Gå til innhold
Hundesonen.no

For den som fremdeles måtte lure ...


bardmand

Recommended Posts

Zappet tilfeldig innom TVN nettopp, og så tre minutter av "Hundehviskeren" - denne gangen om et ungt par som har to pitbulltisper som ikke liker hverandre (surpriiiiiiise!). Googlet litt og fant dette resymeet av episoden (tror ikke jeg orker å se resten): http://pitbullrescuecentral.blogspot.com/2...esar-erase.html

Hallo! Du LAR ikke en hundeaggressiv pitbull få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det. Punktum. Hvordan i himmelens navn folk kan ha tiltro til en selverklært "hundeekspert" som prøver seg på sånne idiotiske øvelser er helt utenfor min forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Hallo! Du LAR ikke en hundeaggressiv pitbull få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det. Punktum. Hvordan i himmelens navn folk kan ha tiltro til en selverklært "hundeekspert" som prøver seg på sånne idiotiske øvelser er helt utenfor min forstand.

Man lar vel ikke hundeaggressive hunder - samme hva slags rase - få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det? Gjerne med et punktum, om du foretrekker det..

Og burde du ikke se ferdig episoden før du dømmer den nord og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar vel ikke hundeaggressive hunder - samme hva slags rase - få muligheten til å angripe andre hunder om du kan unngå det? Gjerne med et punktum, om du foretrekker det..

I all hovedsak enig med deg. Rasen er ikke hovedpoenget her (dog ikke uvesentlig - en pitbull er en stor og dermed farlig hund om den er hundeaggressiv). Med f.eks. en fryktaggressiv chihuahua kan jeg til nød forstå at noen vil forsøke rehabilitering og ta sjansen på et møte med en større, stabil hund.

Og burde du ikke se ferdig episoden før du dømmer den nord og ned?

Nei, vet du, jeg har sett mer enn nok av både Millan og hundekamper på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du, jeg har sett mer enn nok av både Millan og hundekamper på TV.

Har du også fått med deg at han ikke vil levere den tilbake til dem for han vil ikke klare rehabilitere hunden til å fungere hos dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak enig med deg. Rasen er ikke hovedpoenget her (dog ikke uvesentlig - en pitbull er en stor og dermed farlig hund om den er hundeaggressiv). Med f.eks. en fryktaggressiv chihuahua kan jeg til nød forstå at noen vil forsøke rehabilitering og ta sjansen på et møte med en større, stabil hund.

Jeg er forholdsvis klar over at størrelse har noe å si (bare se hva jeg skriver i tråden om små drittbikkjer i kjelleren), men nå gjorde du et poeng ut av å nevne rasen. Jeg har skilt labrador, dalmis, risenschnauzer og polarhundblandinger, det var ikke noe mindre farlig det - derfor presiserte jeg at det ikke betyr noe hva slags rase det er.

Nei, vet du, jeg har sett mer enn nok av både Millan og hundekamper på TV.

Det er synd du er så fordomsfull. Jeg er rett nok ikke enig med CM i alt han gjør, men jeg syns han har mange gode poenger - poenger som har blitt forfektet på dette forumet lenge før tvNorge begynte å vise CM. Som at man ikke skal være hysterisk når man skiller hunder som sloss, som at man skal holde seg rolig når man er rundt hunder med litt eksplosivt temperament, som at man ikke skal hilse på en hund som er hysterisk av gjensynsglede, som at man holder til hunden slipper når de førstes har bitt seg fast i hverandre osv..

Som alt annet på tv, så må du ikke ta til deg alt som er av info eller meninger. Men CM har nok noe å lære folk, også på dette forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også fått med deg at han ikke vil levere den tilbake til dem for han vil ikke klare rehabilitere hunden til å fungere hos dem?

Ja, det er jo i og for seg nobelt av ham. Det som er mindre nobelt er at han ga dem forhåpninger om at han skulle få det til i utgangspunktet. IIIIIIIdiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo i og for seg nobelt av ham. Det som er mindre nobelt er at han ga dem forhåpninger om at han skulle få det til i utgangspunktet. IIIIIIIdiotisk.

Ja, for det første alle hundetrenere sier er "dette går ikke". :)

Jeg oppfatter deg som forholdsvis fordommsfull nå, og med en følese av at uansett hva CM (eller vi for den del) sier som er posetivt så vil du vri det til noe negativt.

Har jeg oppfattet dine innlegg eller tone korrekt?

Bare lurer ettersom om du har blokkert helt så orker jeg ikke bruke energi på å diskutere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd du er så fordomsfull. Jeg er rett nok ikke enig med CM i alt han gjør, men jeg syns han har mange gode poenger - poenger som har blitt forfektet på dette forumet lenge før tvNorge begynte å vise CM. Som at man ikke skal være hysterisk når man skiller hunder som sloss, som at man skal holde seg rolig når man er rundt hunder med litt eksplosivt temperament, som at man ikke skal hilse på en hund som er hysterisk av gjensynsglede, som at man holder til hunden slipper når de førstes har bitt seg fast i hverandre osv..

Som du selv påpeker: Dette er ikke noe CM har patent på.

Som alt annet på tv, så må du ikke ta til deg alt som er av info eller meninger. Men CM har nok noe å lære folk, også på dette forumet..

Kunne ikke vært mer enig, men innser også at det finnes folk som tar til seg mer av CMs info og meninger enn de (og hundene deres) har godt av. Godt mulig CM har noe å lære meg også, men akkurat når det gjelder hund, søker jeg heller lærdom andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de episodene jeg syns han faktisk sa mye klokt. Selvom han kaller doggie zen (rart begrep det også) for underdanig energi bla bla bla, så er jo effekten den samme. Du kan jo ikke gjøre alt galt når du har 37 hunder som lever i harmoni, hvorav en god del av dem er pitbuller. Den slossingen vi så, var ikke pen. De driver ikke akkurat med sånn tullebiting med mye lyd som de hundene jeg omgåes kan gjøre når de barker i hop. Jeg kunne fått bekreftet alle mine fordommer mot kamphunder, men det var jo ikke akkurat sånn at han sto og så på og lot dem sloss, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter deg som forholdsvis fordommsfull nå, og med en følese av at uansett hva CM (eller vi for den del) sier som er posetivt så vil du vri det til noe negativt.

Har jeg oppfattet dine innlegg eller tone korrekt?

Fordommer er noe man feller før man vet nok til å felle en mer grunngitt dom. Jeg synes faktisk jeg vet nok om både hund og CM til at mine meninger om det han driver med knappest kan kalles fordomsfulle. Javisst kan jeg se de tingene han gjør og sier som jeg kan være enig med ham i (selv om jeg kanskje ville brukt andre ord), men jeg skriver ikke innlegg på nettfora om alt jeg er enig med alle i - det ville raskt blitt uinteressant, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak enig med deg. Rasen er ikke hovedpoenget her (dog ikke uvesentlig - en pitbull er en stor og dermed farlig hund om den er hundeaggressiv).

(Unnskyld meg mens jeg OT'er litt.) Pit Bull. To ord. Forkortet fra American Pit Bull Terrier. Det er en middelstor rase, ikke stor (13.5 kg - 27,2 kg). Den er ikke nødvendigvis farlig om den er hundeaggressiv, det beror på mange ting det, som for eksempel eier (ikke rase som 2ne så korrekt påpeker), hvilket nivå av hundeaggresjon hunden har, hvordan hunden håndteres, etc etc etc. ;)

En hunds potensielle "farlighet" beror på mange årsaker, aldri bare én eller to.

Sånn, tilbake til Cesar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer er noe man feller før man vet nok til å felle en mer grunngitt dom. Jeg synes faktisk jeg vet nok om både hund og CM til at mine meninger om det han driver med knappest kan kalles fordomsfulle. Javisst kan jeg se de tingene han gjør og sier som jeg kan være enig med ham i (selv om jeg kanskje ville brukt andre ord), men jeg skriver ikke innlegg på nettfora om alt jeg er enig med alle i - det ville raskt blitt uinteressant, eller hur?

Å? Har du vært der? Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Unnskyld meg mens jeg OT'er litt.) Pit Bull. To ord.

På engelsk, ja.

Pitbull er faktisk et norsk ord. Edit: Linken funka ikke, men slå opp "pitbull" her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Det er en middelstor rase, ikke stor (13.5 kg - 27,2 kg). Den er ikke nødvendigvis farlig om den er hundeaggressiv, det beror på mange ting det, som for eksempel eier (ikke rase som 2ne så korrekt påpeker), hvilket nivå av hundeaggresjon hunden har, hvordan hunden håndteres, etc etc etc. :)

En hunds potensielle "farlighet" beror på mange årsaker, aldri bare én eller to.

"Stor, sterk og smidig nok til at fysikken gjør den potensielt farligere enn en hund med dårligere forutsetninger til å gjøre skade." OK sånn?

Det er for øvrig helt uvesentlig for det jeg forsøkte å formidle, men som konge av OT-poster kan jeg vel ikke klage ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer er noe man feller før man vet nok til å felle en mer grunngitt dom. Jeg synes faktisk jeg vet nok om både hund og CM til at mine meninger om det han driver med knappest kan kalles fordomsfulle. Javisst kan jeg se de tingene han gjør og sier som jeg kan være enig med ham i (selv om jeg kanskje ville brukt andre ord), men jeg skriver ikke innlegg på nettfora om alt jeg er enig med alle i - det ville raskt blitt uinteressant, eller hur?

Jeg sa ikke at du var det, bare at jeg oppfatter deg slik. Da du ikke gir meg ett veldig nyansert inntrykk av at du syns noe posetivt om mannen ved å skrive:

Nei, vet du, jeg har sett mer enn nok av både Millan og hundekamper på TV.

Det betyr for meg at du vil diskutere noe du ikke har sett ferdig og forhåndsdømt ut fra hva noen andre har sagt/ment eller du har sett tidligere. Om du vil diskutere noe uten å ha sett det så syns jeg det blir veldig uinteressant, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Har du vært der? Fortell!

Man må altså ha vært "der" (hva du nå mener med det) for å ha en mening om CMs metoder uten å være fordomsfull? Neppe mange som er meningsberettiget her da?

Jeg sa ikke at du var det, bare at jeg oppfatter deg slik.

Det er helt i orden, jeg skjønte nesten det. Du felte en fordom, det gjør vi alle - vi er ikke nødvendigvis fordomsfulle for det.

Det betyr for meg at du vil diskutere noe du ikke har sett ferdig og forhåndsdømt ut fra hva noen andre har sagt/ment eller du har sett tidligere. Om du vil diskutere noe uten å ha sett det så syns jeg det veldig uinteressant, eller hur?

Jeg stoler like mye, om ikke mer, på enkelte andrehåndskilder som jeg gjør på hvordan CM framstilles og redigeres i sitt eget program, ja, det innrømmer jeg glatt. Jeg oppfattet vel egentlig ikke startinnlegget mitt som noe innledning til diskusjon, men burde selvsagt innsett at man ikke kan starte en tråd med CM i emnefeltet uten å starte en sådan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet vel egentlig ikke startinnlegget mitt som noe innledning til diskusjon, men burde selvsagt innsett at man ikke kan starte en tråd med CM i emnefeltet uten å starte en sådan...

Ja nei det er klart.. Man starter jo ikke en tråd på et diskusjonsforum for å inviterer til diskusjon.. Hvordan kunne vi tro det, liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk, ja.

Pitbull er faktisk et norsk ord. Edit: Linken funka ikke, men slå opp "pitbull" her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Som igjen viser til en blanding av to typer hund, ikke en spesifikk rase. Trinity er vel en Amerikansk Pit Bull Terrier?

(Jeg skal være snill og ikke gå nærmere inn i detalj om hvor misvisende den norske definisjonen er siden den er så uspesifikk og til og med blir brukt i lovtekst i Norge! Det får være måte på OT...)

"Stor, sterk og smidig nok til at fysikken gjør den potensielt farligere enn en hund med dårligere forutsetninger til å gjøre skade." OK sånn?

Njasj. Det er flere andre egenskaper enn bare fysikken. som må til for at en hund er potensielt farlig, og det var poenget mitt.

Mari out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at noen av Cesar sine metoder er litt vel ekstreme for mitt vedkommende, men han sier en god del glupe ting også, som om at man ikke skal hilse på en hund som er fra seg av gjensynsglede, og at man bør forholde seg rolig om det skulle oppstå en ubehagelig situasjon og sånn. Men jeg synes ikke så veldig mye om at han slenger småhunder i bakken med makt.. En episode jeg så hadde han med seg en av sine egne chi'er, og den la ørene bakover og virket fryktelig engstelig bare han pratet til den, og med en gang han kom opp på siden til Cesar så skvatt den, bråstoppet, og kikket opp på Cesar.. Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg syntes jeg så mer frykt enn respekt i den bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at noen av Cesar sine metoder er litt vel ekstreme for mitt vedkommende, men han sier en god del glupe ting også, som om at man ikke skal hilse på en hund som er fra seg av gjensynsglede, og at man bør forholde seg rolig om det skulle oppstå en ubehagelig situasjon og sånn. Men jeg synes ikke så veldig mye om at han slenger småhunder i bakken med makt.. En episode jeg så hadde han med seg en av sine egne chi'er, og den la ørene bakover og virket fryktelig engstelig bare han pratet til den, og med en gang han kom opp på siden til Cesar så skvatt den, bråstoppet, og kikket opp på Cesar.. Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg syntes jeg så mer frykt enn respekt i den bikkja.

Men dette sier jo egentlig veldig mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette sier jo egentlig veldig mange?

Takk for filmen.

Jeg syntes at han har ting som er bra, men at alt det negative i treningen hans overskygger det positive.

Skjønner ikke hvordan redsler kan kureres med straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle med stor glede vært noen uker "over there",for å se ham jobbe...

Tror han sitter på masse kunnskap som ikke kommer frem i programmene.

Ja,mye av det han gjør kan diskuteres opp og ned å att og fram,men mye er bra også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk klager og syter om CM da??

Han straffer ikke hunder som er redde? Han får dem til å mestre sin frykt ved å "tvinge" dem til å konfrontere dette.. De ville jo ikke gjort noe med frykten sin selv.. Han bruker mange forskjellige metoder på mange forskjellige hunder og de fungerer. Han behandler små hunder akkurat på samme måte som store. Er det ikke en diskusjon her inne da som prøver å få folk til å behandle hunder likt? Chihuahua eller Grand Danois.. De får samme behandling av ham.. Rettferdig sier nå jeg.. Litt snodig forklart.. :)

Så denne episoden selv ikveld.. Så ikke NOE galt i den i det hele tatt.. Han lærte Trinity å omgås andre hunder uten at hun ville drepe dem.. Hva er galt i det? Skulle heller Trinity gått rundt å hate alle andre hunder? Og man så jo også tydelig at det her var eierne som var en del av det store problemet.. At hun får vært på senteret hans viser jo at hun blir mer avbalansert og roligere.

Er så mange her som friker helt ut bare man tar litt på hunden jo.. Den tåler såpass..!

Han har utrooolig mye klokt å komme med.. Og han virker genuin for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle med stor glede vært noen uker "over there",for å se ham jobbe...

Tror han sitter på masse kunnskap som ikke kommer frem i programmene.

Ja,mye av det han gjør kan diskuteres opp og ned å att og fram,men mye er bra også......

Vet du, det skulle virkelig jeg og likt. Tenk da, hvor mye man kunne lært av denne geniale mannen?

Jeg tror han blir fremstillt i et veldig dårlig lys, fordi folk er redd for hva andre mener og syns om hundeholdet dems, de er redde for å følge lignende metoder, fordi folk her i Norge (og andre land) er så fordomsfulle... Og klart det finnes "mange bedre" her i Norge.. Jeg tror ikke vi har folk med slik kunnskap om hund og språket dens, som trer på samme måte som denne mannen. Ja, klart vi har folk som er flinke med hund, men de aller fleste ville anbefalt avlivning så fort de to hundene smallt i sammen, i stedet for å gi de en sjanse. Folk her i Norge er så nådeløse når det gjelder hund, det være seg hundevandte mennesker, eller utenforstående. Jeg tror ikke verden har vondt av en Cecar Milan - og jeg digger å se hvordan han jobber med hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det skulle virkelig jeg og likt. Tenk da, hvor mye man kunne lært av denne geniale mannen?

Jeg tror han blir fremstillt i et veldig dårlig lys, fordi folk er redd for hva andre mener og syns om hundeholdet dems, de er redde for å følge lignende metoder, fordi folk her i Norge (og andre land) er så fordomsfulle... Og klart det finnes "mange bedre" her i Norge.. Jeg tror ikke vi har folk med slik kunnskap om hund og språket dens, som trer på samme måte som denne mannen. Ja, klart vi har folk som er flinke med hund, men de aller fleste ville anbefalt avlivning så fort de to hundene smallt i sammen, i stedet for å gi de en sjanse. Folk her i Norge er så nådeløse når det gjelder hund, det være seg hundevandte mennesker, eller utenforstående. Jeg tror ikke verden har vondt av en Cecar Milan - og jeg digger å se hvordan han jobber med hundene!

Det er tydeligvis blitt et refreng i denne tråden: Er man kritisk til Cesar Millans "metoder", så er man "fordomsfull". Sånne karakteristikker av et stort antall mennesker... DET er fordomsfullt, det!

Det finnes veldig mange mennesker både i norge (og andre land) med uendelig bedre fundert kunnskap om hund enn det CM har. At han sneier innom noe vettugt nå og da er jo fint, men hadde han vært noe mindre fordomsfull selv, kunne han kanskje lært noe av andre, han også, slik andre hundetrenere og -atferdsforskere forsøker å lære av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...