Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

men hjelpe seg da..

Man må ikke bruke CM metoder for å "rehabilitere" problemhunder. Man trenger ikke strup, rykk, småspark. Man trenger hundekunnskap og konsekvens. og om man kan få samme resultarer med "mildere metoder", hvorfor velge machomåten da? I`ve got the power-liksom?

Hehe! Fett svar. Jeg er helt enig jeg :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Han CM driver med mye tull og snakker som en fem stjernes tryllekunstner og får svada til å høres ut som gull. Men altså den episoden TS henviste til, var da ikke av de dummeste jeg har sett. Endelig så det da ut som han gjorde noe, iallfall. Lurer litt på om Fibi er Red Zone dog, jeg. Kanskje mer Pink Zone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hjelpe seg da..

Man må ikke bruke CM metoder for å "rehabilitere" problemhunder. Man trenger ikke strup, rykk, småspark. Man trenger hundekunnskap og konsekvens. og om man kan få samme resultarer med "mildere metoder", hvorfor velge machomåten da? I`ve got the power-liksom?

Og se - bekreftelsen på at Emilie (m/fler.. Som meg..) ikke bare er paranoid og fintfølende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Emilie. Jeg sitter ikke og niglor på CM-programmene, men har fått med meg flere av dem. Noe dyremishandling har jeg ennå til gode å observere, og syns han har mye å fare med. Jeg har selv brukt noen av teknikkene hans på usikre, redde hunder og fått dem på rett kjøl. Der fins massevis av måter å trene hund på, og jeg har enda til gode å høre/lese hva motstanderne ville gjort med virkelige problemhunder.

Kan vi ikke bare godta at folk har forskjellige innfallsvinkler? Jeg er så gammel at jeg har trent hund etter de virkelig gammeldagse metodene, som ville fått CM og hans likemenn til å steile. Det hadde vært noe å skrive i Hsport om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Emilie. jeg ser ikke på det Cm gjør som negativt. Jeg har et helt annet syn på han enn mange andre har. Jeg klarer ikke å se det negative folk ser. (men ja jeg kan skjønne at noen syns det kan se hardt ut til tider)

Jeg tilber ikke han som en gud, men jeg tar til meg det min fornuft og magefølese mener er bra. Det har jeg gjort med mange andre treningsfolk og ulike metoder. I bunn og grunn er det oss selv som må avgjøre hva vi syns er bra eller ikke, og treningsmetoder er like forskjellig som folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Emilie. Jeg sitter ikke og niglor på CM-programmene, men har fått med meg flere av dem. Noe dyremishandling har jeg ennå til gode å observere, og syns han har mye å fare med. Jeg har selv brukt noen av teknikkene hans på usikre, redde hunder og fått dem på rett kjøl. Der fins massevis av måter å trene hund på, og jeg har enda til gode å høre/lese hva motstanderne ville gjort med virkelige problemhunder.

Kan vi ikke bare godta at folk har forskjellige innfallsvinkler? Jeg er så gammel at jeg har trent hund etter de virkelig gammeldagse metodene, som ville fått CM og hans likemenn til å steile. Det hadde vært noe å skrive i Hsport om!

jeg foretrekker å lære hundene at de ikke trenger å være redde, fremfor å lære dem at det ikke er lov å vise frykt. Foretrekker også å lære hunder å ikke være aggressive, fremfor bare lære dem å ikke vise det.

Når man bare lærer hunden at det ikke er lov å vise atferden, tar man jo ikke bort årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Emilie. Jeg sitter ikke og niglor på CM-programmene, men har fått med meg flere av dem. Noe dyremishandling har jeg ennå til gode å observere, og syns han har mye å fare med. Jeg har selv brukt noen av teknikkene hans på usikre, redde hunder og fått dem på rett kjøl. Der fins massevis av måter å trene hund på, og jeg har enda til gode å høre/lese hva motstanderne ville gjort med virkelige problemhunder.

Kan vi ikke bare godta at folk har forskjellige innfallsvinkler? Jeg er så gammel at jeg har trent hund etter de virkelig gammeldagse metodene, som ville fått CM og hans likemenn til å steile. Det hadde vært noe å skrive i Hsport om!

Vil man ikke se så vil man ikke se og da ser man ikke ting som 'kveling' eller andre ting som er dyremisshandling.

Har trent etter de gamle metodene? - hvorfor gjør du det ikke nå da? Kan det være at verden har gått framover og man har tillært seg litt kunnskap kanskje - se da på hva alle eksperter i norge og de fleste i utland sier om å trene hund etter CM metodene. Hvorfor ble CM stilt til ansvar og der han i stedet for å bli frikjent i retten heller fikk avgjort det med å betale en ukjent sum for sitt dyreplageri - hadde han IKKE hatt noe å frykte, SÅ hadde han gått til retten OG blitt frikjent og kunne peke nese til kritikerne - men neida, også han vet hva han gjør og viste han hadde tapt.

Som nevnt før, så er det IKKE alt han gjør som er feil, men endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke se så vil man ikke se og da ser man ikke ting som 'kveling' eller andre ting som er dyremisshandling.

Har trent etter de gamle metodene? - hvorfor gjør du det ikke nå da? Kan det være at verden har gått framover og man har tillært seg litt kunnskap kanskje - se da på hva alle eksperter i norge og de fleste i utland sier om å trene hund etter CM metodene. Hvorfor ble CM stilt til ansvar og der han i stedet for å bli frikjent i retten heller fikk avgjort det med å betale en ukjent sum for sitt dyreplageri - hadde han IKKE hatt noe å frykte, SÅ hadde han gått til retten OG blitt frikjent og kunne peke nese til kritikerne - men neida, også han vet hva han gjør og viste han hadde tapt.

Som nevnt før, så er det IKKE alt han gjør som er feil, men endel.

Jøss, det viste jeg ikke. Hvor står det? *oppriktig nysgjerrig*

Edit: Jeg fant noe om en rettsak, men det handlet om en hund som hadde blitt skadet under en trening på tredemølle.

In 2006, Millan's original publicists, Makeda Smith and Foster Corder sued Millan — later settling out of court. Also in 2006, Floyd Suarez sued Millan, claiming that his dog had been injured while on a treadmill at the Dog Psychology Center, with Suarez's personal dog trainer present and Millan absent at the time. Suarez later settled out of court
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med strømming av redd hund, er det tortur?

Hvor i all verden har han gjort det? Jeg tror jeg har spurt om det før, men fikk ikke svar. Den eneste gangen jeg har sett han bruke strøm er når han strømmet for slanger... og det er for meg helt i orden, for slanger er giftige de, spess de som bor rundt omkring Milan.

En del av det han gjør er ikke bra, men jeg har aldri sett han være ufin med virkelig redde hunder. Senest i går var det en gammel episode med en Coonhound som hadde bodd på ett laboratorie hele sitt liv. Ikke blitt sosialisert på noenting og var livredd ALT! Han var bare søt med den, presset den litt, men slettes ikke mye. Det eneste jeg ikke likte der var at han lot eierne beholde piggen fordi det var det verktøyet de trivdes best med, MEN han sa også at dette var erfarne hundefolk og at ingen skulle bruke det uten veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har han gjort det? Jeg tror jeg har spurt om det før, men fikk ikke svar. Den eneste gangen jeg har sett han bruke strøm er når han strømmet for slanger... og det er for meg helt i orden, for slanger er giftige de, spess de som bor rundt omkring Milan.

For eksempel i den filmen jeg linket til, tidligere i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel i den filmen jeg linket til, tidligere i tråden her.

Ah, den ja. Den var jo ikke helt grei, i og med at det omdirigerte atferden. Personlig ville jeg nok funnet på en annen løsning og nei, det var ikke pent

Men schæferen som så på søte kattepusen som mat, var jo ikke redd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den ja. Den var jo ikke helt grei, i og med at det omdirigerte atferden. Personlig ville jeg nok funnet på en annen løsning og nei, det var ikke pent

Men schæferen som så på søte kattepusen som mat, var jo ikke redd?

Nei, du har rett i det. Hunden ble redd av strømminga. Men æsj, sånn ville jeg aldri ha straffet en hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :lol: leste bare det som stod på hjemmesiden hans.

Det er en annen knapp de trykker på når de er hjemme :lol:

Uansett - når jeg ser flere titalls hunder av mange svært ulike raser, som trasker rundt løse i fred og fordragelighet, så får jeg meg ikke til å tro på filmtriks og skitne knep bak kamera. Noe har da denne mannen gjort rett!

Jeg vet ikke jeg, her i landet må jo folk gå på "passeringskrus", som det så fint heter. Jeg hadde likt å sett de trent inn det der med bare positive metoder.

Ikke minst så er det få hunder i Norge som kan gå pent i bånd...

Nå kommer det igjen inn dette med lederskap. Jeg ser hver dag folk som ikke har kontroll på hundene sine. Folk synes det er greit at hunden kommer når den vil på innkalling. Det er greit at den drar i bånd. Det er greit at den utagerer på andre hunder. Det er greit at den knurrer når den har noe å tygge på. Det er greit at den hopper på folk. Det er griet at den står å bjeffer. Det er greit at hunden hunden skal "være et menneske" og til slutt få seprasjonsangst. Alt er greit!

Dere skal se når vi får inn disse hundene på kennelen. De sover, sover og sover. Endelig får de slappe av. Når vi er ute og lufter de, så går de fint forbi de andre hundene. Alt er greit.

I det sekundet eieren kommer tilbake og tar i båndet, så er det et kaos uten like. Utagerer mot alt, og stresser av en annen verden.

Har denne hunden det godt?

Jeg er overhodet ikke stygg med disse hundene. Jeg sier at jeg tar ansvar, og rydder opp, og at de kan slappe av. Jeg har ikke behov for at min hund skal rase ut i båndet og si at alle skal holde seg 2 meter vekke i fra meg. Jeg klarer meg fint selv. Ikke liker hundene dette heller.

Jeg fikk en valp for 4 uker siden som hadde hatt lite grenser, og hadde " separasjonsangst ". Det var fikset på to dager, og hunden er helt rolig. Han vet at han ikke "vinner" på det, og at jeg har kontroll. Hvorfor skal han da ta dette ansvaret?

Jeg "tar" aldri hundene mine på trening. Jeg trener inn alt positivt med lek. Men når hunden kan, så krever jeg at den skal. Det er ikke så vanskelig, for jeg har lederskapet i bunn. Det er ikke snakk om å banke hunden selv om man skal kreve noe av den.

Har man en whippet som ligger i sofaen og sover hele dagen, og går tur i bånd. Så føler man gjerne at man ikke trenger å ta så mye kontroll over hunden.

Vi andre som har flere hunder, vil ha hundene løs, og konkurrerer. Vi er avhengige av at hundene oppfører seg, kommer med en gang vi roper og ikke minst holder hele konkurransen, og ikke "bestemmer" seg for å traske ut av ringen.

Folk hopper i taket med en gang de hører ordet "lederskap". Jeg vil påstå at jeg kan invitere hvem som helst hjem, ingen kunne sakt at mine hunder hadde det vondt på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på hundesport seneste artikler. Det er helt og holdent greit at trening "klikker"trening er en ny, god og human måte å trene hund på, men måten andre metoder blir neglisjert på synes jeg er fullstendig feil for ett medlemsblad osm skal favne hele hundenorge. Det finnes en stor andel av norges hundeeiere som trener hundene sine med andre metoder enn klikker, vil det dermed si at de trener hundene feil og behandler dem dårlig? Det blir en utrolig neagtiv måte, og ikke minst gal, å fremstille saken på fra "hundeierens organisasjon".

Kan tenke meg at jakthundfolk, som må bruke andre metoder enn ren klikkertrening for å få fungerende hunder, blir passelig provosert av å påtvinges ett blad som sier at deres metoder er slemme ovenfor hundene.... Veldig feil av NKK å jobbe slik synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på hundesport seneste artikler. Det er helt og holdent greit at trening "klikker"trening er en ny, god og human måte å trene hund på, men måten andre metoder blir neglisjert på synes jeg er fullstendig feil for ett medlemsblad osm skal favne hele hundenorge. Det finnes en stor andel av norges hundeeiere som trener hundene sine med andre metoder enn klikker, vil det dermed si at de trener hundene feil og behandler dem dårlig? Det blir en utrolig neagtiv måte, og ikke minst gal, å fremstille saken på fra "hundeierens organisasjon".

Kan tenke meg at jakthundfolk, som må bruke andre metoder enn ren klikkertrening for å få fungerende hunder, blir passelig provosert av å påtvinges ett blad som sier at deres metoder er slemme ovenfor hundene.... Veldig feil av NKK å jobbe slik synes jeg.

jeg oppfattet ikke artiklene som om klikkertrening var den eneste veien.

Jeg driver ikke med klikkertening, likevel synes jeg ikke CMs metoder er bra.

forøvrig er det ikke noen ansatte i NKK som skrev artiklene, og du står fritt til å skrive en motartikkel. vil tro at om en er faglig sterk nok, blir den publisert! så kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nesten ALLE Hundeviskeepisodene... Har du sett barre ett par youtube klipp eller noen få episoder tror jeg langt fra de færreste skjønner hva det handler om.

Episoden som innlegget startet med må sees før man kan kommentere. Forøvrig tror jeg Cesar selv synes det var trist da hunden angrep Milans fantastiske pit bull Daddy. At hunden plutselig ble agresiv skyltes at eieren kom på besøk på senteret for å hilse på sin hund som var inne til rehabelitering. For oss som har sett episoden er det opplagt at eierens reaksjon utløser angrpet. Etter angrepet uttalte Cesar at dette var en hund de færreste kunne ha. Hunden trengte en leder som var tydelig, uredd og ikke minst rolig og bestemt (ei heller en eier som reagerte med sinne og frustrasjon). Eieren tok utfordringen.. startet bla å trene og tok yoga-timer m.m. for å komme i balanse.

Mosjon, disiplin og kjærlighet. Husk rekkefølgen og ikke glem noen av punktene.

Å oppdra en hund som ikke har fåt mosjon/utfordring er å jobbe mot naturen.

No talk, no toutch no eyekontkt er viktig for å holde en hund rolig (spesielt i flokk og ut i nye situasjoner.

Vær rolig og bestemt når det trengs. Bestemt er ikke lik sinne eller agresjon.

Prøv å kontroler tankene dine.. positive og rolige tanker gir deg en god energi for vare hunder.

"Rødsonehunder" er hunder som angriper mennesker eller andre hunder svært lite.

En stabbil hundeflokk kan rehabelitere en hund raskere og bedre enn ett menneske kan greie. Hunder som mangler sosialkompetanse hermer fort etter andre stabile hunder.

Oppspilte hunder bør være rolig før de får møte andre hunder.

De aller fleste sakene løser Milan og hans metode med å kontrolere og vise sin energi og posisjon til hunden.

Hans "touch" er mye bedre en korigering gjennom halsbåndet (slik vi alle gjør.. vi alle begrenser hundene våre gjenom halsbåndet)

Milan driver IKKE lydighetstrening med metodene sine. Det er ikke lydighetstrening og metoder Hundeviskeren handler om.

Oppfordring fra meg er at alle bør se mange episoder av Milan.. Svært mye bra tankegods.

Samtidig oppfordrer jeg folk til å lese Turid Rugås.. og alle andre hundebøker og hundeprogrammer du måtte komme over. Dann deg ett bilde av hvem hunden din er og hva den trenger.. og ikke minst hvem du selv er. SLutt aldri å tilegne deg ny kunskap.

Heldigvis har de fleste av oss flotte greie hunder som er "enkle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er visst ikke bare kvelehalsbånd han benytter som torturredskap - vi bør passe oss for tredemøllene hans også!

Kunnskap er makt, kanskje du skulle skaffe deg litt.

Kniven du bruker på kjøkkenet kan brukes til tortur på lik linje med utrolig mange andre ting - men ved rett bruk er det snodig hvor nyttig mange ting er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nesten ALLE Hundeviskeepisodene... Har du sett barre ett par youtube klipp eller noen få episoder tror jeg langt fra de færreste skjønner hva det handler om.

Episoden som innlegget startet med må sees før man kan kommentere. Forøvrig tror jeg Cesar selv synes det var trist da hunden angrep Milans fantastiske pit bull Daddy. At hunden plutselig ble agresiv skyltes at eieren kom på besøk på senteret for å hilse på sin hund som var inne til rehabelitering. For oss som har sett episoden er det opplagt at eierens reaksjon utløser angrpet. Etter angrepet uttalte Cesar at dette var en hund de færreste kunne ha. Hunden trengte en leder som var tydelig, uredd og ikke minst rolig og bestemt (ei heller en eier som reagerte med sinne og frustrasjon). Eieren tok utfordringen.. startet bla å trene og tok yoga-timer m.m. for å komme i balanse.

Mosjon, disiplin og kjærlighet. Husk rekkefølgen og ikke glem noen av punktene.

Å oppdra en hund som ikke har fåt mosjon/utfordring er å jobbe mot naturen.

No talk, no toutch no eyekontkt er viktig for å holde en hund rolig (spesielt i flokk og ut i nye situasjoner.

Vær rolig og bestemt når det trengs. Bestemt er ikke lik sinne eller agresjon.

Prøv å kontroler tankene dine.. positive og rolige tanker gir deg en god energi for vare hunder.

"Rødsonehunder" er hunder som angriper mennesker eller andre hunder svært lite.

En stabbil hundeflokk kan rehabelitere en hund raskere og bedre enn ett menneske kan greie. Hunder som mangler sosialkompetanse hermer fort etter andre stabile hunder.

Oppspilte hunder bør være rolig før de får møte andre hunder.

De aller fleste sakene løser Milan og hans metode med å kontrolere og vise sin energi og posisjon til hunden.

Hans "touch" er mye bedre en korigering gjennom halsbåndet (slik vi alle gjør.. vi alle begrenser hundene våre gjenom halsbåndet)

Milan driver IKKE lydighetstrening med metodene sine. Det er ikke lydighetstrening og metoder Hundeviskeren handler om.

Oppfordring fra meg er at alle bør se mange episoder av Milan.. Svært mye bra tankegods.

Samtidig oppfordrer jeg folk til å lese Turid Rugås.. og alle andre hundebøker og hundeprogrammer du måtte komme over. Dann deg ett bilde av hvem hunden din er og hva den trenger.. og ikke minst hvem du selv er. SLutt aldri å tilegne deg ny kunskap.

Heldigvis har de fleste av oss flotte greie hunder som er "enkle".

Slik oppfatter jeg det Milan prøver å formidle også. Jeg synes han har mye fornuftig å komme med.

Det jeg reagerer litt på er at han redder hunder som er farlige og lar de være hos en familie/person som helt garantert ikke klarer å følge opp det arbeidet han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke stygg med disse hundene. Jeg sier at jeg tar ansvar, og rydder opp, og at de kan slappe av. Jeg har ikke behov for at min hund skal rase ut i båndet og si at alle skal holde seg 2 meter vekke i fra meg. Jeg klarer meg fint selv. Ikke liker hundene dette heller.

Har man en whippet som ligger i sofaen og sover hele dagen, og går tur i bånd. Så føler man gjerne at man ikke trenger å ta så mye kontroll over hunden.

Vi andre som har flere hunder, vil ha hundene løs, og konkurrerer. Vi er avhengige av at hundene oppfører seg, kommer med en gang vi roper og ikke minst holder hele konkurransen, og ikke "bestemmer" seg for å traske ut av ringen.

Jeg må bare spørre,for dette hører man ofte. Hva nøyaktig legger du i å ta ansvar? Hvordan viser du hunden at du har full kontroll? Det høres jo så såre enkelt ut det der,men jeg er ikke så sikker på at det er det i praksis..

Også blir jeg bittelitt snurt av at du bruker sofawhippser som eksempel, for sjøl er jeg faktisk ganske opptatt av å prøve å ha så god kontroll som mulig på hundene mine. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpe Scrotum (herregud for et nick): Når sier HAR trent, er det fordi de hundene jeg har nå, ikke har slike problemer...

Skulle der dukke opp slike ting igjen hos en hund, er jeg ikke det minste redd for å bruke CM-metoder igjen, jeg har sett at det funker. Men det henger vel sammen med at jeg aldri har dillet og dallet med hundene mine i enhver setting, og behandlet dem som små porselensdukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammel at jeg har trent hund etter de virkelig gammeldagse metodene, som ville fått CM og hans likemenn til å steile.

Hvis jeg hadde sett deg f.eks 'kvele' hunden for at du ikke har fått viljen din med hunden, så hadde jeg raskt sendt de rette instansene i din retning, så har du måtte betale for dit lovbrudd - for dyremishandling er etter norsk lov forbudt. Samme om du eller jeg mener det ene eller andre på metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...