Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie rough


Iago
 Share

Recommended Posts

Det er underullen som gjør at collien er vannavstøtende og enkle å holde rene... Mindre underull, jo mer "pes" blir det. Min hund har ganske mye underull når hun er fullpelsa, og en fryd å tørke etter en våt og sølete tur. Når hun er tom for underull/avrøyta er det litt verre. og det tar lengre tid før hun er tørr.

Da må jeg ha missforstått. For en oppdretter jeg snakket med sa disse "ullete, moderne" colliene's pels trakk til seg mye mer vann en "vanlig pels". Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så fin langhår du har Taz  Han klarer seg vel fint med den pelsen? Her er min Langhårede Collie Kensington Gate Tokyo By Night. Til vanlig kalles han bare Mikke. Han fyller 1 år 24. november 2015

Nei, man er ikke det. Ofte hjelper ikke tygde så mye, om ørene er veldig vanskelige, da hjelper det som regel å lime men man må jobbe kontinuerlig hele tiden til de er nærmere året.  Nei, det har m

@QUEST bare for deg 

Posted Images

Synes også det er fint med en mellomting mellom det ekstreme amerikanske og det ekstreme britiske. Min smak sier hvertfall at begge de ekstreme er veldig stygge.

Enig, den gyldne middelveien er vel ofte den beste! I det hele tatt synes jeg det er kjempeinteressant at de fleste "normale" valpekjøpere og/eller ikke-colliemennesker jeg har snakket med (ikke bare det jeg har lest her i tråden) foretrekker en mer moderat "lassie-type" collie som verken er ekstrem til den ene eller andre siden hva angår utseende og pelsmengde. Jeg synes det er et hint som collie-oppdrettere uansett nasjonalitet skal ta avorlig :-). Kan hende at "menigmann" har et poeng...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie er den perfekte og vakreste hunden jeg vet om,men dagens collier er for små etter min mening.

Min collie var født i 1975 og var kanskje for stor allerede den gangen,sammenlignet med dagens collier ville hun vært enorm.

62 cm mankehøyde,med rikelig pels. Når jeg ser på bildene nå så ser jeg at hun måtte ha amerikanske aner,velig lik den som ble kalt Lassie-varianten over her.

Slett ikke sikkert din collie fra 1975 hadde amerikanske aner; på den tiden så de fleste collier i Norge og i resten av verden ut som "lassier" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder som illustrerer hvordan langhårscollien så ut før:

Disse tre er fra Sverige og bildet er fra 1970-tallet:

collie40.jpg

Og denne stolte karen er fra 1935:

collie41.jpg

Som du ser er det egentlig bare de siste tjue årene eller der omkring at collien har forandret seg dramatisk utseendemessig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant her, Easy! Det er bare å komme med mer info og gjerne flere gamle bilder :icon_redface:

Jeg synes, som flere her, at collien fra "gamle" dager jevnt over var penere enn dagens. Dessuten så den mer atletisk ut og mer ut som en brukshund. :icon_redface: Jeg synes ofte at dagens collie ser ut som den er ikledd pelsen til en større hund, og derfor har altfor mye pels på for liten kropp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har du prøvd å laste opp bildet i mindre oppløsning så blir det kanskje ikke så kornete? :ahappy:

Ivy snarty 16 mnd gammel, og venter løpetid om ca to uker så mistet det meste av pelsen men hun er nå pen for det syntes jeg :)

CIMG0138-1.jpg

Så pen hun har blitt! Synes at det er en helt perfekt mengde pels for en fullpelset collie jeg da :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg leste i et hundeleksikon at det som skilte den britiske og amerikanske typen av langhårscollie var:

Størrelse, farger,hode og vipp på ørene?

Kan noen fortelle meg om vipp på ørene, det har jeg nemlig ikke hørt før?

Og denne collien forelsket jeg meg i i gamle dager, sånn collie skulle jeg ha, stor var skuffelsen når jeg aldri fant noe som lignet en gang.

ER dette en tricolour? Eller?

oktoberlitekamera11014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i et hundeleksikon at det som skilte den britiske og amerikanske typen av langhårscollie var:

Størrelse, farger,hode og vipp på ørene?

Kan noen fortelle meg om vipp på ørene, det har jeg nemlig ikke hørt før?

Og denne collien forelsket jeg meg i i gamle dager, sånn collie skulle jeg ha, stor var skuffelsen når jeg aldri fant noe som lignet en gang.

ER dette en tricolour? Eller?

oktoberlitekamera11014.jpg

Nei, skygget sobel med stort bliss. Du kan forøvrig få amerikanske Collie som blir solgt som familiehunder som ser ut som det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i et hundeleksikon at det som skilte den britiske og amerikanske typen av langhårscollie var:

Størrelse, farger,hode og vipp på ørene?

Kan noen fortelle meg om vipp på ørene, det har jeg nemlig ikke hørt før?

Og denne collien forelsket jeg meg i i gamle dager, sånn collie skulle jeg ha, stor var skuffelsen når jeg aldri fant noe som lignet en gang.

ER dette en tricolour? Eller?

oktoberlitekamera11014.jpg

Har ikke sett denne tråden før nå, artig! (Jeg sier meg enig i det Easy skriver og selv driver jeg med amerikanske linjer, da jeg føler at de ligger nærmere min tolkning av FCI-standarden enn dagens britiske/europeiske, samt at jeg foretrekker gemyttet. Generelt syntes jeg de er mer solide mentalt.)

Angående vipp på ørene, så ønsker FCI-standarden 2/3 vipp på ørene og AKC-standarden vil ha ca 1/4 vipp. Det vil si at den øverste delen av øret skal henge, mens den nederste delen står oppreist. Ellers stemmer det at standardene er forskjellige i sine krav om høyde (FCI 51-56 for tisper, 55-61 for hanner - AKC 55-61 for tisper, 60-67 for hanner) - men som vi ser, overlapper disse hverandre og per dags dato ligger de fleste utstillingscollies i USA på den lavere enden av skalaen da disse blir tidligere ferdige i kroppen. (Min hannhund som er 54 cm er for liten til og med i forhold til FCI-standarden. Tispa er offisielt målt til 54 cm. Begge er 75% amerikanske.) I AKC-standarden er det tillatt med hvite collies (med farget hode, evt flekker) og det er ikke godkjent i FCI-standarden. Når det er sagt, er de hvite ikke populære i utstillingsringen på andre siden av dammen. Jeg var på deres Nationals i 2010 og av 5-600 hunder var det vel under 10 stk hvite.

Collien på bildet ser egentlig ut som en europeisk collie fra 60-tallet. Som Lill sier, kan man få tak i slike amerikanere (f.eks. hos kennel Lassie i Danmark) og du får også liknende i Sverige hos enkelte bruks-linjer (f.eks. kennel Springmist i Sverige). Ingen av disse er avlet for utstilling, men en del foretrekker den gammeldagse looken allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

1) Collien har rykte på seg til å ha dårlig mentalitet, gulvredsel f. eks. Hvor utbredt er egentlig dette?

2) Tar noen collie oppdrettere MH med avlshundene og avlsmaterialet?

3) Er collien fornøyd med turer og fysisk stimuli eller har den behov for mentalt utover hobby basis?

4) Tar jeg feil eller er rasen nogelunde "likegyldig" til fremmede? Iallefall ikke så imøtekommende som en golden f. eks?

5) Er rasen plaget med HD og/eller AD?

Alle svar mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...