Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie rough

Recommended Posts

Her er min blue merle collie Stormossens Dream Boy etter Sunwinds Go Ahead og Ässtorps Qiwi.

Første bilde er han 7 mnd. og det nederste ca 8 mnd.

7 mnd Isak i gresset.jpg

Isak front på gulv m tauknute.jpg

isak på verås.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 17.11.2015, 16.34.07, Lailakatrin skrev:

Så fin langhår du har Taz :ahappy: Han klarer seg vel fint med den pelsen? :)

Her er min Langhårede Collie Kensington Gate Tokyo By Night. Til vanlig kalles han bare Mikke. Han fyller 1 år 24. november 2015. En super trenings- og turkompis. Snill som dagen er lang og er mer enn gjerne med på alt som skjer og ikke redd for noe.

Bruker han til lydighet, agility, litt spor men først og fremst en super turkamerat som holder seg i nærheten av meg når vi er på tur.

046 1.JPG

Denne så jeg ikke før nå. :P Men ja, han klarer seg ypperlig med den pelsen. :ahappy:

Pen gutt du har! :heart: 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger jo litt med på hva som skjer i miljøet, og idag dukket det opp en oppdatering fra NCK. http://www.nck.no/

Så i mitt nysgjerrige sinn, som synes genetikk er spennende. Hvis noen nå produserer en sobel merle, og denne blir parret med en tricolor. Vil den da teoretisk kunne produsere Blue Merle? Og vil det bli lov å parre sobel merle mot sobel tro? Disse må vel da dna testes også? 
Regner jo med det er mulig at det skjer iom avlsperren bli opphevet etter DNA test, selv om valper etter sobel merles kanskje ikke blir godt mottatt hos NCK? Så blir de vel å kunne registreres i NKK fordeom? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Rocket skrev:

Følger jo litt med på hva som skjer i miljøet, og idag dukket det opp en oppdatering fra NCK. http://www.nck.no/

Så i mitt nysgjerrige sinn, som synes genetikk er spennende. Hvis noen nå produserer en sobel merle, og denne blir parret med en tricolor. Vil den da teoretisk kunne produsere Blue Merle? Og vil det bli lov å parre sobel merle mot sobel tro? Disse må vel da dna testes også? 
Regner jo med det er mulig at det skjer iom avlsperren bli opphevet etter DNA test, selv om valper etter sobel merles kanskje ikke blir godt mottatt hos NCK? Så blir de vel å kunne registreres i NKK fordeom? 

Ja, dersom den soble merle forelderen er bærer av tricolour-genet så vil den kunne produsere blue merle mot en tricolour avlspartner. En blue merle collie er egentlig genetisk en tricolour der merlegenet bleker den sorte fargen slik at det ser grått/blått ut. Og for å kunne produsere en tricolour så må begge foreldre være bærere av tricolour. Dersom den soble merle forelderen er dominant sobel derimot (ikke bærer av tricolour) så kan den ikke produsere verken tricolour eller blue merle avkom, kun ren sobel eller sobel merle avkom.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

... og ja, det vil bli lov å pare sobel merle mot sobel. Avkom etter dem igjen vil kunne brukes i avl såfremt de genstestes. En kombinasjon sobel merle/sobel kan i teorien gi alle fire farger (sobel, sobel merle, tricolour og blue merle) men bare dersom begge foreldre er bærere av tricolour-genet. Artig med fargegenetikk

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Easy skrev:

Ja, dersom den soble merle forelderen er bærer av tricolour-genet så vil den kunne produsere blue merle mot en tricolour avlspartner. En blue merle collie er egentlig genetisk en tricolour der merlegenet bleker den sorte fargen slik at det ser grått/blått ut. Og for å kunne produsere en tricolour så må begge foreldre være bærere av tricolour. Dersom den soble merle forelderen er dominant sobel derimot (ikke bærer av tricolour) så kan den ikke produsere verken tricolour eller blue merle avkom, kun ren sobel eller sobel merle avkom.

Takk for forklaring! Fargegenetikk er spennende! :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere med collies! Hvor stort bur har dere til deres hund? Eventuelt hva anbefaler dere av dybde/høyde/bredde? Sitter å titter på biler og funderer på hva som blir det smarteste valget den dagen jeg skal kjøpe selv. (brukt, stasjonsvogn er planen) Og en faktor jeg kan legge inn er jo bagasjeromsstørrelse iom jeg hopper opp 20ish centimeter + fra Rocky til en eventuel collietispe, hans bur får jeg jo inn i alle slags biler omtrent. Det gjør jeg nok ikke med nestemann sitt bur. Og jeg håper jo å bli sittende med en såppass ok bil at jeg har den noen år. 
Gamle BMWn jeg kommer til å kjøre/låne frem til jeg får tak i egen har plass til det meste heldigvis. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fungerer pelsen på vinteren? Dvs, når det er kram snø. Er det slik at man starter turen med en hund på 20 kilo og kommer hjem med en på 25 kilo? For å sette det litt på spissen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, QUEST skrev:

Hvordan fungerer pelsen på vinteren? Dvs, når det er kram snø. Er det slik at man starter turen med en hund på 20 kilo og kommer hjem med en på 25 kilo? For å sette det litt på spissen :P

Jeg sprayer på showshine hvor det kan kladde. Mellom/under poter, faner, haser. Aldri slitt med snøballer på mine etter at jeg begynte med dette :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Anooni skrev:

Jeg sprayer på showshine hvor det kan kladde. Mellom/under poter, faner, haser. Aldri slitt med snøballer på mine etter at jeg begynte med dette :)

Takk :) Så uten 'kunstig' hjelp så vil pelsen kladde endel på vinteren? Har ikke hatt collies i min 'nære krets' så jeg har ikke fått studert hvordan pelsen fungerer i kram snø selv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Takk :) Så uten 'kunstig' hjelp så vil pelsen kladde endel på vinteren? Har ikke hatt collies i min 'nære krets' så jeg har ikke fått studert hvordan pelsen fungerer i kram snø selv. 

Ja, det vil jeg si. De er jo langhåra, så noe må man regne med .. men når jeg sprayer da, så holder den ene gangen for ett par uker med mindre jeg dusjer av de. Så tidkrevende er det definitivt ikke :)

Edit; Så skal det sies at jeg bor i en dal hvor vi har skikkelig tørr og fin vinter, så jeg er ikke ille berørt av dette. Kan telle på en hånd gjennom vinteren, liksom :ahappy:

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Perfect Image Excuse my french aka Sarabi 😍 Hadde henne hos oss i sommer, og det var så koselig, hun er så vanvittig snill og god 😍 

En dag ønsker jeg meg en langhåra collie, helst blue merle, men det er ikke så nøye så lenge hunden er omgjengelig, leken, og klar for og bli med på det meste 😍 I mellomtiden koser vi oss med kortisen vi har 💕

20170727_205824_010_01.jpg

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, QUEST skrev:

Det varierer litt med pelskvalitet, har passet ei som så ut som en snøball etter en halvtime, men de 2 jeg har nå har ingen problemler med mye snøklumper. Litt blir det jo, men med showshine eller silke-dråper (tror det er det det heter :teehe:) så blir det meste borte. De kan jo fort få en del pels på labbene, men med å holde pelsen kort så eliminerer man jo det problemet også :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Jeas_89 skrev:

Det varierer litt med pelskvalitet, har passet ei som så ut som en snøball etter en halvtime, men de 2 jeg har nå har ingen problemler med mye snøklumper. Litt blir det jo, men med showshine eller silke-dråper (tror det er det det heter :teehe:) så blir det meste borte. De kan jo fort få en del pels på labbene, men med å holde pelsen kort så eliminerer man jo det problemet også :) 

Det høres jo helt overkommelig ut :) Anooni nevnte jo det samme og skal det ikke mer til en litt spraying innimellom på de , så er det null stress og noe helt annet enn  påkledning med dress, som man må regne med på enkelte raser,  hver gang det er kram snø. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Det høres jo helt overkommelig ut :) Anooni nevnte jo det samme og skal det ikke mer til en litt spraying innimellom på de , så er det null stress og noe helt annet enn  påkledning med dress, som man må regne med på enkelte raser,  hver gang det er kram snø. 

Jeg trodde også det skulle bli et problem, så kjøpte dress til min.. Solgte den rimelig kjapt for det var aldri nødvendig å bruke den :lol:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutes ago, QUEST said:

Han jeg hadde slet ikke med snøballer, noe kunne det bli i ekstremt kram snø, men der cavalieren så ut som en vandrende snøball og doblet kroppsvekta, så var det bare litt rusk på collien. Under potene danner det seg lett klumper om man ikke klipper da, men det gjelder alle med behåring under poter. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Raksha skrev:

Collie og snø

386534864_ed7212a386_b.jpg

386548299_d8ac99a2ea_b.jpg

385385292_1abcb3cbae_b.jpg

:wub: 

33 minutter siden, Anooni skrev:

Litt mer collie + snø :)

FB_IMG_1517154107157.jpg

FB_IMG_1517154676184.jpg

received_10208269111355465.jpeg

Så fine bilder av flotte hunder...:heart: Må innrømme at jeg er mest svak for sobel men jeg hadde nok 'vennet'meg til  black/tan og merle også :) 

Når det kommer til ørene, taper/tynger man ned uansett i passende alder eller venter man og ser hvordan de ser ut til å utvikle seg? 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, QUEST skrev:

Så fine bilder av flotte hunder...:heart: Må innrømme at jeg er mest svak for sobel men jeg hadde nok 'vennet'meg til  black/tan og merle også :) 

Når det kommer til ørene, taper/tynger man ned uansett i passende alder eller venter man og ser hvordan de ser ut til å utvikle seg? 

Jeg var veldig svak for sobel,og var veldig "det er det som er collie". Men nå er alle tre like greit og en blå kommer i hus på tirsdag :lol:

Angående ører så har jeg bare erfaring med litt tunge. Og de holder man jo da ikke nede. Her stusser man litt inni, napper av løse hår på oversiden og litt slikt for å få de lettere. Personlig foretrekker jeg de også litt for tunge fremfor litt for lette - rett og slett for at jeg liker å stille, og da er ståører klart feil i standarden, det er ikke litt tunge :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• åååå. Frost x Akira sønn ♡
    • uke 29: 16/7 -  @Kristin_nord 17/7 18/7 19/7 20/7 21/7 22/7 uke 30: 23/7 24/7 25/7 26/7 27/7 28/7 29/7
    • @Malamuten og @Nimbus: Hei og takk for svar! Før jeg går i fra han får han alltid en god runde med tur samt hjernetrim i variert lengde og form. Fryst kong pleier å være en hit, men denne karen vil ikke en gang spise mat (det beste han vet: v&h) så prøvde med noe som varer kortere men som han blir lettere «opptatt» av. Nå har jeg fryst en kong til imorgen å satser på den ikke blir urørt:-)  Nei sånn sett ikke noe stort problem. Naboene er varslet om litt uling og imorgen jobber jeg 7-3 mens alle andre også er på jobb så det er jo praktisk. Ble egentlig mest bekymret fordi dette skjer ikke når jeg er hjemme (selv om han piper og stirrer mye ut vinduet) - tenkte derfor om det hadde noe med å være alene hjemme. Men siden han sover størsteparten av tiden og uler noen ganger i løpet av alene økten, så regner jeg med at det er relatert til løpetid - eller? Vil bare ikke føle at jeg er alene om den tanken dersom det finnes andre årsaker. Han er 2 år i August, så han er en versting på alle områder for tiden! 
    • Enig med @Malamuten - det høres løpetidsrelatert ut, og kanskje heller ikke som et altfor stort problem? Bittelitt uling, men først og fremst soving - da tenker jeg at han protesterer mer enn han stresser, ihvertfall. Tipper det går over av seg selv. Men, som Malamuten skriver kan du du teste ut å trimme før du drar, hvis du vil, du kan eventuelt også gi noe snacks som tar lengre tid å spise enn en dentastix (fryst kong, f.eks., gjemme noen godbiter og/eller strø frokosten rundt omkring - hvis du gir tørrfôr!). Hvis ikke ferien er over i morgen tidlig kan du prøve med noen halvdagsøkter før ferien er omme òg? Så slipper du å gå rett fra et par timer til 8-9, da får han en litt mykere overgang.
    • Vil tippe løpetid, evt hormoner som klusser litt om det er en ung voksen? Uansett høres det jo ikke problematisk ut så ikke noe å tenke på antagelig? Om noe så hadde jeg bare forsøkt med en god trimøkt før jeg forlot hunden(i håp om at den da sover istedet for å tenke så mye på andre ting) i feks en uke, bare for å forsøke å brytevanen/forhindre at det blir en uvane også fortsatt som før etterpå. 
  • Nylig opprettede emner