Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan venne hunden til bilkjøring


HeraHiromi

Recommended Posts

Ja, nå kommer nok alle min spørsmål som perler på en snor :D Kjenner at jeg kan ikke detter her. hehe, men vet godt hvordan. Nemlig positivt og riktig.

I kveld, om valpen er våken og i godt humør :D skal vi begynne å trene på å sitte i bilburet.

Hvordan venndte dere valpen til bilkjøring i bur? Bare satte dere den i buret og kjørte avgårde? Lot den bare pipe? Ga det seg etterhvert? Altså, roet valpen seg for hver biltur, når den fant ut at det skjedde noe spennede?

Vil høre hvordan dere gjorde det. Eller om dere har råd for hvordan vi kan gjøre det. Hera viste tydelig på turen fra Danmark at bilkjøring da hyyyyyyyler man. Men det var jo en litt spesiell situasjon da. Nå kjenner hun jo oss bedre og har kanskje"glemt" den gammle flokken litt?

Jeg tar i mot gode råd med glede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vi fikk Ellie gikk det en god stund før bilburet vi hadde bestilt kom, så hun var vant med å sitte på fanget.

Når buret kom satte vi henne baki, men en satt i baksetet og stakk hånda inn gjennom sprinklene til henne, siden hun savnet nærheten fra fanget. Kjørte slik et par turer før vi prøvde uten. Da pep hun litt i starten av bilturen men roet seg fort. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min valp har aldri hyla i bilen:P men hvis du kjører en liten bit også tar ut lille vlpis for å leike, møte andre hunder rett å slett gjøre noe den liker :) da vil den etterhvert assosiere bil med at det skjer no morro :D

Da er du heldig :D Ja, jeg tenker på det at hun sikkert forstår at bil=noe gøy skjer snart ;) Får håpe det går glatt :D

Fra vi fikk Ellie gikk det en god stund før bilburet vi hadde bestilt kom, så hun var vant med å sitte på fanget.

Når buret kom satte vi henne baki, men en satt i baksetet og stakk hånda inn gjennom sprinklene til henne, siden hun savnet nærheten fra fanget. Kjørte slik et par turer før vi prøvde uten. Da pep hun litt i starten av bilturen men roet seg fort. :P

Godt å høre at det gikk bra med din til slutt :lol: Jeg er alene med hunden på dagtid, men har mulighet for å låne meg en bil innimellom. (mannen bruker bilen i jobben) Skal se om jeg kan få sønnen min på 9 år med som medhjelper når han kommer fra skolen om dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste valpen her pep også litt bak i bilen under de første kjøreturene. Vi var så slemme at vi ikke brydde oss stort om det, men de gangene han var med på kjøretur så endte bilturen gjerne i skogen hvor vi koste oss på tur, slik at han begynte å forbinde bilturene med noe positivt. Han roet seg fort uten at vi trengte å gjøre noe oppstyr av det.

Edit: Kort fortalt, jeg gjør som 2ne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter valpen i bilen, også kjører jeg.. Gjerne langt.. Om valpen hyler, så kjører jeg til den holder kjeft..

:D Ja, det er jo en ide.

Siste valpen her pep også litt bak i bilen under de første kjøreturene. Vi var så slemme at vi ikke brydde oss stort om det, men de gangene han var med på kjøretur så endte bilturen gjerne i skogen hvor vi koste oss på tur, slik at han begynte å forbinde bilturene med noe positivt. Han roet seg fort uten at vi trengte å gjøre noe oppstyr av det.

Edit: Kort fortalt, jeg gjør som 2ne ;)

:D Det blir kanskje slik... hun blir jo ikke bilsyk. Det har hun jo bevist på turen vi hentet henne. Bare hylete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som 2ne, men jeg har ikke hatt valper som hyler i bil heller. Har hatt et titalls valper i løpet en haug med år, så jeg har vel vært heldig? :D:D

Eller har det noe med holdningen å gjøre. Tror noen gjør mer ut av ting enn andre og da reagerer valpen. Når jeg gjør noe nytt med valpen/hunden regner jeg alltid at dette går greit, tenker ikke tanken at det kan gå annerledes. Det har noe med å ikke krisemaksimere alt en foretar seg med valp. Det går galt. Vær naturlig og tenk positivt (eller ikke tenk så veldig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som 2ne, men jeg har ikke hatt valper som hyler i bil heller. Har hatt et titalls valper i løpet en haug med år, så jeg har vel vært heldig? :lol::D

Eller har det noe med holdningen å gjøre. Tror noen gjør mer ut av ting enn andre og da reagerer valpen. Når jeg gjør noe nytt med valpen/hunden regner jeg alltid at dette går greit, tenker ikke tanken at det kan gå annerledes. Det har noe med å ikke krisemaksimere alt en foretar seg med valp. Det går galt. Vær naturlig og tenk positivt (eller ikke tenk så veldig).

Der er jeg veldig enig med deg :D Som sagt. Det var jo litt spesielt med turen fra oppdretter... Nei. Dette skal gå bra ;)

Veldig kjekt å høre fra dere. Godt hundesonen finnes! Jeg er nok en person som tenker mye. Men når jeg ser på valpen min så ser hun jo rimelig normal ut. Virker tøff (selv om fotballen er skummel :) ) hehe. Så jeg har jo et godt utgangspunkt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi putter valpen i bilen, vi, også kjører vi :D Sørger for at den har fått gjort i fra seg før vi kjører og at den har noe mykt og varmt å ligge på i buret. Om den hyler, så kjører vi bare og stopper ikke før den er stille. Ia hylte som en stukket gris i starten da vi kjørte med henne, men nå er hun stille som ei mus :D Vi har valpene våre med på nesten alle bilturene vi skal på, slik at den får kjørt både kort og langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi putta ham bare inni buret. Første turen var han på fanget(pga vi ikke hadde bur). Gikk helt fint. Ble litt piping og bjeffing når han ble bittelitt eldre, hjelper ikke å kjefte/lage høy lyd får å få valpen til å slutte, kun ignoreringg som funket for oss når det kom til piping/bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det jo viktig å gjøre bilburet til en plass hvor valpen synes det er gøy å være. Hvit gjeterhund blir store, så det er en fordel om valpen vil hoppe inn i bilen frivillig når den blir stor. Om du kan låne en bil innimellom er det supert å belønne valpen for å hoppe frivillig i buret og være der. Da kan dere ha mange små treningsøkter per dag dere får låne bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter valpen i bilen, også kjører jeg.. Gjerne langt.. Om valpen hyler, så kjører jeg til den holder kjeft..

Siste valpen her pep også litt bak i bilen under de første kjøreturene. Vi var så slemme at vi ikke brydde oss stort om det, men de gangene han var med på kjøretur så endte bilturen gjerne i skogen hvor vi koste oss på tur, slik at han begynte å forbinde bilturene med noe positivt. Han roet seg fort uten at vi trengte å gjøre noe oppstyr av det.

Edit: Kort fortalt, jeg gjør som 2ne :D

Gjør som disse :D

Bc'en min hylte ikke i bilen som valp. Det begynte han med senere når han fant ut at det skjedde spennende ting hver gang vi kom dit vi skulle. Da kjørte jeg bare "kjedelige" turer. Tok han med for å handle. Han satt i bilen til og fra butikken, men det skjedde ikke mer. Da ga hylingen seg, forventningene til at det skulle skje noe hver gang ble litt borte.

Med valpen jeg har nå er det bilkjøringen i seg selv som har vært problemet. Vi kjørte og kjørte og hylingen ga seg rimelig fort. Nå er han stille i bilen hele kjøreturen.

Begge har selvfølgelig bare blitt satt i buret i bilen uten noe dill eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg putter valpen i bilen, også kjører jeg.. Gjerne langt.. Om valpen hyler, så kjører jeg til den holder kjeft..

Nikker og sier seg enig :D

Jeg hadde 20 timers ren kjøretid foran meg når jeg henta valpen. Jeg putta han i buret, lukka burdøra og spetakkelet satte igang. Han hyla med et vanvittig lydnivå i et kvarters tid før han sovna. Når han ble putta i buret etter første pause starta spetakkelet igjen. Og sånn fortsatte det langt til vi var kommet langt nord i nordland og det endelig gikk et lys opp for lille stanhaftige valpen. Det funker faktisk ikke å hyle. Det gir null respons og buret åpner seg ikke på magisk vis av hyling. Etter det har han aldri gitt en lyd fra seg i bilen. Jeg tror nok det kunne tatt litt lenge tid om jeg ikke hadde kjørt så vanvittig langt med en gang, men til slutt skjønner de at det ikke funker å hyle. Nå skal det sies at det var mer protest på lukka bildør for min valp. Om valpen er vanvittig redd er saken en litt annen (skikkelig redsel ser du gjerne på andre ting enn hyling og jeg tørr påstå at det ikke gjelder for så veldig mange valper), men å gi respons på hyling er fortsatt ikke noe triks. Hvis du ikke gjør noen sak ut av det blir det ingen sak heller. Å kjøre bil er den største selvfølge i verden, og med den holdningn putter du valpen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stortsett brukt 2ne-metoden vi også. Dog 2 ting hvor det ble litt avvik:

Husker vi kjørte med schäferblandingen vår da hun var valp, hun hylte og stod i verre men vi kjørte på, var stille innimellom så vi tenkte at nå roer hun seg. Etterhvert bredte det seg en stank i bilen, og man begynte å lure på om bøndene drev å spredte møkk på jordene.. men det var ikke det. Stakkars lille valpen hadde vært både bilsyk, og antagelig blitt veldig redd - hun hadde spydd og hatt diare uten at vi hadde merket det (hørte ikke at hun spydde over bilduren). Masse dårlig samvittighet da, og passet på deretter å kjøre en del veldig korte turer og kun til steder der var moro i vente. Og det fikset den saken. Bilsyken gikk over etterhvert som hun ble eldre, og hun endte opp med å elske å kjøre bil.

Tomsingen vår er klaustrofobisk. Han er den første hunden vi har hatt som virkleig blir panisk, å putte han rett i bilburet viste seg kjapt å være en no-go. Så med han kjørte vi noen dager med han på fanget (hvilket ikke er spesielt trygt). Deretter fikk han dele bur med basenjien, for så å få sitte i bur alene. Han og schäferblandingen er de eneste hundene vi har kjørt avvik på "sett i bur og kjør"-taktikken. Dog vet jeg med neste valp og jeg kommer å satse på meget korte turer i førsten, bare sånn for sikekrhets skyld..kanskje.. får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første valp hylte noe ekstremt i buret i bilen. Jeg tok på hørselsvern og kjørte avsted. Regner med det så rimelig teit ut for de andre trafikantene, men heller det, enn at ørene mine ryker :hmm: hadde hørselsveret liggende i bilen en stund, og etterhvert roa valpen seg ned. Men hun fortsatte hele livet å hyle når vi gikk ifra bilen og hun måtte sitte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første valp hylte noe ekstremt i buret i bilen. Jeg tok på hørselsvern og kjørte avsted. Regner med det så rimelig teit ut for de andre trafikantene, men heller det, enn at ørene mine ryker :) hadde hørselsveret liggende i bilen en stund, og etterhvert roa valpen seg ned. Men hun fortsatte hele livet å hyle når vi gikk ifra bilen og hun måtte sitte igjen.

:hmm: Høres ut som min Hera. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Vil bare si at vårt lille bilkjøringsproblem nå er over :whistle: Jeg bare puttet henne i bilen og kjørte ut på spennede ting. Nå kan hun til og med være i bilen mens vi er i butikken. Uten å hyle :D

I går var jeg til frisøren med ungene, hadde Hera med inn til frisøren for å hilse litt på damene :) Etterpå la jeg henne i bilen og der sov hun mens ungene fikk ny sveis :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...