Gå til innhold
Hundesonen.no

Hard/Tørr avføring


HemnoN

Recommended Posts

Etter at min hund begynte å spise Vom og Hundemat (noe den elsker) har han begynt å få hard og veldig tørr avføring.

Er det andre som har hatt samme problemstilling som meg?

Noen tips på hva jeg kan tilføre maten for at han ikke skal ha tørr avføring?

Hunden drikker jo "normalt" med vann også, så tror ikke det er det som er problemet?

TEO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere hunder som får hard avføring av rått fôr, fordi det ikke er noe karbohydrater i det. Da blir nesten all næringen tatt opp i tarmen, og det lille som kommer ut blir hardt. For å tilsette litt karbohydrater som hunden ikke tar opp i tarmen for å få avføringen mykere, kan man bruke en spiseskje linfrø i maten hver dag. Noen bruker en neve tørrfôr i stedet for linfrø. Linfrø kan man kjøpe på dagligvarebutikken, og når frøene blir våte blir de glatte og smører tarmen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det heller ikke som noe problem. At det er hardt/tørt og kanskje litt grått skyldes som tidligere nevnt at så mye blir tatt opp, men også at det er en del benmel i foret. Så lenge hunden får av seg, er det bare bra med hard avføring - de sier det hjelper til å holde analkjertlene i form. Dessuten er det jo veldig greit å plukke opp, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at min hund begynte å spise Vom og Hundemat (noe den elsker) har han begynt å få hard og veldig tørr avføring.

Er det andre som har hatt samme problemstilling som meg?

Noen tips på hva jeg kan tilføre maten for at han ikke skal ha tørr avføring?

Hunden drikker jo "normalt" med vann også, så tror ikke det er det som er problemet?

TEO

Jeg tror nok det er helt normalt med hard og tørr avføring når en forer på V&H. Og ekstra pluss: veldig små mengder avføring. Har foret på det i to år og har akkurat samme erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Grunnen til at jeg lurte er at hunden min piper når han skal få ut dritten.

Det gjør han ikke når jeg gir han våtere for.

Vet ikke, men umiddelbart tenker jeg at det kan høres det ut som om det kan være "noe ett eller annet" med analkjertlene. Tømme dem, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men umiddelbart tenker jeg at det kan høres det ut som om det kan være "noe ett eller annet" med analkjertlene. Tømme dem, kanskje?

Skulle tro de ble tømt når hunden hadde så fast avføring?

HemnoN: Du kan prøve å gi en neve tørrfôr sammen med V&H, eller en skalk, en skje kruskakli, grønnsaker, eller noe annet med karbohydrater (fiber) i. Olje er også fint for litt mer "gli". Hvis du trener mye med hunden, kan du prøve å bruke godbiter som inneholder karbohydrater fremfor mest mulig protein og fett; trener du ofte nok, slipper du kanskje å tilsette noe i fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal avføring skal ikke være veldig hard! Samme hvor lettvindt den er å plukke opp...

Særlig hvis hunden viser tydelig ubehag må dette tas tak i. Som andre har nevnt - tilsett mer karbohydrater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro de ble tømt når hunden hadde så fast avføring?

Jepp, det er det normale, men noen hunder (f.eks min :aww: ) er litt "unormale" og tømmer ikke analkjertlene ved avføring/hard avføring, men de bare gjør det når analkjertlene har fylt seg opp (og helst når det passer fryktelig dårlig! :( )

Det kommer forresten overraskende mye fra en liten hund... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det er litt ironisk at tørrfôr får kritikk for innhold karbohydrater og at det nærmest er skadelig, eller ialle fall ubrukelig for hunder,

så viser det seg at mange hunder får magetrøbbel i mangel på karbohydrater :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får ikke har avføring pga mangel på karbohydrater - det er pga lite eller som i V&H ikke fiber. Fiber kan tilsettes i form av noen få tørrforkuler, linfrø, kruskakli ( viktig at hunden drikker nok ellers så blir avføringa enda hardere ), grønnsaker, ris osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje heller mangel på fiber ?

En får ikke har avføring pga mangel på karbohydrater - det er pga lite eller som i V&H ikke fiber.

Fiber ER et karbohydrat... Mer spesifikt består det hovedsakelig av såkalte strukturelle polysakkarider som cellulose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...