Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Anne

Recommended Posts

Generell båndtvang er mellom 1. april og 20. august. Men noen kommuner har og egne regler utenom dette. F.eks her som jeg bor er det noen strender med fuglefredet område, og der er det båndtvang året rundt. Og i kommunen jeg bor i er det båndtvang året rundt har jeg fått høre i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev mail til Jæren Friluftsråd og spurte om båndtvangen på to strender jeg går på. Da fikk jeg dette svaret:

Hallo

Her er det fleire aktørar og regelsett...Det er kommunen som forvaltar bandtvang, men der det er verneområde kjem fylkesmannen inn i tillegg.

I fuglefredingsområde er det båndtvang året rundt.

I verneområdet er det båndtvang fra 1. april til 20. august.

For verneområdet og fuglefredn omr er reglane handheva av Fylkesmannen. MEN enkelte kommunar kan ha strengare reglar for bandtvang.

Kart over verneområde har Fylkesmannen bla.

På kartet vi har her ser Brusand ut til å ikkje ha fuglefreding, men her kan altså Hå kommune ha reglar for det.

Ved Refsnes er det fuglefredingsområde når du kjem sør mot Nærlandsomr eller nordfor Skeie mot Vik. Her er det Hå i sør og Klepp kommune nord.

Ble du litt klokere nå? Håper det hjalp litt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel fint på strendene på Jæren?  

Bor du på gård, eller tettsted eller ...?

Ja, kjempefine strender :lol: Mangen herfra blir litt skuffet når de kommer til sydenstrendene, fordi de mener våre strender er mye finere :wink:

Bor i et tettsted, med mangen gårder rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at jeg ikke følger båndtvangen helt.. Men jeg kjenner hunden min, områdene jeg slipper henne i og dessuten så står jeg ikke med lukkede øyne og hendene i lomma og hører på musikk når hun går løs.

Her tar det rundt en halvtimes tid å gå ned til sjøen.. Gjorde det i går, og selv om Tinka (og jeg) var gjennomvåt av regn hoppet hun uti vannet allikevel. Hva som er galt med den bikkja vet jeg ikke. Jo, hun er retriever. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger overhovedet ikke båndtvang reglen. Hvis jeg skulle det ville jeg ikke hatt hund i det hele tatt. Syns det er synd for hunder om kommer ut og somkun kan gå i en liten snor. De får da ingen motion av det. Jeg har Rocky i snor der der er bilder og hvor jeg vet vi lett kan møte en annen hund. Ellers går han løs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet faktisk ikke hvordan reglene for båndtvang er i Tromsø, har ikke fått sjekket det ut.. :oops: Men jeg antar at det er de generelle reglene som gjelder...?

Når jeg går etter vei har jeg ham i bånd hele tiden. Vi er ofte å går i lysløypa her og da har jeg ham løs, men er alltid parat hvis det kommer folk og dyr.

Tror han har godt av å få springe litt løs og få brukt kroppen litt aktivt. Jeg har ikke kondisjon til å løpe med han så han får tilstrekkelig med mosjon. smoke Kremt...

Tror det blir bedre når han blir eldre og vi kan ha han til å trekke (ski, sykkel osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi går bare med bånd m speedy.. men m andre hunden min trisha som jeg går tur m 2-4 ganger i uken (hun bor ik hos meg, deleier) hun slepper jeg nesten med en gang.. hun er så lydig at hun nesten går finere på foten uten bånd... så får jo hun 10 dobbelt så mye mosjon uten lenken på!hehe..

forrje uke dro vi ut til steinrusten( marit vet kor) og gikk mot ingjærsvannet.. der slapp jeg begge to..det var utrolig morsomt å se speedy som prøvde å holde følge m trisha der hun løp avsted!:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker band på hundene når vi er ute på tur lans veien. Ellers så prøver jeg å finne plasser der jeg kan slippe de løs så de får springe...

men jeg tror det og har litt med at du må ha kontroll på hunden. (være sikker på innkalling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...