Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility bane


elindm

Recommended Posts

Hei

Jeg har ansvaret for og finne en agility bane som vi skal bruke på vår familiedag. Dette gjør vi bare for moro skyld,

men jeg trenger en agility klasse 1 bane som har en standartid i fra før.

Er det noen som kan hjelpe meg?????

På forhånd takk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gauldal sin bane på Fremo, ler

Nidaros sin bane på Stavsøra, Jonsvatne

Sportshundene sin bane bak Ekra Gartneri

-Det er de banene jeg vet om :whistle:

Vet du hvor jeg finner tegningene på de banene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bcsky.files.wordpress.com/2009/02/ag1_tvers1.gif

Standardtiden burde ikke fastsettes før banen er målt, da det meter på banen ofte ikke stemmer overens med banetegning. Meter per sekund på en klasse 1 bane pleier å ligge mellom 3,0 og 3,5 meter per sekund. Regnestykket blir:

Antall meter på banen/meter per sekund=standardtid

Standardtid på denne banen på Moelv var 50 sekunder(banen ble målt til 150 meter), raskeste hund gikk på 31 sekunder.

Det skal være lik standardtid i alle størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var banetegning

Men jeg trodde det var forskjelige tider på liten, medium og stor jeg. Klarer de små og gå like fort som de store?

Snittmessig på en agilitybane gjør de det ja. Det ser man bevist gang på gang der de samme banene blir brukt i liten, mellom og stor.

Grunnen er at mindre hunder kan få mindre svinger og i tillegg har de oftere bena i bakken og dermed klarer å øke farten rasker enn store hunder. Det er på bakken man lager fart, ikke i lufta.

Da Kenya var mindre og gikk fremadsending gikk hun like raskt som Kokos. Kokos hadde 1-2 steg mellom hinderene og Kenya kunne ha 5-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interesant.

Vi har ei i klubben som startet og konkurere likt med meg (med liten hund) og hun drev på og maste så innmari fordi ho ikke skjønte hvorfor det var samme tid. Men nå kan jeg forklare det til henne :whistle:

Er det sånn på de fleste konkuranser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interesant.

Vi har ei i klubben som startet og konkurere likt med meg (med liten hund) og hun drev på og maste så innmari fordi ho ikke skjønte hvorfor det var samme tid. Men nå kan jeg forklare det til henne :whistle:

Er det sånn på de fleste konkuranser?

Det var ulik standardtid tidligere, men de har nå endret dette i regelverket(av de grunnene jeg beskriver) - så det er ikke lov å sette ulik standardtid, annet enn i ulike klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...