Gå til innhold
Hundesonen.no

Er utstillingsgolden/labrador for tunge til å gå agility?


Kristiin

Recommended Posts

Goldene er ganske tunge og store utav de jeg har møtt. Late er de også, sikkert typisk show golden. Tror ikke de kan hoppe så mye i agility, og ikke tror jeg de er så raske heller, så jeg vet ikke med det. Samme med show labrador egentlig.

De kan overhode ikke hoppe høyt over agility hinder nei ... :)

7.jpg

Golden går fint ann og bruke i agility men det er ikke en elite hund akkurat.

Kan jo foreslå noen raser som kanskje kan passe. (har ingen egenerfaring med disse)

Schapendoes

Kooikerhund

Gos d'Atura Catala

Briard

Australsk Kelpie

Pumi

Belger(Tervueren, Groenendael, Malinois, Laekenois)

Border Collie

Jeg tror ikke BC, belger, kelpie eller briard vill passe deg.

Og dette sier Animal Planet;

Aussie 99%

Terv 98%

Engelsk Springer Spnaiel 97%

Field Spaniel 97%

Golden 97%

Irsk Setter 97%

Toller 97%

En eller annen polsk rase 97%

Labrador 97%

+ maange

Collie 95%

Eukanuba

syns jeg skulle hatt en IW(!). Eller Beardis, Pointer, Shiba eller en eller annen harehund.

Stoler ikke på disse testene, får jo alt fra fuglehunder til jakthunder til pudler til gjeterhunder :P

Synes det er snålt at det kom opp så mange fuglehunder..

Vilde

Store pyrren eller lille pyrren?

Ehm, det er bare en størrelse på pyrren :) Tenker du på briard som en "stor pyrre" ? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Den der så ikke ut som en show golden? :P

vas-ekte show golden ja. Ganske stor og egentlig, ingen jaktgolden det der nei vis det var det du tenkte på :P

Her har vi jaktgolden som hopper til en sammenligning http://www.jaktgolden.com/Fotoalbum-sider/080420.htm

Men det der er en jaktgolden da, den jeg la ut bilde av var en stor show-golden :)

Jeg har ikke vurdert noen av de. Men begrunn hvorfor de ikke kan passe meg? Selv kunne jeg tenkt meg en BC en gang, men ikke denne gangen. Jeg vil skaffe meg en når jeg har blitt en flinkere hundetrener og kan nå langt med den.

Pyreneisk gjeterhund og pyrenehund har begge forkortelsen "pyrre" :P Men vurderer ingen av de to.

Jeg tror ikke de passer deg /som førstegangs-hund :whistle: Men såklart, kan hende bc er en fin rase for deg når du har hatt hund en stund og er samlet deg litt mer hunde/trenings-erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det der er en jaktgolden da, den jeg la ut bilde av var en stor show-golden :whistle:

Jeg er klar over at jeg la ut en link til Jaktgolden ja.

Jeg tror ikke de passer deg /som førstegangs-hund :) Men såklart, kan hende bc er en fin rase for deg når du har hatt hund en stund og er samlet deg litt mer hunde/trenings-erfaring :D

Det er ikke førstegangshund da, men jeg ønsker jo ikke den vanskligste hunden i verden. Jeg har jo hatt og har noen problemer med terriern. Og ja, jeg skal bli en bedre hundefører, og det er jo ikke snakk om å skaffe ny hund nå. Men kanskje om et år?

Men uansett. Skal jo ikke ha BC nå, men er blitt ganske interessert i Belger selv om jeg tror det blir Collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var en lettere golden. De goldene jeg har sett hadde aldri klart å hoppe over det der iallefall :whistle:

Kjære deg- jeg vet du har laget deg et bilde av at alle show-goldens og show-labber er kjempetunge, kjempekraftige, men det er faktisk feil. Det er store variasjoner, også innenfor de linjene. De Golden Retrieverne jeg har møtt av showlinjer, har faktisk ikke vært dorske og droge. De har vært kvikke, men kraftige, ganske så utfordrende i unghundperioden, de har krevd mye mosjon og riktig fòring, men de har blitt riktig så fine hunder når de rundet 2 år. Det finnes kjempetunge, superkraftige, late og dorske show-goldens, men jeg er ikke enig med deg i at generelt sett så er alle sånn. Jeg synes heller ikke det er sånn de SKAL være, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatene jeg har møtt har vært fine hunder, men det har vært hett i topplokket! De har hatt full fart og hatt det veldig travelt, litt slitsomt synes jeg.

Men nå vil du ha en?

Goldene er ganske tunge og store utav de jeg har møtt. Late er de også, sikkert typisk show golden. Tror ikke de kan hoppe så mye i agility, og ikke tror jeg de er så raske heller, så jeg vet ikke med det. Samme med show labrador egentlig.

Vet du hva, jeg kjenner at jeg er skikkelig drittlei dine fordommer. Du kjenner ikke rasene, du har ikke peiling på showlinjer vs jaktlinjer og du tror alle hunder som gjør det bra på utstilling er hjernedøde og ubrukelige, tydeligvis. Du tror ikke at de kan hoppe høyt? Hvorfor ikke?? Du tror heller ikke at de er raske? Hvorfor ikke det? Det er hunder det er snakk om, retrievere, ikke en skilpadde eller en pekingeser. "Sikkert typisk show golden". Jeg blir kvalm.

Kjære deg- jeg vet du har laget deg et bilde av at alle show-goldens og show-labber er kjempetunge, kjempekraftige, men det er faktisk feil. Det er store variasjoner, også innenfor de linjene. De Golden Retrieverne jeg har møtt av showlinjer, har faktisk ikke vært dorske og droge. De har vært kvikke, men kraftige, ganske så utfordrende i unghundperioden, de har krevd mye mosjon og riktig fòring, men de har blitt riktig så fine hunder når de rundet 2 år. Det finnes kjempetunge, superkraftige, late og dorske show-goldens, men jeg er ikke enig med deg i at generelt sett så er alle sånn. Jeg synes heller ikke det er sånn de SKAL være, men det er en helt annen diskusjon.

Så utrolig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg- jeg vet du har laget deg et bilde av at alle show-goldens og show-labber er kjempetunge, kjempekraftige, men det er faktisk feil. Det er store variasjoner, også innenfor de linjene. De Golden Retrieverne jeg har møtt av showlinjer, har faktisk ikke vært dorske og droge. De har vært kvikke, men kraftige, ganske så utfordrende i unghundperioden, de har krevd mye mosjon og riktig fòring, men de har blitt riktig så fine hunder når de rundet 2 år. Det finnes kjempetunge, superkraftige, late og dorske show-goldens, men jeg er ikke enig med deg i at generelt sett så er alle sånn. Jeg synes heller ikke det er sånn de SKAL være, men det er en helt annen diskusjon.

Sorry, jeg visste ikke det. De jeg har sett har vært veldig tunge. :whistle:

Men nå vil du ha en?

Håper jeg kan få den til :)

Vet du hva, jeg kjenner at jeg er skikkelig drittlei dine fordommer. Du kjenner ikke rasene, du har ikke peiling på showlinjer vs jaktlinjer og du tror alle hunder som gjør det bra på utstilling er hjernedøde og ubrukelige, tydeligvis. Du tror ikke at de kan hoppe høyt? Hvorfor ikke?? Du tror heller ikke at de er raske? Hvorfor ikke det? Det er hunder det er snakk om, retrievere, ikke en skilpadde eller en pekingeser. "Sikkert typisk show golden". Jeg blir kvalm.

Mine fordommer bygger bare på de få hundene jeg har sett. Sorry hvis de jeg har sett ikke er representative for rasen :D Jeg tror de store retrieverne vil ødelegge seg hvis de hopper for mye, men ett og annet hopp kan de nok klare. Så dumt at du blir kvalm av meg, da... Trodde utviklingen i utstillingsringen gikk den veien, takk for at dere sier i fra at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fordommer bygger bare på de få hundene jeg har sett. Sorry hvis de jeg har sett ikke er representative for rasen :whistle: Jeg tror de store retrieverne vil ødelegge seg hvis de hopper for mye, men ett og annet hopp kan de nok klare. Så dumt at du blir kvalm av meg, da... Trodde utviklingen i utstillingsringen gikk den veien, takk for at dere sier i fra at jeg tar feil.

De hundene du har sett ja, allikevel tror du at alt er slik. Ett og annet hopp kan de klare? Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om. Jeg kjenner mange utstillingsavlede retrievere som går agility, og har sett haugevis. Noe landslagshunder blir det kanskje ikke, men selvfølgelig kan de hoppe!

Hvis du tror at utviklingen i utstillingsringen går den veien til at hunden ikke klarer å gå en agilitybane - så tar du alvorlig feil. Noen raser er ekstreme, men ikke retrieverne. Mange labradorer er nærmest overvektige i utstillingsringen, men det betyr ikke at de er treige dråg og at de blir født med ekstra flesk. På jobben har vi mange utstillingsavlede labradorer, og de er søren meg ikke mye feite, i så fall er det eieren sin feil.

Og golden retrievere (utstillingslinjer) er da ikke overvektige? Hva er det med en golden retriever fra utstillingslinjer som gjør at den ikke klarer å hoppe?

Ja, jeg blir kvalm og utrolig irritert av folk som legger ut fordommer og rakker ned på en rase de ikke har peiling på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene du har sett ja, allikevel tror du at alt er slik. Ett og annet hopp kan de klare? Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om. Jeg kjenner mange utstillingsavlede retrievere som går agility, og har sett haugevis. Noe landslagshunder blir det kanskje ikke, men selvfølgelig kan de hoppe!

Hvis du tror at utviklingen i utstillingsringen går den veien til at hunden ikke klarer å gå en agilitybane - så tar du alvorlig feil. Noen raser er ekstreme, men ikke retrieverne. Mange labradorer er nærmest overvektige i utstillingsringen, men det betyr ikke at de er treige dråg og at de blir født med ekstra flesk. På jobben har vi mange utstillingsavlede labradorer, og de er søren meg ikke mye feite, i så fall er det eieren sin feil.

Og golden retrievere (utstillingslinjer) er da ikke overvektige? Hva er det med en golden retriever fra utstillingslinjer som gjør at den ikke klarer å hoppe?

Ja, jeg blir kvalm og utrolig irritert av folk som legger ut fordommer og rakker ned på en rase de ikke har peiling på!

Kanskje jeg bare har sett de værste da? :whistle: Da har jeg tatt feil, kan vi ikke la det være med det? :D

Edit: Det kan jo også være fordi vi har Vorstehhunder, så jeg sammenligner med dem. Da ser kanskje utstillinghundene ekstra store ut i mine øyne. Sorry! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajazz er fra jaktlinjer, hvertfall så er faren hans jakthundchampion og moren er brukt masse til jakt.

Copper var fra samme kennel som Bajazz

Takk! Jeg håpet nesten de var fra showlinjer jeg nå. Så Bajazz på Bjerke og ble helt forelsket i han :whistle:

Tror problemet med de du har sett er at de sikkert har vært overvektige jeg Eva. Jeg ser også utrolig mange golden og labbis som er det, og det er veldig trist. Men heldigvis er jo det noe som er påført av eierne og ikke nødvendigvis sånn de er.

Berner oppfattes vel som en enda tyngre rase enn retriver, og de kan hoppe og løpe som bare det, men det vet du vel sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg håpet nesten de var fra showlinjer jeg nå. Så Bajazz på Bjerke og ble helt forelsket i han :)

Tror problemet med de du har sett er at de sikkert har vært overvektige jeg Eva. Jeg ser også utrolig mange golden og labbis som er det, og det er veldig trist. Men heldigvis er jo det noe som er påført av eierne og ikke nødvendigvis sånn de er.

Berner oppfattes vel som en enda tyngre rase enn retriver, og de kan hoppe og løpe som bare det, men det vet du vel sikkert :D

Jeg har sett en fin retriever hannhund. Han er fra tunge, overvektige linjer (om jeg skal si det selv), men holdt slank. Han er tungt bygd (synes iallfall jeg), slevom han er slank :blink:

Tidligere ønsket jeg meg en helt vanlig labrador som jeg holdt slank, men da husker jeg at Benedicte/labbis mente de var tunge uansett? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ønsket jeg meg en helt vanlig labrador som jeg holdt slank, men da husker jeg at Benedicte/labbis mente de var tunge uansett? :whistle:

De er tunge ja, de har for kraftig benstamme og buk etter min smak, for korte bein osv, men det er fortsatt en aktiv rase som overhodet ikke har problemer med å hoppe høyt eller løpe raskt. Det er ingenting som heter "overvektige" linjer, hundene blir ikke født overvektige, det klarer eieren å fikse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...