Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrydd syke hunderaser


Iago

Recommended Posts

Det henger også sammen med rasen, anatomi osv.

Tror nok det skal svært mye til for at f.eks en dvergpinscher får åndenød av å gå opp en trapp, selv om de har fått aldri så lite morsjon.

At mops som er bra trent ikke har noen problemer er kjempe bra! Skulle ønske de bare kom til eiere som gav dem et verdig liv, der de ikke blir hemmet av sin anatomi, størrelse og fasong.

Heter det ikke "better safe than sorry" forresten :)

Jo, egentlig.. men passet bedre slik som jeg skrev :)

Nå er det mange mopseeiere som påstår mopser ikke trenger mosjon.. Så de blir runde, feite, tungpustede og rett og slett dårlige raserepresentanter.

Vil nok tro at om en dvergpinscher fikk så mye mat den ville, ingen mosjon og plutselig skulle gått opp en trapp, overvektig og fæl så hadde du sett tegn på at den var lettere sliten når den kom til "veis ende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Regner med du også ser poenget mitt. Mops er en rase som har lett for å bli overvektig, få problemer med pust, osv, og det har ikke bare å gjøre med lite morsjon og mye mat å gjøre.

At noen mopseeiere tror at mopsen ikke trenger morsjon er kjempetrist å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du også ser poenget mitt. Mops er en rase som har lett for å bli overvektig, få problemer med pust, osv, og det har ikke bare å gjøre med lite morsjon og mye mat å gjøre.

Enig her.

Jeg synes virkelig at det er et trist syn å møte overvektige mops(og lignende raser). De peser jo som besatt bare de står eller går få skritt.

Jeg mener at noe er galt når en rase er så grotesk at den blir søt. Jeg har erfaring med mops og franske bulldoger som er i normalt hold, og i fin form for å være rasen. Det tar likevel ikke lang tid før de må legge seg ned for å puste og pese i lek med andre hunder, mens de andre hundene av andre raser leker videre uten å pese i det hele tatt. Jeg synes heller ikke det er søtt når hunder grynter omtrent konstant fordi nesen er så inntrykket i skallen at de har problemer med pusten.

Når det gjelder temaet her, så hadde det ikke gjort meg noe som helst om det hadde blitt satt en strek for raser som engelsk bulldog, mops og pekingeser som har en slik lite helsemessig gunstig fysikk. Hvis ikke bør det virkelig veklegges andre ting i avlen. Ville det virkelig skade å gi mopsen 3 cm mer nese, og gi pekingeseren mulighet til å bevege seg litt bedre? Er dessverre redd de fleste som driver avl av disse rasene ikke ønsker å innse at rasen de driver med har et problem eller flere.

Ja, det dukker opp sykdom på mange raser, men det er ikke til å stikke under en stol at noen raser er mer utsatt enn andre, og at dette har en sammenheng med rasens ytre, og mange generasjoners avl med utelukkende fokus på utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det dukker opp sykdom på mange raser, men det er ikke til å stikke under en stol at noen raser er mer utsatt enn andre, og at dette har en sammenheng med rasens ytre, og mange generasjoners avl med utelukkende fokus på utseendet.

Egentlig er jo dette to ting (som i noen tilfeller dessverre sammenfaller i samme rase):

1. Avl på hemmende eksteriøre trekk (f.eks. flate fjes)

2. Avl med ensidig fokus på noe annet enn helse.

At jeg ikke sier "utseende", er at ensidig fokus på andre trekk i avlen også medfører risiko for at helsen blir skadelidende. Kappløpsgreyhounds er f.eks. overrepresentert når det gjelder beinkreft, men siden den gjerne inntrer etter at hundens løpskarriere er over, er det ikke noe som har vært fokusert noe særlig på.

Jeg ser at flere nevner standardendringer. Ja, for noen rasers vedkommende ville nok dette kunne bidra til sunnere hunder.

MEN: Man må ikke stirre seg blind på de åpenbart dysfunksjonelle rasene og tro at disse er de eneste som sliter. Det er jo f.eks. ikke noe i standarden til cavalieren som gjør at de sliter med en skog av helseproblemer. Nå kjenner jeg ikke rasen godt nok til å si hva årsaken er, men skal jeg gjette, har de sikkert hatt sin del populære hanhunder, ukritisk avl, uvitenhet, og ikke minst ren og skjær uflaks. Med tanke på all den harde inn-/linje- og matadoravlen som har skjedd på mange raser, er det ofte flaks som har gjort at de ikke er sykere enn de er, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere nevner standardendringer. Ja, for noen rasers vedkommende ville nok dette kunne bidra til sunnere hunder.

Tjaja, jeg vet ikke om det nytter å sette så stor fokus på endringer i rasestandarder, til syvende og sist så er det dommerne som bestemmer hvilken hund som plasseres øverst. Schäferhundens standard har for eksempel, ikke endret seg merkbart de siste hundre årene, men det har da vitterlig rasen gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her.

Jeg synes virkelig at det er et trist syn å møte overvektige mops(og lignende raser). De peser jo som besatt bare de står eller går få skritt.

Jeg mener at noe er galt når en rase er så grotesk at den blir søt. Jeg har erfaring med mops og franske bulldoger som er i normalt hold, og i fin form for å være rasen. Det tar likevel ikke lang tid før de må legge seg ned for å puste og pese i lek med andre hunder, mens de andre hundene av andre raser leker videre uten å pese i det hele tatt. Jeg synes heller ikke det er søtt når hunder grynter omtrent konstant fordi nesen er så inntrykket i skallen at de har problemer med pusten.

Når det gjelder temaet her, så hadde det ikke gjort meg noe som helst om det hadde blitt satt en strek for raser som engelsk bulldog, mops og pekingeser som har en slik lite helsemessig gunstig fysikk. Hvis ikke bør det virkelig veklegges andre ting i avlen. Ville det virkelig skade å gi mopsen 3 cm mer nese, og gi pekingeseren mulighet til å bevege seg litt bedre? Er dessverre redd de fleste som driver avl av disse rasene ikke ønsker å innse at rasen de driver med har et problem eller flere.

Ja, det dukker opp sykdom på mange raser, men det er ikke til å stikke under en stol at noen raser er mer utsatt enn andre, og at dette har en sammenheng med rasens ytre, og mange generasjoners avl med utelukkende fokus på utseendet.

Beklager, men da har du ikke faktisk hatt kontakt med mopser om er i "normalt hold og i fin form for å være rasen". Kan hende du tror det, da det dessverre fins mange overvektige mopser med dårlig kondis. Men min egen tispe kan drive heftig lek lenge (skjønt har hun vokst litt fra det nå), gå fjelltur i kupert terreng etc uten å måtte stoppe for å få igjen pusten. Nå er nok hun i den friskeste enden av skalaen, men de i "normalt" hold skal heller ikke ha problemer med normal aktivitet i forhold til pusten. Hun blir litt plaget dersom det er varmt ute (feks langtur i sol med 20 grader+), men om vi dynker henne med vann holder hun fint tempo uten å pese. Det hun imidlertid plages av, er de korte bena sine. Det vises utrolig godt på henne at hun har sååå lyst å springe fortere, men bena bærer henne rett og slett ikke kjappere. Ikke at hun er så veldig treig heller, men hun synes nok det selv.. Hehe.

Mopsene har så mye større potensiale enn mange eiere gir dem mulighet til å vise.. Det er fryktelig trist at rasen er stemplet som "latmannshund", jeg vil tippe at et stort flertall av mopsene får et minimum av hva de bør ha av aktivisering, et lite mindretall er spreke og slanke og glade..

Forøvrig er jeg helt enig med deg, hva i all verden kunne det skade å avle langsnuta mopser? Jeg falt for rasens gemytt, ene og alene, og skulle så inderlig ønske at trenden blant oppdrettere gikk mer i retning mopser med snute a la tibetansk spaniel, heller enn tykkfalne mopser med store øyne og ekstra hudfolder..

Tjaja, jeg vet ikke om det nytter å sette så stor fokus på endringer i rasestandarder, til syvende og sist så er det dommerne som bestemmer hvilken hund som plasseres øverst. Schäferhundens standard har for eksempel, ikke endret seg merkbart de siste hundre årene, men det har da vitterlig rasen gjort.

Sant det. Jeg har hørt av flere forverter for mopser at oppdretterne har gitt beskjed om å holde dem runde, da det er disse mopsene som oppnår beste plasseringene... :)

(ja, jeg dobbelposter, beklager. Visste ikke hvordan jeg skulle få til å quote Emilie sitt innlegg med å redigere mitt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg... Møtte en engelsk bulldog i sommer,og for meg som er vant til friske og raske whippeter,var dette et forferdelig trist syn. Hunden snorket i hvert åndedrag og vugget seg fram. Det var ikke tvil om at den hunden ikke hadde klart å vært med på en normal tur uten pustebesvær og ubehag. Hva folk skal/vil med sånne raser er for meg uforståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det er du som nekter å innse sannheten?

Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener? Om "normal" skal være et uttrykk for hvordan gjennomsnittet på rasen er, blir det feil slik jeg skrev ja. Men jeg mener ikke at flertallet av mopsene er "normale", men tykke/overvektige. Skulle ønske at rasen som helhet var slik jeg mener en mops er når den er normal - sprek og turglad, uten å ha problemer med pusten. Kan hende ordvalget mitt ble litt krøllete, beklager det i såfall.

Edit; krøllete? Mente klønete! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men da har du ikke faktisk hatt kontakt med mopser om er i "normalt hold og i fin form for å være rasen". Kan hende du tror det, da det dessverre fins mange overvektige mopser med dårlig kondis. Men min egen tispe kan drive heftig lek lenge (skjønt har hun vokst litt fra det nå), gå fjelltur i kupert terreng etc uten å måtte stoppe for å få igjen pusten. Nå er nok hun i den friskeste enden av skalaen, men de i "normalt" hold skal heller ikke ha problemer med normal aktivitet i forhold til pusten. Hun blir litt plaget dersom det er varmt ute (feks langtur i sol med 20 grader+), men om vi dynker henne med vann holder hun fint tempo uten å pese. Det hun imidlertid plages av, er de korte bena sine. Det vises utrolig godt på henne at hun har sååå lyst å springe fortere, men bena bærer henne rett og slett ikke kjappere. Ikke at hun er så veldig treig heller, men hun synes nok det selv.. Hehe.

Mopsene har så mye større potensiale enn mange eiere gir dem mulighet til å vise.. Det er fryktelig trist at rasen er stemplet som "latmannshund", jeg vil tippe at et stort flertall av mopsene får et minimum av hva de bør ha av aktivisering, et lite mindretall er spreke og slanke og glade..

Forøvrig er jeg helt enig med deg, hva i all verden kunne det skade å avle langsnuta mopser? Jeg falt for rasens gemytt, ene og alene, og skulle så inderlig ønske at trenden blant oppdrettere gikk mer i retning mopser med snute a la tibetansk spaniel, heller enn tykkfalne mopser med store øyne og ekstra hudfolder..

Sant det. Jeg har hørt av flere forverter for mopser at oppdretterne har gitt beskjed om å holde dem runde, da det er disse mopsene som oppnår beste plasseringene... :)

(ja, jeg dobbelposter, beklager. Visste ikke hvordan jeg skulle få til å quote Emilie sitt innlegg med å redigere mitt..)

Signerer dette:)

Jeg er selv veldig bevisst på å trene min mops mye og holde den i form, går ca.2timer tur hver dag. Hun er også lett med på fjellturer i høyder som 1000m.o.h og høyeste fjellet hun har vært på er 1800 m.o.h.

Jeg hadde mitt første kull som oppdretter på rasen mops før sommeren og jeg ga klar beskjed til eierene at dette ikke er en sofa hundsom mange tror, men en hund som faktisk trenger mer mosjon enn hva størrelsen tilsier.

Det å utrydde en rase pga problemene de har er ikke løsningen synes jeg, det som derimot er viktig er å avle frem de ønskelige trekkene, men uten å ødelegge det karakteristiske utseendet til de forskjellige rasene. Vi vil jo ikke at alle hunder skal se helt like ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste problemene enkelte raser har er menneske skapt. Med riktig avlsarbeid og ønsker om å fremme rasens helse vil vi også klare å avle dem vekk igjenn.

Jeg mener absolutt IKKE at man skal utrydde enkelte raser fordi vi mennesker har ødelagt dem.

Strengere regler for avlsdyr og flere tester og register hadde hjulpet mye.

Hvem som skal ta på seg den oppgaven, og hvordan det skal være praktisk løselig er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste problemene enkelte raser har er menneske skapt. Med riktig avlsarbeid og ønsker om å fremme rasens helse vil vi også klare å avle dem vekk igjenn.

Jeg mener absolutt IKKE at man skal utrydde enkelte raser fordi vi mennesker har ødelagt dem.

Strengere regler for avlsdyr og flere tester og register hadde hjulpet mye.

Hvem som skal ta på seg den oppgaven, og hvordan det skal være praktisk løselig er en annen historie...

Hvorfor ikke bare sette strek for de mest ekstreme rasene? Hunder som ikke har levd har ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste problemene enkelte raser har er menneske skapt. Med riktig avlsarbeid og ønsker om å fremme rasens helse vil vi også klare å avle dem vekk igjenn.

Jeg mener absolutt IKKE at man skal utrydde enkelte raser fordi vi mennesker har ødelagt dem.

Strengere regler for avlsdyr og flere tester og register hadde hjulpet mye.

Hvem som skal ta på seg den oppgaven, og hvordan det skal være praktisk løselig er en annen historie...

Men hvis man skal redusere antall avlsdyr (som lett kan ble en følge av "strengere regler"), så kan innavl fort bli en problemstilling. Spesielt kjedelig er det jo da at det er innavl som blant annet er årsaken til sykdom hos svært mange hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare sette strek for de mest ekstreme rasene? Hunder som ikke har levd har ikke vondt.

Fordi alle raser har sin bestemte oppgave. Som bruks eller selskapshund.

Det er blitt avlet og samlet kunnskap gjennom mange år. Ingen raseklubb ville gått med på å stoppe all avl på sin rase uten å ha forsøkt å gjøre den bedre.

Å det er jo også ganske tydelig at det ikke finnes nok raser for enkelte siden labradoodle o.l har blitt så populært blandt enkelte.

Avkom fra avl som er gjennomtenkt og gjort på riktig måte har heller ikke vondt. At det vil komme enkelt tilfeller er ikke til å unngå. Vi kan leke gud så mye man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man skal redusere antall avlsdyr (som lett kan ble en følge av "strengere regler"), så kan innavl fort bli en problemstilling. Spesielt kjedelig er det jo da at det er innavl som blant annet er årsaken til sykdom hos svært mange hunderaser.

Innavl kan bringe med seg like mye positivt som negativt.

Det positive kommer når man vet hva man holder på med og kjenner de linjene man velger å innavle. Selv er jeg egentlig imot innavl (litt dobbeltmoral) men årsaken til diverse sykdommer blir funnet ved bruk av nettopp dette.

Langt ifra alle valper som blir solgt kommer inn under kategorien "avlsdyr". Enten fordi de har feil eller fordi de blir noens kjæledegge og aldri blir testet for sykdommer eller blir eksteriørbedømt. Hadde man gransket "kjæledegge" delen hadde man nok funnet mye brukbart og klart å holde nede innavlsprosenten på et normalt nivå.

Men for å gjøre disse ekstremrasene bedre,så kreves det jo en drastisk endring av utseende på mange av dem,og er det noe raseklubbene vil være enig i?

Enten enige eller ingen rase tenker jeg. Da bør de fleste endre utseende eller så har de ingenting i en raseklubb å gjøre.

Som feks mops. De skal egentlig ha snute og ligne på en liten mastiff, hvem har endret dette?? jo raseklubben... hvorfor??? Av helsemessige årsaker?? Neppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å gjøre disse ekstremrasene bedre,så kreves det jo en drastisk endring av utseende på mange av dem,og er det noe raseklubbene vil være enig i?

Nei, det hører vel til sjeldenhetene at det er særlig hjelp å hente i raseklubbene.

Men, jeg må spørre - siden mopsen bli omtalt mye her - har den i grunnen så mye helseproblemer? Vet noen blir fort tungpusta - men er det det største problemet de har? Eller er det andre ting jeg ikke vet om? Jeg har hatt svært lite med mopser å gjøre. Men syns liksom aldri jeg hører om noe særlig sykdom på mopsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hører vel til sjeldenhetene at det er særlig hjelp å hente i raseklubbene.

Men, jeg må spørre - siden mopsen bli omtalt mye her - har den i grunnen så mye helseproblemer? Vet noen blir fort tungpusta - men er det det største problemet de har? Eller er det andre ting jeg ikke vet om? Jeg har hatt svært lite med mopser å gjøre. Men syns liksom aldri jeg hører om noe særlig sykdom på mopsen?

Tja, iflg. den svenske Mopsordens helseundersøkelse hadde 40 % av hundene i undersøkelsen hatt øyeskader. De kan også ha problemer med ryggraden (hemivertebrae), det er en del hudproblemer, problemer med immunforsvar og (selvsagt) fødselsvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, iflg. den svenske Mopsordens helseundersøkelse hadde 40 % av hundene i undersøkelsen hatt øyeskader. De kan også ha problemer med ryggraden (hemivertebrae), det er en del hudproblemer, problemer med immunforsvar og (selvsagt) fødselsvansker.

Du fikk vel frem det meste der:)

Men det verste av alt er at det ikke eksisterer en eneste opdretter som har hatt disse problemene på sine hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hører vel til sjeldenhetene at det er særlig hjelp å hente i raseklubbene.

Men, jeg må spørre - siden mopsen bli omtalt mye her - har den i grunnen så mye helseproblemer? Vet noen blir fort tungpusta - men er det det største problemet de har? Eller er det andre ting jeg ikke vet om? Jeg har hatt svært lite med mopser å gjøre. Men syns liksom aldri jeg hører om noe særlig sykdom på mopsen?

Pustevanskene er mer enn alvorlige nok, selv om det kanskje ikke er definert som en sykdom. Du synes ikke det er så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, iflg. den svenske Mopsordens helseundersøkelse hadde 40 % av hundene i undersøkelsen hatt øyeskader. De kan også ha problemer med ryggraden (hemivertebrae), det er en del hudproblemer, problemer med immunforsvar og (selvsagt) fødselsvansker.

Det er såpass, ja... Fødselsvansker visste jeg vel om - men ikke det andre.

Du fikk vel frem det meste der:)

Men det verste av alt er at det ikke eksisterer en eneste opdretter som har hatt disse problemene på sine hunder :)

Nei, ikke sant. Alle oppdrettere har jo kun friske hunder... Like impponerende hver gang det. :)

Pustevanskene er mer enn alvorlige nok, selv om det kanskje ikke er definert som en sykdom. Du synes ikke det er så farlig?

Nå har ikke jeg sagt noe om hvorvidt jeg syns pusteproblemer er noe stort problem eller ikke? Grunnen til at jeg spør er jo at jeg ikke kjenner mopsen nok. Det jeg kjenner til er syringomyelia på griffon og cavalier - der har jeg desverre førstehånds erfaring. Tipper jeg heller ville hatt en hund som blir fort andpusten, fremfor en hund som er sterkt berørt av syringomyelia igjen, any day,

Hence - holder meg unna kortnesa hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at jeg misforstod deg, men stussa på at du skrev "er det det største problemet de har?". Det virket bare ikke så nøye om de slet med dette "ubetydelige" problemet.

Men hvis det var for å få litt utfyllende informasjon om sykdommer på rasen, i tillegg til pustevanskene, så blir det jo noe annet. Skjønte ikke at du må velge mellom syringomyelia og pustevansker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...