Gå til innhold
Hundesonen.no

8 ukers valp hjemme alene?


Bjerknez

Recommended Posts

Selvfølgelig kan man ikke uten videre sammenlikne en valp med en baby på alle måter, men den har jo et omsorgsbehov på en helt annet måte enn en voksen hund. Derfor kaller jeg valpen en baby for å markere at den ikke kan klare seperasjon på linje med en voksen hund, slik problemstillingen her ble presentert.

En ting til som har gjort alene hjemme treningen enklere for enkelte av våre hunder, er at vi allerede har hatt en voksen hund i hus når valpen kommer. Hund nummer to har uten unntak tilpasset seg etablerte rutiner uten særlig om og men. Likevel har jeg altså ikke latt valpen være alene hjemme hele dagen, selvom den voksne hunden er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Selv fikk jeg min valp før en sommerferie, jeg jobbet ikke da, så jeg var med min valp i 4 mnd. før den måtte begynne å være alene hjemme mer enn et par timer om gangen. I tillegg var han 11 uker da jeg hentet ham. Men såklart er det ikke alle som har mulighet for å ha så mye fri, jeg var veldig heldig, og tenker allerede på hvordan det blir med neste valp, når jeg ikke har samme fleksibilitet.

Veldig OT, men du har utrolig lang sommerferie. Jeg har kun 8 uker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men du har utrolig lang sommerferie. Jeg har kun 8 uker jeg.

8 uker! Jeg har bare 4 :innocent:

Til dere som har hunden i bilen: Hvor står bilen parkert i forhold til arbeidsplassen? Man må vel ha oversikt over den? Tenker på varme, tyveri osv.... Om jeg er så heldig å ha bil med på jobb står den i en parkeringshall eller ute på en øde plass.... alt ettersom. Kunne aldri falt meg inn å ha en hund alene der. Selv om jeg kunne sjekket en gang i timen, Det kan skje mye rart på den timen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli ganske kjølig ute, og enda kaldere er det jo når valpen kommer i hus. Jeg kan ikke helt se at det er forsvarlig å la en 8 uker gammel valp ligge i en kald bil alene...

Er det ingen mulighet for å kunne ta den med inn på jobb? Jobber du på kontor kan du fikse et bur/seng under pulten der den kan være, og om ikke kanskje det er et rom den kan være i?

Bur på personalrom fks.

For meg blir det utenkelig å gå fra valpen før den er 3 mnd gammel, og også da synes jeg det er alt alt for tidlig å gå fra den en hel arbeidsdag, det er rett og slett for lenge. Men etter 3 mnd alderen kunne det jo fungert med en barnevakt som titter innom flere ganger om dagen. (det er forresten viktig at denne barnevakten aldri går inn hvis hunden klynker eller bråker, da skjønner den at det nytter å mase, for da kommer det noen. Hunden skal ha vært stille i 5 sekunder før man går inn til den. Bare et lite apropos.) En 3 mnd gammel valp holder seg gjerne ikke mer enn et par timer, og det er synd om den blir nødt til å gjøre fra seg inne, som andre har skrevet kan det skape store problemer senere og. Når hunden er 6 mnd kan man vurdere om man kan la den være alene en arbeidsdag.

Så ja, ta utgangspunkt i 4 uker dere, som et minimum, også ser dere hvordan det går etter det, hva valpen er moden for. :)

Dette kommer nok til å gå kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg på gård der det stort sett alltid er noen hjemme, så har ikke tenkt såå mye over dette.

Min erfaring er allikevel at en valp sover mye og tisser ofte. Hvis du kan være hjemme en ukes tid, så kan du lære hunden å være stueren (antagelig er det litt stueren når du får den fra oppdretter). Deretter kan valpen sove på et valpesikret rom eller et stort bur om dagen.

Valpen burde bli luftet minst hver 3.time, så det er fint hvis du får noen til å komme innom å lufte (sikkert ikke så mange som har noe imot å lufte en liten valp!). Du får bare gi "lufterene" noen klare instrukser (litt lufting i hagen er egentlig nok når valpen er liten).

Etter et par mnd vil jeg tro den kan sove 8 timer mens du er på jobb. En grei løsning er jo selvfølgelig å ha en hundegård med et hundehus/hunderom, hvis du har plass til dette. Da føler ikke valpen at det er "krise" å tisse uten at den er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg på gård der det stort sett alltid er noen hjemme, så har ikke tenkt såå mye over dette.

Min erfaring er allikevel at en valp sover mye og tisser ofte. Hvis du kan være hjemme en ukes tid, så kan du lære hunden å være stueren (antagelig er det litt stueren når du får den fra oppdretter). Deretter kan valpen sove på et valpesikret rom eller et stort bur om dagen.

En valp på 8 uker lærer seg ikke å være stueren på en uke, og jeg har aldri hørt om en valp som er litt stueren fra oppdretter heller når den er så liten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 8 uker lærer seg ikke å være stueren på en uke, og jeg har aldri hørt om en valp som er litt stueren fra oppdretter heller når den er så liten ...

Har faktisk hørt om valper som rett og slett har vært så renslige at de aldri gjør fra seg inne. Men også hørt om valper som innen en uke lærer seg at døren betyr do, og går bort dit og piper/bjeffer.

Etter min mening er da hunden husren. Men det forutsetter jo at det er noen der som merker det og slipper hunden ut med en gang.

Men bare så det er sagt, så er det ikke ofte man er borte i sånne! Så man bør heller gå en tur for mye enn en for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg må bare spørre jeg. Dere som har hunden i bilen mens dere er på jobb. Hvordan gjør dere det med temperatur og lufting i bilen? Og hva gjør dere hvis dere blir opphengt i noe, og ikke kan gå ut til hunden f.eks.?

Har aldri hatt noe problemer med det, mine hunder er med i bilen hver dag - og har vært det siden jeg flyttet ut fra X'n i fjor. Da var de bare små valper.

Om det har vært varmt så har jeg hatt bakluken på gløtt (med sånn krok), vinduene åpne (har sånne vinduer som vippes ut), og parkert bilen i skyggen. Ved normaltemperatur har jeg bare hatt oppe vinduene (sånn type 10-15, vind, regn, osv.) og fortsatt plassert bilen hvor den under solforhold ville vært i skyggen.

I vinter sørget jeg for at de hadde masse varme tepper i burene sine - fleece, saueull (Ikea), og sånne flossete hundetepper. Gikk fint - de var aldri kalde.

Unntaket var en uke i vinter hvor det var -15 til -25 grader ute, da var de faktisk hjemme - men jeg hadde litt kortere dager.

Det begynner å bli ganske kjølig ute, og enda kaldere er det jo når valpen kommer i hus. Jeg kan ikke helt se at det er forsvarlig å la en 8 uker gammel valp ligge i en kald bil alene...

Er det ingen mulighet for å kunne ta den med inn på jobb? Jobber du på kontor kan du fikse et bur/seng under pulten der den kan være, og om ikke kanskje det er et rom den kan være i?

Bur på personalrom fks.

For meg blir det utenkelig å gå fra valpen før den er 3 mnd gammel, og også da synes jeg det er alt alt for tidlig å gå fra den en hel arbeidsdag, det er rett og slett for lenge. Men etter 3 mnd alderen kunne det jo fungert med en barnevakt som titter innom flere ganger om dagen. (det er forresten viktig at denne barnevakten aldri går inn hvis hunden klynker eller bråker, da skjønner den at det nytter å mase, for da kommer det noen. Hunden skal ha vært stille i 5 sekunder før man går inn til den. Bare et lite apropos.) En 3 mnd gammel valp holder seg gjerne ikke mer enn et par timer, og det er synd om den blir nødt til å gjøre fra seg inne, som andre har skrevet kan det skape store problemer senere og. Når hunden er 6 mnd kan man vurdere om man kan la den være alene en arbeidsdag.

Så ja, ta utgangspunkt i 4 uker dere, som et minimum, også ser dere hvordan det går etter det, hva valpen er moden for. :ahappy:

Dette kommer nok til å gå kjempefint.

Nå er det vel neppe det at valpen må på do som er det største problemet med å dra fra en liten valp? Jeg skjønner ikke hvorfor dere henger dere så opp i det. DET er jo en bagatell. Hadde det vært det eneste grunnen til at en valp ikke burde være alene i 8-10 timer pr. dag så hadde jo saken vært grei. Da kunne man jo bare reist da, og så heller bare sagt at "gjør du det så må du regne med å tørke tiss og bæsj lenger enn normalt".

Hovedgrunnen til at man ikke reiser fra en 8-10 uker gammel valp opp til 8 timer pr. dag er jo at hunden er ett flokkdyr og at vi snakker om ett lite individ som normalt sett ville vært sett til av flokken hele dagen av en eller flere individer i mange mange måneder til. At en valp ikke lenger er avhengig av mor for mat og melk, betyr ikke at den er klar for verden på egen hånd liksom.

Å la en så liten valp være helt alene i mange mange timer er traumatisk for valpen (og det er det uansett hvor mye dere påstår at det bare tar en uke å venne dem til det dere som mener det), og det KAN påføre hunden adferdsproblemer om man ikke tar tilstrekkelig hensyn til hundens hundens behov.

Jeg mener at når man skaffer seg valp så bør man være forberedt på at den IKKE kan bli overlatt til seg selv etter bare en uke eller to i sitt nye hjem, min mening er at man bør ha en god løsning for valpen frem til den er en 7-8 måneder gammel. Frem til da bør man ha gjort valpen trygg, trent litt på litt hjemme alene trening før man eventuelt vurderer å reise fra den 8 timer hver dag.

...forøvrig, hos meg har man ikke fått kjøpe valp uten å ha en løsning på dette - og det er faktisk en av de tingene jeg spør om før jeg selger valp. Hva gjør dere i forhold til valp og jobb. Så langt har jeg vært heldig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp trenger at man er der for flere ting enn å komme ut på do, da. Hunder er flokkdyr. Å bli forlatt av flokken er unaturlig og traumatisk. Det er dette vi som nybakte hundeeiere må snu til noe greit og selvfølgelig for hunden. I denne sammenhengen er da en dam på gulvet en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel neppe det at valpen må på do som er det største problemet med å dra fra en liten valp? Jeg skjønner ikke hvorfor dere henger dere så opp i det. DET er jo en bagatell. Hadde det vært det eneste grunnen til at en valp ikke burde være alene i 8-10 timer pr. dag så hadde jo saken vært grei. Da kunne man jo bare reist da, og så heller bare sagt at "gjør du det så må du regne med å tørke tiss og bæsj lenger enn normalt".

Hovedgrunnen til at man ikke reiser fra en 8-10 uker gammel valp opp til 8 timer pr. dag er jo at hunden er ett flokkdyr og at vi snakker om ett lite individ som normalt sett ville vært sett til av flokken hele dagen av en eller flere individer i mange mange måneder til. At en valp ikke lenger er avhengig av mor for mat og melk, betyr ikke at den er klar for verden på egen hånd liksom.

Å la en så liten valp være helt alene i mange mange timer er traumatisk for valpen (og det er det uansett hvor mye dere påstår at det bare tar en uke å venne dem til det dere som mener det), og det KAN påføre hunden adferdsproblemer om man ikke tar tilstrekkelig hensyn til hundens hundens behov.

Jeg mener at når man skaffer seg valp så bør man være forberedt på at den IKKE kan bli overlatt til seg selv etter bare en uke eller to i sitt nye hjem, min mening er at man bør ha en god løsning for valpen frem til den er en 7-8 måneder gammel. Frem til da bør man ha gjort valpen trygg, trent litt på litt hjemme alene trening før man eventuelt vurderer å reise fra den 8 timer hver dag.

...forøvrig, hos meg har man ikke fått kjøpe valp uten å ha en løsning på dette - og det er faktisk en av de tingene jeg spør om før jeg selger valp. Hva gjør dere i forhold til valp og jobb. Så langt har jeg vært heldig :ahappy:

Siden du siterte meg så. Nei, jeg mener heller ikke at det at valpen ikke får gått på do er det største problemet, langt i fra. Var bare det det var snakk om nå. Og forøvrig er jeg helt enig i alt du sier, er akkurat dette jeg mener og.

Og så flott at det er noe du spør om når du skal selge, det burde alle gjøre, og det ville jeg definitivt gjort selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe problemer med det, mine hunder er med i bilen hver dag - og har vært det siden jeg flyttet ut fra X'n i fjor. Da var de bare små valper.

Om det har vært varmt så har jeg hatt bakluken på gløtt (med sånn krok), vinduene åpne (har sånne vinduer som vippes ut), og parkert bilen i skyggen. Ved normaltemperatur har jeg bare hatt oppe vinduene (sånn type 10-15, vind, regn, osv.) og fortsatt plassert bilen hvor den under solforhold ville vært i skyggen.

I vinter sørget jeg for at de hadde masse varme tepper i burene sine - fleece, saueull (Ikea), og sånne flossete hundetepper. Gikk fint - de var aldri kalde.

Unntaket var en uke i vinter hvor det var -15 til -25 grader ute, da var de faktisk hjemme - men jeg hadde litt kortere dager.

Men hvor parkerer du i forhold til jobben? Kan du se bilen fra arbeidsplassen? Er du ikke redd for at fremmede folk skal ta seg inn i bilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men hvor parkerer du i forhold til jobben? Kan du se bilen fra arbeidsplassen? Er du ikke redd for at fremmede folk skal ta seg inn i bilden?

Frem til mai i år så kunne jeg ikke se bilen fra kontoret - men bilen var allikevel parkert slik at det var lite trolig at uvedkommede tok seg inn i bilen, parkeringen var rett ved skogen og helt ideelt i forhold til å ha med hund.

Nå har arbeidsplassen flyttet til Oslo, Økern, og her står bilen ute på parkeringsplassen med mange andre biler - de rett bak bilen min er en plass der flere har med hund så de holder liksom ett øye med bilen, jeg kan også se den fra kontorplassen min om jeg ser etter - men enn sålenge så har det ikke vært noe problem og jeg orker ikke å tenke at det blir det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke å trene på hjemme alene trening før valpen var 3 mnd, og det var et stort feilgrep fra min side. Hun er nå 5 mnd og kan enda ikke være lenger alene hjemme enn 1,5 timer (vi øker gradvis mer og mer nå, for det er først nå det har begynt å løsne litt). Hun begynte å ule med engang jeg lukket igjen ytterdøren. Vi brukte 2 mnd bare å øke tiden til 15 minutter om dagen, og vi trente MYE. Hun var også veldig vanskelig å få husren, hun var ikke det før ved 4 mnd alder.

Jeg er student, siste året på min bachelor, og jeg må droppe mange skoletimer for å være hjemme sammen med valpen. Jeg har heldigvis en far som går hjemme, og som passer henne så mye som mulig. Men det er ikke hver dag det går heller. Så dette går utover skolen min rett og slett.

De dagene jeg ikke har undervisning, men sitter å jobber med gruppeeksamner, så har jeg henne med meg på skolen. Dette går kjempefint! Så jeg har måtte sette igang et par prosesser for å få dette til å gå opp.

Men i deres situasjon stiller deg seg jo litt annerledes, dere kommer til å trene på hjemme alene trening med engang valpen er trygg i hus (som regel etter 1 uke), og valpen rekker ikke å bli så tilknyttet og avhengig av dere som det valpen min ble. Men dere bør alikevel være innstilt på å få en valp som sliter med å være hjemme alene. Noen valper bryr seg omtrent ikke, mens andre blir helt hysteriske. Vår andre hund var husren etter 1 uke, og han kunne være alene hjemme flere timer etter 2 uker. Så det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke å trene på hjemme alene trening før valpen var 3 mnd, og det var et stort feilgrep fra min side. Hun er nå 5 mnd og kan enda ikke være lenger alene hjemme enn 1,5 timer (vi øker gradvis mer og mer nå, for det er først nå det har begynt å løsne litt). Hun begynte å ule med engang jeg lukket igjen ytterdøren. Vi brukte 2 mnd bare å øke tiden til 15 minutter om dagen, og vi trente MYE. Hun var også veldig vanskelig å få husren, hun var ikke det før ved 4 mnd alder.

Jeg er student, siste året på min bachelor, og jeg må droppe mange skoletimer for å være hjemme sammen med valpen. Jeg har heldigvis en far som går hjemme, og som passer henne så mye som mulig. Men det er ikke hver dag det går heller. Så dette går utover skolen min rett og slett.

De dagene jeg ikke har undervisning, men sitter å jobber med gruppeeksamner, så har jeg henne med meg på skolen. Dette går kjempefint! Så jeg har måtte sette igang et par prosesser for å få dette til å gå opp.

Men i deres situasjon stiller deg seg jo litt annerledes, dere kommer til å trene på hjemme alene trening med engang valpen er trygg i hus (som regel etter 1 uke), og valpen rekker ikke å bli så tilknyttet og avhengig av dere som det valpen min ble. Men dere bør alikevel være innstilt på å få en valp som sliter med å være hjemme alene. Noen valper bryr seg omtrent ikke, mens andre blir helt hysteriske. Vår andre hund var husren etter 1 uke, og han kunne være alene hjemme flere timer etter 2 uker. Så det er veldig individuelt.

Jeg syntes ikke man skal vente så lenge som en uke før man begynner å trene engang. Det handler bare om å starte med litt av gangen. Det kan være 5 min, så deretter mer og mer. Men en valp skal med riktig trening, forhold, og "personlighet" klare 30min-1time etter en uke. Man må bare passe på å ikke presse valpen for mye. Da bør man heller ta 5-10min alene flere ganger daglig. Hvis man gjør det hver time har man plutselig fått trent 10 ganger i løpet av en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke man skal vente så lenge som en uke før man begynner å trene engang. Det handler bare om å starte med litt av gangen. Det kan være 5 min, så deretter mer og mer. Men en valp skal med riktig trening, forhold, og "personlighet" klare 30min-1time etter en uke. Man må bare passe på å ikke presse valpen for mye. Da bør man heller ta 5-10min alene flere ganger daglig. Hvis man gjør det hver time har man plutselig fått trent 10 ganger i løpet av en dag!

Kjekt med slike gode tips til oss ferske valpe eiere. Jeg tenker også mye på hvordan denne hjemme alene treningen skal foregå. Veldig greit å begynne tidlig ja :ahappy: Med kun minutter om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte begynne med 1 sekund jeg, hehe. Økte med 1 sekund av gangen, og ikke 1 minutt. Så tregt gikk det fremover her. Men heldigvis er vi over det stadiet, for det var virkelig ett slit! Trente sikkert 20 ganger om dagen.

Det er også lurt å lukke døren når man går på do, vakser klær osv. slik at valpen ikke følger etter deg overalt. Det er jo allerede her man begynner treningen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 8 uker lærer seg ikke å være stueren på en uke, og jeg har aldri hørt om en valp som er litt stueren fra oppdretter heller når den er så liten ...

Yippie var det og Meg var det (BC-valpen til venninda mi). Så nå har du hørt om valper som er det. (Det kan nevnes at Y hadde problemer i 12-13 mnd med å holde seg når hun ble veldig glad, men det har ingen sammenheng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte begynne med 1 sekund jeg, hehe. Økte med 1 sekund av gangen, og ikke 1 minutt. Så tregt gikk det fremover her. Men heldigvis er vi over det stadiet, for det var virkelig ett slit! Trente sikkert 20 ganger om dagen.

Det er også lurt å lukke døren når man går på do, vakser klær osv. slik at valpen ikke følger etter deg overalt. Det er jo allerede her man begynner treningen :)

Tja, det hender jo man må bruke 1 "sekunds regelen".. Men det går jo uansett fremover! Og det er hele poenget, at det alltid er fremgang, men som sagt også lurt å variere tiden, ikke bare øke, men også gå litt tilbake noen ganger. Hvis ikke skjønner hunden fort at du blir borte lenger og lenger..

Og supert tips fra rottmaneier ang. lukking av dører. Det var jeg "dårlig" på, jeg kunne jo nesten bare ha henne på rommet pga. av situasjonen med at jeg bodde med en venninne. Og nå har jeg en hund som følger etter meg nesten over alt. Altså er jeg på rommet så legger hun seg i senga, lister jeg meg stille ut, kan du være sikker på at hun tusler rett bak meg. Og det kan jo bli litt irriterende til tider. Så lurt å lære valpen at du noen ganger ønsker å være i fred, f.eks. på do. For selvom du sikkert har lyst å ha med valpen overalt (både for kos, og for at man lettere kan se signaler om at den skal ut osv.), så lønner det seg å sette noen dører mellom dere engang iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel neppe det at valpen må på do som er det største problemet med å dra fra en liten valp? Jeg skjønner ikke hvorfor dere henger dere så opp i det. DET er jo en bagatell. Hadde det vært det eneste grunnen til at en valp ikke burde være alene i 8-10 timer pr. dag så hadde jo saken vært grei. Da kunne man jo bare reist da, og så heller bare sagt at "gjør du det så må du regne med å tørke tiss og bæsj lenger enn normalt".

Hovedgrunnen til at man ikke reiser fra en 8-10 uker gammel valp opp til 8 timer pr. dag er jo at hunden er ett flokkdyr og at vi snakker om ett lite individ som normalt sett ville vært sett til av flokken hele dagen av en eller flere individer i mange mange måneder til. At en valp ikke lenger er avhengig av mor for mat og melk, betyr ikke at den er klar for verden på egen hånd liksom.

Å la en så liten valp være helt alene i mange mange timer er traumatisk for valpen (og det er det uansett hvor mye dere påstår at det bare tar en uke å venne dem til det dere som mener det), og det KAN påføre hunden adferdsproblemer om man ikke tar tilstrekkelig hensyn til hundens hundens behov.

Jeg mener at når man skaffer seg valp så bør man være forberedt på at den IKKE kan bli overlatt til seg selv etter bare en uke eller to i sitt nye hjem, min mening er at man bør ha en god løsning for valpen frem til den er en 7-8 måneder gammel. Frem til da bør man ha gjort valpen trygg, trent litt på litt hjemme alene trening før man eventuelt vurderer å reise fra den 8 timer hver dag.

...forøvrig, hos meg har man ikke fått kjøpe valp uten å ha en løsning på dette - og det er faktisk en av de tingene jeg spør om før jeg selger valp. Hva gjør dere i forhold til valp og jobb. Så langt har jeg vært heldig :)

Framdeles uenig i forhold til at det kommer an på individet. Jeg mener det ikke går an å si at "svart på hvitt : bikkja kommer til å få atferdsproblemer", for alle individer er forskjellige og reagerer forskjellig. Også raser reagerer forskjellig, du har belgere og de er i følge min logiske tankegang mer flokkorienterte enn andre raser (og selvfølgelig finnes det sikkert andre raser som er mer flokkorienterte enn belgere igjen...)

Så klart er jeg enig i at valper ikke skal sitte 8 timer alene, men det må da gå an å se den gyldne middelvei og vente med "krisemaksimering" til man har fått valpen og ser an hvordan den er mentalt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er jeg enig i at valper ikke skal sitte 8 timer alene, men det må da gå an å se den gyldne middelvei og vente med "krisemaksimering" til man har fått valpen og ser an hvordan den er mentalt sett?

Ja, og hva da? Back up-plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med en som avler opp fuglehunder (en gammel nabo av meg) angående dette og han sier at mye av det som blir sagt her er forholdsvis riktig, men litt overdrevet...

Hans hunder har han hatt hjemme alene etter de første fire dagene. Han sier han har brukt samme teppet fra kullet slik at valpen kjenner igjen lukten og dermed føler seg mer trygg. Han anbefalte meg også og sette på radioen (eller musikk) veldig lavt i bakgrunnen.

Dette har fungert veldig bra på de 6 siste valpene han har hatt.

Men de første dagene er sef. veldig avgjørende for at dette skal virke optimalt.

Er man veldig flink den første uken, så mener han at det ikke er noe problem og forlate valpen en hel arbeidsdag etter en ukes tid.

Jeg sier ikke at det er HAN som har fasitsvaret her, men jeg tok det med forde det kanskje kan bringe litt lys over diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er jeg enig i at valper ikke skal sitte 8 timer alene, men det må da gå an å se den gyldne middelvei og vente med "krisemaksimering" til man har fått valpen og ser an hvordan den er mentalt sett?

Hva er den gyldne middelvei her, sånn egentlig? Å se om den takler å være 4 timer alene hjemme? Hva om den ikke gjør det da? Hva gjør man da? Leverer den tilbake til oppdretter? "Det gikk ikke, vi visste ikke at valper ikke kunne være alene hjemme vi"..

Jeg syns, helt ærlig, at det er ufint å ikke bare fjerne en liten valp fra mor og søsken, men samtidig forvente at den skal klare å være hjemme alene hele arbeidsdager på kort tid - og en uke (eller to, for den saks skyld) er lite, selv i et hundeliv, selv for en valp som utvikler seg fort. Ikke bare skal den takle seperasjon fra alt den har kjent i hele sitt korte liv, men den skal jammen meg takle å være hjemme alene også i flere timer.. Det blir omtrent som å si til en 6åring at nå har du blitt så stor at du har begynt på skolen, så nå kan du jammen meg flytte for deg selv også.. Syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den gyldne middelvei her, sånn egentlig? Å se om den takler å være 4 timer alene hjemme? Hva om den ikke gjør det da? Hva gjør man da? Leverer den tilbake til oppdretter? "Det gikk ikke, vi visste ikke at valper ikke kunne være alene hjemme vi"..

Jeg syns, helt ærlig, at det er ufint å ikke bare fjerne en liten valp fra mor og søsken, men samtidig forvente at den skal klare å være hjemme alene hele arbeidsdager på kort tid - og en uke (eller to, for den saks skyld) er lite, selv i et hundeliv, selv for en valp som utvikler seg fort. Ikke bare skal den takle seperasjon fra alt den har kjent i hele sitt korte liv, men den skal jammen meg takle å være hjemme alene også i flere timer.. Det blir omtrent som å si til en 6åring at nå har du blitt så stor at du har begynt på skolen, så nå kan du jammen meg flytte for deg selv også.. Syns jeg..

Helt ærlig så må jeg si at det ihvertfall er bedre å starte treningen andre dagen valpen er hjemme å bygge seg opp til en arbeidsdag på kort tid. Enn å være med valpen i flere uker (uten å trene noe spesielt på hjemmealene) for så å forsvinne daglig på jobben.

Det jeg altså prøver å få fram, er at man burde starte fra dag èn med treningen, evt. dag to. Akkurat sånn som man ikke lar hunden sove i sengen for så å nekte det osv. Man må være konsekvent fra starten og heller gradvis mildne på det. Derfor bør man også gå utifra at hunden skal klare å være alene 8+2timer (i reise) så kan den det ihvertfall. Så kan man heller sørge for at den ikke er hjemme mer enn 6 timer. Men all sånn forandring bør skje gradvis, ihvertfall hvis man øker tiden.

Så det er nok noen hunder som vil kunne være hjemme alene etter en uke. Men personlig ville jeg uansett tatt en dag av gangen og sørget for at jeg hadde mulighet til minst 3-4 uker med passing. Hvorav de siste ukene godt kan være besøk hver time f.eks. Og grunnen til at jeg ville sørget for 3-4uker og ikke bare en. Er fordi sjansen for at man får en valp som greier seg fint etter en uke er liten. Derfor bør man da ha denne back-up planen, som man setter i bruk før hunden feiler. Altså man øker gradvis det hunden lar deg, ikke noe raskere, er man heldig går det fort, er man ikke så går det sakte. Sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns, helt ærlig, at det er ufint å ikke bare fjerne en liten valp fra mor og søsken

Hvis dette er "ufint"... hvorfor tar vi imot valper da i utgangspunktet?

Jeg bare spør...

Jeg hadde aldri fått meg valp om jeg jobbet 100%. Nå er jeg i en situasjon i livet da jeg har muligheten til å være hjemme med hunden på heltid om det skulle være nødvendig. Men en stor del av treningen skal gå på alenehjemmetrening.

Dette gjør jeg for min egen samvittighets skyld. Har ventet 5 år på dette :) Jeg sier ikke hva som er rett eller galt, men hvordan jeg føler det. Jeg har aldri følt at jeg har en rettighet på å ha hund. Det må passe inn i livsituasjonen min "å ta imot" en valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...