Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie rough


Iago
 Share

Recommended Posts

Vel, hvor skal man starte.... Hadde egentlig tenkt og holde meg langt unna hele tråden, for jeg kjenner den provoserer meg mer enn noe annet akkuratt nå, men here goes.

For det første så har ikke "alle" engelske den "ullette" pelsen, som er overdimensjonert etc etc etc etc, som det blir nevnt i innlegg over her. Lagt ut ett bilde av en engelsk en med normal pels, og som er en god representant for rasen, etter mitt syn.

DSC_1813_KOPIA.jpg

bildet er lånt fra Crubow.

ticker%201.jpg

vakker veteran, som fortsatt plasserer seg blant "ungdomen". Er forøvrig internasjonal champion, vunnet nordisk vinner i 2002 var det vel, og norsk vinner i 2004, så en meget god representant for rasen.

Fortsatt lånt fra Crubow.

Enda en som ikke har all den ullpelsen, tilfeldigvis er denne eget oppdrett, fortispen min.

http://www.solreven.com/index-filer/Page1296.htm

http://www.solreven.com/index-filer/Page1458.htm

samme hunden

http://www.solreven.com/index-filer/Page1404.htm

mamman til tispa over.

Nå vet jeg ikke om jeg fikk til å få ut bildene av Diva og slikt , men får håpe dere klarer å se de, for er absolutt ikke noe "ullete" ved pelsen hennes i allefall.

For å ta standarden i betraktning igjen da, den blå på toppen, er en middels stor tispe, ca 53 cm kan jeg tenke meg,

Den soble hannen er også en medium hanne, 58-59 kan jeg tenke meg.

Ronja som jeg eier, er 54 cm, maks målet er 56. Så hun er også en medium stor tispe, og Diva er nesten like høy som sin mor, så hun er en medium stor tispe hun også.

Så alt som er engelsk trenger ikke å være "lite" og "sukkersøtt".

Men nå skal jeg ikke la meg provosere noe mer, og la denne tråden gå sin vante gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så fin langhår du har Taz  Han klarer seg vel fint med den pelsen? Her er min Langhårede Collie Kensington Gate Tokyo By Night. Til vanlig kalles han bare Mikke. Han fyller 1 år 24. november 2015

Nei, man er ikke det. Ofte hjelper ikke tygde så mye, om ørene er veldig vanskelige, da hjelper det som regel å lime men man må jobbe kontinuerlig hele tiden til de er nærmere året.  Nei, det har m

@QUEST bare for deg 

Posted Images

Handler vel litt om at folkene her inne foretrekker den andre typen. Jeg er blandt dem, men syns jo absolutt at den engelske er fin også.

Og siden du blir så provosert av at folk syns engelsk er ditt og datt, tror jeg du også syns det om amerikanske linker. Da blir det jo samme greia tilbake. Og jada, vi har en standard og jeg syns at hundene skal holde seg innenfor den, helt klart :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det noe man kan gjøre med ørene når de er valper? For å få den bøyen?

Jo, det er riktig at man kan gjøre det når hunden er valp, men nå fikk jeg henne når hun var 17mnd ca, så da var det litt sent.

Søt hund :banana:

Synes at det britiske hodet blir for sheltieaktig og sukkersøtt, mens det amerikanske kan bli for grovt. Skal ikke være lett å finne en drømmecollie til meg :wub:

...og er det lov til å synes at ørene var finere uten vipp? :yawn::wub:

Takk :yawn: Jeg synes colliene kanskje er en smule søtere med vipp på ørene, men like fine uten, bare ikke like mye "collie" :wub:

Til toyas innlegg vil jeg si med delvis enig, men jeg synes fortsatt det er veldig unødvendig med så mye "fluffy" pels, og at de er mer "brukervennlige" med tynnere pels xP Du ser også bedre formen på hunden da, noe jeg selv synes er penere :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel litt om at folkene her inne foretrekker den andre typen. Jeg er blandt dem, men syns jo absolutt at den engelske er fin også.

Og siden du blir så provosert av at folk syns engelsk er ditt og datt, tror jeg du også syns det om amerikanske linker. Da blir det jo samme greia tilbake. Og jada, vi har en standard og jeg syns at hundene skal holde seg innenfor den, helt klart :wub:

hva hjelper vel det at vi har en standard, når de amerikanske har sin egen standard? Som forøvrig ikke er godkjent av FCI?

som man selv kan lese ved å gå inn her :

http://www.exclucive.dk/Dansk/Index/dansk_index.htm

trykke seg inn på standard og velge AKC`s Standard, og vips så ser man, standarden for den amerikanske collien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvor skal man starte.... Hadde egentlig tenkt og holde meg langt unna hele tråden, for jeg kjenner den provoserer meg mer enn noe annet akkuratt nå, men here goes.

For det første så har ikke "alle" engelske den "ullette" pelsen, som er overdimensjonert etc etc etc etc, som det blir nevnt i innlegg over her. Lagt ut ett bilde av en engelsk en med normal pels, og som er en god representant for rasen, etter mitt syn.

ticker%201.jpg

vakker veteran, som fortsatt plasserer seg blant "ungdomen". Er forøvrig internasjonal champion, vunnet nordisk vinner i 2002 var det vel, og norsk vinner i 2004, så en meget god representant for rasen.

Nå sier rasestandarden(fra NKKs sider) blant annet "rikelig krave og brystpels", så er det vel opp til den enkelte å tolke hva en mener med "rikelig". For meg er pelsen til hunden på bildet(er jo samme hund som lenger oppe her) overdimensjonert og ekstremt lite kledelig, og en 1/5 del av den pelsen der fortsatt rikelig i mine øyne. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det :wub: Man kan velge mellom mye forskjellig: ha tyngde i dem, lime dem, teipe dem osv ..

Ok.. kjekt å vite. Får meg vel en collie til sommeren, forhåpentligvis, og har liksom funnet lite informasjon om "behandling" av collie-ører. Det er vel ikke noen som vet om noen bra sider om akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om man FORETREKKER en type fremfor den andre så betyr det jo ikke at man synes den andre er stygg da... :wub: Det finnes forskjellig type hvite dvergschnauzere, og selv om jeg har mine favoritter, så synes jeg omtrent alle de hvite er kjempe vakre :wub:

Diva til Toya er bare supersøt da.. Men det har like mye også med at jeg kjenner forverten som hun bor hos, og jeg vil alltid være kjempeglad på deres vegne for de premieringene hun vil få.. Diva ER søt. Lille kråkebolla.. :banana: men det betyr ikke at JEG ville hatt en britisk type collie for det..

Altså det er forskjell på å mislike sterkt og det å foretrekke :yawn: Selv om man liker en type linje betyr det ikke at man ikke liker den restrerende rasen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier rasestandarden(fra NKKs sider) blant annet "rikelig krave og brystpels", så er det vel opp til den enkelte å tolke hva en mener med "rikelig". For meg er pelsen til hunden på bildet(er jo samme hund som lenger oppe her) overdimensjonert og ekstremt lite kledelig, og en 1/5 del av den pelsen der fortsatt rikelig i mine øyne. :wub:

Joda, jeg er vel klar over at alt i standarder er tolkningsspørsmål, men ENKELTE, legg merke til at jeg bruker ordet enkelte, av de amerikanske typene avler etter en EGEN standard som ikke er lik den som er godkjent av FCI, men bare er godkjent i Amerika ( alt er jo så mye bedre i amerika vettu - og man kan gjøre som man vil )

Og ja jeg er fullstendig klar over at det er samme hund som lill la ut bilde av, men jeg liker det bildet der av han bedre, for det lill la ut er ikke fullt så fint, syntes jeg.

Men selv om man FORETREKKER en type fremfor den andre så betyr det jo ikke at man synes den andre er stygg da... :yawn: Det finnes forskjellig type hvite dvergschnauzere, og selv om jeg har mine favoritter, så synes jeg omtrent alle de hvite er kjempe vakre :wub:

Diva til Toya er bare supersøt da.. Men det har like mye også med at jeg kjenner forverten som hun bor hos, og jeg vil alltid være kjempeglad på deres vegne for de premieringene hun vil få.. Diva ER søt. Lille kråkebolla.. :banana: men det betyr ikke at JEG ville hatt en britisk type collie for det..

Altså det er forskjell på å mislike sterkt og det å foretrekke :wub: Selv om man liker en type linje betyr det ikke at man ikke liker den restrerende rasen :wub:

Ja jeg er fullstendig enig i at det er lov å foretrekke en type fremfor en annen, det er ulike typer britisk collie også, om man skal dra den helt ut.

Og jeg skal ikke krangle på at Diva er søt, for hun er kjempe fin. Er ikke stillt overdrevent mye heller, og har gjort det kjempe bra for rasespesialister, alle tre hun har gjort det kjempe bra for har drevet oppdrett i over 20 år hver, så jeg er mer enn klar over at Diva er en meget god representant for collien. Det har blitt bekreftet av tre ulike oppdrettere av collie.

Men dette var nå strengt talt ikke en diskusjon vedrørende om Diva er en pen hund eller ikke, men om type.

Diva er britisk type, men den britiske typen jeg liker.

Jeg har ingen problemer med å "godkjenne" den amerikanske, dvs at andre liker den, men det jeg derimot har problemer med er når de ikke følger standarden som er FCI godkjent.

Hva jeg personlig foretrekker bryr ingen andre seg om alikevel :yawn:

TInka T: Oppdrettere bør kunne gi råd vedrørende ører, det er en vesentlig del av collien som rase.

Men vi blir aldri enige uansett, så jeg avslutter diskusjonen her for min del :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe utpreget colliebrukshundmiljø i Norge, hvertfall ikke her i Bergen. I nck bergen (vestlandet) går det mest i ringtrening og noen fellesturer. I brukshundmiljøene er det en god blanding av border collie, retriever, schäfer osv, men det finnes noen collier også. Så et par collier i lp-konkurranse ved bsbk-utstillingen som var nylig. Også finnes det vel innen agility i tillegg til lp. Collie som ettersøkshund på vilt og mennesker har jeg også hørt om noen få som er brukt til. Og såklart gjeting kan man også bruke collie til. Men det er ikke utbredt å bruke rasen til gjeting eller ettersøkning.

Edit: Her kan du se noen ekvipasjer: http://www.nck.no/index.php?option=com_con...&Itemid=153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. kjekt å vite. Får meg vel en collie til sommeren, forhåpentligvis, og har liksom funnet lite informasjon om "behandling" av collie-ører. Det er vel ikke noen som vet om noen bra sider om akkurat det?

Så kjekt at du vil ha deg collie (forøvrig "verdens beste hund..." - helt subjektivt altså.. :ahappy:

Jeg tror ikke du trenger å være bekymret for ørene, for på de aller fleste collier så henger de slik helt av seg selv! Bare pass på at du finner en bra oppdretter, så er jeg sikker på at det går bra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min collie. Det meste av henne er av engelsk typer, men hun er ikke av den søteste sorten, og heller ikke av den miste :whistle: (noe hun har fått kritikk for på utstillinger, men flesteparten av dommerne liker henne heldigvis veldig god :ahappy: )

Jeg er enig med mange at jeg synes mange collier minner om sheltie, og kan bli vel søte for min smak. Men det er virkelig mange som ikke er i nærheten av ligne dem også - uten å være amerikanske.

Det jeg liker med den amrikanske typen, er den litt mer elegante kroppen, men hodet er etter min oppfatning en "katastrofe"... - noen minner om en spissa bulldog.. (ulogisk sammenblanding egentlig, men det er det som slår meg når jeg ser dem). Jeg har derfor en tendens til å falle for mellomtingen. Den høye og elegante med det engelske hodet. Men dersom noen tvinger meg til å velge, så går jeg for den engelske. Jeg må gå for det jeg "tror" på, om dere forstår hva jeg mener :aww:

Jeg husker ikke alt hva jeg har lest her, men den amrikanske standarden er ikke gyldig. Det er derfor direkte feil hode de har, og skulle etter min oppfatning aldri ha oppnådd en 1. premie i ringen siden det er et alvorlig raseavvik (uansett hva dommeren liker).

post-5752-1254931395_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ikke er en liten myte det der at den engelske og den amerikanske rasestandarden for collie er så voldsomt forskjellige. Den amerikanske er i store trekk som den engelske bortsett fra "små" detaljer som tillatt mankehøyde etc. Den største forskjellen består i at den amerikanske har en mye grundigere beskrivelse av anatomi, bevegelser, ønsket gemytt osv. Rett og slett en mer detaljert versjon av den engelske altså. Årsaken til den tydelige forskjellen i utseende er ikke rasestandardene men tolkningen av dem! Oppdretterne på hver side av kjølen har rett og slett vektlagt forskjellige detaljer i eksteriøravlen sin og har dermed også havnet på hvert sitt ytterpunkt. Sannheten om hva standarden sier at collien egentlig skal se ut som ligger kanskje et sted midt i mellom...? Det som er interessant å merke seg er at man ser ikke den samme polariseringen i utseende på korthårscollien som man gjør hos langhårscollien: Et amerikansk korthårscollie-hode er ikke så veldig forskjellig fra et europeisk korthårscollie-hode. Kort sagt har korthårscollien, uansett hvor den er født, beholdt den gamle hodefasongen med f.eks et knapt merkbart stopp. Korthårscollien ser omtrent ut som den gjorde for femti år siden! Det samme kan ikke sies om langhårscollien... De mest ekstreme amerikanske og de mest ekstreme europeiske langhårshodene har beveget seg lengst vekk fra utgangspunktet, mens de mer moderate typene a la klassiske "lassie" er mer lik collien slik den så ut på femti og seksti-tallet.

Problemet som man ser både i USA og i Europa er at man tenderer til å avle mot det ekstreme, enten det er helt mangel på stopp eller for mye av det. Samme med pelsmengde: Jo mer jo bedre tror noen... Her er noen bilde-eksempler på forskjellige typer collie-hoder:

post-5831-1255037211_thumb.jpgpost-5831-1255037255_thumb.jpgpost-5831-1255037282_thumb.jpg

Disse tre hodene er alle amerikanske; det til venstre er et eksempel på en mer ekstrem type; legg f.eks merke til de veldig små øynene. Bilde nr 2 er av en mer moderat type mens bilde nr 3 viser den klassiske lassie-collien, ikke ulik collien slik den så ut i gamle dager.

Og ett par "moderne" europeiske collie-hoder:

post-5831-1255037521_thumb.jpgpost-5831-1255037542_thumb.jpg

PS: Også i Europa finnes det mer moderate hoder enn dette, mer likt "lassie", men de vinner kanskje ikke like mye på utstillinger da endel europeiske dommere foretrekker hodene ovenfor... Personlig synes jeg kanskje at collie-hoder som blir så ekstreme som dette ligner mer på chow chow i uttrykket enn collie :-).

Og så ett par hodebilder i profil så man kan se forskjellen:

post-5831-1255037767_thumb.jpgpost-5831-1255037782_thumb.jpg

Personlig synes jeg dette amerikanske hodet (som er forholdsvis moderat med et lite stopp) er veldig nært det jeg vil kalle perfekt, slik collien pleide å se ut også i England for noen år siden... Dette hodet er også svært likt dagens korthårscollie-hoder. Den europeiske hodeprofilen har en skikkelig hoppbakke av et stopp. Ingen tvil om hvilken profil som har beveget seg lengst vekk fra "originalen" ;-). Så det kan kanskje diskuteres hvem det egentlig er som avler etter rasestandarden i collie-rasen idag ;-). Personlig synes jeg det moderate "Lassie-hodet" ovenfor uten tvil er det vakreste og det nærmeste slik collien skal se ut. Så jeg er nok enig med de fleste i tråden her :-).

Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våger meg på et innlegg til jeg så ikke det første skulle bli så langt. Her er illustrasjoner på forskjellen på pels og kropper på amerikanske og europeisk collies. NB: Som sagt tidligere finnes det ganske stor variasjon på begge sider av atlanter'n men bildene illustrere generelle tendenser i alle fall:

post-5831-1255039155_thumb.jpgpost-5831-1255039175_thumb.jpgpost-5831-1255039189_thumb.jpg

Alle disse tre er amerikanske collies. Ikke alle over dammen er like staselige som disse selvfølgelig, men generelt synes jeg at am.collies har en nydelig, stolt reisning og ofte bedre bevegelser enn mange europeiske.

Her er et lite knippe "moderne" europeiske collies:

post-5831-1255039689_thumb.jpgpost-5831-1255039708_thumb.jpgpost-5831-1255039723_thumb.jpg

Inntrykket er at langhårscollien i Europa generelt er kortere i ryggen (virker mer kompakt), og endel har også ganske korte halser så inntrykket blir mindre elegant. Overpelsen er ikke nødvendigvis så mye lenger i Europa, men det er mer mengden underull som skiller. Den siste europeiske collien som er avbildet her er nok av det mer ekstreme jeg har sett: Han har knapt hals i det hele tatt, og underullen er så voldsom at den bryter gjennom overpelsen (kan vel umulig være korrekt ifølge rasestandarden). Men de fleste europeiske langhår er ikke så ekstreme heldigvis.

PS: Ingen av colliene som er avbildet her eller i den forrige tråden bor i Norge eller kommer fra Norge :-).

Elise

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie er den perfekte og vakreste hunden jeg vet om,men dagens collier er for små etter min mening.

Min collie var født i 1975 og var kanskje for stor allerede den gangen,sammenlignet med dagens collier ville hun vært enorm.

62 cm mankehøyde,med rikelig pels. Når jeg ser på bildene nå så ser jeg at hun måtte ha amerikanske aner,velig lik den som ble kalt Lassie-varianten over her.

Sammen med størrelsen er det de veldig små øynene mange har nå som gjør at collie bare forblir en drøm. Pels,gjerne masse pels det skal en collie ha...synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med Djervekvinnen :ahappy:

Men jeg vil jo si, at den collie med SÅ mye pels som den siste europeiske Easy viste, neppe kan arbeide med sau en hel dag uten å få hete slag??. Greit nok at collien ikke brukes så mye til gjeting lenger, men den burde i det minste se ut som at de kan arbeide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt illustrert bra innlegg Easy! Er enig i det du skriver, selv foretrekker jeg en mere atletisk collie, med den vannavstøtende pelsen. Ikke ekstreme mengder underull som trekker til seg alt. Synes også det er fint med en mellomting melleom det ekstreme amerikanske og det ekstreme britiske. Min smak sier hvertfall at begge de ekstreme er veldig stygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ikke er en liten myte det der at den engelske og den amerikanske rasestandarden for collie er så voldsomt forskjellige.

De mest ekstreme amerikanske og de mest ekstreme europeiske langhårshodene har beveget seg lengst vekk fra utgangspunktet, mens de mer moderate typene a la klassiske "lassie" er mer lik collien slik den så ut på femti og seksti-tallet.

Problemet som man ser både i USA og i Europa er at man tenderer til å avle mot det ekstreme, enten det er helt mangel på stopp eller for mye av det. Samme med pelsmengde: Jo mer jo bedre tror noen... Her er noen bilde-eksempler på forskjellige typer collie-hoder:

Veldig enig med deg - godt beskrevet! :lol:

Tusen takk for et godt illustrert bra innlegg Easy! Er enig i det du skriver, selv foretrekker jeg en mere atletisk collie, med den vannavstøtende pelsen. Ikke ekstreme mengder underull som trekker til seg alt. Synes også det er fint med en mellomting melleom det ekstreme amerikanske og det ekstreme britiske. Min smak sier hvertfall at begge de ekstreme er veldig stygge.

Det er underullen som gjør at collien er vannavstøtende og enkle å holde rene... Mindre underull, jo mer "pes" blir det. Min hund har ganske mye underull når hun er fullpelsa, og en fryd å tørke etter en våt og sølete tur. Når hun er tom for underull/avrøyta er det litt verre. og det tar lengre tid før hun er tørr.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...