Gå til innhold
Hundesonen.no

Er utstillingsgolden/labrador for tunge til å gå agility?


Kristiin

Recommended Posts

Jeg synes det er litt vanskelig å si slik og slik skal en labbis være, for at den ikke skal være overvektig. Men er grei huskeregel er jo om du ikke kan kjenne ribbeina, har hunden litt mye å gå på.

Alle labbiser (og golden), som stilles, er ikke overvektige og derfor blir det veldig trangsynt og fordomsfullt å si at disse ikke kan gå agility.

Jeg har inntrykk av at de som gjør det godt på utstilling er overvektige (hvis en overvektig hund er sånn at man ikke kjenner ribbeina) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

UtstillingiTrondheim328-full;init:.jpg

Jeg hvet ikke om dette skal være med her, men ettersom det handler om retrievere generelt. Jeg har en Flat som har gjort det veldig bra på utstilling, han er en liten men kraftig type.

Vi driver nå med agility og han har ikke noe problem med noen av hindrene. Når han river så er det somregel fordi han er over ivrig så han tar feil sats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtstillingiTrondheim328-full;init:.jpg

Jeg hvet ikke om dette skal være med her, men ettersom det handler om retrievere generelt. Jeg har en Flat som har gjort det veldig bra på utstilling, han er en liten men kraftig type.

Vi driver nå med agility og han har ikke noe problem med noen av hindrene. Når han river så er det somregel fordi han er over ivrig så han tar feil sats.

Flaten har jo ikke like klart skille mellom jakt og utstilling som golden og labrador, eller? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg fra deg, Ingvild:)

Dette er OT, men husker det lå en film på forumet av en Nuffe i LP som spratt seg rundt med bakpart til utgangstilling. Jeg er helt sikker på at den kunne gått en agility bane, selv om det kanskje gikk litt tregere en med en BC.

Altså her må jeg reagere. Den klokeste i denne diskusjonen synes jeg er Eva - og hun er yngre enn dere andre! Til tross for de ampre innleggene ovenfor, så svarer hun fint og høflig og velbegrunnet.

Jeg er like gammel som Eva, og jeg har også lov til å si min mening. Jeg var enig med Labbis og jeg syntes også alle innleggene handlet om akkurat det samme og at ingen kom noen vei. Derfor skrev jeg at det virker som hun ikke tar til se det, uten å mene å hakke på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså her må jeg reagere. Den klokeste i denne diskusjonen synes jeg er Eva - og hun er yngre enn dere andre! Til tross for de ampre innleggene ovenfor, så svarer hun fint og høflig og velbegrunnet.

For oss som ikke deltar på daglig/ukentlig basis i aktiv hundetrening sammen med andre aktive, som ikke drar på ymse stevner og ser hunder i aksjon, som ikke drar på utstilling - så ser den alminnelige goldene ut som et drog. Ingen tvil om det. I min verden er langt de fleste golden, for tunge eller for veike til å brukes til noe som helst. Og det virker som Eva har den samme oppfatningen. DET ER LOV! Derimot er Eva klokere enn meg og spør og graver til tross for at hun da er "kvalm og ikke tar til seg noe". Ingen av de innleggene her har overbevist meg om at de "fleste" show-goldenen kan brukes til agility, selv ikke når jeg har vært på utstilling og sett dem eller vært på kurs med goldener.. også showgoldener..også små, nette tisper men så forsiktige og rolige at i mine øyne ville det være en mega-jobb å få dem til å funke i agility.

Så det så!

Hadde tenkt å skrive her jeg også, men synes TonjeM har skrevet det så bra at jeg sier meg bare enig med henne.

Jeg skjønner forøvrig godt at Eva har inntrykk av at labradorer og goldens er tunge og trege, for det inntrykket sitter jeg også med. Jeg synes de er tungt bygde, nesten tønneformede og en del synes jeg ser ut til å ha korte bein. Flere av bildene som blir lagt ut som skal være eksempel på lette retrievere synes jeg fortsatt ser tunge ut. MartineH sine synes jeg er ordentlig flotte, og det er da himmelvid forskjell på hennes og de på en del av bildene rundt om kring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å skrive her jeg også, men synes TonjeM har skrevet det så bra at jeg sier meg bare enig med henne.

Jeg skjønner forøvrig godt at Eva har inntrykk av at labradorer og goldens er tunge og trege, for det inntrykket sitter jeg også med. Jeg synes de er tungt bygde, nesten tønneformede og en del synes jeg ser ut til å ha korte bein. Flere av bildene som blir lagt ut som skal være eksempel på lette retrievere synes jeg fortsatt ser tunge ut. MartineH sine synes jeg er ordentlig flotte, og det er da himmelvid forskjell på hennes og de på en del av bildene rundt om kring?

De synes jeg er helt utrolig nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er OT, men husker det lå en film på forumet av en Nuffe i LP som spratt seg rundt med bakpart til utgangstilling. Jeg er helt sikker på at den kunne gått en agility bane, selv om det kanskje gikk litt tregere en med en BC.

Når jeg har sittet her og diskutert, så bare for å understreke det hele, så hopper den ene newfoundlandshunden jeg passer over barnegrinden på 1 meter, med 20 cm margin, helt elegant.

Jeg tror de fleste hunder klarer å hoppe høyere enn vi ofte innbiller oss :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså her må jeg reagere. Den klokeste i denne diskusjonen synes jeg er Eva - og hun er yngre enn dere andre! Til tross for de ampre innleggene ovenfor, så svarer hun fint og høflig og velbegrunnet.

For oss som ikke deltar på daglig/ukentlig basis i aktiv hundetrening sammen med andre aktive, som ikke drar på ymse stevner og ser hunder i aksjon, som ikke drar på utstilling - så ser den alminnelige goldene ut som et drog. Ingen tvil om det. I min verden er langt de fleste golden, for tunge eller for veike til å brukes til noe som helst. Og det virker som Eva har den samme oppfatningen. DET ER LOV! Derimot er Eva klokere enn meg og spør og graver til tross for at hun da er "kvalm og ikke tar til seg noe". Ingen av de innleggene her har overbevist meg om at de "fleste" show-goldenen kan brukes til agility, selv ikke når jeg har vært på utstilling og sett dem eller vært på kurs med goldener.. også showgoldener..også små, nette tisper men så forsiktige og rolige at i mine øyne ville det være en mega-jobb å få dem til å funke i agility.

Så det så!

Enig i delen som omhandler Eva, men ikke enig i at de fleste show golden ikke kan brukes til agility.

Huff hva slags golden'er er det dere ser egentlig? De kan jo ikke være særlig trente? Jeg tror det må være eiernes feil, ikke linjene - selv om det såklart er viktig å ha fokus på sunne og funksjonelle linjer, og passe på at ikke rasen utvikler seg i feil retning.

Men greit at de er tyngre bygd, men en tyngre bygd hund kan da virkelig hoppe og løpe ?

(Selv om jeg quotet deg Tonje, så mener jeg ikke bare deg :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på spranghester så blir jo de fort skadet i sener og forknær. Jeg ser for meg at det samme gjelder store og/eller tunge hunder? Eller er jeg helt på jordet? :)

Edit: Kan en og samme labrador være aktiv i agility og utstilling og gjøre det bra i begge? Jeg har inntrykk av at man vil ha minst mulig vekt i agility og mest mulig på utstilling, men det er mulig jeg har missforstått :whistle:

Jeg ser nå hvor dumt skrevet det innlegget i rasesuppe som omhandlet utstillings golden/labrador var skrevet. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå en labrador i klubben vår, den ene er fra jakt linjer mens den andre er fra utstillings linjer. Det er litt vanskerlig og sammenlingne dem nå for den ene er 1 år og den andre er 5 mnd. Men har jo sett begge to når de har trent osv. Og den med utstillings linjer har verkelig potensiale, når den får trent i et år så kommer den til og gjøre det bra. Jeg ville nok si at de er nesten på samme nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på spranghester så blir jo de fort skadet i sener og forknær. Jeg ser for meg at det samme gjelder store og/eller tunge hunder? Eller er jeg helt på jordet? :D

Edit: Kan en og samme labrador være aktiv i agility og utstilling og gjøre det bra i begge? Jeg har inntrykk av at man vil ha minst mulig vekt i agility og mest mulig på utstilling, men det er mulig jeg har missforstått :)

Jeg ser nå hvor dumt skrevet det innlegget i rasesuppe som omhandlet utstillings golden/labrador var skrevet. Sorry.

Tenker det samme som deg. Det må jo være en ganske så stor belastning på skjelettet og leddene til en stor og veldig kraftig hund å gå agility?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare skummet gjennom, mulig jeg gjentar ting som allerde er nevnt - såfall beklager jeg det!

En slank, utstillingslabbe/golden er overhodet ikke for tung til å gå agility.

De kan muligens få problemer med å overholde standardtiden i kl 3, noen dommere har knappe tider.

Så hvor langt skal du? Agility for moro, eller landslagnivå?

Daffe retrievere har ikke bare blitt sånn av seg selv!

Spesielt golden har en tendens til å bli passiv dersom den ikke aktiviseres jevnlig, både mentalt og fysisk.

Jeg har hatt jevnlig kurs for retrieverklubben de siste 4 årene og hatt endel labber og golden på valpe- og grunnkurs.

Knallhunder har de vært, jobbet som bare det!

I motsetning til de fleste flater og tollere som har vært innom så har av-knappen vært dugelig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en show-golden jeg tok bilder av på NKK trondheim:

37-1.jpg

edit: Synes ingen ser så veldig stor, klumpete, feite ut som ikke kan hoppe over et agility hinder :lol:

Denne hunden ser ut som en relativt ung tispe (nedrøytet forsåvidt), som allerede har klart å få den stygge, karakteristiske "flate" golden-ryggen. Den er, i mine øyne, for tjukk. Man kan se at den fra over skuldrene, bak til lenden og videre bak mot krysset og halen, er helt flat pga for mye fett. Nei, den er ikke direkte feit (den har jo fremdeles underlinje, som muligens vises bedre siden den jo er nedrøytet), men jeg synes den kunne vært slankere. Det ser ut som om noen hunder (linjer?) har lettere for å få dette enn andre, men alle hunder kan få det. Så i mine øyne er ikke dette et bilde som taler til fordel for showlinjer. Håper ikke det er hunden til noen her inne, og at jeg med dette har fornærmet dem.

Jeg må si meg enig med Paws og TonjeM. De goldenene jeg ser "langs gata" vil selvsagt være i stand til å både løpe og hoppe, men de er tunge! Jeg har sett flere golden på ag-konkurranse, og jeg trener med flere goldens i klubben, i hovedsak unge hunder. Men disse er også store, tunge dyr. Ingen er direkte feite, men at de kunne vært slankere er helt klart!

Det som er min største innvending mot golden/labbis i agility, er dog ikke hundens kondisjon (den kan man alltids forandre på), men at beinbygningen er utrolig stor og tung; de er slett ikke grasiøse ute på banen! :lol: Man ser at de lander tungt, det er nesten så jeg føler all vekten de får smelt inn i skuldrene og videre ned i frambeina når jeg ser de hopper, og det gjør ikke godt. Jeg tror heller ikke at alle hunder kan gå agility. Da mener jeg ikke "kosetrening", men konkurranserettet trening på noe høyere nivå. For joda; "alle" hunder kan hoppe og løpe og svinge, men noen har lettere for det enn andre, og noen er mer bygget for det enn andre. Jeg har vært borti flere golden som har vært godt trent og i god kondisjon, men jeg vlle aldri valgt en slik hund til å konkurrere med i agility - nettopp pga kroppsbygningen; at de ER store og tunge, og det ER en belastning på hunden å gå løp. Jeg synes også det ser belastende ut for en stor jaktvariant av rasen å gå agility..

En helt annen ting er at mange av de goldens jeg har sett på konkurranse og agilitytrening, har løpt ut, vært ukonsentrert og ikke motivert for å jobbe. Man kan skylde på hva man vil for min del (at hunden liker folk og hunder så godt at den bare måå hilse, at det fløy en fugl over banen, at ditt eller datt), men av det jeg har sett, ser det ut som om mange goldens har konsentrasjonsproblemer, og muligens også motivasjonsproblemer.. noe man ikke ser like ofte med andre raser. Nå har ikke jeg valgt de beste agilityrasene selv, men de har i alle fall en kroppsbygning som ikke belaster de unødvendig mye og de holdes i god kondisjon.

For å kunne diskutere dette, bør vi egentlig være enige om hva "agility" er, på hvilket nivå snakker vi? For hvis vi snakker om å få hunden til å hoppe to hinder og balansere over stigen med bånd på, så joda - helt klart kan ALLE hunder gå agility. Er det snakk om å få en hund gjennom en klasse 1 bane og kanskje videre, og trene jevnt og trutt og få fremgang, så er saken en helt annen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si meg enig i det du sier fordi på de konkuransene jeg har hvert på så har jeg sett mange gode goldner og labbiser. De lider ikke av får lite konsentrasjon og de synes det er bare drit kult og løpe ag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de som gjør det godt på utstilling er overvektige (hvis en overvektig hund er sånn at man ikke kjenner ribbeina) :lol:

Jeg har også fått inntrykk av at de som gjør det bra i utstilling av labbiser er i det minste kraftigere bygd. Ikke nødvendigvis overvektig. Dette har jeg også fått høre fra folk som stiller/har stilt ut labbis.

Men når det er sagt så kan nok en labrador og en golden gjøre det bra i agility og du vil det :lol: Jeg har sett flere av begge rasene som går agility. Den ene golden som jeg husker fra sist konkurranse løp riktig nok ikke super fort, men hoppet fint over hinderene.

Om de kan gjøre det godt i både utstilling og agility kan jeg ikke svare på ettersom at jeg ikke vet hva som ønskes i utstillingsringen når det kommer til labrador og golden kropslig. Men jeg vet at jeg nå sliter med at min papillon er litt for tynn etter at vi begynte å trene agility ofte, og at vi nå må øke mat mengden før utstilling. Dette vet jeg at det er flere med papillon som også sliter med. Så det kan være matmengden må økes før utstilling.

Igjen, som alle andre sier her så spørs det hvor langt du vil med hunden din innen agility. Er det for morro skyld eller satser du på å nå høyt? Hvis du vil satse stort på agility så ville jeg nok ikke valgt utstillings linjer innen labrador eller golden.

Lykke til med valget ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I mine øyne duger utstillingsvarianten av labrador/golden/flat generelt ikke til agility.

Da mener jeg regelmessig trening med noen form for ambisjoner. Min mening skriver jeg av hensyn til HUNDEN!

Det gjør vondt i hjerta mitt når jeg ser noen av disse stakkers hunder ta seg gjennom en bane og tenker på hva kroppene må tåle :whistle:

Når det gjelder lab o golden er det jo åpenlyst tyngden som er problemet, for flat er det oftere konstruksjonen som er i veien. Av noen grunn har rasen blitt en lang traver - veldig vakker og flytig i trav - men i galopp og hopp ser det ofte ut som at bakdelen ikke følger med resten av kroppen. Jeg fikk for en tid siden forklart for meg av en fysioterapeut en mulig grunn til hvorfor flattene ofte har vansker nå, og en av grunnene skal visstnok være et flat kors og mye vinkler. En betydlig andel av hannene er også blitt veldig store.

Nå skriver jeg altså GENERELT som i = gjelder ikke alle. Det finnes forstås både tynne showlabradorer og kjappe smidige flatter - men de er dessverre ikke en vanlig syn på hverken kurser, konkurranser eller på gata. Jeg har drivet med aktiv hundesport i 20 år og mener bestemt at man så flere sunne og kjappe retrievere førr.

Utroligt merkverdig egentlig, at konkurranseformen utstilling som i grunn skal gå ut på å premiere god anatomi, istedet ender opp med å ødelegge rase etter rase... Forklar gjerne det den som kan :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...