Gå til innhold
Hundesonen.no

UHP (sykkelprøve)


Huldra
 Share

Recommended Posts

Jeg og Tulla holder på å trene til UHP, og i den forbindelse lurer jeg på noen ting. Det står at hunden skal holde en hastighet på 12-15km/t i trav, og at man ikke får bestått hvis hunden ikke klarer dette. Jeg har fått meg fartsmåler på sykkelen, og den viser at hun stort sett ligger på 11 km/t (har brukt den kun to ganger). Det går stadig bedre, og sist gang vi syklet klarte hun såvidt å komme opp i 15 km/t i trav (nedoverbakke). Jeg håper det blir bedre med trening, noe det tyder på, men hva om hun ikke klarer å holde farten hun skal? Når hun løper i 12-13km/t så langer hun virkelig ut! Vipper hun over i 14km/t slår hun raskt over i galopp, og at vi kom opp i 15km/t var nesten bare flaks tror jeg.. :lol: Har ikke størrelsen på hunden noe å si på dette? Jeg mener; hva om jeg hadde meldt på Aynï? Hun kunne jo aldri i livet klart å holde 12km/t i trav! Har inntrykk av at bruksprogrammet er lagt opp for større hunder; schäfer, rottweiler, doberman, riesen, osv osv. At disse klarer å holde en såpass høy fart tviler jeg ikke på, men vil min "lille" springer bli disket pga dette?

Lurer også på om de er like nazi på galopp som i et travløp? :lol: Og hva er viktigst; at hunden holder farten eller at hunden holder gangarten? For hun klarer lett å galoppere så raskt som kreves..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag var dagen, og vi besto! Snitthastigheten ble 14 km/h, og til en liten staff syns jeg det er ganske så bra Hun var helt uanfektet i pausene, og hadde mer å gi når vi var ferdige! Jippi! Aïda kan

Ja.

Drar opp denne igjen jeg  - siden det blir spurt litt om hva slags tid man har til rådighet.  Jeg skal delta på UHP med Storm neste helg og jeg sendte spørsmål til NKK aktivitetsavdelingen om dette me

Jeg lurer på det samme! En venn av meg er dommer for blant annet utholdenhetsprøven, og han sier at nesten ingen stryker på farten, men på ødelagte poter osv, og at meg og Tia ville klart farten uten noe som helst problemer. Men vi holder også lik fart som dere :lol:

Jeg tror ikke gjennomsnittsfarten teller så mye, men at du klarer alt innen tidsfristen (at du feks klarer 20km/t i nedoverbakke, så kan du ta igjen litt). Allikevel lurer jeg på om vi ville ha klart det. Jeg har syklet 2 mil flere ganger før, men alltid vært litt bak tiden. Nå skal det sies at jeg sykler mye i oppoverbakke, men jeg kan jo være uheldig å få mye oppoverbakke på prøven.

Jeg vet også om flere som ikke har hatt sykkel og jogget prøven, og de har også klart tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For å stryke på en ferdselsprøve så må du tilnærmet sykle baklengs.. Så lenge hunden ikke har såre poter eller viser tegn til ubehag/overbelastning, så består man. Det er ikke noe krise om hunden galopperer noe, men den skal jo i hoveddelen trave. Dvs at om hunden galloperer 8 km og traver 12km så består man som regel. Jeg har aldri hørt om noe annet.

Nå er det jo i hovedsak ett program for brukshunder, så at farten ikke er tilpasset små hunder av andre raser er jo ikke så merkelig. Men jeg er ganske sikker på at farten ikke hadde blitt bedømt noe særlig om du hadde startet med terrieren..

Forøvrig er ikke størrelse ett tema når det gjelder travteknikk. Min tispe på 53 cm (26kg) hadde en høyere gjennomsnitthastighet i trav enn en hannhund vi hadde tidligere, som var langt større med sine 64 cm og 40 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme! En venn av meg er dommer for blant annet utholdenhetsprøven, og han sier at nesten ingen stryker på farten, men på ødelagte poter osv, og at meg og Tia ville klart farten uten noe som helst problemer. Men vi holder også lik fart som dere :lol:

Jeg tror ikke gjennomsnittsfarten teller så mye, men at du klarer alt innen tidsfristen (at du feks klarer 20km/t i nedoverbakke, så kan du ta igjen litt). Allikevel lurer jeg på om vi ville ha klart det. Jeg har syklet 2 mil flere ganger før, men alltid vært litt bak tiden. Nå skal det sies at jeg sykler mye i oppoverbakke, men jeg kan jo være uheldig å få mye oppoverbakke på prøven.

Jeg vet også om flere som ikke har hatt sykkel og jogget prøven, og de har også klart tiden.

Det var interessant! :lol: Hvilken tid er det du tenker på? Antall km/t, eller regner du ut hvor lang tid man skal bruke sammenlagt med pauser og sånt?

Jeg visste heller ikke at man fikk lov å "ta i" litt ekstra i nedoverbakke; vi pleier å galoppere i kortere oppoverbakker vi (altså de som jeg også klarer å holde følge i, heh).. ;)

For å stryke på en ferdselsprøve så må du tilnærmet sykle baklengs.. Så lenge hunden ikke har såre poter eller viser tegn til ubehag/overbelastning, så består man. Det er ikke noe krise om hunden galopperer noe, men den skal jo i hoveddelen trave. Dvs at om hunden galloperer 8 km og traver 12km så består man som regel. Jeg har aldri hørt om noe annet.

Nå er det jo i hovedsak ett program for brukshunder, så at farten ikke er tilpasset små hunder av andre raser er jo ikke så merkelig. Men jeg er ganske sikker på at farten ikke hadde blitt bedømt noe særlig om du hadde startet med terrieren..

Forøvrig er ikke størrelse ett tema når det gjelder travteknikk. Min tispe på 53 cm (26kg) hadde en høyere gjennomsnitthastighet i trav enn en hannhund vi hadde tidligere, som var langt større med sine 64 cm og 40 kg.

Hehe - skal prøve å unngå å sykle baklengs! ;)

Nei, det er ikke merkelig at farten er tilpasset typiske brukshundraser (hva nå det var igjen.. :lol: ), men det ville jo vært litt rart om terriern hadde strøket pga farten, selv om alt annet var bra.

Det er nok ikke bare størrelse som har noe å si, jeg kan tenke meg at kroppsbygning har litt å si også. Og bare det at jeg ser forbedringer fra den første gangen jeg syklet med fartsmåleren til andre gangen jeg gjorde det, tyder jo på at dette også er noe som kan trenes opp. Andre ting har sikkert også betydning.

Men jeg må si jeg har bekymret meg mye for galoppen, ja.. Ser for meg en streng dommer som sykler ved siden av oss og kremter og hoster hver gang hunden tar et galoppsteg.. ;) Har prøvd å holde henne i trav, og det er jo det vi trener på, men godt å vite at de ikke stryker oss om vi galopperer noen km.

---

Hva pleier en slik prøve forresten å koste? Har meldt oss på, men ikke fått svar på hvor mye det koster. 200-400kr? Lurer også på underlaget; prøver de å holde det på grus/sand, eller kan man risikere å måtte sykle på asfalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de er flink til å holde det unna asfalt.

Hvilken tid er det du tenker på? Antall km/t, eller regner du ut hvor lang tid man skal bruke sammenlagt med pauser og sånt?

Hvor lang tid man bruker sammenlagt. Er det ikke slik at man har så og så mange minutter på hele greien, inkludert pausene? Og hvis man klarer det innen tiden, uansett om hunden har lagt i 10 km/t noen ganger og i 20 km/t noen ganger, så består man.

Når jeg leser reglementet, så virker det vanskelig. Jeg vet ikke om vi vil klare det innen tidsfristen, alt ettersom hvordan banen er. Men når jeg ser på alle hundene som har bestått utholdenhetsprøve, som egentlig bor i hundegård og ikke har noe kondis eller aldri har syklet noe før, og med ikke en fullt så sprek eier heller, så kan det vel umulig være så vanskelig?

Det virker ikke som om de som tar prøven trener til den liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hehe - skal prøve å unngå å sykle baklengs! :lol:

Nei, det er ikke merkelig at farten er tilpasset typiske brukshundraser (hva nå det var igjen.. :lol: ), men det ville jo vært litt rart om terriern hadde strøket pga farten, selv om alt annet var bra.

Ja det var det også.. brukhundraser.. Næhh, kan man ikke gjøre det veldig enkelt å si at alt over 25 cm i mankehøyde, kan starte, rotter ikke tillatt... HIhihi. Men seriøst så er det ikke så farlig tror jeg om farten er 10 km/t eller 15 km/t. Da sambo tok denne så syklet han med to hunder samtidig (han syklet ikke så mye, bremset mer..) da stoppet de og badet hundene ved ett vann i pausen.

Det er nok ikke bare størrelse som har noe å si, jeg kan tenke meg at kroppsbygning har litt å si også. Og bare det at jeg ser forbedringer fra den første gangen jeg syklet med fartsmåleren til andre gangen jeg gjorde det, tyder jo på at dette også er noe som kan trenes opp. Andre ting har sikkert også betydning.

Selvfølgelig har bygning noe å si, en schäfer er en traver og skal ha lange jordvinnende steg, det er naturlig for den å lange ut i trav, noe som kan være vanskeligere for en hund av mer kvadratisk bygning, vil jeg anta. Men man ser jo også at genetikken har mye å si,m våre to fikk lik mosjon og det var vesentlige forskjeller, da den ene er mer korrekt anatomisk bygd enn den andre som stadig valgte galoppen da hastigheten økte fra 10-11km/t til opp mot og over 15km/t.

Men jeg må si jeg har bekymret meg mye for galoppen, ja.. Ser for meg en streng dommer som sykler ved siden av oss og kremter og hoster hver gang hunden tar et galoppsteg.. :lol: Har prøvd å holde henne i trav, og det er jo det vi trener på, men godt å vite at de ikke stryker oss om vi galopperer noen km.

Nå kjører som regel dommeren bil (har aldri sett en dommer som er så sprek at de sykler selv..) og man slipper av gårde en og en ekvipasje med ca 30 sek mellomrom, dommeren følger ikke en og en hund fra start til mål, så du kan holde på stort sett som du vil..

---

Hva pleier en slik prøve forresten å koste? Har meldt oss på, men ikke fått svar på hvor mye det koster. 200-400kr? Lurer også på underlaget; prøver de å holde det på grus/sand, eller kan man risikere å måtte sykle på asfalt?

Det er vel litt lokale forskjeller men mener det har kostet 200-300kr her i området. De fleste velger å ha det på grusveier, men er usikker på om det er definert i regelverket at det kan foregå på asfalt? Her er det en løype som sykles fram og tilbake to ganger, den er flat, bare grusveier og mulighet til å bade hundene i ett tjern. Men det finnes andre som har løyper med særdeles kupert terreng, så det kommer helt an på arrangøren.

Lykke til! Når er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de er flink til å holde det unna asfalt.

Hvor lang tid man bruker sammenlagt. Er det ikke slik at man har så og så mange minutter på hele greien, inkludert pausene? Og hvis man klarer det innen tiden, uansett om hunden har lagt i 10 km/t noen ganger og i 20 km/t noen ganger, så består man.

Når jeg leser reglementet, så virker det vanskelig. Jeg vet ikke om vi vil klare det innen tidsfristen, alt ettersom hvordan banen er. Men når jeg ser på alle hundene som har bestått utholdenhetsprøve, som egentlig bor i hundegård og ikke har noe kondis eller aldri har syklet noe før, og med ikke en fullt så sprek eier heller, så kan det vel umulig være så vanskelig?

Det virker ikke som om de som tar prøven trener til den liksom...

Med fare for å virke slapp og dum som ikke gidder å regne selv; har du tiden i hodet? :lol:

Ja det var det også.. brukhundraser.. Næhh, kan man ikke gjøre det veldig enkelt å si at alt over 25 cm i mankehøyde, kan starte, rotter ikke tillatt... HIhihi. Men seriøst så er det ikke så farlig tror jeg om farten er 10 km/t eller 15 km/t. Da sambo tok denne så syklet han med to hunder samtidig (han syklet ikke så mye, bremset mer..) da stoppet de og badet hundene ved ett vann i pausen.

Hihi! Da er det nok fare for at terriern ikke får starte..! :lol: Du har fortalt om den sykkelprøven før, og når jeg innimellom ser litt svart på det og forestiller meg regelryttere, så tenker jeg på den og prøver å si til meg selv at det går nok heller bra! :lol:

Selvfølgelig har bygning noe å si, en schäfer er en traver og skal ha lange jordvinnende steg, det er naturlig for den å lange ut i trav, noe som kan være vanskeligere for en hund av mer kvadratisk bygning, vil jeg anta. Men man ser jo også at genetikken har mye å si,m våre to fikk lik mosjon og det var vesentlige forskjeller, da den ene er mer korrekt anatomisk bygd enn den andre som stadig valgte galoppen da hastigheten økte fra 10-11km/t til opp mot og over 15km/t.

Nå kjører som regel dommeren bil (har aldri sett en dommer som er så sprek at de sykler selv..) og man slipper av gårde en og en ekvipasje med ca 30 sek mellomrom, dommeren følger ikke en og en hund fra start til mål, så du kan holde på stort sett som du vil..

Virkelig; kjører dommeren bil? Hadde med meg typen her forleden dag da vi syklet halvannen mil, og han ble jo knapt sliten.. Nå er det mye flatt der vi sykler, men noen oppoverbakker er det jo. Begynner å lure på hvor dårlig stelt noen folk er; typen er nemlig ikke i spesielt god form.. ;)

---

Det er vel litt lokale forskjeller men mener det har kostet 200-300kr her i området. De fleste velger å ha det på grusveier, men er usikker på om det er definert i regelverket at det kan foregå på asfalt? Her er det en løype som sykles fram og tilbake to ganger, den er flat, bare grusveier og mulighet til å bade hundene i ett tjern. Men det finnes andre som har løyper med særdeles kupert terreng, så det kommer helt an på arrangøren.

Lykke til! Når er det?

Mener det ikke står noe i regelverket om underlag, men det står "gater og veier av forskjellig beskaffenhet" eller noe i den duren. Og for meg er en gate asfaltert. Det vil jo sikkert slite mer på potene om hundene må løpe på asfalt, for ikke å snakke om ledd..

Høres flott ut å kunne bade litt i en pause, prøver å legge pausene vi tar til slike steder med vanningsmulighet. Apropos; bør man ha med vannskål og vann selv, i tilfelle? Ser hun liker å drikke når vi tar pauser, og hun liker å stå i vannet og kjøle seg ned.

Vi er påmeldt til den 23. september, schäferklubben som arrangerer. Men de er ganske dårlige på å svare på mail, så jeg får ikke noe klokt ut av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Huldra

Jeg regner med du skal starte prøven hos "oss" da..? Nå har jeg ikke noe med arrangemanget å gjøre, men skal svare så godt jeg kan på det jeg vet.

Men i alle fall så pleier ikke dommer å være med på UHP prøver hos oss. Dommer kontrolerer kun hundene i pausen. Som oftest så dømmer dommeren ferdselsprøve eller noe samtidig.. Det pleier å være med en *følge sykkel* som sykkler først og viser vei.

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt kontrollert for hvilken gangart hunden har igjennom løypa eller at noen har røket på fart. Hos oss har det gjerne vært med en god del hunder på UHP prøvene og om en ekvipasje sakker veldig akterut i forhold til de andre tror jeg nok den hunden vil bli gransket litt nøyere, men om den ikke viser noen fysiske tegn på å være utslitt eller skadet tror jeg nok den får fullføre.

Edit: Hos oss går UHP prøvene på grusveier og det er rimelig flatt

Edit 2: :lol: Hos oss er pausene planlagt og felles. Pausene pleier å være inne på området til klubben. Jeg tror ikke det er noen mulighet for å bade hundene i pausene. Men det er lov å vanne hundene, så ta med vann og vannskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Huldra

Jeg regner med du skal starte prøven hos "oss" da..? Nå har jeg ikke noe med arrangemanget å gjøre, men skal svare så godt jeg kan på det jeg vet.

Men i alle fall så pleier ikke dommer å være med på UHP prøver hos oss. Dommer kontrolerer kun hundene i pausen. Som oftest så dømmer dommeren ferdselsprøve eller noe samtidig.. Det pleier å være med en *følge sykkel* som sykkler først og viser vei.

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt kontrollert for hvilken gangart hunden har igjennom løypa eller at noen har røket på fart. Hos oss har det gjerne vært med en god del hunder på UHP prøvene og om en ekvipasje sakker veldig akterut i forhold til de andre tror jeg nok den hunden vil bli gransket litt nøyere, men om den ikke viser noen fysiske tegn på å være utslitt eller skadet tror jeg nok den får fullføre.

Edit: Hos oss går UHP prøvene på grusveier og det er rimelig flatt

Edit 2: :lol: Hos oss er pausene planlagt og felles. Pausene pleier å være inne på området til klubben. Jeg tror ikke det er noen mulighet for å bade hundene i pausene. Men det er lov å vanne hundene, så ta med vann og vannskål.

Å, så flott at du svarer! ;) Greit å vite hvordan ting foregår; har prøvd å sende flere mail, men ikke fått svar. :lol: Begynner å bli litt mindre "nervøs" nå, har bekymret meg litt for hvordan dette skulle gå, antageligvis uten grunn. Vet du hvor vi skal møte opp også da? Er det på Stavsøra?

Skal ta med vann og skål, og hvis pausene er på schäferhundklubbens område på Stavsøra, så er det jo elv i nærheten som man kanskje kan få låne hvis det er tid. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så flott at du svarer! :o Greit å vite hvordan ting foregår; har prøvd å sende flere mail, men ikke fått svar. :o Begynner å bli litt mindre "nervøs" nå, har bekymret meg litt for hvordan dette skulle gå, antageligvis uten grunn. Vet du hvor vi skal møte opp også da? Er det på Stavsøra?

Skal ta med vann og skål, og hvis pausene er på schäferhundklubbens område på Stavsøra, så er det jo elv i nærheten som man kanskje kan få låne hvis det er tid. :)

Tror nok også du har bekymret deg uten grunn :)

Føler meg temmelig sikker på at prøven blir på Stavsøra. Vi har noen ganger arrangert UHP på Øysand, men de siste gangene har det vært stavsøra, så jeg vil tro det blir der. Da pleier vi å sykkle grusveien langs elva og rett før der asfalten begynner tar vi av innover gårdsveien som går over mot Byneset. Så snur man før man kommer helt over også tilbake igjen til Stavsøra.

hvorfor du ikke har fått svar på mail vet jeg ikke, men spørsmålet er om den har kommet frem til rette vedkommende. Rette plass å sende mail er: bruks@team-nordenfjeldske.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også du har bekymret deg uten grunn :o

Føler meg temmelig sikker på at prøven blir på Stavsøra. Vi har noen ganger arrangert UHP på Øysand, men de siste gangene har det vært stavsøra, så jeg vil tro det blir der. Da pleier vi å sykkle grusveien langs elva og rett før der asfalten begynner tar vi av innover gårdsveien som går over mot Byneset. Så snur man før man kommer helt over også tilbake igjen til Stavsøra.

hvorfor du ikke har fått svar på mail vet jeg ikke, men spørsmålet er om den har kommet frem til rette vedkommende. Rette plass å sende mail er: bruks@team-nordenfjeldske.com

Takk for mailadresse! Da jeg meldte på, gjorde jeg det via et "fellesskjema" på nettsidene deres, og etter noen dager fikk jeg mail om det var greit at jeg stilte til prøve den dagen jeg hadde meldt på, og ikke noen dager senere. :) Joda, det var jo i orden, skrev jeg, og slengte samtidig med noen spørsmål om pris og kontonr og sted og sånn. Men jeg har ikke fått svar. Merkelig, siden det virket som om den personen hadde litt "ansvar" for prøven..? Jeg har også skrevet mail tidligere og spurt om noe lignende ang UHP, men da til en annen adresse, som jeg heller ikke fikk svar fra. ;) Kan prøve denne, men nå har jeg jo fått så mye god info her atte! Sa det nettopp til typen; hva skulle jeg gjort uten hundesonen? Jeg måtte jo ha letet opp og tolket navn fra mailadressen jeg fikk mail fra, lett i telefonkatalogen etter nr og ringt folk..! :)

(Klikket litt på dragene dine som takk!) :o

Jeg har nok et oppfølgningsspørsmål: når vi sykler, har det hendt en gang at Tulla har stoppet ved en bekk langs veien for å drikke (uten at jeg har tenkt vi skal ta pause). Nå er det kanskje ikke slike bekker langs veien der vi skal sykle på prøven, men hvis det er det, og hvis hun stopper for å drikke, har jeg da lov å stoppe eller må jeg dra henne videre? Generelt drikker hun veldig mye på slike treningsturer, og når vi tar pause stopper jeg alltid ved en bekk eller et vann hun kan drikke av, og da drikker hun ganske mye hver gang hun får mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg prøver meg igjen, lurer fremdeles på dette:

Jeg har nok et oppfølgningsspørsmål: når vi sykler, har det hendt en gang at Tulla har stoppet ved en bekk langs veien for å drikke (uten at jeg har tenkt vi skal ta pause). Nå er det kanskje ikke slike bekker langs veien der vi skal sykle på prøven, men hvis det er det, og hvis hun stopper for å drikke, har jeg da lov å stoppe eller må jeg dra henne videre? Generelt drikker hun veldig mye på slike treningsturer, og når vi tar pause stopper jeg alltid ved en bekk eller et vann hun kan drikke av, og da drikker hun ganske mye hver gang hun får mulighet.

Og så lurer jeg på hva "vesensprøve" er for noe? Hva gjør de, hva skal jeg gjøre, hva bør hunden gjøre eller ikke gjøre? Er det dette som er å sjekke potene osv på hunden, eller er det noe annet?

(Herlighet så mange spørsmål jeg har, skulle tro man trengte doktorgrad for å sykle noen mil med hunden..! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesensprøve kan du se på hjemmesiden min på starten av ferdselsprøven.

Edit: Haha, vanvittig bra forklart. Jeg snakker da om filmen, som naturlig nok ligger under "filmer".

Oki, som om jeg skjønte det riktig, så skal hunden gå fot mellom noen folk, og få chippen avlest? :)

Kult, har aldri hørt om dette før jeg! Og skulle gjerne vært med på noe sånn med Zorba da vi er to resere på sykling. Men hvor lang er strekningen? 2 mil?

Hvor skal dette foregå? (dv. mulig og komme og se på? )

Skal være på Øysand/Stavsøra hos schäferhundklubben. Vet ikke om det er så mye å "se på", vi sykler jo tross alt.. :innocent: Og det er nok veldig lite tilskuere og heiagjenger..! :whistle: Men for all del, dersom du syns det virker gøy å se på, så er det bare å komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, som om jeg skjønte det riktig, så skal hunden gå fot mellom noen folk, og få chippen avlest? :innocent:

Det er liksom et slags hilserituale og litt sånt pluss chipavlesning ja. Jeg tror faktisk ikke Cane var under kommando der og da, men han er vant til å trene lydighet på det området. :) Jeg tror de har den bare for å luke vekk eventuelle nervøse eller aggressive hunder, for disse får ikke fortsette hvis de ikke "består" vesenstesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom et slags hilserituale og litt sånt pluss chipavlesning ja. Jeg tror faktisk ikke Cane var under kommando der og da, men han er vant til å trene lydighet på det området. :innocent: Jeg tror de har den bare for å luke vekk eventuelle nervøse eller aggressive hunder, for disse får ikke fortsette hvis de ikke "består" vesenstesten.

Såå.. må man liksom ha trent på dette på forhånd? Eller kan man ta det som en trening, dvs belønne hvis man vil det? Eller skal dette være noe hunden "bare gjør"..? Er det nødvendig at hunden går fot, eller..? Jeg får liksom ikke helt "taket" på dette. :whistle: Husk at jeg er helt grønn hva angår bruks og sånt, så ting som kanskje er vanlig og normalt for deg, er helt ukjent for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå.. må man liksom ha trent på dette på forhånd? Eller kan man ta det som en trening, dvs belønne hvis man vil det? Eller skal dette være noe hunden "bare gjør"..? Er det nødvendig at hunden går fot, eller..? Jeg får liksom ikke helt "taket" på dette. :whistle: Husk at jeg er helt grønn hva angår bruks og sånt, så ting som kanskje er vanlig og normalt for deg, er helt ukjent for meg. :)

Nå spør du vanskelig. :lol: For å være helt ærlig så er det bare å møte opp og gjøre som du får beskjed om, så lenge hunden din er noenlunde normal i topplokket så går det kjempefint, men jeg trooor ikke jeg ville satset på at du kan ha med belønning. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har noen spørsmål angående UHP!

Jeg har lest reglementet opp og ned, og googlet, og lest tråder her inne, men sitter fortsatt igjen med noen spørsmål :whistle:

Får man tittel på stamtavlen ved bestått UHP? Og er den da AD eller UHP? Ser flere hunder med enten den ene eller den andre... Kan man velge?

Dette står jo i reglementet, men vet ikke helt hvordan det skal tolkes:

"Bedømmelse: Det gis ikke poeng etter predikater, kun bestått eller ikke bestått. Ved bestått tildeles hunden utdanningsbetegnelsen UHP, som føres inn i resultatheftet. Det kan utdeles diplom til hundene som har bestått."

Deretter: dersom man får en tittel, må man vel ha med stamtavlen til hunden for å bevise hvilken hund man starter med? Jeg spurte spesifikt om jeg måtte ha den med, og fikk svar om at jeg kun trengte vaksinasjonskort... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål angående UHP!

Jeg har lest reglementet opp og ned, og googlet, og lest tråder her inne, men sitter fortsatt igjen med noen spørsmål :whistle:

Får man tittel på stamtavlen ved bestått UHP? Og er den da AD eller UHP? Ser flere hunder med enten den ene eller den andre... Kan man velge?

Dette står jo i reglementet, men vet ikke helt hvordan det skal tolkes:

"Bedømmelse: Det gis ikke poeng etter predikater, kun bestått eller ikke bestått. Ved bestått tildeles hunden utdanningsbetegnelsen UHP, som føres inn i resultatheftet. Det kan utdeles diplom til hundene som har bestått."

Deretter: dersom man får en tittel, må man vel ha med stamtavlen til hunden for å bevise hvilken hund man starter med? Jeg spurte spesifikt om jeg måtte ha den med, og fikk svar om at jeg kun trengte vaksinasjonskort... :icon_confused:

Titlen blir "AD". De skal sjekke chippen på hunden, og man må derfor ha med stamtavlen også :) Du trenger også en resultatbok som du får kjøpt på NKK.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at AD S NUCH NVCH Najanin's Deki Imouto høres veldig flott ut, altså... :whistle:

Vi tar sikte på UHP når hun er gammel nok. Hun traver i et tempo andre, større hunder må galloppere for å holde tritt med, så det er vel heller formen til undertegnede som blir spørsmålet... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...