som har skylden kan diskuteres,men vi vet alle hvem som har makten til forandring,og det er oppdrettere og dommere.

Bildet under her er Napolitansk Mastiff.

Identisk med dagens foretrukne type Corso.Ikke av den der "boxerini" typen som italienerne så fint sier.

Dessverre tror jeg at Corsoen om en tid vil bli som dagens Napolitanere...Siden de bare siste 5 år allerede har begynt å se ut som Bordeaux/Boxer og Mastino...

Om ikke flere snur vel å merke...

Rasene vi idag ser på ville veier har i mine øyne livets rett,men jeg synes ikke dem som avler dem slik som de ser ut idag på det værste burdte ha rett til og fortsette og ødelegge rasene videre.

Vitsen med avl er jo å bygge opp,ikke og ødelegge!

I sverige har de ifølge folk som oppdretter rasen nedlagt forbudt i ringen for disse ekstreme Nappene.Det er ikke lenger ønskelig der og jeg håper Norge,med fler kommer etter.1 Napolitaner døde,og en kollapeset på en utstilling i Sverige for 1 års tid siden.

Hvorfor kan man bare spekulere i,men ethvert normalt menneske kunne se det komme.

Nå har ikke jeg noe imot Mopsen heller,men jeg synes det er drøyt mange Mops som peser som om de er døden nær uten og ha gått særlig mye.Jeg har truffet mange Mopser i mitt liv,og jeg synes at det er påtide som Kim&Co sier og reversere avlen slik at man får mindre ekstremiteter.

Problemet er at det er oppdretterne som laget det slik og det er dem som mener det skal være slik...Så det forandres ikke,og tilslutt kan det i værste fall ende med at det ikke er mer å ta av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å avle frem litt lenger snute på mopsen er allerede begynt i Tyskland, men jeg har lite kunnskap om dette har vært en forbedring for rasen.. Noen som vet? Det hadde ikke gjort meg noe å avlet frem en litt lenger snute, ikke mye for jeg vil at en mops fortsatt skal se ut som en mops, men det er ikke så populært hos alle i det norske mopsemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å avle frem litt lenger snute på mopsen er allerede begynt i Tyskland, men jeg har lite kunnskap om dette har vært en forbedring for rasen.. Noen som vet? Det hadde ikke gjort meg noe å avlet frem en litt lenger snute, ikke mye for jeg vil at en mops fortsatt skal se ut som en mops, men det er ikke så populært hos alle i det norske mopsemiljøet.

Er ikke dette litt av problemet? "Litt lenger snute men ikke for mye"... Dere eiere vil jo heller ikke forandre på utseende til rasen deres, men det er jo akkurat utseende som ofte er problemet! Du synes altså det er viktigere at hunden ser ut som en mops(etter dagens mopser) enn at den kan puste 100% optimalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke jeg kan uttale meg om utseendet til andre raser siden jeg ikke har så god kjennskap til de rasene som er nevnt... Men hva mener dere om tibetansk spaniel da? Er den usunn? Den har jo relativt kort snute og avlang kroppsform. Jeg har aldri merket noen fysiske hemninger på grunn av utseendet selv - han holder følge med andre hunder og løper gjerne fra dem også, kommer seg lett og fort fram i ulendt terreng, og de gangene han har snorket har vært om natten, og kan telles på 1 hånd. Men så er han jo den første hunden min og den eneste hunden jeg har hatt så nært innpå meg over så lang tid, så kanskje jeg ikke ser det andre ser...? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt av problemet? "Litt lenger snute men ikke for mye"... Dere eiere vil jo heller ikke forandre på utseende til rasen deres, men det er jo akkurat utseende som ofte er problemet! Du synes altså det er viktigere at hunden ser ut som en mops(etter dagens mopser) enn at den kan puste 100% optimalt...

http://www.encore-editions.com/Misc._by_Bo..._-_os_20x24.jpg

Fant dette bildet av mops fra 1830. Og etter mitt syn er dette en mye "sunnere" bygget mops en dagens. Den har en god snute og er i mine øyne mye finere en dagens mops.

Så denne mopse eieren er absolutt for å få laaaang snute :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en svart mops hos dyrlegen i dag. Den så ikke ut som en typisk mops, den var veldig slank, høybeint og edel i bygningen. Er ikke i tvil om at den kunne vært med på lange fjellturer! Kjempefin, MEN den grynta/pusta rart noe innihampen :lol: Hvorfor ikke bare lage mopsen med litt lengre snute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en svart mops hos dyrlegen i dag. Den så ikke ut som en typisk mops, den var veldig slank, høybeint og edel i bygningen. Er ikke i tvil om at den kunne vært med på lange fjellturer! Kjempefin, MEN den grynta/pusta rart noe innihampen <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Jul_laugh.gif' alt=':lol:'> Hvorfor ikke bare lage mopsen med litt lengre snute..

Meeget godt spørsmål! Gi meg beskjed om du finner svaret;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi - like enkelt som det er idiotisk - utstillings-tantene vil vinne i ringen :lol:

Blir feil å legge all skylda på utstillingene synes jeg. Er mange andre faktorer som spiller inn. Og det ER faktisk ikke oppdrettere som til syvende og sist tar den endelige avgjørelsen. Det er raseklubbene i samarbeid med nkk/fci som setter standarden. Og å skylde på "tantene" blir helt feil...er jo dommeren som bestemmer.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare lage mopsen med litt lengre snute..

Det er hunder av kjøtt og blod, ikke modelleire. Det er ikke bare å ta tak i nesa på de og dra den utover så den blir lengre..

Fordi - like enkelt som det er idiotisk - utstillings-tantene vil vinne i ringen :lol:

Nå er min erfaring i mopseringen rett nok ytterst begrenset, men den gangen så fikk hunden jeg stilte blått fordi den hadde for kort nese.. Så det er kanskje ikke så enkelt som det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil jo ikke at alle hunder skal se helt like ut :)

Nei, gud forby at alle hunderaser så sunne og friske ut! :) De har jo allerede fire bein og hale (vel, mange av dem), så om de i tillegg får omtrentlig samme lengdeforhold på lemmene sine går det jo helt galt! Hvordan skal vi da se forskjell på mops og basset hound?! :lol:

Nei, jeg er for å utrydde alle raser som det i det store og det hele kan komme til å komme defekter på jeg.

Belgiske fårehunder - der forekommer HD/AA, katarakt, PPM, PRA, Keratitt, epilepsi, hypothyrose, allergier, vannhode, levershunt blant annet. Bør utryddes.

Schæfer - alle de ovenfornevnte - bare å skrote

BC - full i HD

Vel.. Ja! Om det ikke lar seg gjøre å finne hunder uten å garantert få med minst en nisse på lasset, er det på tide å skrote. Og det går ikke det, når oppdrettere ikke gidder å prøve, men ukritisk setter hunder i avl som selv har, eller har nær slekt som har alskens utøy. Men det er det selvsagt ingen som har på sine linjer, det var "uflaks" og "man kan aldri forutse en hunds helse". Kan det ikke måles ved avlesning hos kennelklubben eller vetten så finnes det ikke - og knapt nok tas det hensyn til når det finnes noe, svart på hvitt. Det er FÅ oppdrettere som er så nøye, de fleste hevder å være det (eller de hevder at de ikke vet om noe sånt, for det finnes jo selvsagt ikke på deres linjer - men nå gjentar jeg meg selv).

Nå har jeg ikke inntrykk av at dette er tilfelle hos belgerne, men jeg har ikke inngående kunnskap om dem. Schäfer, derimot - skrot i vei, om ikke den store bølgen av "vi fokuserer på helse"-oppdrettere klarer å snu trenden, hvilket innebærer å se andre steder etter avlsmateriale, i og med at rasen er så innavlet at de samme navnene går igjen bare et par generasjoner tilbake hos omtrent alle hundene.

Er det noen som har noen meninger om hvem som skal få bestemme hvilke raser som skal utryddes?

Jeg tipper at min terskel for hva som er akseptabelt er noen annet enn en gjennomsnittlig... la oss nå bare ta et eksempel... mopseeier, og hvem av oss har rett liksom? Man skulle jo tro at det er den som lever med hunden som best kan si noe om dens livskvalitet, men samtidig er det lite tvil om at kjærlighet gjør blind.

Jeg lurer på hvem det er som er kvalifisert nok til å ta en avgjørelse om hvilke raser det er som ikke er verdt en sjit, og hva en slik bedømmelse skal baseres på. Akkurat det kan neimen ikke være enkelt å finne ut av i alle tilfeller tror jeg.

I en perfekt verden? Et internasjonalt råd av erfarne veterinærer uten noen svarplikt til kennelklubbene. Tilpasningstid på x antall (mange) generasjoner der man må søke om parringer, og er ikke betydelig forbedring oppnådd innen tiden vil ikke rasen kunne registreres lenger. Så enkelt, men akk så vanskelig.

Det går vel an å avle fram cavalierer med stort nok kranie, schaefere med sunt avrundet rygg, mopser med funksjonelt snyteskaft, chihuahuaer med litt mindre utstående øyne (jeg har hørt at øynene spretter ut, hvis du klemmer på bikkja :) ) etc.

Klart det går an, de har jo eksistert før. Where there's a will, there's a way! Men det var viljen, da..

Hvorfor ikke bare lage mopsen med litt lengre snute..

And I quote:

Vi vil jo ikke at alle hunder skal se helt like ut :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med gigantrasene f.eks? Mange av dem er kjent for å ikke leve spesielt lenge. Det blit for stor påkjening for kroppen å være så stor og tung.

Men lider hundene? Jeg vet ikke, jeg bare spør. Hvis hundene lider det "korte" livet de lever, så er det jo noe å ta opp til diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med gigantrasene f.eks? Mange av dem er kjent for å ikke leve spesielt lenge. Det blit for stor påkjening for kroppen å være så stor og tung.

Levealder og livskvalitet er to forskjellige ting. Det er naturlig at større dyr lever kortere. Derfor kan normal levealder for en miniatyr fint være rundt 15 år, for en middels stor rase 11 år, for en stor rase 8 år. At miniatyren lever dobbelt så lenge som kjempen, betyr ikke at den mindre hunden har det bedre de årene den lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke, Caroline & lillemor, du skriver at du ikke hadde hatt noe imot å avle frem mops med lengre snute, men at det ikke vil bli godt mottatt i mopsemiljøet. Er det god nok grunn til la være med å forbedre rasen? At man blir utfryst av enkelte kretser? Du skriver også at du har hatt et kull mops, jeg vet jo at ting er ikke gjort på en generasjon, men det ble kanskje gjort en kombinasjon i riktig rettning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Först: Jeg har IKKE lest meg gjennom alle innleggene..

Jeg er kanskje drastisk, men jeg syns avl av raser med hemninger (som alle og enhver man lett kan se) bör kuttes ut, eller forandres. Nei, jeg syns ikke verken Mopsen, de fleste Schäferhundene, Bulldogg, Shar Pei, Pekingneser, Shih Tzu, osv osv osv i dag blir "forsvarlig" avlet. Er absolutt ikke meningen ä "angripe" noen her inne som eventuelt har disse rasene, men jeg kan ikke innse hvorfor de fortsatt blir avlet slik de er i dag. Jeg syns regelrett synd pä de aller fleste hundene innenfor disse rasene, selv om de fär nok av morsjon osv osv osv. For det er ikke det jeg mener. Jeg tror mange eiere av disse rasene absolutt er fantastiske hundeeiere, og det er ikke de jeg er "ute" etter. Jeg mener disse rasene er "funksjonshemmede", fordi de har svakheter alle kan se. En Mops, Schäfer o.l. kan ha verdens beste eiere, men selv ikke eieren kan hjelpe til en bedre snute, bedre hofter, mindre hudfolder..

Sä ja, jeg er drastisk, men syns at de overnevnte rasene slik de ser ut i dag, enten bör slutte ä avles pä, eller kraftig fä en "makeover" i deres anatomi, dette er menneskeskapt, og grusomt.

Slik ser jeg saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt av problemet? "Litt lenger snute men ikke for mye"... Dere eiere vil jo heller ikke forandre på utseende til rasen deres, men det er jo akkurat utseende som ofte er problemet! Du synes altså det er viktigere at hunden ser ut som en mops(etter dagens mopser) enn at den kan puste 100% optimalt...

Jeg synes ikke utseendet er viktigere enn helsen, tvert imot! Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig.. Jeg synes mopsen er for flat i fjeset slik den er nå og at den godt kunne hatt en lengre snute. Hvor mye lengre snute den burde ha vet jeg ikke, det kommer vel ann på hva som er best for rasen det, men jeg vil ikke at den skal bli så lang som en schæfer, labrador osv..

Men jeg skjønner ikke, Caroline & lillemor, du skriver at du ikke hadde hatt noe imot å avle frem mops med lengre snute, men at det ikke vil bli godt mottatt i mopsemiljøet. Er det god nok grunn til la være med å forbedre rasen? At man blir utfryst av enkelte kretser? Du skriver også at du har hatt et kull mops, jeg vet jo at ting er ikke gjort på en generasjon, men det ble kanskje gjort en kombinasjon i riktig rettning?

Nei, det er ikke god nok grunn til å la vær! Men som du sier, ting blir ikke gjort på en generasjon. Det er nettopp blitt dannet en egen mopseklubb nå og kanskje vil temaet om rasens utseendet vs helse bli tatt opp, det er jo kommet mye i søkelyset i det siste (ikke bare hos rasen mops, men også andre raser). Kombinasjonen jeg hadde på mitt første kull var nok ikke rettet for å forbedre snuten, for hvor kan jeg finne en mops med lenger snute i Norge?! Derimot var hannhunden en frisk og ganske fin hund og et flott eksemplar på en sunn mops slik den ser ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...