Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp til å sove i bur


Diana

Recommended Posts

Ingvild var forresten åtteogethalvt da hun og Bimbo tuslet rundt kvartalet daglig klokken 13. 30. Rett skal være rett. Bør kanskje lage profil på Canis for å rette opp feilen der, men neeeiiii. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Created
  • Siste svar
Hvorfor lage en tråd om dette på et annet forum, når du startet med et direkte angrep på meg og mitt hundehold på dette forumet?

Angrep? JEG syns det er uansvarlig å la en 9 åring ha fulle ansvaret for en hund - er ikke poenget her å si sine meninger uten at det dermed er et angrep?

Det var vel du selv som ga info fra deg og ditt og jeg kommenterte - kan man ikke få lov å kommentere på hva du selv tar opp, så foreslår jeg at du ikke tar det opp.

Som sagt så tok jeg det opp på annet forum fordi jeg lurte på hva andre syns om det å la barn være alene med hunden og ha eneansvaret på tur. Grunnen var at jeg ville ha andres syn - skulle egentlig skrevet det på generell basis og ikke nevnt emnet her, men ettersom det da ble ett konkret eksempel, så tok jeg det med. (beklager hvis jeg har tråkket deg på tærne)

Noen nevner grunnen kan være medhold som årsak til posting, men det er feil. Det er vel heller motsatt - jeg er nemlig ganske så klar i min mening om det og ville selvfølgelig ha mest mulig tilbakemeldinger (tror canis er med mer aktivitet) Så det er ikke din sak ida det dreier seg om egentlig (selv om jeg var så dum å tok med eksemplet), men generelt hva folk mener om det med alder på de som er sammen med hundene alene. Ettersom jeg er så klar på min mening på det, så ville jeg se om jeg bommet helt i forhold til gjengs oppfatning.

Dette er vel ganske OT i forhold til tråd, så derfor startet jeg en ny på temaet og valgte da et annet forum for det - det må da være opp til hver enkelt å poste der de vil. Ja, jeg skulle kanskje ikke hatt med eksemplet, men det er vel ikke første, ei heller siste gang man tar med eksempler hentet fra andre fora, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen var at jeg ville ha andres syn - skulle egentlig skrevet det på generell basis og ikke nevnt emnet her, men ettersom det da ble ett konkret eksempel, så tok jeg det med. (beklager hvis jeg har tråkket deg på tærne)

Jeg har vernesko, jeg. Men det var litt snålt å se mitt innlegg klippet, sitert og kommentert på et annet forum. Det er nok normal folkeskikk å gi folk mulighet til å snakke for seg, noe du så snedig omgikk. Dermed blir det fort noe backstabbingish over hele greia og jeg er herved ferdig med hele historien. Det er ikke viktig for meg hva du syns om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.... for sånn var det ihvertfall ikke ment.... bare alle andre som har misforstått :P

Så hvis noen sier "sjokkert" over f.eks burbruk, så er det automatisk angrep. Jeg er nemlig sjokkert over at noen overlater en hund til 9 åring på tur med eneansvaret.

Hvis du leser andre veien, så er det ganske krasse uttalelser om burbrukere fra samme person. Man kan jo ta det som angrep eller man ta det som en del av diskusjonen.

Jeg har vernesko, jeg. Men det var litt snålt å se mitt innlegg klippet, sitert og kommentert på et annet forum. Det er nok normal folkeskikk å gi folk mulighet til å snakke for seg, noe du så snedig omgikk. Dermed blir det fort noe backstabbingish over hele greia og jeg er herved ferdig med hele historien. Det er ikke viktig for meg hva du syns om saken.

Ohhhh .... kan du ikke snakke for deg - hva er det som forhindrer deg i å poste på canis hvis du vil? backstabbing.... hva er det som holdes skjult for deg - er ikke canis åpent for alle - deg inkludert? Har jeg ikke sagt ifra at jeg har postet der og gitt link?

Tror du bør kjøpe deg nye vernesko jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrep? JEG syns det er uansvarlig å la en 9 åring ha fulle ansvaret for en hund - er ikke poenget her å si sine meninger uten at det dermed er et angrep?

Det var vel du selv som ga info fra deg og ditt og jeg kommenterte - kan man ikke få lov å kommentere på hva du selv tar opp, så foreslår jeg at du ikke tar det opp.

Som sagt så tok jeg det opp på annet forum fordi jeg lurte på hva andre syns om det å la barn være alene med hunden og ha eneansvaret på tur. Grunnen var at jeg ville ha andres syn - skulle egentlig skrevet det på generell basis og ikke nevnt emnet her, men ettersom det da ble ett konkret eksempel, så tok jeg det med. (beklager hvis jeg har tråkket deg på tærne)

Noen nevner grunnen kan være medhold som årsak til posting, men det er feil. Det er vel heller motsatt - jeg er nemlig ganske så klar i min mening om det og ville selvfølgelig ha mest mulig tilbakemeldinger (tror canis er med mer aktivitet) Så det er ikke din sak ida det dreier seg om egentlig (selv om jeg var så dum å tok med eksemplet), men generelt hva folk mener om det med alder på de som er sammen med hundene alene. Ettersom jeg er så klar på min mening på det, så ville jeg se om jeg bommet helt i forhold til gjengs oppfatning.

Dette er vel ganske OT i forhold til tråd, så derfor startet jeg en ny på temaet og valgte da et annet forum for det - det må da være opp til hver enkelt å poste der de vil. Ja, jeg skulle kanskje ikke hatt med eksemplet, men det er vel ikke første, ei heller siste gang man tar med eksempler hentet fra andre fora, eller?

Det var et angrep, ihvertfall i mine øyne.

Istedenfor kommentaren din "Blir sjokkert over hvordan enkelte foreldre er jeg", kunne du rett og slett spurt ida hva slags grunner hun har for å la en 9-åring gå tur med hunden alene, da du selv ikke syntes det blir riktig.

Alt handler om måten man takler situasjonen på, og å da søke medhold på et annet forum blir helt feil. Du kunne laget tråden her inne!

Da kunne vi attpåtil ha spart oss fra å gå enda mer OT i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor kommentaren din "Blir sjokkert over hvordan enkelte foreldre er jeg", kunne du rett og slett spurt ida hva slags grunner hun har for å la en 9-åring gå tur med hunden alene, da du selv ikke syntes det blir riktig.

Det har du rett i, jeg kunne det, men jeg pakker ikke bestandig inn mine ord og da sier jeg det kort og konsist. Men det har samme mening som din setning - ikke riktig og etter mitt syn blir det også uansvarlig.

Alt handler om måten man takler situasjonen på, og å da søke medhold på et annet forum blir helt feil. Du kunne laget tråden her inne!

Ja, jeg kunne laget den her, men gjorde altså ikke det. Men hvis jeg har postet den her, så har jeg vel også søkt medhold, eller hva? (eller er canis (ev andre) medholdforumene?)

Skjønner ikke hvor dere henter medhold fra - har jeg ikke spesifisert hvorfor jeg postet en ny tråd og i annet forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i, jeg kunne det, men jeg pakker ikke bestandig inn mine ord og da sier jeg det kort og konsist. Men det har samme mening som din setning - ikke riktig og etter mitt syn blir det også uansvarlig.

Ja, jeg kunne laget den her, men gjorde altså ikke det. Men hvis jeg har postet den her, så har jeg vel også søkt medhold, eller hva? (eller er canis (ev andre) medholdforumene?)

Skjønner ikke hvor dere henter medhold fra - har jeg ikke spesifisert hvorfor jeg postet en ny tråd og i annet forum?

Hadde du postet den her hadde det bare vært sett på for å lage en diskusjon om temaet for ikke å bombardere en annen tråd med OT. Mange av oss her har ikke profil på Canis, eller bruker den ikke (har jeg inntrykk av), jeg er en av de. Derfor har vi kun mulighet til å lese det, ikke svare heller!

Det har ikke helt samme mening nei, og den er hyggelig og ordentlig. Om venninnen min prøver en kjole som ser j**** ut på henne så sier jeg ikke det. Jeg forteller henne heller at den ikke ser bra ut på henne, og ikke trekker frem de beste sidene hennes. Og om jeg faktisk har rett, så vil jeg tro at venninnen innser det selv også.

Jeg har altså ikke sagt at man skal pakke ting inn i gavepapir, men det handler om å være høflig og ordentlig. En diskusjon er sunt, en krangel med direkte angrep er usunt.

Men nå må jeg si meg ferdig med dette, nå vet du min mening, og jeg vet utrolig klart dine meninger. Så vet jeg at jeg til neste gang kanskje bør pakke inn kommentarene dine i gavepapir, for ikke å ta det for personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du postet den her hadde det bare vært sett på for å lage en diskusjon om temaet for ikke å bombardere en annen tråd med OT. Mange av oss her har ikke profil på Canis, eller bruker den ikke (har jeg inntrykk av), jeg er en av de. Derfor har vi kun mulighet til å lese det, ikke svare heller!

OT er det vel bare for at dere fortsetter å poste i tråden her det - tydeligvis diskuterer jo flere her saken og det er vel fritt fram for alle å ta opp temaet i egen tråd her på sonen istedet for å fortsette OT i denne tråden. Om man velger å ikke poste på canis, så er dette et valg man gjør, ikke for at det ikke er mulig. (jeg har i det minste prøvd egen tråd for det - men feil forum for enkelte tydeligvis)

Hvis du slår opp ordet sjokkert, så har det mange betydninger (brukes til det i alle fall) - det er ikke nødvendigvis negativt. Man kan velge å tolke det som det. En av svarene var f.eks "Og jeg blir sjokkert over enkelte hundeeiere" og man har da lest ordet blitt brukt mange ganger før også - utrolig nok er det ingen som reagerer da, det er kun når undertegnede skriver det - litt rart gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT er det vel bare for at dere fortsetter å poste i tråden her det - tydeligvis diskuterer jo flere her saken og det er vel fritt fram for alle å ta opp temaet i egen tråd her på sonen istedet for å fortsette OT i denne tråden. Om man velger å ikke poste på canis, så er dette et valg man gjør, ikke for at det ikke er mulig. (jeg har i det minste prøvd egen tråd for det - men feil forum for enkelte tydeligvis)

Hvis du slår opp ordet sjokkert, så har det mange betydninger (brukes til det i alle fall) - det er ikke nødvendigvis negativt. Man kan velge å tolke det som det. En av svarene var f.eks "Og jeg blir sjokkert over enkelte hundeeiere" og man har da lest ordet blitt brukt mange ganger før også - utrolig nok er det ingen som reagerer da, det er kun når undertegnede skriver det - litt rart gitt.

Jeg reagerte ikke på det svaret, da jeg så på det som et svar på ditt angrep, med en klype ironi. For deg er det feil å la en 9-åring være alene med en hund, for andre er det feil å ha hunden i bur istedenfor, når den helt fint klarer å være hjemme uten bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte ikke på det svaret, da jeg så på det som et svar på ditt angrep, med en klype ironi.

Jepp, det er som jeg sier - hva man vil tolke det som. Nå har jeg forklart hva jeg la i det og likevel ser man det som angrep - da har man bestemt seg for at uansett hva den som skrev det mente, så vet man best den som leser det. Er ikke det minst like ufint som du er så opptatt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er som jeg sier - hva man vil tolke det som. Nå har jeg forklart hva jeg la i det og likevel ser man det som angrep - da har man bestemt seg for at uansett hva den som skrev det mente, så vet man best den som leser det. Er ikke det minst like ufint som du er så opptatt av?

Var det ikke ment som et angrep? Var det ikke ment som ufint?

For jeg kjenner mennesker som sier ting litt for rett ut noen ganger, uten at de mener vondt med det. For all del, hvis du rett og slett ikke mente noe vondt mot verken ida, eller andre foreldre som gjør det på denne måten, så får du si det ut. For da er jo situasjonen en annen.

Problemet, og jeg har opplevd dette før er at dette forumet kun er skriftlig (som forsåvidt er vanlig) og det kan være vanskelig å forstå nøyaktig hva folk mener med det, og lese mellom linjer. Det er lett å misforstå noe, bare ved at personen ordlegger seg litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjokkert over hvordan enkelte foreldre er jeg

Jeg sikter til at jeg syns det er uansvarlig å la en unge på 9 år ha ansvaret for en hund. En liten hund er kanskje greit å være alene med hvis ungen er 'moden' nok, men å gå tur alene med den er uansvarlig syns jeg. En aggressiv løshund og hva kan en på 9 gjøre da f.eks - uansett - hvis noe skal skje, så blir ungen sittende igjen med ansvaret (egentlig foreldrenes skyld, men ...)

Jeg ble forresten litt opptatt av temaet og ville ha andres syn på saken, så jeg postet på canis om det - kunne jo laget egen tråd her om det, men det ble nå canis denne gangen. (uvitne meg trodde "Bimbo bedlington" var en rase :P )

Angrep? JEG syns det er uansvarlig å la en 9 åring ha fulle ansvaret for en hund - er ikke poenget her å si sine meninger uten at det dermed er et angrep?

Det var vel du selv som ga info fra deg og ditt og jeg kommenterte - kan man ikke få lov å kommentere på hva du selv tar opp, så foreslår jeg at du ikke tar det opp.

Hei! Jeg heter Ingvild og er den berømte 9-åringen. Jeg er nå snart 16, og jeg lider ikke av noen traumer etter tiden som 9-årig hundelufter. Tvert imot var jeg så heldig at jeg fikk lære meg hvilket ansvar det er å ha hund i tidlig alder.

Jeg har egentlig lovet meg selv at jeg aldri skal skrive sinte innlegg på sonen, fordi jeg selv har sett hvordan dette brukes mot personer i ettertid. Jeg skulle iallefall aldri skrive noe rettet mot en person. Men når DU begynner å kritisere moren min og et valg hun tok med meg, ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal få svare på meg selv om det på toppen av alt er fryktelig OT.

Du skal vite at jeg er oppvokst med hund. Da jeg var 9 år var det en selvfølge at jeg luftet hunden når jeg kom hjem. Jeg var aldri redd, og de få gangene det skjedde ting som kunne blitt skumle, taklet jeg det minst like bra som en voksen ville gjort. Det skjedde aldri noe galt, det var aldri i nærheten av farlig. Trodde du at fordi jeg var ni år gikk jeg med lukkede øyne?

Jeg skal ikke være like ille som deg, og begynne å snakke om familielivet ditt. Men om du har barn, håper jeg ikke du ser 9-åringer sånn som du gir uttrykk for her, isåfall kommer de aldri til å vokse opp. For barn kan se og legge merke til mange ting voksne ikke ser. Bimbo var min beste venn, og selvom han bjeffet litt å andre hannhunder stolte jeg på at han ikke fant på noe tull, og han stolte på at jeg passet på han.

Du har INGEN rett til å kritisere moren min. Du har INGEN rett til å komme meg utsagn om hva som er rett og galt å la 9-åringen sin gjøre. At mamma stolte nok på meg da til å la meg ta litt ansvar, tror jeg har hjulpet meg mye. Jeg lærte å ta ansvar tidlig. Og det er ikke noe du kan dømme mamma for.

Og hvordan kan det at du angriper moren min hjelpe deg i diskusjonen om burbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke ment som angrep - atter en gang. Det var heller ikke ment ufint. Første svaret til personen var jo også "jeg også" - altså h*n var sjokkert h*n også. Hvorfor skal man tolke det negativt istedet for å prøve å tro det beste istedet - for å si det sånn - hadde du eller andre sagt at dere er sjokkert over noe jeg har gjort, så hadde ikke jeg tatt det negativt - bare at dere er helt uenig. Vi legger kanskje litt forskjellig i ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke ment som angrep - atter en gang. Det var heller ikke ment ufint. Første svaret til personen var jo også "jeg også" - altså h*n var sjokkert h*n også. Hvorfor skal man tolke det negativt istedet for å prøve å tro det beste istedet - for å si det sånn - hadde du eller andre sagt at dere er sjokkert over noe jeg har gjort, så hadde ikke jeg tatt det negativt - bare at dere er helt uenig. Vi legger kanskje litt forskjellig i ordet.

Jeg tolker utsagnet "Blir sjokkert over hvordan enkelte foreldre er jeg" som både ufint og som et angrep.

Du bør kanskje tenke over hva du sier, før du prøver å legge skylden på andre for hvordan de tolker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har INGEN rett til å kritisere moren min. Du har INGEN rett til å komme meg utsagn om hva som er rett og galt å la 9-åringen sin gjøre. At mamma stolte nok på meg da til å la meg ta litt ansvar, tror jeg har hjulpet meg mye. Jeg lærte å ta ansvar tidlig. Og det er ikke noe du kan dømme mamma for.

Jeg har ikke kritisert moren din(jeg er uenig, men ikke som angrep). JEG syns det er feil og uansvarlig å overlate eneansvaret til en 9 åring. Om det er sambo som gjør det, nærmeste nabo, din mor, jagland eller hvem som helst har ingenting med saken å gjøre. Her er det snakk om foreldres ansvar og det har de inntil barnet er 18 som kjent.

Forøvrig kritiserer du nå meg og forteller meg hva jeg kan/kan ikke gjøre - hva er grunnen til at du har rett til det da?

Du må nok forholde deg(å moren din) til at dette er et fora man diskuterer i - der deler man meninger og er ikke alltid enig.

Ansvar og stole på er fint det, men etter min mening er en på 9 for liten til å ha eneansvaret for hund ute - Selv om den er liten. (inne går det bedre)

Du bør kanskje tenke over hva du sier, før du prøver å legge skylden på andre for hvordan de tolker det.

De har vel ingen skyld vel? Men det er jo opp til hver enkelt å tolke alt som blir sagt og da velger man jo selv hvordan man vil gjøre det. Men hvis jeg ikke tenker over hva jeg skriver, så må jeg vel bare innfinne meg i at folk missforstår, eller bruke 4-5 sider på å forklare det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kritisert moren din(jeg er uenig, men ikke som angrep). JEG syns det er feil og uansvarlig å overlate eneansvaret til en 9 åring. Om det er sambo som gjør det, nærmeste nabo, din mor, jagland eller hvem som helst har ingenting med saken å gjøre. Her er det snakk om foreldres ansvar og det har de inntil barnet er 18 som kjent.

Forøvrig kritiserer du nå meg og forteller meg hva jeg kan/kan ikke gjøre - hva er grunnen til at du har rett til det da?

Du må nok forholde deg(å moren din) til at dette er et fora man diskuterer i - der deler man meninger og er ikke alltid enig.

Ansvar og stole på er fint det, men etter min mening er en på 9 for liten til å ha eneansvaret for hund ute - Selv om den er liten. (inne går det bedre)

Vi har fått med oss at du syntes det, du har nevnt det utrolig mange ganger nå, men det er andre som tydeligivs gjør (og har gjort) ting annerledes enn deg. Du kan dessverre ikke gjøre noe med det.

Dessuten er en mening null verdt hos meg, med mindre den er godt begrunnet :P Og gjerne med erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kritisert moren din(jeg er uenig, men ikke som angrep). JEG syns det er feil og uansvarlig å overlate eneansvaret til en 9 åring. Om det er sambo som gjør det, nærmeste nabo, din mor, jagland eller hvem som helst har ingenting med saken å gjøre. Her er det snakk om foreldres ansvar og det har de inntil barnet er 18 som kjent.

Forøvrig kritiserer du nå meg og forteller meg hva jeg kan/kan ikke gjøre - hva er grunnen til at du har rett til det da?

Du må nok forholde deg(å moren din) til at dette er et fora man diskuterer i - der deler man meninger og er ikke alltid enig.

Ansvar og stole på er fint det, men etter min mening er en på 9 for liten til å ha eneansvaret for hund ute - Selv om den er liten. (inne går det bedre)

Vel, hvis det ikke var ment som kritikk, bør du tenke litt på hvordan du ordlegger deg.

Ja, jeg forteller deg hva jeg godtar at du gjør MOT min mor.

Det er et fora, det har du helt rett i. Poenget var at du ikke kjenner meg som person, og vet ikke hvordan jeg var som 9-åring. Det vet mamma best. 9-åringer er forskjellige, men jeg tror de aller fleste klarer å tusle en tur rundt kvartalet med en 12 år gammel terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fora, det har du helt rett i. Poenget var at du ikke kjenner meg som person, og vet ikke hvordan jeg var som 9-åring. Det vet mamma best. 9-åringer er forskjellige, men jeg tror de aller fleste klarer å tusle en tur rundt kvartalet med en 12 år gammel terrier.

Selvfølgelig kjenner jeg ikke deg og selvfølgelig kjenner din mor deg best.

Jeg tok det for gitt at din mor hadde en fornuftig 9 åring og hun sa da også at hun så for seg ett senarie som kunne bli et problem, men der tok hun deg med og forklarte hvordan du skulle forholde deg til det. Hun har sikkert gjort en super jobb med å gi deg ansvar og stole på deg - det er slik jeg gjør med mine barn også det.

Men vi er altså uenig på det med å overlate ansvaret ute til en på 9. Det er situasjoner der selv voksne ikke klarer å kontrollere og da er det for mye forlangt at barn skal sitte med det ansvaret. Noen mener det er greit, andre ikke - sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke bur med måte må være opp til hver enkelt synes jeg. Å la en 9 åring gå alene tur med en hund er på ingen måte greit i mine øyner :P Det er uansvarlig, til dels farlig, og hvertfall om du har en hund med litt bagasje.

Og hvor har vi fått det fra at det er snakk om en hund med litt bagasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke bur med måte må være opp til hver enkelt synes jeg. Å la en 9 åring gå alene tur med en hund er på ingen måte greit i mine øyner :P Det er uansvarlig, til dels farlig, og hvertfall om du har en hund med litt bagasje.

Merker jeg begynner å bli litt lei alle disse meningene, så på ingen måte meningen å virke sint :P

Men nå syntes jeg det er på tide å høre grunnene!

Ok, du syntes ikke det er greit, og du mener det er uansvarlig, til dels farlig (det med hund+bagasje dropper jeg, for det er ikke tilfellet), men hvorfor syntes du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i klubben til de som fikk lufte familiehunden da de var 9, og likevel (som man har skjønt ekstra godt etter å ha blitt voksen) er så heldig å ha foreldre som er over gjennomsnittet ansvarlige og fantastiske :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...