Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering


Kristiin

Recommended Posts

Her er også en interessant oversikt over bieffekter ved kastrering:

http://www.caninesports.com/SpayNeuter.html

Kort oppsummert:

Tidlig kastrerte hunder vokser mer i høyden enn andre, og kan også være mer utsatt for div. skjelettlidelser og beinkreft.

Kastrerte hunder har økt risiko for å utvikle hypotyreose.

Kastrerte hunder, spesielt tisper har betydelig økt risiko for å utvikle kreftformen hemangiosarkom.

Kastrerte hunder har generelt flere atferdsproblemer enn andre.

Kastrerte hunder viser oftere negative bi-effekter av vaksiner.

Pluss en del andre ting som bare gjelder hunder som blir kastrert veldig, veldig tidlig, og det er vel ikke så relevant her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Jeg har kastrert et par tisper pga livmorbetennelse, og har litt forskjellige erfaringer. En ble mer "guttete" i oppførselen, begge ble gladere, mer barnslig og i bedre humør. Ingen av dem hadde lettere for å legge på seg, den ene ble inkontinent på sine eldre dager, begge fikk mer pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kastrere hund bare for å kastrere hund, det er ett fett om det er tispe eller hannhund, det er kastrering som ikke er lov. Dette står det i Loven om dyrevern:

Det står ingenting der om at det er hannhund det ikke er lov å kastrere, eller? Det er neppe "særlege bruksgrunnar" at bikkja ikke skal gå i avl heller..

Det var det jeg trodde også. Men tydeligvis er det mer "greit"?! Siden det blir anbefalt av veterinærer å kastrere før et viss tidspunkt, og dette er jo snakk om friske hunder. :)

Edit: omformulert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde også. Men tydeligvis er det mer "greit"?! Siden det blir anbefalt av veterinærer å kastrere før et viss tidspunkt, og dette er jo snakk om friske hunder. :)

Det er en del veterinærer som anbefaler kastrering av hanner også, enten det er for den minste lille filleting, eller sånn i tilfelle rottefelle.. Det kan nesten virke som at de ikke er klar over at vi har en lov mot sånt her i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min forrige hund ble kastrert da hun var omtrent 3,5 år. Hun fikk noen år etter hypotyreose og endel allergier og hudproblemer. De årene fra hun ble kastrert og til sykdommene dukka opp var veldig fine. Humøret var jevnt og fint. En glad og aktiv hund med matlyst (og hold) og pels som før angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka ble kastrert på grunn av eggstokkcyster og livmorbetennelse, noe som førte til hormonforstyrrelser og problematferd (i tillegg til smerter for henne, selvfølgelig). Etter kastreringa ble hun kvitt dette, og hun fikk dermed økt livskvalitet og ble mye bedre å ha med å gjøre.

Ellers har vi ikke merket noe annet enn at hun jevnt over røyter mer enn tidligere.

Når det er sagt, ser jeg ingen grunn til å kastrere bare for å gjøre det. Det er en omfattende operasjon som også koster en del, og i mine øyne blir det dumt å gjøre det bare fordi man vil slippe løpetid og "hunden skal jo ikke avles på uansett". Da får man heller ta konsekvensene av at man har tispe, og passe på så hun ikke får for nær kontakt med hannhunder de dagene hun står...

hm- jeg er ikke enig i det du sier i ditt siste avsnitt. Det kan gjøre hverdagen til både hund og eier mye lettere. Det er allerede for mange uplanlagte valpekull i verden, og det er en illusjon å tro at alle kommer til å passe godt nok på tispa. dessuten kan uhell skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser at det flere her som har kastrert sine tisper, så jeg spør: Noen av dere som husker hvor lang tispene brukte på å komme seg etter inngrepet?

Det ene greyhoundtispen min måtte kastreres på mandag etter livmorbetennelse. Jeg var litt uforberedt på en såpass stor operasjon, men ble overbevist at veterinær om at det var det eneste riktige å gjøre. Uansett, i dag, tre dager etter inngrepet, har hun så vidt begynne å bli seg selv igjen, men hun spiser fremdeles dårlig og har tydelig vondt for å bevege seg. Hun virker også helt utslitt av å gå trappen til andre etasjen og vil helst bare sove - enormt stor forskjell på lille turbo som kunne løpe i mange timer før operasjonen.

Vi var på kontroll i går og alt var som det skulle. Infeksjonen er borte fra kroppen og såret gror. Jeg burde slå meg til ro med det, men har snakket med flere hundeeiere som forteller at deres hunder var seg selv dagen etter operasjon. Vi er så ikke der. Håper bare hun blir seg selv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser at det flere her som har kastrert sine tisper, så jeg spør: Noen av dere som husker hvor lang tispene brukte på å komme seg etter inngrepet?

Det ene greyhoundtispen min måtte kastreres på mandag etter livmorbetennelse. Jeg var litt uforberedt på en såpass stor operasjon, men ble overbevist at veterinær om at det var det eneste riktige å gjøre. Uansett, i dag, tre dager etter inngrepet, har hun så vidt begynne å bli seg selv igjen, men hun spiser fremdeles dårlig og har tydelig vondt for å bevege seg. Hun virker også helt utslitt av å gå trappen til andre etasjen og vil helst bare sove - enormt stor forskjell på lille turbo som kunne løpe i mange timer før operasjonen.

Vi var på kontroll i går og alt var som det skulle. Infeksjonen er borte fra kroppen og såret gror. Jeg burde slå meg til ro med det, men har snakket med flere hundeeiere som forteller at deres hunder var seg selv dagen etter operasjon. Vi er så ikke der. Håper bare hun blir seg selv igjen.

Jeg har bare erfaring med en tispe,men hun var greit på beina dagen etter.

Naturlig nok litt sliten,og hun hadde ikke størst trang til å løpe rundt med en gang heller... Stor operasjon så jeg synes det var helt ok at hun lå litt rolig en periode.

Hun var med på tur i skogen etter ei uke,men tok det nok litt mer med ro,sånn av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med en tispe,men hun var greit på beina dagen etter.

Naturlig nok litt sliten,og hun hadde ikke størst trang til å løpe rundt med en gang heller... Stor operasjon så jeg synes det var helt ok at hun lå litt rolig en periode.

Hun var med på tur i skogen etter ei uke,men tok det nok litt mer med ro,sånn av seg selv.

Ok, tusen takk for svar. Jeg må bare slå meg til ro at hun trenger tid til å komme seg, selv om andre er hoppende glade rett etterpå. For såvidt greit at hun er såpass rolig, slik at såret får tid til å gro. Bare fælt å se hvor redusert hun er. I dag tidlig takket hun pent nei til en grisehale, som hun tidligere ville ha drept for, og la hodet på halen for å sove. I'm a softy, i know. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drar opp denne tråden igjen jeg. Vil gjerne høre flere negative sider ved kastrering!

Jeg har kun sett 2 av bivirningene du nevner på labbisen her i huset, vet at noen får problemer med inkontinens men jeg vet ikke noe om hyppigheten av dette.

Men røyting året rundt og konstant Grete Rohde kur er noe jeg kjenner godt til!

Jeg vil heller ha en hårete og småfeit hund, enn en hund som har konstante hormonsvingninger :twisted:

Hvis du leser denne tråden - kunne du skrevet litt om hvordan hormonsvingningene var?

Nå hadde jeg ikke Bonnie mer enn ett halvt år etter jeg steriliserte henne.

Alt jeg rakk å merke på henne var at hun ble roligere. Langt ifra rolig men alikevel litt roligere.

Angående inkontinens så fikk jeg beskjed om at hun måtte holdes veldig rolig de første dagene til alt hadde lagt seg på plass igjen inni buken. Dette for å forhindre fremtidig inkontinens.

Vurderer du å kastrere Kahlo?

Oki, ja - jeg vurderer å kastrere galskapen. "Noe" plager henne - og etter iherdig tenking så tror jeg at jeg kan knytte tidspunktene til løpetid/inbildt/hormoner. Skal utelukke andre fysiske årsaker først - men blir hun friskmeldt der - så tester vi kastrering, men jeg vil gjerne vite om det er ting jeg ikke vet om - så jeg ikke står om 6 mnd og angrer bittert på at jeg kastrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg også spørre om noe. Dere som steriliserte tisper som var hormonbomber. Når var de verst, før/under løpetid eller etter?

Fikk spørsmål her om jeg hadde tenkt på å sterilisere ene tispa mi, for det virker som hun er roligere i hodet sitt i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste betenkelighetene jeg hadde når jeg kastrerte Bridie, var dette med inkontinens... Og dette har jeg hele tiden i bakodet.

Men ut fra åssen Bridie var før / etter kastrering, så vil jeg vel tro det har vært verdt det uansett hva som skulle skje senere...

Snakket også med en dame som hadde jobbet hos veterinær osv, som hadde kastrert sin tispe i ung alder. FØR første løpetid. Hunden hennes var 5 år nå, og hun var bare fornøyd. Og kom til å gjøre det samme med hunder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du skrevet litt mer om hvordan hormonsvingningene artet seg på din?

Joda jeg fant frem! :)

Hun hadde løpetid hver 5. mnd + innbildt svangerskap etter hver løpetid. Med dette fulgte det jo endel humørsvigninger, Hun var ganske skarp ift andre hunder, og kunne prøve å beskytte fremmede valper vi traff på tur ;)

Treningsmessig så jeg også forskjell på henne ift hvor hun var i syklusen, alt fra 110% arbeidsvilje til joda jeg trener men vil egentlig ikke...

Til tider kunne hun også virke deppa, litt fjern likssom, uten at det var noe av ytre påvirkninger som skulle være årsak til humøret.

Periodevis var det mye vandring og valpejakt med rydding av tennisballer og sofaputer.

Vi prøvde akupunktur for å få vekk innbildt svangerskap, lite mat og mye trim men ingenting virket dessverre.

Etter hun ble sterilisert har hun plutselig blitt en jevn hund, jevn i humør, arbeidsvilje og lekelyst.

Nå er hun en stabil og hyggelig hund å ha i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg fant frem! :whistle:

Hun hadde løpetid hver 5. mnd + innbildt svangerskap etter hver løpetid. Med dette fulgte det jo endel humørsvigninger, Hun var ganske skarp ift andre hunder, og kunne prøve å beskytte fremmede valper vi traff på tur :ahappy:

Treningsmessig så jeg også forskjell på henne ift hvor hun var i syklusen, alt fra 110% arbeidsvilje til joda jeg trener men vil egentlig ikke...

Til tider kunne hun også virke deppa, litt fjern likssom, uten at det var noe av ytre påvirkninger som skulle være årsak til humøret.

Periodevis var det mye vandring og valpejakt med rydding av tennisballer og sofaputer.

Vi prøvde akupunktur for å få vekk innbildt svangerskap, lite mat og mye trim men ingenting virket dessverre.

Etter hun ble sterilisert har hun plutselig blitt en jevn hund, jevn i humør, arbeidsvilje og lekelyst.

Nå er hun en stabil og hyggelig hund å ha i hus :ahappy:

Tusen takk!

Min skal somsagt sjekkes grundig først og skal teste homeopatmedisin først - om jeg bare husker å ringe å bestille det. *surrehue* Men slik det er nå - så har jeg fire forskjellige hunder i samme hunden, alt etter hvordan dag hun har - og det er "litt" slitsomt... Så om det ikke er noe fysisk gæernt med henne så heller jeg mot kastrering. Håper jeg eventuelt får samme reaksjon som endel andre her inne - men en stabil og forutsigbar hund med hodt humør etterpå. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Min skal somsagt sjekkes grundig først og skal teste homeopatmedisin først - om jeg bare husker å ringe å bestille det. *surrehue* Men slik det er nå - så har jeg fire forskjellige hunder i samme hunden, alt etter hvordan dag hun har - og det er "litt" slitsomt... Så om det ikke er noe fysisk gæernt med henne så heller jeg mot kastrering. Håper jeg eventuelt får samme reaksjon som endel andre her inne - men en stabil og forutsigbar hund med hodt humør etterpå. :whistle:

Har du fått hjelp til å velge middel?

(Regner egentlig med at du har det, men tenkte å minne om at det skal være individuelt tilpasset)

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått hjelp til å velge middel?

(Regner egentlig med at du har det, men tenkte å minne om at det skal være individuelt tilpasset)

:whistle:

Tar gjerne i mot mer hjelp altså - fikk anbefalt sepia - men hun kunne ikke garantere at det funker. Så har du andre tips så blir jeg veldig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne i mot mer hjelp altså - fikk anbefalt sepia - men hun kunne ikke garantere at det funker. Så har du andre tips så blir jeg veldig glad!

Ok, men undersøkte hun Kahlo + spurte deg om forskjellige ting? Eller sa hun bare at du kunne prøve det middelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men undersøkte hun Kahlo + spurte deg om forskjellige ting? Eller sa hun bare at du kunne prøve det middelet?

Hun gikk gjennom hele henne med hendene og spurte om alt fra seperasjonsangsten til daglige rutiner. Dette var riktignok i sommer - men siden jeg ikke er så kjapp av meg alltid, så har jeg ikke testa ut middelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også en interessant oversikt over bieffekter ved kastrering:

http://www.caninesports.com/SpayNeuter.html

Kort oppsummert:

Tidlig kastrerte hunder vokser mer i høyden enn andre, og kan også være mer utsatt for div. skjelettlidelser og beinkreft.

Kastrerte hunder har økt risiko for å utvikle hypotyreose.

Kastrerte hunder, spesielt tisper har betydelig økt risiko for å utvikle kreftformen hemangiosarkom.

Kastrerte hunder har generelt flere atferdsproblemer enn andre.

Kastrerte hunder viser oftere negative bi-effekter av vaksiner.

Pluss en del andre ting som bare gjelder hunder som blir kastrert veldig, veldig tidlig, og det er vel ikke så relevant her til lands.

Jeg tror fordelene er ganske store.. og burde kanskje kommet sammet med en slik "statestikk".

Hmmm.. Alle førehunder er sterelisert/kastrert. Arbeidshunder med topp psyke og god helse. Hunder som jobber til de er igjenomsnitt 10 år.

Sonja, som jeg er fôrvert. førehundvalp, for ble sterelisert mellom først og andre løpetid . (ikke alle blir det). Hanner kastreres ved 8 mnd alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Alle førehunder er sterelisert/kastrert. Arbeidshunder med topp psyke og god helse. Hunder som jobber til de er igjenomsnitt 10 år.

Jeg må bare spørre - du tror kanskje ikke at førerhunder i utgangspunktet er arbeidshunder med topp psyke og god helse? De BLIR ikke sånn fordi at du fjerner noen kroppsdeler, liksom, de er avlet sånn fra begynnelsen av. At de blir kastrerte (alle hunder blir kastrerte - dvs at man fjerner livmor og testikler, fremfor å kutte egg- eller sæd-leder) er fordi de skal kunne jobbe uten hormonpåvirkninger. Da er det "særlige bruksgrunner" til å kastrere - at man ikke gidder løpetider, har tispe og hannhund sammen, syns det er pes med hannhundatferd osv er IKKE særlige bruksgrunner for vanlige familie- og/eller sports-hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at sterelisering/kastrering ikke tar fra dem den gode psyken og helsa. Det ble jo hevdet at sterelisering/kastrering ga mange lidelser og problemer med psyken.

Igrunnen frarøver vi jo hundene våre veldig mye av driftene og naturlig innstinkter ved å ha dem som familiehunder.

Feks er det for mange tisper i flokk en lidelse og ikke få valper.. hvis andre tisper får "lov".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at sterelisering/kastrering ikke tar fra dem den gode psyken og helsa...

Igrunnen frarøver vi jo hundene våre veldig mye av driftene og naturlig innstinkter ved å ha dem som familiehunder.

Feks er det for mange tisper i flokk en lidelse og ikke få valper.. hvis andre tisper får "lov".

Hvorfor skal det være en lidelse for en tispe å ikke få valper når noen andre får? Vet du hvordan dette f.eks er blandt ulver kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik tispe.

Hun blir stresset. vil overta valpen. Hun begynner å ta til seg kosedyr og annet som hun legger inntil kroppen. Ikke bra for henne.

Ang ulveflokk. Ikke at jeg 100% vet dynamikk i en ulveflokk. Men er det ofte slik at ved siden av alfaparret et det unge individer (avkom av alfaparret)? Streifulver er jo ofte 2-3 år gammle hann ulver som forlater flokken fordi de ikke får parret seg for å danne egen flokk. Altså..både hanner og ulvetisper forlater flokken i 2-3 års alder (som regel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at sterelisering/kastrering ikke tar fra dem den gode psyken og helsa. Det ble jo hevdet at sterelisering/kastrering ga mange lidelser og problemer med psyken.

Nei. Poenget er at man bruker kastrering som løsning på en hund som allerede har psykiske problemer. DET blir ikke nødvendigvis bedre, i og med at ikke all problematferd er hormonrelatert. Men en dårlig hund er en dårlig hund, enten den har forplantningsutstyr eller ikke - akkurat som at en god hund er en god hund om den har forplantningsutstyr eller ikke.

Igrunnen frarøver vi jo hundene våre veldig mye av driftene og naturlig innstinkter ved å ha dem som familiehunder.

Feks er det for mange tisper i flokk en lidelse og ikke få valper.. hvis andre tisper får "lov".

Jeg har en slik tispe.

Hun blir stresset. vil overta valpen. Hun begynner å ta til seg kosedyr og annet som hun legger inntil kroppen. Ikke bra for henne.

Det heter innbilt svangerskap, og så vidt jeg veit, så blir vel tisper som ikke får valper innbilte for å kunne være med og avlaste moren til valpene. Oppdragelse av valper er en flokk-oppgave, det er ikke bare foreldrene som tar ansvaret for at de små skal vokse opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...