Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det hunder egentlig ikke bør spise?


Recommended Posts

Vet at det hunden helst ikke skal ha i seg er druer, rosiner og sjokolade. Men jeg lurer på hva annet også? Er det dumt å gi hunden frukt eller grønnskaer i det hele tatt? Og hva med de tre F`ene? Får, fisk og fulg.. Jeg vet jo at man ikke skal gi hunden bein fra de tre..

Hva mener dere at man ikke skal gi hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lengeman gir kjøtt og bein fra kylling fisk og får som ikke er stekt eller behandlet på annen måte så er det ingen fare!

De som forer barf bruker jo mye kylling.

Grønnsker og frukt er også bra, her i huset går det mye gullereøtter og kålerabi! Melon og eple er også godt :P

Har ikke hørt noe om at druer skal være noe spsielt farlig.. men det kan jo være at det gir løs mage (siden det gjør der på mennesker...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset sa de at èn drue kan drepe eller gjøre hunden alvorlig syk.Tror det var noe med leveren eller nyrene å gjøre.. husker ikke helt! Men man skulel i alle fall ikke gi det!! Og siden rosiner er tørkede druer, så blir jo det det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset sa de at èn drue kan drepe eller gjøre hunden alvorlig syk.Tror det var noe med leveren eller nyrene å gjøre.. husker ikke helt! Men man skulel i alle fall ikke gi det!! Og siden rosiner er tørkede druer' date=' så blir jo det det samme..[/quote']

Hmm... vet ikke helt om jeg tror på det, uvitende som jeg var ga jeg hunden min masse druer i sommer da jeg trente :P Virket ikke som hun tok skade av det :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skulle mine hunder være drept for lenge siden!!

De får ofte druer her! :D Det eneste jeg har lagt merke til er at de får litt løs mage hvis de spiser mye...

ask får også masse druer :D han syns det er sikkelig godt! hvertfall på sommern når det er vamt, de er jo så saftige, så han skulle nok ha vært død jah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jo rosiner som godbiter kjempeofte (billig og smått og tørt og godt), men Tinka tar ikke noe skade av det akkurat... Druer har hun vel forsåvidt også spist et par ganger.

Angående de tre F-ene - og dette er jeg ikke sikker på, det er bare noe jeg har erfart selv - selve kjøttet er ikke farlig for hunder, men man må aldri gi bein av fisk, får og fugl til hunder siden de er så små og kan splintres, og hele eller deler av beinet kan sette seg fast i halsen til hunden. Men om du har råd til det er det ikke noe farlig å gi hunden kyllingfilet liksom.

Tinka har fått lammekjøtt et par ganger, og det får hun litt løs mage av, men det betyr ikke nødvendigvis at det er farlig for hunder - det kan hende at hun rett og slett ikke tåler lammekjøtt noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi bein av kylling og får som ikke er varmebehandlet. Altså kan hunden uten fare spise bein fra rå kylling. Da er beinene såppas myke at de ikke splintrer seg. Når det gjelder fisk er jeg mer usikker, de beinene splintrer seg jo ikke, men er ofte sylkvasse..

Mine hunder har alltid fått mye frukt.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay..! Beklager at jeg har "drept" alle hundene deres da!

Instruktørene har vel gitt oss feil informasjon..! De sa at druer, rosiner og sjokolade er det verste du kan gi valpen din. Det er vel litt rart dersom det bare gjelder valper..:S Og at de gir feil informasjon. Jeg mener, de er jo tross alt instruktører til et hundekurs. Men det var kanskje druesteinene som var farlig da..

Jeg skulle egentlig fått en liste om alle tingene man ikke skulle gi hunden sin, men jeg var desverre ikke der da vi skulle få det. Jeg kan få prøvd å få tak i det, eller finne ut det med druene.

Litt rart at profesjonelle hundefolk sier at man ikke skal gi det fordi hunden kan bli syk, men så sier alle dere at hunden deres ikke reagerte på det.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay..! Beklager at jeg har "drept" alle hundene deres da!

Instruktørene har vel gitt oss feil informasjon..! De sa at druer, rosiner og sjokolade er det verste du kan gi valpen din. Det er vel litt rart dersom det bare gjelder valper..:S Og at de gir feil informasjon. Jeg mener, de er jo tross alt instruktører til et hundekurs. Men det var kanskje druesteinene som var farlig da..

Jeg skulle egentlig fått en liste om alle tingene man ikke skulle gi hunden sin, men jeg var desverre ikke der da vi skulle få det. Jeg kan få prøvd å få tak i det, eller finne ut det med druene.

Litt rart at profesjonelle hundefolk sier at man ikke skal gi det fordi hunden kan bli syk, men så sier alle dere at hunden deres ikke reagerte på det.. :?

Var ikke meningen å støte noen!

Men jeg syns det var rart jeg aldri hadde hørt det før, og at hun ikke har reagert om det er sant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer har jeg ikke hørt at er farlig før, hunden vår har spist druer før den. Sjokolade gir jeg den absolutt ikke.

Bestefaren min har gitt hunden sin en rull med sjokolade hver dag så lenge den har levd og den er vel en 13 år nå uansett [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å støte noen!

Men jeg syns det var rart jeg aldri hadde hørt det før, og at hun ikke har reagert om det er sant :lol:

Oi, skrev jeg innlegget som at jeg følte meg støtt..!? uff da, var ikke meningen. Jeg synes bare at det var så veldig rart.. og denne setningen: "beklager at jeg "drepte" hundene deres" skulle det være et :) bak, for en liten spøk.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg funnet ut litt mer om det med druer og rosiner. Det er greit i SMÅ MENGDER. Det finnes masse fruktose i druer og rosiner, og det kan gjøre blodsukkeret ustabilt og føre til diabetes. Men det sies også at sukkeret ikke er problemet, men at det er et stoff som finnes i druer og rosiner som er giftig og som kan samles opp i kroppen til hunden og gi nyre/leverproblemer, og i verste fall føre til døden for hunden. Så for MYE MENGDER med druer og rosiner(og sjokolade) er ikke bra for hunden. Det kommer jo også ann på rase. En liten rase vil nok reagere mer enn en stor rase.

Det står litt om dette på www.canis.no - åpent forum og innlegget rosiner kontra gul/hvitost.

Har også et utdrag fra denne siden http://www.vetinfo.com/doginfo.html (les under: Grape and raisin poisonings in Dogs)

om dette:

The grapes and raisins came from varied sources, including being eaten off the vine directly. The dogs exhibited gastrointestinal signs including vomiting and diarrhea and then signs of kidney failure with an onset of severe kidney signs starting about 24 hours after ingestion of the grapes or raisins. The amount of grapes eaten varied between 9oz. and 2 lbs., which worked out to be between 0.41 and 1.1 oz/kg of body weight. Two dogs died directly from the toxicity, three were euthanized due to poor response to treatment and five dogs lived. Due to the severity of the signs and the potential for death, the veterinarians at the poison control center advocate aggressive treatment for any dogs suggested of ingesting excessive amounts of grapes or raisins, including inducing vomiting, stomach lavage (stomach pumping) and administration of activated charcoal, followed by intravenous fluid therapy for at least 48 hours or as indicated based on the results of blood tests for kidney damage

Dere får selv velge om dere vil tro på dette, men jeg vil i alle fall ikke ta noen sjanser. Dyktige hundeintruktører, altså profejsonelle hundefolk(+++) skal ha peiling om dette, og da velger jeg heller å tro på dem enn å ta en risk! Det finnes masse annet godt man kan gi hunden sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner bør iallefall ikke gis vet jeg.

De kan inneholde en giftig muggsopp som kan skade dyrene. Dette gjelder forresten også barn under ett år. I værste fall kan dyrene (og ungene) dø av forgiftning.

En annen ting som dyr ikke skal ha er Avokado. Det er svært giftig og kan gjøre hundene veldig syke.

Kan finne mer spesifikk informasjon om dette hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble igjen tatt opp på hundekurset om ting hunder ikke skal ha. må bare si at disse instruktørene har tatt egen utdannelse om ernæring, så de har peiling. Da ble druer og rosiner igjen nevnt. Det er giftig. BROKKOLI ble også nevnt. Gir du hunden vil hunden få veldig dårlig mage med rennebæsj. Som han sa; "da kan du løfte hunden og få sprayet veggen". :lol:

Ville bare si ifra om at brokkoli heller ikke er bra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...