Gå til innhold
Hundesonen.no

allt for FEIT hest..


Ross

Recommended Posts

Har fått en islandshest til en billig penge pga den er grusomt FEIT, og det er ikke normelt feit men mega stor. Hesten har hatt dårlig oppfølging av en eier som ikke kunne hest, og endte med at eier ble redd hesten og hesten har siden da (2år tilbake) stått på fri tilgang på silo på vinter og beite på sommeren, dette har pågått 2 år uten noe som helst bruk. Hesten er virkelig feit og han forhørt meg litt med vetrinær.. men selvsagt andres erfaringer er også godt å høre.

Ønsker kun svar av de som vet eller har fakta opplysninger om opptrening og ikke de som tror.

Ønsker selvfølgelig og unngå mer slitasje på bein, eller overbalastning av rygg osv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som har slanket og trent en slik hest. Jeg kan ta kontakt med henne for tips evt.

Det er iallefall veldig viktig å ikke slanke hesten for fort med tanke på foring, da hester og særlig ponnier kan få noe som heter fettlever. Dvs at pga mindre mat frigjøres fett fra vevet og lagres i leveren. Men pga overvekten skilles det ut for mye fett og leveren blir overbelastet.

Så ta alt veldig gradvis. Hva slags tilstand er høvene i? Jeg lurer pga faren for forfangenhet ved overvekt, og særlig når det er snakk om isis. Spør av nysgjerrighet altså, for det er virkelig bra om dette ikke har gått ut over høvene!

Lykke til med prosjektet, håper hesten blir fin i formen igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede fått svar fra min bekjente som jeg limer inn her :whistle:

Hun var mildt sagt enorm da hun kom til meg, og hadde endel andre issues også, som "Donald"-høver med oppoverbuet tå og mye råte og sopp(barfothest uten oppfølgning den siste tiden), låsninger flere plasser, en stygg skiveutglidning i en nakkevirvel og tannspiser som hadde vokst seg inn i tannkjøttet og måtte skjæres løs...

Forholdsvis mye å nøste opp i, med andre ord...

(Det er viktig at du vet at forrige eier ikke var slem med henne, eller neglisjerte henne... men hun hadde ikke kunnskapene til å ha "denne" typen hest... Hun var fryktelig glad i henne, og gjorde en flott jobb med henne på andre måter.)

Dersom hesten er både utrent og overvektig, er det fare for både forfangenhet, mage/fordøyelsesproblemer, led(ikke minst!) og sener, og andre innvendige problemer...

Hesten bør taes av kraftfor pronto, og få gode mengder (gjerne fri tillgang) på et mindre kraftig grovfor (evt høy i flere mindre måltider, gjerne bløtlagt en times tid før for å skylle bort overflødig sukkerinnhold og økt vanninntak, og fri tilgang til halm preparert for hest, evt frøhøy). Dette fordi det er viktig (!) at magen og fordøyelsen får noe å jobbe med hele veien... Fortsett med vitaminer og evt salt, så hesten får i seg nok vann.

Dersom hesten har fettrand på nakken, er det ofte stor fare for forfangenhet, noe som kan "triggest" frem ved store for-skifter om det allerede ligger latent...

Derfor mye grovfor som ikke er for sterkt (Ikke H1,H2)!

Ikke gulrøtter, epler ol til å begynne med... Dette er det sukker i, og om den har påbegynnende forfangenhet, er det noe en må være obs på.

Når det kommer til trening, så er det viktig å huske på at hesten har mer enn nok med å bære sin egen vekt...så den bør ikke få rytter før den har gått ned en god del.

Vær også forsiktig med underlaget i begynnelsen, varier mellom hardt og myk for både ledd og sener...

Om den kan få gå sammen med andre hester som herjer litt ute, uten at det blir for voldsomt, så er det et pluss.

Og det er også en fordel å ta den med som håndhest den første stunden... så den får beveget seg mye, uten for hard belastning på leddene. Leieturer, leieturer, leieturer :) Og hold den unna bratte bakker, spesielt nedover (Igjen, med tanke på den ekstra belastningen på ledd og da spesielt knær) i begynnelsen...

Heller ikke gå for sterkt ut med treningen, det eneste en da sørger for er å ta knekken på all treningsvilje fordi hesten nødvendigvis vil være rimelig støl etter de første dagene med trening, og igjen... det kan fort bli for hard belastning på ledd og sener.

Legg opp et treningsopplegg som tar hensyn til at den får strekke ut, skritte godt, spesielt dagen etter en joggetur feks. Det er bedre enn å la den få fri, siden den da bare vil forbli stiv...

Det er adskillig mer arbeid enn en er klar over i begynnelsen... så du får ønske dem lykke til med prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmaskede høynett :whistle: Altså høynett med små hull. Da bruker hesten myye lenger tid på å spise høyet.

Dette er selvfølgelig ikke nok til å kurere hesten i seg selv, men det kan kanskje være til hjelp :)

Du kan kontakte Lene Jensen på Lene@curly.no eller tlf: 33051422 / 93803906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått leie tur med hun i dag og det gikk veldig bra.. hun er jo så glad og fornøyd.. posetiv til livet og hun syntes det var gøy å komme seg ut. Har desverre ikke mulighet til å ha hun med som leile hest siden jeg kjøpte hun så hun kunne gå med min andre som det.. siden han er gammel og ikke kan ris mer. Men men nå går jeg med begge. Har satt av ihvertfall et år til slaking og håper det går smertefritt. Fått gode råd av dyrlege om å fore med havre halm, høy og vitaminer.. ikke noe annet. Halm skulle være magefyll men uten energi så hun legger ikke på seg av det, høy for å få i seg noe næring og vitaminer er jo alltid greit.. :ahappy:

Skal måle hun rundt megen og sjekke at det går riktig vei;)

Takker for fornuftige svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Islandshest engang og som hadde stått i flere år og spist seg trillrund. Lille dyret på 130 høy hadde en salgjord på 120 cm på ytterste hakk på en sal med lange stropper - sier seg vel selv at han var i fare for å trille i nedoverbakker.

Slanket den på en vinter ned til normalhold og omlag 40 cm ned i livvidde.

Siden Islandshesten er enormt nøysomme så gikk min mest bare på høy. Fikk ca 5 kg om dagen samt en neve kraftfor og noe mineraltilskudd over vinteren - når han kom ned i normalhold så satt jeg på litt mer kraftfor etter hvor mye jeg brukte den.

Første månedene turte jeg ikke ri den - så leide tur og hadde den etterpå med som leiehest. Gikk og å leide den opp og ned mye bratte bakker i sakte tempo så den skulle forbrenne mest mulig og mygge ryggmuskler. I løpet av 3-4 måneder var den i god kondisjon og ridbar - og begynte da å øke turene. Red mye sakte i tungt terreng over hele vinteren for å bygge muskel og hindre belastningsskader. Ble helt fin den. Da dyrlegen tok bøyeprøver på den 3 år etter (da var den 14) så hadde han aldri tidligere opplevd at en 14 årig hest ikke hadde noe utslag overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finmaskede høynett :ahappy: Altså høynett med små hull. Da bruker hesten myye lenger tid på å spise høyet.

Dette er selvfølgelig ikke nok til å kurere hesten i seg selv, men det kan kanskje være til hjelp :ahappy:

Du kan kontakte Lene Jensen på Lene@curly.no eller tlf: 33051422 / 93803906

Dette med høynett skal man være veldig forsiktig med.

Ellers syns jeg du har fått mange gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med høynett skal man være veldig forsiktig med.

Å si slike ting uten å begrunne er kort og godt forkastelig. Høynett er kanskje ikke ideelt, men når man skal gi hesten ganske lite mat, er det en super forbegrenser, om man får tak i ett med små hull i.

Ellers ville jeg startet med å gå tur, som andre har nevnt. gå og gå, i variert terreng, og gi hesten mer og mer oppgaver på tur. Du kan på tur også legge inn mye lydighet. varier gjerne med tømkjøring. Hvis du har kunnskap om lange tøyler ville jeg etterhvert lagt inn dfet for å bygge muskler. og lett longe. Dvs økt graden av arbeid, på bakke. Men lange effektive turer er gull. Det er vel for mye og håpe på at tassen er innkjørt. Ikke ri den før dne har minket endel i vekt, og har fått endel muskler til å bære deg med

Lykke til !! Synes veterinærens råd hørtes fornuftig ut , altfor mange gir *en neve kraftfor* , men det er faktisk snakk om endel kalorier .) SÅ hold deg unna det. Om andre hester på stallen får endel og spise, så gi heller litt gulrøtter sammen vitaminene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktoria;

Har brukt høynett 2 år til den andre hesten min pga han griser høyet rundt i hele boksen, ordentlig rotete hest. Men med høynett spiser han saktere og får i seg maten før den er tråkket rundt.. men selvsagt det er jo en fare for å henge seg oppi det.. så planlegger og kjøpe høyhekk til vinteren når jeg får stall hjemme og kan henge opp ting på veggen uten t noen bryr seg;)

Kayza;

Desverre er ikke hesten innkjørt men tenkte å lære hun det så blir tømmekjøring fremover, men først må hun bli mer sikker på bråk bak seg så er masse jobb fremover med slaking, trening og slikt.. men er jo spennende med ny hest;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktoria;

Har brukt høynett 2 år til den andre hesten min pga han griser høyet rundt i hele boksen, ordentlig rotete hest. Men med høynett spiser han saktere og får i seg maten før den er tråkket rundt.. men selvsagt det er jo en fare for å henge seg oppi det.. så planlegger og kjøpe høyhekk til vinteren når jeg får stall hjemme og kan henge opp ting på veggen uten t noen bryr seg;)

Ja, og så lenge man henger det riktig så går det nok som regel bra(selvom jeg vet om et tilfelle der høynette hang høyt nok osv, men det var en tispe som hadde stått i ro veldig lenge, og som var alt annet enn rolig i boksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er lett at hester henger seg opp i det. Jeg sier ikke man ikke skal bruke det, bare være forsiktig, særlig hvis man ikke har ansvar for å henge det opp selv. ;)Vet om flere hester som har blitt avlivet pga av feil med høynett

Det er farlig å kjøre bil, også. Det farligste med høynett er vel at hvis man ikke knyter dem skikkelig opp, så kan hesten tråkke i det å bli gående med ett nett rundt hoven og dermed stå i fare for å snuble og skade seg. Hvordan skal hesten kunne henge seg i et finmasket nett som er hengt opp forsvarlig, er meg en gåte. Med nett får hesten spise naturlig (littegrann hele tiden), uten at den overspiser. Hvis den samtidig blir mosjonert moderat, er det vel mulig å slanke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å kjøre bil, også. Det farligste med høynett er vel at hvis man ikke knyter dem skikkelig opp, så kan hesten tråkke i det å bli gående med ett nett rundt hoven og dermed stå i fare for å snuble og skade seg. Hvordan skal hesten kunne henge seg i et finmasket nett som er hengt opp forsvarlig, er meg en gåte. Med nett får hesten spise naturlig (littegrann hele tiden), uten at den overspiser. Hvis den samtidig blir mosjonert moderat, er det vel mulig å slanke den.

Men det er jo akkuratt det jeg har sagt..

Sa man måtte være forsiktig hvis man f.eks ikke har ansvar for å henge opp dette selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkuratt det jeg har sagt..

Sa man måtte være forsiktig hvis man f.eks ikke har ansvar for å henge opp dette selv!

Ja, jeg skjønte det, men sånn er det jo med alt. Vi henger høynettene i trær til utegangshestene (ikke nå om sommeren, da) og da er det alltid litt om å gjøre å finne høye nok greiner og ha lange nok armer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...