Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder på finn


armagnac

Recommended Posts

kelpie & pappilon/

Jeg vil ha en kelpie papillon :)

"Se min søte yorkipoo/bullshit/chipom"

Hahahah :rolleyes2: Døds kule navn da! yorkiepoo og bullshit :getlost:

De så jo faktisk litt søte ut, og avlet frem på en gjevn og god måte, i forhold til fleste andre blandinger. Hva skal det være blanding av?

Og fortsatt er det en haug folk som syns Drøbak Hundehotell driver med lure ting med sin blandingsavl. 14000 for en labradoodle? Prisen gikk opp 4000 etter at kronprinsparet handlet sin hund?

*riste oppgitt på hodet*

Huff, jeg var i london og der solgte de maltepoodle eller noe i den duren (malteser x puddel) for 17.000 kr, mens en renraset West High White terrier for 13.000 kr. Groteskt! De puddel blandingene er jo ikke pene en gang..

Det er trist at folk kjøper hunder bare for å få dem så små som mulige. Alle små hunder, både renraset og blanding blir jo solgt for millioner :) Jeg ville aldri betalt så mye for en blandingshund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar
Jeg vil ha en kelpie papillon :)

Hahahah :rolleyes2: Døds kule navn da! yorkiepoo og bullshit :getlost:

De så jo faktisk litt søte ut, og avlet frem på en gjevn og god måte, i forhold til fleste andre blandinger. Hva skal det være blanding av?

Huff, jeg var i london og der solgte de maltepoodle eller noe i den duren (malteser x puddel) for 17.000 kr, mens en renraset West High White terrier for 13.000 kr. Groteskt! De puddel blandingene er jo ikke pene en gang..

Det er trist at folk kjøper hunder bare for å få dem så små som mulige. Alle små hunder, både renraset og blanding blir jo solgt for millioner :) Jeg ville aldri betalt så mye for en blandingshund..

Maltipoodle er blitt ganske populære, isåfall etter stjerner som jessica simpson skaffet seg en.. Er jo synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-4000 kroner ca. Vanlig pris på alaska husky (trekk-mix) er 1000,-

Dette er valpepris. En AH som har vært med i et spann som har prestert noe i løp og som dermed har bevist at den duger som trekkhund, koster mer. Hvor mye den koster kommer nok an på hvilke egenskaper hunden har i tillegg til trekkegenskapene. En god lederhund er meget verdifullt. Skal jeg tippe, så snakker vi nok 10 000 - 15 000 - 20 000 og kanskje høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk plent må lage egne raser,kan de ikke være så snille og finne egne navn på dem istedenfor og bruke alle mulige tåpelige sammensetninger av andre veletablerte rasenavn?

Det vil jeg si er skam over andre raser og lage skrullete "rasenavn" på egne oppfinnelser...

Vil de skape noe unikt så for svarte finn på noe unikt navn selv!Steg nummer 1 til riktig retning,ahhaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
er jo blitt fler nye raser den siste tiden:

-labradoodle

-rottmann

-boxweiler

osv veit ikke hvordan de er i gemytt osv, kanskje de får en egen raseklubb tilslutt.

Dette er IKKE raser og kommer aldri til å bli raser - det er blandingshunder og kommer alltid til å være det.

Mange har forsøkt i mange mange år å skulle skape en ny rase - det de ikke skjønner er at man faktisk må gjøre bittelitt mer enn å pare en av hver rase og si at det er en ny rase... Du er imidlertid ikke alene om å tro det er sånn det funker.

Siden enkelte tenker at disse eventyr – mixene er så fryktelig god butikk, kan vi vell sette opp et lite regnskap for de av disse oppdretterne som driver seriøst, og se hva de eventuelt sitter igjen med :) . Dette er basert på egne erfaringer med priser på ting og tang i Rogaland, og vi kan for syns skyld bruke eksempelet med mastiff - blandingene til 6000,- per valp - med et kull på 10 valper.

Valpekasse/madrasser/armert presenning/diverse nødvendig utstyr ifb med fødsel/ ekstra for til tispe og valpene i en 8 ukers periode/ osv: ca 5000,-.

Veterinærutgifter: Attest, vaksinasjon og ID – chip: Ca 1000,- per valp/ 10,000,- totalt.

Valpepakke med valpefor, informasjon, noen matskåler, leker og pledd: Ca 500,- per valp/ 5000,- totalt.

Innkjøp av tispen: 6000,-

Nødvendig testing som AA/HD/ for nevnte mastiff blanding også entropion/ectropion/vaginal hyperplasia: ca 2000,-

Betaling for paring: 6000,-

Fri ca 3 uker fra gjennomsnittlig lønnet 100 % arbeid, med utbetaling på ca 20.000 per måned: ca 15.000,-.

Nå har jeg kanskje glemt noen saker og ting, og det er fullt mulig å gjøre dette billigere, men de totale utgiftene er reelt ca 49.000,- på dette kullet. Totalt sitter kanskje ”oppdretter” igjen med 11.000 kroner for 8 uker med mye arbeid…og det er visst de tar den ”horrible” prisen på kroner 6000,- per valp :)

Tar de som enkelte foreslår 1000,- per valp….går en nesten 40.000 i minus på dette kullet. Da kan en selvfølgelig argumentere med at en utelukker en del av den totale pakken, men en vil fortsatt gå mange tusenlapper i minus, så fremt en ikke har en falleferdig låve, gir fullstendig **** og lar tispen ordne alt selv i 8 uker… :P

Før en hiver ut prisantydninger i hytt og pine, bør en kanskje sette seg ned og se på hva det faktisk koster å drive oppdrett på en seriøs måte :)

Nå aner ikke jeg hva du skal med armert presenning osv. og jeg lurer veldig på om du har vært hjemme hos noen disse "flinke" blandingshundsoppdretterne og sett - det har nemlig jeg, og med unntak av ett sted så har de ikke engang hatt valpekasse.

Tåpelig er det også å kalle det seriøs blandingsavl og enda dummere å inkludere paringsavgift i utgiftene. De færreste av disse sjarmtrollene som selger blandingsvalper som koster en formue søker noen utenfra til paring, de har som oftest både hanne og tispe selv.

I alle fall de som tar "bare" sekstusen for valpene.

Inntekt valpesalg 60000,- (for ett kull på 10)

Veterinærutgifter 6000,- (jeg betalte kr 3 200,- for vaksinering, chipping og helseattest for 7 valper for ett år siden)

Valpekasse 2500,- (dette inkluderer stasj, og valpekassen kjøpt ferdig laget)

Dette gir ett overskudd på den nette sum av 51500,-

Så kan man under tvil trekke fra helsesjekk (svært få som driver med denne type avl sjekker noe som helst), og kanskje gir de med en valpepakke til en ca. 300,- pr. valp (ikke vanlig med med, og hos de fleste forleverandører så får man valpepakker gratis) Så la oss si vi trekker fra 10 000,- til da - kr 41500,- er uansett ett veldig greit overskudd.

Når man så vet at de ikke trenger å refundere noe om valpen er syk, de trenger ikke å ta de tilbake osv. - så er vel dette en helt grei ordning om man vil tjene litt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vet at denne tråden er gammel, men er interessert i å vite hvorfor renraset hunder skal være så mye bedre enn blandingshunder? Selv om det blir solgt blandingshunder på finn, så betyr ikke det automatisk at det har vært tjuvparring eller uplanlagt kull. Forrige hunden min var tervuren fra en seriøs oppdretter med premierte foreldre, men slet med vonde ledd, dårlig syn og mye sykdom. Blandingshunden jeg har nå har aldri vært syk, og er glad som dagen er lang.

mage schæfere sliter med HD, Grand Danois lever i gjenomsnitt i 8 år, mops/boston terrier sliter med å puste ordentlig++. Så klart finnes det unntak, men har inntrykk av at mange renraset hunder i Norge er ihjelavlet. Kan forstå frustrasjonen fra folk som driver med utstilling og vil bevare de rasene som er, men så lenge man er glad i hunden så er det det samme om det er blanding eller renraset, vel? Og en blandingsvalp trenger da akkurat det samme som en renraset valp som skal bli solgt? Med unntak at det kanskje er rimiligere ved parring. Fatter ikke hvorfor folk skal ha opptil 15000,- for en hund, renraset eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at denne tråden er gammel, men er interessert i å vite hvorfor renraset hunder skal være så mye bedre enn blandingshunder? Selv om det blir solgt blandingshunder på finn, så betyr ikke det automatisk at det har vært tjuvparring eller uplanlagt kull. Forrige hunden min var tervuren fra en seriøs oppdretter med premierte foreldre, men slet med vonde ledd, dårlig syn og mye sykdom. Blandingshunden jeg har nå har aldri vært syk, og er glad som dagen er lang.

mage schæfere sliter med HD, Grand Danois lever i gjenomsnitt i 8 år, mops/boston terrier sliter med å puste ordentlig++. Så klart finnes det unntak, men har inntrykk av at mange renraset hunder i Norge er ihjelavlet. Kan forstå frustrasjonen fra folk som driver med utstilling og vil bevare de rasene som er, men så lenge man er glad i hunden så er det det samme om det er blanding eller renraset, vel? Og en blandingsvalp trenger da akkurat det samme som en renraset valp som skal bli solgt? Med unntak at det kanskje er rimiligere ved parring. Fatter ikke hvorfor folk skal ha opptil 15000,- for en hund, renraset eller ei.

Det er bare å søke på forumet etter "blanding" og "blandingshund", så finner du mange gode argumenter for folks syn på blandingshunder. At blandingshunder er friskere enn rasehunder er en myte. Men det kan du som sagt lese mer om i disse trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at denne tråden er gammel, men er interessert i å vite hvorfor renraset hunder skal være så mye bedre enn blandingshunder? Selv om det blir solgt blandingshunder på finn, så betyr ikke det automatisk at det har vært tjuvparring eller uplanlagt kull. Forrige hunden min var tervuren fra en seriøs oppdretter med premierte foreldre, men slet med vonde ledd, dårlig syn og mye sykdom. Blandingshunden jeg har nå har aldri vært syk, og er glad som dagen er lang.

mage schæfere sliter med HD, Grand Danois lever i gjenomsnitt i 8 år, mops/boston terrier sliter med å puste ordentlig++. Så klart finnes det unntak, men har inntrykk av at mange renraset hunder i Norge er ihjelavlet. Kan forstå frustrasjonen fra folk som driver med utstilling og vil bevare de rasene som er, men så lenge man er glad i hunden så er det det samme om det er blanding eller renraset, vel? Og en blandingsvalp trenger da akkurat det samme som en renraset valp som skal bli solgt? Med unntak at det kanskje er rimiligere ved parring. Fatter ikke hvorfor folk skal ha opptil 15000,- for en hund, renraset eller ei.

En blandingshund blir ikke automatisk sunnere enn de to individene/de rasene (og "linjene bakover") som den er blanding av. Det kan ofte se ut som om folk tror at det blir brukt en trylleformel når man mixer raser slik at negative ting, dårlig psyke og sykdommer blir borte mens de positive ting blir fremhevet. Blir det paret to hunder og "linjene bakover" på den ene eller begge hundene er stappa med sykdommer og dårlig gemytt så blir ikke dette borte selv om hunden blir paret med en annen hund. Uansett om den andre hunden er av samme rase eller en annen/en mix.

Din beskrivelse av hundene dine er litt sånn i samme gate som jeg forsøkte å få frem over: Forrige hunden min var tervuren fra en seriøs oppdretter med premierte foreldre, men slet med vonde ledd, dårlig syn og mye sykdom. Blandingshunden jeg har nå har aldri vært syk, og er glad som dagen er lang. Det er fint at hunden din er frisk og glad, men det blir uansett ikke noen god sammenlikning. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det DET da at i mine øyne kan man ikke kalle det seriøst å sette en planlagt blandingskull på tispen sin, og dermed blir det feil ¨å ta samme pris for en blandingsvalp som en renraset en, uansett om man kaller det designerhunder eller hva man kaller det.

Og HVOR mange er det som går igjennom alle de testene av tispen som nevnes i et innlegg over her av arvelige sykdommer etc, utstillinger for å få bekreftet at hunden er rasetypisk, og lar seg undersøke av dommmer etc, FOR SÅ Å PARRE DEN MED EN HUND AV ANNEN RASE?

DEN kjøper jeg ikke altså

dermed HAR ikke den som bevisst lager blandingshunder hatt de utgiftene på kullet som en som driver seriløs oppdrett av en bestemt rase hatt.

Jeg ville ikke kbetale tilnærmet full valpepris for en valp av et kull som enten var blanding, eller som var resultatet av en parring som ikke var godkjent av NKK eller raseklubb, ganske enkelt fordi da dreier det seg gjerne om en hund som har fått "kan ikke bedømmes" på utstilling. Og hvorfor har den ikke det? fordi den har for dårlig pels pga allergi? fordi den beit dommeren, hvem vet?

skal man først betale i dyre diommer for en valp så skal man i det minste vite at fioreldredyrene og helst enda flere generasjoner bakover har vært det de har skullet være...

Vi har hatt blandingshunder vi, men jeg ville aldri i verden betalt noen pris for dem som tilsvarte en renraset hund.

valpen jeg har nå har en syk kilopris, ettersom det er en liten puddel, men det er 6 generasjon pudler fra samme oppdretter, (som jeg kjenner) som alle har markert seg i agility og lydighet, i tillegg til utstilling. DET er jeg villig til å betale for.

Og den gamle frasen med at blandingshunder er så mye friskere og ikke har _HD etc, lurer på hvordan den ville vært om man første statesti8kker på dem også jeg... Som om man kan parre en schäfer med HD med en retriever med HD og få en frisk hund?... PFT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den gamle frasen med at blandingshunder er så mye friskere og ikke har _HD etc, lurer på hvordan den ville vært om man første statesti8kker på dem også jeg... Som om man kan parre en schäfer med HD med en retriever med HD og få en frisk hund?... PFT!

Jojo, klart det. :cheer: HD + HD = HD-fri når det gjelder blanding. Og samme med nervøsitet, allergi, dårlig gemytt etc etc. Og blander du f.eks. en Border collie med engelsk setter og du ønsker å selge "familiehunder," så får du det. Jaktlysten forsvinner i den blandingen, de stikker aldri av og de gjeter ikke. Og de får garantert ikke HD. Enkel matematikk det, vel? :whistle::ermm:

Edit: la til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det DET da at i mine øyne kan man ikke kalle det seriøst å sette en planlagt blandingskull på tispen sin, og dermed blir det feil ¨å ta samme pris for en blandingsvalp som en renraset en, uansett om man kaller det designerhunder eller hva man kaller det.

Og HVOR mange er det som går igjennom alle de testene av tispen som nevnes i et innlegg over her av arvelige sykdommer etc, utstillinger for å få bekreftet at hunden er rasetypisk, og lar seg undersøke av dommmer etc, FOR SÅ Å PARRE DEN MED EN HUND AV ANNEN RASE?

DEN kjøper jeg ikke altså

dermed HAR ikke den som bevisst lager blandingshunder hatt de utgiftene på kullet som en som driver seriløs oppdrett av en bestemt rase hatt.

Jeg ville ikke kbetale tilnærmet full valpepris for en valp av et kull som enten var blanding, eller som var resultatet av en parring som ikke var godkjent av NKK eller raseklubb, ganske enkelt fordi da dreier det seg gjerne om en hund som har fått "kan ikke bedømmes" på utstilling. Og hvorfor har den ikke det? fordi den har for dårlig pels pga allergi? fordi den beit dommeren, hvem vet?

skal man først betale i dyre diommer for en valp så skal man i det minste vite at fioreldredyrene og helst enda flere generasjoner bakover har vært det de har skullet være...

Vi har hatt blandingshunder vi, men jeg ville aldri i verden betalt noen pris for dem som tilsvarte en renraset hund.

valpen jeg har nå har en syk kilopris, ettersom det er en liten puddel, men det er 6 generasjon pudler fra samme oppdretter, (som jeg kjenner) som alle har markert seg i agility og lydighet, i tillegg til utstilling. DET er jeg villig til å betale for.

Og den gamle frasen med at blandingshunder er så mye friskere og ikke har _HD etc, lurer på hvordan den ville vært om man første statesti8kker på dem også jeg... Som om man kan parre en schäfer med HD med en retriever med HD og få en frisk hund?... PFT!

Så om det er blandingshund så gir oppdretteren blaffen i hvordan gemytt foreldrene har, eller hvordan rase de blander sammen?! For de er kanskje ikke så nøye på det fordi de ikke har stillt ut hunden sin? blanding betyr ikke automatisk en schæfer med D i HD blandet med en stresset BC. Om det er 2 friske HD-frie hunder med godt gemytt så ser jeg absolutt ikke problemet. Mange rensaset hunder er jo rett og slett ødelagt pga avl, og det at de har fått bra resultater på utstilling er ikke synonymt med at den har ett bra temperament! Jeg er en av de hundeierne som (Gud forby) har hunden kun for kos og tur og innemellom agility, så lenge hunden er frisk så er jeg fornøyd. Om selgere på Finn velger å sette prisen på 4000,- for en bastard, så utelukker det en del useriøse kjøpere. Når alt kommer til alt så er blandingshunder like mye hunder som en renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det er blandingshund så gir oppdretteren blaffen i hvordan gemytt foreldrene har, eller hvordan rase de blander sammen?! For de er kanskje ikke så nøye på det fordi de ikke har stillt ut hunden sin? blanding betyr ikke automatisk en schæfer med D i HD blandet med en stresset BC. Om det er 2 friske HD-frie hunder med godt gemytt så ser jeg absolutt ikke problemet. Mange rensaset hunder er jo rett og slett ødelagt pga avl, og det at de har fått bra resultater på utstilling er ikke synonymt med at den har ett bra temperament! Jeg er en av de hundeierne som (Gud forby) har hunden kun for kos og tur og innemellom agility, så lenge hunden er frisk så er jeg fornøyd. Om selgere på Finn velger å sette prisen på 4000,- for en bastard, så utelukker det en del useriøse kjøpere. Når alt kommer til alt så er blandingshunder like mye hunder som en renraset.

Ikke et vondt ord om blandingshundene, men jeg skjønner ikke poenget med å være "oppdrettere" av blandingshunder. Hva er hensikten? Hva vil man oppnå ved dette "oppdrettet?" Hva er så mye bedre med blanding av to/flere raser fremfor å pare to hunder av samme rase?

Blander man pga spenningen? Er det en protestaksjon? Er det for å få frem den optimale mixen både utseendemessig og helsemessig? Er det pengene som lokker? Hvor mye jobb legger man i å sjekke linjer med hensyn til helse, psyke mm? Tror man at alle negative ting forsvinner ved et knips bare man blander?

Nei det der blir jeg ikke helt klok på, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet over flere annonser med folk som søker tispe til sin snille, friske blandingshanne. :) Slik som denne: link dit

Kjenner jeg blir litt fustrert når jeg leser dem. :innocent:

"her sitter caro på kommando" wow, om det er et av de fantastiske egenskapene han har, så er det jæ.. synd at Ganzie er kastrert :P Tenk å gå glipp av en så fantastisk hund, liksom :icon_redface:

Tilbake til topic: Applaus til Flipp, du fikk sagt veldig mye av det jeg tenker og mener om blandingsavl :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.myspace.com/video/vid/44215931

Sånn kan det også gå om man avler på den samme rasen over så mange generasjoner... Alle hunder stammer fra ulvene, og jeg ser på enkelte holdninger om renrasede hunder som snobberi, det avlen har gjort mot enkelte hunderaser er forkastelig. (Nå snakker jeg kun om enkelte raser) Hvorfor finnes det så mange sykdommer blandt enkelte raser? Det er pga etterspørselen, mange hunder skal se mer og mer ulike ut enn sine forfedre og derfor blir ihjelavlet, til hvilken hensikt? At man kan vinne den røde sløyfa på en skjønnhethsk...Utstilling? Jeg har vanskelig for å tro at slik som schæferen ser ut idag er det mest gunstige for hunden.

Den linken over her; hva var galt med den? Er hunden frisk på alle punkter så ser jeg absolutt ikke problemet med å låne den ut til parring (selv om prisen var drøy!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt i den retningen at om hunden er frisk og ikke har noen arvelige sykdommer osv. så ser jeg ikke problemet i å ha et kull for å få nye valper,som kanskje arver gemytt og sunnhet osv. Nå vet jeg ikke om folk som er "blandingshundoppdretter" akkurat, jeg tror ikke et finnes SÅ mange av de, men at det heller finnes familier eller folk som gjerne vil ha valp etter den fine hunden sin, og som kanskje vil at andre skal ha mulighet til å oppleve "denne hunden". Det finnes de som "tester" blandingshunden og det finnes de som ikke bryr seg om den renrasede hunden. Det går litt over i begge retninger. Selvfølgeli er det mer seriøst og avle i samme rase, for noe annet er jo ikke godkjent.

Så langt som avlen har gått på enkelte raser idag sier jo litt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan det også gå om man avler på den samme rasen over så mange generasjoner... Alle hunder stammer fra ulvene, og jeg ser på enkelte holdninger om renrasede hunder som snobberi, det avlen har gjort mot enkelte hunderaser er forkastelig. (Nå snakker jeg kun om enkelte raser) Hvorfor finnes det så mange sykdommer blandt enkelte raser? Det er pga etterspørselen, mange hunder skal se mer og mer ulike ut enn sine forfedre og derfor blir ihjelavlet, til hvilken hensikt? At man kan vinne den røde sløyfa på en skjønnhethsk...Utstilling? Jeg har vanskelig for å tro at slik som schæferen ser ut idag er det mest gunstige for hunden.

Når jeg skal ha meg hund, liker jeg å vite hvilke egenskaper jeg kan forvente å få i hunden - og hvordan den kommer til å se ut, både mht pels (hva kan jeg forvente meg av pelsstell?), størrelse og tyngde. DET vet man sjelden med blandingshunder. Ønsker jeg meg en hund som skal være med på fuglejakt, så kjøper jeg meg en fuglehund, ikke en rottweiler liksom, og ønsker jeg å drive med gjeting, kjøper jeg en bordercollie, ikke en valp fra det kullet nabo'n borti gata plutselig fikk på borzoi/malamut-blandingstispa si, der dunker'n til den andre nabo'n er pappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at det vil alltid finnes useriøse oppdrettere, om de driver renraset oppdrett eller blanding, noen vil alltid gå den enkle veien og avl ¨på det de har i hagen bare fordi de vil.

Det er vi mennesker som bestemmer hvilken hunder som skal få lov å parre seg og ikke(i all hovedsak da). På renrasede hunder finnes det papirer og i mange raser kan man gå bakover i linjene i 10 talls generasjoner for å se hva som ligger der. Vi har en oversikt over hva som finnes genetisk i hunden , og dokumentasjonene på dette området blir hele tiden større(i dag begynner det å bli mer vanlig med flere helsetester, DNA tester, utstilling, bruks, MH osv.) Det er dette jeg betaler for når jeg kjøper valp, det og vite hva som er bakover.

Jeg ville alltid spurt oppdrettere: hva er ditt mål? Og jeg ville forventet ett utvidete svar.

Så hva ønsker blandingsoppdrettere å oppnå?

Å komme med påstand om at alle rensrasede hunder er kjørt så på trynet fysisk og psykisk er ett tegn på mangel på kunnskap hos personen som kommer med påstanden, og langt fra holdbar.

Å si at deres hund er så flott fysisk og psykisk, ja så spør man hvordan er søsken, foreldre osv. hvordan er helsestaus på linjer bakover. Hvilken egenskap er det du ønsker å forsterke i hundeverden? Jakt, sosialt, kamp??? Hvordan er faren til valpene i fht til disse spørsmål?

Problmet med blandingsavl er at disse sprøsmål ofte ikke kan besvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av det som busy sier over her - det at man avler renraset betyr ikke at man er seriøs. Det finnes raseoppdrettere som er mye verre enn blandings-oppdrettere (bevisst eller ubevisst), og avler på syke og dårlige individer. Jo mer populær rase, jo lettere er det såklart å få solgt valper på tross av dårlig avl. Jeg vil si at DET er et problem for rasehundene, men det gjør ikke blandingsavl noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer på hjertet jeg :icon_redface:

Informasjonen om avl er i dag veldig tilgjengelig. De fleste oppdrettere har hjemmesider, det finnes forum, raseklubber, og forskning på mye mer i dag om hund enn for bare 10 år siden.

Om en oppdretter er useriøs vil dette ofte bli oppdaget av informerte kjøpere, og oppdretters navn vil bli sværtet i nesten all offentlighet. Så man kan nesten si at en registrert oppdretter har mer å tape enn han borti gata som fikk 10 blandingsvalper. Dette setter press på oppdrettere. Det er også vanlig av oppdrettere å parre med hunder over hele verden, landegrenser er ingen hindring lenger får å få det beste. Hvor langt er du villig til å reise for å finne beste hanne til din blandingstispe?

At mye avle har gått galt prøver jeg ikke å legge skjul på, men hva om vi ser det i helhet.

For 100 år siden var det overklassen som hadde hund og de som hadde behov for de egenskaper hunden hadde, jakt, vokt, gjeting osv.

Så fikk vi mer penger og flere mennesker ønsket hund, avlen økte, også blant folk som egentlig ikke hadde peiling på hund, de avlet ikke lenger for bestemet egenskaper, det viktig var hvordan dyret så ut(i mange tillfeller). I tillegg til kunnskap om genetikk, manglet informasjon mellom mennesker med samme typer hunder, og helsetester var ikke tilgjengelige. Jeg ser faktisk mange sammenligninger mellom avl på denne tiden med mye av den blandingsavlen som er i dag. Er ikke nødvendigvis alle selvfølgelig, og ofte tror jeg folk har de beste hensikter, men de mangler endel kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men manglende kunnskap finnes i "begge avdelinger" uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Det er ikke nødvendigvis slik at en person som ønsker å avle på den gode familiehunden (blandingshunden) kan mindre om hund enn oppdrettern av Fransk Bulldog, for å ta et eksempel... Mange har så lett for å dømme andre før man vet noe om den personen osv. Ønsker man valp etter trofaste Fido så er man helt syk i hodet liksom. Og man har ikke peiling på noe som helst. Det meste av avlen på renrasede hunder går jo mye på utseende, hvis ikke hadde de jo ikke vunnet noe, og ville dermed ikke blitt brukt i avl, fordi det er "tabu"... Jeg synes man er FOR fokusert på utseende, istedet for egenskapene. Og ofte bryr man seg så mye om utseende at det går utover fysikk, mentalitet osv. En av grunnene til at jeg ikke helt klarer å like utstilling f.eks. Ja man finner mange fine eksemplarer i utstillingsringen, men det er mye sykt ute å går også..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men manglende kunnskap finnes i "begge avdelinger" uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Det er ikke nødvendigvis slik at en person som ønsker å avle på den gode familiehunden (blandingshunden) kan mindre om hund enn oppdrettern av Fransk Bulldog, for å ta et eksempel... Mange har så lett for å dømme andre før man vet noe om den personen osv. Ønsker man valp etter trofaste Fido så er man helt syk i hodet liksom. Og man har ikke peiling på noe som helst. Det meste av avlen på renrasede hunder går jo mye på utseende, hvis ikke hadde de jo ikke vunnet noe, og ville dermed ikke blitt brukt i avl, fordi det er "tabu"... Jeg synes man er FOR fokusert på utseende, istedet for egenskapene. Og ofte bryr man seg så mye om utseende at det går utover fysikk, mentalitet osv. En av grunnene til at jeg ikke helt klarer å like utstilling f.eks. Ja man finner mange fine eksemplarer i utstillingsringen, men det er mye sykt ute å går også..!

Som sagt finnes det useriøse innen begge avlsidene, MEN det er mye lettere å oppdage de useriøse innen renraset avl enn blandingsavl.

Jeg har ikke noe imøt at naboen parrer hunden sin som er blanding mellom x antall raser, men jeg ønsker ikke å bruke mine penger på det :icon_redface: Andre må gjerne gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av avlen på renrasede hunder går jo mye på utseende, hvis ikke hadde de jo ikke vunnet noe, og ville dermed ikke blitt brukt i avl, fordi det er "tabu"... Jeg synes man er FOR fokusert på utseende, istedet for egenskapene. Og ofte bryr man seg så mye om utseende at det går utover fysikk, mentalitet osv.

Det er da ikke begrenset til raseavl det, jeg hadde minst 4 forespørsler om å få bruke min AH hanne i avl jeg, av folk som møtte oss på gata - det er helt klart ikke basert på noe annet enn uteseendet det heller, eller?

Jeg sier ikke at det ikke finnes "seriøse" blandingshundoppdrettere, men de har som regel et mål med avlen sin de også, akkurat som seriøse rasehundoppdrettere har. Men at det jevnt over er bedre med blandingshunder enn rasehunder, er langt fra min erfaring. Jeg var med og starta en blandingshundeklubb en gang i forrige århundre (Gatemixen Hundeklubb, om jeg ikke husker feil), og har/hadde en del venner og bekjente med blandingshunder, og vet dere hva - de har minst like mye sykdommer som renrasende hunder har.

Jeg har kjent blandingshunder som må avlives 3 år gamle fordi de har HD grad D, som har blitt kastrerte når de er 3 år gamle pga skyhøy testosteronproduksjon (og ja, det ble målt), som har slitt med kløe og allergier fra de var valper, som har store atferdsproblemer pga dårlig mentalitet, dette er ikke unikt for rasehunder.

Når jeg valgte å kjøpe rasehund fremfor blandingshund etter at AH'en ble borte, så var det fordi at jeg ønsket mer forutsigbarhet i hvordan valpen ville bli som voksen, og ja, AH'en var egenskapene forutsigbart, jeg fikk en trekkhund - men det var ikke spesielt forutsigbart hvordan en bekjents blanding av dunker, bc og retriver ble, og ikke en annen bekjents blanding av SH, malamute, golden og labrador heller.. Eller den samme bekjentes blanding av berner sennen, labrador og rottweiler.

Utseendet sto vel egentlig ikke så høyt opp på lista den gangen, og jeg syns for å være helt ærlig at ikke belgeren var spesielt pen da - så den oppfatningen av at rasehundeiere nødvendigvis er snobbete og overfladiske, kjenner jeg meg ikke helt igjen i, gitt. De aller fleste, om ikke alle, av mine venner og bekjente, har valgt sine raser pga egenskaper først og fremst, selv om utseendet ikke er uviktig - men det er det pokker meg ikke når de kjøper blandingshund heller!

Hunder er levende vesner, levende vesner kan bli syke, og det er uavhengig av om moren og faren tilhører samme rase eller ikke. En blanding av schäfer og boxer vil ha like store forutsetninger for å utvikle schäfer/boxer-sykdommer som en renraset schäfer eller boxer har - er det arvbart, så kan det arves selv om det blir en bastard. Å tro noe annet er naivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at de som så AH din ville ha en trekkhund og visste noe om rasen uten at de kun baserte seg på utseende? Men du foretok vel en spørreundersøkelse når du møtte på dem før du dømmer dem ned og opp, så da vet du vel at det bare var pga utseende...

At rasehundeiere er snobbete har jeg ikke sagt noe om men. Har planer om en renraset en gang jeg og jeg annser meg ikke som særlig snobbete av den grunn. Om det er bedre med blandingshunder eller ikke er umulig å si, fordi det ikke finnes en statistikk over dette, såvidt jeg vet. Men de som eier renrasede hunder vil vel være uenige med motsatt gruppe uansett, og omvendt. Uansett hvilken hund man kjøper å har man ingen GARANTI på hvordan hunden blir. Man kan få en pekepinn, men aldri en sikkerhet. Samme om det er renraset eller blanding det går på. Man kan få litt MER pekepinn på renraset hvis man har stamtavle osv tilgjengelig, men det er ikke alle oppdrettere som har det heller.

Hva med familien som eier 2-3 schæfere eller golden eller elghund osv, bestemmer seg en dag for å parre to av hundene (av samme rase)? De er ikke oppdrettere, har ikke stamtavle på en av hundene (eller begge) , men har gjerne lyst på valper som kanskje blir lik sin mor eller far, eller begge. Disse er jo like useriøse som "oppdrettere" av blandingsraser? Eller er de ikke det fordi det dreier seg om samme rase da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...