Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder på finn


armagnac

Recommended Posts

er det yorki terrier og paplion?? jeg har hatt 2 bl kull ingen av dem var planlagt første gang hadde en venn passet hunden mens jeg var på arbeids uke jeg sa at ho måtte ikke slippe ho siden ho hadde løpetid noe denne vennen gjorde for det og 5 uker seinere syntes jeg at ho fikk mage og først da fikk jeg hvite at ho hadde sluppet hunden i skogen og da hadde ho blitt borte 1,5 time resultatet var 4 tisper 4 hanner en alle fikk gode hjem da vi hadde treff et år seinere var ingen like en lignet dachs en buehund . en langhåret shefer en sheltie med minre pels . noen var ca 45 i manke andre 35 den dag i dag anner jeg ikke hva faren var disse valpene solgte jeg for 500kr uten vaksine el hellsekort dette var i 98 moren til disse valpene var blanding av drever og sheltie min aller første hund ho ble 15 år og selv om jeg ikke får ho tilbake skulle jeg snubble over denne blandingen igjen skal jeg ha den men jeg vil ikke bet mer enn 3000 det er blitt en mote ting og blande mest mulig uten tanke på konsikvensene jeg har sett mye rart på finn blandt annet naken hund og lasa apso og guri de var ikke søte grøsssssssss.! jeg har ingen ting i mot bl hunder men syns ikke allt skal blandes. og hvertfall ikke bare for å lage veske hunder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

blandinger kan være fine de:) men noen kombinasjoner er jeg litt mer skeptisk til enn andre, med tanke på gemytt.

Si jeg som har GD, om jeg i tilfelle skulle blande mi tispe med noe annet hadde det ikke vært noe med mye drifte og et skarpt gemytt, med tanke på at valpene kan bli store og for krevende...

heller bruke en mild rase, kanskje en litt mindre:) alt er jo mulig og seff skulle jo disse valpene også få de nødvendig vaksiner og helsetester. Selv om de ikke kan stilles.

selv om mange kanskje er tjuvparringer, vil jeg si at det er mye rare småhundblandinger! har vi ikke nok små raser fra før av? som egner seg til ditt bruk?? trenger man flere raser?? kanskje det trengs, men da synes jeg det skal være vel gjennomtenkt og ha en plan om hva man skal ha fram i den nye rasen.

er jo blitt fler nye raser den siste tiden:

-labradoodle

-rottmann

-boxweiler

osv veit ikke hvordan de er i gemytt osv, kanskje de får en egen raseklubb tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en blanding. Far var rein Nova scotia duck tolling retriever og mor var blandig bordercollie og lundehund.

Nala var en av åtte, og er en utrolig nydelig hund. Får alltid skryt og utseendet hennes. Full i energi og aldri vert noe aggresiv. Er nå 14mnd gammel.

Betalte 2000kr for henne, noe eg synest var en helt fin pris. Ville selv ikke solgt for mindre, for at de skal komme til noen som virkelig vil ha de. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo blitt fler nye raser den siste tiden:

-labradoodle

-rottmann

-boxweiler

osv veit ikke hvordan de er i gemytt osv, kanskje de får en egen raseklubb tilslutt.

Først må de nok bli anerkjente raser, og det skjer ikke med det første. Så raseklubber ligger eventuelt langt fram i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nett en en golden/chi blanding til 15 000 spenn. Holdt seriøst på å sette brusen i halsen her... Hadde mest lyst å sende dama en mail, og spørre ka i pokker hun tenker med... :wub:

Att det går ann?! Synes det man er bra gjerrig og kun fokusert på å tjene peng, om man setter blandinger til mange tusen kroner.

Er for øvrig enig med dem her som synes opp til 3000 kr er nok for en blandingshund. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei blandingstispe som blir 12 nå,kjøpte henne fra en kennel rett før hun ble 3 år.Der betalte vi 1200 kroner for henne,men den gang visste vi ikke like mye om hunder som idag,og ville aldri valgt en slik blanding igjen.Moren hennes er schæfer og faren border collie/akita inu mix.Ikke en helt smart blanding vil jeg påstå,en sinnsykt aktiv hund,som lett stresser,så hun har vært en utfordring mange ganger,men hun er jo en koselig hund.Men selv nå som hun er så gammel så er hun enda som en valp hehe.Jeg syns selv det er best med rasehunder,siden man vet litt mer hva man får da.Selv om jeg selvsagt liker blandinger og da :wub:

Men hadde aldri betalt det samme for en blanding som for en rasehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en bra avlet hundekjøring mix?

Vil vel tro at de som driver med dette seriøst vil få en del penger for dem.

Så hvis jeg skulle ha jobbet masse med Tinka, fått vist henne masse frem, og funnet en hannhund som passer Tinka's og mine kriterier. Kunne jeg ikke ta tatt litt betalt for noen små brukshunder, selvom de ikke kan oppnå champion titler. Selv ville jeg jo chippet, vaksinert og registrert alle valpene i NOX (forhåpentligvis som et kull).

Nå tenker ikke jeg noe høyere sum en kanskje 8,000kr. Og kan fra før av si at jeg har minst to veldig interesserte (altså de ønsker valp så lenge livsituasjonen dems gir dem mulighet). Det er også flere som har sagt at de kunne tenke seg en valp etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden enkelte tenker at disse eventyr – mixene er så fryktelig god butikk, kan vi vell sette opp et lite regnskap for de av disse oppdretterne som driver seriøst, og se hva de eventuelt sitter igjen med :) . Dette er basert på egne erfaringer med priser på ting og tang i Rogaland, og vi kan for syns skyld bruke eksempelet med mastiff - blandingene til 6000,- per valp - med et kull på 10 valper.

Valpekasse/madrasser/armert presenning/diverse nødvendig utstyr ifb med fødsel/ ekstra for til tispe og valpene i en 8 ukers periode/ osv: ca 5000,-.

Veterinærutgifter: Attest, vaksinasjon og ID – chip: Ca 1000,- per valp/ 10,000,- totalt.

Valpepakke med valpefor, informasjon, noen matskåler, leker og pledd: Ca 500,- per valp/ 5000,- totalt.

Innkjøp av tispen: 6000,-

Nødvendig testing som AA/HD/ for nevnte mastiff blanding også entropion/ectropion/vaginal hyperplasia: ca 2000,-

Betaling for paring: 6000,-

Fri ca 3 uker fra gjennomsnittlig lønnet 100 % arbeid, med utbetaling på ca 20.000 per måned: ca 15.000,-.

Nå har jeg kanskje glemt noen saker og ting, og det er fullt mulig å gjøre dette billigere, men de totale utgiftene er reelt ca 49.000,- på dette kullet. Totalt sitter kanskje ”oppdretter” igjen med 11.000 kroner for 8 uker med mye arbeid…og det er visst de tar den ”horrible” prisen på kroner 6000,- per valp :)

Tar de som enkelte foreslår 1000,- per valp….går en nesten 40.000 i minus på dette kullet. Da kan en selvfølgelig argumentere med at en utelukker en del av den totale pakken, men en vil fortsatt gå mange tusenlapper i minus, så fremt en ikke har en falleferdig låve, gir fullstendig **** og lar tispen ordne alt selv i 8 uker… :)

Før en hiver ut prisantydninger i hytt og pine, bør en kanskje sette seg ned og se på hva det faktisk koster å drive oppdrett på en seriøs måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke ta med innkjøp av tispe i prisen! Den kjøper man selv fordi man har lyst, ikke som en startpris for valpene.

Tja, fjern det fra regnskapet da. Da får du 43,000kr.. valpene kan fremdeles ikke selges til 1000kr uten å gå i minus.. eller er 43,000 minus 10,000kr blitt et positiv tall i moderne matte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fjern det fra regnskapet da. Da får du 43,000kr.. valpene kan fremdeles ikke selges til 1000kr uten å gå i minus.. eller er 43,000 minus 10,000kr blitt et positiv tall i moderne matte?

Men så spørs det jo om alle disse som driver med disse mixene er så seriøse som det sies her. Neppe alle som tester for arvelige sykdommer, tar seg tre uker fri fra jobb, må betale for parring(har jo ofte både tispe og hannhund selv), sender med valpepakker, eller vaksinerer og chipper valper før de selges. Brått så ble regnetstykket annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her blir vel heller at de fleste som parrer blandinger ikke legger penger i helsesjekker av foreldredyr,eller valper...De aller fleste vaksinerer eller ikke valpene..og parringsavgift på mixer tror jeg hører til sjeldenheten..?

Men for dem som mixer og styrer på den måten at de tester foreldre,valper og i det hele tatt gjør det så ordentlig de kan så koster det penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så spørs det jo om alle disse som driver med disse mixene er så seriøse som det sies her. Neppe alle som tester for arvelige sykdommer, tar seg tre uker fri fra jobb, må betale for parring(har jo ofte både tispe og hannhund selv), sender med valpepakker, eller vaksinerer og chipper valper før de selges. Brått så ble regnetstykket annerledes...

Poenget er vell at det nytter svært lite å sitte på diverse forum å mene så fryktelig mye om hva en Eventyrmix bør eller skal koste, når en egentlig ikke vet hva som ligger av verken arbeid eller utgifter fra denne oppdretterens side. En må derfor snakke med den enkelte oppdretter og finne ut i hvert enkelt tilfelle hva som ligger bak disse kombinasjonene, før en kan si noe om prisen på Eventyrmixer... :)

Uansett, driver en med seriøs Eventyrmix – oppdrett, så har en nok av ugifter og heller lite inntekter, noe som er en tendens hos de fleste oppdrettere enten en snakker om Eventyrmixer eller renrasede hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å ta ditt eksempel da, "Kim", dersom man skal drive seriøs blandigsavl på f.eks mastiff, og legge ned mye penger i det, hvor ikke ta to testede og godkjente individer av samme rase og pare de? Og heller drive seriøs raseavl? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å ta ditt eksempel da, "Kim", dersom man skal drive seriøs blandigsavl på f.eks mastiff, og legge ned mye penger i det, hvor ikke ta to testede og godkjente individer av samme rase og pare de? Og heller drive seriøs raseavl? :lol:

kunne ikke sakt det bedre selv Ganzie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden enkelte tenker at disse eventyr – mixene er så fryktelig god butikk, kan vi vell sette opp et lite regnskap for de av disse oppdretterne som driver seriøst, og se hva de eventuelt sitter igjen med :lol: . Dette er basert på egne erfaringer med priser på ting og tang i Rogaland, og vi kan for syns skyld bruke eksempelet med mastiff - blandingene til 6000,- per valp - med et kull på 10 valper.

Valpekasse/madrasser/armert presenning/diverse nødvendig utstyr ifb med fødsel/ ekstra for til tispe og valpene i en 8 ukers periode/ osv: ca 5000,-.

Veterinærutgifter: Attest, vaksinasjon og ID – chip: Ca 1000,- per valp/ 10,000,- totalt.

Valpepakke med valpefor, informasjon, noen matskåler, leker og pledd: Ca 500,- per valp/ 5000,- totalt.

Innkjøp av tispen: 6000,-

Nødvendig testing som AA/HD/ for nevnte mastiff blanding også entropion/ectropion/vaginal hyperplasia: ca 2000,-

Betaling for paring: 6000,-

Fri ca 3 uker fra gjennomsnittlig lønnet 100 % arbeid, med utbetaling på ca 20.000 per måned: ca 15.000,-.

Nå har jeg kanskje glemt noen saker og ting, og det er fullt mulig å gjøre dette billigere, men de totale utgiftene er reelt ca 49.000,- på dette kullet. Totalt sitter kanskje ”oppdretter” igjen med 11.000 kroner for 8 uker med mye arbeid…og det er visst de tar den ”horrible” prisen på kroner 6000,- per valp :)

Tar de som enkelte foreslår 1000,- per valp….går en nesten 40.000 i minus på dette kullet. Da kan en selvfølgelig argumentere med at en utelukker en del av den totale pakken, men en vil fortsatt gå mange tusenlapper i minus, så fremt en ikke har en falleferdig låve, gir fullstendig **** og lar tispen ordne alt selv i 8 uker… :)

Før en hiver ut prisantydninger i hytt og pine, bør en kanskje sette seg ned og se på hva det faktisk koster å drive oppdrett på en seriøs måte :)

Jeg stussa litt på det eksempelet her. Seriøst oppdrett av blandinger, hvor man også betaler hannhund-eier 6000 kr for parringen. Hva er forresten seriøst med dette oppdrettet? Det begynner å ligne noe når man tester foreldredyr, følger opp valpene og bruke litt tid på dette, men fortsatt.

Innkjøpspris må du som nevnt holde utenfor regnestykket. Det er ikke en valpekostnad, selv om hunden er opphavet til valpene. Jeg er heller ikke helt med på at tapt arbeidsinntekt skal med i regnestykket. Ved planlagt avl er det et valg du har gjort, og du burde ikke drive med dette om du må budsjettere med 15.000 kr i tapt arbeidsinntekt.

Et alternativt budsjett på 3000 kr per valp:

Valpekasse og diverse: 5000 kr (noe av dette deles på antall kull, men la oss si at dette er eneste kull)

Veterinærutgifter: 10.000 kr

Valpepakke: 5000 kr (hørtes mye ut, men det er nok min uvitenhet)

Testing: 2000 kr (Må man teste flere ganger hvis hunden skal ha flere kull? Hvis ikke, så må denne summen deles på antall kull. Men la oss si at dette er eneste kull)

Parring: 3000 kr

Overskudd på kullet: 30.000 - 25.000 = 5.000.

Siden blandinger tydeligvis er så mye sunnere enn renraset så regner jeg ikke med noen uforutsette veterinærutgifter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å ta ditt eksempel da, "Kim", dersom man skal drive seriøs blandigsavl på f.eks mastiff, og legge ned mye penger i det, hvor ikke ta to testede og godkjente individer av samme rase og pare de? Og heller drive seriøs raseavl? :lol:

Dersom du leser tidligere innlegg i tråden av meg og tar en titt på for eksempel linken i signaturen min, til min hjemmeside, ser du at jeg ikke støtter Eventyrmix - avl generelt, og videre er en av Norges mange registrerte oppdrettere. I denne tråden diskuterer en om Eventyrmixer er overpriset, og ikke hvorfor oppdrettere av Eventyrmixer ikke driver med oppdrett av renrasede hunder. La oss fortsette med nettopp det ! :lol:

I et regnskap som beskriver utgiftene ved et produkt, må en ta med alle de faktiske kostnadene som er med på veien til produktet overleveres til kjøperen. Da er innkjøp av hunder, veterinærutgifter, hundefor utgifter, diverse utstyr osv direkte utgifter en har ved hundeholdet før en kan overlevere en valp til en lykkelig ny eier. Mange tenker nok at det å avle frem valper er en lukrativ affære, men i virkeligheten er det knapt nok lønnsomt ! Deler en det eventuelle overskuddet på antall timer en bruker på hele prosessen, vil en tjene mindre enn en underbetalte Polakker per time, men jeg tror nok at en har det betydelig artigere på jobb.

De fleste raser har en gang vert en "Eventyrmix" og noen av disse nye rasene vil kanskje en dag bli anerkjent som renraset, og får videre sin egen raseklubb osv. Da synes jeg det er viktigere at disse oppdretterne gjør dette på en skikkelig måte og får dekket utgiftene ved jobben de gjør, fremfor å kutte på alle kostnader for å i det hele tatt gå i pluss. For en ting er 100 % sikkert, i det øyeblikket oppdretterne må begynne å ta økonomiske hensyn for å kunne unngå minus i regnskapet, da er det kvaliteten på hundene som rammes, og til slutt blir den billige valpen plutselig en svært dyr affære likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...