Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder på finn


armagnac

Recommended Posts

Strengt tatt har du ingen garanti for at far til valpene er den du har fått oppgitt som far da.

Og som de andre sier, skjønner ikke poenget med og sette enda flere blandinger til verden?

Og hvorfor skal du sette prisen som høyt priset blandingshunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Strengt tatt har du ingen garanti for at far til valpene er den du har fått oppgitt som far da.

Og som de andre sier, skjønner ikke poenget med og sette enda flere blandinger til verden?

Og hvorfor skal du sette prisen som høyt priset blandingshunder?

På hvilket grunnlag kan du si dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hunden din er ikke registrert.

Så du har kun personen som har solgt deg hunden sitt ord på det.

Hadde hunden vært registrert, ville du hatt papirer på mor og far.

Jeg har jo papirene på mor og far, vennligst les gjennom innleggene før du kommenterer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg vet du har fått papirer fra den som har solgt deg valpen, eg kan lese skjønner du ;)

Men som eg sier, så har du ingen garanti på at det stemmer det personen sier.

Valpene er jo en blanding, så hvordan kan du med 100% sikkerhet si at jo det er chihuahua og japansk spisshund i den.

Det har du da virkelig ingen garanti på. Selv om du har fått aldri så mange papirer.

Du svarer jo heller ikke på hvorfor du sette valper på hun?

Eller hvorfor du skal prise de så høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo papirene på mor og far, vennligst les gjennom innleggene før du kommenterer ;)

En paring pleier normalt å være mer gjennomtenkt og planlagt enn at man vet rasen til tispa og hannhunden, har stamtavler på begge og vet at foreldredyrene er friske.

En skal finne de rette kombinasjonene, være nøye med å "fingranske" linjer etc. Mange her på hundesonen driver med oppdrett og det er bare til å lese hva slags grundige forberedelser de gjør før de finner ut hvilken tispe og hannhund som skal brukes. Det er en liten vitenskap.

Selv da kan paringer bli mislykket/ikke oppfylle forventninger. Hvor stor er da ikke sjansen for å gå på trynet når man bare "parer i vei."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo litt rare også da, som sier at blandingshunder er så fy fy fordi man ikke vet noe om fortiden mtp sykdommer, slektskap osv. Og når jeg da sier at jeg vet ALT om forfedrene til min blandingstispe, og om historien til den kommende faren, så er det galt???

Er det ikke nok Golden retrievere, mynder, dachser, labradorer, Berner Sennere også da? Siden det er "for mange blandiser der ute" Synes mange av blandisene har et godt liv jeg, og tror ikke alle renrasede med gode stamtavler har det like bra alltid bare fordi de var heldige nok å ha samrase foreldre... (Dette er vel også tatt opp i utallige tråder tidligere)

Jeg registrerer at du overhodet ikke svarer på det jeg spør om? Du har ikke sagt noe sted at du vet alt om forfedrene til foreldredyrene, du har snakket om "solide stamtavler", ergo spør jeg deg - hva er det og hva har det med saken å gjøre i en slik parring?

Jeg har gjort dette kun for min del, ikke for evt valpekjøpere som det blir hentydet til.

Men konkluder med hva dere vil, disse valpene kommer også antakelig til å havne på finn, under kategorien høyt prisede blandingsvalper. Men dere bryr dere nok ikke om årsaken til det da ;)

De aller fleste gjør det. ;) Fortell gjerne!

Og stamtavlen skal jo også bevitne historien til hunden, uten annen verdi enn det. Jeg har ingen interesser av utstilling, derfor har jeg blandingshunder.

Jeg har aldri stilt ut hundene mine, men de er renrasede og registrerte likevel. Tror du utstilling er eneste grunn til å kjøpe (og avle) renraset?

Jeg er nysgjerrig jeg, er hunden din helsesjekket? Og da mener jeg ikke om du har vært inne hos veterinæren en tur og fått en femminutters sjekk, men øyenlyst, undersøkt for patellaluksasjon, etc. Hva med hannhunden og hans foreldre? Hva med tispas foreldre? Finnes det luftrørskollaps eller retinerte melketenner på linjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg vet du har fått papirer fra den som har solgt deg valpen, eg kan lese skjønner du ;)

Men som eg sier, så har du ingen garanti på at det stemmer det personen sier.

Valpene er jo en blanding, så hvordan kan du med 100% sikkerhet si at jo det er chihuahua og japansk spisshund i den.

Det har du da virkelig ingen garanti på. Selv om du har fått aldri så mange papirer.

Du svarer jo heller ikke på hvorfor du sette valper på hun?

Eller hvorfor du skal prise de så høyt?

En paring pleier normalt å være mer gjennomtenkt og planlagt enn at man vet rasen til tispa og hannhunden, har stamtavler på begge og vet at foreldredyrene er friske.

En skal finne de rette kombinasjonene, være nøye med å "fingranske" linjer etc. Mange her på hundesonen driver med oppdrett og det er bare til å lese hva slags grundige forberedelser de gjør før de finner ut hvilken tispe og hannhund som skal brukes. Det er en liten vitenskap.

Selv da kan paringer bli mislykket/ikke oppfylle forventninger. Hvor stor er da ikke sjansen for å gå på trynet når man bare "parer i vei."

Jeg registrerer at du overhodet ikke svarer på det jeg spør om? Du har ikke sagt noe sted at du vet alt om forfedrene til foreldredyrene, du har snakket om "solide stamtavler", ergo spør jeg deg - hva er det og hva har det med saken å gjøre i en slik parring?

De aller fleste gjør det. ;) Fortell gjerne!

Jeg har aldri stilt ut hundene mine, men de er renrasede og registrerte likevel. Tror du utstilling er eneste grunn til å kjøpe (og avle) renraset?

Jeg er nysgjerrig jeg, er hunden din helsesjekket? Og da mener jeg ikke om du har vært inne hos veterinæren en tur og fått en femminutters sjekk, men øyenlyst, undersøkt for patellaluksasjon, etc. Hva med hannhunden og hans foreldre? Hva med tispas foreldre? Finnes det luftrørskollaps eller retinerte melketenner på linjene?

Nettopp på grunn av slike "antakelser" på at jeg ikke aner hva jeg driver med, gjør at jeg kommer til å søke andre fora for hjelp ang valpingen, for det er faktisk ikke noe en gjør mer enn en gang for første gang. Men dere ville nok ha påstått annet :icon_confused: :icon_confused:

En solid stamtavle trenger jeg da ikke forklare, du er vel ikke tett i nøtta? Jo, det er du jo, har jo forstått det her...

Eller, jeg håper for all del dine edle hunder har mer enn mor far, besteforeldre og oldeforeldre på sin tavle?!

Jeg tar de pengene som vel gjennomtenkte mennesker kan betale for levende vesener, som skal følges opp til hunden er 5 år gammel (Det er nemlig det en som oppdretter av et kull har ansvar for)

Nei, dere får sette dere tilbake på pidestallene deres, diskutere litt videre om hvor dum jeg er, og fortelle alle nye medlemmer hvor utrolig tåpelig det er av dem å svare på et fora som skulle være for alle. Det er det ihvertfall ikke her... Og ps, fei for deres egen dør før dere dømmer andre...

Snakkes nok ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp på grunn av slike "antakelser" på at jeg ikke aner hva jeg driver med, gjør at jeg kommer til å søke andre fora for hjelp ang valpingen, for det er faktisk ikke noe en gjør mer enn en gang for første gang. Men dere ville nok ha påstått annet :icon_confused: :icon_confused:

En solid stamtavle trenger jeg da ikke forklare, du er vel ikke tett i nøtta? Jo, det er du jo, har jo forstått det her...

Eller, jeg håper for all del dine edle hunder har mer enn mor far, besteforeldre og oldeforeldre på sin tavle?!

Jeg tar de pengene som vel gjennomtenkte mennesker kan betale for levende vesener, som skal følges opp til hunden er 5 år gammel (Det er nemlig det en som oppdretter av et kull har ansvar for)

Nei, dere får sette dere tilbake på pidestallene deres, diskutere litt videre om hvor dum jeg er, og fortelle alle nye medlemmer hvor utrolig tåpelig det er av dem å svare på et fora som skulle være for alle. Det er det ihvertfall ikke her... Og ps, fei for deres egen dør før dere dømmer andre...

Snakkes nok ikke...

Mulig jeg også er det: Men hva er en solid stamtavle på de nevnte rasene? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssenavn...

Det var da voldsomt.

Du unngår jo å svare på spm vi stiller deg, hvorfor gjør du det?

Og istede svarer med og slenge dritt?? :rolleyes2:

Sitter langt ifra på noen pidestall, men jeg bare skjønner ikke hvorfor noen velger og avle på blandingshunder, når det finnes så altfor mange hunder i utgangspunktet. Akkurat som jeg ikke skjønner hvorfor folk ikke kan sterilisere og kastrere kattene sine. Siden det tross alt finnes en million kattunger til enhver tid som gies bort. :rolleyes2:

Men du svarer jo bare med og slenge dritt, og det blir jo bare for dumt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg registrerer at du er relativt fersk på dette forumet Japanhua. Da kan jeg fortelle deg at det er vanlig nettikette å ikke kalle sine meddebattanter for komplette idioter.. Eller anta at alle andre er ignorante tullinger og at du er den eneste som faktisk kan noe og har skjønt noe. Det skal nok litt mer enn 36 innlegg før resten av forumet blir overbevist om det.. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En solid stamtavle trenger jeg da ikke forklare, du er vel ikke tett i nøtta? Jo, det er du jo, har jo forstått det her...

Yes, skikkelig tett er jeg. Så gidder du å forklare da? Gjerne med teskje.

Eller, jeg håper for all del dine edle hunder har mer enn mor far, besteforeldre og oldeforeldre på sin tavle?!

Nei, de er jomfrufødsler begge to de!

Jeg tar de pengene som vel gjennomtenkte mennesker kan betale for levende vesener, som skal følges opp til hunden er 5 år gammel (Det er nemlig det en som oppdretter av et kull har ansvar for)

Mener du å si at folk som har mye penger på konto å bla opp for en fasjonabel blandingshund er mer gjennomtenkte enn de med mindre?

Slutter du å følge dem opp når de er fem?

Det er også oppdretters ansvar å helsesjekke hundene sine for relevante sykdommer, undersøke forekomst i linjene og avle på en måte som ikke gir unødig risiko for sykdom og mentale svakheter.

Så jeg spør igjen jeg, hva slags helsetester har du gjort?

Nei, dere får sette dere tilbake på pidestallene deres, diskutere litt videre om hvor dum jeg er, og fortelle alle nye medlemmer hvor utrolig tåpelig det er av dem å svare på et fora som skulle være for alle. Det er det ihvertfall ikke her... Og ps, fei for deres egen dør før dere dømmer andre...

Og du kan brase videre inn på et nytt hundeforum og annonsere at du skal ha blandingskull som du gjerne vil ha råd og hjelp til, men ikke har noen intensjoner om å diskutere dine hensikter med.

Og så kan du jo annonsere i en tråd om dyre blandingshunder at du har satt kull på en tispe av "tilfeldige raser" med "solide stamtavler" på foreldrene og at du "vet ALT om forfedrene" til tispa men ikke kan svare på hvilke helseundersøkelser som er foretatt - og så kan du jo se om du blir mottatt som en helt der.

PS: det er ingen drektige blandingstisper foran dørstokken min.

Snakkes nok ikke...

:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nesten så jeg ikke gadd å svare, men det klør jo i fingrene.. Jeg skjønner godt at Japanhua føler at h*n blir kjeftet på osv. Det som skrives her kan lett bli tatt personlig og som angrep. Neida, folk på sonen liker ikke blandingshunder i det hele tatt, og det vet man godt etter et par ferskinger som kommer innom her for å spørre om diverse spm ang blandingshunden sin eller kullet de skal ha på den. Med vilje eller ikke... Og ja, det er ikke vanskelig å se at sonen "jager" vekk nye medlemmer hvis de ikke synes det samme som dem. Det er det ikke noe å legge skjul på.

Hvis man har en blandingshund og man gjerne vil ha en datter/sønn etter denne, er det lov å parre da i håp om å få en ca lik hund som etterkommer? Jeg ser ikke noe galt i akkurat det. At det kan komme mange blandingshunder fordi folk vil akkurat dette kan bli et problem, det ser jeg. Men det plager ikke meg akkurat om folk gjør det de vil. Det er ikke som om folk kommer til å slutte å kjøpe renrasede hunder fordi det finnes "noen" eksempler på finn.no.. Alle vil ikke gå på utstilling osv, og da ser jeg faktisk ikke problemet med å ville ha en blandingshund :icon_confused: Mulig jeg er stokk dum jeg da.. Det blir liksom litt som å prøve å tvinge ukristne folk til å tro på gud..

Og jeg synes det er bedre at hun har stamtavle på de enn at hun ikke har. Vi vet ikke hvor mye h*n har undersøkt mtp sykdom osv i linjene eller hos foreldredyra, men håper h*n gjør det eller har gjort det..

Nei jeg er ikke FOR overivrig "avl" på blandingshunder, men jeg ser ikke problemet med å ville ha et kull i håp om å få en fin etterkommer. Og med "avl" så mener jeg gjentatte parringer på den/de samme blandingshundene. Avl er i mine øyne mer enn ett kull, og med planlegging i forhold til linjer, gemytt og alt det der.

Men igjen, jeg er sikkert stokk dum :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippeklipp

Altså, Japanhua skrev dette:

Jeg har jo papirene på mor og far, vennligst les gjennom innleggene før du kommenterer

Og jeg svarte dette:

En paring pleier normalt å være mer gjennomtenkt og planlagt enn at man vet rasen til tispa og hannhunden, har stamtavler på begge og vet at foreldredyrene er friske.

En skal finne de rette kombinasjonene, være nøye med å "fingranske" linjer etc. Mange her på hundesonen driver med oppdrett og det er bare til å lese hva slags grundige forberedelser de gjør før de finner ut hvilken tispe og hannhund som skal brukes. Det er en liten vitenskap.

Selv da kan paringer bli mislykket/ikke oppfylle forventninger. Hvor stor er da ikke sjansen for å gå på trynet når man bare "parer i vei."

Var det galt av meg? Burde h*n føle at h*n blir kjeftet på osv.?

Og hvordan kan du seriøst skrive:

Og ja, det er ikke vanskelig å se at sonen "jager" vekk nye medlemmer hvis de ikke synes det samme som dem. Det er det ikke noe å legge skjul på.

og

Men igjen, jeg er sikkert stokk dum

pga svarene til Japanhua?

Som Margrete ville skrevet: Jeg ikke forstå, spør fetter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, folk på sonen liker ikke blandingshunder i det hele tatt, og det vet man godt etter et par ferskinger som kommer innom her for å spørre om diverse spm ang blandingshunden sin eller kullet de skal ha på den.

Jeg tror ikke jeg vet om en eneste sonis som "ikke liker" (har noe imot) blandingshunder og deres eiere. Jeg vet dog om mange som ikke liker de som produserer dem. Der ligger en vesensforskjell.

Hvis man har en blandingshund og man gjerne vil ha en datter/sønn etter denne, er det lov å parre da i håp om å få en ca lik hund som etterkommer?

Så lenge man ikke bryter dyrevernloven så har man lov å parre hva man vil.

Jeg ser ikke noe galt i akkurat det. At det kan komme mange blandingshunder fordi folk vil akkurat dette kan bli et problem, det ser jeg.

Nei, det ER et problem. Det er alt for mange hunder i Norges land som mangler gode eiere, det å produsere en haug med "tilovershunder" fordi man selv vil ha en arvtaker gjør bare problemet større (og ja, det gjelder også for renrasede hunder som spys ut i hopetall uten mål og mening).

Alle vil ikke gå på utstilling osv, og da ser jeg faktisk ikke problemet med å ville ha en blandingshund :icon_confused: Mulig jeg er stokk dum jeg da.. Det blir liksom litt som å prøve å tvinge ukristne folk til å tro på gud..

Å kjøpe seg renraset hund med dokumentert opphav handler om mer enn utstilling. Og neida, det er ingenting galt i å skaffe seg en blandingshund.

Nei jeg er ikke FOR overivrig "avl" på blandingshunder, men jeg ser ikke problemet med å ville ha et kull i håp om å få en fin etterkommer.

Ser du problemet med de 1-13 andre valpene i kullet som også skal ha gode hjem? Hva hvis du tenker på at 10 stykker som "bare vil ha en arvtaker" enkelt produserer over 100 valper som en slags bieffekt?

Og med "avl" så mener jeg gjentatte parringer på den/de samme blandingshundene. Avl er i mine øyne mer enn ett kull, og med planlegging i forhold til linjer, gemytt og alt det der.

Da foreslår jeg at du slår det opp i ordboka.

Men det du prøver å si er altså at du synes tilfeldig avl av pure egoistiske hensyn er helt i orden, men du er mot organisert krysningsavl med et klart mål? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Japanhua skrev dette:

Og jeg svarte dette:

Var det galt av meg? Burde h*n føle at h*n blir kjeftet på osv.?

Og hvordan kan du seriøst skrive:

pga svarene til Japanhua?

Som Margrete ville skrevet: Jeg ikke forstå, spør fetter. :)

Ja en parring PLEIER å være mer gjennomtenkt. Avl med andre ord. Og helst seriøse med renrasede hunder av samme rase. Selvfølgelig var det ikke galt å granske mer. Japanhua har jo ikke svart mer ang papirene og hva de inneholder. Vet ikke hvor "grundig" arbeid som har blitt utført. Men jeg gidder ikke bry meg så hardt om å konvertere Japanhua hvis h*n vil ha ett blandingskull. Jeg tror ikke det ødelegger for resten av den renrasede verden..

Mange her er nok litt "Blinde" mtp måten man svarer på osv. Eller så ser man ikke på det man selv skriver som krasst. Sonen kan jo være litt på kanten, ikke at jeg har noe imot det. Man er jo på et forum og man kan ikke ta alt personlig. Men når man er ny og i tillegg beveger seg ut på et tema som resten av "gjngen" ikke liker, så kan man prøve å ordlegge seg litt slik at det ikke kan taes negativt. Men igjen, så kan den nye føle seg truffet uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg vet om en eneste sonis som "ikke liker" (har noe imot) blandingshunder og deres eiere. Jeg vet dog om mange som ikke liker de som produserer dem. Der ligger en vesensforskjell.

Så lenge man ikke bryter dyrevernloven så har man lov å parre hva man vil.

Nei, det ER et problem. Det er alt for mange hunder i Norges land som mangler gode eiere, det å produsere en haug med "tilovershunder" fordi man selv vil ha en arvtaker gjør bare problemet større (og ja, det gjelder også for renrasede hunder som spys ut i hopetall uten mål og mening).

Å kjøpe seg renraset hund med dokumentert opphav handler om mer enn utstilling. Og neida, det er ingenting galt i å skaffe seg en blandingshund.

Ser du problemet med de 1-13 andre valpene i kullet som også skal ha gode hjem? Hva hvis du tenker på at 10 stykker som "bare vil ha en arvtaker" enkelt produserer over 100 valper som en slags bieffekt?

Da foreslår jeg at du slår det opp i ordboka.

Men det du prøver å si er altså at du synes tilfeldig avl av pure egoistiske hensyn er helt i orden, men du er mot organisert krysningsavl med et klart mål? :icon_confused:

Det er så mye motsigende i det innlegget ditt at jeg ikke helt vet hva jeg skal svare på. Du er for blandingshunder, men ikke at de blir laget? :icon_confused: Hvis du er mot de som "produserer" disse, så er du da mot blaningshunder også. Du vil jo helst ikke at disse skal komme til verden.

Hunder uten gode hjem finnes uansett, blandinger eller ikke. Det vil alltid finnes dårlige eiere. Om de betaler 10 000 eller 3000 har ikke noe å si. Å finne gode hjem til valpene må man gjøre uansett rase eller ikke. Nei det er ikke alle som bruker like god tid på å finne hjem til disse, men slik er det hos "seriøse" oppdrettere også. Jeg skrev at jeg ikke er for blandingsavl i hytt å pine bare for å tjene penger. Og parre for å få et avkom man vil ha selv, ser jeg ikke problemet med. Jeg mener fortsatt at man bør være seriøs med å finne alle valpene gode hjem. Det er ikke automatisk slik at eiere som vil blande to forskjellige raser er useriøse i den forstand at de bare tenker på penger og gir beng i alle valpene bortsett fra den ENE de vil ha selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye motsigende i det innlegget ditt at jeg ikke helt vet hva jeg skal svare på. Du er for blandingshunder, men ikke at de blir laget? :icon_confused: Hvis du er mot de som "produserer" disse, så er du da mot blaningshunder også. Du vil jo helst ikke at disse skal komme til verden.

Nei, da må du lese litt nøyere. Jeg har ingenting imot blandingshunder, og jeg synes ikke folk er teite om de har blandingshund. Men jeg mener at mesteparten av dem som lager dem er uansvarlige og useriøse.

Jeg har ikke noe imot min egen hund selv om han er resultat av avl som aldri burde foregått.

Det er planløs avl basert på ukunnskap og egoisme jeg er imot, og sånn tilfeldigvis så er veldig mye av blandingsavlen basert på nettopp det. Alle tisper bør ha et kull, hannhunder må få lov å "ha sex", hunden min er den beste og fineste og mest fantastiske hunden noensinne og bare MÅ gå i avl og raserenhet er snobberier og rasisme og gudene vet ikke hva. Når man ikke engang kan skrive rasenavnene i blandingen sin riktig, så er det neppe sannsynlig at man kjenner til problematikk rundt helse og gemytt hos rasen(e) og enda mindre linjene. Nå sikter jeg ikke til noen spesifikk person i mine eksempler, bare for å nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonenfolk generelt har et lite problem med useriøs avl - hvilket IKKE er forbeholdt blandingshund-oppdrettere, man finner sånne blant rasehund-oppdrettere også. Jeg tipper at om jeg sa jeg ville ha et kull på Dinamor fordi jeg vil ha et avkom etter henne, så ville jeg også fått "kjeft" selv om jeg brukte en groenendaelhann. Fordi vi på sonen generelt mener at det burde ligge litt mer bak oppdrett enn at valper er søte.

Men noe bullshit er det jo hun Japanhua får høre også. Nei, en hjemmesnekret stamtavle kan ikke garantere at faren som er oppgitt virkelig er faren. Det kan ikke en NKK-registrert stamtavle heller - det er ingen automatikk i å genteste valper og foreldre før registrering annet enn på ytterst få raser. Det er heller ikke sånn at rasehunder nødvendigvis har blitt helsesjekket mer enn ytterst nødvendig - hvilket stort sett betyr at de er HD-røntget, også er det vel en og annen rase som har krav om at de skal være AA-røntget og/eller øyelyste?

Vi er forøvrig kjent for å være rasister her, vi kjeppjager som regel de stakkarene som tør å si at de skal parre gatemixen sin rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en blandingshund og man gjerne vil ha en datter/sønn etter denne, er det lov å parre da i håp om å få en ca lik hund som etterkommer? Jeg ser ikke noe galt i akkurat det.

Å parre sin blandingshund med en eller annen tilfeldig hund - raseren eller ei - vil aldri gi et forutsigbart resultat. Derfor vil man aldri vite hva man får, og man får ingen kopi av den søte, snille, verdens besteste kosebass. DETTE er mer forutsigbart om man parrer raserent. Da har man en rekke raseegenskaper som man med større grad kan forvente å dukke opp enn om man blander hunder med ulike egenskaper, utseende, størrelse m.m.

Og jeg synes det er bedre at hun har stamtavle på de enn at hun ikke har. Vi vet ikke hvor mye h*n har undersøkt mtp sykdom osv i linjene eller hos foreldredyra, men håper h*n gjør det eller har gjort det..

Hva sier en stamtavle da? At noen tror at den eller den hunden er mor/far til kullet. Det er ikke et dokument som beviser stort egentlig - selv ikke ved raseavl (som 2ne sier). Jeg vet om kull med flere fedre jeg, der man har DNA-testet avkommene for å vite hvem som er avkom til hvem.

Og med "avl" så mener jeg gjentatte parringer på den/de samme blandingshundene. Avl er i mine øyne mer enn ett kull, og med planlegging i forhold til linjer, gemytt og alt det der.

Avl er når man setter et kull til verden. Det være seg ett eller flere. Man trenger ikke mer enn en hannhund og ei tispe for å drive avl. Og har man hatt ett kull er man også per def oppdretter, enten det er seriøst eller ikke.

Jeg har hatt ett valpekull - for 10,5 år siden. Jeg anser meg selv for oppdretter av det kullet, og jeg drev avl på den tispa som hadde det kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener at mesteparten av dem som lager dem er uansvarlige og useriøse.

Så noen av de som lager blandingsavkom er seriøse og det er greit for noen å ha kull på blandingshunden sin? Men mesteparten er bare idioter?

Å parre sin blandingshund med en eller annen tilfeldig hund - raseren eller ei - vil aldri gi et forutsigbart resultat. Derfor vil man aldri vite hva man får, og man får ingen kopi av den søte, snille, verdens besteste kosebass. DETTE er mer forutsigbart om man parrer raserent. Da har man en rekke raseegenskaper som man med større grad kan forvente å dukke opp enn om man blander hunder med ulike egenskaper, utseende, størrelse m.m.

Dette vet jeg.. Har ikke sagt man får en kopi heller. Man KAN få en CA. lik hund hvis man er heldig.

Hva sier en stamtavle da? At noen tror at den eller den hunden er mor/far til kullet. Det er ikke et dokument som beviser stort egentlig - selv ikke ved raseavl (som 2ne sier). Jeg vet om kull med flere fedre jeg, der man har DNA-testet avkommene for å vite hvem som er avkom til hvem.

Så da er det egentlig ikke noe vits med stamtavle i det hele tatt da, renrase eller ikke? Det kan jo bare være bullshit.. :aww: Eller er det bare greit å ha det på renrasede hunder og ikke på blandingshunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen av de som lager blandingsavkom er seriøse og det er greit for noen å ha kull på blandingshunden sin? Men mesteparten er bare idioter?

Det finnes organisert krysningsavl med et overordnet mål også i dag, der hundene evalueres like nøye som i raseavlen. Det opprinnelige arbeidet med krysning mellom labrador og puddel, f.eks. Men så fant jo folk ut at man kan tjene fett på en hvilken som helst mix mellom de puddel og andre raser under dekke av at de skal bli røytefrie og brukandes til alt, alle sammen. Og i dag er markedet både i Norge og utlandet fullt av diverse planløst avlede doodler til overpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og australieren som "oppfant" labradoodlen på 80-tallet hadde de beste hensikter. Idag angrer han dypt på dette påfunnet, når han ser all den useriøse doodleproduksjonen som foregår, KUN for å tjene penger.

Det kan jeg levende forestille meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...