Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp til å sove i bur


Diana

Recommended Posts

Nei det er ikke greit med den daglige overdrivelsen av burbruk. Helt enig der!

Så det er greit med bur da altså så lenge noen er i nærheten av hunden? :)

I mange burdebatter så peprer jo burmotstanderne utsagn som: "hvis du ikke kan ha hunden rundt deg uten å putte den i bur for beleilighetens skyld, så burde man ikke ha hund! Man må tilrettelegge ALT etter hunden!" Det er da nettopp dette som gjøres på utstilling også?? Man har hunden i bur pga beleilighetens skyld! Det er enklere hvis man har flere hunder! Så da burde vel jeg kunne motargumentere med at da burde man ikke hatt flere hunder hvis man ikke klarer å ta de med seg på utstilling uten å putte dem i bur! Det blir jo så teit..! :lol:

Og JA - det finnes hunder som ikke klarer å roe seg ned på en slik stor happening, synd at hunden må bli med da :lol: , og derfor må ha tilgang til buret for å roe seg ned. Det kan da være slik på hjemmebane også? At noen bruker bur om natten for at hunden må ha det for å klare å roe seg ned? Jeg sier ikke at jeg synes det er greit for det, men hvis det er slik det fungerer for noen hundeeiere så er det vel de som vet best for SITT hundehold. Så lenge de er "oppegående" folk da.. :)

Ved et sånt argument så fortsetter jeg med sitatet ovenfor "det er ikke greit med den daglige overdrivelsen av burbruk". Men man er da ikke på utstilling hver dag, max annenhver helg? (usikker her, da det sikkert også går på sesong).

Og hvor mange timer er man på utstilling, 6 timer max? Ut av de 6 timene, er man vel ikke i ringen mer enn kanskje en halvtime tilsammen (avhengig av antall hunder). Så det er altså 30min i bur det, på en hel utstilling. Mot de kanskje 2timene tilsammen i bilbur? (og det er vel alle burmotstandere enig i at er greit, da det gjelder sikkerhet?)

Det går jo rett og slett på reglene under utstilling, du kan ikke ha hunden din løs!

Selv har jeg hatt med bur til Tinka de gangene hun har vært med som tilskuer. I praksis trenger jeg ikke å "stenge henne inne", så det er ikke derfor jeg har det med, men for at hun skal ha et sted å hvile.

Og da lar jeg døren være åpen og har bånd på henne, så hun kan komme ut når hun vil. Noe hun sjeldent gjør frivillig, med mindre det går hunder/mennesker forbi som hun vil hilse på. Det vil si, jeg lukker døren akkurat i det jeg tar bilder av venninner, eller hjelper de med noe annet.

Er dette feil!? (jeg spørr burmotstandere, gjerne de som er skikkelig ihugga!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Created
  • Siste svar

Så det finnes INGEN på utstillinger som har hunden i bur MER enn dette?

Mange sitter jo i bur mye lengre enn dette. Når man er på utstilling så er man også gjerne sosial med andre mennesker. Da er det jo kjekt at hundene sitter i bur mens man går seg en tur. Eller hvis man vil handle noe der? Eller hvis man vil se på andre hunder i ringen. Og NEI jeg sier ikke at ALLE gjør dette, men det finnes folk som nesten setter mer pris på selve utstillingen enn hunden sin. Eller folk som faktisk lar hunden sitte mesteparten av tiden under utstillingen i buret. Og det finnes de som har med seg hunden sin overalt.

Man må tenke på at det finnes forskjeller. Alle som drar på utstilling gjør ikke det samme, og alle som har bur bruker det ikke på den samme måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et sånt argument så fortsetter jeg med sitatet ovenfor "det er ikke greit med den daglige overdrivelsen av burbruk". Men man er da ikke på utstilling hver dag, max annenhver helg? (usikker her, da det sikkert også går på sesong).

Overdrivelse blir det jo i forhold til de som ikke bruker bur og heller ikke er på utstilling - eller de ev har med noen til å passe på. Utstilling er jo egentlig ikke en nødvendighet kontra det at hunden er i sitt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrivelse blir det jo i forhold til de som ikke bruker bur og heller ikke er på utstilling - eller de ev har med noen til å passe på. Utstilling er jo egentlig ikke en nødvendighet kontra det at hunden er i sitt hjem.

Nei, men bilkjøring er da heller ikke nødvendig!? Lydighetstrening (hvor hunden sitter litt i bur i bilen i mellom økter) er da heller ikke nødvendig..

Det blir for dumt. Jeg mener at noen timer i bur (hvor hunden har gode luftemuligheter) er normal bruk, mens at hunden er i buret hele utstillingen utenom sine minutter i ringen, er overdrivelse. Skjønner du tegninga?

PS. Mine meninger dette her altså!

Dette blir litt til deg også Pippin, de som bruker buret mer enn hva jeg har nevnt som normalt, blir igjen overdrivelse (men ikke i den daglige bruken da).

Man kan jo si at det blir feil å drasse med hunden overalt også, for det er utrolig slitsomt. Gå rundt, møte masse mennesker og hunder, mens ting skjer overalt.

Tinka er utslitt etter utstilling hun, selvom hun ikke er med overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men bilkjøring er da heller ikke nødvendig!?

Nei, men vanligvis får man først bilbur, så bur på utstilling - altså dobbelt opp. Samt å frakte en hund er sikrest i bur - sikkerhet har ikke noe med bur på utstilling å gjøre - det er for at det er praktisk. Man kan stille på utstilling med en person til og eliminere buret, men det er verre å komme seg fra a til b uten å kjøre bil mange ganger - da har man nesten ikke noe valg.

Jeg skjønner tegninga(har gjort hele tiden) og ville bare kommentere når du mente det var en forskjell på hjem og utstilling - noe jeg egentlig ikke mener (bruk av bur på dag når man er hjemme) Nå har jeg ikke sagt at jeg er uenig i at bur da av og til kan brukes (helst binge da men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men vanligvis får man først bilbur, så bur på utstilling - altså dobbelt opp. Samt å frakte en hund er sikrest i bur - sikkerhet har ikke noe med bur på utstilling å gjøre - det er for at det er praktisk. Man kan stille på utstilling med en person til og eliminere buret, men det er verre å komme seg fra a til b uten å kjøre bil mange ganger - da har man nesten ikke noe valg.

Jeg skjønner tegninga(har gjort hele tiden) og ville bare kommentere når du mente det var en forskjell på hjem og utstilling - noe jeg egentlig ikke mener (bruk av bur på dag når man er hjemme) Nå har jeg ikke sagt at jeg er uenig i at bur da av og til kan brukes (helst binge da men)

Jeg har da aldri sagt at det er forskjell på hjem og utstilling, men at hjem er daglig, utstilling kun noen timer en gang iblant. Pluss at selv ikke der er hunden i bur hele tiden, med mindre man overdriver burbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Hvorfor quoter du meg på noe jeg ikke har skrevet?

Forøvrig, om jeg bruker bur på utstilling så er det begrunnet i hundens beste. Om jeg har med to hunder så må nødvendigvis en være underkontroll på annen måte mens en gjøres klar og/eller jeg er i ringen. Alternativet er jo å la den ene hunden være hjemme alene hele dagen - noe jeg synes er en dårligere deal enn å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at det er forskjell på hjem og utstilling, men at hjem er daglig, utstilling kun noen timer en gang iblant. Pluss at selv ikke der er hunden i bur hele tiden, med mindre man overdriver burbruken.

Beklager hvis jeg missforstod denne.

Ærlig talt, bur på utstilling er noe heelt annet. Da er man jo tilstede og kan slippe hunden ut hver halvtime om den har lyst å skifte posisjon, evt. kan man binde den i buret/stolen sin og la den velge om den vil være ute eller inne. [...]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fordi man har bur eller bruker bur så betyr det ikke automatisk at det brukes DAGLIG... :P

Jeg synes ikke man burde dømme folk basert på at de bruker ordet bur, uten at man har sett hundeholdet, eller hørt noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fordi man har bur eller bruker bur så betyr det ikke automatisk at det brukes DAGLIG... :P

Jeg synes ikke man burde dømme folk basert på at de bruker ordet bur, uten at man har sett hundeholdet, eller hørt noe om det.

Heeelt enig! Og istedenfor å kritisere, de som faktisk har et dumt hundehold med tanke på bur, så bør man heller hjelpe dem til andre løsninger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om uttalelser fra ekstreme religiøse bevegelser, noe som er gjengs for tidligere uttalelser fra din side. *klippebort*

Dette var da svært personlig og jeg regner med at det er ment som en fornærmelse. Kan du være så snill å spesifisere hvilke tidligere uttalelser jeg har kommet med som har vært ekstremt religiøse, eller minnet om sådanne? Det burde ikke være så vanskelig for deg, siden du mener det er gjengs for mine tidligere uttalelser.

EDIT: Har du forresten sett noen av mine innlegg om bruk av flexiline? Da kan du snakke om religiøs, da.

*klippe*

Bur i bil er greit. Bur hos vet: aldri sett eller hørt noen bruke dette. Drar man med seg buret inn hos veterinæren da eller? Klarer ikke hunden Gå dit selv? Eneste gangen jeg så det var da en oppdretter skulle chipe, vaksinere og klargjøre 8 valper tilsalgs liksom...

*klippe*

Mine hunder har ligget i bur både før og etter operasjoner, til overvåkning ved allergiske reaksjoner, på drypp ved dehydrering i forbindelse med diarè. Ingen av dem har noen sinne trent på å ligge i bur, men ligger der aldeles greit når det trengs. Har ikke med bur, det står gjerne bur i to etasjer på klinikker.

*klippe*

Når man har barn som kommer først hjem igjennom døra - man lar ikke barn og hund være alene sammen uansett hvor snill hunden er - det er rett og slett uansvarlig og potensielt farlig

Slutt å tull, da. Yngste her sluttet på SFO da hun var ni og valgte selv å ha som sin oppgave å lufte Bimbo bedlington da hun kom fra skolen. Vi hadde noen øveturer der hun fikk vist at hun kunne håndtere ham i møte med andre hannhunder, som igrunnen var de eneste potensielt farlige situasjonene han var borti i sitt fjortenårige liv. Hadde ikke noe bur, han. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ida: Sa jo at jeg ikke tenkte over de oppstallingsburene.. Jeg glemte rett og slett av de så derfor syntes jeg det var rart at folk tok med seg burene sine til veterinæren :P My baaaad.. :P

Litt trøtt jeg, kanskje. Fibi hadde forresten blitt veldig glad hvis folk kunne slutte å stappe kattene sine i bur når de skulle til vetten, også. Det er alt for lite æksjen på venterommet! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tull, da. Yngste her sluttet på SFO da hun var ni og valgte selv å ha som sin oppgave å lufte Bimbo bedlington da hun kom fra skolen. Vi hadde noen øveturer der hun fikk vist at hun kunne håndtere ham i møte med andre hannhunder, som igrunnen var de eneste potensielt farlige situasjonene han var borti i sitt fjortenårige liv. Hadde ikke noe bur, han. Aldri.

Blir sjokkert over hvordan enkelte foreldre er jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjokkert over hvordan enkelte foreldre er jeg

Jeg òg. :P Nå er det jo stor forskjell på både bikkjer og unger. Tollertispa vår luftet hun ikke alene før hun var tretten. Selv da bare når jeg hadde høy feber, eller slikt. Dette er jo et barn som er vokst opp med hunder og vet hvordan hun skal te seg i enhver situasjon. I grunnen er det bare vi som tar vare på våre hunder, alltid. Jeg stoler bare på mine egne barn når det gjelder våre hunder og har aldri latt andre gå tur eller passe dem på noen måte. Nei, nå juger jeg. Scilos har sovet over hos Snorre og Jane en natt. Koselig det. Kanskje det går an å moderere direkte angrep på person litt her. Det blir litt svett. Nå har jeg hatt bikkjer i snart tredve år og unger nesten like lenge, så jeg har jo en viss peiling på hva jeg driver med. Billige angrep og ditto forsvar gidder jeg ikke. Barna mine og hundene mine er et ansvar jeg har under kontroll, stort sett og jeg trenger ikke fremmedes smålige sleivspark i den retningen, takk. Uvettig burbruk er av de ting jeg ikke tar lett på og grunnen til at jeg gadd å engasjere meg i en slik diskusjon igjen.Jeg foreslår at vi går tilbake til topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjokkert over hvordan enkelte foreldre er jeg

Og jeg blir sjokkert over enkelte hundeeiere. Hva slags unskyldninger de gidder å sitte å hoste opp for å forsvare idiotisk bruk av bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?? :P

Du sikter til ida... Hva er problemet? Fortell fortell :P

Jeg sikter til at jeg syns det er uansvarlig å la en unge på 9 år ha ansvaret for en hund. En liten hund er kanskje greit å være alene med hvis ungen er 'moden' nok, men å gå tur alene med den er uansvarlig syns jeg. En aggressiv løshund og hva kan en på 9 gjøre da f.eks - uansett - hvis noe skal skje, så blir ungen sittende igjen med ansvaret (egentlig foreldrenes skyld, men ...)

Jeg ble forresten litt opptatt av temaet og ville ha andres syn på saken, så jeg postet på canis om det - kunne jo laget egen tråd her om det, men det ble nå canis denne gangen. (uvitne meg trodde "Bimbo bedlington" var en rase :P )

Og jeg blir sjokkert over enkelte hundeeiere. Hva slags unskyldninger de gidder å sitte å hoste opp for å forsvare idiotisk bruk av bur.

Ja, det er mange av de, men det er mange gode begrunnelser også. Du har i annen tråd kommet med en dårlig med "brann ..." - en god begrunnelse er bur i bil for sikkerhet. (men lag den lista du har så lyst til da - sjanser for å le litt på den tror jeg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage, og siste uken før ferien så fikk jeg æren av å jobbe alene med sjefen. Det er jo alltid lærerikt for det er jo en person som har lang erfaring med barn og pedagogikk (ihvertfall i mitt tilfelle).

Det første hun sier er at hun syntes vi skal ha med hundene en dag hver (hennes sønn sin og min(e)). Hennes hund er en rolig blandingstispe på ca. 6år, og hun var jo tilstede, eller jeg. Men da jeg dro så var jo sjefen min helt alene med barna og en hund, og hun kunne fint ta korte turer inn på kjøkkenet for å sette på maskin osv.

Tinka var kun med i utetiden (jeg hadde Chico inne, fordi han er roligere), og da lot jeg faktisk 2-3åringer gå med Tinka "alene". Jeg gikk riktignok sammen dem, men de hadde alene ansvaret for båndet. Og for en mestringsfølelse de fikk!

Selvfølgelig ville jeg aldri latt dem gå alene på tur, ikke uten hund heller.

Det er jo ikke før sånn ca. i 6års alderen foreldre lar barna sine (avhengig av modenhet) gå hjem alene fra bhg. Og en 9-åring, som er sluttet på SFO, går vel hjem fra skolen helt alene. Da er det jo like stor sjans for å møte en aggressiv løshund, eller en kidnapper eller eller. Om vi skal passe på barna til enhver tid, så kan de jo ikke få lov til noen ting. I tillegg, er alle barn forskjellig, og noen modner fortere enn andre, og det er til syvende og sist foreldrene som kjenner dem best! Ikke fremmede på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snippeklippe*

Jeg ble forresten litt opptatt av temaet og ville ha andres syn på saken, så jeg postet på canis om det - kunne jo laget egen tråd her om det, men det ble nå canis denne gangen. (uvitne meg trodde "Bimbo bedlington" var en rase :P )

*snippeklippe*

Jepp, Bimbo bedlington var en Bedlington terrier. På den tiden var han blitt en distingvert herre på tolv år og noen lausbikkjer har det aldri vært å se rundt vårt kvartal. Nok om det.

Hvorfor lage en tråd om dette på et annet forum, når du startet med et direkte angrep på meg og mitt hundehold på dette forumet?

Jeg forstår at folk gjerne vil forsvare sitt burbruk med nebb og klør. Jeg forstår at "sannheter" gjerne blir til ved at oppdrettere, veterinærer og andre forståsegpåere anbefaler uerfarne hundeeiere å bruke bur. Jeg forstår at det er vanskelig å se at noe som egentlig ikke har vært noe særlig vrient å drive med, bikkja tusler jo inn i buret, kan være så veldig galt. Jeg forstår at det er fristende å hugge i hytt og gevær mot noen som er så kategoriske i sin misnøye med burbruk som det jeg er. Men jeg står for at hverdagsbruk av hundebur er feil hundehold og i enkelte tilfeller er det direkte mishandling. Dere kan jabbe side opp og side ned for å prøve å snu diskusjonen til burbrukernes fordel. Men galt blir ikke rett av det. Hiv buret ut av heimen, så er halve jobben gjort.

Eh, takk :P :P

Edit: Siterte Linkr, men det forsvant. Takket for gratulasjonen, eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage en tråd om dette på et annet forum, når du startet med et direkte angrep på meg og mitt hundehold på dette forumet?

Lurer jeg også på.

Synes faktisk at det er litt drøyt. Ser ikke annen grunn til å gjøre det enn å prøve å få litt medhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Gratulerer med egen tråd, Ida. Du får ta det som et kompliment. :P

Jeg skal vel ikke si høyt at jeg begynte å gå tur med naboens bichon da jeg var 4 år. Eller at da jeg fikk min første hund som 12åring så var det jeg (og min bror som var 15) som hadde alt ansvaret, minus det økonomiske. Og nei, vi brukte ikke bur til henne. Brukte barnegrind i starten så hun hadde en del av gangen, men med en gang jeg kom hjem så fikk hun slippe ut og komme ut på tur.

Jeg som selv kan finne på å bruke bur innimellom syns det er helt horribelt med unskyldninger som dukker opp. Om det er ren idioti eller bare latskap og uvitenhet tror jeg ikke jeg skal spekulere i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...