Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

Det finnes veldig mange mennesker både i norge (og andre land) med uendelig bedre fundert kunnskap om hund enn det CM har. At han sneier innom noe vettugt nå og da er jo fint, men hadde han vært noe mindre fordomsfull selv, kunne han kanskje lært noe av andre, han også, slik andre hundetrenere og -atferdsforskere forsøker å lære av hverandre.

Det er vel nettopp det som er hele konseptet med CM - mens andre funderer hundekunnskap, tar CM trening ut i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Det er vel nettopp det som er hele konseptet med CM - mens andre funderer hundekunnskap, tar CM trening ut i praksis.

Det er - med all mulig respekt - sludder. Når jeg skriver "fundert" så mener jeg basert på kunnskap, erfaring, observasjon og refleksjon. Det finnes utallige eksempler på hundetrenere og atferdseksperter som oppnår gode resultater - også i praksis (om man tar seg tid til å se litt lengre enn TVN).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra UIO's ordbok (universitet i Oslo), desverre på nynorsk men likefullt en sannhet :)

fordom m for-dom I. m. (avdømande) dom eller meining som ein hev gjort seg på fyrehand; meining som er nedervd eller bundi av umgivnaden og stend i vegen for nye tankar; trongsynt uvilje, Sn, B. Etter t. vorurteil, laga på lat. praejudicium.

Jeg dømmer INGEN, før jeg har sett det med egne øyne. Nordenstam har jeg vært hos, han er ikke så ille som man skulle tro. Problemet der er at han har det I seg og ikke klarer å lære det bort til sine instruktører som igjen ikke klarer å lære bort det de plukket opp hos Nordenstam. Nordenstam er en mann med IT faktor'n i seg, som svært svært få av oss innehar.

Canis, vært der å jeg... passer ikke for meg og min type trening. For mekanisk og upersonlig synes jeg.

Flere av de blandingstypene: Ja noen passer andre ikke, men jeg har vært der, prøvd det og utelukket det. Derfor tør jeg åpne kjeften min om ting jeg finner negativt OG positivt.

Jeg synes CM er en grei fyr jeg, men jeg ser også en del negativt i det han gjør, jeg velger å ikke dømme eller tro. Vi snakker om ganske så heftige hunder her, og vi kan ikke gå inn å ignorere en slik type hund som den i går. Den er farlig! Jeg har ikke vært der, og jeg kan ikke si noe om det som foregår bak kameraet. Jeg skulle ønske jeg kunne få vært der, en liten uke, bare for å se og lære. Da først kan jeg komme hjem og si han er en dust eller gud. Så Bardman, å dømme etter en liten episode eller ett par, blir så feil i mine øyne. Det er ikke det ekte du ser. Klart det utrolig dumt for mannen i gata å se dette, men det står en advarsel før programmet starter, "Ikke gjør dette hjemme uten hjelp fra en instruktør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metodene vil nok fungere for kun et fåtall hundeEIRE. Jeg våger å tro at med en som er så flink til å være rolig, lese signale og responsere riktig (vekselsvis truende og dempende atferd) som det CM er, vil dette fungere. Det kreves så mye av treneren, at det vil nok være veldig vanskelig for de flere her inne å gjennomføre riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metodene vil nok fungere for kun et fåtall hundeEIRE. Jeg våger å tro at med en som er så flink til å være rolig, lese signale og responsere riktig (vekselsvis truende og dempende atferd) som det CM er, vil dette fungere. Det kreves så mye av treneren, at det vil nok være veldig vanskelig for de flere her inne å gjennomføre riktig.

Det hun sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 110% enig med Bardmand, og har ikke noe annet å legge til..

Samma her.

Merkelig at hundesonen er blitt et sånt "antiklikkerforum", hvor man

1) er fordumsfull dersom man mener noe annet enn den gjengse oppfatning blant visse folk

2) som følge av pkt 1 er man pølsetante eller noe annet "rosa".. ;)

Det er også merkelig at de som hyler og skriker mest om at verden ikke er så svart/hvit som "klikkerfolka" skal ha det til, er de som har mest problemer med å se at nettopp "rosa pølsetrening" er også en av gråsonene innen hundetrening. Og hvorfor skal man egentlig få slengt etter seg at man er en "rosa pølseautomat" bare fordi man mestrer en treningsmetode et fåtall andre her inne ser ut til å mestre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi ikke om klikkertrening her i det hele tatt så hvorfor dra det opp??

Jeg har ikke noe som HELST imot klikkertrening heller.. Og holder på å lære meg det med Tila.. Hun tar det ganske fort..

Fordi man er tilhenger av det CM klarer så er man ikke anti trening hvor man aldri "tar" i en hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metodene vil nok fungere for kun et fåtall hundeEIRE. Jeg våger å tro at med en som er så flink til å være rolig, lese signale og responsere riktig (vekselsvis truende og dempende atferd) som det CM er, vil dette fungere. Det kreves så mye av treneren, at det vil nok være veldig vanskelig for de flere her inne å gjennomføre riktig.

Ja, dette er jeg helt enig i.

Desverre er det ikke mange som innehar den kunnskapen (om man kan kalle det det) å lese hunder så godt som feks Millan, eller opptre så behersket i situasjoner som kan oppstå. Jeg kjenner EN person som er sånn, og vet at jeg selv aldri vil komme i nærheten av å kunne trene hund som denne personen.

MEN, det vesentlige i dette, syns jeg, er at om en person skal forsøke å fremstå så sikker som feks Millan, og feiler i denne oppgaven, vil kunne være værre, enn om en person bommer på positiv innlæring. Om man kan si det sånn.

Selv vet jeg at jeg ikke har på langt nær den autoriteten ovenfor hunder som feks Milan har, derfor prøver jeg ikke late som heller....

Er redd det er her det kan klikke for mange...

lurer på om jeg egentlig fikk ut tankene mine rett der jeg... hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra UIO's ordbok (universitet i Oslo), desverre på nynorsk men likefullt en sannhet :)

fordom m for-dom I. m. (avdømande) dom eller meining som ein hev gjort seg på fyrehand; meining som er nedervd eller bundi av umgivnaden og stend i vegen for nye tankar; trongsynt uvilje, Sn, B. Etter t. vorurteil, laga på lat. praejudicium.

Jeg dømmer INGEN, før jeg har sett det med egne øyne. Nordenstam har jeg vært hos, han er ikke så ille som man skulle tro. Problemet der er at han har det I seg og ikke klarer å lære det bort til sine instruktører som igjen ikke klarer å lære bort det de plukket opp hos Nordenstam. Nordenstam er en mann med IT faktor'n i seg, som svært svært få av oss innehar.

Canis, vært der å jeg... passer ikke for meg og min type trening. For mekanisk og upersonlig synes jeg.

Flere av de blandingstypene: Ja noen passer andre ikke, men jeg har vært der, prøvd det og utelukket det. Derfor tør jeg åpne kjeften min om ting jeg finner negativt OG positivt.

Jeg synes CM er en grei fyr jeg, men jeg ser også en del negativt i det han gjør, jeg velger å ikke dømme eller tro. Vi snakker om ganske så heftige hunder her, og vi kan ikke gå inn å ignorere en slik type hund som den i går. Den er farlig! Jeg har ikke vært der, og jeg kan ikke si noe om det som foregår bak kameraet. Jeg skulle ønske jeg kunne få vært der, en liten uke, bare for å se og lære. Da først kan jeg komme hjem og si han er en dust eller gud. Så Bardman, å dømme etter en liten episode eller ett par, blir så feil i mine øyne. Det er ikke det ekte du ser. Klart det utrolig dumt for mannen i gata å se dette, men det står en advarsel før programmet starter, "Ikke gjør dette hjemme uten hjelp fra en instruktør".

Metodene vil nok fungere for kun et fåtall hundeEIRE. Jeg våger å tro at med en som er så flink til å være rolig, lese signale og responsere riktig (vekselsvis truende og dempende atferd) som det CM er, vil dette fungere. Det kreves så mye av treneren, at det vil nok være veldig vanskelig for de flere her inne å gjennomføre riktig.

Så helt utrolig enig i det dere sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror mange glemmer når det gjelder CM er at dette er et program laget for det amerikanske markedet, ikke det norske. Det er millioner av idioter "over there" som faktisk ikke fatter og forstår at man må gå tur og mentalt stimulere en hund, og at den har egenskaper basert på rase. En hund er en hund, og så lenge den får leke i bakhagen en time om dagen må jo alt være perfekt.. :) Også språket han bruker har sin grunn, amrikerne er jo megaimponert av lange titler osv og har et klassedelt samfunn, enten de innrømmer det eller ei, og da er "rang" (calm/submissiv state osv) ord de "lettere" forstår og kan forholde seg til. Det er mange som sier det samme som han ang trening, foring og personlig ro, men ikke mange NOK "over there" til at det blir vidspredt, som i lille Norge. Husk, det er snakk om millioner av hunder og hundeeiere, her i lille Norge er det tross alt "bare" snakk om en brøkdel. (en mill hunder, da inkl ureg og og kanskje det halve i antall eiere?)

Jeg er på et Canadisk/NordAmerikansk GD forum, og jeg sjokkeres daglig over hvor langt etter de henger i forhold til "oss" strup/pigg/strømhalsbånd er vanlig, bur er et must selv når man er hjemmeværende, valper er alene hele arbeidsdager fra getgo, men noen få er hjemme i lunsjen og lufter om de gidder.. :rolleyes2

Personlig missunner jeg CMs ro og tro på seg selv, jeg er enig i at han er for hardhendt innimellom, og han har slett ikke god nok rasekunnskap i mange tilfeller. Jeg skulle også gjerne fulgt ham en uke for å lære mer, men jeg er også trygg på at jeg kan spørre og "kritisere" noe jeg er uenig i, og ev gå min vei som protest på det jeg absolutt ikke tolererer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det må være så enten eller. Jeg har vært utrolig heldig og fått trene med mange forskjellige instruktører. Har lært masse jeg synes er bra, har vært uenig med de om noen ting. Så kan man ta med seg ALT man har lært, bruke det man slev liker og tror fungere på egne hunder. Det man selv ikke får bruk for kan det jo være noen andre man trener med som bruker.

Er enig med CM på noen ting, og noen ting ikke. Men hva så? Det er jo bare for meg å bruke det jeg selv liker.

Må bare legge til, helt min egne mening, men endel av disse hundene står jo ofte forann et ultimatum. Enten så må det fikses nå, ellers havner denne hunden i hundehimmelen. Så jeg er vel kanskje så 'slem' at jeg faktisk synes man kan ta frem de mindre koselige metodene når man står ovenfor noen sånt. Som en siste utvei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til, helt min egne mening, men endel av disse hundene står jo ofte forann et ultimatum. Enten så må det fikses nå, ellers havner denne hunden i hundehimmelen. Så jeg er vel kanskje så 'slem' at jeg faktisk synes man kan ta frem de mindre koselige metodene når man står ovenfor noen sånt. Som en siste utvei...

...og jeg hadde også pissa på meg for å holde varmen dersom det var eneste utvei. Tror ikke jeg hadde titulert meg "overlevelsesekspert" og basert et helt TV-program på det av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma her.

Merkelig at hundesonen er blitt et sånt "antiklikkerforum", hvor man

1) er fordumsfull dersom man mener noe annet enn den gjengse oppfatning blant visse folk

2) som følge av pkt 1 er man pølsetante eller noe annet "rosa".. :whistle:

Det er også merkelig at de som hyler og skriker mest om at verden ikke er så svart/hvit som "klikkerfolka" skal ha det til, er de som har mest problemer med å se at nettopp "rosa pølsetrening" er også en av gråsonene innen hundetrening. Og hvorfor skal man egentlig få slengt etter seg at man er en "rosa pølseautomat" bare fordi man mestrer en treningsmetode et fåtall andre her inne ser ut til å mestre? :)

Mulig jeg har gått glipp av noe her Huldra, men hvor har du hentet dette fra? Ingen som har sagt noe om pølseautomater, råsa eller tanter nå? De aller fleste av oss som svarer her, er jo bare positive, til tross for at vi ikke bruker ren klikkertrening. Så jeg må si jeg er litt paff over dette utfallet. Eller har jeg misforstått deg igjen? Og, hvem mesterer hva her inne? De jeg leser som mesterer noe som gir resultater, er da slettes ikke klikkere? Håper jeg egentlig har misforstått deg igjen :innocent:

Nhuvel, dette var en OT. Er vel CM vi "krangler" om *ler* Eller vil vi at det skal dreie seg om klikker?

Edit: Unnskyld, jeg glemte Fanny... hun har jo resultater med Missy som er klikkertrent. Thomas er vel ikke her lenger, men han har jaktprøve på klikkertrent hund. Så beklager den feilen der. Men ellers da? Er det noen andre her inne med resultater å vise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Cesar Millan, og synes de fleste kjører han lenger ned i gjørma enn nødvendig. Men det som kommer opp igjen igjen i nesten hver eneste episode er at det er eierene som behandler hunden/rasen/individet feil og må legge om på det.

Takk for filmen.

Jeg syntes at han har ting som er bra, men at alt det negative i treningen hans overskygger det positive.

Skjønner ikke hvordan redsler kan kureres med straff.

Jeg ser omvendt på det, synes det negativet blir overskygget av det positivet.

Det jeg tror mange glemmer når det gjelder CM er at dette er et program laget for det amerikanske markedet, ikke det norske. Det er millioner av idioter "over there" som faktisk ikke fatter og forstår at man må gå tur og mentalt stimulere en hund, og at den har egenskaper basert på rase. En hund er en hund, og så lenge den får leke i bakhagen en time om dagen må jo alt være perfekt.. :) Også språket han bruker har sin grunn, amrikerne er jo megaimponert av lange titler osv og har et klassedelt samfunn, enten de innrømmer det eller ei, og da er "rang" (calm/submissiv state osv) ord de "lettere" forstår og kan forholde seg til. Det er mange som sier det samme som han ang trening, foring og personlig ro, men ikke mange NOK "over there" til at det blir vidspredt, som i lille Norge. Husk, det er snakk om millioner av hunder og hundeeiere, her i lille Norge er det tross alt "bare" snakk om en brøkdel. (en mill hunder, da inkl ureg og og kanskje det halve i antall eiere?)

Veldig enig med det, men som jeg nevnte over her, det er jo i bunn og grunn eierne som må forandre ting, det er de som behandler hunden feil. Blir utrolig paff når CM spør "Hvor ofte går dere tur med hunden?" Og de fleste som er svarer, kanskje 2-3 ganger i uken, den er jo så så liten at vi ikke går tur, en gang i måneden osv..

Og jeg sitter i stua og tenker, gud, går de ikke tur hver dag? Helt utenkelig for oss og ikke lufte bikkja hver dag...

edit: la til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma her.

Merkelig at hundesonen er blitt et sånt "antiklikkerforum", hvor man

1) er fordumsfull dersom man mener noe annet enn den gjengse oppfatning blant visse folk

2) som følge av pkt 1 er man pølsetante eller noe annet "rosa".. :innocent:

Det er også merkelig at de som hyler og skriker mest om at verden ikke er så svart/hvit som "klikkerfolka" skal ha det til, er de som har mest problemer med å se at nettopp "rosa pølsetrening" er også en av gråsonene innen hundetrening. Og hvorfor skal man egentlig få slengt etter seg at man er en "rosa pølseautomat" bare fordi man mestrer en treningsmetode et fåtall andre her inne ser ut til å mestre? :)

Merkelig hvor personlig dere klikkerfolk kan ta enhver liten disksjon dere ikke er enig i, altså.

For det første, det ER fordomsfullt å himle med øynene over at noen prøver å lære en hundeaggressiv pitbull å omgås med andre hunder - ikke fordi det er CM som prøvde det, men fordi det var pitbull - det var det jeg reagerte på først, at rasen ble en big deal..

For det andre så er det fordomsfullt å dømme treningen av en hund nord og ned før man i det hele tatt får se hvordan den treningen foregår, og det rakk Bardmand å gjøre, i og med at han lagde denne tråden - som heter "For den som fremdeles måtte lure, Cesar Milan mangler mer enn en skrue" (men han er skikkelig flink til å rime, han skal få for det) sånn omtrent midt i programmet. I og med at det aktuelle tv-programmet sto på her i stua samtidig, så vet jeg at CM ikke hadde nevnt noe treningsopplegg når jeg svarte..

For det tredje, så er det ingen av oss "visse" (det er så artig når du prøver å dele oss i grupperinger, Huldra - samtidig som du sier at det er "vi" som er nedlatende og fordomsfulle mot alle "dere") som sier at CM gjør alt riktig - det er vel presisert gang på gang på gang på gang på gang at man ER ikke enig i ALT CM gjør.. Men la oss for all del overse den pittelille uviktige detaljen, poenget er jo selvsagt at CM mangler en skrue - så slipper vi å lure på det..

For det fjerde, inntil du svarte så var det ingen som hadde nevnt noe om hverken klikkertanter eller pølsebiter. Jeg er derimot sikker på at prinsippene til CM i akkurat denne episoden også er noe klikkertanter med pølsebiter benytter seg av - å opptre rolig ovenfor hunden, å ikke få panikk når det skjer noe, å ikke rive og slite i hunder som sloss.. Det burde være ganske basic, samme hva slags metode man velger å benytte seg av..

- For min del så må CM kalle dominant og selvsikker (som eieren skal være) for juletre og blinklys for alt jeg bryr meg, så lenge folk skjønner OG klarer å ta til seg akkurat den lærdommen. Selv om det muligens er for seint for den drittbikkja de alt har i hus, så er det tips de kan bruke på neste hund de får seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, hvem mesterer hva her inne? De jeg leser som mesterer noe som gir resultater, er da slettes ikke klikkere? Håper jeg egentlig har misforstått deg igjen :whistle:

Edit: Unnskyld, jeg glemte Fanny... hun har jo resultater med Missy som er klikkertrent. Thomas er vel ikke her lenger, men han har jaktprøve på klikkertrent hund. Så beklager den feilen der. Men ellers da? Er det noen andre her inne med resultater å vise til?

Nå får jeg 'vi sees i ringen' vibber (fra gamle klikker/nordenstam diskusjoner her inne) og beklager at jeg fortsetter å svare i den retningen.

Men er det så mange rene klikkertrenere som trener målrettet her inne da? Eller er det grunnen - at det faktisk ikke er så mange av dem, ikke at de det evt er, gjør det dårlig?

Også glemte du Labbis :lol:

Og hun er også en av få jeg vet om her inne som klikker og trener målrettet, derav overstående konklusjon, men sorry hvis jeg har glemt noen :)

Er vel endel med yngre hunder som er på vei kanskje :innocent:

Hva med de som gjør det bra i ag her inne forresten, hvordan trener de?

Well back to topic..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også glemte du Labbis :innocent:

Ja det gjorde jeg! Unnskyld Labbis!

Når Huldra nevnte noe om mestrer en treningsmetode, så ønsker vel de fleste med konkurranseønske å se resultater før de kaster seg på og sier WOW dette er veien til landslaget, eller NM! Det var det en stund, men så har det skjedd noe på veien, gudene vet hva, men det klikkes ikke så mye lenger i høyere klasser... Mange bruker det i innlæring, men ett sted på veien slutter det. Det som også er artig å merke seg er at klikkertrening har snudd litt rettning fra da jeg startet. Da var det shaping for alle penga, nå er det en del hjelpemiddel ute å går, men vi må ikke kalle det for hjelpemiddel :whistle: Nevner i fleng: musematte, target, vegg, gjerder (binde fast hunden så den ikke får fremdrift i avstandstrening, det ble i hvert fall nevnt på kurs i Trondheim), kasse og, nå siste "mote", bur. Jeg tror IKKE man kommer langt med klikkertrening på en slik hund som TS refererte til. Den er fortsatt farlig... og her i Norge hadde den vært død!

Når det er sagt, kommer man heller ikke langt med utelukkende type trening som CM gjør heller :lol: Positiv straff og negativ forsterkning.

Meeen nå skal man være åpen som jeg har sagt ørten ganger, men jeg venter ennå spent (ventet i 7 år snart, jeg er en tålmodig sjel) på at unghunder skal komme i elite og gjøre seg såpass bemerket at man faktisk sier; "mm det har noe for seg". Da skal jeg å begynne igjen! Nordenstam fikset det ikke, når treningsmetodene forandret seg her i Norge, da datt de av lasset.

Foreløpig ser det ut til at lokk og lur, ros og klare grenser (ikke deng og sleng) funker best. Gjett hvem som kommer til å bli misforstått her og mistenkt for å denge bikkja si sønder og sammen? Jeg bruker en god miks, uten positiv straff. Lokk og lur, innlæring via shaping på hunder som er litt usikre. Hunder som er selvstendige har jeg lært at de ikke må få tenke så mye selv.

Nå skal det sies at jeg har 90% praktisk erfaring, og 10% har jeg lest meg til... så jeg kan ikke si noe om teorien her :lol:

Sorry TS, tråden tok vist en vending her. Kanskje det var det Huldra ville med sitt utfall... At man atter en gang skal diskutere de slemme versus de gode :)

Tror jeg avslutter her nå. Så kanskje tråden kommer inn på rett spor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er - med all mulig respekt - sludder. Når jeg skriver "fundert" så mener jeg basert på kunnskap, erfaring, observasjon og refleksjon. Det finnes utallige eksempler på hundetrenere og atferdseksperter som oppnår gode resultater - også i praksis (om man tar seg tid til å se litt lengre enn TVN).

Antyder du at vi som ser den praktiske betydningen i CM`s treningsfilosofi av problemhunder/eiere ikke trener hund selv, kun sitter og ser på TV? Det er jo ganske arrogant - igjen - anta og antyde at alle andre enn de som forfekter klikkertrening er "slemme" og ikke har en viss peiling på annet av hundetrening enn den vi ser av CM på TVNorge.

I min verden er trening av hund er litt mer enn svart og hvitt. (Og dessverre, siden det kom opp som eget tema, - etter at klikkertreningen kom for fullt inn i lydighetstreningen, forsvant mange av de gode resultatene. Norge var på topp hva lydighet på Elitenivå angår, det raste fort og det ble færre som kom seg til Elite. Derfor har nok mange gått litt mer tilbake til "gammeldags" trening. Og nei - det er ikke å denge bikkja gjennom øvelser til Eliteklassen!)

Men det er ikke det vi diskuterer i denne tråden, det er trening av problemhunder i statene, et land hvor man betaler for å få fikset alt, og hvor man i grunn kan tjene penger på alt. CM er genuin, og de færreste greier nok dessverre ikke å gjøre eller være som han when the heat is on. Men han tjener hvertfall fett på å fikse hunder på sin måte. Og da lurer jeg egentlig litt på hvorfor ingen har kommet med et genialt motprogram på hvordan fikse problemhunder med ren klikkertrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antyder du at vi som ser den praktiske betydningen i CM`s treningsfilosofi av problemhunder/eiere ikke trener hund selv, kun sitter og ser på TV? Det er jo ganske arrogant - igjen - anta og antyde at alle andre enn de som forfekter klikkertrening er "slemme" og ikke har en viss peiling på annet av hundetrening enn den vi ser av CM på TVNorge.

Jeg har ikke nevnt klikkertrening med så mye som ett ord i denne tråden. Jeg svarte på din antydning om at de som forfekter andre måter å håndtere "problematferd" på enn CM ikke har praktisk erfaring og ikke driver praktisk arbeid. Om du faktisk mener det, så virker det faktisk på meg som om du ikke helt har oversikten, ja.

I min verden er trening av hund er litt mer enn svart og hvitt. (Og dessverre, siden det kom opp som eget tema, - etter at klikkertreningen kom for fullt inn i lydighetstreningen, forsvant mange av de gode resultatene. Norge var på topp hva lydighet på Elitenivå angår, det raste fort og det ble færre som kom seg til Elite. Derfor har nok mange gått litt mer tilbake til "gammeldags" trening. Og nei - det er ikke å denge bikkja gjennom øvelser til Eliteklassen!)

Hva CM har med konkurranselydighet må gjerne du (eller noen andre) forklare meg?

Men det er ikke det vi diskuterer i denne tråden, det er trening av problemhunder i statene, et land hvor man betaler for å få fikset alt, og hvor man i grunn kan tjene penger på alt. CM er genuin, og de færreste greier nok dessverre ikke å gjøre eller være som han when the heat is on. Men han tjener hvertfall fett på å fikse hunder på sin måte. Og da lurer jeg egentlig litt på hvorfor ingen har kommet med et genialt motprogram på hvordan fikse problemhunder med ren klikkertrening?

Velger å se bort fra at du tror klikkertrening er det eneste alternativet til CMs "metoder" og kvasifilosofi. For det første finnes det alternative programmer. Victoria Stillwell bruker f.eks. atskillig mer humane og trygge metoder. Likeledes har det norske programmet "Dyrisk" brukt Gry Løberg, som også tar avstand fra positiv straff i læringssammenheng. Metodene de baserer seg på krever imidlertid både forståelse og tålmodighet fra eiernes side for å oppnå resultater. Deres "problem" er vel at de ikke framstiller metodene de bruker som noe slags hokus-pokus som gir umiddelbare resultater. Verden vil bedras, og produksjonsselskapene er jevnt over mer interessert i seertall enn i kvaliteten på det de sender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese hva dere skriver Margrete og Anita.

Jeg har tenkt sånn at det ikke er så mange som klikkertrener (altså mange gjør det sikkert litt, men ikke hele tiden), men har ikke tenkt at det er fordi det viser seg og ikke fungere, og dermed går man over til noe annet.

Men hvordan vet man om det ikke fungerer eller om metoden blir brukt feil?

Men jeg vet ikke hvor lenge og hvor mange som har trent klikkertrening i forhold til resultatene som vises, men jeg vet at dere har mye mer erfaring enn meg så regner med at det er en grunn for det dere sier.

Jeg er heller ikke så opptatt av metode så lenge hunden viser glede i ringen :) Men etter det jeg har sett er det ofte klikkertrente hunder da.. iallefall ikke de i motsatt ende av skalaen.

Og gjerde og bur høres ikke så positivt ut nei.

Huff fortsatt har ikke dette noe med CM å gjøre, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så jeg at folk glemmer noe helt vesentlig:

Klikkertrening/ nordenstam/ järverud og ulike kombinasjoner og kreative utførelser er treningsmetoder for å trene hunder til å utføre ulike typer oppgaver og øvelser (apport, sitt, dekk, bli, reis osv osv).

Det Cæsar Milan driver med handler om oppdragelse og å lære hundene sosial omgang med andre hunder. Han lærer problemhunder å bli normale hunder. De tidligere nevnte treningsmetodene har ikke dette som fokus, deres mål er lære hunden masse rare ting slik at vi kan ha det gøy med den på tur eller i konkurranser. Det er stor forskjell på innlæring/trening og oppdragelse.

Jeg var på tur i går med en klikkertrener, en "jeg baserer meg på positiv forsterkning, men klikkertrener ikke"- trener og meg selv som bruker litt av hvert til ulike ting. Tre hannhunder i perfekt "la oss slåss"- alder, men bortsett fra 3 knurr mellom to av de eldste på starten av turen var det knyst hele veien og hundene fokuserte "energien" sin fremover og på tur/ trekkoppgaver.

Her kan man jo si vi brukt CM alle sammen, vi opptrådte bestemt og rolig med en klar holdning at arbeid fremover var oppgaven til hundene. Ingen brukte hverken straff eller belønning for å få til dette. Vi bare opptrådte som ledere for hundene, i skikkelig CM ånd.

Det er nemlig forskjell på innlæring, trening og oppdragelse. I går var vi på oppdragelse og omgang med andre hunder. Det er ikke trening eller opplæring. Det er å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese hva dere skriver Margrete og Anita.

Jeg har tenkt sånn at det ikke er så mange som klikkertrener (altså mange gjør det sikkert litt, men ikke hele tiden), men har ikke tenkt at det er fordi det viser seg og ikke fungere, og dermed går man over til noe annet.

Men hvordan vet man om det ikke fungerer eller om metoden blir brukt feil?

Men jeg vet ikke hvor lenge og hvor mange som har trent klikkertrening i forhold til resultatene som vises, men jeg vet at dere har mye mer erfaring enn meg så regner med at det er en grunn for det dere sier.

Jeg er heller ikke så opptatt av metode så lenge hunden viser glede i ringen :) Men etter det jeg har sett er det ofte klikkertrente hunder da.. iallefall ikke de i motsatt ende av skalaen.

Og gjerde og bur høres ikke så positivt ut nei.

Huff fortsatt har ikke dette noe med CM å gjøre, beklager.

Det blir galt, uansett metode om man ikke behersker metoden. De aller fleste som har noen år på baken med målrettet trening av hund, har nok en salig blanding av metoder, uten at man reflekterer videre over hvilken man til enhver tid bruker. Jeg tror vi alle har vært innom og holdt fast ved både en og to og tre "metoder" - i perioder, i forhold til hvor man har gått kurs. Man ser fordeler og mangler fra annen trening og miljøer og tar det med seg videre, det er hvordan alt til slutt fungerer i praksis som er viktig. Man får forskjellige hunder med forskjellig gemytt og behov, og det er her man vet å kunne svitsje mellom metoder og tilnærming til oppdragelse og annen læring.

Du nevner også at du opplever klikkertrente hunder som lykkeligere i ringen, mulig det er noe i det, men jeg tror mer det er at den negative treningen, som i straff for ikke å utføre, er nærmest en saga blott. Hundenorge(verden) trener generelt mer med glede og mindre straff, uten at det behøver å ha noe med klikkertrening å gjøre.

Det er nemlig forskjell på innlæring, trening og oppdragelse. I går var vi på oppdragelse og omgang med andre hunder. Det er ikke trening eller opplæring. Det er å leve.

Godt du hentet inne det essensielle i tråden igjen Shilamon. Du har helt rett, vi bruker forskjellige metoder og reaksjoner på de forskjellige "øvelsene". Og CM driver med oppdragelse av tildels alvorlig skakkjørte individer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...